Ik heb me nog niet heel erg in verdiept in wat er bij komt kijken. Om ook niet overstroomd te worden met tips/informatie, wil ik hier nog mee wachten totdat ik zelf op een rijtje heb wat we moeten regelen. Zondag gaan we naar een Spanje-emigratiedag, daar zullen we ook wel wat informatie krijgen. In de loop der tijd zal ik vast wel vragen hebben over de zakelijke afhandeling.
Iedereen zal je tips, trucs en goedbedoelde adviezen geven. Laat je echter niet gek maken en probeer zo goed mogelijk alles te regelen. Als iets echter absoluut niet lukt ga je dan ook niet helemaal de stress in werken maar zorg ervoor dat je in Nederland iemand machtigt om al jouw zaken te behartigen. Zo kun je altijd nog op afstand, met hulp van iemand anders, dingen regelen (dat was dus mijn tip

).
Een emigratiedag klinkt leuk

. Ik heb iets dergelijks nooit bezocht.
Maar toch een klein vraagje, is het veel werk in Nederland? Je moet zorgen dat je abo's zijn opgezegd en je je uit gaat schrijven bij de gemeente en het doorgeven aan de Belastingdienst? Zitten daar nog haken en ogen aan?
Eigenlijk ging het bij mij heel simpel, op wat strubbelingen na. Je moet natuurlijk wel ruim van te voren dingen plannen. Lijstjes maken van wat je allemaal in Nederland op moet zeggen (abonnement, maar bijvoorbeeld ook verzekeringen of lidmaatschappen van sportclubs) en die dingen ook allemaal op tijd opzeggen. Sommige abonnement verleng je steeds stilzwijgend met een X periode en daar kun je niet direct vanaf. Ik heb mijn 'verlies' gepakt en ze toch direct opgezegd.
De uitschrijving bij de gemeente ging wat lastiger. Na mijn melding dat ik me uit wilde schrijven moest ik een nieuw adres opgeven. Het buitenland was blijkbaar nieuw voor deze medewerkster want er werd vol onbegrip gekeken en vervolgens gezocht naar het juiste formulier. Vervolgens mocht ik op een nieuw formulier mijn adres in Costa Rica invullen, wat uiteraard niet op de regels paste... Een bewijs van uitschrijving kon ik volgens de medewerker 'pas na een week' ophalen

. Een beetje idioot want ik schreef me 2 dagen voor vertrek uit (echt veel langer kan/mag volgens mij niet. Mijn ouders hebben vervolgens het uittreksel opgehaald waar vermeld staat dat ik vertrokken ben (dat uittreksel heb je nodig om je zorgverzekering op te zeggen).
De belastingdienst kon ik alleen maar om lachen. Na 3 maanden in Costa Rica kreeg ik hier een blauwe envelop in de brievenbus. In de envelop zat een vragenlijst en het verzoek binnen 1 maand te reageren. Helaas doet de post er naar hier al een maand over, dus toen ik de brief kreeg was ik al te laat. Uiteraard een uitgebreide brief meegestuurd met de vragenlijst en na 5 maanden kreeg ik weer eens post met de melding dat ik was overgeheveld naar het kantoor in Venlo dat alle Nederlanders in het buitenland behandeld. Dat was mijn communicatie met de belasting. Uit Venlo heb ik nooit wat gehoord...
Ik heb enorm goed contact met mijn ouders, dat zal ik zeker wel gaan missen (het 'echte' contact). Hoe ging dat bij jou?
In het begin mis je elkaar veel, ook ik had (en heb!) een goed contact met mijn ouders. Gelukkig zijn ze al een paar keer hier geweest en die keren zijn dan ook heel speciaal. Ook via de webcam praten is goed om het gevoel van missen wat te onderdrukken. Zeker wanneer de webcam op een laptop aangesloten is en ze dus lekker door het hele huis kunnen lopen en kunnen laten zien wat er nieuw is, wat er veranderd is, etcetera. Maar er blijven momenten waarop je ze echt mist. Verjaardag bijvoorbeeld...
Sorry voor de wat late reactie. Tijdsverschil en werk zorgen ervoor dat ik niet om 09:00 NL tijd kan reageren...