Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 17:02
Beste mede tweakers,

Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft met het emigreren naar het buitenland. Ik wil na mijn studie IT/MI (HBO) graag emigreren naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten/Canada.

Nu vroeg ik mij een aantal dingen af; namelijk:
  • Is het althans mogelijk om te emigreren.
  • Is het de moeite waard om te emigreren.
  • Wat zijn de arbeidsomstandigheden in bijvoorbeeld de V.S.
  • Heb ik wat aan de Diploma's die ik hier heb behaald.
  • Welke jobs zijn er beschikbaar.
Ook vroeg ik mij af hoe andere mensen hier over denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kijk eens rond op de diverse forums over emigeren, daar is veel over te zeggen.

1) Ja het is altijd mogelijk te emigeren uit nederland, wellicht niet overal naar toe

2) Kan alleen jij bepalen.

3) Minder tot geen sociaal vangnet

4) ja

5) Google en zoek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is misschien een gekke gedachte, maar is het wel eens bij je opgekomen om gewoon 'emigratie' in bij Google in te tikken?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:43:
Dit is misschien een gekke gedachte, maar is het wel eens bij je opgekomen om gewoon 'emigratie' in bij Google in te tikken?
I sense sarcasm ><

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:43:
Je zegt het een beetje bout, maar inderdaad: als je zelf de mogelijkheden van emigratie niet weet, en zelfs niet weet wat de eventuele voor- of nadelen voor jou kunnen zijn, wat kunnen wij dan voor je doen :?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Onthoud dat je, om naar landen buiten de EU te emigreren (en naar de VS al helemaal) vaak ontzettend moeilijk moet doen om ueberhaupt het land in te mogen. En op een toeristenvisum mag je niet werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Of het de moeite waard is om te emigreren?..... Jij wilt toch emigreren? Waarom eigenlijk?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Emigreren naar de VS of Canada? Dat zijn twee erg verschillende landen! Wat is je motivatie om te vertrekken? Wat hoop je daar te vinden, dat je hier niet vindt? Dat is imho de belangrijkste vraag die je moet stellen. Als je gewoon wilt weten hoe het in die landen is kun je ook solliciteren op een baan die je als expat naat de VS stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Stel die jongen toch niet van die moeilijke vragen, ik bedoel, hij is 17...

Tot zover mijn mening. De TS heeft nog jaren om over emigratie na te denken en eens op te zoeken wat het nu eigenlijk is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Interessant topic om te volgen! Mijn hart ligt ergens in Nieuw Zeeland, hoewel Canada ongetwijfeld ook heel mooi is, en de VS ook. VS lijkt me het moeilijkste binnenkomen, Nieuw Zeeland heeft erg lage salarissen, wat verder reizen over de wereld erg duur maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 12:43

Croga

The Unreasonable Man

MarCreative schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:20:
  • Is het althans mogelijk om te emigreren.
  • Is het de moeite waard om te emigreren.
  • Wat zijn de arbeidsomstandigheden in bijvoorbeeld de V.S.
  • Heb ik wat aan de Diploma's die ik hier heb behaald.
  • Welke jobs zijn er beschikbaar.
Ook vroeg ik mij af hoe andere mensen hier over denken?
Hoe ik er over denk?
  • Ja, dat is mogelijk, zie Google
  • Nee, dat is niet de moeite waard.
  • De arbeidsomstandigheden in de VS zijn ronduit kut. Geen sociaal vangnet, geen vrije dagen (vrij nemen = geen salaris), er wordt van je verwacht dat je zo'n 80 uur per week op kantoor door brengt, geen flexibiliteit, geen ontslag bescherming (geen 80 uur werken? Dan mag je morgen thuis blijven. En de rest van je leven ook trouwens).
  • Ja hoor.
  • Je kunt het zo gek niet verzinnen of er zijn wel mensen die het moeten uitvoeren.
Zoals al gezegd; Wat hoop je daar te vinden wat je hier niet hebt? Waarom wil je hier weg? Waarom denk je dat het daar beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Croga schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:09:
Zoals al gezegd; Wat hoop je daar te vinden wat je hier niet hebt? Waarom wil je hier weg? Waarom denk je dat het daar beter is?
De natuur, de ruimte, de rust....

maar dat zou mijn motivatie zijn. Zolang je het maar doet vanuit een positieve insteek.
(Maar gezien de positieve dingen die ik waardeer aan nederland zou ik eerder op canada/zweden uitkomen en zou USA zeker afvallen)

Ik vind jou stijl we erg aanvallend. Wie zegt dat hij weg wil omdat het hier slecht is? Zo vind ik nederland in veel opzichten het beste land om in te wonen. Maar als ik in de rockies ben wil ik er eigenlijk nooit weg..

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 10-02-2008 22:36 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou je adviseren om eerst werk en verblijf te regelen voordat je gaat emigreren.

Daarnaast: wat denk je daar te vinden, wat zijn je verwachtingen van emigreren en in het buitenland wonen en werken?

[ Voor 40% gewijzigd door Kurios op 10-02-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De USA zou ik overslaan, maar Canada is het overwegen waard. Via via begreep ik dat ze wel behoorlijke eisen stellen: HBO of hoger niveau (of je moet komen voor een baan waar ze niemand voor hebben), je moet een baanaanbod hebben of een sponsor.
Ga anders eens bij de diverse ambassades informeren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 13:58
Er zijn buro's/instanties die je hierin kunnen adviseren. Google er eens op los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties!

Uiteraard heb ik al lang op google lopen rondneuzen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, de voornaamste reden om te emigreren is omdat het hier zoals ik hierboven ook al las, veelste druk is, te veel gedoe en te veel regeltjes.

Verder lijken mij behalve Canada/VS ook wel landen in Europa zoals Sweden, Finland, Noorwegen of Denemarken ook wel wat. Is denk ik ook niet zo moeilijk binnen te komen omdat ze bij Europa horen.

Ik begin er nu al over, omdat het misschien wel handig is om te weten hoe het in een ander land is. Ik heb terwijl ik dit topic maakte ook al een goed idee gekregen om eens stage te gaan lopen in een ander land. Dan kan ik eens kijken of dit wat voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
MarCreative schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:19:

Uiteraard heb ik al lang op google lopen rondneuzen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, de voornaamste reden om te emigreren is omdat het hier zoals ik hierboven ook al las, veelste druk is, te veel gedoe en te veel regeltjes.
Als je de regelgeving hier lastig vindt dan zul je het toch verder moeten gaan dan de Westerse wereld. Natuurlijk zijn we in Nederland nummer 1 wel mbt het ambtenaren apparaat maar hier kunnen ze elders ook wel wat van. Trekt je dit neit dan zul je toch of naar het Midden oosten, Azie of Rusland misschien zelfs moeten kijken. Zeker als je meer kansen wilt is Azie zeer aantrekkelijk.
Verder lijken mij behalve Canada/VS ook wel landen in Europa zoals Sweden, Finland, Noorwegen of Denemarken ook wel wat. Is denk ik ook niet zo moeilijk binnen te komen omdat ze bij Europa horen.
Scandinavie is zeker wel een idee. Twee vrienden van me zijn werkzaam in Noorwegen en die verdienen verhoudingsgewijs een stuk beter dan andere ICTérs die ik hier ken. Het zegt natuurlijk op zich nog steeds vrij weinig omdat het sterk afhankelijk van hetgeen is wat je doet maar hun levenswijze is zeker niet verkeerd. En ondanks dat alles daar stukke duurder is verloopt het toch wel goed met ze.

En inderdaad, je kunt beter tevroeg dan te laat kijken. Probeer indien mogelijk stage te lopen in landen waar je trek hebt? Zeker de US is het leuk om stage te lopen aangezien je daar vergoedingen krijgt tegen hetgeen wat je doet. Maw je krijgt daar een fatsoenlijk loon wat het bekostigen van een stage ook makkelijker maakt. En zo krijg je direct meer inzicht in hoe het werken en leven daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Daarnaast is de US ook makkelijker omdat je waarschijnlijk al redelijk Engels kan (zoals alle Nederlanders).

Een volgend advies is dan ook om de taal te leren, voordat je naar een ander land verhuist (al was het maar voor een stage). Als je er al alleen bent (en dat ben je feitelijk!) is het echt zeer handig om de taal te spreken voor sociale contacten en dagelijkse bezigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

te veel gedoe en te veel regeltjes.
Let wel dat je dat gedoe en die regeltjes overal hebt. Om de VS maar als voorbeeld te nemen: De regeltjes zijn weliswaar iets minder maar de regeltjes verschillen wel per dorp. En geen enkele ambtenaar weet meer dan alleen dat specifieke regeltje wat hij dient te handhaven waardoor de hoeveelheid gedoe enorm groot is. Zodra je in de VS met die regeltjes te maken krijgt zou je heel graag willen dat je gewoon in Nederland was gebleven.

Wat ruimte betreft kan ik het me best voorstellen, hoewel simpelweg verhuizen naar buiten de randstad (Brabant, Limburg, Groningen, Friesland) zo gebeurt is. Maar als het over regeltjes gaat verwacht ik niet dat je veel gaat verdienen door naar een ander land te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

de voornaamste reden om te emigreren is omdat het hier zoals ik hierboven ook al las, veelste druk is, te veel gedoe en te veel regeltjes.
Dit is in mijn ogen (als emigrant zijnde :D ) wel een van de meeste slechte redenen. Elk land heeft zo zijn eigen regels en gedoe. In NL erger je aan weet ik veel wat (bpm - hoge belasting - etc.) maar in een ander land erger je weer aan het ontbreken van een uitgebreid sociaal vangnet (zoals in NL) of andere zaken (geen drop :|). Maar je kan het natuurlijk altijd proberen en wanneer het niet bevalt gewoon een ander land aandoen of terug keren. (vooral als je jong bent en nog niet vast zit aan gezin/onroerend goed etc.)

Emigratie binnen de EU is geen enkel probleem. Bij de meeste landen is het binnen huppelen bij het juiste kantoor voldoende (wel voorzien natuurlijk van de juiste documenten) en binnen korte tijd ben je geregistreerd als inwoner en heb je een werkvergunning om werk te pakken (zover de taal-barriere geen probleem is om een leuke baan te bemachtigen).
Buiten de EU wordt het al een stuk lastiger, green cards van de usa bv. zijn zonder de juiste contacten (huwelijk etc.) zeer moeilijk om te bemachtigen. Je zal meer moeten bewijzen wie je bent en waarom ze jouw de vergunningen moeten geven etc. vaak zal je dan een werkgever moeten zoeken die garant voor je wilt staan voor de eerste verblijfs/werkvergunning etc..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 13-09 20:24
Als ik jou was zou ik proberen een stage te vinden in het land van jouw keuze. Dan kun je alvast kijken hoe het bevalt, en als je stage succesvol is, wil het bedrijf in kwestie jou mogelijk wel helpen bij het krijgen van een werkvergunning. Want dat doe je liever niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Neem wel alles in ogenschouw als je wilt emigreren. Denk bij de VS bijvoorbeeld aan relatief weinig vrije tijd. De VS trokken mij ook altijd, maar ik ga er nu liever naar op vakantie. Ik ben trouwens naar Zweden geemigreerd. Niet omdat het land me nu zo enorm trok, het is trouwens best leuk hier, maar omdat ik hier een toffe baan aangeboden kreeg.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik denk dat ik eerst eens stage ga lopen bij een land die mij bevalt. Eerst nog maar even googellen om te kijken welke landen mij bevallen en welke niet, en daar dus een keuze uit maken om daar (proberen) te stage lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
MarCreative schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:54:
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik denk dat ik eerst eens stage ga lopen bij een land die mij bevalt. Eerst nog maar even googellen om te kijken welke landen mij bevallen en welke niet, en daar dus een keuze uit maken om daar (proberen) te stage lopen.
Let indien je in het buitenlwand stage wilt gaan lopen dat je opleiding dat ook toelaat. Ik had toendertijd daar nogal problemen mee vanwege dat ik 5 dagen stage most lopen en 1 a 2x in de week ´s avonds of in het weekend nog les had. Ondanks dat ze me aangegeven hadden dat een buitenlandse stage absoluut geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 13:58
Als er landen zijn in Europa waar je wel heen zou willen, dan kun je gewoon eens naar het CWI gaan. Praat daar eens met een Eures adviseur.

Of check hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
LOL, hoe ga je dat googelen, wat voor zoektermen gebruik je dan? Pas maar op dat je niet in Noord Korea terecht komt.

Hebben ze bij jou op school geen stageburo die internationale stages regelt? Ik heb indertijd een stage in de USA gevonden via het "Buro Buitenland" (of zoiets) van de TU/E, dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo is ook bezig rond te kijken voor een emigratie naar Canada.
* Naboo kan overigens wel valsspelen doordat hij eventueel gebruik kan maken van het familievisum om het land binnen te komen. :P

Ik heb lange tijd gekeken om naar Engeland te gaan, maar heb daar uiteindelijk om diverse redenen vanaf gezien. De VS trekt me niet zo en met familie in Canada is het gewoon makkelijker om dingen te weten te komen en dingen te vragen die ik zelf belangrijk vind.

Let wel dat ze bij Canada bijvoorbeeld kijken of ze je kwaliteiten wel nodig hebben. Ben jij bijvoorbeeld verkoper, ja daar hebben ze er duizenden van en zal je dus niet zo snel worden toegelaten.

Visum aanvragen voor Canada gaat trouwens via de Canadese ambassade in DUITSLAND! Aanvraag duurt minimaal 9 maanden!!

http://www.international..../germany/embassy03-en.asp

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

RemcoDelft schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:06:
Interessant topic om te volgen! Mijn hart ligt ergens in Nieuw Zeeland, hoewel Canada ongetwijfeld ook heel mooi is, en de VS ook. VS lijkt me het moeilijkste binnenkomen, Nieuw Zeeland heeft erg lage salarissen, wat verder reizen over de wereld erg duur maakt.
Na een zeer geslaagd bezoek aan NZ ben ik nu in gesprek met een toekomstige werkgever in Auckland en we spreken nu over een salaris welke hoger ligt dan mijn huidige salaris. Vergeet ook niet dat je in NZ minder inkomsten belasting betaald, verdeeld over schalen:

0 - 38.000 19.5%
38.001 - 60.000 33%
60.001 - 999999 39%

Zijn er overigens mede GoT-ers die in NZ dan wel Auckland wonen?

Een kleine tip voor diegene die naar NZ willen - heb je een interesante IT achtergrond, neem een recruiter in de arm en probeer gewoon zoveel mogelijk vrij blijvende gesprekken te regelen. In NZ wordt bijna niemand "remote" aangenomen.. ze moeten je echt zien en spreken en een beeld krijgen van wie je bent.

Wie jij bent en hoe jij bent is daar nog belangrijker dan wat je allemaal wel of niet kan - voorop gesteld dat uit je CV blijkt dat je de werkzaamheden daar prima zou moeten kunnen verrichten natuurlijk :)

[ Voor 25% gewijzigd door tazzman op 28-02-2008 08:58 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• RemcoDelft
Die belastingschalen zijn wel gunstiger dan hier ja :)

* RemcoDelft heeft een milieu/energie/duurzaam-studie, net een half jaar bezig aan m'n Master... Geen idee eigenlijk of ze daar behoefte aan hebben, alle EU-beleidsvakjes kan ik in ieder geval vergeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:57:
Onthoud dat je, om naar landen buiten de EU te emigreren (en naar de VS al helemaal) vaak ontzettend moeilijk moet doen om ueberhaupt het land in te mogen. En op een toeristenvisum mag je niet werken.
Over de VS kan ik weinig zeggen, maar zo enorm lastig doen andere landen niet hoor. Als jij opgeleid wordt in een baan waar zij behoefte aan hebben duurt de emigratieprocedure tussen de 6 en 18 maanden gemiddeld, dat is dus inclusief visa aanvraag....
Croga schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:09:
[...]

Wat ruimte betreft kan ik het me best voorstellen, hoewel simpelweg verhuizen naar buiten de randstad (Brabant, Limburg, Groningen, Friesland) zo gebeurt is. Maar als het over regeltjes gaat verwacht ik niet dat je veel gaat verdienen door naar een ander land te gaan.
Als je dat zegt dan heb je geen idee wat mensen bedoelen met ruimte. De ruimte in Brabant, Limburg, Groningen, Friesland of Flevoland is niet te vergelijken met de ruimte die je hebt in landen als Australie, Canada, NZ e.d. Zelfs Spanje is dan nog een optie (ten Zuid Westen van Salamanca) maar in Nederland heb je gewoon geen ruimte meer. De enige plek waar je rond kan wandelen zonder huizen te zien is de Hoge Veluwe en daar loop je dan direct met 1000 anderen.....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Bigfoot
Die belastingschalen lijken leuk, maar in de praktijk hoeft het niet gunstiger te zijn als in Nederland hoor. Immer die eerste schaal loopt tot zo'n 20.000 euro bruto, daar betaal je in Nederland ook niet veel belasting over als je zaken als arbeidskorting meeneemt.

• Zwerver
  • Niet online
Bigfoot schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:40:
Die belastingschalen lijken leuk, maar in de praktijk hoeft het niet gunstiger te zijn als in Nederland hoor. Immer die eerste schaal loopt tot zo'n 20.000 euro bruto, daar betaal je in Nederland ook niet veel belasting over als je zaken als arbeidskorting meeneemt.
Punt is wel dat je in de meeste landen als IT-er al snel boven de 30.000 zit, dan zijn de loonschalen ineens wel belangrijk :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Zwerver schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:30:
Als je dat zegt dan heb je geen idee wat mensen bedoelen met ruimte. De ruimte in Brabant, Limburg, Groningen, Friesland of Flevoland is niet te vergelijken met de ruimte die je hebt in landen als Australie, Canada, NZ e.d. Zelfs Spanje is dan nog een optie (ten Zuid Westen van Salamanca) maar in Nederland heb je gewoon geen ruimte meer. De enige plek waar je rond kan wandelen zonder huizen te zien is de Hoge Veluwe en daar loop je dan direct met 1000 anderen.....
Ik weet heel goed wat men bedoelt met ruimte. Schotland staat bij mij heel hoog op de lijst om naartoe te verhuizen en neem van mij aan dat de ruimte in Canada of Australië niet anders is dan in de schotse hooglanden.

Wat ik bedoel te zeggen is dat dat soort ruimte vaak heel veel practische bezwaren met zich mee zal gaan brengen. Terwijl de ruimte die je in de minder bevolkte delen van Nederland hebt waarschijnlijk dezelfde vrijheid mee brengt (ik kan rustig een heel eind in de bossen van Leende wandelen zonder iemand te zien) zonder diezelfde practische bezwaren. Ik geef toe; er is wat meer eentonigheid in de ruimte maar als je alleen wilt zijn kan dat nogsteeds vrij makkelijk in Nederland.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
Croga schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:09:
• De arbeidsomstandigheden in de VS zijn ronduit kut. Geen sociaal vangnet, geen vrije dagen (vrij nemen = geen salaris), er wordt van je verwacht dat je zo'n 80 uur per week op kantoor door brengt, geen flexibiliteit, geen ontslag bescherming (geen 80 uur werken? Dan mag je morgen thuis blijven. En de rest van je leven ook trouwens).
Let op dat dit hoogstens geldt voor de lagerbetaalde banen, niet voor banen voor hoger opgeleiden. En zo bijzonder zijn banen waarin je ongeveer dezelfde voorwaarden hebt als je hier in Nederland bijna overal hebt ook niet. Je hebt geen universitaire opleiding nodig voor een baan met vrije dagen (trouwens, die krijg je bij Wal-mart ook gewoon, en doorbetaald), verzekering en dat soort zaken.
Dat het makkelijker is om ontslagen te worden heeft ook een voordeel: het is makkelijker om een baan te krijgen. Voor zo'n werkgever maakt het niet zo bijzonder veel uit als ie iemand heeft aangenomen die niet in je bedrijf past omdat je er makkelijker vanaf komt, zodoende heb je ook sneller iemand aangenomen - de binding is kleiner. Dat wil men hier in Nederland ook gaan doen.
Ik ben (ook?) van mening dat je in Nederland over het algemeen beter af bent, zeker met de huidige situatie in de VS.

Saved by the buoyancy of citrus

• Zwerver
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:36:
[...]

Ik weet heel goed wat men bedoelt met ruimte. Schotland staat bij mij heel hoog op de lijst om naartoe te verhuizen en neem van mij aan dat de ruimte in Canada of Australië niet anders is dan in de schotse hooglanden.
Ik ken de ruimte in Australie en dat is wel even wat anders dan de Nederlandse ruimte ;)
Wat ik bedoel te zeggen is dat dat soort ruimte vaak heel veel practische bezwaren met zich mee zal gaan brengen. Terwijl de ruimte die je in de minder bevolkte delen van Nederland hebt waarschijnlijk dezelfde vrijheid mee brengt (ik kan rustig een heel eind in de bossen van Leende wandelen zonder iemand te zien) zonder diezelfde practische bezwaren. Ik geef toe; er is wat meer eentonigheid in de ruimte maar als je alleen wilt zijn kan dat nogsteeds vrij makkelijk in Nederland.
Die vrijheid is anders. Period :) Ik loop zelf al een tijdje tegen aanpassingsproblemen aan juist omdat je in Nederland geen vrijheid hebt. Je staat continu in de file, overal zijn mensen, overal is bebouwing. Dat verander je niet door in Friesland te gaan wonen/werken, want nog steeds wordt je geconfronteerd met files en veel mensen. Wat dat betreft snap ik het vrijheid/ruimte aspect heel goed.

• Hillie

Hillie

Nu pas gezien, dus sorry voor de late reactie. Mocht je interesse in een stage in Zweden hebben, ik kom bij een aantal tech-toko's over de vloer, dus stuur gerust een PB. Ik wil je best met mensen in contact brengen, maar dat straalt ook op mij af. Daarom wil ik eerst een beetje een idee krijgen. ;)

Overigens zie je hier (Stockholm area) veel interessante bedrijven en er zijn denk ik genoeg plaatsen voor getalenteerde studenten.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:20 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:21 ]

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:33:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat 95% van alle banen in de automatisering ook in de andere landen in de wereld meestal in de grote steden zijn. En dan is er geen verschil tussen NL en bijvoorbeeld AU. Ook in NL zit je met een uur rijden vanuit de Randstad midden in het bos of op een eiland. Dat is natuurlijk niet echt een argument. Het valt mij altijd op dat veel mensen die emigreren er de eerste paar maanden inderdaad op uit trekken maar dat na die periode de sleur er ook weer insluipt en ze zich als forenzen gaan gedragen.
Dan nog steeds is er qua vrijheid een enorm verschil met NL. Om Aus even als voorbeeld te nemen: men werkt daar voor het weekend (zo zit het systeem ook in elkaar, je bouwt je vakantiedagen op en krijgt ze niet zomaar bij aanvang dienstverband) en niet voor materieele dingen. Daarnaast is er ook veel meer te doen in het weekend, kijk maar naar de omgeving, de natuur etc. In NL zit je heel dicht op andere mensen, als er iets is wat je wil zien dan zijn er rijen anderen voor je en het stress gehalte van de mensen is veel hoger.
In Aus heb ik ook 3 maanden gewerkt en de mensen zijn gewoon veel rustiger, JA je werkt er hard, JA het is normaal om 50 - 60 uur te werken en JA het kan zo zijn dat je voor 40 uur betaald krijgt terwijl je 50 uur werkt. Maar NEE ze bellen je niet als je vrij bent (lees je hebt weekend) omdat de Ozzies daar heel erg op gesteld zijn (die vrijheid) en NEE je staat niet in de file naar het strand (er is nl zoveel strand dat je altijd wel een plekje kan uitzoeken waar anderen niet heen gaan), NEE je hoeft niet bang te zijn dat je in de supermarkt aangereden wordt omdat mensen zo nodig als eerste bij de nieuw geopende kassa moeten staan. Dat is ook vrijheid, en dat is imho een goede reden om te gaan emigreren.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:29:
3: Angelsaksische landen (AU, CA, NZ, US, CA, ZA, SG) hebben een cultuur waarin veel minder vakantiedagen de norm zijn, er minder wordt gewerkt aan ontwikkeling (praktische vaardigheden zijn het belangrijkste) en er heel snel veranderingen kunnen zijn (projecten worden veel sneller beeindigd, fouten worden minder getolereerd enzovoorts). Ook heb je in deze landen vooral in de automatisering enorme concurrentie van mensen uit IN / PK enzovoorts. Je zult dus veel harder, langer, intensiever moeten werken.
Dat klopt voor de USA wel (bij ons krijgt een starter 5 dagen PTO, een medior 10 dagen PTO en als super super senior 15 dagen PTO) maar NZ hoort daar niet in het rijtje thuis. In NZ heb je tegenwoordig 20 vakantie dagen als standaard plus 10 publieke vrije dagen, waarbij het meerendeel daarvan zo ingepland worden dat je een lang weekend vrij hebt, ookal valt de eigenlijke vrije dag in het weekend. De meeste mensen die in NZ in de IT werken (en dan met name de hogere IT functies) zijn naast kiwi's voornamelijk expats uit GB, ZA, Europa en Azie - voor mensen uit IN/PK is het namelijk helemaal niet zo eenvouding om NZ in te komen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:22 ]

Verwijderd

LU = is ook vaak een generieke expatriate omgeving mits je natuurlijk in een dergelijke omgeving werkzaam bent.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29
waarom wil je eigenlijk? is dat niet belangrijk voor een doel? Als je denkt, ik 'wil' emigreren, als vlucht.. ik zou voor je zelf ook vooral de cultuur waarin je in komt meenemen..

|>

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:22 ]

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:33:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat 95% van alle banen in de automatisering ook in de andere landen in de wereld meestal in de grote steden zijn. En dan is er geen verschil tussen NL en bijvoorbeeld AU. Ook in NL zit je met een uur rijden vanuit de Randstad midden in het bos of op een eiland.
Mwah, hier negeer je het feit dat Nederland 200 keer zoveel inwoners heeft per oppervlakte dan Australie! En "het eiland" in Nederland zit nog steeds vol mensen, in Australie ben je een uur van een grote stad al snel in een heel rustig gebied.

* RemcoDelft wil al jaren graag dit land uit (eerst afstuderen), maar hoe meer ik er over lees, hoe meer ik van mening ben dat ik het om te beginnen eerst tijdelijk moet doen, een jaartje (of 2, of 3) in een ander land werken, en dan wellicht een paar jaar in een ander land, dan zie je nog eens wat! Aan de andere kant ben ik al best oud (voor een student) en wordt settlen dan lastig... Trouwen met een Canadese zit er ook niet in, want ik heb al een vriendin in Nederland...
Ideaal is dus werken voor een Nederlands bedrijf met de mogelijkheid om een tijdje elders op aarde te werken, maar mijn huidige studie (Energy&Resources, oftewel de milieu-kant) maakt dat vast lastig.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Waarom zoekt iedereen hier naar een reden, en dan met name omdat het elders beter zou zijn?
In NL hebben we het ongelooflijk goed. Ik kan mij niet voorstellen waar mensen betere arbeidsomstandigheden hebben, een vergelijkbaar goed sociaal vangnet etc. Het is zeker niet perfect in NL maar ik denk niet dat je naar elders moet omdat het daar "zoveel beter is".

Ik woon zowiezo al niet meer in Nederland en ik heb zelf ook tijd doorgebracht in b.v. de VS, Canada, Australie en NZ dus vreemd zijn die plekken niet voor mij.

Waarom ik in NZ zou werken en wonen? Mijn antwoord - waarom niet? Ik zie het meer als een uitdaging - om weer eens iets anders te doen. Het wonen en werken in een ander land, een andere cultuur, dat zie ik als een mooie ervaring waar je veel van kan leren.

Ik denk ook helemaal niet na om ergens anders "te settelen" - ik probeer dat soort dingen gewoon voor een tijdje en als ik het gezien heb, ga ik weer ergens anders heen. Zo woon ik nu een tijdje in Duitsland en wellicht kom ik hier weer terug na een tijdje in NZ gewoond te hebben. Of wellicht proberen we Canada eens.

Met een goede opleiding en flink wat jaren ervaring wordt emmigreren wel een stuk makkelijker, zeker wanneer je beroep/kennis veel gevraagd is. Voor iemand die direct van school komt wordt het wel een stuk lastiger. Maar het is zeker niet onmogelijk - een goede voorbereiding doet een hoop.

[ Voor 10% gewijzigd door tazzman op 28-02-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:09:
http://www.worldbook.com/wb/Media?id=mp000282
Binnen haalbare afstanden is het in AU ook drukbevolkt. Kijk maar eens op de kaart. Ik vind dit soort verhalen altijd drogredeneringen. De crux is natuurlijk dat waar mensen wonen werk is en waar geen mensen wonen geen werk is. Dat gaat op voor 99% van de beroepen op deze aarde.
Precies... Hartje Melbourne (of hartje New York wat dat betreft) naar "open ruimte" kost je behoorlijk meer tijd dan hartje Utrecht naar het zwarte woud.... Ruimte is relatief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:07:
Uitzonderingen daargelaten maar niet iedereen werkt bijvoorbeeld binnen een expatriate investeringsteam van de grootbanken.
Hoe weet jij waar ik werk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:07:
Het is trouwens ook zo dat emigreren en daarna terugkomen per saldo nadelen oplevert wat betreft carrieremogelijkheden. Waarom? 1: je netwerk vervalt, 2: je raakt het gevoel van de maatschappij kwijt, 3: de meeste mensen interesseert het helemaal niets wat er buiten hun eigen directe leefomgeving gebeurt, 4: vaak zijn er verwachtingen die niet waargemaakt worden. Dat is mijn ervaring met emigranten. En qua persoonlijke groei schiet je er ook niets mee op denk ik. Er is geen verschil in prestaties tussen mensen die wel of niet zijn geemigreerd. Uitzonderingen daargelaten maar niet iedereen werkt bijvoorbeeld binnen een expatriate investeringsteam van de grootbanken.
Ik denk dat buitenlandervaring juist wel vaak interessant is voor werkgevers omdat je als emigrant juist wel persoonlijk groeit. En je hebt bewezen dat je kunt aarden in een nieuwe cultuur en maatschappij, met een andere taal, gewoontes, etc. en je hebt toch een mate van lef getoond en risico's genomen, problemen opgelost etc. En je neemt ook allerlei andere inzichten en ervaringen mee terug die misschien wel eens een hele nieuwe frisse blik kunnen bieden voor een bedrijf. Ik weet vrij zeker dat mijn marktwaarde, als ik ooit nog terugkom, meer gestegen is dan wanneer ik in Nederland was gebleven.

Terugkomst naar Nederland is een veel kleinere schok dan verlaten, dat netwerk is zo weer opgebouwd (want je houdt natuurlijk gewoon contact als je in het buitenland bent) en die maatschappij daar zit je ook zo weer in. Je zult wel moeten, net zoals toen je in je nieuwe land aankwam, toen je de maatschappij totaal niet kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Simon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:31:waarom wil je eigenlijk? is dat niet belangrijk voor een doel? Als je denkt, ik 'wil' emigreren, als vlucht.. ik zou voor je zelf ook vooral de cultuur waarin je in komt meenemen.
Dit is een belangrijk punt. petervenray noemde Belgie al. Hoewel Nederland en Belgie aan elkaar grenzen is er een hele andere cultuur. Niet iedereen kan daar mee om gaan. Verschillen in cultuur kunnen leuk zijn, maar ook heel frustrerend. Wat dat betreft is Noorwegen (en iets algemener Scandinavie) een geschikt land om te emigreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 08:42:
[...]
Dit is een belangrijk punt. petervenray noemde Belgie al. Hoewel Nederland en Belgie aan elkaar grenzen is er een hele andere cultuur. Niet iedereen kan daar mee om gaan. Verschillen in cultuur kunnen leuk zijn, maar ook heel frustrerend. Wat dat betreft is Noorwegen (en iets algemener Scandinavie) een geschikt land om te emigreren.
Dan zou ik daar dus niet naar toe emigreren, want de Nederlandse cultuur vind ik maar niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
och je zal nog verbaasd zijn hoeveel culturele Nederlandse dingen je in het buitenland mist, oer-hollandse botheid bijvoorbeeld.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Simon schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:18:
och je zal nog verbaasd zijn hoeveel culturele Nederlandse dingen je in het buitenland mist, oer-hollandse botheid bijvoorbeeld.
Ik ben nu 5 maanden terug van een jaar in Australie gezeten te hebben en daar miste ik weinig van Nederland, behalve wat vrienden en familie, geloof me, botheid is iets wat ik enorm teleurstellend vind in Nederland :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wel een mooi topic. Ik ben nu 21, en zou over een aantal jaar (lees, direct na afstuderen) ook naar een ander land willen verhuizen. Niet omdat het hier slecht is, maar omdat ik het ergens anders nog veel beter kan hebben. Hier heb je veel sociale vangnetten, en veiligheid, maar wat als je die 2 dingen niet zoekt, en je liever meer verdient, minder belasting betaald, een mooier huis wil wonen, meer ruimte wilt benutten, een gezondere leefomgeving wil hebben, een leukere auto wil rijden, etcetera. Ben je dan egoistisch, of zijn dit ook juiste redenen om te verhuizen?

Dat zijn namelijk wel mijn redenen, maar volgens mij word ik voor gek verklaard als ik die ergens vertel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is al gesuggereerd om stage te gaan lopen, maar het nadeel daarvan is dat je toch een wat andere positie dan een emigrant hebt, meestal ook qua huisvesting en ook qua status. Een alternatief is een baan voor bepaalde tijd zoeken, iets wat je vaak beter snel na je opleiding kan doen voor je gesettled bent, en je huisje beestje boompje moet meeverhuizen.

Ik ben zelf tijdens het schrijven van mijn proefschrift rond gaan kijken, en ben toen (dwz 1995) voor een baan van 3 jaar naar Engeland verhuisd. Na 3 jaar Engeland ben ik bewust weer naar Nederland teruggegaan met een sloot ervaring. Het erheen verhuizen was niet zo moeilijk, eerst een maandje in een studentenflat en daarna een mini-appartement huren (wat je niet met een grote kamer en triplexwandjes kan doen.... :X ). Terugverhuizen was ook geen massale operatie, zoveel spullen heb je dan nog niet.

Na 9 jaar terug in Nederland te zijn geweest, koophuis, vaste baan etc is het weer gaan jeuken, en ben ik vorige zomer geemigreerd naar ... Engeland (maar een andere regio). Mooie baan, maar dus wel veeeeeel meer regelwerk. Huis verkocht, alle huisraad en huisdieren verhuisd, een stevige operatie. Maar de moeite waard, nog geen spijt van gehad :) !

Een paar voordelen van Groot-Brittannie en andere west-Europese landen: je bent redelijk dichtbij Nederland, dat maakt het makkelijker en goedkoper om even op en neer te gaan voor bepaalde dingen, de cultuur is anders maar toch vergelijkbaar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Zwerver schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:25:
[...]

Ik ben nu 5 maanden terug van een jaar in Australie gezeten te hebben en daar miste ik weinig van Nederland, behalve wat vrienden en familie, geloof me, botheid is iets wat ik enorm teleurstellend vind in Nederland :X
misschien jij niet, maar er zijn genoeg mensen (en boeken over geschreven) die 't wel missen. Kan ook aan Australië liggen, maar de Aziatische vriendelijkheid bijv. is soms ergerlijk, hebben mijn ouders behoorlijk wat last van gehad in hun werk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emigreren naar het buitenland is wel degelijk mogelijk. Maar, zoals ik begrijp is de gene die dit topic begon net klaar met z'n studie. Als pas afgestudeerde lijkt het mij niet verstanding om te gaan emigreren. Je hebt namelijk geen enkele ervaring en ze gaan echt geen buitenlander in dienst nemen die niets kan.

Ik ben zelf twee jaar geleden in Australie terecht gekomen. Gelukkig had ik op dat moment al meer dan 10 jaar werk ervaring op kijn CV staan en een specialisme. Dat heeft heel veel invloed gehad op het werk dat ik kon krijgen (ik heb nu al mijn derde 457 binnen 1 jaar!)

Australie is een land van emigratie. Op mijn huidige werk vloer zijn tal van mensen met een buitenlandse achtergrond (Frans, Duits, Iers, Brits, Croat etc...). Het feit dat je buitenlander bent maakt in Australie net zo veel uit. Ik kan me voorstellen dat dat in de US toch even iets anders ligt.

Ik kan me voorstellen dat je wilt emigreren, heeft toch iets romantisch he? Maar vergeet niet dat het overal het zelfde is maar dan een beetje anders. De eerste paar maanden hier in sydney was erg leuk (omdat het anders was) maar na verloop van tijd val je terug in de dagelijkse routine en is het dezelfde k*t mentaliteit als in Nederland (sydney is erg aggresief).

Mijn advies. Ga eerst vijf jaar werken in Nederland. Bouw ervaring op en zoek dan in het buitenland een mogelijkheid om tedelijk te werken (4 jaar is meestal de norm voor visa's). Of ga backpacken in de States. Je kunt dan altijd nog definitief emigreren als je dat echt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Simon schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:59:
[...]

misschien jij niet, maar er zijn genoeg mensen (en boeken over geschreven) die 't wel missen. Kan ook aan Australië liggen, maar de Aziatische vriendelijkheid bijv. is soms ergerlijk, hebben mijn ouders behoorlijk wat last van gehad in hun werk.
De Aziatische vriendelijkheid (en ja een soortgelijk vriendelijkheid vind je idd ook in Australie) is alleen ergerlijk als je er niet mee om kan gaan :) Ik heb heel veel moeite met de Nederlandse
botheid, die men verward voor eerlijkheid en directheid. Als de gemiddelde Nederlander het verschil tussen deze twee dingen (botheid en directheid) eens zou onderkennen dan zou Nederland veel vriendelijker over komen :) Maar dat terzijde ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:54:

Ik kan me voorstellen dat je wilt emigreren, heeft toch iets romantisch he? Maar vergeet niet dat het overal het zelfde is maar dan een beetje anders. De eerste paar maanden hier in sydney was erg leuk (omdat het anders was) maar na verloop van tijd val je terug in de dagelijkse routine en is het dezelfde k*t mentaliteit als in Nederland (sydney is erg aggresief).
Sydney != Australie :) Tuurlijk ligt het in het zelfde land, maar Sydney siders zijn toch een heel ander slag mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:09:
[...]

http://www.worldbook.com/wb/Media?id=mp000282

Binnen haalbare afstanden is het in AU ook drukbevolkt. Kijk maar eens op de kaart. Ik vind dit soort verhalen altijd drogredeneringen. De crux is natuurlijk dat waar mensen wonen werk is en waar geen mensen wonen geen werk is. Dat gaat op voor 99% van de beroepen op deze aarde.
De legenda van het kaartje ontbreekt, dus het zegt zo weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:54:Ik ben zelf twee jaar geleden in Australie terecht gekomen. Gelukkig had ik op dat moment al meer dan 10 jaar werk ervaring op kijn CV staan en een specialisme. Dat heeft heel veel invloed gehad op het werk dat ik kon krijgen (ik heb nu al mijn derde 457 binnen 1 jaar!)
Wat is een 457?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 02 maart 2008 @ 14:57:
[...]

De legenda van het kaartje ontbreekt, dus het zegt zo weinig...
Dat zegt dat merendeel van de Ozzies (dat zijn er 20miljoen) in een lange ring langs de kust wonen :P Maar dat neemt niet weg dat je maar een half uutje hoeft te rijden om niet in de drukte te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:42:
[...]

Precies... Hartje Melbourne (of hartje New York wat dat betreft) naar "open ruimte" kost je behoorlijk meer tijd dan hartje Utrecht naar het zwarte woud.... Ruimte is relatief....
Dan ben jij nog nooit in Melbourne geweest. Ikzelf ben een half jaar door Australie en Nieuw Zeeland getrokken en ik kan je één ding vertellen. Zelfs vanaf het centrum van Sydney ben je binnen 1.5 uur in de Blue Mountains(ook nog eens tien keer zo mooi als het Zwarte woud) en binnen een kwartiertje op één van de vele strandjes. Ook melbourne en omgeving tellen veel parken het heeft niet voor niets de bijnaam 'Garden City'. Dus eerst je huiswerk maken voor je blaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

De papieren voor mijn nieuwe baan zijn binnen.. op 30 juni begin ik in Wellington. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kon geen ander topic vinden over emigreren. Zelf ga ik volgend jaar met een goede vriend van me emigreren naar Spanje. De Spaanse cursus is al begonnen.
Waarom? De spanning, het mooiere weer en ik denk dat de kwaliteit van leven daar hoger ligt dan hier; relaxter en socialer.
Adios ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:27:
Kon geen ander topic vinden over emigreren. Zelf ga ik volgend jaar met een goede vriend van me emigreren naar Spanje. De Spaanse cursus is al begonnen.
Waarom? De spanning, het mooiere weer en ik denk dat de kwaliteit van leven daar hoger ligt dan hier; relaxter en socialer.
Adios ;)
Succes met een baan vinden in Spanje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Werkloosheid in Spanje is idd behoorlijk hoog ja, ongeveer 3.5 keer zo hoog als in NL, 9.3 procent (zie bron of de site van de EU zelf, maar die zijn 2 jaar oud).

En de (perceived) Quality of life in Spanje ligt een stukje lager dan in Nederland :P

Nederland staat boven Spanje voor wat betreft de Qualify of Life. Alleen de Scandinavische landen, Ierland, Oostenrijk en Luxemburger scoren nog net wat hoger... Zie het onderzoek in deze PDF, en dan bijvoorbeeld pagina 64 (hoewel de rest van het rapport ook wel interessant is).

En ook qua sociale samenleving komt Nederland er iets beter uit dan Spanje, als je de diverse onderzoeken op http://ec.europa.eu/employment_social/spsi/studies_en.htm eens bekijkt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik sta ook op het punt te emigreren... sterker nog ik heb het scherm voor me vliegticket al open staan :P . Nu nog druk bezig met me afstudeerscriptie en wacht dus op antwoord of dit is goedgekeurd. Als dat zo is dan kan ik het insturen, presenteren en ben ik klaar. Ondertussen druk bezig om me woning te verhuren en ga deze week me baan opzeggen...

Begin december ben ik van plan om te verhuizen naar Peru. Heb genoeg geld om daar een halfjaar te wonen (kost ook niet superveel) En wil vanuit daar opzoek naar een baan. Eerst Spaans maar oppikken want dat spreek ik nog niet.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerver schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:46:
[...]

Succes met een baan vinden in Spanje :X
Op monster.es genoeg ICT-banen te vinden in Barca/Madrid...

Het wat relaxtere leven spreekt veel mensen daar aan, maar natuurlijk zal er ook gewerkt moeten worden. Maar niet zo gestresst als sommige mensen in NL rond lopen. Mesnen hebben meer tijd voor elkaar als ik de ervaringen moet geloven.
Die onderzoeken zeggen me niet heel veel. Ik vind ervaringen van mensen die van NL naar ES zijn geemigreerd veel spannender. Heb nog geen een ervaring gevonden van mensen die weloverwogen en verstandig zijn geemigreerd die er spijt van hebben gekregen.

Aangezien in NL het sociale stelsel zo enorm goed geregeld is, hoeft niemand te verhongeren. In ES zijn de sociale voorzieningen een stuk minder. Dus gemiddeld gezien is de quality of life lager daardoor gok ik zo. Mja, ik verwacht wel dat ik daar wel aan de bak kan komen en bijv. ook particuliere zorgverzekeringen kan afsluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 12:42:
[...]

Op monster.es genoeg ICT-banen te vinden in Barca/Madrid...

Het wat relaxtere leven spreekt veel mensen daar aan, maar natuurlijk zal er ook gewerkt moeten worden. Maar niet zo gestresst als sommige mensen in NL rond lopen. Mesnen hebben meer tijd voor elkaar als ik de ervaringen moet geloven.
Die onderzoeken zeggen me niet heel veel. Ik vind ervaringen van mensen die van NL naar ES zijn geemigreerd veel spannender. Heb nog geen een ervaring gevonden van mensen die weloverwogen en verstandig zijn geemigreerd die er spijt van hebben gekregen.

Aangezien in NL het sociale stelsel zo enorm goed geregeld is, hoeft niemand te verhongeren. In ES zijn de sociale voorzieningen een stuk minder. Dus gemiddeld gezien is de quality of life lager daardoor gok ik zo. Mja, ik verwacht wel dat ik daar wel aan de bak kan komen en bijv. ook particuliere zorgverzekeringen kan afsluiten.
Wat ik van mensen gehoord heb die naar ES zijn ge-emigreert zijn ze daar behoorlijk rascistisch, het kan dus nog wel eens lastig worden om als niet-spanjaard aan een goed betaalde baan te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zwerver schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:25:
[...]

Wat ik van mensen gehoord heb die naar ES zijn ge-emigreert zijn ze daar behoorlijk rascistisch, het kan dus nog wel eens lastig worden om als niet-spanjaard aan een goed betaalde baan te komen :P
Lijkt me sterk, iig om die reden, want Nederlanders zijn van hetzelfde (Kaukasische) ras als Spanjaarden ;)

Als ze racistisch zijn is dat dus tegen mensen van andere rassen (Afrika, Azië etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Mwah het kan an sich best wel kloppen onder het motto dat je binnen een bedrijf altijd hoog kan klimmen maar je bent nooit deel van de familie zelf. Zelfs binnen internationals zie je dit vaak terugkomen dat zeker op hoger niveau toch wel onderscheid bestaat in nationaliteiten. Iets wat overigens ook op salaris niveau op hetzelfde niveau kan optreden.

Dat terzijde lijkt emigreren zeker wel leuk en zijn de kansen zeker in instabielere landen juist groter tov bv Nederland. Omgekeerd zijn de risico's natuurlijk ook groter maar dat is een keuze. Daarintegen om te emigreren zonder kennis vd taal op voorhand te hebben is imo wel ietwat onzinnig, net zo goed om te vertrekken met een marginale beurs onder het motto dat het elders goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

[...]
Maar dat geldt dus ook andersom, als jij een keer een nieuwe badkamer wil en je huurt een aannemertje in dan kan het maar zo maanden duren voordat dat klaar is en de kwaliteit is vaak ook lager dan hier in NL. Ik ben deze zomer in Indonesië geweest en daar heerste ook een dergelijke 'relaxte' sfeer wat zich uit in rubber time en totaal andere levensstandaarden dan hier in NL.

Dus besef goed dat er ook van jouw kant een cultuuromslag plaats zal moeten vinden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:19:
[...]
Maar dat geldt dus ook andersom, als jij een keer een nieuwe badkamer wil en je huurt een aannemertje in dan kan het maar zo maanden duren voordat dat klaar is en de kwaliteit is vaak ook lager dan hier in NL. Ik ben deze zomer in indonesië geweest en daar heerste ook een dergelijke 'relaxte' sfeer wat zich uit in rubber time en totaal andere levensstandaarden dan hier in NL.

Dus besef goed dat er ook van jouw kant een cultuuromslag plaats zal moeten vinden.
Klopt. Een afspraak op tijd maken lukt ook niet. Zal wel even wennen zijn, maar zal me best aan kunnen passen. Lukt me meestal wel, dus zal dan ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNH
  • Laatst online: 08-07 11:19

TNH

Pura Vida!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:27:
[...]

Klopt. Een afspraak op tijd maken lukt ook niet. Zal wel even wennen zijn, maar zal me best aan kunnen passen. Lukt me meestal wel, dus zal dan ook wel lukken.
De afspraak maken op een bepaald tijdstip lukt wel denk ik. Het nakomen hiervan is een 2e ;).

Mijn ervaring is dat men in Nederland al gauw in de stress schiet wanneer monteur A of B 10 minuten te laat is of wanneer men langer dan 15 minuten in de rij moet staan. Het is de eerste paar keren in het buitenland zul je zeker moeten wennen wanneer je "voor de zoveelste keer" als echte Nederlander ergens op tijd komt om vervolgens tot de conclusie te komen dat je er eigenlijk veel te vroeg bent...

Zelf woon ik in Costa Rica en dat bevalt me uitstekend. Wel heb ik mijzelf ook moeten aanpassen aan een aantal situaties. 4 Uur in de rij voor een (verlenging van) een verblijfsvergunning? Heel normaal. Een afspraak voor een etentje om 20.00? Tegenwoordig vertrek ik dan om 20.00.

Uiteraard moet je wel even oppassen dat als je andere Nederlanders in het buitenland ontmoet dit hele 'systeem' weer overhoop gaat en je ineens wel weer van elkaar verwacht op tijd te zijn ;)

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TNH schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:48:
[...]

De afspraak maken op een bepaald tijdstip lukt wel denk ik. Het nakomen hiervan is een 2e ;).

Mijn ervaring is dat men in Nederland al gauw in de stress schiet wanneer monteur A of B 10 minuten te laat is of wanneer men langer dan 15 minuten in de rij moet staan. Het is de eerste paar keren in het buitenland zul je zeker moeten wennen wanneer je "voor de zoveelste keer" als echte Nederlander ergens op tijd komt om vervolgens tot de conclusie te komen dat je er eigenlijk veel te vroeg bent...

Zelf woon ik in Costa Rica en dat bevalt me uitstekend. Wel heb ik mijzelf ook moeten aanpassen aan een aantal situaties. 4 Uur in de rij voor een (verlenging van) een verblijfsvergunning? Heel normaal. Een afspraak voor een etentje om 20.00? Tegenwoordig vertrek ik dan om 20.00.

Uiteraard moet je wel even oppassen dat als je andere Nederlanders in het buitenland ontmoet dit hele 'systeem' weer overhoop gaat en je ineens wel weer van elkaar verwacht op tijd te zijn ;)

Edit: typo
Klopt, dat lees ik veel vaker van geemigreerde Nederlanders. Ik vind het nu soms ook wel vervelend als mensen te laat komen, omdat het normaal is dat iedereen op tijd komt. In het begin zal het best wennen zijn, maar je wordt er zoals ik het zie minder gehaast van, of niet?? Jij hebt je ook moeten aanpassen, maar bevalt het wel?
Wanneer ben je geemigreerd? Costa Rica is wel even een stap verder dan Europa (Spanje bijv.). Spanje ligt op 2 uur vliegen, maar bij jou is de afstand nog een stuk groter en dus het contact nog minder lijkt me.
Vertel vertel :) Ik heb meer aan emigratie-ervaringen dan een 60-70 pagina's tellend onderzoeksdocument (nofi ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNH
  • Laatst online: 08-07 11:19

TNH

Pura Vida!

Klopt, dat lees ik veel vaker van geemigreerde Nederlanders. Ik vind het nu soms ook wel vervelend als mensen te laat komen, omdat het normaal is dat iedereen op tijd komt. In het begin zal het best wennen zijn, maar je wordt er zoals ik het zie minder gehaast van, of niet?? Jij hebt je ook moeten aanpassen, maar bevalt het wel?
Ik wil niet zeggen dat je er minder gehaast door wordt, het is gewoon een andere manier van leven. Zeker in de eerste periode werd ik er zelfs onrustig van. De klok richting de 8 uur zien kruipen terwijl je gewoon wéét dat vertrekken nog geen nut heeft is iets dat me de kriebels gaf.

Maar nu ik er aan gewend ben bevalt het prima :). Nooit meer de stress dat je ergens te laat bent (al zijn er situaties waarvoor dit niet opgaat, zoals een bioscoopbezoek).
Wanneer ben je geemigreerd? Costa Rica is wel even een stap verder dan Europa (Spanje bijv.). Spanje ligt op 2 uur vliegen, maar bij jou is de afstand nog een stuk groter en dus het contact nog minder lijkt me.
Mijn definitieve emigratie heeft nu ongeveer een jaar geleden plaatsgevonden. Daarvoor was ik ook al langere tijd in Costa Rica, maar ik bleef met 1 been in Nederland staan. Costa Rica is zo rond de 15 uur reizen (afhankelijk van de route) en dat is dus inderdaad wel even wat anders dan Spanje.

Gelukkig kan je met de huidige techniek heel veel bereiken. Dankzij VoIP kan ik met mijn vrienden en familie bellen, MSN voor de snelle berichten of een incidentele webcam-sessie, de online kranten voor het nieuws en het geweldige xot-uzg script op de Xbox zorgt voor Nederlandse TV in de huiskamer (voor zover gewenst, ik ben niet zo'n TV man en als ik al wat kijk dan is het sport en dat is hier voldoende aanwezig dankzij de Noord-Amerikaanse kanalen als FOX en ESPN).

Het contact met vrienden en familie is natuurlijk wel minder geworden. Je kunt niet meer zomaar even bij elkaar over de vloer komen. Je zult ook wel een aantal vrienden verliezen. Mensen die geen zin of tijd hebben in een 'relatie' op afstand. En zelf zul je dit ook met een aantal vrienden doen, gemerkt of ongemerkt.
Vertel vertel :) Ik heb meer aan emigratie-ervaringen dan een 60-70 pagina's tellend onderzoeksdocument (nofi ;) )
Wat wil je weten? Mijn ervaringen met de instantie's in Nederland vlak voor vertrek? Mijn urenlange gewacht bij Migracion voor een verblijfsvergunning? Mijn bergen papierwerk? Tell me ;). Zonder gerichte vragen kan ik makkelijk een paar A4tjes volschrijven hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben nog niet uitgestudeerd (dit jaar MBO afronden en dan HBO er achteraan), maar heb al wel besloten ook te emigreren. Mijn ouders wonen nu al 5 jaar in Frankrijk en ik zit nu ong. 3,5 jaar op kamers. Die 1,5 jaar in 't begin heb ik overbrugd door bij oom & tante in te wonen. Maar enfin. Ik krijg van mijn ouders mee wat het inhoudt om te emigreren. Een huis kopen in het land naar keuze is geen punt, er naar toe verhuizen is geen punt. Zelfs een verblijfs/werkvergunning regelen niet (althans, in de EU niet bepaald). Waar je je echter niet op moet verkijken is je financiële buffer.

Je moet gewoon genoeg achter de hand hebben, omdat je wellicht een trage start meemaakt wanneer je net gearriveerd bent en de buurt gaat verkennen. Of je wordt tegengewerkt door de lokale autoriteiten (zo is een vergunning regelen in een kleine Franse gemeente geen punt, je hebt zo de toezegging van de burgemeester. Maar eer je het echte groene sein krijgt ben je 3 maand verder daar je in NL na 1 maand al aan de slag kon) Dat zijn allemaal dingen die je op voorhand niet eruit kunt pikken. Die overkomen je en zul je pas tegenkomen wanneer je daadwerkelijk in een ander land zit.

En ookal heb ik van dichtbij meegemaakt wat het betekend als alles tegenzit wat je tegen kan zitten, ondanks die situatie twijfelen mijn ouders er geen seconde over om terug te gaan naar NL. En waarom? Omdat je vrijheden worden beperkt door de overheid, te erg beperkt. Nu snap ik heus wel dat niet een gehele bevolking volop kan genieten van zijn vrijheid en dat er dus paal en perk aan gesteld moet worden om het leefbaar te houden. Maar er is in NL er wel een handje van alles zo veel mogelijk doovoeren, tot aan het idiote aan toe. En dan kan ik wel snappen waarom mijn ouders nog liever doorgaan naar een ander land en niet zullen terugkeren in NL. Niet omdat het in NL het nu zo slecht gesteld is met de voorzieningen, allerminst. Maar wel omdat het te veel beveiligd en gezekerd is.

En de cultuurverschillen zijn ergens ook wel grappig om mee te maken. Zo is Frankrijk op bepaalde punten gewoon echt een bananenrepubliek zoals mijn pa veelvuldig zei in 't begin. Maar then again, ze weten wèl hoe het moet m.b.t. fileprobleem/OV. Geen accijnzen bovenop de brandstofprijs, maar er al in verrekend. En geen idioot rekeningrijden, maar tolwegen. Kortom, wie veel gebruikt, betaald veel. Maar dat is dan wel heel simpel opgesteld. Je hebt namelijk zelf de keus hoeveel je rijdt met je auto en dus hoeveel brandstof je nodig hebt en of je over tolwegen moet reizen. Verder heb je geen tegenwerkende overheid tegen je gekeerd wanneer je aan komt zetten met een eigen project. Ergens ook wel verklaarbaar, daar je gewoon letterlijk en figuurlijk de ruimte hebt. Dus boeit het de lokale overheid minder dat jij als buitenlander aan komt zetten met een idee. Zij zijn juist blij, want er wordt werkgelegenheid gecreeërd in gebieden die voorheen niet dichtbevolkt en nauwelijks werk voor handen was.

En dat is 1 van de grote verschillen m.b.t. van NL vs andere landen. Omdat zo wat elk land (op een aantal na zoals Luxemburg, Malta e.d.) gewoon xx keer groter is als NL krijg je letterlijk als inwoner ook meer ruimte. Meer ruimte om daarin je eigen vrijheid te gebruiken en dat is iets wat doordat NL nu eenmaal klein is aan hoeveelheid beschikbare m2 grond er aan schort hier. En dat brengt mij ook meteen naar de reden waarom ik serieus overweeg te emigreren: de uitdaging. De uitdaging aangaan je te vestigen in een ander land, problemen te overwinnen wat betreft verschillen in cultuur & taal en je er te weten aarden. Dat je daarbij terecht komt in een omgeving die je aanstaat is mooi meegenomen.

En dan doel ik dus op de argumenten: meer natuur, meer ruimte, meer land dus goedkopere grondprijs dus goedkopere huizenprijzen e.d. En ergens kan ik me ook niet voorstellen waarom je het niet zou doen. Bedoel, waar staat die hele EU nu voor? Dat jij als EU onderdaan kunt gaan en staan waar je wilt (vrij verkeer van goederen, arbeid en personen). Dus waarom niet eens gaan kijken of het gras ook echt groener is aan de overkant? Ergo, je krijgt de mogelijkheden aangereikt, dan kun je ze ook benutten (mocht je dat willen). En daarin ben ik dan meer een persoon die wel houd van uitdaging/kansen/mogelijkheden benutten. Dus ik ben maar wat blij dat het dankzij de EU mogelijk is je in Europa te vestigen.

En als ik het op een dag beu wordt, dan kom ik wel weer retour in NL. Dat ik dan geen volledige AOW heb opgebouwd vanwege het verblijf in het buitenland, tja jammer. Dat is iets waar je rekening mee dient te houden. Daarnaast, alsof ik nu als 21jarige op mijn 67ste ook maar iets zal zien van de AOW die ik nog moet opbouwen ;) Ik reken geeneens op AOW, ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ik voor mezelf de schaapjes tegen die tijd vanzelf op het droge heb. En mocht dat niet lukken, tja jammer dan. Maar dan heb je het wel geprobeerd. Daarnaast ben je dan wel een mooie ervaring rijker. Das ook iets wat je gelukkig kan doen stemmen i.p.v. het consumeerderen wat nu aan de gang is.

En oh? Waar gaat de reis naar toe? Gärna på Sverige (Graag naar Zweden) Ja ik weet ook wel dat het wat betreft belasting betalen nog een trap hoger is i.v.m. NL en dat alcohol duur is i.t.t. hier e.d. (ben alvast ter orientatie er op vakantie geweest en dat zal worden herhaald) Net zoals de hoeveelheid dagen die je als vrouw aan zwangerschapsverlof mag opnemen (vind ik zelf nog geeneens zo'n slechte regel, goed voor het moeder en pasgeboren kind) en het feit dat ze nog niet met de euro betalen. Maar daarom wacht ik ook tot de dag dat de Denen middels een referendum overstag zijn en nadien zullen de Zweden vanzelf volgen. Want ze zijn dan de enige die niet de euro ingevoerd hebben als betaalmunt (even als IJsland though, maar zat die ook niet in de EER? :9 (Noorwegen doet niet mee aan de EU, wel aan de Economische Ruimte))

Wat me daarentegen wel een handig advies lijkt om op te volgen is inderdaad na je studie eerst in NL werkervaring op te doen en dan pas de overstap maken. Maar wie weet wat er rond die tijd op mijn pad terecht komt zodat ik op andere manieren in de Zweedse arbeidsmarkt kan rollen. Afwachten dus en op dat moment kijken wat het meest verstandige is om te doen. Wat ik wel besloten heb is sowieso te gaan voordat ik in NL dingen heb die mij hier bindt. Nu is dat nog niet het geval. Nog geen vast werk of een relatie in 't spel, dus nog alle tijd om over de grens te gaan kijken. Zo moet mijn zus bijvoorbeeld er niet aan denken buiten NL te gaan en je ergens anders te vestigen. Komt ook omdat die afhankelijk is van haar sociale netwerk en ik me daarin losser opstel.

Verwijderd

TNH schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:08:
[...]

Ik wil niet zeggen dat je er minder gehaast door wordt, het is gewoon een andere manier van leven. Zeker in de eerste periode werd ik er zelfs onrustig van. De klok richting de 8 uur zien kruipen terwijl je gewoon wéét dat vertrekken nog geen nut heeft is iets dat me de kriebels gaf.

Maar nu ik er aan gewend ben bevalt het prima :). Nooit meer de stress dat je ergens te laat bent (al zijn er situaties waarvoor dit niet opgaat, zoals een bioscoopbezoek).

[...]

Mijn definitieve emigratie heeft nu ongeveer een jaar geleden plaatsgevonden. Daarvoor was ik ook al langere tijd in Costa Rica, maar ik bleef met 1 been in Nederland staan. Costa Rica is zo rond de 15 uur reizen (afhankelijk van de route) en dat is dus inderdaad wel even wat anders dan Spanje.

Gelukkig kan je met de huidige techniek heel veel bereiken. Dankzij VoIP kan ik met mijn vrienden en familie bellen, MSN voor de snelle berichten of een incidentele webcam-sessie, de online kranten voor het nieuws en het geweldige xot-uzg script op de Xbox zorgt voor Nederlandse TV in de huiskamer (voor zover gewenst, ik ben niet zo'n TV man en als ik al wat kijk dan is het sport en dat is hier voldoende aanwezig dankzij de Noord-Amerikaanse kanalen als FOX en ESPN).

Het contact met vrienden en familie is natuurlijk wel minder geworden. Je kunt niet meer zomaar even bij elkaar over de vloer komen. Je zult ook wel een aantal vrienden verliezen. Mensen die geen zin of tijd hebben in een 'relatie' op afstand. En zelf zul je dit ook met een aantal vrienden doen, gemerkt of ongemerkt.

[...]

Wat wil je weten? Mijn ervaringen met de instantie's in Nederland vlak voor vertrek? Mijn urenlange gewacht bij Migracion voor een verblijfsvergunning? Mijn bergen papierwerk? Tell me ;). Zonder gerichte vragen kan ik makkelijk een paar A4tjes volschrijven hoor ;).
Klinkt mooi ;)
Voor administratieve zaken is het nu wellicht nog wat vroeg, ook omdat jouw geval wat anders is dan die van mij (EU vs andere kant wereld ;) ).
Ik heb me nog niet heel erg in verdiept in wat er bij komt kijken. Om ook niet overstroomd te worden met tips/informatie, wil ik hier nog mee wachten totdat ik zelf op een rijtje heb wat we moeten regelen. Zondag gaan we naar een Spanje-emigratiedag, daar zullen we ook wel wat informatie krijgen. In de loop der tijd zal ik vast wel vragen hebben over de zakelijke afhandeling.

Maar toch een klein vraagje, is het veel werk in Nederland? Je moet zorgen dat je abo's zijn opgezegd en je je uit gaat schrijven bij de gemeente en het doorgeven aan de Belastingdienst? Zitten daar nog haken en ogen aan?

Verder klinkt het alsof je het daar goed naar je zin hebt!! Dat is zeker mooi. Met de nieuwe technieken is de virtuele afstand een stuk kleiner en ik weet al zeker dat ik vrienden zal verliezen. Mja, daar maak je ook weer nieuwe vrienden. De huidige vrienden die ik heb ken ik van de laatste zeg 8 jaar, een paar (op 1 hand te tellen) langer.
Ik heb enorm goed contact met mijn ouders, dat zal ik zeker wel gaan missen (het 'echte' contact). Hoe ging dat bij jou?

Verder zal het minder tijdsgebonden leven in het begin zeker wennen zijn. We zien wel...

@Joosie: Mooi verhaal! Je gaat dus je ouders niet achterna naar Frankrijk?? Zweden trekt mij verder totaal niet eigenlijk, al heb ik wel contact gehad met mensen die verhuisd waren naar Noorwegen waar het enorm goed bevalt. Ik heb liever wat meer zon ;)

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00
Ik mis de optie nog waarbij je voor een Nederlands bedrijf in het buitenland gaat werken. Als je dit goed doet, is het financieel ook nog een stuk aantrekkelijker :D

Verwijderd

descon schreef op woensdag 24 september 2008 @ 08:54:
Ik mis de optie nog waarbij je voor een Nederlands bedrijf in het buitenland gaat werken. Als je dit goed doet, is het financieel ook nog een stuk aantrekkelijker :D
Ons idee ook. Met een NL bedrijf in contact komen dat ook in ES zit. CV staat op Mb maar nog geen reacties. Wel al contacten bij Logica en Atos.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Boland, je kunt ook Nieuw-Zeeland in de 'winter' doen en Zweden in de zomer, heb je lekker veel zon (/daglicht). Ik zou Zweden best zien zitten, maar dat zal de komende jaren niet (in goed overleg) doorgaan.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

descon schreef op woensdag 24 september 2008 @ 08:54:
Ligt er maar net aan, in zo'n constructie bouw je vaak geen enkele werkhistorie/premie afdracht in het land van wonen op aangezien je formeel in NL werkt. En mogelijk zit je dan tevens nog met een dubbele belastingaangifte (al verschilt dit natuurlijk per land waar NL een belastingverdrag mee heeft). Vooral als je socialevoorzieningen in het land van wonen wilt gebruiken loop je dan soms tegen een lastige administratie muur op. Maar het is inderdaad een optie als je niet 100% zeker bent dat je daar ook echt voor zeer lange tijd wilt wonen.
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 08:39:
Maar toch een klein vraagje, is het veel werk in Nederland? Je moet zorgen dat je abo's zijn opgezegd en je je uit gaat schrijven bij de gemeente en het doorgeven aan de Belastingdienst? Zitten daar nog haken en ogen aan?
In mijn ervaring is het weinig werk, alle verzekeringen etc inlichten, zorgen dat je auto op tijd verkocht of geexporteerd word. Zorgen dat je abo's afgesloten worden/zijn + een correspondentie adres opgeven voor eventuele latere afwikkelingen (of dit je nieuwe adres of bijvoorbeeld familie oid is maakt niet uit - zolang je maar binnen een redelijke termijn deze post krijgt). Alles regelen met je eventueel opgebouwd pensioen en alle formulieren regelen die je nodig zal hebben voor het inschrijven in het andere land. Je hoeft trouwens niet direct je verhuizing door te geven aan de belastingdienst, dit gebeurt automagisch met het uitschrijven in je gemeente. Uitschrijven hoeft je trouwens niet op de dag van vertrek te doen - maar kan gelukkig vooraf waar je aan kan geven per welke datum je uitgeschreven wenst te zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dennahz
  • Laatst online: 21:44

Dennahz

Life feels like hell should.

e hoeft trouwens niet direct je verhuizing door te geven aan de belastingdienst, dit gebeurt automagisch met het uitschrijven in je gemeente.
Zou je zeggen he? Ik ontvang nog steeds zorgtoeslag terwijl ik geen adres meer in NL heb en er niet meer werk. Verzekering is afgezegd en nog steeds krijg ik elke maand m'n geld gestort.

Heb nu een formulier opgestuurd dat ik het wil stopzetten, maar tot op heden krijg ik gewoon nog steeds geld. :X

Zorgtoeslag dus ook ff stopzetten indien van toepassing.

Twitter

• Joosie200
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 08:39:
[...]

@Joosie: Mooi verhaal! Je gaat dus je ouders niet achterna naar Frankrijk?? Zweden trekt mij verder totaal niet eigenlijk, al heb ik wel contact gehad met mensen die verhuisd waren naar Noorwegen waar het enorm goed bevalt. Ik heb liever wat meer zon ;)
Er zitten weinig haken en ogen aan, gewoon doorgeven dat je naar het buitenland vertrekt. Dan schrijft de gemeente je uit middels het formulier: ``Vertrek Buitenland`` Vervolgens krijgt de belastingdienst inderdaad automagisch het bericht door dat jij er vandoor bent. Ik vervul mijn eindstage bij de gemeente, afdeling Burgerzaken en ik heb al genoeg vertrek buitenland formulieren langs zien komen ;)

Nop, niet achterna naar Frankrijk. Ookal is het qua landschap/klimaat super zijn ze behoorlijk qua cultuur naar binnen toe gekeerd. Dat zie je al aan het meest praktische voorbeeld: zie maar een doorsnee fransoos te vinden die in het Engels kan terugpraten. Zelfs bij de jeugd is dat een zeldzaamheid. Nu weet ik ook wel dat Frankrijk als land om bekend staat trots te zijn op hun eigen cultuur/keuken/taal/historie, dus wat dat betreft valt het te begrijpen. Maar ze verkeren wat dat betreft
nog in de waan dat ze samen met Engeland het voor ´t zeggen hadden vroeger ;)

Verder heb je in Zweden ook een schitterend landschap en soortgelijk klimaat als in NL met als voordeel dat het gemiddeld gezien minder regent. Verder heb je ook daar in mei/juni/juli temperaturen om en nabij de 25/30 graden. En omgekeerd, de winters zijn ook nog echte winters, tot het type winter wat ik niet gewend ben in NL :P Dus wil je in december/ianuari sneeuw en min 10, dan trek je erop uit in ´t Noorden van Zweden. Verder is Zweden net zoals NL erg open. Ook handig in het begin is dat ze, net zoals jijzelf, voldoende of vaak zelfs beter onderlegd zijn in ´t Engels. Dat maakt het aarden in een nieuwe omgeving ook wel zo handig. Wel kijken ze in ´t begin de kat uit de boom. Ze zijn het NL´se directheid ook absoluut niet gewend en vinden het eerder bot overkomen. Maar zodra ze de kat uit de boom gekeken hebben wordt je toegelaten en kun je bij mensen over de vloer komen. Daar waar je bij wijze van in NL bij elkaar met de deur in huis kunt vallen. Zoiets is dus een verschil in cultuur waar je je hebt bij neer te leggen.

Wat ze echter wel zijn, naast afhoudend, is beleefd. Dus ookal zullen ze je niet meteen uitnodigen, ze zijn wel bereid je te helpen e.d. Verder hou ik er wel van om weer iets nieuws te moeten leren, in dit geval een nieuwe taal. Het verrijkt je eigen vocabulaire en zoals ik al zei, waarom ik emigreren wil, is omwille van de uitdaging. Nu kun je in NL ook zoeken naar een uitdaging die je je aanstaat. Maar met emigreren krijg je meteen tig uitdagingen op je bord. Maakt het leuk en spannend tegelijk. Ben momenteel ook naast stage/afstudeeropdracht ook bezig met de Zweedse taal. Rosseta Stone is een ideale manier.

Die hanteren namelijk de methode zoals jij als kind begon met de NL´se taal te leren. Dus zoals je vroeger begon met: aap, noot, mies, begin je zo in een andere taal. Zonder vertaling in ´t NL, zodat je meteen het Zweedse woord aan de afbeelding koppelt. Zo voorkom je dat je later bij het zien van dingen het gaat formuleren in ´t NL terwijl je dat vervolgens moet vertalen naar ´t Zweeds. Straks zie je dingen, link je ´t Zweedse woord erbij et voila, zin formuleren en klaar. Verder heb ik ook al Harry Potter boeken in ´t Zweeds. En ookal ben ik ´t Zweeds nog lang niet machtig, kan ik toch aardig het verhaallijn volgen. Komt natuurlijk ook omdat ik de HP reeks in ´t NL en Engels gelezen heb. Maar het is wel verrekte handig, want zo begin je sneller de betekenis van woorden te kennen. :)

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:10:
Boland, je kunt ook Nieuw-Zeeland in de 'winter' doen en Zweden in de zomer, heb je lekker veel zon (/daglicht). Ik zou Zweden best zien zitten, maar dat zal de komende jaren niet (in goed overleg) doorgaan.
Keuze is al op Spanje gevallen. Net met een cursus Spaans begonnen, die was ook niet gratis ;) Nieuw-Zeeland is me eerst ook te ver weg. 2 uur vliegen voor +- 50 euro bevalt me wel :D

@Joosie: Ik leer op een redelijk traditionele manier Spaans. Wel wordt de gehele les in principe in het Spaans gegeven, waarbij dingen natuurlijk wel vertaald worden. Zo leer je het wel enorm snel heb ik het idee. Spreken is nog wel lastig, maar kan wel al een beetje dingen lezen. Echt SUPER leuk :D Had ik niet verwacht.
Krijg er steeds meer zin in. Weg uit regelnederland ;) En vooral Kawouter Bos die geen geld meer van me krijgt ;)

Verder zijn Nederlanders ook niet heel open toch? Ik kom niet bij collega's over de vloer, ook al heb ik er hier heel erg contact mee. Mja, ik woon in Grunn, dat zal in het westen wel anders zijn misschien.
Ik pas me wel aan. Dat komt wel goed.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 11:02 ]

• LauPro
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je politieke litanie slaat imo kant nog wal. In Frankrijk heb je in de drukke gebieden net zoveel (misschien nog wel meer) regeltjes als hier in NL, helaas voor NL is 50% van het land misschien druk terwijl in Frankrijk dat nog geen 5% is. Als jij hier in de polder gaat wonen waar per dag misschien 10 auto's voorbij komen heb je het over alles behalve druk, alleen men wil ook dicht bij het werk wonen tegenwoordig dus trekt men automatisch naar de steden. Het volgende punt is dan de betaalbaarheid, dan heb je in Frankrijk fors lagere prijzen voor vastgoed als je iets in de binnenvelden zoekt, tegelijkertijd moet je ook inboeten op zaken als nutsvoorzieningen en bereikbaarheid van winkels (en je werk).

Je bent natuurlijk helemaal vrij om te gaan en te staan waar je wil. Maar het is nogal hypocriet om eerst een heel relaas te voeren over hoe slecht Nederland is en vervolgens wel te profiteren van zaken als studiefinanciëring en het scholenstelsel hier. Durf je in de toekomst je opleiding die je genoten hebt in een dergelijk derde wereldland eigenlijk nog wel op je CV te zetten ?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Joosie200
  • Niet online
@LauPro: als het je nog niet duidelijk was geworden dan nog maar een keer: Nederland is géén slecht land. Sterker nog, er zijn hier tig zaken goed geregeld. Dat is voor mij ook niet de reden waarom ik overweeg te emigreren. Ik ga niet emigreren omdat ik NL een onbewoonbaar land vind, maar wel om bij andere landen te kijken hoe het daar er aan toe gaat. Zoals ik al eerder meldde, we leven in Europa en inherent daaraan hebben we nu de EU. Dankzij de EU kun je dingen gemakkelijker dan voorheen. Een daarvan is het verplaatsen van land naar land. En die mogelijkheid ga ik benutten, zodat ik naast het reilen en zeilen in NL ook het reilen en zeilen in andere landen zelf meemaak. Dat geeft je een extra ervaring in je leven wat mij aanstaat om te doen.

Ik wil niet mijn blikveld blijven houden op NL, maar dat blikveld verruimen door in andere landen te wonen. Sommigen vinden dat onnodig, hebben daar geen behoefte aan en vinden het leven wat ze leven prima. Ieder zo zijn eigen kijk op hoe hij/zij zijn/haar leven indeelt. Emigratie naar een land toe kan daar een onderdeel van zijn, maar het hoeft niet.

Verder zijn er praktische zaken die ook meespelen. 1) klimaat, 2) huizenprijzen. Of de mensen met de voorspelling dat de aarde opwarmt gelijk gaan krijgen kan alleen de tijd uitwijzen, maar feit is wel dat er iig iets verandert. Zelf deel ik het hele opwarm verhaal niet aangezien ik verwacht dat een ijstijd komen zal, maar dat doet hier niet ter zake. NL staat onder invloed van een gematigd zeeklimaat wat gepaard gaat met neerslag gedurende het jaar. Zweden staat onder invloed van een gematigd landklimaat. Verschil is dat doorgaans de zomers warmer zijn en de winters kouder.

En wat betreft die twee geef ik de voorkeur aan het landklimaat. Verder de huizenprijzen. Niet zozeer omdat je goedkoper uit komt in Zweden, wèl omdat je voor dezelfde euro meer krijgt. Kijk zelf maar wat je met 2 ton kunt krijgen in NL en elders. Gooi dat naast het feit dat een nieuwe taal leren mij zeker kan boeien (en ik ongetwijfeld ben aangestoken door ouders die zelf geëmigreerd zijn) en je hebt zo ong. mijn eigen motieven. Neemt niet weg dat je in NL meer dan prima kunt vertoeven. Ik zie mijzelf alleen absoluut niet mijn gehele leven slijten in 1 enkel land. Ben niet een type die graag stilzit en dus van ding naar ding hopt.

[ Voor 35% gewijzigd door Joosie200 op 24-09-2008 13:58 ]

Verwijderd

Joosie200 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:42:
@LauPro: als het je nog niet duidelijk was geworden dan nog maar een keer: Nederland is géén slecht land. Sterker nog, er zijn hier tig zaken goed geregeld. Dat is voor mij ook niet de reden waarom ik overweeg te emigreren. Ik ga niet emigreren omdat ik NL een onbewoonbaar land vind, maar wel om bij andere landen te kijken hoe het daar er aan toe gaat. Zoals ik al eerder meldde, we leven in Europa en inherent daaraan hebben we nu de EU. Dankzij de EU kun je dingen gemakkelijker dan voorheen. Een daarvan is het verplaatsen van land naar land. En die mogelijkheid ga ik benutten, zodat ik naast het reilen en zeilen in NL ook het reilen en zeilen in andere landen zelf meemaak. Dat geeft je een extra ervaring in je leven wat mij aanstaat om te doen.

Ik wil niet mijn blikveld blijven houden op NL, maar dat blikveld verruimen door in andere landen te wonen. Sommigen vinden dat onnodig, hebben daar geen behoefte aan en vinden het leven wat ze leven prima. Ieder zo zijn eigen kijk op hoe hij/zij zijn/haar leven indeelt. Emigratie naar een land toe kan daar een onderdeel van zijn, maar het hoeft niet.

Verder zijn er praktische zaken die ook meespelen. 1) klimaat, 2) huizenprijzen. Of de mensen met de voorspelling dat de aarde opwarmt gelijk gaan krijgen kan alleen de tijd uitwijzen, maar feit is wel dat er iig iets verandert. Zelf deel ik het hele opwarm verhaal niet aangezien ik verwacht dat een ijstijd komen zal, maar dat doet hier niet ter zake. NL staat onder invloed van een gematigd zeeklimaat wat gepaard gaat met neerslag gedurende het jaar. Zweden staat onder invloed van een gematigd landklimaat. Verschil is dat doorgaans de zomers warmer zijn en de winters kouder.

En wat betreft die twee geef ik de voorkeur aan het landklimaat. Verder de huizenprijzen. Niet zozeer omdat je goedkoper uit komt in Zweden, wèl omdat je voor dezelfde euro meer krijgt. Kijk zelf maar wat je met 2 ton kunt krijgen in NL en elders. Gooi dat naast het feit dat een nieuwe taal leren mij zeker kan boeien (en ik ongetwijfeld ben aangestoken door ouders die zelf geëmigreerd zijn) en je hebt zo ong. mijn eigen motieven. Neemt niet weg dat je in NL meer dan prima kunt vertoeven. Ik zie mijzelf alleen absoluut niet mijn gehele leven slijten in 1 enkel land. Ben niet een type die graag stilzit en dus van ding naar ding hopt.
Exactly my points.
NL is echt zo slecht nog niet, dat zeg je idd ook nergens. Een keer wat nieuws is gewoon leuk! Ik ben net 2 jaar afgestudeerd en bij het 3e bedrijf aan het werk, na de 1e overgestapt op detachering (dus laatste 2 bedrijven gedetacheerd). Na een jaar of anderhalf moet ik gewoon echt ergens anders heen.

Verwijderd

[...]

Ja sorry hoor, maar stress heb je voor een groot deel zelf in de hand. Mensen denken vaak - zeer onterecht - dat stress veroorzaakt wordt door hard werken of door tijdsdruk. Maar dat is helemaal niet zo. Stress wordt veroorzaakt door onmacht - die onmogelijke deadline die je nooit kunt halen, die manager die op je blijft katten terwijl je al honderd keer hebt uitgelegd dat hij fout zit. Met gewoon lekker hard werken en onder tijdstuk presteren is niets mis (al zal de 36-urige-werkweek-maffia daar anders over denken).

Persoonlijk zijn mijn ervaringen met Spaanse bedrijven niet best. Ze werken langzaam, alles komt ineens bij elkaar op een moment dat er eigenlijk al niets meer aan te doen is en je kunt gewoon écht niet op hun toezeggingen vertrouwen. Dát veroorzaakt pas stress. Stress komt voort uit onvolwassen organisaties of lompe mensen en die heb je in Spanje net zo goed, zelfs nog wel veel meer dan in Nederland denk ik.

Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk. Aan opmerkingen te zien als 'Bos die zoveel geld van me afpakt' en 'regelNederland' behoor je toch tot de grote groep 'polletieke emigranten'.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 14:53 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nare man, ik moet zeggen dat 'de Nederlander' toch al een relatief lomp mens is, nou ken ik Spanje alleen van vakantie, maar ik heb in andere landen gewoond waar 'de mens' minder lomp is.

Verder klopt het Natuurlijk, als je weinig oncontroleerbare nare zaken meemaakt op je werk zul je waar dan ook niet veel stress krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 14:52:
[...]

Ja sorry hoor, maar stress heb je voor een groot deel zelf in de hand. Mensen denken vaak - zeer onterecht - dat stress veroorzaakt wordt door hard werken of door tijdsdruk. Maar dat is helemaal niet zo. Stress wordt veroorzaakt door onmacht - die onmogelijke deadline die je nooit kunt halen, die manager die op je blijft katten terwijl je al honderd keer hebt uitgelegd dat hij fout zit. Met gewoon lekker hard werken en onder tijdstuk presteren is niets mis (al zal de 36-urige-werkweek-maffia daar anders over denken).

Persoonlijk zijn mijn ervaringen met Spaanse bedrijven niet best. Ze werken langzaam, alles komt ineens bij elkaar op een moment dat er eigenlijk al niets meer aan te doen is en je kunt gewoon écht niet op hun toezeggingen vertrouwen. Dát veroorzaakt pas stress. Stress komt voort uit onvolwassen organisaties of lompe mensen en die heb je in Spanje net zo goed, zelfs nog wel veel meer dan in Nederland denk ik.

Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk. Aan opmerkingen te zien als 'Bos die zoveel geld van me afpakt' en 'regelNederland' behoor je toch tot de grote groep 'polletieke emigranten'.
Och nee, die regels en Kawouter zijn echt niet de voornaamste reden.
Voornaamste reden is het avontuur en het mooiere weer, alsmede de nieuwe taal en mensen die ik ga leren (kennen). Ik heb ook geen enorme werkdruk hoor, wel heb ik gewoon veel te doen op een dag. Het is dus ook eigenlijk geen argument, had ik ook niet moeten noemen. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik met het laksere leven best om kan gaan denk ik. En anders maar niet.
Ik ga het gewoon proberen. Mocht het uiteindelijk niet lukken, ga ik weer weg. Ik heb het echter WEL geprobeerd, en door alleen maar in NL achter je PC te blijven zitten en te denken dat het hier prima is en ergens anders niet veel beter, heb je uiteindelijk weinig grote ervaringen beleefd (nofi). Ik wil gewoon een keer wat nieuws proberen en Spanje spreekt me aan.
Zo slecht heb ik het hier niet met modaal+ na 2 jaar werken, een nieuwe auto, een koophuis, etc. etc. Ik word echter enorm chagrijnig van de regen ;)

Was polletiek trouwens expres verkeerd gespeld??

Samenvatting: Ik wil wat nieuws. Ik ga naar Spanje en vind het daarbij leuk dat die prutser van een Bos geen geld meer van me krijgt. Niet dat hij er iets van merkt, maar toch, het voelt goed. Verder vind ik Spaans een mooie taal en heb ik zin om vaker in mijn vrije tijd naar het strand te kunnen en ook meer buiten te leven.
Hasta la vista ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 15:23 ]

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 24 september 2008 @ 14:58:
Nare man, ik moet zeggen dat 'de Nederlander' toch al een relatief lomp mens is, nou ken ik Spanje alleen van vakantie, maar ik heb in andere landen gewoond waar 'de mens' minder lomp is.

Verder klopt het Natuurlijk, als je weinig oncontroleerbare nare zaken meemaakt op je werk zul je waar dan ook niet veel stress krijgen.
Spanje op vakantie is heel wat anders dan Spanje als thuisland. Dat denken sommige mensen (ik zeg niet dat jij dat denkt) wel eens, er zit een heel groot verschil tussen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is inderdaad wat anders ergens op vakantie te zijn dan ergens te wonen.

Ik hoop dat Pedro Solbes Mira je beter bevalt dan WB.

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:37:
't is inderdaad wat anders ergens op vakantie te zijn dan ergens te wonen.

Ik hoop dat Pedro Solbes Mira je beter bevalt dan WB.
Misschien ook wel niet, maar nogmaals: dat is niet mijn reden.

Je kunt het van de negatieve kant bekijken: Hier is het wel goed, daar zal het vast wel minder zijn, daar is vast ook wel bureaucratie/veel regels/onzinnige belastingen, ik blijf gewoon hier.
Of positief: Hier is het wel goed, maar daar kan het net zo goed zijn, zo niet beter. Ik ga het gewoon proberen! Wellicht wordt mijn leven nog leuker dan hij nu al is en de nieuwe ervaringen ontneemt niemand mij.

Ik proef in dit topic veel negatieve dingen en dat vind ik jammer. Het hoeft niet per se slecht te gaan met je om te emigreren...

• Joosie200
  • Niet online
Het hangt er inderdaad vanaf met welke invalshoek je het benaderd. Je kunt het negatief maar ook positief belichten. Negatief: in NL heb je het goed, dat geef je op met risico dat je slechter eindigt dan nu. Positief: in NL heb je het goed, dat geef je op met de kans dat je net zo goed zo niet beter eindigt dan nu. En zo kun je alles bij langs gaan. Zelf benader ik het ook van de positieve kant, want uiteindelijk heb je daar meer aan. Zeg tegen jezelf dat je het niet kan en het wil niet lukken, zeg tegen jezelf dat je het kunt en het lukt plots wel. Dat merkte ik bij mijzelf ook i.v.m. gymnastiek op de HAVO. Zei telkens tegen mezelf: dat lukt me nooit, tot ik het omdraaide. Persoonlijk vind ik het iig fijner dingen positief te benaderen.

Daarom zie ik emigratie ook als kans/uitdaging en niet als risico/probleem. Je pakt de kans en gaat de uitdaging aan of je vermijdt het risico en lost het probleem op. Tis maar net hoe je het wil aanpakken. Dat je met emigratie in ´t diepe gegooid wordt is in ´t begin niet zo gemakkelijk. Maar tis denk ik wel het beste zodat je vanuit die situatie de dingen vanuit je eigen manier aanpakt.

• Hillie

Hillie

Joosie200 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:42:
Verkijk je daar niet op. Hier in/rond Stockholm zijn de prijzen redelijk fors, maar in shitholeville tussen de plaggenhutten koop je voor nog geen halve ton euro een mooi huis op een geinig stukje land. Klinkt misschien gechargeerd, maar goed. Als je in Hagfors (waar het eigenlijk een Nederlands getto aan het worden is als je het mij vraagt ;)) een huis wil kopen, dan kun je voor 400k SEK een aardige tent kopen. Maar ja, heb je werk? Dat hangt helemaal van de streek af, en rond de grote steden (waar natuurlijk redelijk werk te vinden is) worden de huizen ook vanzelf duurder.

Pagina: 1 2 3 Laatste