Reeds enkele weken ben ik in het bezit van een 42PFL9703. Deze TV bevalt me heel erg goed. Jammer genoeg heb ik wel 1 probleem waarvan ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Mijn probleem betreft het gebruik van de 'smart instellingen'. Hier is 1 'persoonlijk' profiel aanwezig waar je alle instellingen zelf naar wens kan instellen (contrast, helderheid, HD natural motion, ...). Verder zijn er een aantal voorgedefinieerde profielen zoals bv. Spel, Films, ... Deze profielen zijn op voorhand vastgelegd en zijn, voor zover ik weet, niet veranderbaar. Echter, omdat er slechts 1 'persoonlijk' profiel mogelijk is heb ik een probleem met mijn Playstation 3.
Allereerst gebruik ik de PS3 voor het afspelen van blu-ray discs. Hiervoor heb ik mijn 'personal' profiel ingesteld met de voor mij meest aangename instellingen (contrast, ...) waarbij ook 'HD natural motion' aanstaat. Tot hiertoe geen probleem.
Verder gebruik ik de PS3 natuurlijk ook voor gaming. Echter, bij gebruik van mijn 'persoonlijk' profiel staat 'HD natural motion' aan omdat ik dit nu eenmaal verkies bij het film kijken. En, zoals algemeen bekend, introduceert 'HD natural motion' een vertraging van ongeveer 200ms welke een erg nadelig effect heeft op de reactiesnelheid bij het spelen van games op een spelonsole. Als oplossing hiervoor stelt de Philips FAQ (zie referentie hieronder) dan ook voor om het 'spel' profiel te activeren in de 'smart instellingen'. Dit profiel deactiveert namelijk 'HD natural motion' waardoor de genoemde vertraging niet meer optreedt en de TV dus perfect kan gebruikt worden voor gaming.
In eerste instantie lijkt dit een uitstekende oplossing ; afhankelijk van het gebruik van de PS3 (blu-ray of games) activeer je ofwel het 'persoonlijk' profiel ofwel het 'games' profiel. Heel makkelijk en snel.
Jammer genoeg blijkt dat in het voorgedefinieerde 'spel' profiel enkele bijzonder ongelukkige keuzes gemaakt zijn betreffende de waarden van de instellingen. Zo staat bv. de 'scherpte' op 5 en dit heeft bijzonder negatieve gevolgen voor de beeldkwaliteit van de console (het nadelig effect is altijd duidelijk zichtbaar, maar enorm overduidelijk bij een PS3 1080p beeld met scherpe (kleine) tekst; je zal zien dat bij 0 de tekst er perfect uitziet, terwijl de tekst bij 5 van bedenkelijke kwaliteit is). En zo zijn er meerdere instellingen welke niet optimaal zijn; zo is volgens mij ruisreductie totaal niet nodig in het geval van een full HD console die via HDMI is aangesloten en dus zowiezo als een perfect ruisvrij beeld heeft.
Jammer genoeg blijkt het onmogelijk te zijn om wijzigingen aan te brengen aan de voorgedefinieerde instellingen voor het 'spel'-profiel. Kortom, de enige mogelijkheid om een optimale kijkbeleving te hebben bij zowel games als blu-ray is diep in de instellingen te gaan van het 'persoonlijk' profiel en daar onder 'perfect pixel HD' tijdelijk de 'HD natural motion' te veranderen. Maar aangezien deze instellingen zo diep verborgen ligt in de menu's is het omslachtig en frustrerend om iedere keer deze wijziging te maken.
Ik vermoed dat dit een beperking is van de huidige firmware en hoop dat men overweegt de 'smart instellingen' gebruiksvriendelijker te maken. Het kan natuurlijk ook dat ik iets over het hoofd gezien heb en dan had ik graag jullie feedback gehad. Momenteel zie ik enkel volgende oplossingen (dmv een firmware wijziging:
- Ofwel introduceert met een 2de 'personal' profiel
- Ofwel voorziet men de mogelijk om wijzigingen door te voeren aan de reeds aanwezige 'smart instellingen'. Zodoende, kan de gebruiker de benodigde wijzigingen maken aan bv. het 'spel' profiel en deze effectief ook opslaan zodat dit profiel in de toekomst makkelijk geactiveerd kan worden met de gewenste beeldinstellingen als resultaat (en dit eventueel met de mogelijkheid om een gewijzigd voorgedefinieerd profiel terug te resetten naar de default waarden).
Ook de meest recentste firmware (000.058.011.000, ongeveer 22 augustus) heeft dit probleem nog steeds.
Uit de FAQ: [Hoe kan ik vertraging op het beeld van mijn TV voorkomen wanneer ik een spel speel via een aangesloten gameconsole?]
http://www.p4c.philips.co...dct=QAC&ctn=42PFL9703D/10