Toon posts:

Webshop Zercom Eindhoven niet eerlijk? [Garantieperikelen]

Pagina: 1
Acties:
  • 2.052 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Bij zercom in september 2006 een Toshiba A100-635 laptop gekocht, alles prima gegaan. Nu is mijn laptop vanaf 17 januari 2008 problemen gaan vertonen met de monitor, ik heb het zelf geprobeerd op te lossen in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1270750 maar het is hoogstwaarschijnlijk een hardwareprobleem.

Wat levering betreft komt Zercom zijn afspraken dus na. Zodra je echter je probeert te bereiken loopt het mis. Hun email kan wekenlang onbeantwoord blijven, en als ze dan eens antwoorden is dat met maar enkele woorden, waar je dan juist niets aan hebt.

Telefonisch zouden ze bereikbaar moeten zijn, maar hun telefoonrobot hangt ALTIJD automatisch na een stuk of 20 seconden op...
Ik heb op vele verschillende tijdstippen en vele verschillende dagen geprobeerd, maar de telefoon blijft altijd onbeantwoord en hangt automatisch op.

Het probleem is natuurlijk weer eens de garantie. De winkel belooft een jaar, en iets over die termijn stopt je apparaat ermee.

Ik lees in tijdschriften, op sites en fora echter dat je in de EU en in Nederland altijd recht hebt op minimaal 2 jaar garantie. Daarover is erg veel discussie of dit nu echt zo is.
Het blad PC active NR. 210 van januari 2008 heeft mij behoorlijk overtuigd van mijn rechten.
Echter Zercom (verrassing) zegt simpelweg, we geven maar 1 jaar garantie.
Naar de rechter stappen is geen kleinigheidje, en kost veel geld, maar volgens alle bronnen heb ik wel gelijk.

Vooral omdat Zercom zo onbereikbaar is vertrouw ik het zaakje niet. Wat doe je daar nu mee? Eindhoven is behoorlijk uit de buurt, de telefoon is nep en mail moet je weken wachten per zin!

Eigenlijk wat ik dus wil zeggen is....HELP! wie heeft een oplossing of ervaring met zulke zaken? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Volgens mij hoeft een winkel maar een jaar garantie te geven. In andere woorden, dit moet je oplossen met de fabrikant van de laptop. Je staat in je recht, maar het krijgen er van is wat anders. Er zijn de laatste tijd wel vaker negatieve verhalen over Zercom op GOT, tot aan bedreigingen aan toe, dus veel succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik heb onderzocht wijst juist uit dat de leverancier, waar je dus het product hebt gekocht verantwoordelijk is voor gebreken van het product, zoals het niet meer werken binnen de verwachtte levensduur van het product.
De fabrikant heb ik na 1 jaar garantie niets meer mee te maken omdat ik daar geen koopovereenkomst mee heb gesloten..

Paar links van online bronnen, het artikel uit PC active heb ik online niet gevonden.
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=240
http://consuwijzer.nl/Ik_...lijke_apparatuur/Garantie
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Naar de rechter gaan hoeft volgens mij echt niet zo duur te zijn, je kunt best veel zelf regelen zonder advocaat, kijk bijv. maar eens het filmpje op (ik ben geen juridisch expert, maar volgens mij krijg je in zo'n geval te maken met de kantonrechter):
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/De+kantonrechter/

Even ervan uitgaande dat je in je recht staat, zullen ze al snel toegeven als ze van jou een dagvaardiging ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:16

Ankh

|true

Toshiba is erg kut met garantie. Die zeggen als jij 2 jaar zegt dat dit klopt, maar dan sturen ze je naar de verkoper toe. Deze moet dit dan ook betalen uit eigen zak (tis echt zo slecht geregeld hier in NLD)..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 17:16
Zercom heeft ook een niet al te beste naam. Gebruik de search maar eens.. de shopsurvey staat vol met reacties die vermoedelijk van medewerkers afkomen (tegenwoordig ws. met thuisverbindingen ipv het ip van de zaak).. heb je rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ankh schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:13:
Toshiba is erg kut met garantie. Die zeggen als jij 2 jaar zegt dat dit klopt, maar dan sturen ze je naar de verkoper toe. Deze moet dit dan ook betalen uit eigen zak (tis echt zo slecht geregeld hier in NLD)..
Voor zover ik de wet hierin begrijp kan de verkoper van de laptop dit gewoon verhalen op Toshiba. Het zou goed kunnen dat Toshiba dat niet wil betalen. Uiteraard heeft de verkoper vaak geen zin in een rechtszaak met zijn leverancier, aangezien de leverancier gewoon kan beslissen om niet meer te leveren aan de verkoper.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Er kwam laatste een topic langs over Zercom en hun nogal belabberde service even kijken of ik die kan vinden.

Verder is het lastig met dit soort zaken, maa rik denk in eerste instantie dat je Zercom aansprakelijk moet stellen. Je kan het ook anders spelen: Via Toshiba en dan de kosten verhalen op hun.

Edit: Gevonden: Zercom, negeert de wet, mbt RMA en koop op afstand *

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 06-02-2008 13:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 14:30
Volgens de EU richtlijn heb je 2 jr garantie. De nederlandse invulling hierop is dat de garantie geldt voor wat een normale levensduur van het apparaat is. Van een laptop mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar meegaat, dus tot zover zit je goed. Je moet ook bij de leverancier zijn, want met deze heb jij de overeenkomst gesloten, niet met de fabrikant.
tot zover wat je rechten zijn. Om je recht te krijgen kan je evt met een rechtsbijstandsverzekering gaan zwaaien (ook al heb je die niet, het kan soms helpen), of zelf een procedure bij de kantonrechter aanspannen.
Aangezien Zercom ondertussen redelijk berucht is, help ik je hopen dat het zonder tussenkomst van een kantonrechter wordt opgelost, maar ik ben bang dat dat niet lukt. Het is wel verstandig om de dagvaarding voor de kantonrechter door iemand "met verstand van zaken" op te laten stellen en na te laten kijken. (een foutje is zo gemaakt)

succes!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:23

Wish

ingwell

zie ook dit draadje, en een soortgelijk verhaal bij deze.

Je moet inderdaad bij het verkooppunt aankloppen voor garantie. Dat Zercom geen garantie geeft is jammer voor ze, maar de rechter verwacht toch dat ze garantie geven, als je dat als consument redelijkerwijs kunt verwachten. Als ik een laptop koop van 1200 E, verwacht ik dat hij het nog doet na 2 jaar.

met ^^ en ^^^^. beetje langzaam aan het tikken blijkbaar

[ Voor 6% gewijzigd door Wish op 06-02-2008 13:21 . Reden: te laat ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua regelgeving heb je volgens mij gelijk, mijn ervaring uit een computerwinkel verteld me echter dat de meeste winkels hier niet naar kijken. Ik zou als ik jou was in ieder geval Toshiba proberen te schrijven met aankoopbewijs en hun reactie afwachten. Met Zercom zou ik een aangetekende brief sturen inclusief enkele quotes van europese regelgeving, en vervolgens hun reactie ook afwachten.

Aan de hand van wat de verschillende partijen zeggen kan je inderdaad naar de kantonrechter stappen met rechtsbijstand. Maar ik zou voor die tijd iemand met juridische kennis (vrienden in die richting anyone?) naar de stukken laten kijken en de wet die er op ligt beoordelen voor slagingskans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is een techforum, het is geen plek voor juridische- of klantenservicekwesties.

Aangezien dit over een specifiek, met name genoemd geval gaat hoort dit in /PW

Move OH -> PW

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok...ik dacht, mn hardware is rot dus dan moet t hier....waarom in PW?
Thnx voor de responses iig...krijg het hier wel een beetje warm, die hele Zercom zaak is nogal frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:20:
Ok...ik dacht, mn hardware is rot dus dan moet t hier....waarom in PW?
Thnx voor de responses iig...krijg het hier wel een beetje warm, die hele Zercom zaak is nogal frustrerend.
offtopic:
Bovenaan staat welk subforum het geplaatst wordt. In dit geval is PW Pricewatch ;). Alles is terug te vinden in de GoT index :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het moet in PW omdat het over een specifieke shop gaat. Dat je hardware brak is, is de oorzaak van het probleem, niet het probleem zelf, dat is de garantie.

Overigens is het zoals hierboven al gezegd dubbel met Zercom, negeert de wet, mbt RMA en koop op afstand *, dus mss kun je daar beter verder gaan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven al gemeld is, loopt hier al een topic over:
Zercom, negeert de wet, mbt RMA en koop op afstand *

Ik doe deze op slot, omdat de meeste reacties niet op je probleem ingaan, maar doorverwijzen naar het andere draadje :)

In het algemeen:
Overigens blijft het me verbazen, kijkend naar de hoeveelheid topics die over garantie gaan, hoeveel mensen nog steeds gewoon maar iets roepen over hoe garantie zou werken. Zeker bij dingen waar geld mee gemoeid is, zoals garantie-afhandeling, wil ik vragen voorzichtig te zijn met uitspraken als je niet weet waar je het over hebt. :)

Stel dat iemand met jouw advies terug gaat naar de winkel, denkend te weten hoe het zit, en de relatie (verder) verstoort.
m3gA schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:17:
Zercom heeft ook een niet al te beste naam. Gebruik de search maar eens.. de shopsurvey staat vol met reacties die vermoedelijk van medewerkers afkomen (tegenwoordig ws. met thuisverbindingen ipv het ip van de zaak).. heb je rechtsbijstand?
Ook dit soort uitspraken geven aan dat mensen gewoon maar wat roepen. Als er een site in Nederland is die strikte controles uitvoert op geplaatste surveys, juist omdat het vertrouwen erin de enige bron van waarde is, dan is het Tweakers.net.
Bij misbruik wordt dan ook streng opgetreden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 08:16 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.