RMA - Wat zijn mijn rechten/plichten bij 4launch?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15
Een korte situatieschets:

PC gekocht bij 4launch. Netjes betaald en snel geleverd. Bij het installeren gaat het allemaal moeizaam met vele reboots en strepen door het beeld. Mijn conclusie: geheugen kapot.

4launch gebeld en daarna bij hen RMA aangevraagd (zoals besproken via tel.). Het was nl. een DOA. 4launch had mij dus een nieuw systeem moeten sturen. Maar de garantie moest toch via Acer, niet via 4 launch. Acer gebeld, RMA aangevraagd (helpdesk in India ofzo) met duidelijke foutomschrijving. PC komt na anderhalve week terug; is alleen een recovery uitgevoerd! Staat een foutomschrijving op: Computer beeps without warning. Wat is dat nou weer voor omschrijving? Compleet anders dan ik opgegeven had. PC doet het dus nog steeds niet. (inmiddels een maand later).

4launch bood aan de RMA bij Acer te regelen, scheelde ons weer bellen met een incapabele helpdesk. Prima, systeem opgestuurd. Wederom een maand later is het systeem zowaar gerepareerd! Moederbord en geheugen vervangen. 4launch bood aan het systeem voor ons te recoveren, maar dat ging weer meer tijd kosten, dus afgesproken om de pc direct op te sturen, de recovery disks later.

Krijg ik vanochtend netje een mailtje met track&trace code. Ik dacht: Fijn, eindelijk geregeld. Want we hadden de pc natuurlijk netjes betaald 2 maand geleden.

Komt er vanmiddag een mailtje achteraan dat ze per ongeluk een nieuw systeem hebben gestuurd en of we die wel even weer terug kunnen sturen. Ik vind dit belachelijk, want nu hebben we in principe gewoon een pc betaald en gekregen.

Wat zijn nu mijn rechten en plichten? Na twee maanden heb ik eindelijk een systeem dat werkt (hoop ik, ik heb hem nog niet...). Kan ik zeggen: Als jullie ons eigen systeem opsturen en ik heb het ontvangen, stuur ik de nieuwe terug? Of mag ik deze gewoon houden? Of moet ik de pc gewoon weer terug sturen en weer langer wachten?

Een ding is duidelijk, ik bestel nooit meer iets van Acer of iets bij 4launch.

[ Voor 2% gewijzigd door Verdicampo op 28-01-2008 15:03 . Reden: inderdaad DOA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je mag dat nieuwe systeem natuurlijk niet houden. Het is immers een fout. Ik neem aan dat ze jouw pc ook wel direct opsturen en dat je die binnen 2 dagen ook wel in huis hebt. Zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Hmmm... als ze zoveel fouten maken in jouw nadeel en nu één in hun eigen nadeel, dan zou ik het wel weten.

Ik zou zeggen: spreek af dat je het nieuwe systeem pas terug stuurt als je je eigen PC in volledig goede staat terug hebt gekregen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Palomar schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:33:
Je mag dat nieuwe systeem natuurlijk niet houden. Het is immers een fout. Ik neem aan dat ze jouw pc ook wel direct opsturen en dat je die binnen 2 dagen ook wel in huis hebt. Zie het probleem niet zo.
Op de website van 4launch staat ook dat ze in ieder geval binnen 4 week een nieuw of gerepareerd artikel opsturen. Dat nam ik dus ook aan. Ik neem inmiddels liever het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

ik vind ook niet dat je zo makkelijk over 4Launch kan praten. Ze bieden aan te helpen, ze fixen het probleem (althans zorgen ervoor dat het gefixed wordt/is).

Kijk, ik heb geen connecties met 4Launch anders als dat ik een consument ben die daar al jaar en dag spullen koop (of bij Zercom of whatever), maar punt is...het nieuwe systeem is niet jouw systeem...dus mag je het echt niet zomaar houden.
Wacht eerst af of jouw eigen PC het weer doet. Is dat niet het geval, dan kan je alsnog met 4Launch in conclaaf over een vervangend systeem.
Maar om hun nu zo makkelijk af te kraken...beetje overtrokken.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 11:53

trixx

-CTU- SuiZide

Toch gaat het fout bij stap 1. Als een defect product wordt geleverd dienen zij een nieuw product te leveren of op korte termijn het probleem te verhelpen.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-10 07:54
Vind dat hij nog geduldig is ... klinkt mij meer als een DOA :X

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verdicampo schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:37:
[...]

Op de website van 4launch staat ook dat ze in ieder geval binnen 4 week een nieuw of gerepareerd artikel opsturen. Dat nam ik dus ook aan. Ik neem inmiddels liever het zekere voor het onzekere.
ja natuurlijk zou ik die nieuwe ook niet direct weer terugsturen, maar het lijkt er nu wel erg op dat ze ipv. jouw pc per ongeluk een nieuwe hebben opgestuurd en dat ze jouw pc daar gewoon hebben staan. Dan is het een kwestie van opsturen en je hebt hem in 1-2 dagen. Niks lijkt erop dat het weer weken gaat duren.

Als blijkt dat ze jouw pc daar helemaal niet hebben staan en je nog langer moet wachten dan zou ik idd ook eens gaan kijken of ik die nieuwe pc niet gewoon zou gaan gebruiken ;) Maar ik zou nog even geduld hebben en ze de kans geven om jouw pc direct op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
Denk ook een beetje aan de toekomst. Nu hebben ze je nog aangeboden om hun het via Acer te laten regelen wat natuurlijk fijn is. Als je nu "moeilijk" gaat doen (lees: bijvoorbeeld het nieuwe systeem net zo lang houden tot jouw systeem er is als een soort onderpand) is het mogelijk dat ze in de toekomst niet meer zo vrijgevig zijn.

Mijn ervaringen met 4Launch zijn tot dus verre best goed (voor een webshop), ik zou dat sowieso graag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx

trixx

-CTU- SuiZide

Ik zou gewoon wachten op mijn eigen pc. Als deze goed functioneert dan stuur je de nieuwe terug. Mocht dat niet het geval zijn is in mijn ogen de keuze redelijk makkelijk.

Zoals ook al wordt gezegd gaat dit om een DOA. Dat is bij de meeste winkels een kwestie van meteen omruilen en een nieuwe mee krijgen. Wat service betreft lijkt 4launch het goed te doen door contact op te nemen met acer. Maar zij hadden in eerste instantie meteen moeten zeggen stuur maar terug je krijgt een nieuwe. Dat is volgens mij zelfs wettelijk bepaald. En algemene voorwaarden kunnen daar niet om heen.

[ Voor 54% gewijzigd door trixx op 28-01-2008 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de eerste instantie heeft de webshop de rma al afgewimpeld en pas in tweede instantie doen hun het pas. Zo netjes zijn ze dus ook al niet. En zeker een DOA zou gewoon omgeruild moeten worden zonder gezeur. Ik zou ze melden dat ik de nieuwe pc houdt totdat ik gecontroleerd heb of de gerepareerde PC naar behoren werkt en afspreken dat je de nieuwe PC kunt houden als de reparatie weer niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dit zo hoor vind ik het niet zo correct van 4Launch om een DOA via de fabrikant af te handelen. Je stuurt, is mijn idee, een klant pas rechtstreeks naar de fabrikant als de leverancier zelf geen garantie meer geeft (wat je vaak ziet bij harde schijven, bijvoorbeeld één jaar via detaillist / webshop en resterende twee jaar via fabriek zelf).

Een DOA doorleiden naar Acer vind ik niet juist, ook niet als ze hebben aangeboden te assisteren. Wellicht was het handiger geweest om eerst bij 4Launch aan te dringen om het zelf af te handelen, en als je alles op schrift hebt stuur je het pas terug. Als-ie dan alsnog naar India gaat is dat stom, maar dan heb je wel eerder een poot om op te staan voor de kantonrechter, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Specifieke klachten over een bepaalde shop horen volgens mij in de pricewatch, zie Pricewatch FAQ -- laatste update: 17 februari 2007

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 28-01-2008 16:54 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Guardian Angel schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:53:
Specifieke klachten over een bepaalde shop horen volgens mij in de pricewatch, zie Pricewatch FAQ -- laatste update: 17 februari 2007
Klopt, er daar staat ook:
Als laatste horen algemene topics met betrekking tot hoe je bijvoorbeeld je geld terug kan krijgen van een willekeurige shop niet hier, maar in Stuffis Generalis thuis.
Dus ik denk dat dit hier prima staat.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:39:
Een DOA doorleiden naar Acer vind ik niet juist, ook niet als ze hebben aangeboden te assisteren. Wellicht was het handiger geweest om eerst bij 4Launch aan te dringen om het zelf af te handelen, en als je alles op schrift hebt stuur je het pas terug. Als-ie dan alsnog naar India gaat is dat stom, maar dan heb je wel eerder een poot om op te staan voor de kantonrechter, bijvoorbeeld.
Dat was inderdaad handiger geweest, bedacht ik me later ook.

Ik ga ze maar voorstellen dat ik het systeem terugstuur als ik het eigen systeem ontvangen heb, anders moeten ze maar met een beter voorstel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verdicampo schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:32:
[...]
Klopt, er daar staat ook:
[...]
Dus ik denk dat dit hier prima staat.
In het algemeen, NIET specifiek. :) Maar verder mag een moderator z'n gang gaan en wat duidelijkheid verschaffen. Een shop zal denk ik niet in SG kunnen vanwege het aantal postings etc.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Topics waarbij specifiek de naam van de shop (met vermelding in http://tweakers.net/shopreview/) wordt genoemd, horen in Pricewatch.

SG -> PW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Laatst online: 17-09 12:49
Mijn ervaringen bij 4launch zijn tot nu toe altijd positief geweest (ook met DOA/RMA) maar in dit geval zou ik mooi die nieuwe pc houden aangezien je toch ook een nieuwe pc had besteld.
Die andere (gerepareerde) is toch ook nieuw dus ik zie niet in waarom je dan deze niet kan houden (of het moet een ander type/specificaties zijn geweest).
Ik zou er sowieso niet meer accoord zijn gegaan om hem te laten repareren als hij binnen 1 week kapot blijkt te zijn.
Wat ook bij ze helpt is om naar de leiding/manager te vragen en hem de situatie voor te leggen. Bij mij hadden ze iets verkeerd gedaan en toen ik een manager te spreken kreeg in de winkel werd de medewerker die de fout had gemaakt me toch even afgeblaft en daarna werd de fout meteen herstelt waarbij ik zelfs nog een geld bedrag terug kreeg (100 euro op een bedrag van 1100 euro) uit coulance.

[ Voor 30% gewijzigd door luckyjan op 31-01-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx

trixx

-CTU- SuiZide

luckyjan schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:06:
Mijn ervaringen bij 4launch zijn tot nu toe altijd positief geweest (ook met DOA/RMA) maar in dit geval zou ik mooi die nieuwe pc houden aangezien je toch ook een nieuwe pc had besteld.
Die andere (gerepareerde) is toch ook nieuw dus ik zie niet in waarom je dan deze niet kan houden (of het moet een ander type/specificaties zijn geweest).
Ik zou er sowieso niet meer accoord zijn gegaan om hem te laten repareren als hij binnen 1 week kapot blijkt te zijn.
Wat ook bij ze helpt is om naar de leiding/manager te vragen en hem de situatie voor te leggen. Bij mij hadden ze iets verkeerd gedaan en toen ik een manager te spreken kreeg in de winkel werd de medewerker die de fout had gemaakt me toch even afgeblaft en daarna werd de fout meteen herstelt waarbij ik zelfs nog een geld bedrag terug kreeg (100 euro op een bedrag van 1100 euro) uit coulance.
Wat een larie toch altijd. Ook medewerkers zijn geacht de regels/wet te hanteren. Niet alleen managers. Die DOA had nooit via Acer moeten gaan. En het feit dat een manager een medewerker afblaft getuigd van slecht management. Niet alleen doe je dat soort dingen zonder medeweten van een klant. Daarnaast is het overdragen van kennis een groot deel van je functie als manager in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn ervaring met 4Launch is dat ze niet moeilijk doen met DOA's (ik vind het dan ook vreemd dat het bij jou wel mis is gegaan) , maar dat RMA's lang (minimaal 1 maand) duren en soms eindigen in geld terug - 5% , omdat het product niet gerepareerd kan worden.

Ik zou in vriendelijke woorden zeggen dat ze de pot op kunnen en dat je de pc graag wil houden als coulance vanwege de twee maanden die al verstreken zijn. In het vervolg geen pc's meer bij ze bestellen, alleen kleine onderdelen.. die op een ander adres laten bezorgen zodat je niet op een blacklist staat. :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:22
Volgens mij heeft de winkel de keus als het geen DOA is om jou PC of te repareren of jou een nieuwe pc te geven of jou geld terug. Door een nieuwe PC te sturen hebben ze mijns inziens gekozen voor optie B. Mij is onbekend of een winkelier terug mag komen op die keuze.

mijn email is <username>@gmail.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Laatst online: 17-09 12:49
trixx schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:03:
[...]

Wat een larie toch altijd. Ook medewerkers zijn geacht de regels/wet te hanteren. Niet alleen managers. Die DOA had nooit via Acer moeten gaan. En het feit dat een manager een medewerker afblaft getuigd van slecht management. Niet alleen doe je dat soort dingen zonder medeweten van een klant. Daarnaast is het overdragen van kennis een groot deel van je functie als manager in een winkel.
Larie? Die medewerkers zijn vaak tussen 16 en 18 jaar oud en doen misschien wel andere dingen dan de kennis die door de manager is overgedragen. Dan kan je zeggen dat ze maar ervaren personeel met veel diploma's moeten werven maar met die winstmarges tegenwoordig is dat onmogelijk.
Dus ik was blij dat 't eigenwijze mannetje die zei dat ie me niet kon/wilde helpen door de manager op zijn plaats werd gezet en het (waarschijnlijk nogmaals) hem heel duidelijk werd gemaakt op wat voor manier er met klanten en problemen dient te worden omgegaan. Misschien een harde les maar de volgende keer doet ie het zeker de weten een stuk beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 22:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Nieuwe PC houden totdat je je eigen terug hebt. Sturen ze je eigen niet terug omdat ze eerst de nieuwe terug willen dan heb jij gewoon een nieuwe PC.

Win situatie voor jou daar jij al genoeg gezeur gehad hebt toch :)

Als jij die PC gelijk terugstuurt heb je sowieso geen onderhandelingspositie meer.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

SmartDoDo schreef op maandag 28 januari 2008 @ 19:23:
offtopic:
Topics waarbij specifiek de naam van de shop (met vermelding in http://tweakers.net/shopreview/) wordt genoemd, horen in Pricewatch.
SG -> PW
offtopic:
Is het ook de bedoeling, of bestaat de mogelijkheid voor shop hier te reageren?
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:39:
Als ik dit zo hoor vind ik het niet zo correct van 4Launch om een DOA via de fabrikant af te handelen.
Ik vind het wel mee vallen, (edit) maar ook weer niet. Grote fabrikanten hebben een eigen helpdesk en als zij doa constateren kunnen zij een doa toekennen en zo voor de klant veel makkelijker een nieuwe verkrijgen bij de verkoper.

Ik ben het wel met je eens dat de klant ten allen tijden bij de verkoper terecht moet kunnen. Wat dat betreft zijn sommige winkeliers te makkelijk met afschuiven. Ik zou alle service liever bij mezelf houden, om zo een goed overzicht te houden over klachten. Then again: om een klacht bij de klant duidelijk te krijgen en dat weer aan de helpdesk door te geven, tips of oplossing te krijgen en dan weer met de klant contact opnemen kan omslachtiger zijn dan dat klant direct met helpdesk contact opneemt. Ligt er maar aan wat de klant wilt en wat je afspreekt als verkoper.

Maar een goede winkel neemt eventueel verlies voor zich en ruilt gewoon om, dan heb je zeker een tevreden klant (en gratis mond-tot-mondreclame), dan ga je achteraf zelf met de helpdesk een doa regelen, kost het je ook weinig tot niets.
Paquito schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:13:
Mijn ervaring met 4Launch is dat ze niet moeilijk doen met DOA's (ik vind het dan ook vreemd dat het bij jou wel mis is gegaan) , maar dat RMA's lang (minimaal 1 maand) duren en soms eindigen in geld terug - 5% , omdat het product niet gerepareerd kan worden.
Dat is niet wettig. Ze moeten het volledige aankoopbedrag voor het product crediteren.

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 01-02-2008 10:21 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1