Toon posts:

Laptop beeldresolutie bizarre fout

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, liefst zou ik een blijde 1e post plaatsen maar dit is echt een serieuze situatie die ik hier heb.

De situatie:
Laptop, Toshiba A100-635 specs: http://2006v.com/machiel/dump/specs.png
Laptop is een jaar oud, draaide ubuntu maar had windows xp nodig. Alles geformatteerd, windows geinstalleerd, werkte goed totdat ik rebootte...
..nu zien windows en linux (ubuntu live cd getest) het scherm als een scherm met resolutie 1280x544! http://2006v.com/machiel/dump/wrongness01.jpg

zelfs vanuit de bios is het beeld op deze vreemde manier ingedeeld..,
bovenaan heb ik dus een soort 'normaal' beeld van 1280x544 en daaronder zit een balk met gek gestretchte pixels en een kopie van de bovenkant van het scherm, erg vreemd allemaal.

Wat heb ik geprobeerd?
Ik heb opnieuw geformatteerd en windows geinstalleerd, probleem blijft hetzelfde
ubuntu live cd, ook hetzelfde probleem
bios geupdate met de officiele biosupdate van toshiba.com, geen verschil

Heeft iemand enig idee wat dit probleem is, en belangrijker nog, hoe het opgelost kan worden? ik heb mijn laptop echt nodig voor mijn studie dus liever stuur ik em niet meteen op dat ik em erg lang kwijt ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
Als het vanuit het bios ook al zo is begin ik hardware te verdenken. Wel erg toevallig dan dat het precies bij een verse instal van Windows gebeurt.

Probeer eens even een tijdje zonder stroom en dan? (ook geen accu).

Standaard heeft de laptop netzoals een desktop een batterij voor de bios settings. Probeer deze als het nog niet geholpen hefet de stap hierboven ook eens weg te halen en dan tijdje wachten en dan weer aansluiten. Bios is nu als het goe dis compleet schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
accu losgehad en de klepjes aan de onderkant opengehad, maar het enige wat je kan zien is geheugen, hdd en modem, was geen batterij te ontdekken om de bios te resetten :(

heb online gekeken naar een guide om een dergelijk model helemaal uit elkaar te halen, maar zelfs dan kan ik nergens de batterij ontdekken, liever haal ik em niet helemaal uit elkaar voor niets, ook niet goed voor de garantie volgens mij..

iig,..nog steeds hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meende dat er 2 jaar garantie op Toshiba laptops zit, dus je zou em kunne opsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb onderhand alles al geprobeerd, dus lijkt me dat ik geen andere optie heb dan opsturen :(

niemand heeft ooit zoiets gezien voor zover ik weet, unieke fout...snik.

ik wacht nog op reactie van de zaak waar ik em heb gekocht, hoop dat ze niet lastig doen met garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb donderdag de winkel een mailtje gestuurd over het probleem maar nog geen reactie ontvangen.

Omdat mijn laptop 1 jaar en 4 maanden oud is valt ie vrees ik buiten de garantie en kan het een dure grap worden. Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties? Is het de moeite waard om em te laten repareren of kan ik beter een nieuwe kopen?

Heb ook nog vanuit linux de bios van mijn x1600 mobility geflasht (denk ik) maar dat haalde ook niks uit...is er echt niet iemand die mij een sprankje hoop kan geven met een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:07
kun je hem in linux niet forceren om de juiste resolutie te gebruiken? in je xorg.conf alle andere scherm resoluties weghalen en alleen de native laten staan...

heb een soortgelijk iets gehad. mijn ubuntu starte altijd op met de verkeerde resoltutie. dit hierboven gedaan en hoppa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met de livecd van ubuntu ben ik geen root, maar de enige resoluties die in xorg.config staan zijn 1280x544 (ongebruikelijk)
Ik install nu ubuntu om het als root te veranderen,...als dit werkt ben ik verbaasd maar o zo blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:49

Haan

dotnetter

Probeer eens het kabeltje te vinden die van het moederbord naar de monitor gaat, ik heb laatst bij een acer laptop precies dit symptoon verholpen door dat kabeltje even los te halen en terug te prikken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haan schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:56:
Probeer eens het kabeltje te vinden die van het moederbord naar de monitor gaat, ik heb laatst bij een acer laptop precies dit symptoon verholpen door dat kabeltje even los te halen en terug te prikken.
Als TS nog garantie heeft misschien niet zo verstandig ivm evt. verliezen van het recht op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 13:31

Arrogant

S.F.W.

Misschien een domme vraag, maar heb je de laptop al eens aangesloten op een externe monitor?
Switchen tussen de schermen zou net de 'kick' kunnen zijn die het systeem nodig heeft.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

CyBeRSPiN schreef op maandag 21 januari 2008 @ 02:25:
[...]

Als TS nog garantie heeft misschien niet zo verstandig ivm evt. verliezen van het recht op garantie.
Normaal gesproken zou je daar gewoon bij moeten kunnen zonder de halve laptop open te hoeven schroeven, vaak is het gedeelte boven het toetsenbord een klepje dat je kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad niet goed voor de garantie om em helemaal open te maken, ik zal kijken naar het 'klepje boven het toetsenbord"

over externe monitor aansluiten, inderdaad, daar werkt het normaal. Maar het probleem op mijn laptop blijft.

Eens kijken of ik em open kan krijgen zonder teveel geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je hem al eens in veilige modus opgestart en drivers eraf gehad en opnieuw geprobeerd,ik neig naar een driver gerelateerd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:31:
Omdat mijn laptop 1 jaar en 4 maanden oud is
valt ie vrees ik buiten de garantie en kan het een dure grap worden.
Je hebt in de EU altijd 2 jaar garantie op electronische apparatuur :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:24:
Heb je hem al eens in veilige modus opgestart en drivers eraf gehad en opnieuw geprobeerd,ik neig naar een driver gerelateerd probleem.
Als het zowel in XP als Ubuntu en zelfs de bios zo is, kan je een driver probleem echt wel uitsluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41
Heb je hem al eens op een andere kleurdiepte gezet? Ik heb hetzelfde wel eens gehad en als ik dan van 32bit naar 16bit (en dan de timer laten aflopen, of gewoon op nee drukken) had gezet en hij flitste daarna terug naar 32bit was het probleem verholpen......

Edit: als het in de bios ook zit, denk ik dat je hem voor garantie op kunt sturen of het is inderdaad een kabeltje....

[ Voor 19% gewijzigd door R.E. op 23-01-2008 15:29 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Gsus: Die 2 jaar garantie aanspreken is echter wel een probleem als je Zercom computers daar eerst van moet overtuigen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:34:
@Gsus: Die 2 jaar garantie aanspreken is echter wel een probleem als je Zercom computers daar eerst van moet overtuigen :(
O jee, Zercom...
Zonder generaliserend over te komen zou ik wel even de shopreviews over Zercom nalezen voor je besluit iets te doen met de garantie/winkel...
Maak strakke afspraken en houdt zoveel mogelijk zelf de vinger aan de pols.
Geen weken op mailtjes wachten maar direct actie eisen.

Sterkte :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 12:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bitdiepte valt trouwens niets aan in te stellen...alleen maar 32bit mogelijk en reso alleen 1280x544 mogelijk.
Net even de videokabel losgemaakt en weer vast, maar ook geen resultaat.

Dus ik ga weer verder met Zercom lastig vallen, 31e poging ze te bellen...
Pagina: 1