When you only live once, try not to die?
Opzich helemala niet. Alleen in het begin misschien. Ik heb nu weer een dikke week mijn mod status terug na wat blunderspingkiller schreef op zondag 03 februari 2008 @ 01:05:
Volgens mij ontkom je niet aan pappagaai modden, het is inherent aan het systeem. Het systeem beloond pappagaai modden door dat gedrag te belonen met extra 'macht', je mag dan namelijk op andere posts moderen zoals jij wil en ik denk dat veel gebruikers toch gewoon hun mening willen laten meetellen in hun mods. Ik denk dat een systeem wat afwijken straft altijd zal leiden tot pappagaai gedrag(hier kan je werkelijk gigantisch veel voorbeelden voor verzinnen, maar het schoolplein volstaat denk ik)
Daarnaast is het logisch dat veel posts op nul eindigen omdat dat toch al snel als de gulden middenweg word gezien waardoor de kans op afweiking het kleinst is en dus de mogelijkheid om je 'macht' te vegroten toeneemt en om 'macht' te verliezen afneemt.
Volgens mij kreeg ik vandaag mijn expertstatus. De afgelopen dagen zag ik al dat het modereren prima ging en best wel iets maar mocht afwijken dan ik deed. Door de moderatie statistieken pagina zag ik in dat het papegaaien nergens voor nodig was aangezien de meeste moderaties overeenkwamen met die van de experts.
Ik zit nu wss op ~70% ongemodereerde posts en de rest krijgt punten wanneer ik het nodig vind. En dat gaat prima.
* GENETX zet de papegaai de deur uit en geeft hem nog een trap na
Dat klopt.JHS schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:26:
Als je moderaties bevestigd waarvan je vind dat ze correct zijn, dan is dat niet hetgeen wat er met papagaaien bedoeld wordt denk ik zo.
Papegaaimodden is domweg de reactie op huidige score (of de meest veilige) modereren, zonder na te denken over wat de score echt hoort te zijn.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Moet je toch nog maar eens goed kijken welk beest je nu eigenlijk het huis uit hebt geschopt
Even een definitie proberen te geven van de term "papegaaimodden"arne schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:36:
Nee, het is het vaststellen van een score om te zorgen dat mismods niet zo veel invloed hebben. Wanneer je reacties naar eigen inzicht aan de hand van de FAQ modereert en de score geeft die ze al hebben, is dat alleen nuttig. Dat is absoluut niet wat met papegaaimodden word bedoelt.
Moet je toch nog maar eens goed kijken welk beest je nu eigenlijk het huis uit hebt geschopt
Papegaaimodden: het ~ , moderereren van reacties en bij deze moderatie onbedacht en met weinig tot geen inlezing van de gemodereerde post een score geven die op dat moment het meest frequent voorkomt. Zodoende voorkomen dat de modBot een sanctie geeft, als moderator extra posts scoren om de gemiddelde afwijking omlaag te krijgen of enig andere reden mbt angst voor de modBot en de hieraan gerelateerde statussen en mod-rechten.
Tot zover.
Verder vind ik de ideeën om de moderatiescores en alles daarrond te verbergen tot op alle hoogtes absoluut niet handig; zoals wildhagen al aangeeft (al ben ik geen promod en is mijn weging kleiner dan een ProMod) ga ik ook vaak door de scores en kijk of ik (al dan niet heel snel, dus met nog maar weinig moderaties om zo papegaaien te voorkomen) een mismod de kiem kan smoren.
Is de modbot overigens ook gelinkt aan je de modscore die je krijgt op je eigen berichten? het lijkt me dat mensen die vaak neutraal of hoger krijgen op hun berichten serieus bezig zijn op deze website en dus ook serieus modden (uitzonderingen daargelaten). Daardoor kan je ruimte creeeren om die mensen wat afwijkendere mods te geven ten opzichte van de meute (dus modbot losser instellen ofzo). Zo wordt het makkelijker voor die mensen om vooral te modden op berichten waarvan zij van mening zijn dat de huidige moderatie niet klopt en daar een hogere of lagere score op te geven, zonder de hele thread te moeten modden of een paar papegaaitjes om de modbot weer in het gareel te krijgen.
Dit is al vaker besproken en weegt niet op tegen de nadelen die het brengt. Reacties die op een verkeerde score staan zijn bijvoorbeeld niet te zien. Zo gaat de zelf-corrigerende functie van het moderatiesysteem onderuit en zorgt voor meer werk bij de ProMods, Powermods e.d. Mits je die wel de huidige score laat zien.Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:13:
Ik zag een goed idee op de openingspagina van deze post. Laat de score niet zichtbaar zijn tot het topic op slot is. Zo krijg je geen papegaaigedrag, en in de achtergrond kan het filter gewoon zijn werk blijven doen en bijvoorbeeld ongewenste berichten verbergen.
Nee. Of dit raadzaam is weet ik zo niet. Het lijkt handig, maar het maakt het moderatiesysteem wel veel minder simpel (transparant) om te begrijpen. En die eenvoud is juist een van de voordelen van het nieuwe systeemIs de modbot overigens ook gelinkt aan je de modscore die je krijgt op je eigen berichten?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Waarom zou de zelfcorrigerende functie onderuitgaan? Die wordt juist ondermijnd doordat de score zichtbaar is en gepapagaaid wordt. Het zou zelfs meer corrigerend kunnen zijn, omdat mensen eerst goed moeten lezen voordat ze een status geven. Als de regels goed gevolgd worden zou het de score toch vrij gemiddeld moeten worden.wolkje schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:18:
[...]
Dit is al vaker besproken en weegt niet op tegen de nadelen die het brengt. Reacties die op een verkeerde score staan zijn bijvoorbeeld niet te zien. Zo gaat de zelf-corrigerende functie van het moderatiesysteem onderuit en zorgt voor meer werk bij de ProMods, Powermods e.d. Mits je die wel de huidige score laat zien.
[...]
Nee. Of dit raadzaam is weet ik zo niet. Het lijkt handig, maar het maakt het moderatiesysteem wel veel minder simpel (transparant) om te begrijpen. En die eenvoud is juist een van de voordelen van het nieuwe systeem
Waarom zijn reacties die op een verkeerde score staan niet te zien? Een moderator zal het filter waarschijnlijk uitzetten en alles zien. Als de moderator geen ongewenste berichten wil lezen/modereren zijn ze inderdaad uit beeld, maar dat is ook de bedoeling van het systeem, toch?
Dat het moderatiesysteem minder inzichtelijk zou worden als het gelinkt wordt aan de moderaties op je eigen berichten ben ik wel met je eens. Laat dat maar varen, het was een idee, maar waarschijnlijk ook nog erg lastig te implementeren.
Toch is een hoog karma iets wat je niet zomaar krijgt en daar zou je best iets aan kunnen hangen, zoals extra modpower ofzo.
Edit:
Ik zie inderdaad net wat wolkje bedoelt, wolkje bedoelt mismods.
Maar toch, zouden mismods niet veel minder voorkomen omdat het papegaaien weg raakt door onzichtbare modstatus? Helemaal als de modbot zijn werk blijft doen. De serieus moddende meute zal netjes blijven modden, dus die score is waarschijnlijk prima. De papegaaimoddende meute zal kleiner worden, sommige zullen het modden opgeven misschien, helemaal als ze na een aantal mismods worden gebanned door de modbot. Zo heb je m.i. een mooi systeem dat zichzelf prima reguleert. Als de promods de scores kunnen zien kunnen ze nog extra modpunten geven. Het filter kan gewoon zijn werk blijven doen, en het zou ook mooi zijn als je wel de modscore ziet van je eigen geposte berichten.
En dan nog iets: Jullie willen graag moderatie om te kijken wat de gemiddelde mening is van een gemiddelde tweaker. Mismoderatie zou dan eigenlijk niet bestaan, want dat is de gemiddelde mening van de tweaker. Nu is dat nog de gemiddelde mening van een aantal personen + tig papegaaien, dus ja mismodden kan. Met een onzichtbaar systeem krijg je echt de gemiddelde mening van tweakers (van de modererende tweakers dan).
[ Voor 26% gewijzigd door Mar2zz op 07-02-2008 12:53 ]
Klopt helemaal. Dat zou betekenen dat de mismoderaties na de 48h-grens alsnog aangepast zouden moeten worden, omdat ze dan pas gezien en gemeld worden door mensen. Of elke mismoderatie moet ook gemeld worden door iemand met de juiste rechten. Maar die groep is niet zo grootJHS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:43:
Wolkje bedoelt volgens mij dat niet te zien is dát reacties op een verkeerde score staat. Daardoor kunnen dingen niet worden aangekaart in het mismoderatiedraadje, bijvoorbeeld.
Dat bedoelde ik met de 'zelf-corrigerende' werking. Een beginnend mod is niet per definitie minder goed dan een ervaren moderator. Maar door de score onzichtbaar te maken, maak je het een beginnend mod wel erg moeilijk om mogelijke misstanden aan te kaarten en de discussie aan te gaan met meer ervaren moderators.
Als de papegaaien hiermee te gestopt worden, heb je gelijk dat het aantal mismoderaties uiteindelijk zal dalen.Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:35:
Edit:
Ik zie inderdaad net wat wolkje bedoelt, wolkje bedoelt mismods.
Maar toch, zouden mismods niet veel minder voorkomen omdat het papegaaien weg raakt door onzichtbare modstatus? Helemaal als de modbot zijn werk blijft doen. De serieus moddende meute zal netjes blijven modden, dus die score is waarschijnlijk prima. De papegaaimoddende meute zal kleiner worden, sommige zullen het modden opgeven misschien, helemaal als ze na een aantal mismods worden gebanned door de modbot. Zo heb je m.i. een mooi systeem dat zichzelf prima reguleert. Als de promods de scores kunnen zien kunnen ze nog extra modpunten geven. Het filter kan gewoon zijn werk blijven doen, en het zou ook mooi zijn als je wel de modscore ziet van je eigen geposte berichten.
Echter heb je aan de andere kant het effect wat ik hierboven heb beschreven. Omdat de meute (zeg 95%) van de modders geen huidige scores meer ziet, zien ze niet meer welke moderaties nog 'aandacht nodig hebben'. Dit zorgt m.i. weer op zijn beurt voor een verhoging van het aantal mismoderaties. En dat is wat ik met zelf-corrigerende werking bedoelde.
Lijkt me geen optie, wel een optie om pas na 3 moderaties een score te laten zien, maar die is al vaker langsgekomen van mijn kant.
Opzich werkt het beleid prima. Ik mag niet klagen nadat ik afgelopen week een aantal +2's heb gekregen
Dat lijkt zo, maar niemand heeft in alle topics tot nu toe een manier kunnen bedenken om papegaaimodden meetbaar te maken. Volgens mij is het zelfs nagenoeg onmogelijk. Dat komt om dat het papegaaimodden eigenlijk gaat om de gedachte áchter de moderatie, i.p.v. de moderatie zelf.Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:35:
Is papegaaigedrag niet meetbaar dan? het lijkt me dat dat net zo meetbaar is als te veel reacties in vraag en aanbod.
Aan een enkele moderatie is nooit te zien of deze uit papegaai-overwegingen gedaan is, of uit goede overtuigen. Het gaat dus om alle moderaties tezamen. Maar hoe je dan de achterliggende gedachte vangt? Een goede vraag
Zie ook:
Alles krijgt moderatie 0....
Afwijken van gemiddelde...
en in mindere mate
Voorstel: Maak moderatie 0 een geel hokje.
Ik daag je uit om het papegaaimodden meetbaar te maken
for mod in moderaties if mod.s == mod.z && mod.z =! mod.u i += abs(mod.u-mod.z) end end papagaaiscore = i / moderaties.count
Of zoiets
μ = 1/n Σ(i=1,n) 1 / |s-z| * |u-z|
Waarbij die waarde dan niet te groot moet worden. Probleem is dan aleen dat je elke keer met oneindige waardes, waar ik zo snel niet een oplossing voor wist te bedlenken
Je kan vaste waardes toe kennen die groter zijn om duidelijk verschil te krijgen tussen papegaaien en niet. Hogere waarde op first moderation, hogere waarde op afwijkende moderation van 1 punt, nog hoger voor 2 punt. Dit in formule opnemen uiteraard.
Ook hogere waarde voor een afwijkende moderatie op tijdstip A, terwijl die moderatie op moment B de gemiddelde of juiste moderatie blijkt te zijn.
Ik zie daar wel heil in. Alleen die bot he, die dus afwijkende moderaties bestraft.
[ Voor 57% gewijzigd door Mar2zz op 07-02-2008 14:15 ]
Je zou idd die papegaaienmoders er uit kunnen vissen op zo'n manier.JHS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:00:
Wat je denk ik zou kunnen doen is kijken naar hoe vaak iemand een score bevestigd terwijl deze later op een andere score eindigt. Als s de score is op het moment van modereren, z de door de gebruiker gegeven score, u de uiteindelijke score en n het aantal moderaties in de bekeken periode, dan zou je zoiets kunnen doen:
for mod in moderaties if mod.s == mod.z && mod.z =! mod.u i += abs(mod.u-mod.z) end end papagaaiscore = i / moderaties.count
Of zoiets
μ = 1/n Σ(i=1,n) 1 / |s-z| * |u-z|
Waarbij die waarde dan niet te groot moet worden. Probleem is dan aleen dat je elke keer met oneindige waardes, waar ik zo snel niet een oplossing voor wist te bedlenken. Iniedergeval, ik zou zeggen dat dit wel in enige mate de intentie van iemand duidelijk maakt..
Je zou dan wel moeten kijken welke moderaties je wel toelaat als normale afwijkingen zoals in het huidige systeem. Ik denk dat dat een combo van tijd en moderaties meot zijn. Of alles vanaf een X aantal moderaties of wanneer een bepaald percentage van X niet wordt gehaald alle moderaties van moment Y aanmerken voor papegaaien.
Joe zou dat ook kunnen doen voor de posts die men wel goed heeft "gepapegaaid" om hun ratio goed te houden. Dan kun je beide statistieken mee nemen en kijken wat het percentage "papegaaien" moderaites is tegenover het aantal zogenaamde bevestigingsmoderaties en het aantal eerste moderaties (die dus voor de "limiet" van papegaaien modden vallen).
Als iemand dan de volgende statistieken heeft:
Aantal papegaaien moderaties: 1
Aantal bevestigingen moderaties: 20
Aantal eerste moderaties: 15
Dan kun je er van uitgaan dat iemand prima aan het modden is. Als je dan een score krijgt als:
Aantal papegaaien moderaties: 4
Aantal bevestigings moderaties: 40
Aantal eerste moderaties: 2
Dan kun je duidelijk aflezen dat die persoon eigenlijk alleen bevestigde moderaties aan het modden is om een goede ratio te houden. Zijn aantal papegaaienmods liggen dan nog neit heel hoog, toch merk je dat deze persoon het niet " aandurft" om "ongemodereerde" (bv binnen de eerste 10 mods) van een score te voorzien.
Ik vind die bevestigingsmoderaties niet voor niets twijvelachtig. Na 10 moderaties staat een moderatie al vrij stevig in de schoenen en ben je in mijn opinie ook gewoon bezig met het opbouwen van een goede ratio.
Ik noemde dat hierboven ook niet voor niets vanuit mijn oogpunt ook gewoon papegaaien. Je valt simpelweg niet onder de echte papegaaien volgens de mods hier, maar het effect is exact hetzelfde..
Je zou het als gemiddelde moeten nemen. Alle 3 scores meenemen om je ratio er uit te filteren. Ik mag namelijk aannemen dat je als moderator je ook de kennis hebt om ongemodereerde posts, of die met een klein aantal moderaties van een goede score kan voorzien. Juist degenenen die in mijn opinie "papegaaien" zullen weinig eerste moderaties doen omdat ze bang zijn hun mod status te verliezen.JHS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:33:
GENETX: Dat ben ik met je eens, maar dat is iets wat veel moeilijker te filteren is. Je zou het op zich ook mee kunnen nemen op een analoge manier, en voor beide scores in de statistieken gaan kijken wat een wenselijke maximaalscore is. Ik heb wel het vermoeden dat je met de door mij gegeven papagaaiscore je iets meer kan dan met de bevestigingsscore, en dat je met die laatste mogelijk er al snel óf teveel óf lang niet genoeg mensen uitfiltert.
Je zou bv punten kunnen geven. 5 punten voor de echte papegaaienmods, 1 voor de bevestigingsmoderaties (vanaf de 10e moderatie bijvoorbeeld) en 0 punten voor eerste mods (t/m 9e moderatie)
persoon 1 zou dan 5+(20*1)= 25 punten krijgen over 41 moderaties, een hele nette ratio van ~0,6
Persoon 2 krijgt echter (4*5) + (40*1) = 60 punten op 46 moderaties, een ratio van ~1,3
Dan zou je dus moeten kijken waar je het punt legt. Als je genoeg eerste moderaties doet dan neemt de huidige modbot het wel over of je goed of slecht modereerd. Als je alleen goed bevestigd dan heb je ook geen probleem met een score van 1, zeker als je het met een aantal 1e moderaties combineert. Ben je echter overduidelijk aan het modden als persoon 2 dan zou dat een wss een papegaai betekeken. Diezelfde papegaai wordt er niet door de huidige modbot uitgehaald aangezien die grote 40 "bevestigingen" rond de 0 afwijking liggen.
Als ik voor mijn gevoel mijn eigen moderaties zou bekijken dan zou ik ongeveer hierop zitten (waarbij de 1e 5 moderaties als 1e moderatie worden aangemerkt):
Papegaaien: misschien 1
Bevestigingen: 50
1e moderaties: 94
Score van 55 over 145 moderaties. Dat is ongeveer 0,35 en dus een hele nette ratio. Het geeft ook gelijk aan dat ik gewoon zeker van mn zaak ben om gewoon vaak als 1e iets te modden. Daarbij vindt de modbot mijn moderaties ook helemaal top.
[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 07-02-2008 15:06 ]
Ik bedenk me nu trouwens wel dat met het door mij geschetste model je eigenlijk alleen die gevallen pakt. De mensen die bevestigen in de latere uren hebben veel minder kans dat de reactie alsnog van score verandert. Dus dan is het idee van genetx hierboven misschien toch nuttig. Je zou dan tezamen op zoiets uitkomen:
for mod in moderaties if mod.start == mod.zelf i += abs(mod.uitkomst-mod.zelf) j++ end end papagaaiscore = i / moderaties.count bevestigingsscore = j / moderaties.count
En dan zoals gezegd voor beide aan de hand van de statistieken een geschikt maximum hangen
Idd, want zeg nou zelf: Hoeveel scores wijzigen zich nog na de eerste 10 moderaties zelfs? Volgens mij zijn dat grotendeels alleen de reacties in het mismoderatie topic. Laten dat er dus ~10-20 zijn op ~300-500 posts per dag. Ik denk dat je er echt geen papegaaien mee uit gaat halen zolang als je de bevestigingsmoderaties niet onder een soort semi-papegaaien laat vallen.JHS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:04:
Ik denk eerlijkgezegd dat je het daar nodeloos ingewikkeld mee maakt. Als iemand in de eerste paar uur een score bevestigd terwijl die anders eindigt is dat lijkt me net zo goed een indicatie voor papagaaimodden dan als dat later gebeurd.
Ik bedenk me nu trouwens wel dat met het door mij geschetste model je eigenlijk alleen die gevallen pakt. De mensen die bevestigen in de latere uren hebben veel minder kans dat de reactie alsnog van score verandert. Dus dan is het idee van genetx hierboven misschien toch nuttig. Je zou dan tezamen op zoiets uitkomen:
for mod in moderaties if mod.start == mod.zelf i += abs(mod.uitkomst-mod.zelf) j++ end end papagaaiscore = i / moderaties.count bevestigingsscore = j / moderaties.count
En dan zoals gezegd voor beide aan de hand van de statistieken een geschikt maximum hangen.
De kans dat je als papegaai namelijk iets verkeerd na-mod is zeer klein. Verder zullen die mensen ook amper aandurfen om vrijwel ongemodereerde posts nog eens zelf te modden. Ik denk dat je mensen ook stimuleert met dit systeem om geen of weinig gemodereerde posts toch te modereren waardoor de weinig gemodereerde posts ook een betere totaalscore halen.
Let op dat ik met mijn 1e moderatie niet echt de 1e bedoel, maar bv de eerste 8 oid.
Met bovenstaande wordt het natuurlijk al wel duidelijker dat er gepapegaaid zou kunnen worden, echter, er zijn zoveel moderators dat papegaaimods en bevestigingsmods gelijk zouden kunnen zijn aan elkaar. (tenminste, een bevestingsmod is toch een mod op hetzelfde niveau als ie al staat?).
Nee. Een bevestigingsmod is een moderatie die gedaan is uit de gedachte van bevestigen. Achteraf kan deze nog wel fout zijn, maar het idee van de moderatie was bevestigend.Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:28:
(tenminste, een bevestingsmod is toch een mod op hetzelfde niveau als ie al staat?).
Zo ook met papegaaien, een papegaai moderatie hoeft niet perse af te wijken van de eindscore. Dan kan het nog steeds een papegaaimod zijn, als de persoon in kwestie het uit dat oogpunt deed.
Dit is het hele probleem met die moderaties, het verschil is niet te zien per moderatie. Hooguit over de totalen, zoals hierboven aardig beredeneerd wordt. Vanavond zal ik waarschijnlijk uitgebreider reageren op de ideeën.
Direct, ik ben er ook voor om de moderaties pas na 3 moderaties zichtbaar te maken. Alleen expers kunnen hem volgens mij in 1 keer naar +2 of -1 brengen.Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:28:
Hoe lang zijn de 1e moderaties eigenlijk onzichtbaar? Of zijn die niet onzichtbaar en ligt dat aan het verversen van de pagina? Je zou iets langer een onzichtbare score kunnen houden voor meer first-moderations.
Helemaal. Bij voorkeur moderaties die al minimaal 10 moderaties hebben gehad en een aantal uur oud zijn. Dat zijn in mijn ogen ook gewoon papegaaienmoderaties.Met bovenstaande wordt het natuurlijk al wel duidelijker dat er gepapegaaid zou kunnen worden, echter, er zijn zoveel moderators dat papegaaimods en bevestigingsmods gelijk zouden kunnen zijn aan elkaar. (tenminste, een bevestingsmod is toch een mod op hetzelfde niveau als ie al staat?).
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 07-02-2008 15:41 ]
Tenminste ik zie dat in mijn nederlands zo dat een mod die afwijkt van de status die het bericht nu heeft, dus een +2 geven op een bericht met +1 status is geen bevestigende maar een veranderende moderatie. Juist die veranderende moderaties en de first moderations identificeren iemand als een zelfdenkende moderator ipv een papegaai-moderator. Een papegaai zal volgens mijn definitie dan, vooral bevestigende mods hebben.
Maar goed, jullie snappen het al wel, ik volgens mij niet, en volgens mij zijn jullie er ook al uit. Ik ben benieuwd.
Volgens mij snap ik het volgens Genetx weer wel..
[ Voor 4% gewijzigd door Mar2zz op 07-02-2008 15:56 ]
Nee hoor, dat is ook mijn gedachtengang. Ik snap imho het nut niet van nog meer bevestigings moderaties als er al een stuk of 10 dezelfde moderaties zijn gedaan...Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:45:
Ik snap het niet. Ik snap wel dat de intentie van de mod maakt of ie papegaai of bevestigen is. maar zowel een papegaai als een bevestigende geven toch een +1 op een bericht terwijl dat +1 weergeeft?
Tenminste ik zie dat in mijn nederlands zo dat een mod die afwijkt van de status die het bericht nu heeft, dus een +2 geven op een bericht met +1 status is geen bevestigende maar een veranderende moderatie. Juist die veranderende moderaties en de first moderations identificeren iemand als een zelfdenkende moderator ipv een papegaai-moderator. Een papegaai zal volgens mijn definitie dan, vooral bevestigende mods hebben.
Maar goed, jullie snappen het al wel, ik volgens mij niet, en volgens mij zijn jullie er ook al uit. Ik ben benieuwd.
Zoals jij ook aangeeft, een zelfdenkende moderator zal veel 1e-5e moderaties doen om een score van een nieuwe post vast te stellen of juist moderaties die al een stuk of 10 moderaties hebben gehad, maar een verkeerde score heeft anders modereren.
Papegaaien zullen alleen posts die al een stuk of 10 bevestigingen onnodig nog een keer bevestigen om een goede ratio binnen te slepen en als het kan eens een "fanboy" post met een +2 belonen, de reden waarom ze papegaaien: Een goede modbot ratio halen om hun status niet kwijt te raken... Kortom, zoals ik al schetste: Veel bevestigingsmods, een paar papegaaienmods en zeer weinig 1e moderaties. En die worden er dus niet door de modbot uitgehaald terwijl ze nog steeds als moderator het systeem tegenwerken. De "bevestiginsmoderaties" hebben geen nut meer, de -1/+2 moderaties voor pro-MS/anti-MS posts werken het systeem van eerlijke moderatie tegen.
Maar @ Mar2zz: Dit is dus mijjn mening over "bevestigingsmods". Anderen mods hier zien het dan wel als totaal onschuldig. Maar ik vraag me af hoeveel posts achteraf nog een totaal andere beoordeling krijgen

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 07-02-2008 16:02 ]
Misschien moet niet het papegaaien geweerd worden, enkel erkend. En in dat systeem het expert moderator worden meenemen enzo. Belangrijkste meetinstrument daarbij is toch de veranderende moderatie. Helemaal als blijkt dat jouw verandering later gelijk is aan de uiteindelijke moderatie op dat bericht. Dat is een indicatie dat je serieus bezig bent. Precies ditzelfde andersom natuurlijk, als je gelijk modereert en het is niet gelijk aan de uiteindelijke moderatie, dan ben je nog niet echt expert. De modbot aanpassen?
[ Voor 17% gewijzigd door Mar2zz op 07-02-2008 16:26 ]
Het kijken naar hoeveel moderaties er al gedaan zijn heeft overigens geen enkele zin, en is ook niet iets wat met het bovenstaande model gestimuleerd zou worden.
[ Voor 11% gewijzigd door JHS op 07-02-2008 16:24 ]
Idd, zeker als je mijn idee neemt dan zul je ook een aantal zgn "1e moderaties" moeten doen om gewoon veilig te blijven. Mensen die het modsysteem serieus nemen die doen dat ook. Een aantal bevestigen en een aantal nieuwe posts als een van de eersten modden. Niet mis mee en zal <1 blijven in mijn Papegaaibot. Papegaaien daarintegen zullen als het echte papegaaien zijn te weinig 1st mods doen waardoor de kans toeneemt om over de 1 heen te komen. Ik neem nu even 1 als de grens.JHS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:22:
arne: Ja, maar dat gedrag bestraf je dus vervolgens weer. De enige manier om hier onderuit te komen is door gedeeltelijk at random te gaan modden, om zo precies tussen de twee vuren uit te komen: niet zo random dat je boven de modbot ratio uitkomt, en niet zo navolgend dat je boven de papagaaibot ratio (
) uitkomt. Als je vervolgens ook nog 's niet langer publiek maakt wát die ratios zijn, maar alleen maar (met vertraging) een melding doet als iemand in de gevarenzone komt, wordt het denk ik wel érg veel inspanning voor een statusje.. False positives kunnen ook gewoon via het klachtenloket worden behandeld natuurlijk
.
Het kijken naar hoeveel moderaties er al gedaan zijn heeft overigens geen enkele zin, en is ook niet iets wat met het bovenstaande model gestimuleerd zou worden.
En wat stoppen we er mee? Misschien halen we de helft van de papegaaimodders eruit. Maar na een tijdje zullen ze het wel doorhebben en hun gedrag ervoor aanpassen.
Gezien de huidige mismoderaties, is het papegaaimodden helemaal niet zo'n groot probleem meer. Helemaal niet na de afgelopen 'concrete' wijzigingen. Het meeste staat al van nature goed en mensen lijken meer over de score na te denken.
Er zijn amper nog reacties die enorm verkeerd gemod zijn door papegaaien. Het enige wat de papegaaien er nog mee scoren is een 'expert-statusje'. Maar de rest heeft er amper last van op dit moment. En dan zulke ingrijpende dingen gaan doen? Ik vind in dit geval niet, dat het doel de middelen heiligt, zogezegd
TouchéJHS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:31:
Iemand riep dat het niet mogelijk zou zijn om op papagaaiers te screenen, en ik wilde duidelijk maken dat dat best zou kunnen.
Die iemand was ik inderdaad.
Maar oké, zoals ik al zij ben ik niet zo in de formules vandaagGENETX schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:29:
[...]
Idd, zeker als je mijn idee neemt dan zul je ook een aantal zgn "1e moderaties" moeten doen om gewoon veilig te blijven. Mensen die het modsysteem serieus nemen die doen dat ook. Een aantal bevestigen en een aantal nieuwe posts als een van de eersten modden. Niet mis mee en zal <1 blijven in mijn Papegaaibot. Papegaaien daarintegen zullen als het echte papegaaien zijn te weinig 1st mods doen waardoor de kans toeneemt om over de 1 heen te komen. Ik neem nu even 1 als de grens.
Ik vind het een beetje doelloos als je als moderator alleen maar moderatie bevestigd van de posts die laten we zeggen 8 moderaties of meer heeft gehad. Lijkt em dat wanneer je de mod functie inschakeld ook wat reacties die net nieuw zijn modereerd.
Op deze manier zul je wel gedwongen worden om een aantal (hoeven niet veel te zijn) zgn "1e moderaties" uit te voeren. En ik denk dat je daarmee ok bereikt dat posts die normaal weinig moderaties krijgen nu ook wat beter worden bevestigd.
Zelf modereer ik eigenlijk alleen nog maar posts die in het begin een verkeerde waardering krijgen of dei nog geen moderatie hebben. Ik bevestig alleen vaka een aantal goede +1's en +2's.
Maar het zijn nog steeds mijn 2 centen
[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 07-02-2008 17:53 ]
Het vervelendste punt is dat sommige posts gefixeerd worden op een discutabele score, het duurt dan een hele tijd voordat de post weer op het juiste niveau staat. In die tijd komen er wel steeds lezers langs die de post missen of juist ongewenst te zien krijgen.
Daarnaast heb je de hogere waardering voor de posts die op het verkeerde niveau blijven staan, dit zendt een verkeerd signaal af naar de poster over de kwaliteit van de post.
Als laatste is het natuurlijk vervelend dat er mensen zijn die ongewenst de status van expert hebben en hierdoor ongewenst meer invloed hebben op het modproces. De invloed van experts is niet zo heel groot maar dit maakt het papegaaimodden weer een beetje schadelijker.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de motievatie van papegaaimodders, geilen ze op het woordje expert in hun gallery-page of compenseren ze hun afwijkingen in fanboymoderaties? Dat laatste lijkt mij het meest ongewenst. Pas heeft Botoo iemand uit het modproces verwijderd omdat diegene openlijk aangaf een papegaaimodder te zijn, heeft hij een reactie gehad met de reden van het papegaaigedrag? Ken uw tegenstander
Bij dat eerste zou je de status van expert gewoon kunnen verwijderen uit de gallery-page, alleen weergeven of men actief of inactief is. Aan de andere kant kan dat ook weer domotiverend werken voor degenen die wel serieus modden en de status graag in de gallery willen hebben staan.
Als men om de tweede reden papegaaimod wordt een oplossing een stuk lastiger en zou je met ingewikkelde formules moeten werken zoals hierboven.
Als je er al wat aan wil doen in de eerste plaats, afhankelijk van het draadje vallen de symptomen nog wel mee naar mijn mening.
Ook ik ben inderdaad wel benieuwd wat de lol er van is. Ik vraag me trouwens ook af op het blind meemodden een blijvend probleem is of dat mensen na een jaartje genoeg hebben van moeite doen voor een in dat geval (met meemodden dus) nietszeggend status. Het zou me niet verbazen als mensen vanzelf na een bepaalde tijd die moeite niet meer doen en het probleem dus vanzelf kleiner word.
botoo, misschien kunnen we afspreken dat de eerste die hier langs komt om te melden wat er leuk is aan papegaaimodden zijn status niet verliest?

Maar dan kan je niet opscheppen bij je vrienden.arne schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:31:
Ik stel voor dat de mensen die geilen op het woordje even met firebug of een dergelijk tooltje aan de gang gaan en het woordje lokaal even vervangen. Doe dat ook meteen alle andere statussen die je wil hebben, hoef je ons daar in ieder geval niet meer mee lastig te vallen.

Hopelijk wel ja je zou denken dat je er zat van wordt, puntje is wel dat er steeds nieuwe users bij komen, potentieel papegaaimodders.Ook ik ben inderdaad wel benieuwd wat de lol er van is. Ik vraag me trouwens ook af op het blind meemodden een blijvend probleem is of dat mensen na een jaartje genoeg hebben van moeite doen voor een in dat geval (met meemodden dus) nietszeggend status. Het zou me niet verbazen als mensen vanzelf na een bepaalde tijd die moeite niet meer doen en het probleem dus vanzelf kleiner word.
Leuk idee, Botoo kan misschien ook die user die eruit geschopt is mailen om een reden voor het papegaaimodden te vragen?botoo, misschien kunnen we afspreken dat de eerste die hier langs komt om te melden wat er leuk is aan papegaaimodden zijn status niet verliest?Om de drempel wat lager te maken aangezien ik wel benieuwd ben naar de reden er achter.
Dan moet je wel een goede formule hebben waarbij je zeker weet dat de statistiekjes die het produceert de intentie van de moderator vangt, daarnaast is het natuurlijk wel veel werk om alles handmatig door te spitten.Mar2zz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:56:
Is het niet veel makkelijker om bij eventuele mismoderaties te kijken hoeveel mensen hebben gemismodereerd? als je dat bij zou houden zou je het kaf zo te pakken hebben lijkt me. Heb je de mod-ban zo te pakken zeg maar als je naam veel voorkomt in die statistieken. Huidige systeem kan ongewijzigd blijven, alleen ff formuletje loslaten op mismoderaties.
Zelf mod ik vooral 's avonds (rond 12 uur) maar aangezien ik in een andere tijdzone woon is het bij jullie 4 uur of 's zomers zelfs 6 uur. De kans dat ik ongemodde berichten tegenkom is dan ook niet zo groot.
Ook laad je vaak genoeg een pagina om die na een half uur pas te lezen (en evt te modereren). Ben ik dan een papegaaimod als ik een reactie die inmiddels 20x is gemodereerd ook een +1 geef omdat die reactie op mijn PC nog een neutraal kleurtje heeft? Ik denk gewoon goed na en als je kijkt naar mijn modafwijking ligt die op 0.21, grotendeels veroorzaakt door miskliks, waardoor ik een afwijking van 1.2 tot 1.6 heb gekregen... mijn fout en zodra dat rode kleurtje er staat kan je ook niet meer corrigeren..
Het lijkt me dat je papegaaimodden ook niet moet overdrijven. Zet de status gewoon op actief of inactief ipv beginner/expert, dan haal je alweer een hele boel statusgeile mensen weg. Van de niet papegaaimodders die ook statusgeil zijn, PM me je adres en dan stuur ik je een leuke kaart met je status
Verder kan ik nog een reden voor het papegaaimodden aanwijzen: ooit is gezegd dat als je enkel afwijkende posts wilde modereren (aangezien je dan zo werd gekickt door modbot (tm)) je niet een post die afweek, maar een hele draad modereren. Dat werd genoemd als een van de punten die je in je achterhoofd moest houden als je ging modereren. En geef toe, als jij iets wilt goedzetten (ook al doe je dat met overcompenseren, wat niet de bedoeling is) moet je een hele draad modereren om je afwijking klein te houden. Hierdoor werd papegaaimodden ook aangemoedigd (je hebt geen tijd, snel zelfde statussen aanklikken).
Met modBot en pagegaaiBot krijgen we straks een verschrikkelijke regelgeving. Afwijking te dicht bij nul en late moderaties geeft een kick en een grotere afwijking geeft ook een kick. Hierdoor maken we het systeem alleen maar moeilijk, ook voor onszelf. De modBot heeft genoeg ongewenste (naast gewenste) effecten gehad, laten we dit niet nog een technisch oplossen met een papegaaiBot. De kracht van ProMod, Powermods en alle overige modders hier is voldoende om reactiescores recht te zetten.
Eventueel kan je overwegen dat Promod en Powermod tot 72 uur ipv 48 uur kunnen modereren en zo reactie alsnog kunnen rechtzetten, terwijl voor de gewone sterveling dit al was uitgeschakeld.
Het oude reactiesysteem had ook de mogelijkheid dat PowerMods een score in een keer konden vastzetten die daarna ook niet meer gemodereerd kon worden. Bestaat die functie nog? Kan namelijk best van pas komen af en toe.
Verder nog twee vraagjes: Wie heeft de term papegaaimod bedacht en wat is het verschil tussen de huidige Powermod en promod? Veel dank.
Geen idee door wie de term papegaaimodereren bedacht is.rogierslag schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 04:55:
Verder nog twee vraagjes: Wie heeft de term papegaaimod bedacht en wat is het verschil tussen de huidige Powermod en promod? Veel dank.
Powermods zijn échte moderators met meer rechten dan gebruikers. Denk aan bannen, admin-edits, en ook zaken hier op het forum. Promods echter, zijn een kleine groep gewone gebruikers (met de hand geselecteerd) met hogere weging dan de rest. Afgezien van de weging is er niets anders aan deze gebruikers, geen afwijkende rechten
die functie bestaat nog, heb je ook meteen een aardig verschil tussen promods en powermods.Het oude reactiesysteem had ook de mogelijkheid dat PowerMods een score in een keer konden vastzetten die daarna ook niet meer gemodereerd kon worden. Bestaat die functie nog? Kan namelijk best van pas komen af en toe.
Ik heb de term papegaaimod niet bedacht, heb er een gruwelijke hekel aan zo langzamerhand. Daarom houd ik ook zo veel mogelijk meemodder oed als term aan
Ik ga er vanuit dat het hele idee was dat experts geacht worden hele draden te modereren, omdat dit voor goede scores zorgt en ervaring opleverd. Dat dat veel tijd kost is redelijk logisch, maar dat mag je van een expert dan ook wel verwachten. Het effect dat mensen kennelijk graag een expert status hebben zonder er tijd in te steken is alleen uit de hand gelopen.
Het heil in deze kwestie zie ik voorlopig nog niet komen van formules, papegaaimodders zullen ook weleens afwijken en als dat niet het geval is kunnen ze dat gerust inbouwen in hun gedrag. Als je puur naar het gedrag kijkt komen papegaaimodders erg overeen met experts denk ik.
Een papegaaimodder,
- Zal vanwege de efficiëntie hele draden modereren
- Wil niet teveel afwijken van het gemiddelde
- Doet veel moderaties
- Wil graag eerste moderaties doen omdat die vaak trendzettend zijn
Het lijkt me lastig om al het papegaaimodden uit te roeien met statistiek maar volgens mij komt de volgende groep papegaaien wel in aanmerking voor deze methodes, de Fanboymoderatiepapegaaien. Deze groep typeert zich door het compenseren, een lage gemiddelde afwijking in het algemeen maar in specefieke draden een hoge gemiddelde afwijking. Als het verschil tussen de gemiddelde afwijking en de maximale gemiddelde afwijking in een draad erg groot is zou dat kunnen duiden op dit soort papegaai. De modBot kan hierin op 2 manieren werken, hij kan potentiele papegaaien aanwijzen aan de PowerMods óf hij kan autonoom mensen terugzetten bij een te grote afwijking.
Voor statusgeile mensen kan het woord expert simpelweg vervangen worden door Actief+, klinkt lang niet zo stoer.
@arne, sorry voor het aantal keren dat het woord papegaai in enige context in mijn post voorkomt.
dat rare gefederde beestje zelf heb ik nog niet zo'n hekel aan hoor
Verwijderd
Als je de expert-status eruit gooit hoeven ze minder te papegaaien om hun maximale (=normale) status te behouden. De enige manier om papegaaien helemaal uit te bannen, is om de ModBot te ontmantelen. Je kan alleen nog handmatig worden uitgeschakeld door de crew (en eventueel de ProMods). De modbot zou hier stiekem als hulpmiddel voor kunnen worden gebruikt.
Verwijderd
Er is een grote en gezonde toename te zien wat betreft +1 reacties!! Dus meer +1's en ook normale post die een (eenvoudige) bijdrage leveren worden als +1 gemod.
Er is dus eindelijk een herkalibrering opgetreden wat betreft de niveaus en de eisen. Ik kan dus eindelijk terug de filter op +1 zetten en nog iets te lezen hebben en een normale thread volgen.
Misschien kunnen er in het algemeen nog iets meer +1's bij maar ik merk in elk geval al een verbetering. Het gevoerde beleid werpt dus vruchten af, just so you'd know. (en volgens mij is de belangrijkste factor daarin het oranje kleurtje. Hoe zoiets miniem psychologisch toch zo goed kan werken
Ondanks dat ik zelf niet mod, dank aan de mensen die daar veel te veel tijd in steken
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 09:57 ]
De bedoeling van de expert status is bedoeld voor mensen die wat meer tijd spenderen aan de FP. Dit wil nog niet zeggen dat deze mensen foutloos zijn. Door deze status krijg je wel het effect dat mensen die zo af en toe eens langs komen, en dus geen expert zijn, niet al te veel invloed kunnen uitoefenen.Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 01:59:
De reden voor papegaai-modden is om expert-status bereiken en houden, om zo bij "belangrijke" moderaties" meer macht te hebben. Het is een manier om maximaal selectief te kunnen mismodden. Dat hoeft niet eens met slechte intentie gedaan te worden. Men kan dit ook doen om simpelweg minder risico te lopen om gekickt te worden bij in hun ogen normale moderaties.
Als je de expert-status eruit gooit hoeven ze minder te papegaaien om hun maximale (=normale) status te behouden. De enige manier om papegaaien helemaal uit te bannen, is om de ModBot te ontmantelen. Je kan alleen nog handmatig worden uitgeschakeld door de crew (en eventueel de ProMods). De modbot zou hier stiekem als hulpmiddel voor kunnen worden gebruikt.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die misbruik maken van de situatie, dat zal je altijd houden, maar nu kunnen ze er nog makkelijker uitgepikt worden. Aan de andere kant is het nu ook zo dat je experts op deze manier kan "trainen" in het goed modereren.
Het behouden van de modbot zal dus ook zeker niet ter discussie moeten worden gesteld. Dit beestje is met een reden in het leven geroepen en doet zijn werk naar behoren heb ik zo het idee. Hier verandering in brengen zet het huidige systeem weer op zijn kop en daar zitten we, denk ik, ook niet op te wachten.
Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!
Hier sluit ik me helemaal bij aanVerwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:55:
Er is een grote en gezonde toename te zien wat betreft +1 reacties!!
Dit lijkt mij juist niet het geval te zijn. Naar mijn mening hebben dit soort mods weinig inzicht in de score's die reacties werkelijk verdienen. Als ze dus als eerste moeten modden, bestaat de kans dat anderen het daar niet mee eens zijn. Of die anderen moeten natuurlijk allemaal zelf papegaai modders zijn, en dan is het helemaal omzeep...J.J.K. schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:39:
Een papegaaimodder,
- Wil graag eerste moderaties doen omdat die vaak trendzettend zijn
Inderdaad. Volgens de definitie van J.J.K. zit ik wel heel dicht bij de status van papegaai-modder...Alfredo schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:50:
[...]
Dit lijkt mij juist niet het geval te zijn. Naar mijn mening hebben dit soort mods weinig inzicht in de score's die reacties werkelijk verdienen. Als ze dus als eerste moeten modden, bestaat de kans dat anderen het daar niet mee eens zijn. Of die anderen moeten natuurlijk allemaal zelf papegaai modders zijn, en dan is het helemaal omzeep...
Ben je alleen geen papegaai als je nog net niet door de mod-bot je expert-rechten wordt afgepakt? (dus veelal een afwijkende beoordeling doet t.o.v. de rest)
Hoe kun je papegaai zijn als je first-mods uitvoert?
Wat is nu de echte definitie van een papegaai-mod?
klikt blind op de score die er op dat moment staat
In deze post doelde ik op het feit dat veel van het gedrag van de papegaaimod overeenkomt met het gedrag van de expert waardoor de 2 groepen slecht van elkaar te onderscheiden zijn. Zoals ik in mijn post ook al zegMoraxv schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:02:
[...]
Inderdaad. Volgens de definitie van J.J.K. zit ik wel heel dicht bij de status van papegaai-modder...![]()
Ben je alleen geen papegaai als je nog net niet door de mod-bot je expert-rechten wordt afgepakt? (dus veelal een afwijkende beoordeling doet t.o.v. de rest)
Hoe kun je papegaai zijn als je first-mods uitvoert?
Wat is nu de echte definitie van een papegaai-mod?
Wat arne zegt dus
Ik had wat te zeggen over de moderatiegewoontes.
Het valt me op dat mensen op een bepaalde manier modden..
Ik merk vaak dat mensen eigenlijk niet eens de reacties op inhoudt beoordelen, maar op de manier waarop op hen overkomt.
Heeft het naar 'flaimbate ruikende verbanden, 'te' krachtige woorden of tekens (zoals een uitroep teken) dan krijgt het meestal een 0 of -1 als beoordeling.
Dus ook een inhoudelijke, goede post krijgt door sterk woorden gebruik, regelmatig ook een 0.
Maar als je daaren tegen een keurige (haast politieke) reactie neerzet die lekker neutraal (veilig) is, dan krijg je zo een +1 of soms zelfs +2.
Maar ook een inhoudelijke goede reactie op iemand, waarvan toch duidelijk is dat die persoon niets van de voorgaande reactie heeft begrepen, krijgt ook zo een +2.
Daarnaast krijgt een te afwijkende, doch correcte reactie juist weer niet die punten die het eigenlijk verdient en de reacties die vaak +3 zijn (of was het +4?) die zijn eigenlijk weer te veilig om zo'n score te verdienen.
Ik kan haast voorspellen hoe er op bepaalde reacties gereageerd wordt! Ik zou zo al mijn teksten zo kunnen schrijven dat ik optimale scores zou krijgen... Maar die verleiding heb ik tot nu toe aardig links laten liggen
8 )
hetisik in "Het kleine-mismoderatietopic deel V"
Dan wacht ik namelijk even met een inhoudelijke reactie totdat dat is opgeklaard
Het valt me 'echt op hoe mensen standaard modden.
Net alsof ik een wetenschappelijk onderzoek moet gaan doen om aan te tonen wat ik zie! Dat gaat echt veel tijd kostten, dat is moeilijk! Ik moet dan allerlei posts gaan zoeken die mijn idee ondersteunen en dan bovendien bij allen de reden van mijn conclusie uitleggen terwijl ik tegelijkertijd uitleg waarom het niet om een andere reden zou gaan...
Ik weet ook niet hoelang ik erover zal doen, want damn dat is veel werk!!!
[ Voor 75% gewijzigd door hetisik op 22-02-2008 22:16 ]
8 )
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Dan krijg je dus zoiets:
Niveaufilter:

Eventueel kan je hem dan nog wat verder naar rechts zetten, zodat hij verder weg staat van de +2.
(Bijna) alles is te devven, het een kost alleen wat meer recources dan het ander. Maar als ik dit zo bekijk verwacht ik dat het netzoveel recources kost als het niveau's opvragen, het is er gewoon een variant op. Dus dat zal niets bijzonders wezen.RoD schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:21:
Als dat technisch gezien mogelijk is lijkt me dat een geweldige optie om threads goed gemod te krijgen
En voor de rest zou het idd wel handig wezen, bijvoorbeeld in oude threads waar je bijna niets meer kunt modereren, maar waar nog wel ongemodereerde reacties staan.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Verwijderd
Verder is de context meestal ook wel belangrijk om een post te modereren. Meestal moet je ook even naar de voorafgaande posts kijken, omdat je anders niet weet waarop er gereageerd wordt... en dan moet je weer terug naar de ongefilterde view, en dan die post opzoeken...
Dat probleem heb ik ook altijd in TMF.... vaak moet je even terugkijken om een post goed te beoordelen. En daarvoor is momenteel geen mogelijkheid... Moet je dus zoeken door alle posts...
En het voorkomen dat er posts maar een keer gemodereerd worden lukt je toch al nauwelijks bij de posts in oude threads, vaak worden die door een persoon in de moderatie queque gezien, gemodereerd en komt er de volgende 48 geen tweede mod bij langs.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Als ik hier even voor mezelf mag spreken, meestal modereer ik hele draadjes maar soms heb ik daar gewoon geen zin in/ tijd voor, dan is het toch heel zinnig om de ongemodde berichten te kunnen doen. Volgens mij vindt T.net dat ook, anders hadden ze geen modqueue bedacht. Dit is gewoon een kwestie van het meest nuttige werk doen als je maar een beperkte capaciteit hebt, ik kan ook wel een draadje gaan modereren, maar als ik maar tijd heb om 20 reacties te modereren kan ik beter 20 ongemodde reacties doen dan de 20 eerste reacties in een draadje, meestal zijn die reacaties het vaakst gemod.Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:00:
Ik weet niet of ik dat zo handig vindt... Ik denk dat je dan in de hand gaat werken dat talloze berichten slechts eenmaal gemodereerd zijn... De mening van 1 persoon vindt ik niet zo belangrijk. Als je al zoiets zou inbouwen, dan zou ik de grens hoger leggen... Niet on-gemodereerde post aanduiden, maar weinig-gemodereerde posts.
Zoals opgemerkt kan je dan natuurlijk ook gewoon reacties uitklappen, of je doet een modus waarin je de posts waarop de ongemodde post reageert ook laat zien.Verder is de context meestal ook wel belangrijk om een post te modereren. Meestal moet je ook even naar de voorafgaande posts kijken, omdat je anders niet weet waarop er gereageerd wordt... en dan moet je weer terug naar de ongefilterde view, en dan die post opzoeken...
Dat klopt inderdaad, het zou handiger zijn als je door op de link "Terug naar de hoofd-thread" te klikken op de hoogte van de post uitkomt die je dan bekijkt. Op het forum bestaat de mogelijkheid immers ook om ter hoogte van een bepaalde post te starten.Dat probleem heb ik ook altijd in TMF.... vaak moet je even terugkijken om een post goed te beoordelen. En daarvoor is momenteel geen mogelijkheid... Moet je dus zoeken door alle posts...
Verder lijkt me een dergelijke optie eentje die juist gebruikt gaat worden door de serieuze modder
offtopic: volgens mij heet dat rare plaatje naast mijn berichten een icon en geen icoon, en moet je daarnaar verwijzen met mooie. Ben het met je eens dat ik op zoek moet naar een betere signature.
[ Voor 24% gewijzigd door Jorrit op 05-03-2008 01:22 ]
misschien een idee om er "vond een mooi icoon" van te maken? niet flamend bedoeld (spelling is absoluut ook niet mijn ding), maar staat wat netter
[ Voor 5% gewijzigd door Arne op 05-03-2008 00:45 ]
Ik vraag me sterk af in hoeverre modden op deze wijze afwijkt van het papegaaimodden? Men heeft het erover dat men op de FP soms structueel als een papegaai tewerk gaat echter omgekeerd hier worden bepaalde posts opgehaald om deze net zo goed als een stelletje mods eroverheen te gaan zowel positief als negatief. En dan ben ik het wel eens dat sommige een -1 of 2 waard zijn, maar waarom zou een bericht qua waarde meer of minder zijn als de gewone lezer hier anders over denkt? Een post mag dan wel afwijken van de guidelines die gesteld zijn voor een bepaalde rating, maar dat wilt nog niet zeggen dat een bericht niet een andere (non)kwaliteit bevat.Door: arne
Ach, wanneer alle 10 ProMods / PowerMods hier een keertje klikken heb je al 50 punten te pakken. Gaat best hard op die manier
In hoeverre wordt je keuze dan niet beinvloed door een reeds aangegeven post? Ik heb hier toch sterk mijn twijfels over. Zoals waar mn cp uit kwam een lang bericht die eerst niet gemod werd, en 5 minuten later +2 stond met nogal wat mods. In de eerste instantie had niemand er aandacht aan besteed en door deze op te lichten op GoT kwam deze opeens wel stukke beter uit.arne schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:10:
Het is zeker niet zo dat iedereen hier blind modereert op de score die als gewaardeerd word aangegeven door één van de ProMods of andere frequente TMF bezoekers. Het gebeurt maar al te vaak dat er over een voorgestelde moderatie een discussie ontstaat en het bericht ergens tussen 2 waardes in hangt. Het komt dan ook alleen bij zeer duidelijke "goede" scores sporadisch voor dat iedereen het hier met elkaar eens is. Wanneer een andere lezer er anders over denkt is hij vrij om dat hier te posten en zijn toegewezen score te onderbouwen.
Zou modereren an zich niet gezonder verlopen met een natuurlijk verloop van de lezers zelf en enkel de uitschieters zeker qua reclame/flames deze weg te schoffelen?
[ Voor 9% gewijzigd door n4m3l355 op 12-03-2008 14:19 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Arne op 12-03-2008 14:25 ]
Wat dan niets anders is dan wat de papegaaien ook doen. Die kijken naar wat gemod is en hoe sterk en modden dit eveneens. Leuke RIAA bashes bv zijn zeer geliefd.arne schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:22:
Dat is ongeveer hoe het systeem oorspronkelijk in elkaar zat. Ik heb toch het idee dat het er niet echt slechter op is geworden. Wanneer iemand hier een post plaatst zal hij zeker vaker worden gemodereert, dat ga ik op geen enkele manier ontkennen, maar meestal zie ik het zelf als een "kijkhier eens naar", klik op het linkje, modereer hem en ga daarna eens naar de score en beargumentatie van de aangever kijken.
Omgekeerd hier kijkt men dus naar hoe iets niet gemod is, of onterecht conform regeltjes, en wordt deze net zo goed excessief gemod.
Het oorspronkelijke systeem daarintegen laat het modden wat dat betreft natuurlijker verlopen, iets wat eveneens terugkwam in de niveau´s van posts zelf. Nu is alles vrij afgevlakt naar 0 en her en der een +1, toen kon ik nog lekker filteren op +2's en misschien niet ontopic maar wel gerelateerd of grappig.
Wanneer je vroeger (net na het nieuwe systeem) op +2 las dan was je in ieder geval snel klaar, aangezien er bijna geen post op die score stond. Dat zijn er al iets meer geworden, al zijn het er nog niet veel.
Overigens had ik al aangegeven eerst blind op de linkjes in posts op TMF te klikken, te modereren en daarna past de beargumentatie te lezen om te kijken of dit overeenkwam en of ik mijn moderatie eventueel nog aan zou passen of een tegenargumentatie zou geven. Mijn keuze word dan ook zeer beperkt beinvloed door de posts hier. De extra weging en het hier kunnen aangeven is overigens vooral bedoelt voor RIAA bashes en consorten.
Wat ik probeer aan te geven is dat een reactie misschien op -1 conform de regels hoort, echter de lezers hier anders over denken. In hoeverre is het dan nog terecht om de natuurlijke verloop te wijzigen voor zoverre een post geen extreme flame/reclame is.Dirk schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:44:
reacties met tientallen mods op +1 en 0 terwijl hij op -1 hoort
Uiteindelijk heeft denk ik iedereen er baat bij wanneer er fatsoenlijke discussies over blijven wanneer je je filter hoger insteld en niet alleen populaire meningen. Ook degene die erg fanatiek meningmodders zijn zullen daar uiteindelijk belang bij hebben.
[duidelijke mening, enigsinds oftopic]
Wilders stijl alleen populaire meningen roepeen maar geen goede onderbouwing hebben is niet wat ik graag zie. Persoonlijk hoop ik dat de meerderheid van de bezoekers die mening deelt. Het management tot nu toe kennelijk nog wel.
[/duidelijke mening, enigsinds oftopic]
Dat zou kunnen. Maar onder 'de lezers hier anders over denken' versta ik een groot aantal moderaties die zorgen voor een 0 of +1 bijvoorbeeld. Dit is echter vrijwel nooit het geval. Vaak staat zo'n reactie op het randje door een aantal mismoderaties op 0 of +1. Als zo'n reactie op -1 hoort, komt hij daar via het mismod-topic gewoon op terecht. Dankzij o.a. (maar niet alleen!) Pro- en Powermods. Met papegaaimodden heeft dat helemaal niets uit te staan.n4m3l355 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:07:
Wat ik probeer aan te geven is dat een reactie misschien op -1 conform de regels hoort, echter de lezers hier anders over denken.
Maar staan er nu 25+ moderaties op 0 bij die reactie (de lezer vindt het!), dan vragen wij ons heus ook wel af of die -1 wel terecht is. Het punt is echter, dat dit zich vrijwel nooit voordoet, omdat de meesten al werken via de methoden in de ModFAQ.
Aan de andere kant is dit niet heel vaak en de moderatie van één post heeft bijna geen invloed op het totaal.
☻/
/▌
/ \
Met je nieuwe 5* weging zal dat waarschijnlijk ook een stuk minder snel nodig zijn, zeker als je bij een reactie komt die net gepost is staat hij zo weer goed met 5*. Ik zie het dan meestal even aan en als na een uur nog steeds niet goed is post ik hem maar.arne schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 16:01:
Heel af en toe wel inderdaad. In het begin was ik ook eerder geneigd hier te posten, maar dat zijn uitzonderingen.
Over het al dan niet terecht zijn van dit het mismodtopic, ik denk eigenlijk dat je nu al alleen de uitschieters die echt verkeerd staan aanpakt, als je kijkt naar de hoeveelheid posts op de FP en de hoeveelheid die gemeld wordt in het topic, denk ik dat de invloed miniem is.
Daarnaast blijft het natuurlijk zo dat moderatie geen populariteitsverkiezing is, het gaat expleciet niet om de mening van de bezoekers maar om de kwaliteit van de reacties. Voor een moderatiesysteem dat op populariteit oordeelt raad ik mensen aan hier te kijken.
☻/
/▌
/ \