Ben ik niet met je eens. Menigmodders zitten er zeker bij, maar over het algemeen krijgen de populaire meningen echt niet de hoogste scores.
- Er wordt continu gemod wat anderen eerder al hebben gemod. Je wordt gestraft als je het probeert recht te trekken, door een afwijking in je persoonlijke overzicht. Als er bij een post 30x -1 staat waarbij het duidelijk is dat de eerste 3 het inhoudelijk gewoon niet eens waren en er daarna 27x ook maar een -1 is gegeven dan kan je als modder maar beter helemaal niks doen, want je kan de score in je eentje niet verbeteren en je riskeert een geconstateerde afwijking op het gemiddelde.
Papegaaimodders zijn inderdaad een probleem, dat is ook al uitvoerig besproken. In het geval dat een reactie volgens jou verkeerd staat kun je em melden in
Het kleine-mismoderatietopic deel V Dan kijken er een hele hoop modders naar en wordt de reactie over het algemeen snel rechtgetrokken. Scheelt jou ook weer qua afwijking

Het systeem gaat er vanuit dat iedereen eerlijk is. Dat is natuurlijk niet zo en daarmee ondermijnt het systeem zichzelf en krijg je continu een neerwaardse spiraal waarbij iedereen maar mod wat anderen ook al hadden gedaan.
Het komt zeker voor, en ook teveel.. maar zo stel je het wel erg negatief imo. Niet iedereen papegaaimod. Kijk maar eens naar het mismodtopic. Daar wordt elke dag weer door verschillende mensen getracht reacties recht te zetten.
- Verwijderen elke vorm van zichtbare status van de experts, of wellicht het hele concept van het expert zijn. In tegenstelling tot de kwantitatief veel-modder belonen met de expert status is het wellicht een idee om de beginnende modder kwalitatief te testen door te laten schaduw modereren waarbij zijn score niet meetelt en hij wel een x-aantal moderaties als dag gemiddelde gedurende een periode moet hebben gedaan om wel mee te tellen (om te voorkomen dat dat iemand in 1 dag 1000 posts modereert zoals nu kan).
Het positieve aan dit systeem is dat het een lage drempel heeft om te gaan modden. Als je dan onzinmods doet filtert de ModBot je er gauw genoeg uit. Ik zie geen reden om mensen eerst te testen. Dat is voor een vrij open modsysteem imo niet echt gewenst.
- Het niet beoordelen van de kwaliteit van een mod zuiver op basis van afwijking van het gemiddelde, maar extra factoren mee laten nemen zoals probleem topics waarbij veel -1 wordt gemodereerd (wat waarschijnlijk meningen in zich heeft) negeren of steekproefsgewijs handmatig powermodden waarbij afwijkingen van de mod-FAQ extra zwaar worden aangerekend.
Een moderatie op een specifieke reactie heeft verder niets te maken met de overige reacties die er in een draad staan. Ik zie niet in waarom het karakter van de draad iets met de weging van de afwijking te maken zou moeten hebben. Zo hangt je afwijking af van moderaties op andere reacties. Dat vind ik niet kloppen.
- Het uit de anonimiteit trekken van de moderators. Laat ze maar op te vragen zijn dmv een knopje bij elke posting, dat schrikt af.
Liever niet. Dan krijg je bij veel "verkeerde" moderatie een hoop gezeur van de poster over je heen. Het lijkt me niet de bedoeling dat je constant je moderaties moet gaan verdedigen. De mismodders worden er wel uitgevist en de papegaaimods.. wel, dat wordt nu juist in dit topic besproken. Bovendien snap ik niet waarom je mensen wil afschrikken. Papegaaimodden wil je afschrikken.. het modereren zelf niet. Hierdoor creeër je ook alleen maar meer angst voor een afwijkende mod, met name een -1.
- Het herinvoeren van redenen van moderatie. Denk aan inzichtsvol, grappig, etc. Dat dwingt tot enig nadenken en brengt begrip terug. Desnoods alleen bij een -1. Als iemand een posting zo slecht vindt dat hij zou moeten verdwijnen dan vind ik dat daar best een argument tegenover mag staan.
Die woordjes zeggen behoorlijk weinig. In het oude systeem waren ze imo vrij onzinnig. Ongewenst, neutraal, meerwaarde en uitmuntend zeggen genoeg. Een gedetailleerde uitleg van die scores kun je in de Mod FAQ vinden.
- Maximaal aantal moderaties per posting invoeren, om te voorkomen dat een rijtje -1's gebruikt wordt door velen om snel een serie moderaties uit te voeren. Na 30x -1 is het idee wel duidelijk denk ik.
Ik zie niet in wat het probleem is van een serie mods uitvoeren, tenzij men even snel een aantal reacties bijlangs gaat om deze confirmerend te modden.
- Een soort 'report moderatie' knopje, waarbij mods een probleem-posting waarbij echt totaal verkeerd gemod wordt kan aanmerken. Deze kunnen dan door mensen die de FAQ wel gelezen hebben worden nagelopen en de papagaai-modders kunnen dan bv een zwaar wegende afwijking krijgen.
Daarvoor hebben we het eerder aangehaalde topic