Wij hebben nu ook een aantal maand InternetPlusBellen van KPN, de 8 mbit variant. Toen mijn vader het aanvroeg meteen gevraagd of hij de Thomson experiabox had gekozen. Bleek dus dat hier niet in valt te kiezen. Dus ik als maar bidden tot KPN dat wij de Thomson krijgen
..
Krijgen we dus die Siemens
Ik dacht hier nog wel mee te kunnen leven, in eerste instantie leek de Siemens EB lang niet zo geavanceerd als onze oude Thomson 585 en helaas ontbrak er dus ook een telnet interface. Maar toen begonnen de rampen: ik probeer een DNS domeinachtervoegsel in te stellen. Kan niet. Probeer subnet te veranderen. Kan niet. En toen ik Torrents ging downloaden liep dat **** ding ook nog in de brak vanwege een volle NAT tabel (over de 500 entries). Om nog maar niet te spreken over die vreselijk beperkte webinterface.
Dus daar moet een oplossing voor worden verzonnen
Mijn eerste idee was de EB te bridgen naar de oude Thomson, maar uiteraard ontbreekt deze feature

En als het kon, KPN staat alleen eigen geregistreerde MAC adressen toe dus dat was ook No-Do.
Wat ik nu heb gedaan is de modem functionaliteit van de Thomson uitgeschakeld, en deze via de CLI geconfigt dat ethernet poort 4 een WAN poort is. Vervolgens heb ik in de EB de Thomson als exposed host (DMZ) ingesteld en de EB en Thomson op elkaar aangesloten. Het werkt

Nu kan ik dus mooi de Thomson als router gebruiken, heb ik weer mijn CLI terug en heb ik ook geen last van volzittende NAT tabellen (en UPnP doet het weer)
offtopic:
Ik hoop dus dat ik hiermee daadwerkelijk die NAT tabellen heb omzeilt door de Thomson als DMZ in te stellen. Tot nu toe iig geen problemen gehad, als ik direct op de EB connect krijg ik veel sneller problemen.
Hierrrrr staat een goede guide hoe je je Thomson modem/router/accespoint omtovert tot een 'domme' router:
http://www.miels.nl/speedtouch780-router.html
Er viel mij nog iets op trouwens. Als ik een speedtest.net uitvoer naar Alkmaar blijft de downloadsnelheid
precies bijna, meestal iets minder bij 7000 kbit/s steken en wil niet verder

Heeft dit te maken met het feit dat een gedeelte van de bandbreedte wordt opgeofferd voor VoDSL (KPN gebruikt toch geen VoIP meer?). Meer mensen die dit experiencen?
Edit: dit zijn de ADSL line specs:
quote: experiabox
ADSL Line
Status: Cable connected
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 8005 kbps (downstream) / 1031 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 10 dB (upstream)
Line attenuation: 39 dB (downstream) / 41 dB (upstream)
Output power: 20 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 19-01-2009 20:47
. Reden: daarom ]