Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Ja, dit heb ik ook gelezen en zoveel mogelijk andere informatie weken lang voordat ik mijn keuze maakte. Ik heb ook gelezen dat dit experiment kwa stroomverbruik een verkeerd beeld geeft aangezien er een soort test gedraait word op de computers die de computer opnieuw op laat starten nadat deze voltooit is. En tevens is dit een soort test die de SSD een stuk sneller uit zou kunnen voeren dan een HDD.

Als resultaat hiervan zou de SSD de test vele (of minstens enkele) malen vaker uit gevoerd hebben in dezelfde tijd, en de SSD start de computer ook sneller op waardoor er in verhouding veel meer opgestart word door de computer met de SSD dan de computer met de HDD.

En dit opstarten zou volgens wat ik las meer stroom verbruiken dan het normaal laten lopen van de laptops.

Dit leek mij een vrij aannemelijke conclusie aangezien ik geen enkele rede kan bedenken waarom een SSD even veel stroom zou kunnen gebruiken als een HDD. Het stroomverbruik van de SSD (in watt) is bij actief gebruik blijkbaar lager dan de stroomverbruik van een HDD terwijl deze idle is.

Ik heb dit allemaal niet zelf bedacht, en ben ook geen expert, maar ik doe mijn best om de meest aannemelijke dingen op internet er uit te filteren... Er staat ook zo veel onzin op.

Trouwens ga ik waarschijnlijk vrijwel niks doen met de PC waarbij ik ontzettend hard tegen performance van de harde schijf of de SSD aan zou lopen, dus wat dat betreft maakt het ook vrij weinig uit. Toch zou ik het leuk vinden als ik (veel) snellere boot times zal gaan zien, en kortere laadtijden zijn natuurlijk altijd leuk.

Ik ben benieuwt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
Mijn fout, je linkte een artikel dat geschreven was ter correctie van het artikel waarvan ik aan nam dat deze was.

Deze keer hebben ze in ieder geval beter getest, jammer dat de SSD die in de dell zit niet bij de test zit. (volgens mij is het een Samsung 64Go SSD, maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Er staat wel bij dat de OCZ die het op alle vlakken duidelijk het beste doet gebaseert is op de samsung SSD, als ik het niet verkeerd lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn inmiddels erg veel tests van SSD schijven gepubliceerd.
Ook van de Samsung 64GB SSD in combinatie met de DELL XPS 1330.

Zie http://www.tabletpcreview.com/default.asp?newsID=1154

Voor andere tests van de samsung 64GB SSD zie:

http://www.extremetech.co...?kc=ETRSS02129TX1K0000532

http://www.engadget.com/2...d-better-faster-stronger/

Grtz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk heeft DELL nu officieel gereageerd op het NVidia GPU probleem, en het bestaan bevestigd. De BIOS updates zijn dus blijkens het artikel bedoeld om het probleem op te lossen.

Zie http://direct2dell.com/on...r-dell-laptop-owners.aspx

En nu maar afwachten of dit de levensduur inderdaad tot de "normale" levensduur verlengd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Laatst online: 14-08 13:16

itlee

Gas erop!

thnx...ik heb net de update voor de 1530m gedownload dankzij je tip/site. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 12:41:
Eindelijk heeft DELL nu officieel gereageerd op het NVidia GPU probleem, en het bestaan bevestigd. De BIOS updates zijn dus blijkens het artikel bedoeld om het probleem op te lossen.

Zie http://direct2dell.com/on...r-dell-laptop-owners.aspx

En nu maar afwachten of dit de levensduur inderdaad tot de "normale" levensduur verlengd....
Of deze oplossing de levensduur tot de "normale" levensduur verlengt is moeilijk te zeggen natuurlijk. In principe is dit absoluut geen oplossing. Bij een dergelijke fout, "verkeerd materiaal gebruiken waardoor de specificaties niet gehaald kunnen worden" zou het artikel door de fabrikant weer ingenomen moeten worden en vervangen voor een onderdeel welke wel de juiste specificaties heeft.

Wat er nu gebeurd is dat men de Fan's eerder en sneller laat draaien dit heeft verdere nadelige gevolgen:

1. De laptop gaat meer geluid produceren.
2. De ventilatoren zullen eerder slijten.
3. De accu duur wordt verkort. (niet alleen de tijd per sessie, maar ook de totale levens duur, puur omdat de accu meer en zwaarder wordt belast.
4. Mogelijk dat ze met de BIOS update de levens duur hebben verlengd, maar mogelijk niet tot wat het zou moeten zijn. Vervolgens geraken zij defect precies nadat de garantie periode is verlopen.

Dergelijke produktie fouten zouden buiten de garantie moeten vallen en ten alle tijden kostenloos gerepareerd of preventief vervangen moeten worden.

Ik heb ook een M1330 voor mijzelf en mijn vriendin besteld en ontvangen. Ik doe altijd eerst vooronderzoek naar dergelijke apparatuur voordat ik het aanschaf. Helaas is dit bekend geworden nadat ik de beide laptops reeds binnen heb gekregen en in gebruik heb genomen. Anders had ik mij wel een tweede maal bedacht, het zijn namelijk te dure dingen om met een dergelijke produktie fout te zitten.

Mij lijkt het me niet meer dan op zijn plaats dat Nvidia voor de kosten op draait en fabrikanten als Dell in de gelegenheid stelt om dergelijke laptops terug te roepen om de GPU's te vervangen voor een vergelijkbaar examplaar uit de nieuwe serie GPU's die niet onderhevig zijn aan deze produktiefout.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 28-07-2008 08:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het probleem is wel dat vrijwel elke niet-budget laptop met die serie Nvidia's is uitgerust, dus het is voor zover ik weet niet alleen de M1330. Zuur is het zeker wel, een vervanging is imho ook de enige nette oplossing. Maar net wat ik zeg, ik denk dat Nvidia eraan ten onder zou gaan, omdat die GPU's zo enorm wijdverspreid zijn op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Roamor schreef op maandag 28 juli 2008 @ 08:26:
Het probleem is wel dat vrijwel elke niet-budget laptop met die serie Nvidia's is uitgerust, dus het is voor zover ik weet niet alleen de M1330. Zuur is het zeker wel, een vervanging is imho ook de enige nette oplossing. Maar net wat ik zeg, ik denk dat Nvidia eraan ten onder zou gaan, omdat die GPU's zo enorm wijdverspreid zijn op het moment.
Dat kan zo zijn, maar het is wel een erg enorme blunder (groffe fout) die zij begaan zijn. Er zijn meer bedrijven ten onder gegaan die groffe fouten gemaakt hebben. Niet dat ik het Nvidia gun hieraan kapot te gaan, maar een gratis replacement ook buiten de garantie lijkt mij niet meer dan op zijn plaats. Dan kun je geluk hebben dat bepaalde laptops het wel uithouden, maar voor de laptops die dat niet doen draait in iedergeval de klant niet voor de kosten op. Want dat vindt ik altijd zo erg een dergelijk bedrijf maakt een enorme groffe fout en de klant mag kosten gaan maken.

En nee het is zeker niet alleen de M1330, maar alle laptops met een GPU uit de 8000 serie. Wat ik mij afvraag, aangezien deze GPU's nogaltijd vekocht worden. Is er ook een datum waarna men ander materiaal is gaan gebruiken die wel voldoet aan de specificaties of gaan ze gewoon stug door met foute chips maken?

P.s. Ik denk dat ik straks Dell hier eens over ga bellen, eens kijken wat zij telefonisch voor commetaar geven.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 28-07-2008 08:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 09:45:
Er zijn inmiddels erg veel tests van SSD schijven gepubliceerd.
Ook van de Samsung 64GB SSD in combinatie met de DELL XPS 1330.

Zie http://www.tabletpcreview.com/default.asp?newsID=1154

Voor andere tests van de samsung 64GB SSD zie:

http://www.extremetech.co...?kc=ETRSS02129TX1K0000532

http://www.engadget.com/2...d-better-faster-stronger/

Grtz,
Zoals dit allemaal er uit ziet is de Samsung 64GB SATA2 SSD heel erg snel en ook nog een efficient. Nu vraag ik me wel af of er een SATA1 of SATA2 in de nederlandse M1330 zit. Ik lees redelijk vaak dat in de Amerikaanse in ieder geval wel de SATA2 zit. Als dit ook in de Nederlandse zit ben ik helemaal tevrede. Zo niet dan vind ik dat ze te veel ervoor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De SATA controllers op een Santa Rosa moederbord zijn SATA-2, dus zal ook wel zo zijn met de M1330.
En de Amerikaanse M1330 = Nederlandse M1330 --> Natuurlijk zijn er geen verschillen tussen een nederlandse en amerikaanse M1330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb sinds donderdag ook een M1330 en ik vind het een erg mooie laptop en hij werkt ook erg fijn. Er zijn echter wat kleine dingetjes:
• Mijn DVD-brander maakt een eng geluid als je er een schijfje in duwt. Een hard tikkend geluid, alsof er iets klem zit ofzo. Dit doet ie altijd en hij kan de schijfjes verder prima lezen, ik vraag me alleen af of dit normaal is.
• Als ik op het plastic links naast het scherm druk, dan knakt het een beetje, alsof er een klemdingetje is afgebroken ofzo.
Wat denken jullie, reden om het ding terug te sturen of ben ik gewoon een beetje een zeur?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Demoniac schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:04:
Ik heb sinds donderdag ook een M1330 en ik vind het een erg mooie laptop en hij werkt ook erg fijn. Er zijn echter wat kleine dingetjes:
[1] Mijn DVD-brander maakt een eng geluid als je er een schijfje in duwt. Een hard tikkend geluid, alsof er iets klem zit ofzo. Dit doet ie altijd en hij kan de schijfjes verder prima lezen, ik vraag me alleen af of dit normaal is.
[2] Als ik op het plastic links naast het scherm druk, dan knakt het een beetje, alsof er een klemdingetje is afgebroken ofzo.
Wat denken jullie, reden om het ding terug te sturen of ben ik gewoon een beetje een zeur?
1: Als je zoekt op YouTube naar "XPS M1330" kom je een aantal reviews tegen die vaak iets melden over het geluid dat de drive maakt bij het (ont)laden van schijfjes. Dat hoort dus, maar daarmee kun je jouw geluid vergelijken. Ik zou het namelijk niet als 'tikkend' omschrijven.

2: Langs mijn scherm knijpen heeft geen enkel geluid tot gevolg, dus ik zou zeggen dat dat niet helemaal klopt. Aan de andere kant, denk je dat het kwaad kan...?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb het geluid wat je in dit filmpje hoort, alleen is het gemiauw bij mij minder aanwezig, alleen het klikgeluid. Maar ik ben niet de enige die het heeft, dus dat baart me al minder zorgen.
En dat plastic kan niet echt kwaad, het gaat niet open staan als ik knijp ofzo, maar het hoort gewoon niet :P Misschien bel ik ze even op als ik me verveel, zou leuk zijn als dit te fixen is, maar het is me het niet waard om het apparaat weken kwijt te zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Demoniac schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:59:
Ik heb het geluid wat je in dit filmpje hoort, alleen is het gemiauw bij mij minder aanwezig, alleen het klikgeluid. Maar ik ben niet de enige die het heeft, dus dat baart me al minder zorgen.
En dat plastic kan niet echt kwaad, het gaat niet open staan als ik knijp ofzo, maar het hoort gewoon niet :P Misschien bel ik ze even op als ik me verveel, zou leuk zijn als dit te fixen is, maar het is me het niet waard om het apparaat weken kwijt te zijn.
Zins anderhalfe week twee MX1330 in huis en ook ik schrok mij kapot toen in de eerste DVD speler een CD-tje verdwenen. Ik dacht dat er iets afgebroken zou zijn zo kraakt het, maar de tweede laptop doet dit exact hetzelfde. Dus blijkbaar hoort het zo. ;)

P.s. Ondertussen baal ik wel van Nvidia GPU's. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:41
De XPS M1530 heeft hetzelfde met de CD's, net een shredder.. Ik wist ervan en vind het eigenlijk wel humor, de reactie van mensen wiens CD je erin doet.. Die denken dat ze hun CD kwijt zijn! :9

Over die GPU: ook ik baal ervan, ik heb wel 3 jaar garantie maar ik neem aan dat voor diegene met 1 jaar garantie dat dit er gewoon onder valt.. Het is duidelijk een fabricage fout (en een grove ook!) en aangezien ze het probleem erkennen is er wel wat meer mogelijk denk ik, toch?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 13:01
ik begin de laatste tijd toch echt gek te worden van mijn laptop:

enorme cpu whining...is gewoon enorm irritant
heb om de haverklap een bluescreen

Het rotte is dat ik hem een keer heb laten vallen...Voor mijn gevoel had ik dezelfde problemen daarvoor ook en omdat ik er nu vaker mee werk valt het veel meer op..

Is het het waard om is een beroep te doen op de garantie? Zijn er hier mensen die van het cpu en bluescreen probleem zijn afgekomen na "reparatie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Aakab schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 04:23:
ik begin de laatste tijd toch echt gek te worden van mijn laptop:

enorme cpu whining...is gewoon enorm irritant
heb om de haverklap een bluescreen
Dat eerste kán door de val komen en een moeilijk lopende ventilator als het gevolg ervan. Voor die tweede moet toch wat te vinden zijn. Ik neem aan dat je Vista hebt? Lees dit dan even: Petervanakelyen in "[Ervaringen] Dell XPS 1330 - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb vanochtend eens contact opgenomen met de technisch support afdeling van Dell. Men weet dat de uitval met de G84 en G86 GPU's hoger is, maar meer dan dat kon of mogelijk mag de persoon de ik sprak er niet over zeggen..

Bij problemen onder garantie wordt het moederbord natuurlijk vervangen. Op de vraag wat er gebeurd wanneer men geen garantie meer heeft kon de medewerker eigenlijk weinig zeggen. Voorzover het er nu uit ziet heb je dan pech gehad, maar wanneer Nvidea echt erkent dat de GPU's fouten bevatten, dan zal Dell naar verwachting een regeling gaan treffen. (zover zijn ze bij Dell dus nog niet).

Tevens heb ik gevraagd of op korte termijn er andere GPU's beschikbaar komen in de M1330, zover deze persoon mij kon vertellen is men inderdaad bezig met de nieuwste generatie GPU's van Nvidea.

Vervolgens heb ik hem gevraagd of het mogelijk is preventief het moederbord te laten vervangen op het moment dat de nieuwe serie GPU's beschikbaar is. Het enige wat de persoon hierover kon zeggen is, dat wanneer de laptop daadwerkelijk grafische klachten vertoont het moederbord vervangen zal worden met een GPU uit de nieuwe serie. Ook wanneer de huidige BIOS update merkbare gevolgen heeft op geluidproduktie en accu duur zal vervanging mogelijk bij de mogelijkheden horen.

Zoals gezegd Dell is nog niet op het punt gekomen om daadwerkelijk preventief GPU's te vervangen voorzover de supportafdeling, maar wanneer Nvidea echt te kennen geeft foute GPU's geleverd te hebben zal Dell hier op acteren is de bootschap.

Mijn eigen laptop(s) zijn van begin juli hierover kon de support medewerker zeggen, dat het moederbord en tevens de koeling aangepast zou zijn. Of er een nieuwe revisie (A03) van GPU aanwezig is kon hij mij niet vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 29-07-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een 1330 uit begin januari.
Maar gezien HP de garantie verlengt omtrent dit probleem lijkt mij dat Dell ook binnenkort aan de beurt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:43:
Hier een 1330 uit begin januari.
Maar gezien HP de garantie verlengt omtrent dit probleem lijkt mij dat Dell ook binnenkort aan de beurt is?
Dat zijn allemaal work-a-rounds, je blijft het nadeel hebben dat met de nieuwe BIOS update je fan's meer en harder gaan draaien. Dus minder accu tijd, meer slijtage. Daarbij wie zegt dat de levensduur wel tot wat het behoort te zijn verlengt wordt. Een extra jaar garantie leuk als je 1 jaar hebt en er een tweede jaar bij krijgt en de laptop (GPU) begeeft het na 2 jaar en 1 maand.....

Het enige nette wat Nvidea kan doen is oem fabrikanten voorzien van nieuwe revisie GPU's of GPU's uit de nieuwe serie, zodat oem's GPU's/moederborden kunnen gaan vervangen. Natuurlijk zal Nvidea deels of geheel voor de bijkomende kosten moeten opdraaien.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 29-07-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ga komende vrijdag ook wel even bellen (dan pas heb ik tijd) om dezelfde vraag te stellen, meer om wat druk uit te oefenen op Dell.

Je zou bijna het probleem expres gaan veroorzaken zodat je het probleem later niet krijgt buiten de garantie, is het niet? Tenminste, wel als ze met die nieuwe grafische kaart bezig gaan. Nu nog de vraag of het ook voor de XPS M1530 geldt, dat moet ik dus maar even zelf gaan uitzoeken :) Aangezien het ook deze laptop indirect ook betreft zal ik hier ook een update geven over wat ze tegen mij zeggen, wellicht dat ik er nog wat meer uit kan peuteren (ligt natuurlijk aan de medewerker die je krijgt ;) ).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:58:
[...]

Dat zijn allemaal work-a-rounds, je blijft het nadeel hebben dat met de nieuwe BIOS update je fan's meer en harder gaan draaien. Dus minder accu tijd, meer slijtage. Daarbij wie zegt dat de levensduur wel tot wat het behoort te zijn verlengt wordt. Een extra jaar garantie leuk als je 1 jaar hebt en er een tweede jaar bij krijgt en de laptop (GPU) begeeft het na 2 jaar en 1 maand.....

Het enige nette wat Nvidea kan doen is oem fabrikanten voorzien van nieuwe revisie GPU's of GPU's uit de nieuwe serie, zodat oem's GPU's/moederborden kunnen gaan vervangen. Natuurlijk zal Nvidea deels of geheel voor de bijkomende kosten moeten opdraaien.
Hmmm, ja daar heb je inderdaad gelijk in.
Maarja de oplossing wat Dell nu geeft is gewoon ronduit bagger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In verband met die nvidia problemen:

Ik heb afgelopen weekend een M1330 besteld (toen wist ik nog niets van dit probleem, de reviews waren te positief). Ik heb hem niet besteld omdat hij die videokaart heeft (want intensief gamen ben ik toch niet van plan), maar eerder omdat momenteel 50-100 euro korting gegeven wordt op de systemen mét kaart. Een systeem met kaart werd dus relatief goedkoper. Op dit moment heb ik dus spijt dat ik niet voor de interne grafische chipset gekozen heb...

De bedoeling van deze pc is muziek afspelen en bewerken (ook voor Serato, dus stabiliteit is heel belangrijk), gewone office toepassingen, internet en films bekijken (divx, dvd). Occasioneel gebruik ik al eens photoshop of een variant om een website-layout te bewerken. Ik heb dus die videokaart niet echt nodig.

Vandaag kreeg ik de bevestigingsmail dat mijn bestelling wordt klaargemaakt en dat het ten laatste op 14 augustus (binnen 2 weken) bij mij thuis zou zijn. Ik vroeg mij af of de Dell service een omruiling toestaat? M.a.w. of ik een systeem kan kiezen met intel graphics voordat mijn bestelling opgestuurd wordt? Of eventueel eerst laten leveren en dan gebruik maken van de 7-dagen garantie.

Of ben ik te pessimistisch en gaat er waarschijnlijk niets gebeuren omdat ik toch niet intensief ga gamen?

Of misschien kan ik het gedeeltelijk oplossen door een beetje te software modden? Fan-controllers, andere nvidia drivers, eventueel de volts naar beneden halen... Ik wil gewoon niet dat de laptop het begeeft, met of zonder garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee

itlee

Gas erop!

wat een onzekerheden allemaal over die nvidia geneuzel....ik heb me 8600m gt gewoon 20% overklokt, eerste paar keren gewoon tot aan de thermische beveiliging....(zit er niet voor niets op). beetje terug klokken, en weer proberen.

uiteindelijk max performance, en hij blijft draaien....

oja en als je niet game'd hoef je je zoiezo geen zorgen te maken,...wordt je gpu toch niet gebruikt.

of je hebt misschien word 2018 met de 3D-key-stroke-edition...?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Ik weet niet om hoeveel fluctuatie het gaat van de GPU maar mijne schommelt tijdens gewoon gebruik met het huidige weer zo tussen de 53 en 67 graden (op 67 lijkt de fan aan te springen totdat hij weer 53 graden is), dit proces herhaalt zich elke 20 minuten ongeveer (dus 3x per uur)..

Juist als je een vaste belasting veroorzaakt waardoor hij constant 70 graden is lijkt het me geen probleem van wat ik uit de verhalen heb begrepen, juist de fluctuatie in temperaturen is het probleem, vooral als dit veel gebeurt (maar wat is veel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is eigenlijk dat je niet weet wanneer het gaat gebeuren, als het gaat gebeuren... Het heeft idd weinig te maken met de maximale belasting van de gpu, eerder de fluctuaties.

En het is logisch dat er op forums vooral wordt gesproken over de gevallen waar het wel misgaat en niet waar het zijn "normale" gang gaat. Dus ik ben een beetje de positieve zaken van deze laptop vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
Ik zie dat sinds vandaag (of in ieder geval zeer recentelijk) de M1330 in amerika een 128GB ultra performance SSD heeft in plaats van een 64GB ultra performance SSD. De nederlandse M1330 heeft nog steeds de 64GB. Ik heb deze besteld vorige week en krijg hem morgen geleverd. Zal ik nu bellen met dell om te proberen een 128GB SSD te krijgen, anders kan ik eventueel gebruik maken van de 7 dagen retour regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 09:08
FezzFest schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:31:
Ik ben van plan de Cu Mod uit te voeren, heeft iemand hier al ervaring mee?
Hebt u dan uiteindelijk deze mod uitgevoerd? Ik denk er ook aan om hem te doen, maar ik vraag me af waar je best zo'n koper plaatje aankoopt. Ik neem aan dat de lokale doehetzelf winkel zoiets niet kan op maat snijden? Of zo'n plaat op voorraad heeft?

ook ;

Welke is de betere cooling pasta?

Arctic Silver 5
of
Zalman ZM-STG1

[ Voor 8% gewijzigd door d4damager op 30-07-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:35:
Mijn eigen laptop(s) zijn van begin juli hierover kon de support medewerker zeggen, dat het moederbord en tevens de koeling aangepast zou zijn. Of er een nieuwe revisie (A03) van GPU aanwezig is kon hij mij niet vertellen.
Dat kreeg ik vandaag ook te horen van de supportmedewerker. Hij zei: "we weten dat er problemen zijn geweest met de videokaarten, maar de nieuwe systemen die nu worden gemaakt (waaronder mijn bestelling), hebben die problemen niet meer."

Op mijn vraag of er software- of hardwarematig iets veranderd werd kon hij (uiteraard) niet antwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:52:
[...]

Dat kreeg ik vandaag ook te horen van de supportmedewerker. Hij zei: "we weten dat er problemen zijn geweest met de videokaarten, maar de nieuwe systemen die nu worden gemaakt (waaronder mijn bestelling), hebben die problemen niet meer."

Op mijn vraag of er software- of hardwarematig iets veranderd werd kon hij (uiteraard) niet antwoorden...
Inderdaad, bij mij gaf de persoon nog aan dat er wijzigingen op het moederbord hebben plaats gevonden, maar welke kon de persoon mij niet vertellen. Een wijziging op het moederbord kan natuurlijk gewoon een verwijzing zijn naar de betreffende BIOS update welke Dell standaard op de nieuwe laptops zal zetten. Overigens was mijn laptop nog niet voorzien van dit BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
silmaril8 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:55:
De SATA controllers op een Santa Rosa moederbord zijn SATA-2, dus zal ook wel zo zijn met de M1330.
En de Amerikaanse M1330 = Nederlandse M1330 --> Natuurlijk zijn er geen verschillen tussen een nederlandse en amerikaanse M1330.
Vandaag dus mijn nieuwe Dell M1330 met SSD ontvangen. Eerste wat ik deed was HDtune draaien en kwam erachter dat er helaas de wanhopig achterhaalde SATA1 SSD van samsung in zit. En niet de door mij verwachtte SATA2 die ongeveer 2x zo snel leest en ruim 3x zo snel schrijft.
(deze cijfers vergeleken met mijn crystaldiskmark 2.1 tegen die in dit artikel: http://searchmobilecomput...,sid40_gci1314436,00.html)

Ik meteen de telefoon gepakt en met dell gesproken over mijn probleempje. Ik legde uit dat de SATA2 SSD's al ruim een half jaar in de amerikaanse dells zitten en aangezien nergens stond aangegeven welke SSDs in de nederlandse zitten ik ervan uitging dat het dezelfde waren (tevens "gerust gesteld" door bovenstaand quote).
Ook vertelde ik dat onderhand in de Amerikaanse dells SATA2 128GB SSD's zitten voor 480 dollar meerprijs, en dat ik daarom niet tevrede was met mijn SATA1 64GB SSD voor 530 euro meerprijs.

Bij de technische dienst werd na een tijdje achterhaalt dat ik inderdaad een SATA1 schijf had en dus geen slechte SATA2 of iets dergelijks. Ook kreeg ik te horen dat ze SATA2 SSD's helemaal niet hebben bij dell in de benelux.

Heel jammer vind ik dit allemaal, en omdat ik vind dat ik voor wat ik gekregen heb heel erg veel te veel betaald heb ga ik helaas mijn M1330 retourneren.
(Samsung vraagt even veel voor de 64GB SATA2 als voor de SATA1, en nu evenveel voor de 128GB SATA2 als voor de 64GB SATA2 voorheen)

Het is wel een heel mooie laptop, en je krijgt een mooi mapje en noise isolation earplugs erbij.
Het "kleine" scherm is totaal niet hinderlijk naar mijn mening en toetsenbord is ook ruim voldoende in formaat en kwaliteit.

Tenzij er iets heel moois in dezelfde catagorie opdoemt of er iets heel raars gebeurd zal ik ook weer een M1330 gaan bestellen, maar dan misschien met een nieuwe SSD als deze binnenkort komt, of met een gewone goedkope harde schijf. Dan zet ik er zelf wel een snelle SSD in (OCZ, iemand?)

Ik hoop dat mensen hier iets aan hebben want ik heb het helaas proefondervindelijk moeten ontdekken, zo weinig duidelijke informatie kon ik vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:52:
[...]

Dan vraag ik me af wanneer ze begonnen zijn met deze 'nieuwe' systemen te leveren. Mijn M1330 heb ik nu een week, maar al regelmatig een BSOD of een veels te warme laptop gehad. (Nog niet eens een game gespeeld, alleen bij het afspelen van films al problemen :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jannibal23 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:56:
[...]

Dan vraag ik me af wanneer ze begonnen zijn met deze 'nieuwe' systemen te leveren. Mijn M1330 heb ik nu een week, maar al regelmatig een BSOD of een veels te warme laptop gehad. (Nog niet eens een game gespeeld, alleen bij het afspelen van films al problemen :( )
Hmm, dat is misschien een ander probleem in de fabricage. Warm wordt het zowiezo, maar als het moederbord al doorgebrand is na 1 week door normaal gebruik, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:33
Ik ben er van overtuigd dat het de nieuwe A12 bios is waarmee men zegt dat ze het probleem hebben opgelost. Overigens stond er op mijn 1330 af fabriek nog versie A10 erop (begin deze week ontvangen).
Moet nog even een keer met Dell hierover bellen, want het enige wat ze hebben gedaan met die A12 bios is volgens mij de fan van de vga kaart altijd op 100% laten draaien. En dat maakt dus een enorm kabaal waardoor het niet echt prettig werken is met dat ding naast me... Meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pimlie schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 11:01:
Ik ben er van overtuigd dat het de nieuwe A12 bios is waarmee men zegt dat ze het probleem hebben opgelost. Overigens stond er op mijn 1330 af fabriek nog versie A10 erop (begin deze week ontvangen).
Moet nog even een keer met Dell hierover bellen, want het enige wat ze hebben gedaan met die A12 bios is volgens mij de fan van de vga kaart altijd op 100% laten draaien. En dat maakt dus een enorm kabaal waardoor het niet echt prettig werken is met dat ding naast me... Meer mensen deze ervaring?
Mja, die A12 laat de fans idd iets harder werken. Het is op te lossen door een fan-controlsoftware of andere drivers (ik weet niet exact te welke).

Maar het probleem op zich oplossen kan eigenlijk alleen maar door nieuwe laptops uit te rusten met een andere gpu of voor een betere koeling te zorgen (zoals de copper-mod)). Spijtig genoeg kan je dit zelf niet doen zonder je garantie op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

pimlie schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 11:01:
De A12 BIOS laat de fan niet contineu op 100% lopen. Dit BIOS zorgt er alleen voor dat de fan eerder inschakelt en langer blijft draaien, alleen niet op 100%.
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:06:
[...]
Mja, die A12 laat de fans idd iets harder werken. Het is op te lossen door een fan-controlsoftware of andere drivers (ik weet niet exact te welke).

Maar het probleem op zich oplossen kan eigenlijk alleen maar door nieuwe laptops uit te rusten met een andere gpu of voor een betere koeling te zorgen (zoals de copper-mod)). Spijtig genoeg kan je dit zelf niet doen zonder je garantie op te offeren.
Dit probleem is niet op te lossen door alleen de nieuwe laptops uit te rusten met een andere GPU, maar ook de laptops die reeds zijn uitgeleverd. Over het algemeen worden deze GPU's nu niet in de goedkoopste laptops gebruikt, maar meer in de high-end uitvoeringen, daar is genoeg voor betaald. Daarnaast is het een fabricagefout welke buiten elke garantie regeling om kostenloos verholpen zou moeten worden.

Zelf heb ik mijn laptop 2 weken egeleden ontvangen ook met een A10 BIOS, deze heb ik nu voor de zekerheid wel geuprgrade naar de A12, maar zogauw ik kans zie een andere GPU in te laten bouwen zal ik deze zeker aangrijpen. Naar mijn idee is de betrouwbaarheid van de (toch al niet zo goedkope) laptop niet meer zeker en daarvoor koop je niet een high-end machine.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 01-08-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mijn xps uit september vorig jaar vertoonde helaas de kuren die erop lijken dat hij te warm is geworden. De videokaart werkte dus van het ene op het andere moment niet meer (alleen nog maar verticale strepen op het scherm). Geen idee waaraan het heeft gelegen, maar grote kans dat het overhitting is geweest (met deze warme dagen is de kans daarop natuurlijk nog groter)
Gebeld met de (inmiddels overigens nederlandstalige) xps support en het probleem voorgelegd. Na wat doorvragen is de volgende dag iemand geweest die het moederbord (met daarop de grafische kaart) heeft vervangen. Gelukkig kon ik even meekijken hoe het apparaat echt helemaal uit elkaar ging (en uit uiteindelijk ook weer in elkaar ;))
Alles draait u weer prima, maar toch gelijk even bios 12 erop gezet.

Kortom: Het lijkt dus op het probleem dat de grafische kaart relatief snel te warm kan worden. Dat had ik vooraf wel een klein beetje verwacht met deze kaart in zo'n kleine laptop, maar niet zo erg dat deze kapot gaat. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik blij verast ben met de support van dell dat ze zo snel en vakkundig het probleem hebben opgelost. Als hij de komende jaren (binnen de normale te verwachten gebruiksduur van een dergelijke dure laptop) weer kapot gaat, heb ik wel vertrouwen in dat de problemen wederom goed worden opgelost. Tot die tijd toch maar een beetje op de temperatuur letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, ze vervangen die moederborden en gpu's met plezier. Maar het zou normaal niet mogen gebeuren in zo'n laptop. En zeker niet nu het probleem en de oorzaak al maanden bekend is.

Ik heb speciaal een higher end laptop besteld omdat ik verwacht dat alle hardware van goede kwaliteit is. Anders had ik beter een budgetlaptop van 500 euro gekocht. Het moet een systeem zijn waar je kan op vertrouwen (zeker als je het gebruikt om mee te draaien of voor lichtbesturing). Ik dacht: een laptop met een game-imago (XPS), die moet wel goed (blijven) presteren in alle omstandigheden. Nu zal ik altijd met de stress zitten om een BSOD te krijgen op een moment dat je het absoluut niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
  • Laatst online: 28-03 14:30
Ik denk dat ik dan komende week ook maar eens ga bellen,
mijn laptop word ook erg warm, zonder dat deze echt intens gebruikt wordt.

Ik heb de laptop ook sinds Augustus of September.

Voorkomen is beter dan genezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

patrieckske schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:29:
Ik denk dat ik dan komende week ook maar eens ga bellen,
mijn laptop word ook erg warm, zonder dat deze echt intens gebruikt wordt.

Ik heb de laptop ook sinds Augustus of September.

Voorkomen is beter dan genezen?
Bellen heeft weinig zin nog. Wanneer je nog geen defect hebt geven ze aan dat ze pas iets kunnen gaan vervangen wanneer er symptomen van een defect zich voordoen onder garantie. Dus er wordt ook alleen maar onder garantie componenten vervangen. Dit hebben ze mij afgelopen Dinsdag afgelopen Dinsdag verkondigd. Ik wilde eigenlijk weten of in de M1330 op korte termijn een 9 serie Nvidia GPU uitgebracht zou worden en zo ja, dat ik beide laptops die ik begin Juli heb aangeschaft de moederborden kan laten vervangen.

P,s, Natuurlijk kun je altijd een poging wagen, mocht je wel verder komen laat het dan even weten.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 01-08-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Woei, net Gentoo x86_64 op mijn M1330 geïnstalleerd, eens kijken of ik dat een beetje aan de praat krijg. Zit nu op het werk, dus kan helaas nog niet emergen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:37
_Dune_ schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:35:
Anders moet je even kijken GPU-Z aangeeft, deze tool kan namelijk het revisienummer van de GPU weergeven. Op mijn zusje haar M1530 (gekocht in juni) geeft hij aan dat er een A2 revisie in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyCP op 02-08-2008 11:02 ]

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Zat beetje te kijken voor afbetaling/ lease bij Dell. Maar zonder vast inkomen kom je niet in aanmerking lijkt het. Jammer, als student had ik wel graag een M1330 gewild, aangezien die maandelijkse bedragen je eigenlijk kan vergelijken met een telefoonabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
TommyCP schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 10:46:
[...]

Anders moet je even kijken GPU-Z aangeeft, deze tool kan namelijk het revisienummer van de GPU weergeven. Op mijn zusje haar M1530 (gekocht in juni) geeft hij aan dat er een A2 revisie in zit.
Ik heb ook revisie A2 in mijn M1330, terwijl die van vorige week is. Lijkt dus geen nieuwere versie gebruikt te worden, of ik heb toevallig een oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vast inkomen = studiefinanciering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Don3k schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 11:02:
Zat beetje te kijken voor afbetaling/ lease bij Dell. Maar zonder vast inkomen kom je niet in aanmerking lijkt het. Jammer, als student had ik wel graag een M1330 gewild, aangezien die maandelijkse bedragen je eigenlijk kan vergelijken met een telefoonabonnement.
Compleet offtopic, maar als je het geld nu niet hebt, niet doen. Draai het om; leg nu elke maand het geld opzijn dat je aan die lease kwijt was geweest en koop daar dan over een paar maanden een laptop voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee

itlee

Gas erop!

Don3k schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 11:02:
ik zou echt nooit lenen voor een laptop....
je bent nog aan het betalen als je laptop op de dell-scroothoop ligt...

en dan nog maar te zwijgen over de rente die je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee

itlee

Gas erop!

voor de gamers onderons...
tip om je temp 5 tot 8 graden lager te houden van je GPU....

zet je laptop bij de onderkant van het scherm een beetje omhoog zodat je ventilator meer lucht aan de onderkant kan aanzuigen. Ik doe het meestal met een dvd doosje (en het randje ervan) en werkt prima.

geldt ook voor de m1530 laptop houders...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itlee schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 14:13:

zet je laptop bij de onderkant van het scherm een beetje omhoog zodat je ventilator meer lucht aan de onderkant kan aanzuigen. Ik doe het meestal met een dvd doosje (en het randje ervan) en werkt prima.

Met de grotere batterij staat de XPS 1330 al omhoog en kan de fan vrij lucht aanzuigen. Daarom is de grotere batterij (ondanks dat hij achter wat uitsteekt en zwaarder is) sowieso bij langdurig gebruik aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:52
Met dit weer ben ik gek geworden van de warmte die de 1330 produceert, het was op een gegeven moment zelfs zo erg dat het typen bijzonder onprettig aanvoelde. Als oplossing heb ik vandaag een Zalman notebook cooler aangeschapt (de NC1000) en waarempel, het alluminium bovenblad van mijn 1330 blijft nu lekker koel. Zelfs met vreselijk warm weer. Aanrader dus. Het is vooral de HD die de voelbare warmte produceert trouwens, die zit nu op 35 graden c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee

itlee

Gas erop!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:13:
[...]

Met de grotere batterij staat de XPS 1330 al omhoog en kan de fan vrij lucht aanzuigen. Daarom is de grotere batterij (ondanks dat hij achter wat uitsteekt en zwaarder is) sowieso bij langdurig gebruik aan te bevelen.
ok, nice..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Roamor schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:55:
[...]

Compleet offtopic, maar als je het geld nu niet hebt, niet doen. Draai het om; leg nu elke maand het geld opzijn dat je aan die lease kwijt was geweest en koop daar dan over een paar maanden een laptop voor.
Gemiddeld doe ik met een pc/ laptop 2 jaar :) Het is niet dat ik het geld niet ervoor hebt, maar bij maandelijks klein deel betalen voelt wat beter aan. Maar oke, had een oude Dell X300, maar vind deze M1330 toch wel stuk groter lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sovereign schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:34:
Met dit weer ben ik gek geworden van de warmte die de 1330 produceert, het was op een gegeven moment zelfs zo erg dat het typen bijzonder onprettig aanvoelde. Als oplossing heb ik vandaag een Zalman notebook cooler aangeschapt (de NC1000) en waarempel, het alluminium bovenblad van mijn 1330 blijft nu lekker koel. Zelfs met vreselijk warm weer. Aanrader dus. Het is vooral de HD die de voelbare warmte produceert trouwens, die zit nu op 35 graden c.
Lekker is dat je koopt een high-end 13" laptop, een van de ligste laptops in zijn klasse om mobiel te zijn, maar ook goede performance te hebben, vervolgens mag je nog een extra tafelbald meedragen om te zorgen dat met name de GPU er niet uitbran. Naar mijn idee te gek voor woorden.

Overigens in de Dell blog waarvan een eindje terug een link staat rdt beweerd dat de fan door de BIOS update niet op 100% wordt gezet. Ik ervaar inmiddels anders. Mijn M1330 draait nu met A12 BIOS, ik ben wat aan het surfen en dit bericht aan het tikken, meer heb ik nog niet met de laptop gedaan. Ik mak gebruik van een 9 cells batterij wardoor de laptop meer ruimte heeft voor aan en afvoer van lucht en toch geet GPU-Z aan dat de fan op 100% loopt. De kamertemperatuur is overigens 22 graden.

Ik vraag mij werkelijk af wat er gaat gebeurenals ik een game ga spelen of een film afspeel op de laptop, waarbij de GPU echt aan het werk mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
_Dune_ schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 22:16:
Lekker is dat je koopt een high-end 13" laptop, een van de ligste laptops in zijn klasse om mobiel te zijn, maar ook goede performance te hebben, vervolgens mag je nog een extra tafelbald meedragen om te zorgen dat met name de GPU er niet uitbran. Naar mijn idee te gek voor woorden.
Met je eens. Sowieso is de hele warmte huishouding van de 1330 m.i. een grote mislukking, ben al blij dat ik nu zonder al te veel problemen met dit warme weer een beetje normaal op de 1330 kan werken! Achteraf bezien had ik de 1330 beter niet kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sovereign schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 22:39:
[...]
Met je eens. Sowieso is de hele warmte huishouding van de 1330 m.i. een grote mislukking, ben al blij dat ik nu zonder al te veel problemen met dit warme weer een beetje normaal op de 1330 kan werken! Achteraf bezien had ik de 1330 beter niet kunnen kopen.
Als ik vooraf van het Nvidia probleem had geweten, had ik beide M1330 laptops ook niet gekocht. Ik lees overigens dat er personen zijn die de laptop net hebben besteld deze bij ontvangst direct weer retouneren, vanwege deze problematiek. Vind ik overigens heel begrijpelijk, als ik het geweten had had zou ik ze ook binnen 7 dagen terug gestuurd hebben. Ik heb hier wel even voor bijna 3000 euro staan, wat nu niet bedrijfszeker is.

Misschien zouden we via dit topic of een algemeen probleemtopic mensen bij een moeten halen om gezamelijk naar Dell te stappen. (Tenminste als Dell zelf op korte termijn geen extra info. geeft)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 02-08-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Ik steun je in ieder geval, ik heb hem gekocht voor de studie maar dit was nou ook weer niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

TommyCP schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 10:46:
[...]

Ik heb ook even gekeken en GPU-Z geeft hier ook rev A2 aan voor de 8400 GS. Dit is een M1330 van augustus vorig jaar, waar na een paar maanden een ander moederbord in is gegaan. Ik draai nog wel op bios A06. Al die verhalen over loeiende fans klinken me niet erg aanlokkelijk.

GPU-Z geeft trouwens aan dat de GPU 58 graden is. Wat zijn eigenlijk "normale" waarden voor de M1330. Ik vind mijn laptop namelijk wel redelijk warm aanvoelen de laatste tijd...

(met een T7100 en een 80 GB 5400 rpm schijf en 2 Gieg geheugen)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 22:47:
[...]
Als ik vooraf van het Nvidia probleem had geweten, had ik beide M1330 laptops ook niet gekocht. Ik lees overigens dat er personen zijn die de laptop net hebben besteld deze bij ontvangst direct weer retouneren, vanwege deze problematiek.
Ik heb die optie ook nog altijd. Mijn M1330 is besteld, maar nog niet geleverd.

Ik ben nu ook zwaar aant twijfelen:
  • terugsturen en iets anders zoeken (al denk ik dat ik voor die prijs weinig in dezelfde categorie ga vinden met dezelfde specs)
  • bijhouden en de temperatuur een beetje controleren (niet op zachte ondergrond zetten, enz...) Vermits ik toch niet van plan ben om te gamen, zal er misschien niets gebeuren. :?
Het feit dat een dell medewerker zegt dat "de nieuwe systemen" dit probleem niet meer hebben, heeft mij niet echt overtuigd. Integendeel, als ik zo hoor dat er niets veranderd is aan de essentie van het probleem (hardware), geeft zo'n uitspraak nog meer twijfels over de productaansprakelijkheid van dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:59:
[...]

• terugsturen en iets anders zoeken (al denk ik dat ik voor die prijs weinig in dezelfde categorie ga vinden met dezelfde specs)
  • bijhouden en de temperatuur een beetje controleren (niet op zachte ondergrond zetten, enz...) Vermits ik toch niet van plan ben om te gamen, zal er misschien niets gebeuren. :?
Het feit dat een dell medewerker zegt dat "de nieuwe systemen" dit probleem niet meer hebben, heeft mij niet echt overtuigd. Integendeel, als ik zo hoor dat er niets veranderd is aan de essentie van het probleem (hardware), geeft zo'n uitspraak nog meer twijfels over de productaansprakelijkheid van dell.
Gamen heeft er niets mee te maken, juist dan heb je een constante belasting en dus een vaste temperatuur (hier in ieder geval wel, dan blijft hij zo rond de 73 graden hangen met een XPS M1530). Juist de fluctuatie zorgt voor problemen ;) Tenzij je uiteraard de hitteproblemen van de XPS M1330 bedoelt en niet de problemen van de G84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Demoniac schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:49:
Woei, net Gentoo x86_64 op mijn M1330 geïnstalleerd, eens kijken of ik dat een beetje aan de praat krijg. Zit nu op het werk, dus kan helaas nog niet emergen :/
Gentoo is niet zo'n enorm succes, alles uit source installeren leek me leuk (doe ik op FreeBSD ook) maar het kost toch wel heel erg veel tijd. Aangezien Dell zelf ondersteuning biedt voor Ubuntu leek het mij handig om die er op te zetten. Nou vond ik her en der wel dat Dell een aangepaste installatie-cd voor 7.04 aanbiedt, maar voor 8.04 kon ik zoiets nergens vinden. Zitten de drivers van Dell nu in de standaard installatie-cd of moet ik beter zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
_Dune_ schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 22:47:
[...]
Misschien zouden we via dit topic of een algemeen probleemtopic mensen bij een moeten halen om gezamelijk naar Dell te stappen. (Tenminste als Dell zelf op korte termijn geen extra info. geeft)
Ik doe ook wel mee, baal ook van de gang van zaken rondom mijn M1330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:59:
[...]

Ik ben nog een optie vergeten:
  • Terugsturen en dezelfde bestellen met een Intel GMA X3100 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 21:57

Biff

waar zijn de visjes

Het is natuurlijk nooit leuk als je het gevoel hebt dat er wat sluimert, maar ik zou me niet zo'n zorgen maken of hij wel koel blijft en zo. Als het kapot gaat dan gaat het kapot en komt Dell de volgende dag langs.

Ik heb hem eens een weekje om en om een uurtje Furmark en idle laten draaien, ding is verder zo stabiel als wat dus ik maak me er niet meer druk om.

Ondertussen gewoon lekker gebruiken, het blijft een prachtig laptopje. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Biff op 03-08-2008 21:14 ]

Yeah well. The Dude abides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Biff schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:13:
Het is natuurlijk nooit leuk als je het gevoel hebt dat er wat sluimert, maar ik zou me niet zo'n zorgen maken of hij wel koel blijft en zo. Als het kapot gaat dan gaat het kapot en komt Dell de volgende dag langs.

Ik heb hem eens een weekje om en om een uurtje Furmark en idle laten draaien, ding is verder zo stabiel als wat dus ik maak me er niet meer druk om.

Ondertussen gewoon lekker gebruiken, het blijft een prachtig laptopje. :)
Dat kun je wel zo leuk zeggen, maar ten eerst ze komen de opvolgende dag langs mits onderdelen in voorraad zijn. Gaat hij vrijdags stuk dan komen ze op maandag. Daarbij weet je gewoon dat het een tijd bom is. Er zijn overigens nog neven effecten de fan draait doodleuk op 100% deze zal
dus ook sneller slijtage gaan vertonen en doordat de laptop meer energie vraagt zal de accu duur verkort worden. Ik heb niet voor niets een 9 cells accu gekocht.

Voor mijzelf zal het kwa garantie nog wel redelijk loslopen, ik heb bij voorbaat al 4 jaar onsite garantie genomen, maar voor de persoon die 1 of 2 jaar garantie heeft die zal pas vlak na de garantie echt problemen problemen gaan geven.

Daarbij is het gewoon waardeloos te weten met een behoorlijk dure laptop rond te lopen die het elk moment kan begeven, met al het gedronder wat je er bij krijgt. Persoonlijk heb ik niet voor niets een high-end laptop gekocht welke door Dell zelfs wordt aangeraden voor gamers en iedereen weet dat games veel vragen van een systeem.

Zoals je al zegt het is inderdaad een pracht laptopje mijn vriendin is er ook helemaal weg van, vanwege het (gebrek aan) gewicht en het formaat, maar nogmaals ik heb niet twee machintjes samen ter waarde van 3000 euro gekocht om als potentiele tijd bom te dienen. Voor dat geld verwacht ik degelijkheid en goede ondersteuning.

Bij een dergelijke produktie fout verwacht ik dan ook een goede opslossing en geen BIOS update die andere nadelen met zich meebengt.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 04-08-2008 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
_Dune_ schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:33:
[...]
De A12 BIOS laat de fan niet contineu op 100% lopen. Dit BIOS zorgt er alleen voor dat de fan eerder inschakelt en langer blijft draaien, alleen niet op 100%.
[...]
Dan houdt dat dus in dat mijn gpu een echte heethoofd is en nooit meer onder de nieuwe onderwaarde komt, want ik hoor de fan altijd even hard draaien ;)
Demoniac schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:44:
[...]
Gentoo is niet zo'n enorm succes, alles uit source installeren leek me leuk (doe ik op FreeBSD ook) maar het kost toch wel heel erg veel tijd. Aangezien Dell zelf ondersteuning biedt voor Ubuntu leek het mij handig om die er op te zetten. Nou vond ik her en der wel dat Dell een aangepaste installatie-cd voor 7.04 aanbiedt, maar voor 8.04 kon ik zoiets nergens vinden. Zitten de drivers van Dell nu in de standaard installatie-cd of moet ik beter zoeken?
De standaard installatie cd voor Hardy werkt bij mij prima. Heb de hdmi uitgang en de card reader nog niet geprobeerd, maar met de rest heb ik tot nog toe geen problemen gehad. Als je een 8400 hebt raad ik je wel aan om zelf even de nieuwste linux drivers van Nvidia te downloaden (1.74 geloof ik), Ubuntu zelf heeft versie 1.69. En mocht je kvm of xen willen draaien moet je in de bios even virtualisatie aanzetten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

pimlie schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 08:22:
[...]
Dan houdt dat dus in dat mijn gpu een echte heethoofd is en nooit meer onder de nieuwe onderwaarde komt, want ik hoor de fan altijd even hard draaien ;)
Ik heb mijzelf reeds gecorrigeerd, na het installeren van BIOS A12 blijft de fan inderdaad op 100% draaien zelfs met een kamer temperatuur van 22C waarbij alleen wat gesurfd wordt en berichtjes getikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 08:05:
[...]
Zoals je al zegt het is inderdaad een pracht laptopje mijn vriendin is er ook helemaal weg van, vanwege het (gebrek aan) gewicht en het formaat, maar nogmaals ik heb niet twee machintjes samen ter waarde van 3000 euro gekocht om als potentiele tijd bom te dienen. Voor dat geld verwacht ik degelijkheid en goede ondersteuning.

Bij een dergelijke produktie fout verwacht ik dan ook een goede opslossing en geen BIOS update die andere nadelen met zich meebengt.
Volledig mee eens. Maar langs de andere kant, de M1330 is wel een van de goedkoopste in de 13,3 inch klasse. Als je het bv. vergelijkt met de thinkpads. Maar dat is wel een ander genre van pc's.

Ik denk dat ik toch voor de X3100 ga kiezen. Dan offer ik enkel games op voor een betrouwbare laptop die bovendien minder verbruikt en minder warm wordt. Nu alleen nog proberen te regelen dat mijn huidige bestelling wordt vervangen/geannuleerd... iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag me ook af ofdat ik best voor de X3100 zou gaan? Jammer dat er géén ati alternatief is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die videokaart is eigenlijk alleen maar nodig als je 3d programma's gebruikt (CAD, 3d modelling, statistiek, ...) en voor games. Maar dan nog .. voor games kan je beter een 17 inch of een desktop kopen. Die 8400M GS is absoluut niet de beste videokaart.

En ik heb gelezen dat die X3100 het niet zo slecht doet. Maar dan is het wel belangrijk dat je CPU en je RAM iets hoger zijn, omdat die de grafische berekeningen moeten doen. Het ondersteunt trouwens ook DirectX 10 en het heeft hardware Transform&Lightning. Het nadeel van de X3100 is de fill rate, die significant lager is dan een dedicated videokaart. (En dat is ook hetgeen in games tot uiting komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb sinds februari een m1330 met een 8400M GS. Mijn laptop wordt inderdaad vrij warm en sinds ik het A12 bios geïnstalleerd heb, draait de fan continu (zij het op verschillende geluidsniveaus). Wat zijn de ervaringen van de m1330 gebruikers met bios A12 die een X3100 hebben? Ik ben aan het overwegen om Dell op te bellen en een vervangexemplaar aan te vragen met een intel X3100. De 8400M GS is echt de domper op de feestvreugde, want voor de rest is het een prachtige laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
Biedt Dell in NL wel de X3100 als optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Sovereign schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:14:
Biedt Dell in NL wel de X3100 als optie?
In het goedkoopste model wel ja. Maar als je die dan van een grotere harddisk en snellere CPU voorziet, is ie waarschijnlijk nog duurder dan het model erboven met dezelfde specs + een 8400GS. En dat is een beetje jammer natuurlijk.
Je zou het kunnen proberen te regelen via de telefoon, ik heb begrepen dat er wat dat betreft best veel mogelijk is bij Dell. Wellicht geven ze je zelfs korting als je een iets duurder model kiest, maar met een X3100 ipv een 8400GS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In België (en waarschijnlijk Nederland ook) is het niet mogelijk om een bestelling aan te passen die al in "preproductie" is. Ik heb op Dell USA die mogelijkheid wel gezien. Ik heb mijn bestelling wel kunnen annuleren. Mijn betaling wordt teruggestort, en ik kan een nieuwe bestelling plaatsen.

Het kan zijn dat er misschien iets geregeld kan worden voor een andere aanpassing (bv een andere batterij), maar de videokaart kunnen/willen ze niet meer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2024
Even een vraagje waar jullie mij misschien antwoord op kunnen geven:

Stel ik neem de T5550, 1.8 GHz processor, als ik hieraan de Nvidia videokaart toevoeg, zal het dan mogelijk zijn om goed en vloeiend HD content af te spelen? of moet ik er dan ook een snellere processor ingooien?

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Painxiom schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 13:28:

Stel ik neem de T5550, 1.8 GHz processor, als ik hieraan de Nvidia videokaart toevoeg, zal het dan mogelijk zijn om goed en vloeiend HD content af te spelen? of moet ik er dan ook een snellere processor ingooien?
Wat bedoel je met HD? 720p of 1080p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2024
Roamor schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:25:
[...]

Wat bedoel je met HD? 720p of 1080p?
Beiden, maar met mijn huidige laptop kan ik ook al 720p afspelen, dus het lijkt me dat als ik er nu een koop 1080p wel leuk is om af te kunnen spelen... (wel licht overbodig gezien het kleine scherm maar toch...)

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Je kan een WUXGA scherm erin zetten dan kan je op je 'kleine' scherm gewoon 1080p kijken toch? Of de GPU dit aankan weet ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Jannibal23 op 05-08-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Painxiom schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 13:28:

De nvidia 8400m gs ondersteunt hardware accelerated playback van H.264 formaat (1080p, 720p), maar daar is een aparte codec voor nodig. Dus de GPU doet het meeste werk.

De intel X3100 is enkel software accelerated. Maar de belasting op de CPU valt best mee. Zoals in de link hieronder, een T7500 CPU is voor 19% belast.

Hier is een goeie topic over beide video-oplossingen: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=271764

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Jannibal23 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:38:
Je kan een WUXGA scherm erin zetten dan kan je op je 'kleine' scherm gewoon 1080p kijken toch? Of de GPU dit aankan weet ik niet.
1920x1200 op 13"? En hoe wou je dat er in zetten?
Ik denk dat het er geschaald op het 1280x800 scherm ook prima uitziet. (zal het eens testen ;)) Overigens heb ik her en der zitten lezen en schijnt de LED-backlight erg fijn te zijn voor films kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky2k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-09 21:28
Heeft iemand OSx86 Leopard geïnstalleerd? Ik wil graag weten of de geluidskaart goed ondersteunt. Ik gebruik namelijk Logic Pro en ik lees op sommige forums dat die hoge latency heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
had je voor bovenstaande niet beter een macbook gekocht???

anyway ik ben op zoek naar de software voor de integrated camera. Op de dellsite vind ik de driver wel zodat de cam werkt in msn enzo, maar de software maarmee je kan filmen (en de special effects) lijk ik niet terug te vinden.

Kan er mij iemand helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Staat die niet gewoon op de DVD dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
webcam software staat volgens mij op een apart schijfje wat je bij de laptop hebt gekregen...
dan kan je al die geinige dingen doen met je webcam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Sky2k schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 01:17:
Heeft iemand OSx86 Leopard geïnstalleerd? Ik wil graag weten of de geluidskaart goed ondersteunt. Ik gebruik namelijk Logic Pro en ik lees op sommige forums dat die hoge latency heeft.
Ik heb al eens met een neef met een M1330 OSx86 Leopard proberen te installeren.
Het probleem was toen echter de grafische kaart.

Als je GEEN driver installeerde voor de NVidia kaart, dan kreeg je beeld, maar zonder QE, en zonder de goede resolutie. Installeerde je de Laptop Nvidia driver van de Leo4All disc, dan kreeg je gewoonweg GEEN beeld...

Dus ik weet niet hoever het staat met het geluid, maar beeld is ook belangrijk, dacht ik zo...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
ontwerp schreef op maandag 04 februari 2008 @ 02:21:
Hoi Allen

Ik krijg mijn m1330 led 200gb 7200rpm 2gb morgen binnen hopelijk. [lucky my grirlfriend is at home hehehe]

Wil mijn geheugen upgraden naar 4GB. En wil niet op een paart tientjes letten. Wil beste geheugen kopen voor het.
OCz??, GeiL, Crucial, Corsair etc

Zag deze :
Geil 2x 2gb : a 90 euro in NL : http://configurator.geilu...n=XPS+M1330&modelid=64886

En

TRanscend : Transcend: TS2GDL1710
http://www.geheugen.com/m...00_2.2G_uitbreidingen.htm

Kingston : zelfde prijsklasse denk ik,...

Verder nog corsair en crucial
Las deze over 4gb ocz: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=210801
Enige wat mij ongerust maakte is een post over instabiliteit... hmmmm

Dus wil een a klasse geheugen kopen daar dollar en ramprijzen erg gunstig zijn...
Wie oh wie?

Gr Val
Ben je hier nog uit gekomen? Laat eens wat weten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Demoniac schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 22:12:
[...]
1920x1200 op 13"? En hoe wou je dat er in zetten?
Ik denk dat het er geschaald op het 1280x800 scherm ook prima uitziet. (zal het eens testen ;)) Overigens heb ik her en der zitten lezen en schijnt de LED-backlight erg fijn te zijn voor films kijken.
Hmmm, ik was op de een of andere manier ervan uitgegaan dat het om een M1530 ging (die hebben namelijk wel WUXGA schermen), beetje vreemd van mij in een M1330 topic. Never mind, laat mijn opmerking van gisteren dus maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
patrieckske schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:08:
webcam software staat volgens mij op een apart schijfje wat je bij de laptop hebt gekregen...
dan kan je al die geinige dingen doen met je webcam
welja dat schijfje is zoek. Normaal hanteer ik een map systeem waarbij alle cd's zitten per aankoop, maar de software voor de cam zit er nergens tussen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
d4damager schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:23:
[...]

welja dat schijfje is zoek. Normaal hanteer ik een map systeem waarbij alle cd's zitten per aankoop, maar de software voor de cam zit er nergens tussen 8)7
En die heb je niet in de bijgeleverde map gestopt/laten zitten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
itlee schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 14:13:

Dit is onderdaad een goede tip,
helaas wordt de laptop te warm om vast te houden/of om op je schoot te leggen als je op de bank zit... (mijn laptop in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Demoniac schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:44:
[...]
Vandaag op het werk even de USB-stick van een collega geleend waar een bootable Ubuntu op stond. Binnen no-time was die geïnstalleerd en een half uurtje later had ik ook de videokaartdrivers aan de praat. De (Intel) wifi-kaart, bluetooth, accu/voeding, geluidskaart, mediabuttons, praktisch alles werd direct herkend! :D Voor de fingerprint-scanner moest ik ThinkFinger installeren die ik verder nog niet geconfigureerd heb, maar het CLI-tooltje heeft al wel succesvol mijn vingertjes ingescand.
Een hele dikke duim oomhoog dus voor Dell's support voor (Ubuntu) Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dell zal voor de systemen die de bekende problemen met de NVidia GPU hebben aangepaste garantie bieden!

Zie: http://direct2dell.com/on...ell-laptop-customers.aspx

Though the actual number of affected laptops is limited, many of you expressed concern for potential problems in the future, and we can understand that. We are committed to serving our customers. We do intend to offer modified service terms to specifically support all customers worldwide who are affected by this issue. Right now, our teams are working through details. When I have specifics to share about service terms, I will do that here.

Prachtig dat DELL tegemoet komt aan wat alle betroffenen verdienen. Dit is de enige juiste aktie.

Blij dat ik voor DELL heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Maar er is dus nog niets duidelijk over hoe ze het gaan aanpakken, als ik volgende week mijn GPU kapot heb en dan weer dezelfde GPU krijg vind ik dat geen oplossing: dan krijg ik gewoon een GPU waar het probleem zich nog niet voordoet doordat hij nieuw is. Daar heb ik niets aan, ik hoop dan ook (evt. vanuit nVidia zelf) op een gepaste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste is dat ze hun verantwoordelijkheid nemen.

Momenteel zullen alle moederboards die ze hebben waarschijnlijk nog de "foute" GPU hebben, dus kunnen ze niet anders dan wanneer je NU een probleem ervaart je moederboard vervangen met een ander moederboard met nog steeds die foute GPU erop.

Zodra ze de produktie hervat hebben met GPU's die het thermische probleem niet meer hebben, en de enige die die foutloze GPU's kan produceren en aan DELL leveren is NVidia zelf, pas dan kan DELL moederboards produceren met de probleemloze GPU's en dus bij die klanten die dan het probleem melden, dat "foute" moederboard vervangen met een nieuw moederboard met de foutloze GPU erop.

Dat is de enige manier waarop DELL het probleem tegemoet kan treden. Besef goed dat DELL voor de beschikbaarheid van foutloze GPU's volledig afhankelijk is van NVidia. Dus dat DELL pas de oorzaak kan wegnemen wanneer NVidia de foutloze GPU's kan leveren en DELL deze in haar produktieketen van moederboards heeft kunnen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust-Fi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
Ik ben dus zelf ook aan het zoeken naar een laptop tegen het begin van het nieuwe academiejaar. Ik zat de hele tijd naar deze m1330 te kijken. Lenovo en Vaio leken mij te duur maar...

Als ik is een m1330 config (als consument) die zo goed mogelijk aanleunt bij de vaio VGN-SR19VN
http://vaio.sony.be/view/...ies&category=VN+SR+Series

Dan kom ik op 20€ verschil ofzo... + bij vaio heb je centrino 2 en krijg je een ATI Mobility Radeon™ HD 3470.
In 3dmark 06 is dat 1933 vs. 1365!

http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html
Bij de vaio zie ik slechts een 34mm ipv 54mm exprescard slot maar blijkbaar kan je de meeste accesoires ook in dat formaat vinden.

Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog mensen die deze laptop op het oog hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Vergeet je niet om allerlei kortingsbonnen in te vullen bij je Dell? Dat scheelt nogal, ik had 15% korting en dan wordt het verschil toch iets groter dan 20 euro en de keuze misschien iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust-Fi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
Nja je hebt gelijk... ik had hem eignl moeten configgen onder kleine bedrijven. Via mijn dell accountmanager gaat er dan mss nog een stukje af.

Ik kom op 1229 voor de M1330 en 1499 voor de vaio op de sony style shop... hij is wel goedkoper te vinden in duitsland enzo blijkbaar.

Al bij al lijkt het wel ook een betere laptop te zijn die zijn meerprijs mss waard is.
In het overeenkomstige topic op tweakers lees ik ook weer dat de palmrests lekker koel blijven:
Mouki_9 in "[Ervaringen] Het grote Sony Vaio VGN-SR ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart101
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik zou graag twee 2408WFP 24" tft-schermen aansluiten (extended desktop mode) op mijn M1330.
Eentje via DVI en één via hdmi.

Is dit mogelijk. Kan de NVIDIA GeForce 8400M GS grafische kaart dit aan?
:?

• silmaril8
  • Niet online
Volgens mij kan dat niet. Het is of VGA, of HDMI. Er zit trouwens geen DVI op...

Conclusie: je kan maar 1 scherm aansluiten.

[ Voor 22% gewijzigd door silmaril8 op 14-08-2008 00:09 ]

• pimlie
silmaril8 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:09:
Conclusie: je kan maar 1 scherm aansluiten.
Tenzij je een Matrox Dualhead2GO hebt, dan kan het weer wel... ;)

• bleh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
Heeft er iemand een goed adresje voor 9-cell batterijen te kopen?
ebay mag ook altijd.
Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Dit is vaak uitzoekwerk en met een beetje nazoeken is het meeste snel genoeg gevonden; uiteindelijk moet je de keuze dus zélf maken.