Maandag 14/4/2008 dus een M1330 besteld:
punten van aandacht waren:
- gewicht
- stroomverbruik
- evenwichtige performance, niet noodzakelijk top performance
- budget was niet zo belangrijk, maar ook geen superbedragen
- stil!
Ik had nog getwijfeld met volgende laptops:
Lenovo Thinkpad
- geen optical drive
- ofwel 12.1 inch klein en duur met minder features of wel minstens 14"
- vrij duur
Macbook air
- dvd station, firewire, ethernet extern...
- je betaalt veel voor de stijl
- closed case design
Sony VAIO
- te duur
Toshiba Sattelite U305-S5127
- 4200 rpm schijf
- "budget versie van de m1330"
- geen n wifi
Andere laptops van dell kleiner dan 13"
- 4200 rpm is te weinig
- niet performant genoeg
Sony SZ serie
- te duur
Toshiba Tecra M8-S8011
- fan te luid onder load
- begint al van 4.5lbs bij nog maar een 6 cell batterij (net iets te zwaar vergeleken met m1330)
Tenslotte geef ik wel toe dat het design ook wel meegespeeld heeft, terwijl ik daar normaal niet zoveel naar kijk. De m1330 is echt een mooie laptop.
xps 1330
Intel® Core™2 Duo T8100 Processor (2,1 GHz, 800 MHz, 3 MB L2-cache)
- Zie mijn vorige post: ik wou een 65W adapter vanwege het gewicht (slechts 350g) en de grootte
- Dit was de snelste processor die ik kon selecteren met een 65W adapter (anders foutmelding)
- Nieuwste penryn modellen (vanaf T8100 en hoger) zijn iets zuiniger
Legitieme Windows Vista® Business - Nederlands
- Inclusief 'crapware', maar
die smijt ik er wel van
- Helaas nog geen andere keuze zoals Ubuntu hier in belgië (amerika wel)
- Hopelijk zal vista nu wel meevallen met de
pas gereleaste SP1 in het nederlands
Tuxedo Black & camera met 0,3 megapixel voor WLED-beeldscherm
Thin & light 13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED Display (300 nits) with TrueLife™
- Hierover geen twijfel: LED= zuiniger, helder, licht en hoger contrast
- 13.3 inch omdat het toetsenbord kleiner is van kleinere modellen en omdat dit de grens was van doenbaarheid van grootte voor op te kijken, 12" was te klein
- Deze laptop was beste prijs/kwaliteit laptop die ik kon vinden in 13" formaat
Biometric Fingerprint Reader
- Geen andere keus
- Schijnt niet altijd zo veilig te zijn
3GB Dual Channel DDR2 SDRAM
- Omdat ik eventueel van plan ben Ubuntu met VMWare Windows te draaien
- Omdat meer geheugen geen extra stroom vraagt
- Nadeel is dat dual channel niet volledig gebruikt wordt maar bij 4GB op 32bits wordt 800MB van het geheugen niet gebruikt. 64bit heeft nog te weinig voordelen en staat precies nog niet zo stabiel heb ik de indruk.
- Ik denk dat vista dit extra geheugen zeker kan gebruiken. Op anandtech had ik gelezen dat 3GB de 'sweetspot' van vista was.
200 GB SATA harde schijf (7.200 rpm)
- uit wat ik kon leren van
wat researchwerk is dat 7200 rpm schijven nauwelijks meer of soms zelfs minder stroom verbruiken dan sommige 5400 rpm modellen (scheelt 5 minuten batterij). Ook vormt de harde schijf vaak een bottleneck in een laptop en is de snelheidswinst dus zeker welkom voor een evenwichtig systeem.
- 200 GB omdat ik die ruimte wel nodig heb en omdat de schijf sneller is door de toegenomen datadichtheid per platter vergeleken met bijvoorbeeld 120GB modellen
- SSD schijven zijn veel te duur nog (700 euro meerprijs)
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
- omdat het niet anders kon als je het LED scherm neemt
- omdat de meeste configuraties hier op dit forum deze kaart hadden
- maar eigenlijk wou ik toch een geïntegreerde Intel X3100, omdat het stroomverbruik toch een stuk hoger ligt bij een dedicated kaart en ik niet game
- ik had echter wel gelezen dat je de gpu kon underclocken en daarmee een lager of gelijkwaardg stroomverbruik als de X3100 kon bekomen, maar ik betwijfel of dit werkt en of de performance dan nog doenbaar is
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)
- Extra gewicht das waar (iets van een 250g ofzo vgl met de 6cell), maar ik vond de totale batterijduur van ongeveer 5-6uur ipv ongeveer 3-4uur wel zeer handig
- Ook steekt de batterij uit aan de onderkant (de 6 cell niet). Sommigen vonden dit lelijk maar ik zie het anders:
De laptop schijnt 8 graden koeler te zijn door de verbeterde airflow + het is ergonomischer zo te typen en je polsen rusten zo niet op de onderkant van het toetsenbord dat ook warm kan worden had ik gelezen.
Intel Wireless-n minikaart
- geen twijfel nieuwste technologie, wel jammer dat WiMax nog niet verkrijgbaar was (wachten tot juni voor de nieuwe centrino was net iets te lang)
Bluetooth
Externe 56K/V90-modem (USB) inclusief kabel en adapter - Nederlands
Ik heb ook nog een extra 'auto/air' slim 65W adapter besteld, die nog minder weegt en nog kleiner is.
Maar die zal vermoedelijk wel koken
Dit alles heb ik hier in belgië besteld voor de prijs van 1305 euro met devolgende kortingen:
- min 170 euro op geslecteerde modellen
- gratis levering
- 15 % korting tot 15/4/2008
Ik heb eerst via telefoon een offerte laten maken veel mensen op dit form dit aanraden. Ik vond dit echter verre van ideaal. De extra kortingen die sommigen hier gekregen hebben aan de telefoon kreeg ik niet. En ik kreeg geen melding of mijn kortingscode nu werkte of niet, maar zag dit later in de offerte pas.
Dan maar gewoon online besteld, vind ik persoonlijk veel handiger. Zo is het adres bijvoorbeeld zeker juist.
De leveringsdatum stond gepland voor 13/05/2008 maar ik heb juist gekeken en nu is ie al verzonden van gisteren, das SNEL !! 3 dagen na bestelling verzonden dus!