+2 weg: reacties slecht of moderatiesysteem slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb de laatste week (eigenlijk sinds de invoering van het nieuwe moderatiesysteem steeds gestager) twee dingen gemerkt:
  • De +2-posts zijn verdwenen.
  • In veel topics zijn er meer -1 posts dan 0-posts
Nu vraag ik me af wat de conclusie is. Ofwel zijn de reacties veel slechter geworden. Tweakers is over de jaren heen populairder geworden, en trekt meer mensen aan. Ook mensen die er niets van weten, en die slecht onderbouwde, slecht verwoorde reacties posten.

Ofwel is het een structureel probleem met het moderatiesysteem. Dat betekent dat reacties die vroeger op 1/5 of 2/5 gemodereerd werden, nu op -1 terecht komen. Ik heb eerder die indruk. Dat is simpel te testen: laat een kudde moderators bij wijze van experiment los op een oud artikel + reacties.

Ik vind het in ieder geval heel jammer dat +2 volledig verdwenen is. De bedoeling van het moderatiesysteem is twee-erlei:
  • Dat je de filter op +2-only kunt zetten en enkel intelligente, goed onderbouwde reacties leest.
  • Dat mensen beloond worden voor goede reacties
Blijkbaar faalt het nieuwe moderatiesysteem in beide opdrachten. Er zijn geen +2-reacties. Vaak vind ik korte 0-reacties meer het lezen waard dan +1-reacties. Er zit een hele grote discrepantie tussen posts die op 0 terechtkomen; sommige zijn stom geblaat, anderen zijn best interessant.

Zelf vond ik een 2/5 of 3/5-score meer belonend dan de steevaste 0 of af en toe 1. Het verschil tussen 1 en 0 is een WERELD van verschil in het huidige systeem; een +2 is bijna onbereikbaar.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dat er te weinig +2 beoordelingen worden gegeven is een feit. Mede om deze reden is o.a. het volgende topic geopend waar potentiële +2 posts kunnen worden gemeld: Het kleine +2 posts topic. We hopen op een impuls die er voor zorgt dat er meer +2 moderaties zullen komen. De pro mods proberen hier het goede voorbeeld te geven.

Ik moet uit persoonlijke note wel toegeven dat ik weinig of in ieder geval minder dan verwacht +2 waardige posts tegen kom de laatste tijd. Het aantal one liners of fok achtige posts lijkt naar mijn gevoel te stijgen.
* Dat mensen beloond worden voor goede reacties

Blijkbaar faalt het nieuwe moderatiesysteem in deze opdracht.
(de quote vrij aangepast)

Ook een +1 is een beloning, zeker gezien de +2 de max score is.
Vaak vind ik korte 0-reacties meer het lezen waard dan +1-reacties.
Heb je voorbeelden? De lengte van een post hoeft namelijk niet te te duiden op een bepaalde beoordeling (dwz ook een korte post kan een +2 verdienen).

[ Voor 68% gewijzigd door Bor op 11-01-2008 23:02 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Badge % o.i.d.
Grammat ! caliteit
Dubbele woorden (zin)
Wijzigingen + (hoofd)letters
Bronvermelding * minder tekens

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2016 16:06 . Reden: [PROTOCOL] - PROTOCOL INKORTEN - WWW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
Random reacties (die 0 scoren) uit nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft

stom: B-Force in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'
saaie reactie: BlooDbeak in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'
scherpe opmerking: Xirt in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'
goed onderbouwd, duidelijk uitgelegd: Rinzwind in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'

Deze krijgt +!: Moartn in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'
Degene die perfect hetzelfde vertelt: Pmf1971 in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'
Deze persoon vertelt ongeveer hetzelfde als bovenstaande: Saus in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'

Scherpe opmerking, nog door niemand gemaakt: player-x in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'
Heel erg interessante reactie, veel aanvullende info: thegve in 'nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft'

Elk van deze reacties had in het oude systeem een +1 gekregen met een bepaalde reden bij. In het huidige systeem worden ze niet beloond. Daarom denk ik dat we voor veel gebruikers naar een negatief post-score gemiddelde gaan: bijna alle posts worden als '0' gemarkeerd, posts die hetzelfde herhalen komen op -1 en de gebruiker krijgt een negatief gemiddelde.

Dat zou overigens een heel mooie statistiek zijn. Het gemiddelde van alle gebruikers bekijken die geregistreerd waren ten tijde van de moderatie-overgang, en kijken hoe hun maandelijks post-score-gemiddelde evolueert. Ik durf er mijn hoofd op verwedden dat die in dalende lijn gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Parasietje op 11-01-2008 23:29 . Reden: nog extra ideetje toegevoegd ]

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 18:15

MsG

Forumzwerver

Volgens mij is iedereen wat te negatief ofzo. Je ziet dat standaard posts gewoon 0 krijgen. En dan de posts met echte meerwaarde +1 krijgen. Maar waar zou +2 dan voor moeten? Extreme mega meerwaarde? of alles moet één niveau hoger, maar dan krijg je dat ongewenste berichten neutraal worden ipv negatief.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waar het aan schort bij die reacties is relevantie en onderbouwing. Ik vind dus ook niet dat die reacties verkeerd staan. Een 0 is een prima score.
Die laatste die je aanhaalt is wellicht nog wel een +1 waard.

De +2 is inderdaad voor een groot deel verdwenen. Dat zal enerzijds komen door de hogere drempel om een +2 te geven, en deels omdat ze er gewoonweg nauwelijks zijn. Ik doe mijn best om meer +2 te modden, maar ik zie er simpelweg gewoon heel weinig die op +2 zouden kunnen.

Dit punt vind ik nog wel interessant:
Er zit een hele grote discrepantie tussen posts die op 0 terechtkomen; sommige zijn stom geblaat, anderen zijn best interessant.
De 0-score beslaat inderdaad een groot spectrum van de reacties. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de eigenschappen van de 0. Het is de default score, die je kiest wanneer een reactie niet overdreven positieve of negatieve eigenschappen bezig. Hier voldoen veel reacties aan. Ook zal er bij twijfel waarschijnlijk eerder 0 dan -1 of +1 gemod worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
Het originele idee van het mod-systeem was om scores 4-5 te vertalen naar +2, scores 2-3 naar +1, score 1 naar +0, en score 0 naar -1.

In realiteit is het als volgt: 6: +2, 4-5: +1, 2-3: 0, 0-1: -1. Dit is terribly wrong, omdat de mensen die op de goede weg zijn, maar net geen +1 verdienen, ook geen beloning krijgen.
... maar ik zie er simpelweg gewoon heel weinig die op +2 zouden kunnen.
Dus jij stelt dat het niveau is gedaald? Want zoals ik mij herinner, in het vorige mod-systeem waren er toch minstens 1 post per nieuwsitem dat op 4 of 5 stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Parasietje schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:58:
Het originele idee van het mod-systeem was om scores 4-5 te vertalen naar +2, scores 2-3 naar +1,

In realiteit is het als volgt: 6: +2, 4-5: +1, 2-3: 0, 0-1: -1. Dit is terribly wrong, omdat de mensen die op de goede weg zijn, maar net geen +1 verdienen, ook geen beloning krijgen.

[...]

Dus jij stelt dat het niveau is gedaald? Want zoals ik mij herinner, in het vorige mod-systeem waren er toch minstens 1 post per nieuwsitem dat op 4 of 5 stond?
Ten eerste, was de maximumscore bij het vorige systeem niet 4?
Verder weet ik niet of het zin heeft om te vergelijken met het vorige systeem. Je punt, dat mensen met een 0 geen beloning krijgen klopt wel, maar je kunt je ook afvragen of een post die geen meerwaarde heeft ook punten moet krijgen. Een 0 is wat dat betreft geen straf, maar gewoon een neutrale score.
Het is echter wel zo dat in dit systeem de niet erg zinvolle, maar toch onschuldige posts dezelfde score krijgen, dat kan als oneerlijk worden ervaren. Imo niet onterecht, maar hier is bewust voor gekozen in dit systeem.
Waarschijnlijk om zo de drempel voor het reageren wat lager te krijgen. Zodat mensen gewoon kunnen posten wat ze willen zonder hiervoor naar beneden te worden gemod (een 0 in het oude systeem). Dan hou je alleen de -1 nog als afvalputje. Opzich een goede gedachte, maar het creëert wel een heel groot spectrum voor de 0. En hierdoor dus het hierboven aangehaalde gevoel van onrechtvaardigheid.

Ik wil overigens niet zeggen dat het niveau omlaaggegaan is. Wellicht is het zo, aangezien het nieuwe systeem best wel ruimte laat voor reacties die eigenlijk vrij weinig te melden hebben. Aan de andere kant kan het een tekortkoming van het systeem zijn, dat de +2 te "prestigieus" opgezet is, of zo wordt geïnterpreteerd door de modders na het lezen van de Mod-FAQ. Verder heb je natuurlijk de angst om een grote afwijking te creeëren wanneer je een +2 geeft. Die drempel is vele malen groter dan het geven van een -1 of een +1. Dat speelt denk ik een significante rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Het originele idee van het mod-systeem was om scores 4-5 te vertalen naar +2, scores 2-3 naar +1, score 1 naar +0, en score 0 naar -1.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Dat is slechts de vertaalslag die ze met oude topics hebben gemaakt, maar er is ook uitgebreid op gewezen dat dit niet letterlijk vertaalt dient te worden bij nieuwe moderaties, aangezien daar een nieuwe andere FAQ voor is.
Nee, het moderatieniveau is gestegen :p. In het oude systeem stonder er zelfts minstens 10 posts op +4 (het hoogste toen dacht ik), echter was 99% van deze posts gemod omdat men het er toevallig mee eens was. (fanboy-mods).

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Destijds kon je ook nog +2 grappig standaard halen (en werd +3 grappig ook veel gezien)... +4 kwam in mijn ogen weinig voor, maar wel iets meer dan +2 nu. (zeg maar eens a 2x per serieuze draad, sommige gevallen veel meer). Gelukkig was er toen ook +3 om een goede mening alsnog te onderscheiden van de 'serieuze bijdrage' die we toen +1 waardeerden, en nu een 0 meekrijgt. Ex-nullen en flames e.d. worden nu op de grote hoop gegooid en krijgen -1. (als je het echt te erg maakt -2, maar dat kon vroegah ook al).

Mods zijn nu geselecteerd, er wordt meer gemod, en er wordt (naar mijn bescheiden mening) beter gemod. De flames zijn er snel genoeg uit, en als er eerst een goede mod langsgeweest is, doen de papegaaien de rest wel. (betekent niet dat ik er blij mee ben, maar ze doen, mits goed aangestuurd, een nuttige klus ;) )

Reacties worden wel slechter, zo ver ik dat kan (/denk te kunnen ) beoordelen. Er wil nog wel eens een goede discussie ontstaan (package-management Linux-Windows van gisteren), maar die zijn zeldzaam geworden. Waarom? Joost mag het weten.

Onderbouwing en statistiek hier te vinden, Ecte heeft de toolbox opengetrokken.
Hier is een ouder draadje over het onderwerp te vinden, het +2-draadje geeft ook info, met aan het einde een discussie over wat en hoe (eind pagina 2, begin 3 eigenlijk)... Zie ook daar voor meningen en opinies ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FreezeXJ schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 09:07:
Destijds kon je ook nog +2 grappig standaard halen (en werd +3 grappig ook veel gezien)... +4 kwam in mijn ogen weinig voor, maar wel iets meer dan +2 nu. (zeg maar eens a 2x per serieuze draad, sommige gevallen veel meer). Gelukkig was er toen ook +3 om een goede mening alsnog te onderscheiden van de 'serieuze bijdrage' die we toen +1 waardeerden, en nu een 0 meekrijgt. Ex-nullen en flames e.d. worden nu op de grote hoop gegooid en krijgen -1. (als je het echt te erg maakt -2, maar dat kon vroegah ook al).
Met het verminderen van de niveau's betekent dat uiteraard dat het spectrum van de scores groter wordt. Vooral grappen zullen hier wel onder lijden, ook al mag een goede grap wél naar +1. Nu moet ik ook zeggen dat het niveau van de grappen meestal beperkt blijft tot oneliners en flauwe semi-flames.
De vroegere nullen vallen er nu een beetje tussenin, inderdaad. Echter, ze worden niet allemaal naar -1 gemod. Een groot aantal semi-nutteloze reacties krijgen alsnog een 0 omdat ze onschuldig zijn.
Mods zijn nu geselecteerd, er wordt meer gemod, en er wordt (naar mijn bescheiden mening) beter gemod. De flames zijn er snel genoeg uit, en als er eerst een goede mod langsgeweest is, doen de papegaaien de rest wel. (betekent niet dat ik er blij mee ben, maar ze doen, mits goed aangestuurd, een nuttige klus ;) )
Mods worden niet geselecteerd, iedereen kan modereren door dit aan te zetten. Voor de rest ben ik het met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga voor mezelf de drempel wat lager leggen, en wat vaker een +1 uitdelen. Ik vind het echt jammer dat op niveau 0 er zoveel verschillende reacties zitten. Als ik ervoor kies om enkel posts op +1 of hoger te bekijken is het wel erg leeg. Als gevolg daarvan zet ik het op niveau 0, omdat daar toch vele erg nuttige posts tussen zitten die allemaal een 0 hebben gekregen. Echter zitten op dat niveau ook een hele hoop posts die eigenlijk nutteloos zijn. Volgens mij mag de lat best wat lager worden, en wat meer +1 voor nuttige posts, en +2 voor onmisbare post worden gemod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 23:14
Is het nu dus de bedoeling dat de drempel wat lager gelegt word?

Ik heb bijvoorbeeld de volgende post een +2 gegeven (goede inhoud, hoofletters, punten, heeft met artikel te maken, niks op aan te merken):

oliveroms in 'nieuws: Planet zet per ongeluk klantgegevens bij abonnee online'

Is dat nou de bedoeling??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Heb ik ook een tijdje geleden al gevraagd, maar helaas geen antwoord op gekregen... Kijk, an sich kan ik die post ook bedenken, alleen heb ik het niet gedaan ;) Het punt is of we op inhoud gaan kijken, op stijl, of op allebij. Inhoud is er genoeg, en gaat meestal ook aardig samen met een nette schrijfstijl. Perfecte posts zonder interessante inhoud worden over het algemeen afgeserveerd met een 0 of 1, dus daar wordt niet op gelet. Waarschijnlijk verlangen mensen het laatste, en moet alles perfect zijn voor een +2 wordt uitgedeeld. Verklaart meteen waarom het zo weinig gebeurt : er is maar heel erg weinig perfect :P

De oplossing lijkt me nog altijd om het systeem door te zetten zoals het staat, en hopen/smeken dat er maar veel goede posts komen omdat de mensen met kennis ook willen reageren. Iedereen met wat kennis kan een +1 fabriceren (lukt mij in elk geval regelmatig, als ik er even voor ga zitten), en die mensen die meer weten blijven blijkbaar weg... Haal ze terug please....

(oh, en die post kreeg een +1, vond em inhoudelijk net niet goed genoeg, maar ik ben in een wat slechtere bui vandaag)

[ Voor 5% gewijzigd door FreezeXJ op 14-01-2008 16:37 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Voor mij is het niet de bedoeling de drempel doodleuk structureel te verlagen voor het genereren van +2 posts. Voor een +2 hoeft het van mij niet taaltechnisch perfect te zijn, maar wel zonder niet nette taal. Gescheld / geflame laat je dus maar. De inhoud dient echter wel goed te zijn. Een +2 is wat mij betreft voor specifieke kennis die ik niet met 5 min google kan vinden, of een goed beargumenteerd, liefst origineel, ontopic betoog. Dit lijkt allemaal heel streng, maar een +2 is voor mij dan ook niet iets dat je puur met een beetje moeite kan krijgen, maar waar ook een bepaalde kennis overgedragen dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:06:
Ik denk dat misschien standaardwaarde bepalen adhv de volgende dingen wellicht kan helpen:

- Aantal karakters.
- URL/verwijzing er in of niet.
- Gemiddelde reactiescore van persoon meenemen.
Dit soort praktijken helpen de kwaliteit van reacties echt niet omhoog hoor. Vooral die eerste twee zijn zo simpel te omzeilen dat ze compleet nutteloos zijn. Het zal zelfs averechts werken denk ik.

De gemiddelde reactiescore van een persoon meenemen voor de bepaling van een standaardniveau is al wel vaker geopperd. Het is an sich een aardig idee, ware het niet dat je mensen die hun 'leven' proberen te beteren, dat bemoeilijkt door ze te laten beginnen op -1. Er is een grote kans dat ze dan op -1 blijven namelijk, omdat een groot deel v.d. bezoekers de betreffende reactie niet meer leest.

Daarnaast wordt het moderatie systeem er minder transparant van. Er zijn dan geen 'ongemodde' posts meer, want alles heeft al een score. Het lijkt me toch niet wenselijk :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

ozakigames schreef op maandag 14 januari 2008 @ 16:21:
Is het nu dus de bedoeling dat de drempel wat lager gelegt word?

Ik heb bijvoorbeeld de volgende post een +2 gegeven (goede inhoud, hoofletters, punten, heeft met artikel te maken, niks op aan te merken):

oliveroms in 'nieuws: Planet zet per ongeluk klantgegevens bij abonnee online'

Is dat nou de bedoeling??
Het is niet de bedoeling de lat zo laag te leggen dat vanzelf meer +2 verschijnt. Maar enigszins soepelere +2's zijn IMHO geen probleem*. Deze reactie bv pakt verschillende punten best simpel aan. Iedereen zou het kunnen, maar net als de uitvinder van de paperclip.... kom er maar eens op. Daarom vind ikzelf een +2 daarvoor best te doen, minpuntjes geven omdat er interpunctie enzo aan ontbeert (in beperkte mate) vind ikzelf erg flauw wanneer er wel een valide post staat. Ik geef ook gewoon een +2 aan dat soort dingen.

* Mocht je inderdaad regelmatig zulke posten een +2 geven waar anderen een +1 geven maar daardoor met de modbot in problemen komen dan mag je dat te allen tijde melden hierzo op TMF (of aan mij). Problemen door toch een kleine extra waardering te geven zou niet mogen dus laat dat geen risico zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
Ik zie nu wel dat er, nu al, best veel +1 en redelijk veel +2 gegeven worden.
Ook zie ik een verbetering in de posts:

nieuws: Kamer bespreekt verruiming afluistermogelijkheden gsm

(natuurlijk weer een first post maar verder allemaal goede posts)

Ik denk dat het echt zin heeft om die beloning van +1 en +2 gewoon niet teveel, maar ook echt niet te wijnig voor te laten komen. De posts verbeteren hier van.

edit:

Nog een paar artikelen waar het goed gaat met het niveau van de posts:

nieuws: Zweeds OM probeert Pirate Bay-leden te begraven in documenten

nieuws: 'Sony halveert productiekosten PS3' (ik tel maar 3 keer rood :) )

nieuws: EMC gaat de solidstatemarkt op (2x rood :) )

Het is misschien wat snel geoordeelt maar ik zie dus geen pagina`s vol met rood meer én langere en betere posts.

[ Voor 38% gewijzigd door Synch op 15-01-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ozakigames schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:25:
Ik denk dat het echt zin heeft om die beloning van +1 en +2 gewoon niet teveel, maar ook echt niet te wijnig voor te laten komen. De posts verbeteren hier van.
Hoe vaak +1 en +2 voorkomt is afhankelijk van de posts die er zijn. Anders moet je de lat lager gaan leggen om hogere moderatiescores te krijgen. Maar dat lijkt me niet gewenst.

Op dit moment gaat het al beter, dus we kunnen beter even afwachten. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimanta
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik ben het compleet met de draadstarter eens. Door het bereik van de moderatie te beperken is het moderatiesysteem slechter geworden. Waar topics vroeger met een goed bericht nog +2 kregen blijven nu op 0 hangen. Ook is er geen verschil meer tussen 0 en -1 zoals vroeger. 0 was goed voor dubbelposts en offtopics. -1 voor flames en dergelijke. Zo kan je echt onderscheid maken.

Ook is het modsysteem corrupt zoals ik al eerder opmerkte. Je modprivileges kunnen namelijk teruggeroepen worden als je boven een bepaalde afwijkwaarde zit. Dan krijg je een soort van standaardsituatie voor een post in een draadje:

1. Poster zet bericht neer
2. Iemand is het er niet mee eens en mod het naar -1
3. Iemand anders wil ook een mod doen op het draadje maar is bang voor z'n gemiddelde. Oei, denk hij, als ik naar 0(of hoger) mod dan is mijn afwijking 1(of groter).
4. Iemand anders mod dus ook naar -1
5. Zie 3

Gevolg, posts met 40 keer -1 mod.
Ik moet zeggen dat ik er ook aan meedoe om mn afwijking laag te houden. Oude systeem was vele malen beter en lag dichterbij de echte waarde die posts zouden moete krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Zoek voor de grap nog eens een paar oude draatjes op en houd dan vol dat er daar minder sprake van meningmodden is. Ik ben wel benieuwd met welke oude goed op inhoud gemodereerde draatje je dan ook komt zetten.

Overigens is het huidige systeem net zo corrupt als degene die modereren. Wat mij betreft valt dit best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De situatie die jij schetst komt wel eens voor, maar dat is slechts bij een beperkt aantal gevallen zo. Verder worden die reacties vaak gemeld in het mismodtopic, waarna het rechtgezet wordt. Papegaaimodders die hun gemiddelde laag willen houden is inderdaad een probleem, maar als een reactie goed gemod staat, ondervind je hier weinig hinder van. Natuurlijk blijft het ongewenst, maar ik denk niet dat er iemand is die dat ontkent. De vraag is, hoe los je dat op. Er is hier al een aantal malen een discussie over gevoerd maar de oplossing is er -imo- (nog) niet echt.

Verder vind ik dat de scores beter staan dan bij het oude systeem. Goede posts met meerwaarde komen over het algemeen wel op +1. Het is wel zo dat het spectrum van de 0-score vrij groot is, maar daar is bewust voor gekozen. Dit krijg je automatisch als je reacties die weinig interessant zijn, maar een onschuldig karakter niet meer op "overbodig" kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Daimanta schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:39:
Ook is er geen verschil meer tussen 0 en -1 zoals vroeger. 0 was goed voor dubbelposts en offtopics. -1 voor flames en dergelijke. Zo kan je echt onderscheid maken.
Maar dat onderscheid is helemaal niet nodig. Flames, offtopics en dubbelposts zijn niet interessant en behoren allemaal op -1. Vind jij ze interessant? Zet je default niveau maar op -1.
Ook is het modsysteem corrupt zoals ik al eerder opmerkte. Je modprivileges kunnen namelijk teruggeroepen worden als je boven een bepaalde afwijkwaarde zit.
Dat is geen corruptie natuurlijk, dat is een feature. Zo kunnen o.a. fanboys hun ding niet doen.
1. Poster zet bericht neer
2. Iemand is het er niet mee eens en mod het naar -1
3. Iemand anders wil ook een mod doen op het draadje maar is bang voor z'n gemiddelde. Oei, denk hij, als ik naar 0(of hoger) mod dan is mijn afwijking 1(of groter).
4. Iemand anders mod dus ook naar -1
5. Zie 3
Sommige mensen papegaai modden ja, maar tot nu toe is dit geen enorm probleem gebleken. En reacties die verkeerd staan, kun jij gerust komen melden hoor :) Het feit blijft dat de scores die reacties nu krijgen beter passen bij de kwaliteit van de reacties. En dat is waar dit alles om draait.
Oude systeem was vele malen beter en lag dichterbij de echte waarde die posts zouden moete krijgen.
Hier ben ik het compleet met je oneens. Ik weet ook niet wat ik daar verder nog over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
Laten we nou eerst maar eens rustig afwachten; ik heb het gevoel dat er verbetering komt (en er is al bewijs van te zien).
Pagina: 1