[Car Audio]Versterker + woofers aansluiten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 18.864 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
Ik zit te kijken voor een versterker en een woofer voor de auto maar heb niet superveel verstand van weerstanden en kan nergens het precieze antwoord vinden.

Stel een monoblock versterker levert:

1500 watt rms bij 1 ohm
1000 watt rms bij 2 ohm
500 watt rms bij 4 ohm

Daarbij een dubbele woofer van 2x500 watt rms met 2 aansluitingen van 4 ohm.

Nu sluit ik de woofer parallel aan op de versterker. Mijn vervanginsweerstand is dan 2 ohm(1/4 + 1/4 =1/x toch), en het opgenomen vermogen 1000 watt lijkt mij.(2x500).

Heb ik het dan precies goed bij elkaar gezocht? Of moet ik nog op meer dingen letten.

En wat is beter, 2x500 watt rms, of 1x750 watt rms? En als ik 1x750watt rms op 4 ohm heb kan ik dan niet gebruik maken van het volledige vermogen als ik dezelfde bovenstaande versterker gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:14
Heb je hier wat aan? http://www.12vhifi.nl/subframe.html

In principe levert een monoblock een mono-signaal, dus maar 1x500Watt@4Ohm in dit geval. Als je de subs en spoelen parallel aansluit krijg je een impendantie van 1Ohm, waarop je versterker dus het meeste vermogen (stabiel) kan leveren.

En de woofers hebben geen vermogen, ze zijn belastbaar met een "bepaald" vermogen, dat mag uiteraard meer zijn dan ze RMS kunnen verduren. Het is aan jou om ze niet te overbelasten door gewoon het inputsignaal van je versterker juist af te stellen.

[ Voor 36% gewijzigd door ConZito op 11-01-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

wiene schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:22:
Heb ik het dan precies goed bij elkaar gezocht? Of moet ik nog op meer dingen letten.
Is precies goed. En zo nauwkeurig hoeft het allemaal niet te passen hoor.
Waar jij je echt zorgen om moet maken is de stroom die je versterker gaat vreten als je versterker die 1000 Watt gaat leveren.
Dan gaat er namelijk een stroom lopen van ruim 83 Ampere (en dan heb ik nog niet eens verliezen meegerekend waardoor de stroom waarschijnlijk naar de 100 Ampere gaat).
Dus mag je rekening houden met een flinke set kabels om de spanning aan te voeren.

Waarom neem je zo'n belachelijk hoog vermogen?
Geen auto die z'n accu al rijdend met zo'n kachel achterin vol kan houden, ik voorspel problemen, tenzij je daar al van op de hoogte bent en daar wat aan doet.
Ik weet niet welk merk en model spullen je op het oog hebt?
Of wat doel van dit ontzettend buiten de boot vallend vermogen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:06
Meestal volstaat 500W RMS al op zichzelf, je moet muziek met bass hebben, niet andersom.
Maar misschien heb jij 8 speakers op 2 4-kanalers hangen, dan is een 2e woofer welkom.

En het aantal watt zegt niet veel over het volume dat eruit gaat komen.
wat ga je bouwen, gesloten kist ? gepoorte kist ? bandpass ?

Misschien ook handig om eens wat specs van je dingen te posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik heb aan het gevraagde vermogen al gedacht. Ik moet nog een auto gaan kopen. Hier zet ik een zwaardere dynamo in, een diesel(zwaardere) accu en condensator. Ik moet dus nog alles kopen en wil het graag in 1x goed doen. Een kameraad van mij heeft al ruim 2000 uitgegeven aan zijn geluid en het werkt nog niet fatsoenlijk. Ik wil ongeveer 1500 besteden voor geluid kabels condensator. Maar ik koop alles op internet en hij in de winkel.

Wil graag woofer van +- 500 tot 750watt rms aangesloten met zelfde merk versterker (hifonics) kosten woofer ca 350 kosten versterker ook zoiets.

Dan nog zware 3 weg speakers en tweeters aangesloten op een 2e versterker. Misschien ook nog zware 2 of 3 weg speakers in de deur.

Kan ik dan voor mijn 3weg speakers en tweeters dan beter een versterker pakken met bijv 4x100 watt rms en alles apart aansluiten of bijvoorbeeld 2x200 watt en speakers en tweeters die zelfde vermogen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Laatst online: 26-08 00:42
Als je 1500 euro hebt voor geluid, kabels en condensator dan kom je er echt niet met wat je allemaal wilt.
Staar je overigens niet blind op opgegeven vermogens. Piekvermogens hoef je helemaal niet naar te kijken maar RMS vermogens worden ook vaak overdreven.

Een paar tips uit mijn eigen ervaringen:
In ieder geval beginnen met een goede stroombekabeling. Een zwaardere accu kan evt later nog. Een condensator is zeker al meteen aan te bevelen.

Let heel goed op de Massa! Zorg dat je de versterkers samen op 1 punt aard(t) zo dicht mogelijk bij die versterkers. Schuur het metaal blank voordat je er een bout indraait.
Ik gebruik vaker de montageplaatsen van de gordels achter. Je kunt er ook voor kiezen een nieuw punt te maken door iets te lassen. Het is belangrijk om alles op 1 punt te aarden en de versterkers op hout te schroeven en niet op het metaal, om massalussen te voorkomen.

Neem een headunit met 3x 5V voorversterkeruitgangen (front/rear/sub). Meeste goedkope radio's hebben 2V voorversteruitgangen, maar met 4 of 5V heb je veel minder last van storingen en ruis.
Leg de signaalkabels aan de andere zijde als waar je de stroomkabel trekt.

Neem vóór een hele goede composet. Dat is dus een setje met een midrange speaker en een tweeter die middels een filter worden aangesloten op een versterker.
Let goed op de plaatsing van de tweeters.
Demp de portieren met dempingsmatten. Voor een 20cm kickbas is meestal geen plaats voor.
Neem achter gewoon een 2 of 3 weg (ovaal), besteed je geld vooral aan de voorste speakers, de achterste zijn minder belangrijk.
Sluit de voor en achterspeakers aan op een goede 4-kanaals versterker met een hoge S/N ratio.

Voor de bas heb je een paar mogelijkheden. Vergeet de standaard basrol, die zijn niks.
Ga je voor vooral de geluidskwaliteit, dan zou ik gaan voor 1 zware 12" woofer in een gesloten kist. Deze sluit je aan op een mono of gebrugde stereoversterker met voldoende vermogen.
Ga je meer voor geluidsvolume (SPL) dan zou ik 1 of 2 12" woofers nemen in een gepoorte kist, of toch eventueel gesloten.
De meeste versterkers leveren maar kort een hoog stabiel vermogen op 2 Ohm. Daarna worden ze al snel te heet. Let hierop met de keuze van woofer/versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
1500 euro is een richtlijn. Mag best paar euro duurder zijn. Maar ben al wat rond aan het kijken en gokte dat ik daar toch een heel end mee kom. Het moet gewoon hard gaan, niet superhard of zo dus een versterker/woofer van 500watt rms is ook wel genoeg denk ik. Een kameraad van mij had een hifonics woofer van 500 watt rms en die klonk wel aardig vond ik en ging hard genoeg. Nu is er zoon zelfde met een 750 watt rms woofer in kist dus lijkt me wel prima. Bijpassende versterker van hifonics, lijkt me goed spul namelijk. Die kosten ca 700 euro samen. Heb ik nog 800 euro over voor de rest. (excl. radio die moet ik toch kopen)

Maar die filters enzo dat snap ik niet helemaal, ik dacht dat dat niet nodig was. Ik heb toch al redelijk vaak mee geholpen met geluid inbouwen, allemaal standaard sets en die hebben we nooit gebruikt. Het hoeft ook niet netjes afgewerkt of zo achterin.

Van de kabels en de massakabel dat wist ik wel. Is het verstandig om voor beide versterkers een aparte stroomkabel te trekken, of 1 dikke naar achter en vanuit daar met een blokje splitten? En waar kan ik vinden hoe dik de kabels moeten zijn?

Het geluid hoeft ook niet super te klinken ik luister toch alleen maar mp3 cd's dus of die filters noodzaak zijn weet ik niet.

Nou heb ik nog een vraagje. Stel de radio heeft 2 uitgangen. Ik kan 1 kabel trekken naar achter en daar splitters gebruiken, of 2 kabels leggen. Zit er veel verschil in?

En wat zijn goede hoedenplank/deurspeakers/tweeters? Is het verstandig alles van 1 merk te pakken, bijv jbl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ik je een tip mag geven: laat die woofers van hifonics links liggen. Als je 350 euro wil uitgeven aan een woofer, neem dan iets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.juoiga.nl/sdx15.jpg

Prijs is nog niet bekend, en je kunt hem ook nog niet kopen, maar dat gaat niet meer lang duren :) Ik gok dat ie prima in je budget gaat passen. Stop hem in een 50 liter gesloten kist en je hebt meer sub dan je lief zal zijn.

Filters heb je altijd nodig! Voor je sub heb je altijd een actief filter nodig. Dat zit of in de versterker, of je laat het de HU doen. Voor mid en hoog heb je meestal een bijgeleverd passief filter. Koop in ieder geval geen compo waar dat niet bij zit, want dan wet je meteen dat het rommel is. Sluit je dat filter niet aan, dan zal je tweeter binnen de kortste keren kapot gaan (en het klinkt ook niet zonder filter).

Welk Hifonics woofer had je trouwens in gedachten? Versterkers zien er in ieder geval prima uit.

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 13-01-2008 20:57 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

voodooless schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:45:
Stop hem in een 50 liter gesloten kist en je hebt meer sub dan je lief zal zijn.
150 liter gepoort.. mjammie mjammie :Y

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 13-01-2008 21:05 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op zondag 13 januari 2008 @ 21:00:
150 liter gepoort.. mjammie mjammie :Y
Beetje fors voor in de kofferbak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik koop liever een woofer met kist daar zit de filter al in. Mijn ervaring met tweeters is dat de filter er ook al bij zit. Dan hoef ik verder toch nergens naar te kijken? Losse kist kopen heb ik weinig zin in, ken iemand die heeft dat ook gedaan en geluid klinkt nergens naar.

Heeft iemand ervaring met importeren uit america? Ik wil misschien deze versterker:
http://cgi.ebay.com/ebaym...09QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
kost in Nederland ruim 500 euro in america maar 200 euro excl verzenden. Hoe zit het met invoerbelastingen enzo. Stel ik koop dit ding en het verzenden kost 50 euro, dus 250 totaal, wat zijn dan de extra kosten en hoe betaal ik die? douane??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt de kans dat je sowieso btw en invoerrechten af moet tikken.
BTW is al 19% ;) En de douane schat het bedrag voor je :p

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op zondag 13 januari 2008 @ 21:16:
Ik koop liever een woofer met kist daar zit de filter al in. Mijn ervaring met tweeters is dat de filter er ook al bij zit. Dan hoef ik verder toch nergens naar te kijken? Losse kist kopen heb ik weinig zin in, ken iemand die heeft dat ook gedaan en geluid klinkt nergens naar.
Subwoofer kisten koop je nooit met fiter, want een subwoofer kun je haast onmogelijk passief filteren. Als er al een filter in zit, dan zit er ook een versterker in de kist en is het een actief filter.

Verder heb je inderdaad niets aan zomaar een kist kopen en de woofer erin rammen. De woofer moet afgestemd zijn op de kist, anders wordt het gewoon niks. Ik moet er wel bij zeggen dat de bij caraudio de meestal voorgeschreven kisten ook gewoon totaal bagger zijn, dus of je met een kant en klare kist beter uit bent is nog maar zeer de vraag.

Zo'n kant en klare kist met bijvoorbeeld de Hifonics ZX-1254 (zo'n ding met raampje en twee bassrelfex pijpen is goed afgestemd. En door de bandpass opbouw heb je al een afval in het hoog. 'T ding speelt echter maar tussen 50 en 100 Hz. Onder de 50 Hz komt er vrijwel niets meer uit. Verder kun je je voorstellen dat al dat geluid van die grote woofer door die twee relatief kleine reflexpijpen door moet, en dat kan nog wel eens wat vreemde bijgeluiden opleveren. Wil je dieper kunnen zou je zelfde woofer in in 30 liter kist kunnen zeggen, getuned op 35 Hz Hz. Maar goed, voor 350 euro zou ik echt wat mooiers uitzoeken.
Heeft iemand ervaring met importeren uit america? Ik wil misschien deze versterker:
http://cgi.ebay.com/ebaym...09QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
kost in Nederland ruim 500 euro in america maar 200 euro excl verzenden. Hoe zit het met invoerbelastingen enzo. Stel ik koop dit ding en het verzenden kost 50 euro, dus 250 totaal, wat zijn dan de extra kosten en hoe betaal ik die? douane??
Je betaalt vervoer (reken op zo'n 50 euro), en dan nog invoerrechten, iets van 8%, en dan nog BTW (19%). Dat is het grofweg.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 13-01-2008 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Maar zit er geen filter op de versterker dan? Daar zit toch ook meestal een hpf en lpf op?

Dus wat heb ik nu precies nodig als ik wat leuke spulletjes wil?

En kunnen jullie wat merken noemen die goed zijn en liefs niet al te duur voor de volgende dingen:
- versterker (monoblock)
- bijpassende woofer
- versterker voor 3 weg achter, tweeters en middentoners voor.
- 3 weg speakers achter
- middentoners voor
- tweeters voor (met filter?)
- condensator

Kan ook iemand dit lijstje aanvullen als ik nog meer dingen nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:04:
Maar zit er geen filter op de versterker dan? Daar zit toch ook meestal een hpf en lpf op?
Vaak zit dat er inderdaad op, en dat is doorgaans voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Stel ik koop

jbl speakers 3 weg, 150 watt nominaal 4 ohm http://www.kieskeurig.nl/...8EB44C1257202004EB23D.htm
jbl deurspeakers 2 of 3 weg +- 100 watt nominaal 4 ohm (weet niet of het past, ligt aan auto) http://www.kieskeurig.nl/...1D139C125728E00508AC2.htm
jbl tweaters 60 watt nominaal 4 ohm http://elektronica.beslis...6RenpySlaSe/JBL_P25T.html

Kan ik dan een 4 kanaals jbl versterker (jbl px300.4)kopen met +- 123,5 watt x 4 rms op 4 ohm om hierop de speakers aan te sluiten en dan de tweeters rechtstreeks aansluiten op de radio? Pioneer 4x50watt met bluetooth? of moet ik dan een 6 kanaals versterker hebben om alles goed af te regelen. Worden tweeters trouwens standaard geleverd met filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik denk dat jij teveel kijkt naar de nummertjes als watts, rms, etc. Het beste is om gewoon naar een car audio zaak te gaan. En daar verschillende setjes beluisterd. Denk dat je daar meer aan hebt dan gewoon wat bestellen via internet en hopen dat het klinkt zoals jij het wilt.

//edit

En als je 1500 euro te besteden hebt. Hoef je als je het goed doet geen speakers aan te sluiten aan je radio ;) maar zoals ik al zei ga naar een car hifi shop daar kunnen ze je goed advies geven.

[ Voor 27% gewijzigd door darkadon op 14-01-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Het probleem is dus dat er bij mij in de buurt maar 1 goede car audio zaak is. Die vragen voor een versterker die op internet staat voor 200 euro ongeveer 400 euro. En ik heb geen zin om stad en land af te rijden.

Misschien heb je gelijk van die nummertjes, maar die staan er toch niet voor niks op dacht ik? En zeker als ik dan bijv jbl speakers op een jbl versterker aansluit komt het toch redelijk overeen dacht ik zo. Ik kijk trouwens niet alleen naar nummertjes maar ook naar gebruiker reviews op kieskeurig en op google zoek ik naar forum onderwerpen.

Ik denk dat ik dan toch een heel end in de goede richting ga en me heel wat euro's uit kan sparen. En zoals ik al eerder zei, het moet gewoon lekker klinken en fatsoenlijk werken. Ik ga niet meedoen aan wedstrijden of shows of zo dus de kwaliteit is niet superbelangrijk. Ik ga er vanuit dat de jbl 3 weg speakers die ik heb uitgezocht goed klinken aangezien die op kieskeurig goede reviews hebben.

Maar wat ik dus niet kan zien en waar ik dus advies voor nodig heb is dus het aansluiten van het systeem. Vanuit de accu etc naar de versterker met dikke kabels zekeringen condensator spanningsbeveiliging etc is allemaal geen probleem. Radio naar versterker ook niet.

Wat ik bijvoorbeeld graag wil weten is of ik voor achterspeakers, voorspeakers en tweeters beter een 4 of 6 kanaals versterker kan pakken. Een jbl 6 kanaals heeft bijv 2x100 watt en 4x60 watt. Dus zou ik de hoedenplank speakers op 2x100 watt kunnen zetten en de tweeters en voorspeakers op de overige 4 kanalen. Of ik koop een 4 kanaals versterker, maar dan heb ik maar 4 kanalen voor 6 speakers, kan ik dan de tweeters en voorspeakers parallel zetten zonder bijvoorbeeld mijn tweeters op te blazen?

Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van electronica, heb wel natuurkunde gehad vroeger en knutselen met stroom is ook geen probleem. Maar als een tweeter 60 watt is, en de deurspeaker 100 watt, en de versterker levert 150 watt op dat kanaal krijgt de tweeter dan bijv 50 watt en de andere speaker 100 watt? Nadeel van dit is dan weer dat ik met 2x4 ohm een weerstand krijg van 2 ohm en op 2 ohm levert de versterker meer vermogen, ik weet niet goed hoe ik dat moet zien. Dus wat betekend:
1000 watt op 1 ohm
500 watt op 2 ohm
250 watt op 4 ohm
Ik heb geen idee hoe ik dat moet zien.

Dus als ik antwoord heb op deze vragen kan ik hier wat beter op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:44

BLN

Ik vind de betaalbaardere spullen van JBL niet zo spannend klinken. Voor vergelijkbareprijzen heb je goede spullen van Rainbow, of Ground Zero.

Met de opstelling die jij wil gebruiken, zou ik 1 monoblock nemen voor je subshttp://pimtensen.nl/shop_...d=4&sub_id=30&cur_id=3475 bijv, en een 4 kanaals voor de speakers in je auto http://pimtensen.nl/shop_...d=4&sub_id=32&cur_id=2642 bijvoorbeeld.

Let wel, bij deze versterkers zul je een 30 kwadraat kabel van voor naar achter moeten leggen, en die vervolgens splitsen voor de beide versterkers.(voor de kabeldikte is het continu opgenomen vermogen van belang, niet de piekvermogens)

Dan een setje compo's voor http://pimtensen.nl/shop_...id=5&sub_id=22&cur_id=974 en een knappe subwoofer met behuizing http://pimtensen.nl/shop_...d=6&sub_id=17&cur_id=2524

En dan heb je nog 500-600 euro over voor n mooie HU en goede bekabeling/demping. En dat bedrag gaat daar ook echt wel inzitten.

Dit setje zal hard gaan, maar ook n goede geluidskwaliteit leveren. De reden dat ik alles aanwijs uit deze winkel, is omdat deze bij mij in de buurt(haarlemmermeer) de laagste prijzen heeft. En je kan het daar afhalen (wel prettig als je er 1500 euro achterlaat) met "gratis" advies.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:27:
Misschien heb je gelijk van die nummertjes, maar die staan er toch niet voor niks op dacht ik?
Ooit van marketing gehoord ;)
Ik ga niet meedoen aan wedstrijden of shows of zo dus de kwaliteit is niet superbelangrijk.
Dat is nogal een vreemde instelling. Je gaat 1500 euro uitgeven, om vervolgens te stellen dat het allemaal niet zoveel uit maakt, terwijl je voor dat geld echt heel mooi spul kan krijgen als je even verder kijkt dan je neus lang is. Je hebt tijd zat, je hebt immers niet eens een auto ;) Dus benut die dan ook en kijk eens goed rond.

Verder zou ik tweeter + woofer nemen uit een setje. Dan passen de filters bij elkaar. Die hoef je ook echt niet op losse versterkers aan te sluiten. Steek liever het geld in de units.
Maar als een tweeter 60 watt is, en de deurspeaker 100 watt, en de versterker levert 150 watt op dat kanaal krijgt de tweeter dan bijv 50 watt en de andere speaker 100 watt?
Speakers krijgen niets ;) Speakers verbruiken watts, en de getalletjes laten enkel de thermische belastbaarheid zien. Totaal niet interessant dus.
Nadeel van dit is dan weer dat ik met 2x4 ohm een weerstand krijg van 2 ohm en op 2 ohm levert de versterker meer vermogen, ik weet niet goed hoe ik dat moet zien.
Dat geldt enkel voor woofers met dubbele spreekspoel, of twee woofers die je parallel aansluit, maar niet voor een woofer/tweeter combo. Daar zit namelijk een filter tussen, en dus heb je een verdelen tussen hoog en laag, en geldt de rekenregel dus simpelweg niet.

Maar zoals ik dus zei: woofer en tweeter zou ik op een versterker zetten.

Dus ik zou gewoon een 4 kanaals amp nemen voor de speakers van voor en achteren, en dan een losse amp voor de sub. Zo ben je het goedkoopst uit en kun je je geld in mooie speakers steken, want die zijn veel belangrijker dan duizenden watts aan versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
kijk dat zijn dingen waar ik wat aan heb! En ga inderdaad geen 1500 euro uitgeven voor de lol. De woofer en tweeter op een versterker zetten zeg je? Dan kan ik dus geen monoblock versterker pakken toch maar een stereo? De tweeters apart aansluiten en de woofer bruggen? (mits ik 1 aansluiting heb op de woofer)

De goede speakers komt wel goed die koop ik geen onder de 100 euro, misschien de tweeters wel.

Dan toch maar een vraag over het aansluiten van 2 versterkers, stel ze zijn allebei afgezekerd op 60A. moet ik dan 1 dikke kabel trekken gezekerd op 120A voor bij accu en daarna met een verdeelblok met iets dunnere kabels de versterkers aansluiten?

[ Voor 126% gewijzigd door een moderator op 14-01-2008 12:32 . Reden: Foutje :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De woofer en tweeter op een versterker zetten zeg je? Dan kan ik dus geen monoblock versterker pakken toch maar een stereo? De tweeters apart aansluiten en de woofer bruggen? (mits ik 1 aansluiting heb op de woofer)
Met woofer bedoel ik niet de subwoofer, maar de woofertjes die je in de deuren gaat bouwen (of misschien hoedenplank) ;)

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/130v2.gif

Woofer, tweeter en filter. Dat geheel gooi je op een versterker kanaal. Wil je voor en achter geluid heb je dus een 4-kanaals versterker nodig.

Let er ook even op dat als je niet weet welke auto je gaat nemen, je ook niet weet welke speakers er in de auto passen. Koop dus eerst een auto, en daarna pas de speakers!

De sub moet dus gewoon op een losse versterker natuurlijk :) Of een 5 kanaals waarvan het 5e kanaal meer vermogen heeft.
De goede speakers komt wel goed die koop ik geen onder de 100 euro, misschien de tweeters wel.
Zoals ik al eerder zei: koop een setje dat bij elkaar past. 100 euro voor een stereo setje is wat krapjes denk ik. Het dubbele past ook nog wel in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ok nu snap ik het helemaal, misschien is een setje wel beter inderdaad met filter en alles erbij, die mag dan ook wat duurder zijn. Een andere optie is 3-weg speaker voorin, dan heb ik geen tweeter nodig. Dit setje koop ik uiteraard niet voordat ik een auto heb. Maar voor de sub wordt sowieso een losse versterker. Ik wil het liefst de orginele gaten behouden voorin en geen extra erbij maken omdat ik mijn eerste auto waarschijnlijk niet zo heel lang behoudt (2 jaar) en wil mijn setje graag meenemen naar nieuwe auto. Maar zo kom ik nog eens ergens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:14:
Ok nu snap ik het helemaal, misschien is een setje wel beter inderdaad met filter en alles erbij, die mag dan ook wat duurder zijn. Een andere optie is 3-weg speaker voorin, dan heb ik geen tweeter nodig.
Zou ik niet doen. Ten eerste gaat dat sowiso nooit passen in de bestande gaten. Wat wel kan is een 2-weg coax. De tweeter zit dus dan gewoon voor de woofer gemonteerd. Nadeel is dat de tweeter dan eigenlijk op een totaal verkeerde plek zit. De losse tweeter kun je meestal gewoon ergens bij de deur of voorruit plakken en je hoeft er dus geen gaatjes voor te boren. Geluid is zo echt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Zie de tweeters inderdaad meestal boven bij de raam zitten. Dit is ook geen probleem, de gaten voor de speakers iets groter maken eigenlijk ook niet, de orginele speakers kunnen er met wat passen en meten wel terug in (zaagwerk) en anders kan ik nog altijd een nieuw setje kopen.

Ik ga maar eens op zoek naar een auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Na wat research kom ik erachter dat voorspeakers waarschijnlijk belangrijker zijn als achter, wat ook logisch is omdat je het vaakste voorin zit. Heeft iemand suggesties voor een goed composetje voorin, welk merk, en welk wattage moet ik aan houden? Ik kan nog niks kopen omdat ik de diepte van de deur nog niet weet. Maar omdat ik wel ongeveer mijn budget wil houden heb ik ongeveer 200 euro voor zo'n setje. Paar euro meer of minder maakt niet uit. Achterspeakers worden ongeveer 100 watt rms (jbl) denk ik. Versterker ook jbl, lees er toch wel goede dingen over.

Verder zit ik in cliche met een woofer. Ik wou graag een enclosure woofer maar weet niet goed welke ik moet pakken. Ik luister vooral hardstyle/hardcore dus het moet gewoon echt knallen, vooral de hardstyle heeft diepe bassen. Versterker wordt waarschijnlijk http://www.ice-inc.nl/item.php?id=89 kan ik kopen voor ongeveer 350 euro. Heb er zeer positieve recenties over gelezen in america zie hier: http://www.onlinecarstere...view.aspx?ProductID=16370

Ik kan zelfbouw in overweging nemen maar ken iemand met een http://www.pimtensen.nl/s...d=6&sub_id=18&cur_id=2097 in een standaard kist die te koop zijn. Hij heeft er een pioneer Pioneer GM-7300M http://www.pimtensen.nl/s...d=4&sub_id=30&cur_id=2537 versterker voor maar het klinkt gewoon niet. Hoe dat komt weet ik niet maar veel bas krijgt hij niet en hij heeft een condensator en goede accu in de auto.

Een andere kameraad had een simpele caliber versterker van ongeveer 200 euro waar ook nog zijn middentoners op zaten en een hifonics enclosure woofer 12" van 500 watt rms toen 250 euro bij mediamarkt duitsland en dit klonk wel lekker. Radio's waren beide pioneer.

Dus graag woofer tips
composet tips

Wat voor dikte kabels heb ik trouwens nodig als ik 2 versterkers heb die afgezekerd zijn rond de 80 amp. 35mm2 vanaf accu of 50mm2 en wat voor zekering? en daarna splitten in 10 of 25 of 35 mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:19:
en welk wattage moet ik aan houden?
Zucht -O- ... Volgens mij is nu toch wel vaak zat aangegeven dat het wattage helemaal niet zo van belang is. Ook hoef je daar echt geen 200W versterkers op te zetten. Liever een goeie 2x75W dan een brakke 2x250W amp.
Ik wou graag een enclosure woofer maar weet niet goed welke ik moet pakken.
Wat moet dat zijn :?
Ik kan zelfbouw in overweging nemen maar ken iemand met een http://www.pimtensen.nl/s...d=6&sub_id=18&cur_id=2097 in een standaard kist die te koop zijn. Hij heeft er een pioneer Pioneer GM-7300M http://www.pimtensen.nl/s...d=4&sub_id=30&cur_id=2537 versterker voor maar het klinkt gewoon niet. Hoe dat komt weet ik niet maar veel bas krijgt hij niet en hij heeft een condensator en goede accu in de auto.
Is toch een redelijke woofer, maar het ding heeft wel een gepoorte kist nodig om echt laag te komen.
Dus graag woofer tips
Kijk eens naar deze: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=5987 . Of die 15" ik al eerder noemde (kost € 345,67). Beiden echt topwoofers, met die CSS blaas je waarschijnlijk de ruiten uit je auto :+ Nog eentje: http://oaudio.de/product_info.php?info=p37_SW-12-01-AC.html (ook in NL te koop).

Voor compo's kijk eens naar Focal, DLS, Hertz, MB Quart, MTX...

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 15-01-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Van dat wattage weet ik inmiddels wel, daarom vraag ik ook welk merk. Ik ken ook wel die goedkope versterkers van 50 euro met 1000 watt die afgezekerd zijn op 20A, dat kan natuurlijk niet. Maar een versterker van 350 euro mag je wel verwachten dat hij wat prik kan leveren, ook al zijn er ook van 5000 euro. Bovendien als ik kan kiezen tussen jbl speakers van 50 watt en jbl van 100 watt neem ik aan dat die van 100 watt harder gaan en het kan inderdaad zijn dat mtx speakers van 80 watt harder gaan als de jbl's van 100 watt, dat ligt aan het rendement. Helaas staat het rendement meestal niet bij de beschrijving. Ik waardeer jullie hulp en ik lees ook alles goed door, ben sowieso al een stuk slimmer geworden.

Ik kan naar een audiozaak gaan maar no way dat ik daar alles fatsoenlijk kan luisteren en zoals ik al eerder zei is er bij ons maar één in de buurt en die is superduur en hebben niet superveel keuze. Daarom wil ik graag weten wat voor merken. Ik lees forums maar daarvoor moet ik eerst merken en types weten. Er zijn er zoveel dat ik niet alles kan zoeken. Dus als ik een lijstje heb zoals jij geeft dan kan ik vooruit.

Woofer zat ik te denken aan bijv http://www.pimtensen.nl/s...d=6&sub_id=18&cur_id=2371 maar die moet dus een dichte kist hebben van 22,46 liter en een diepte van 189mm en die kan ik nergens vinden. Maar komt uit zo'n woofer juist een diepe bas of een actieve? Ik wil een diepe bas. Maar een losse woofer met kist is vaak goedkoper als een enclosure woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:55:
Bovendien als ik kan kiezen tussen jbl speakers van 50 watt en jbl van 100 watt neem ik aan dat die van 100 watt harder gaan
Dat is gewoon een foute aanname. Zoals ik eerder zei is dit enkel de thermische belastbaarheid, en dat zegt dus niets over wat de speaker fysiek te voortduren mag krijgen. De meeste speakers sloop je al met veel minder ;)
Woofer zat ik te denken aan bijv http://www.pimtensen.nl/s...d=6&sub_id=18&cur_id=2371 maar die moet dus een dichte kist hebben van 22,46 liter en een diepte van 189mm en die kan ik nergens vinden. Maar komt uit zo'n woofer juist een diepe bas of een actieve? Ik wil een diepe bas. Maar een losse woofer met kist is vaak goedkoper als een enclosure woofer.
Op zich een prima woofer, die inderdaad erg laag gaat in 22 liter. Ik zou echter nog 10 liter extra nemen. Alleen vind ik het altijd jammer dat die woofers zo weinig plek hebben om te ademen aan de achterkant, dat komt vast niet ten goede aan de vervorming.

Deze zal het ook leuk doen: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=5633 ,heeft wel wat meer ruimte nodig (gaat wel harder dan de pioneer >:) ).

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 15-01-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:19:
Deze zal het ook leuk doen: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=5633 ,heeft wel wat meer ruimte nodig (gaat wel harder dan de pioneer >:) ).
Hoe kan het dat die 2x350 watt rms is? Omdat hij een dubbele spoel heeft? Of begrijp ik dat verkeerd.

En over de kist van een woofer, pioneer geeft aan een dichte kist van 22,5 liter is het beste. Maar jij zegt dat 10 liter extra nemen geen kwaad kan. Wat is hier het effect van? En wat is bijvoorbeeld het effect van een kist met een gat erin? Ook kun je op een beetje een pioneer radio de woofer op reverse zetten, wat is hier het effect van op het geluid.

Zit je zelf in de car audio of zo of is het hobby?

Nog even voor het kabel verhaal, daar had ik nog een antwoord op.
Wat voor dikte kabels heb ik nodig als ik 2 versterkers heb die afgezekerd zijn rond de 80 amp. 35mm2 vanaf accu of 50mm2 en wat voor zekering? en daarna splitten in 10 of 25 of 35 mm2?
Ik heb een tabel gevonden op deze site: http://www.weetjewel.com/...io/bedrading_caraudio.htm is die een beetje representatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:27:
Hoe kan het dat die 2x350 watt rms is? Omdat hij een dubbele spoel heeft? Of begrijp ik dat verkeerd.
Zucht :N . Nogmaals: je kan aan het wattage niet zien of een subwoofer harder gaat dan een andere. Het allerbelangrijkste van een subwoofer is de lineare slag (Xmax). Hoe groter die is, hoe harder de sub gaat.
En over de kist van een woofer, pioneer geeft aan een dichte kist van 22,5 liter is het beste. Maar jij zegt dat 10 liter extra nemen geen kwaad kan. Wat is hier het effect van? En wat is bijvoorbeeld het effect van een kist met een gat erin? Ook kun je op een beetje een pioneer radio de woofer op reverse zetten, wat is hier het effect van op het geluid.
Met 10 liter extra heb je wat meer lucht om te ademen, maar ook gaat ie dan een klein beetje lager en het geluid wordt strakker. Gepoort moet je deze woofer niet gebruiken. Dan kom je wel heel diep, maar dat gaat gewoon niet lekker klinken. Geloof dus vooral niet alles wat fabrikanten over kisten zeggen, want maar al te vaak is het gewoon de meest waardeloze afstemming die je maar kan voorstellen.
Zit je zelf in de car audio of zo of is het hobby?
Nee, ik doe liever aan geluid in een omgeving waar ik echt rustig kan genieten, dus gewoon thuis, en niet in de auto. De regeltjes zijn echter overal gelijk, en met car audio wordt er helaas nog veel meer troep verkocht dan in de hifi wereld. Als het er maar vet uitziet, dan gaat het wel over de toonbank. Dat de kist totaal verkeerd is, de specs niet waargemaakt kunnen worden, en de kwaliteit eigenlijk gewoon matig is, doet er niet zoveel toe helaas. Alleen al het feit dat er meestal veel te weinig gegevens van woofers bekend worden gemaakt is eigenlijk al een slecht teken. Dus als je weinig gegevens kan vinden zou ik woofer al nooit kopen! Zo krijgt Pioneer het voor elkaar om voor die woofer een 20 MB tellende PDF te maken zonder ook maar een zinvolle parameter :'(

Maar is er ook echt wel genoeg goed spul hoor :)
Nog even voor het kabel verhaal, daar had ik nog een antwoord op.
Wat voor dikte kabels heb ik nodig als ik 2 versterkers heb die afgezekerd zijn rond de 80 amp. 35mm2 vanaf accu of 50mm2 en wat voor zekering? en daarna splitten in 10 of 25 of 35 mm2?
Ik heb een tabel gevonden op deze site: http://www.weetjewel.com/...io/bedrading_caraudio.htm is die een beetje representatief?
Voor kabels en nog veel meer info, kijk eens op http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html :)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 15-01-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN

BLN

De duurdere lijnen van goede fabrikanten hebben alle parameters er bij staan. Zo kun je de betere spullen herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BiX schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:08:
De duurdere lijnen van goede fabrikanten hebben alle parameters er bij staan. Zo kun je de betere spullen herkennen.
Precies. Maar voor 200 euro verwacht ik ook dat het er gewoon bij staat, en dat is vaak gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goed, ga ik je nog een keer een tip geven.

Ik ben zelf altijd JBL fan geweest (want: value for money), maar kijk eens naar kicker. Zelfs de "instap" serie is meer dan netjes.
En, ken je ron de vries al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:23

robdejongNL

Bite me

teacher schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:32:
Goed, ga ik je nog een keer een tip geven.

Ik ben zelf altijd JBL fan geweest (want: value for money), maar kijk eens naar kicker. Zelfs de "instap" serie is meer dan netjes.
En, ken je ron de vries al?
Hier kan ik zeker mee instemmen!
Ik heb sinds enige tijd ook enige Kicker componenten in de auto hangen.
kort lijstje:
  • kicker ZX350.4 (4 kanaals)
  • kicker ZX300.1 (monoblock)
  • kicker DC12 (dual 12" 600W @ 2ohm subwoofers in één origineel berekende gepoorte kicker enclosure)
  • kicker KS693 (6x9" achter speakers)
  • kicker RS56.2 (composet)(ga ik eind van deze week inbouwen als ik de custom deurpanelen klaar heb)
Dit alles wordt aangestuurd door een Sony headunit met 3 RCA pre-outs zodat ik front-rear-sub apart van elkaar kan regelen.

Ik moet zeggen, hiervoor heb ik ook JBL versterkers en Pioneer subjes gehad..
Maar zelfs met een enkele kicker sub en een kicker versterker gaat het al vele malen harder, en dat was inderdaad nog maar de 'budget' lijn.

[ Voor 0% gewijzigd door robdejongNL op 17-01-2008 01:19 . Reden: typvauttt ]

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:49:
Zucht :N . Nogmaals: je kan aan het wattage niet zien of een subwoofer harder gaat dan een andere. Het allerbelangrijkste van een subwoofer is de lineare slag (Xmax). Hoe groter die is, hoe harder de sub gaat.
Ik bedoelde ook niks met het wattage, ik bedoelde eigenlijk: Het is maar 1 woofer, hoe kan er dan gesproken over 2x350watt rms. Ik bedoel 1 woofer is toch altijd maar 1xiets dacht ik. Vandaar mijn vraag, komt dat door 2 spoelen?

Ik zal eens kijken naar wat kicker spul voor de bas, vind de pioneer woofer van kameraad niet echt super klinken of zo. Verder heeft hij infinity speakers 100 watt rms. Die gaan wel hard maar als hij hard staat vind ik het niet meer mooi klinken, en ze produceren niet veel bas. Andere kameraad heeft paar jaar oude jbl's die toen best duur waren. Wel versterker ervoor maar geen extra subwoofer en die klinken vrij aardig vind ik, redelijk veel bas.

Natuurlijk is alles persoonlijk. Het is jammer dat op kieskeurig.nl niet veel reviews zijn over versterkers en speakers en op goolge kan ik ook niet echt iets vinden. Alleen de jbl's staan soms enkele reviews bij.

Maar ik denk dat ik er nu wel uitkom. Tips zijn altijd welkom. Zeker meer waar voor het geld is gunstig.

Ron de vries kende ik al ja en Pim tensen is ook wel fijn. En nog een paar andere sites.

Waar ik ook achter ben gekomen is dat een 2e accu niet zo handig is als ik dacht. Indien parallel zonder iets ertussen moet je eigenlijk 2 nieuwe dezelfde accu's hebben. Een relais ertussen kan maar als dan de audio accu leeg is zal zodra je de auto op contact zet er een zeer grote stroom lopen van start accu naar audio accu. Een diode of laadstroomverdeler is een optie maar dan moet dit er wel een zijn die niet zorgt voor spanningsverlaging en die zijn duur. (200 euro)

Aangezien ik toch een redelijk gangbare auto wil, met veel slooponderdelen is een zwaardere dynamo de beste optie. Ik luister toch nooit muziek met de auto uit. Een goede condensator is wel een vereiste. Een 1.0F is wel genoeg denk ik van een beetje redelijk merk. (carpower kwam aardig uit de bus las ik en kost ca 80 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Waarom moet het zo gek? Ik heb dit setje in m'n auto gelepeld omdat ik toch net iets meer wilde dan de standaard audio, en het klinkt uitstekend. Goed, je trilt de glazen er niet mee van de terrastafeltjes, maar ik vind het hard zat gaan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Robjuh schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 01:10:
• kicker DC12 (dual 12" 600W @ 2ohm subwoofers in één origineel berekende gepoorte kicker enclosure)
Met dit soort dingen heb ik dus altijd de grootste moeite. Kicker geeft ook 0 info vrij over deze woofers, dus je kunt ook niets verifiëren. En als ik dan toevallig wat parameters vind op internet dan is dat veel te weinig, en ik weet niet zeker of het klopt. Als ik die dan toch even simuleer dan kunnen deze dingen nooit goed werken in een gepoorte kist. Dus ik hoop maar dat ik verkeerde parameters gevonden heb :$
wiene schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:10:
Ik bedoelde ook niks met het wattage, ik bedoelde eigenlijk: Het is maar 1 woofer, hoe kan er dan gesproken over 2x350watt rms. Ik bedoel 1 woofer is toch altijd maar 1xiets dacht ik. Vandaar mijn vraag, komt dat door 2 spoelen?
Precies :) Twee spoelen die ieder 350W thermisch belastbaar zijn voordat ze wegsmelten :+

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Nou een beetje fan van veel bas ben ik wel. Ik vind de prijzen in Nederland wel schandalig trouwens
Kijk dit:
http://cgi.ebay.nl/New-Ki...ewItem?_trksid=p1638.m122
Ditzelfde woofertje kost in Nederland 400 euro.

Had laatst ook een versterker uitgezocht. In Nederland 570 euro. In de US 288 dollar. Een versterker importeren lukt nog wel maar zo'n woofer wordt wat lastiger.

Is die woofer overigens wat, De kicker dcvr12 dual http://www.rondevries.nl/...info.php?products_id=2987, aangezien die versterker en woofer bij hetzelfde bedrijf op e-bay staan is een combi versturen misschien goedkoper. Komen er nog invoerrechten en btw bij ben ik nog vele malen goedkoper uit.

In Nerderland 400+570+verzenden=1000 euro.
US: 290+170dollar + zeg 200 dollar verzendkosten = 660 dollar
660/1,45=455 euro
455*1,25(6%invoer+19%btw)=568 euro. Zeg hooguit 600 euro. Ben ik goedkoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:38:
Met dit soort dingen heb ik dus altijd de grootste moeite. Kicker geeft ook 0 info vrij over deze woofers, dus je kunt ook niets verifiëren. En als ik dan toevallig wat parameters vind op internet dan is dat veel te weinig, en ik weet niet zeker of het klopt. Als ik die dan toch even simuleer dan kunnen deze dingen nooit goed werken in een gepoorte kist. Dus ik hoop maar dat ik verkeerde parameters gevonden heb :$
Je kunt best gelijk hebben hoor, heb overigens net met de douane gebeld. Als je wil importeren uit de US dan betaal je over het volledige bedrag. Producten incl. verzendkosten 4,5% invoerrechten. Vervolgens betaal je over dat bedrag nog eens 19% btw. Dus met importeren ben ik veel goedkoper uit mits de verzendkosten niet al te hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:38:Dus ik hoop maar dat ik verkeerde parameters gevonden heb :$
Nee dus :X Maar op de Kicker website zelf waren ze ook verstopt :) En die zeggen eigenlijk wat ik al wist: dit kist is totaal ongeschikt voor die woofers. Helaas kan ik er niet meer van maken :'( Timmer de bassreflex pijp maar lekker dicht, dan heb je weer een prima subwoofer :)

Wil je importeren, dan loont een kijkje hier wel: http://www.partsexpress.com/car-audio.cfm

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:25:
Nee dus :X Maar op de Kicker website zelf waren ze ook verstopt :) En die zeggen eigenlijk wat ik al wist: dit kist is totaal ongeschikt voor die woofers. Helaas kan ik er niet meer van maken :'( Timmer de bassreflex pijp maar lekker dicht, dan heb je weer een prima subwoofer :)
Ha ha, is een optie. Ik heb ook vast een radio uitgezocht in de us. Moest er een hebben met Bluetooth dus deze is het geworden http://www.pioneer.nl/nl/...61/DEH-P9800BT/index.html

360 dollar :) koopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Is dit wat: http://www.jbl.com/car/pr...egion=USA&cat=SUB&ser=GTI
En wat voor versterker heb ik nodig voor zoiets? Kan dat met iets van ca 350 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:02:
Is dit wat: http://www.jbl.com/car/pr...egion=USA&cat=SUB&ser=GTI
En wat voor versterker heb ik nodig voor zoiets? Kan dat met iets van ca 350 euro?
Kost € 680,- bij Ron de Vries. Dit is geen slechte woofer verder. Kan prima in een gesloten kist van 50 liter, maar kan eventueel ook in 60 liter bassreflex getuned op 25 Hz. In beide gevallen kunnen er vanaf 20 Hz gewoon de volle 700W in, niet vreemd met +/-20 mm Xmax :P

Voor dat geld verwacht ik echter wel wat meer dan een geperste metalen korf eigenlijk...

Als je 350 euro wil uitgeven neem dan liever de 15" van CSS, die is echt een grotenorde beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:14:
[...]

Kost € 680,- bij Ron de Vries. Dit is geen slechte woofer verder. Kan prima in een gesloten kist van 50 liter, maar kan eventueel ook in 60 liter bassreflex getuned op 25 Hz.
Ik had hem in 55 liter netto gepoort. Ging als de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan ook zonder problemen natuurlijk, maar ik denk niet dat die woofer 350 euro waard is. En voor in de auto denk ik dat een gesloten kist mooier is.

Edit: ik zie nu dat er wel een degelijke korf aan zit. Dat veranderd de zaak wel een beetje. Dannog, voor dat geld zou ik wat anders kopen.

[ Voor 55% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:23

robdejongNL

Bite me

voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:25:
[...]

Wil je importeren, dan loont een kijkje hier wel: http://www.partsexpress.com/car-audio.cfm
Hmm maar ik heb de oude DC12 en niet de DCVR12 ;)
in de DC12 zitten naar mijn weten gewoon C124 woofertjes omgekoppeld naar een impedance van 2ohm.

In die DCVR12 zitten al de subwoofers uit de nieuwe lijn. Geen idee of die erg verschillen van de oude qua specificaties.

Wel heb ik hiervoor ook een C124 woofer in gesloten kist gehad en later nog een 2e kistje erbij, maar dat ging lang niet zo hard als de DC12.

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Robjuh schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 01:17:
in de DC12 zitten naar mijn weten gewoon C124 woofertjes omgekoppeld naar een impedance van 2ohm.
Dat maakt het vrees ik niet veel beter als ik dat even snel simuleer :( Die dingen zijn meer geschikt voor de hoedenplank dan voor in een kist.
Wel heb ik hiervoor ook een C124 woofer in gesloten kist gehad en later nog een 2e kistje erbij, maar dat ging lang niet zo hard als de DC12.
Ik heb het ook niet over hard, maar over goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:35:
Ik heb het ook niet over hard, maar over goed ;)
Ik heb het liefste een combinatie van die 2 :) Ik kan ook geen versterker uit zoeken voor ik mijn woofer heb bepaald.

Eerlijk gezegd zie ik door de bomen.....

Er zijn er zoveel. Belangrijk zijn de "echte" watts. Maar die kan ik nergens vinden omdat ze meestal alleen rms en piek aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:04:
Ik heb het liefste een combinatie van die 2 :)
Als je het goed doet kan dat ook zonder problemen. Je wil een zo vlak mogelijke response, met een zo vlak mogelijke belastbaarheid :)
Belangrijk zijn de "echte" watts.
Dat zijn dus de RMS watts ;) Als het even kan moet je even uitzoeken welke zekering er in zitten, dat geeft al snel een aanwijzing over wat er daadwerkelijk uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
wiene schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:24:
Ik heb aan het gevraagde vermogen al gedacht. Ik moet nog een auto gaan kopen. Hier zet ik een zwaardere dynamo in, een diesel(zwaardere) accu en condensator. Ik moet dus nog alles kopen en wil het graag in 1x goed doen. Een kameraad van mij heeft al ruim 2000 uitgegeven aan zijn geluid en het werkt nog niet fatsoenlijk. Ik wil ongeveer 1500 besteden voor geluid kabels condensator. Maar ik koop alles op internet en hij in de winkel.

Wil graag woofer van +- 500 tot 750watt rms aangesloten met zelfde merk versterker (hifonics) kosten woofer ca 350 kosten versterker ook zoiets.

Dan nog zware 3 weg speakers en tweeters aangesloten op een 2e versterker. Misschien ook nog zware 2 of 3 weg speakers in de deur.

Kan ik dan voor mijn 3weg speakers en tweeters dan beter een versterker pakken met bijv 4x100 watt rms en alles apart aansluiten of bijvoorbeeld 2x200 watt en speakers en tweeters die zelfde vermogen vragen?
Ik zou ipv een dieselaccu op marktplaats een nieuwe AGM accu Yellowtop nemen (175euro). Deze zijn nog beter dan Gelaccu's. Ik heb er zelf één en zelfs bij 500watt rms (calibiber pro series III op 4ohm, op RockfordsGate hx2 ook 500watt RMS) heb je geen condensator nodig en bovendien kan je hier ook op spelen zonder de auto aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:08:
Dat zijn dus de RMS watts ;) Als het even kan moet je even uitzoeken welke zekering er in zitten, dat geeft al snel een aanwijzing over wat er daadwerkelijk uit kan komen.
Dat gaat bij versterkers ja. bijv: http://www.kieskeurig.nl/...82D13C1256F6700568B9B.htm
115A.

De versterker is het probleem niet, die koop ik sowieso een goede. Ik wil eigenlijk eerst een goede woofer uitzoeken. Daarbij kan ik dan een passende versterker zoeken rekening houdende met de weerstand.

Wat is trouwens de beste weerstand om iets aan te sluiten. Op 1 ohm leveren de meeste versterkers het meeste vermogen. Logisch want ze hebben minder weerstand. Maar doet dit ook iets met de kwaliteit van het geluid. Of wordt de versterker bijv. heel warm? Ik zie veel mensen kiezen voor 2 ohm. Dit kan logisch zijn omdat je vaak 2x4ohm hebt.

Ik wil niet iets bouwen wat precies bij mijn auto past omdat ik een auto wil kopen die misschien 2 of 3 jaar meegaat. Voor veel dB kan ik dan beter gaan voor een redelijk zware dual woofer of een zware enkele? Het liefste wil ik helemaal niks bouwen maar goede enclosure woofers zijn schaars begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt kans dat versterkers op 1 Ohm meer vervormen dan op een hogere impedantie. Je gaat dichter bij de limits van de transistors (of mosfets) komen, en dat is niet altijd even gunstig. 2 Ohm is denk ik een mooi streefgetal, maar 4 Ohm kan ook prima.

Dual of single voice coil maakt niet zoveel uit. Goede kant en klare subs zijn inderdaad schaars vrees ik. In ieder geval, dat is mijn mening. Ik vind het vaak gewoon tenenkrommend hoe ze woofer in een doos durven stoppen :'( Als je toch iets wil hebben dat precies past kun je natuurlijk een kast maken die perfect in je auto past zonder dat het al teveel plek inneemt. Dat is natuurlijk weer een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:23:
Dual of single voice coil maakt niet zoveel uit. Goede kant en klare subs zijn inderdaad schaars vrees ik. In ieder geval, dat is mijn mening. Ik vind het vaak gewoon tenenkrommend hoe ze woofer in een doos durven stoppen :'( Als je toch iets wil hebben dat precies past kun je natuurlijk een kast maken die perfect in je auto past zonder dat het al teveel plek inneemt. Dat is natuurlijk weer een voordeel.
Van die plek dat klopt natuurlijk. Ik bedoelde eigenlijk meer of ik beter 2 minder zware subs van 12" kan pakken of 1 sub van 12" met meer vermogen. Welke levert de meeste dB en wat klinkt het mooiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:32:Welke levert de meeste dB en wat klinkt het mooiste?
Het eerste kun je alleen maar weten door het geheel te simuleren, het andere kun je alleen maar weten door ernaar te luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Is dit wat:
http://www.pimtensen.nl/s...d=6&sub_id=18&cur_id=2928
en dan 2 stuks?

http://www.mtx.com/caraud...ubwoofers/thunder7500.cfm
Er zijn alleen 2 types, deze 2 waarbij dit het enige verschil is, welke is dan beter?
Model T7512-44 Frequency Response 40 - 150Hz
Model T7512-04 Frequency Response 45 - 150Hz
40Hz gaat lager lijkt me?

Edit: had niet goed opgelet de 44 = 2x4ohm per woofer, de 04 = 1x4 ohm. Ik zou dus de 04 moeten nemen voor 2 ohm te halen met 2 woofers.

of 2 stuks jbl p1222:
http://www.jbl.com/car/pr...egion=USA&cat=SUB&ser=POS

Persoonlijk denk ik dat de mtx'en beter zijn en dan een gepoorte kist.

Maar moet ik vermogens optellen als ik 2 woofers heb, dus 2x400watt rms = 800watt wat de versterker moet leveren? Ik las dat je beter meer prik uit de versterker kunt hebben, klopt dat? Dus bijv 1000watt rms in dit geval. Kan meer ook nog kwaad? bijv 1200 watt op 2 ohm? Kwestie van afstellen lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door wiene op 17-01-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Enkel geschikt voor de hoedenplank, hij heeft veel volume nodig :X Gepoort is al helemaal een drama
Zelfde verhaal ;)

Wat is er mis met de CSS woofer, of een Peerless (X)XLS (car uitvoering)? Of neem twee keer Mivoc XAW 310 HC :)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 17-01-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:01:
[...]

Enkel geschikt voor de hoedenplank, hij heeft veel volume nodig :X Gepoort is al helemaal een drama

[...]

Zelfde verhaal ;)
Mwah, dat valt reuze mee:
Die JBL zou gepoort in een litertje of 50 kunnen, en die MTX wil wel wat meer zien, maar met 60 liter kom je een heel eind. Ik zou ze beide nooit free air laten spelen.

Overigens:
Lees jezelf even in wat het meeste rendement geeft, en de meeste controle, én wat je an versterker eisen nodig hebt op het moment dat je 2 woofers wil aansluiten. Ga ook eens luisteren bij een car audio zaak, en laat je daar eens voorlichten.

Dit is namelijk hard op weg om een "wat moet ik kopen" topic te worden, en die worden (bijna) altijd voorzien van een slotje.

[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 17-01-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk inderdaad dat je een keer zelf aan de slag zal moeten met het berekenen van een kist. Download eens WinISD pro en voer eens wat parameters in, en simuleer het geheel eens. Wat je wil is gewoon een mooi rond, zacht aflopende curve, dus niet met vreemde wiebeltjes erin. Dat ie redelijk vroeg afvalt is in de auto geen probleem, je krijgt namelijk een enorme boost door je cabine, en zo wordt het sublaag netjes gelijk getrokken met de rest.

Je zult als snel zien dat de meeste woofers simpelweg ongeschikt zijn voor bepaalde toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
teacher schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:05:
Ik zou zeggen: lees jezelf even in wat het meeste rendement geeft, en de meeste controle.
Ga ook eens luisteren bij een car audio zaak, en laat je daar eens voorlichten.

Dit is namelijk hard op weg om een "wat moet ik kopen" topic te worden, en die worden (bijna) altijd voorzien van een slotje.
Nou ik lees anders heel veel forums en alles wat mensen daar goed vinden klinken wordt hier afgeketst. Ik lees iets over een goede woofer, lees dan op google nog meer erover in forums. Doe ik hier een voorstel is het niks. Dan ga ik weer opnieuw op zoek. Een car audiozaak met genoeg keuze is er gewoonweg niet bij mij in de buurt dus dat is geen optie.

Ik doe er in ierder geval wel moeite voor om iets te zoeken en post hier echt niet elke woofer die ik voorbij zie komen.

Nog even over veel volume, denk dat mijn auto een redelijke koffer gaat hebben want wil niet zo'n klein ding, meer grote vectra/carisma. dus beetje koffer ruimte is wel aanwezig.
voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:10:
Wat je wil is gewoon een mooi rond, zacht aflopende curve, dus niet met vreemde wiebeltjes erin. Dat ie redelijk vroeg afvalt is in de auto geen probleem, je krijgt namelijk een enorme boost door je cabine, en zo wordt het sublaag netjes gelijk getrokken met de rest.
Wat bedoel je hier mee, snap ik niet helemaal.

Overigens ik heb een plaatje gevonden voor een kist voor 2 van die mtx'en,
http://image2.showyoursou...S_2006_11_12_14_46_16.jpg
een 100 liter kist is noodzaak wat waarschijnlijk wel mogelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door wiene op 17-01-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:14:
Nou ik lees anders heel veel forums en alles wat mensen daar goed vinden klinken wordt hier afgeketst. Ik lees iets over een goede woofer, lees dan op google nog meer erover in forums. Doe ik hier een voorstel is het niks.
Tja, vraag die mensen eens of ze de moeite hebben genomen om eens te simuleren wat ze gekocht hebben? Blijkbaar is dat in de caraudio wereld totaal niet interessant.. Als het maar hard gaat, en de woofer er vet uitziet.. verder zijn er geen eisen. Wil je dat, koop gewoon een willekeurige woofer die je mooi vindt.

Wil je nog een beetje kwaliteit naast je kwantiteit, dan gaat er gewoon wat meer tijd in zitten om het een en ander uit te zoeken.

Je hoeft natuurlijk ook mij niet te geloven :) Als jij denkt dat die gasten op die andere fora gelijk hebben is dat geen probleem natuurlijk. Maar ben eens kritisch en vraag eens naar de argumenten waarom een woofer goed zou moeten zijn en waarom die in die bepaalde kisten moet passen. Antwoorden als: "dit is vet", "hij gaat heel hard", "veel wattzzz" zijn dan natuurlijk onacceptabel :P
wiene schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:14:
Overigens ik heb een plaatje gevonden voor een kist voor 2 van die mtx'en,
http://image2.showyoursou...S_2006_11_12_14_46_16.jpg
een 100 liter kist is noodzaak wat waarschijnlijk wel mogelijk is.
Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/MTXbagger.png

Een echte bonkdoos :N

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 17-01-2008 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Dat plaatje heb je gemaakt met dat programma? Hoe moet ik het lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN

BLN

@ vodooless:

Met alle respect voor de kennis die je hebt. Een auto is zowieso een bagger ruimte om geluid in te luisteren, alleen al omdat je rijgeluid hebt, en natuurlijk de reflecties van alle kanten(niemand hangt een gordijn voor al zn ruiten tijdens t rijden). En daarbij speelt de subwoofer in de kofferbak, wat zijn eigen effect aan het geluid toevoegd, en daarna moet het nog de cabine in, door de achterbank. Dus je blindstaren op de simulaties heeft voor een auto wat minder zin.

En je weet natuurlijk ook niet hoe fijnzinnig iemands oor is. Als ik de gemiddelde muziekminnende bestuurder om me heen in gedachten houdt, en ik wil diegene n flinke geluidsset aanraden(in deze prijsklasse dus) zou ik gewoon een kwaliteits compo-set aanraden (voor rond de 250 euro best knappe dingen te krijgen) en voor instrumentale muziekliefhebbers een gesloten kist, en voor dance/techno een bandpass kist. En als iemand gewoon hard geluid rondom wil, 2 ovale speakers in de hoedenplank. En dan zijn die mensen echt dolgelukkig, gaan liever in hun auto zitten om muziek te luisteren dan thuis achter de stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BiX, je ik kan je helemaal gelijk geven wat betreft geluid in de auto :) Dat is ook de rede waarom ik er geen al te duur spul in het zitten.

Maar dat wil toch nog niet zeggen dat je gewoon spul in je auto moet gooien dat fout ontworpen is? "Zomaar" een of andere kist en "zomaar" een composet (daar kun je eigenlijk niet zo heel veel aan fout doen), met zomaar een versterker :?

Waarom :? Je gaat immers € 1500 over de balk gooien. Als mensen al dolgelukkig zijn met de basics, waarom zou je ze dan voor het zelfde geldt niet wat beters geven waar ze nog gelukkiger van worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik sluit me bij jullie beiden aan. Ik luister overigens veel dance/hardstyle/hardcore. Een goede composet komt er sowieso in. Ik had ook al gekeken naar een gepoorte of bandpass kist te maken. En ook een beetje naar de grafiekjes. Bij jbl staan op de site wel netjes grafiekjes van hoe een kist buiten klinkt (mooie sinusgolf) en in de auto (minder mooie sinusgolf). Ik weet wel dat het per auto verschillend gaat klinken daar valt weinig aan te doen omdat ik sowieso een woofer wil die uit de koffer te halen is ivm reservewiel wisselen en evt grote bagage (zet hem wel vast maar met klipjes of zo).

Overigens ben ik wat meer aan het kijken naar specs van woofers. Sommige woofers hebben een frequentiebereik van 40/150Hz, anderen bijvoorbeeld van 20/300Hz. Betekend dit dat de laatste zowel een zware lage bas (hardstyle) en een directere bas (hardcore) kan produceren?

Dus voor mijn muziekstijl zou ik dan het beste een bandpass of gepoorte woofer kunnen bouwen. Gepoort ziet wel mooier uit vind ik en wat ik zag zit er qua geluid niet superveel verschil tussen.

Maar nou weet ik nog steeds niet wat beter zou zijn. 1x een dure zware woofer 12" of 2x iets goedkopere 12". Een voordeel van 1 woofer is natuurlijk de ruimte besparing. Maar wil graag weten wat voor mijn muziekstijl het beste is.

Overigens lijkt 1500 euro veel, maar dan bedoel ik ook wel met alles inbegrepen, kabels condensator, etc. De kabels zijn duur en een huis tuin en keuken condensator werkt ook niet goed. Moet eigenlijk toch 2 farad hebben want ga sowieso over 1000 watt totaal heen en die zijn best duur, heeft daar nog iemand een tip voor? Met composet, achter speakers, 2 versterkers, woofer zit je snel aan 1500. En voor mij is het toch een éénmalige uitgave. Misschien ooit nog keer andere radio of er gaat iets kapot maar verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:27:
Overigens ben ik wat meer aan het kijken naar specs van woofers. Sommige woofers hebben een frequentiebereik van 40/150Hz, anderen bijvoorbeeld van 20/300Hz. Betekend dit dat de laatste zowel een zware lage bas (hardstyle) en een directere bas (hardcore) kan produceren?
Vergeet de specs die ze opgeven en simuleer het ding gewoon. Voor de kickbass moet je eigenlijk sowiso de subwoofer niet gebruiken. Boven de 150 Hz klinken die dingen meestal nergens meer naar, al helemaal in de kofferbak. Die moet gewoon de composet doen :)
Dus voor mijn muziekstijl zou ik dan het beste een bandpass of gepoorte woofer kunnen bouwen. Gepoort ziet wel mooier uit vind ik en wat ik zag zit er qua geluid niet superveel verschil tussen.
Neem dan gepoort inderdaad. Een mooie Bandpass woofer heb ik nog nooit gezien eigenlijk. Geluid door gaatjes persen... :X Gesloten kan ook prima voor jou muziek hoor. Dat gaat vaak dieper door, maar je moet wel wat inleveren kwa belastbaarheid.
Maar nou weet ik nog steeds niet wat beter zou zijn. 1x een dure zware woofer 12" of 2x iets goedkopere 12". Een voordeel van 1 woofer is natuurlijk de ruimte besparing. Maar wil graag weten wat voor mijn muziekstijl het beste is.
Maakt niet uit lijkt me. Maar liever een goede woofer, dan twee brakke.
Overigens lijkt 1500 euro veel, maar dan bedoel ik ook wel met alles inbegrepen, kabels condensator, etc. De kabels zijn duur en een huis tuin en keuken condensator werkt ook niet goed. Moet eigenlijk toch 2 farad hebben want ga sowieso over 1000 watt totaal heen en die zijn best duur, heeft daar nog iemand een tip voor? Met composet, achter speakers, 2 versterkers, woofer zit je snel aan 1500. En voor mij is het toch een éénmalige uitgave. Misschien ooit nog keer andere radio of er gaat iets kapot maar verder niks.
Tja, dat is zo. Misschien moet je eerst eens uitrekenen wat al die zooi er omheen gaat kosten, dan weet je precies wat je over hebt voor comp, sub en amps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:41:
Tja, dat is zo. Misschien moet je eerst eens uitrekenen wat al die zooi er omheen gaat kosten, dan weet je precies wat je over hebt voor comp, sub en amps.
Nou het komt niet op 200 euro of zo heb voor kabels en condensator 300 euro gereserveerd. Ik zag trouwens ergens een spanningsbeveiliging staan. Die zorgt ervoor dat bij een te lage spanning de versterkers uitgeschakeld worden. Is dit aan te raden of zijn versterkers hier al tegen beveiligd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk eigenlijk dat dat eerder ervoor is om je auto te beschermen, zodat ie nog kan starten nadat je een tijdje zonder motor hebt lopen knallen met je subs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
voodooless schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 12:05:
Ik denk eigenlijk dat dat eerder ervoor is om je auto te beschermen, zodat ie nog kan starten nadat je een tijdje zonder motor hebt lopen knallen met je subs :+
Dat komt bij mij denk ik nooit voor, ben niet iemand die op de parkeerplaats gaat staan om zijn volumeknop omhoog te draaien. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Moet eigenlijk toch 2 farad hebben want ga sowieso over 1000 watt totaal heen en die zijn best duur, heeft daar nog iemand een tip voor?
Ik zou voor 1 goede 12" gaan. Die geeft echt zat bas voor in de auto, maak je geen zorgen

Wat betreft de condensator: Stel, je bekabeling is dik genoeg, en je hebt goede versterkers (met een goed voedingsgedeelte), dan is die condensator niet eens nodig, maar meer voor de show. Wil je er per se eentje, dan is 1F prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Gepoort ziet wel mooier uit vind ik
Lekker belangrijk, het ligt in de kofferbak... Hoe vaak ga je naar je sub staan kijken? Juist, nooit. Tenzij je zo'n parkeergarage sjonnie bent natuurlijk, maar zo kom je niet echt op me over, aangezien je er vrij serieus mee bezig bent. Persoonlijke denk ik dat zo'n beetje elke set van een degelijk merk (persoonlijk heb ik wat met MTX, weet niet waarom) wel gaat volstaan. Sowieso is het lastig speakers kopen via internet natuurlijk, omdat je ze niet kan horen. En al zou je ze wel ergens kunnen beluisteren (demo ruimte) is dat nog geen garantie dat het in je auto ook zo klinkt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
sig69 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:31:
Lekker belangrijk, het ligt in de kofferbak... Hoe vaak ga je naar je sub staan kijken? Juist, nooit. Tenzij je zo'n parkeergarage sjonnie bent natuurlijk, maar zo kom je niet echt op me over, aangezien je er vrij serieus mee bezig bent. Persoonlijke denk ik dat zo'n beetje elke set van een degelijk merk (persoonlijk heb ik wat met MTX, weet niet waarom) wel gaat volstaan. Sowieso is het lastig speakers kopen via internet natuurlijk, omdat je ze niet kan horen. En al zou je ze wel ergens kunnen beluisteren (demo ruimte) is dat nog geen garantie dat het in je auto ook zo klinkt.
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Zo'n type ben ik niet. Van autoradio uit de US ga ik afwijken. Is wel goedkoop maar biedt geen ondersteuning voor RDS en AF wat toch wel handig is.

Er is een pioneer met 2 uitgangen. 1 voor de sub en 1 voor de speakers.
Een andere heeft 3 uitgangen. S/R/F (sub, rear, front).
2 uitgangen is eigenlijk toch voldoende lijkt me omdat ik een 4 kanaals versterker pak kan ik toch 2x2 kanalen apart afstellen op rear en front en daarna hoef ik er toch nooit meer aan te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

3 unitgangen is echt wel prettiger. Je kun zo alles vanuit je radio perfect regelen kwa volumes, en frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

idd. hoef je niet om de 5 minuten luisteren in je kofferbak te hangen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat een verhaal zeg :P

Maar ik sluit me bij Voodooless aan, besteed die 1500 euro zeer goed.

Ik zag de Focals langs komen en dat lijkt me toch wel echt een prima composet (kant en klaar)

Neem daar de Ployglass of de Kevlar versie van.

Als woofer voldoet een 12inch denk ik prima. De woofer die in het begin is besproken is de CSS SDX15, die is nog een stapje groter, maar kan wel echt veel hebben.

Persoonlijk lijkt me BR (basreflex) nergens voor nodig, want je heb roomgain zat van de auto, en desnoods kan je hem een klein beetje boosten.

Voor 12inch woofers zijn er nog wel een aantal leuke. Een Peerless lijkt me hier het beste op zijn plaatst.Focal heeft ook mooie subwoofers.

Na je compo + subwoofer te hebben bepaald kan je gaan kijken voor de versterker.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Heb gister een JBL bpx 1100.1 verterker op de kop weten te tikken voor 300 euro. Zit nu toch te denken om hier een jbl w12gti bij te kopen. Vind de specs op jbl.com toch vrij aardig:
http://manuals.harman.com...rameters/W12GTi_rev_f.pdf
Is voor mij meer als voldoende en lees er toch best veel goeds over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals ik al eerder zei: die woofer is op zich best prima. 50 liter gesloten, en je hebt een heel mooie subwoofer. Andere optie is 60 liter getuned op zo'n 25 Hz. Dan gaat 't wat harder en een beetje lager, is onder de 20 Hz wel wat slechter belastbaar vreemd genoeg).

Ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/car/products/images/products_small/W12GTI.jpg

Lekker open en stevig. Niets mis mee. De vraag is wat je ervoor gaat betalen.

Die amp is wel wat zwaar voor de woofer, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Amp is inderdaad vrij zwaar voor de woofer, maar heb al gelezen dat deze woofer wel wat meer watts kan gebruiken. Bovendien hou ik dan de optie open in te toekomst een 2e te kopen :P. Ander voordeel is dat de amp niet zwaar belast wordt en dus ook niet te warm.

Verder wil ik voor de composet en hoedenplank speakers een jbl px300.4 versterker die komt uit dezelfde serie en heeft dus dezelfde looks.

Die amp heeft overigens 4x123,5 echte watts als het goed is. Stel ik kan kiezen tussen een composet van 125 en 150 watt belastbaarheid, welke komt dan beter tot zijn recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:00:Stel ik kan kiezen tussen een composet van 125 en 150 watt belastbaarheid, welke komt dan beter tot zijn recht?
Moet ik nu echt gaan huilen :N :$ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik snap het niet?? :X Het woord belastbaarheid stoort je? :?

Ik ga overigens geen composet kopen voor de auto er is hoor!

Ik wil meer de richting van: Een woofer kan beter een amp hebben die teveel vermogen kan leveren als te weinig. Is dit bij composets/speakers ook het geval? Graag even aangeven wat ik fout heb gezegd/doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wiene schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:24:
Ik snap het niet?? :X Het woord belastbaarheid stoort je? :?
Nee, dat je nog steeds denkt dat die watts ook maar iets te maken hebben met "beter tot hun recht komen".

Die dingen moet je gewoon uitzoeken op het geluid, en niet op wat getalletjes. Dat maakt niets uit allemaal voor dit soort kleine speakertjes, want je sloopt ze met veel minder vermogen met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ok snap het! De composets ga ik denk ik wel even luisteren omdat die toch wel belangrijk zijn voor het geluid. Meer nog als een sub denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is absoluut een goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN

BLN

Even een korte probleemstelling dan: stel je je kiest compo's op het geluid. Hoe weet je dan hoe ze in de situatie in jou auto hard genoeg gaan om het algehele geluidsbeeld aan te vullen? Want als hun thermische belastbaarheid niet hoog genoeg is, blaas je ze op.

Dit probleem heb ik nu zelf in de auto, dat de tweeters het vermogen niet kunnen hebben en vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BiX schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:17:
Want als hun thermische belastbaarheid niet hoog genoeg is, blaas je ze op.

Dit probleem heb ik nu zelf in de auto, dat de tweeters het vermogen niet kunnen hebben en vervormen.
Ik denk eerder dat je amps dan aan het clippen zijn. Tweeters krijgen helemaal niet zoveel voor hun kiezen. Als je daar meer dan 10W op zet wordt je echt compleet doof.

Woofers van compo's sloop je meestal al ver voordat de thermische belastbaarheid bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om wat voor auto gaat het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:54:
Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
Nog geen enkele :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Klopt, zit te denken over een opel calibra, zonder spoilers of poespas. Wel leuke velgjes natuurlijk. Calibra is vrij goedkoop en heeft veel standaard opel onderdelen, bijv dynamo. Wordt mijn eerste auto en heb geen zin veel geld in de auto te steken. Geluid wel maar zoals eerder aangegeven is dit eenmalig. Wat me opviel is dat een calibra een vrij grootte kofferruimte heeft maar wel een lage. Dus misschien dat ik binnenkort nog wat vragen heb over sub kist berekenen. Wil toch nog kofferruimte overhouden.

Ik kan helaas nergens maten vinden van calibra kofferruimte (400l), orginele deur- en achterspeakers.

Ik hoef ook geen snelle auto, ben niet zoon racemonster op de weg. Rij al 6 jaar rustig maar met dieselauto van pappie en mammie heb ik ook niet veel keus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Hoe hard het gaat is trouwens denk ik niet eens aan de orde.
Bij 95dB SPL ga je al behoorlijk dood.

Bij de meeste composets zit dat wel prima.
Ik zou dan trouwens wel voor een 6.5inch woofer gaan als je het kwijt kan anders een 5,25.

Om eerlijk te zijn zou ik ook voor de Focal Utopia line gaan (daar is hier en daar ook wel wat over te vinden op marktplaats), wordt dat te duur, dan de Kevlar serie of Polyglass.

Ik denk dat die een stuk fijner zijn dan JBL (ok, ook minder bekend).

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zou ik ook doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Zijn wel duur :P Maar ik zal eens kijken op marktplaats/ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Focal heeft naar mijn mening een te aanwezige tweeter ( klinkt scherp ). Ik verkies DLS, zelf heb ik de UP6 vooraan zitten en achteraan de UP5. Prima speakers, maar wel niet goedkoop...
Ik heb trouwens een Audison 4 kanaals ( Lrx4.300 ) die geeft 4x65W RMS ruim voldoende :)

[ Voor 20% gewijzigd door fluppie007 op 21-01-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
fluppie007 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:12:
Focal heeft naar mijn mening een te aanwezige tweeter ( klinkt scherp ). Ik verkies DLS, zelf heb ik de UP6 vooraan zitten en achteraan de UP5. Prima speakers, maar wel niet goedkoop...
Ik heb trouwens een Audison 4 kanaals ( Lrx4.300 ) die geeft 4x65W RMS ruim voldoende :)
Met een beetje pioneer radio die ik koop moet het ook wel mogelijk zijn de tweeters iets minder overheersend in te stellen. Maar ik zal ook zeker eens kijken naar de DLS.

Ik vind het jammer dat over goed spul weinig reviews te vinden zijn, komt natuurlijk omdat de meeste mensen niet teveel geld uit willen geven en dus veel mensen een goedkoper setje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Wat prijs kwaliteit naar het schijnt ook niet slecht zou zijn is audio-system.
Heb ik zelf nog niet gehoord dus kan ik niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Misschien wist je het al, maar de diepte van de speakergaten in je deuren kun je pas opmeten als je de ramen open zet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
klopt, moet je zeker rekening mee houden.

Mijn broer moest toen noodgedwongen de 5,25 polyglass nemen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Barry|IA schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:46:
Misschien wist je het al, maar de diepte van de speakergaten in je deuren kun je pas opmeten als je de ramen open zet.
Ja dat weet ik, vandaar dat ik die ook niet koop voordat ik mijn auto heb. Maar kan me wel vast gaan orienteren op merken en prijzen want wil natuurlijk zsm audio inbouwen als ik mijn auto heb. Wil ook graag de orginele speaker gaten behouden. Weet niet hoe groot die meestal zijn maar als ze 13cm zijn dan wil ik ze graag zo laten. Ik wil zo veel mogelijk in orginele staat terug kunnen brengen omdat ik de audio voortaan mee wil nemen in een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
wiene schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:30:
[...]

Ja dat weet ik, vandaar dat ik die ook niet koop voordat ik mijn auto heb. Maar kan me wel vast gaan orienteren op merken en prijzen want wil natuurlijk zsm audio inbouwen als ik mijn auto heb. Wil ook graag de orginele speaker gaten behouden. Weet niet hoe groot die meestal zijn maar als ze 13cm zijn dan wil ik ze graag zo laten. Ik wil zo veel mogelijk in orginele staat terug kunnen brengen omdat ik de audio voortaan mee wil nemen in een andere auto.
Naaah, 16,5cm in die deurtjes zwieren ! De UP6en die ik heb bouwen trouwens gemakkelijk in, hebben zon neodymium magneet ( is veeeel kleiner ) en is bijna 1cm minder diep dan een andere
6,5" woofer.
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_581
Dit is wel de "upgrade" van mijn speakers, met alu cone
http://www.eshop.nl/product_info.php?products_id=129712
Hier kan je nog de "oude" kopen.

En wat als je volgende auto nu 16,5cm speakers huist ( wat steeds meer het geval is ) ?
Ik zou het zo doen, je maakt altijd 16,5cm uitsparingen in de auto. En als je hem verkoopt steek je daar de allergoedkoopste 16,5cm speakers erin ( effe op ebay of marktplaats voor 30 euro ofzo ). Je gaat echt spijt hebben van 13cm ipv 16,5cm. Er zijn maar weinig hele goede 13cm, moet je direct al naar hele dure speakers gaan kijken... Zon 16,5 kan je op 50hz filteren en je sub op 80 hz, dan komt de bass echt heel mooi van voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

't is toch wel jammer dat je voor zoveel geld een slecht geventileerde geperste korf krijgt :( Dat is bij Focal toch effe anders. Verder maakt DSL geen slecht spul hoor, heb het vroeger ook gehad in mijn 205'je :)

Pagina: 1 2 Laatste