Betekenis van grafieken bij reviews subwoofers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.094 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nogal een leek op het gebied van subwoofers. Ik heb zelf wel een grote DIY subwoofer, maar ik ben nog niet helemaal tevreden wat muziek betreft.

Naar aanleiding van enkele reviews van subwoofers die ik onlangs gezien heb in het topic "Post hier foto's van je home cinema" vroeg ik mij af wat de grafieken van die subwoofers allemaal willen zeggen.

Kan iemand mss nog eens enkele grafieken posten en er dan uitleg bij geven?
Waar moet je op letten bij die grafieken om een strakke bass te krijgen bij muziek?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Het helpt als je even linkt naar zo'n grafiek.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Wat voor een DIY subwoofer heb je dan?

Strakke bas.. tja, in-room response helemaal flat, geen faseverschillen, oneindig korte pulsrespons... Naar dat soort onhaalbare idealen moet je dan streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
Heel simpel gezegd (er vanuit gaande dat je een response diagram bedoel) kun je zien wat het rendement van de speaker op een bepaalde frequentie is, wil je bijvoorbeeld een sub gericht op ultra laag (20Hz) probeer je hem daar zo hoog mogelijk te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kanarie schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:27:
Het helpt als je even linkt naar zo'n grafiek.
Hier vind je de grafieken waar ik het over had:
http://www.hometheatersha...ests/990-rel-r-305-a.html
http://www.hometheatersha...sts/6003-bk-monolith.html

Ik begrijp hier dus niets van en zou graag weten waar op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:32:
Wat voor een DIY subwoofer heb je dan?

Strakke bas.. tja, in-room response helemaal flat, geen faseverschillen, oneindig korte pulsrespons... Naar dat soort onhaalbare idealen moet je dan streven.
Ik heb een zelfgemaakte subwoofer met een 12" woofer van Visaton. De woofer zit onderaan, 2 baspijpen vooraan en hij staat op 4 rubberen pootjes.

Ik zou graag wat meer uitleg krijgen over de parameters die je opsomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Afbeeldingslocatie: http://personal.inet.fi/private/ilkka/shootout3/rel%20r-305%20fr.png

Lijkt me duidelijk. Plotje dat de frequentie uitzet tegen de geluidssterkte. Als je hier een bump op 70/80 Hz hebt krijg je een stevige kickbass en dus een redelijke bonkekast als in sjonniewoofer.

Bult op 30/40/50 zal een pseudobas creeeren.

Afbeeldingslocatie: http://personal.inet.fi/private/ilkka/shootout3/rel%20r-305%20thd%20comp.png

H2 is de tweede harmonische, dus als je een toon van 20 Hz afspeelt is de H2 40 Hz. Deze wordt in het algemeen als prettig ervaren. Het is van do naar do op de toonladder.
H3 zou in bovenstaand voorbeeld 60 Hz zijn en is een 'fa' en alle oneven worden als onprettig ervaren. Hoe hoger de harmonischen hoe storender.

Afbeeldingslocatie: http://personal.inet.fi/private/ilkka/shootout3/rel%20r-305%20gd.png

De vertraging op elke toon. Het is de afgeleide van de fase. Als dit niet goed aansluit met je fronts zal het nooit lekker aansluiten maar een hoge group delay maakt een trage subwoofer. Een gepoort design zal op de afstemfrequentie een bump geven in de vertraging.

Afbeeldingslocatie: http://personal.inet.fi/private/ilkka/shootout3/rel%20r-305%20sd.png

Dit laat eigenlijk zien hoe snel te bepaalde tonen weer zijn uitgedoofd. Hoe sneller weg hoe beter de timing, hoe strakker.

Zo een beetje?

Verwijderd

Ik snap het niet helemaal, maar zo iets ziet er toch netjes uit?
klik
Ik denk erover om voor mezelf een gesloten subwoofer te bouwen met een 18 inch driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seers, bedankt voor je uitleg. Ik snap het nu al iets beter.

Ik heb wel nog 2 vraagjes:
* Je zegt dat een hoge group delay leidt tot een trage subwoofer : waar ligt de grens laag/hoog en dus ook traag/snel?
* De interpretatie van die spectral delay snap ik nog niet helemaal, en dan vooral de verschillende kleurtjes en de vorm van de curves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:06:
Ik snap het niet helemaal, maar zo iets ziet er toch netjes uit?
klik
Ik denk erover om voor mezelf een gesloten subwoofer te bouwen met een 18 inch driver.
Ja. Let er wel op dat die curve dik geboost is met een Linkwitz-Transform. Is leuk hoor, heb ik ook gedaan. Vind ikzelf een goede manier om te versterken. Als je het in je kamer zet krijg je alleen andere effecten natuurlijk
* Je zegt dat een hoge group delay leidt tot een trage subwoofer : waar ligt de grens laag/hoog en dus ook traag/snel?
Die trek je zelf. Een subwoofer voor film heeft minder strakke eisen daarvoor dan voor muziek. En dan zijn de muzieksoorten nog verschillend van eis. Zelf vind ik dance/house een van de hoogste eisen hebben qua strakheid. Maar vaak wordt er een vuistregel aangenomen van frequentie * group delay niet boven de 400.
* De interpretatie van die spectral delay snap ik nog niet helemaal, en dan vooral de verschillende kleurtjes en de vorm van de curves.
Als je een subwoofer koest zet zal hij nog even geluid maken. Heeft te maken met interne demping, dus hij slingert nog door. Dat is o die lijntjes te zien. Een waterval doet hetzelfde, maar dan mooier. Zoek maar eens op CSD of Waterfall diagram. Na 40 msec blijft er dan de curve over die je daar zit en na 80 msec is de woofer nagenoeg stil maar daarna slingert hij nog even na. Lijkt me vrij begrijpelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:56:
[...]
Als je een subwoofer koest zet zal hij nog even geluid maken. Heeft te maken met interne demping, dus hij slingert nog door. Dat is o die lijntjes te zien. Een waterval doet hetzelfde, maar dan mooier. Zoek maar eens op CSD of Waterfall diagram. Na 40 msec blijft er dan de curve over die je daar zit en na 80 msec is de woofer nagenoeg stil maar daarna slingert hij nog even na. Lijkt me vrij begrijpelijk toch?
Dus toegepast op bovenstaande grafiek : zo weinig mogelijk beweging in de curves van 160 en 200ms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen of deze stelling hierboven klopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Grofweg wel. Maar hoe lager de frequentie, des te langer de beweging acceptabel is.

De CSD of Waterfall diagram waar Seers het over heeft laat dit veel mooier zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/photos/csd-n.gif

Zo kun je ook prima resonanties ontdekken die eventueel van de kast of de unit zelf afkomstig zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1