Windmolen bouwen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25

franssie

Save the albatross

Ik heb de schetsen van de schoepjes al in mijn hoofd (ben zeiler dus weet wel iets van twist door veranderende windinvalshoek), de spoed zal deels bepaald worden door de stand van de spaken waarschijnlijk (een idee met variabele spoed laat ik even liggen tot mark II).
Dus toch wel 28", wordt wel minder portable (lijkt me leuk om er een koelbox en krat radio op aan te sluiten) maar als ik dan niet op teveel toeren uitkom geeft het wel dat extra stukje kracht.

Dynamo al gevonden op marktplaats, voor EUR 15,-- moet dat te regelen zijn, fiets wiel kan ik ook wel krijgen. Nu alleen nog materiaal voor de schoepen vinden maar ik heb een ijzerhandel/sloper aan het einde van de straat dus die hebben vast wel iets voor weinig (fietswielen zijn van staal maar liefst gebruik ik aluminium, stijf maar flexibel buigbaar).

Nu nog sleepcontact oplossing of ik bouw een vertikaal systeem met twee wielen en de dynamo vertikaal want dan is ie windrichting onafhankelijk maar dat zal wel mark-III worden.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 23-01-2008 00:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:59
Ik zou nog even geen sleepcontact gebruiken. Gewoon een kettinkje aan de mast en de kop zodat je kop maar een beperkt aantal keren kan ronddraaien. Hierdoor kun je de kabel gewoon langs de mast laten lopen. (tip onthouden uit het windwerkboek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik las hier iets over een vergunning voor windmolen(mast?)... zeg mij niet dat je een vergunning moet hebben om het milieu vooruit te helpen he 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ward Vr schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:02:
Ik las hier iets over een vergunning voor windmolen(mast?)... zeg mij niet dat je een vergunning moet hebben om het milieu vooruit te helpen he 8)7
Als jij mijn buurman zou zijn en een 15m hoge mast gaat zitten knutselen met daarop een zelfgebouwd apparaat wat bij harde wind rotorbladen zou kunnen verliezen dan zou ik daar zeer zeker bezwaar tegen maken. Hoewel het in Nederland soms (vaak?) erg ver gaat vind ik het echt een goede zaak dat er voor sommige zaken zoals dit vergunningen nodig zijn.

Als je in een vrijstaand huis woont zonder directe buren doe je maar wat je niet laten kunt :)

Overigens zijn zonnestroompanelen in vrijwel alle gevallen vergunning vrij O-)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2008 12:13 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:13:
[...]

Als jij mijn buurman zou zijn en een 15m hoge mast gaat zitten knutselen met daarop een zelfgebouwd apparaat wat bij harde wind rotorbladen zou kunnen verliezen dan zou ik daar zeer zeker bezwaar tegen maken. Hoewel het in Nederland soms (vaak?) erg ver gaat vind ik het echt een goede zaak dat er voor sommige zaken zoals dit vergunningen nodig zijn.

Als je in een vrijstaand huis woont zonder directe buren doe je maar wat je niet laten kunt :)
Precies, maar ook het lanschap (uitzicht) wordt er niet altjid mooier van al lijkt dat de GSM/UMTS masten niet te stoppen.
En die panelen krijgen weer subsidie lijkt het, toch maar weer eens doorrekenen binnenkort.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 23-01-2008 12:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:26:
Precies, maar ook het lanschap (uitzicht) wordt er niet altjid mooier van al lijkt dat de GSM/UMTS asten niet te stoppen.
Nee, en ook daarom ben ik blij dat er vergunningen nodig zijn voor dat soort zaken.
En die panelen krijgen weer subsidie lijkt het, toch maar weer eens doorrekenen binnenkort.
Stel je daar niet al te veel van voor. Het bedrag wat beschikbaar is is erg laag (14 miljoen voor geheel; 2008, minder dan één euro per Nederlander dus) en het lijkt administratief allemaal behoorlijk ingewikkeld te worden. Als je het mij vraagt is het ondersteuning in woord, niet in daad. Maar we zullen zien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Wat info van iemand die in een grijs verleden een kleine windturbine gebouwd heeft: http://home.kabelfoon.nl/~ledo/windenergie.htm, zoals te lezen valt was de mast 9 meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
CanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:13:
[...]

Mijn enige buur (woont 50m verder) wil zelf ook een windmolen. ;)

@hierboven: prachtig ... dus hij heeft gewoon een autodynamo genomen als alternator ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:59
Ward Vr schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:57:
[...]

Mijn enige buur (woont 50m verder) wil zelf ook een windmolen. ;)

@hierboven: prachtig ... dus hij heeft gewoon een autodynamo genomen als alternator ???
Inderdaad een gewone autodynamo. Had hij de moeite genomen om die opnieuw te wikkelen, dan had die, denk ik, zonder versnelling kunnen draaien. Door de het ontbreken van de druk van de v-snaar was ook de startmotor wellicht overbodig.
Maar zoals ssj3gohan ook al schreef, begin er gewoon aan, lees jezelf in, meet de condities (windsnelheid, toerental en afgegeven vermogen) en leer er van. En natuurlijk, post het hier en heb er lol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Bovendien - even serieus - waarom een V-snaar als je op dit vermogen moeiteloos een fietsketting kunt nemen? Dat is zoveel minder elastische druk in startsituaties en veel betrouwbaarder.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

laat maar - delen en vermenigvuldigen is ... basic. (ik had een stomme berekening gedaan)

300 rpm is dus 5 rps. Het fietswiel moet minstens 2 maal zo hard rond kunnen gaan (dan de hierboven aangehaalde plank) door minder weerstand (afh aantal schoepen en drag van de niet gebruikte spaken die ik wel laat zitten voor stevigheid en om met het aantal schoepen te kunnen experimenteren).
Verder denk ik aan een vlieggewicht aan de naaf om de spoed variabel te maken... (zoals je die vroeger op stoommachine zag - kan niet op de exacte naam komen maar het zijn die gewichtjes die steeds verder uiteensgaan staan door middelpunt zoekende krachten- ook toen dacht ik om re toeren te regelen) maar daar moet ik nog een nacht over dromen (voornamelijk hoe ik ze weer terug krijg in de originele stand bij stilstand aangezien de zwaartekracht niet meewerkt bij een verticaal geplaatst fietswiel).

Ben een beetje aan het schatten geslagen met excel hoe de hoek van de schoepen moet verlopen vanaf de as van de naaf tot de velg:
http://www.foxtrotdelta.com/media/spoed_twist.xls
Het hangt nogal af van het aantal rpm en de windsnelheid. voor de windsnelheid kan ik wel gemiddelden vinden maar voor het aantal toeren dat ik ga halen is het minder makkelijk schatten.
Dat zal dus wel ouderwets veldonderzoek (lees op dak auto gemonteerd) worden.

[ Voor 255% gewijzigd door franssie op 24-01-2008 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is echt lastig om te bedenken wat de snelheid zal worden want het is geen schroef die de wind precies gaat volgen hoor. Er zijn liftverschijnselen, weerstand, traagheidsmoment en allerlei van dat soort dingen om mee rekening te houden. Een fatsoenlijk prototype waarin je de bladhoek kunt veranderen lijkt me een veel sneller en beter idee.

(en: op dak van auto ftw :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Hah, zou ik zo 2 of 3 dynamo's achter mekaar kunnen, plaatsen. Of zou dit te veel weerstand geven voor de molen ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ward Vr schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:44:
Hah, zou ik zo 2 of 3 dynamo's achter mekaar kunnen, plaatsen. Of zou dit te veel weerstand geven voor de molen ?!
Dan kan je beter koper gaan wikkelen denk ik, hoe meer bewegende delen hoe kwetsbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hebben jullie trouwens ook al gedacht aan een turby achtig systeem? Makkelijker in de omgeving in te passen en de propeller constructie is iets makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Is waar, maar je kan ook niet oneindig veel koper kwijt he, in een dynamo behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Turby is moeilijker om te bouwen zodat het enige nuttige hoeveelheid elektriciteit opwekt. Je zit met het bouwen van goede airfoils waar je bij een normale rotor in principe met platte bladen al 20% efficientie kunt halen. imho geen voordeel tov een standaardrotor uit efficientie- en bouwgemak-oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
ssj3gohan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:36:
Turby is moeilijker om te bouwen zodat het enige nuttige hoeveelheid elektriciteit opwekt. Je zit met het bouwen van goede airfoils waar je bij een normale rotor in principe met platte bladen al 20% efficientie kunt halen. imho geen voordeel tov een standaardrotor uit efficientie- en bouwgemak-oogpunt.
Hij is wel iets geadvanceerder, maar hij kan wel mooi in elke hoek wind vangen.

Op Discovery hadden ze er ook 1 gemaakt om koffie te maken :P Erg eenvoudig maar werkte enorm goed.
Afbeeldingslocatie: http://www.twanetwerk.nl/upl_images/wind-fig-2-VAWT-2.jpg
VAWT noemen ze die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Megamind schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:43:
Op Discovery hadden ze er ook 1 gemaakt om koffie te maken :P Erg eenvoudig maar werkte enorm goed.
[afbeelding]
VAWT noemen ze die.
Koffie te maLen waarschijnlijk :)
Alternatieve molens (prachtig :*) )
Die VAWT van discovery kan toch zo moeilijk niet zijn om et maken ?! (Nuja, eerst wachten op alternator en eerst gwone molen proberen O-) )
DIY vawt aka savonius
DIY VAWT alternator
Nu hoor ik graag van ssj3gohan wat zo'n vawt als de link hierboven van rendement heeft tov een klassieke 3wiek molen met rechte bladen.
Aangezien zo'n vawt ook eenvoudig te construeren is, kan het mss iets zijn ?

[ Voor 55% gewijzigd door Ward Vr op 24-01-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
zit net een ordetje lager in de efficientie: de theoretische maximumefficientie van een normale molen is ongeveer 60%, een vawt ongeveer 20%. Je haalt dus resp. 20 en 7% met een zelfbouwertje als je je een beetje inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Dus jij rekent dat een zelfbouw minder altijd 66% minder presteert dan een industriele molen ?!
Zal in mijn geval wel zo zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
*theoretisch* maximum. In de praktijk heb je ten minste 5% elektrisch verlies, meestal 10% mechanisch verlies (behalve direct drive), je wilt niet alle energie uit de wind halen die je eruit kunt halen, etc. 33% van het theoretisch maximum is dus nog erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ik had gisteren een foutje gemaakt in de berekening van de twist van de vleugel, gecorrigeerd (zie eerdere post).

essientie is nu dat bij 900rp/m en een wind van 5m/s (4 Bft) de invalshoek als volgt verandert
(r) (d)
15 54.73
25 67.00
35 73.14
45 76.73

waar (r) de afstand tot de as is en (d) het aantal graden twist ten opzicht van de draai-as. Als je dit doortrekt kom je uiteindelijk uit bij 90 graden, dat klopt wel.
Het grote verschil per elke 10 cm maakt het niet mogelijk gevouwen plastic vleugels/schoepen te maken zoals ik van plan was. Teveel afwijken van deze graden maakt dat grote delen van de vleugel alleen maar remmen en niet bijwerken aan de lift die je wil... dan kan ik beter alleen op het einde plankjes hangen en het hele midden stuk leeglaten. toch?

Anyway, zaterdag dus fietswiel en een stuk dik blik regelen waar ik leuk profielen van kan vouwen/draaien om in genoemd fietswiel te hangen. De spoed wordt instelbaar (denk nog door visdraad oid)omdat ik teveel aannames heb moeten maken (zo is het wiel nu ingesteld voor 900 rpm, ik vraag me echt af of dat mogelijk is met belasting) en omdat ik nou ook niet echt een vliegtuig ingenieur ben.

En de auto-dak-test ga ik doen als ik een betaalbaar imperial tegenkom voor mijn 307SW dakrails :D lijkt me wel gaaf, fiets snelheids meter op het wiel en rijdenmeten maar bij verschillende spoed instellingen.

(trouwens: Wikipedia: Vleugel (vliegtuig) is ook wat ik leerde bij mijn poging tot vliegenier worden, mislukt overigens.
Het gaat dus uiteindelijk om op elk stuk van de schoep in de buurt tekomen van de optimale lift [ Wikipedia: Liftkracht ]

De grap bij een windmolen vleugel is dat de invalshoek van de wind dus niet constant is zoals bij(na) een vliegtuig, bij de tip staat veel relatieve wind, in het exacte midden staat alleen de werkelijke wind)
ssj3gohan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:47:
*theoretisch* maximum. In de praktijk heb je ten minste 5% elektrisch verlies, meestal 10% mechanisch verlies (behalve direct drive), je wilt niet alle energie uit de wind halen die je eruit kunt halen, etc. 33% van het theoretisch maximum is dus nog erg optimistisch.
hoe bereken jij dat *theoretisch* maximum en de andere waarden of heb je een link? Lijkt me wel leuk om een benchmark te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 24-01-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:27
Kwam toevallig deze site tegen:
http://www.hydrogenappliances.com/bladekits.html
Mooie carbon bladen, al vanaf 80 dollar voor een setje van 3. (tot 800 watt?)
Ze hebben ook complete windmolen kits.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zo, even de grootste schop die ik een topic ooit heb gegeven maar met het weer van de afgelopen maanden moest ik toch plots weer aan dit topic denken, en het jeukt om toch weer eens aan een vertikale versie te gaan beginnen.

We zijn inmiddels een kleine 17 jaar (!) verder en nu vroeg ik mij af of er mensen in dit topic ooit verder gekomen zijn dan de tekentafel.

Het topic zou ondertussen in DEI moeten staan, zal een 'move' aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zal hem verplaatsen, maar vooral om te kijken of er iemand is met kennis en/of iemand die een goede topic start kan maken voor een nieuw topic. Dan kan diegene zich hier melden :)

Want dit topic is natuurlijk gedateerd, inmiddels zijn er vast goede bronnen van informatie bij gekomen, en hoeven we geen 3 pagina's aan oude discussie op te rakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
franssie schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:00:
Zo, even de grootste schop die ik een topic ooit heb gegeven maar met het weer van de afgelopen maanden moest ik toch plots weer aan dit topic denken, en het jeukt om toch weer eens aan een vertikale versie te gaan beginnen.

We zijn inmiddels een kleine 17 jaar (!) verder en nu vroeg ik mij af of er mensen in dit topic ooit verder gekomen zijn dan de tekentafel.

Het topic zou ondertussen in DEI moeten staan, zal een 'move' aanvragen.
@Nomensoleo Heeft even geleden een diy windmolen gemaakt van afgedankte materialen. Diy grid tied windenergie
Helaas nog geen meetresultaten maar wel een leuk project.

Heb je al ongeveer een idee van het formaat wat het moet worden? Een topic met de voortgang zal hier denk ik zeker gewaardeerd worden ;) . Mocht je nog hulp nodig hebben bij berekeningen / CFD zaken, dan wil ik wel helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomensoleo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Mijn windmolen project staat even in de koelkast. Ben wel van plan om hier aan verder te gaan. Wacht op wat beter weer.

Speel tevens ook met het idee om verticale te bouwen met als basis 2 bureau stoelen .
Het moet immers weer te maken zijn met afgedankte spullen .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t88NjszLk1e4phhma2OI4-bskcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dcx9rRWisgsVStvYJorVY9mq.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste