Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
Hallo . Ik had het idee om uit hobby/interesse een kleine windenergie generator te bouwen. Ik heb reeds een pv installatie met microomvormers van enphase. Nu heb ik begrepen dat deze niet interessant zijn voor volgende reden:
Wat het lastige is met windmolens is dat ze over het algemeen flucturen op voltage, en stabiel zijn op amperage.
De MPP trackers van zonnepaneel omvormers zijn gemaakt om fluctuerende amperes en een stabiel voltage te optimaliseren.

Een bl 3f generator lijkt me een logische keuze. Maar een geschikte (micro)-omvormer is niet zo duidelijk te vinden.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eerste vraag……..hoe gaat die windmolen (want dat is het neem ik aan) eruit zien?

Heb je buren die je lastig gaat vallen met wiekgeluid en slagschaduw.

Wat wordt het vermogen van dat ding? Want voor je het weet wordt je gezien als een bedrijfsmatige activiteit in de ziin van de Wet Milieubeheer en Wet Algemene bepalingen Omgevingsrecht.

Wordt dat ding bouwvergunningplichtig?

Zoek even wat topics hierdoor op Tweakers, je bent bij lange na niet de eerste hiermee.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je bent eigenlijk overal in Nederland vergunningsplichtig voor een molen en deze wordt gezien de lelijkheid en aanzienlijke overlast voor de directe omgeving eigenlijk nooit afgegeven, of je moet echt in the middle of nowhere wonen.

Daarnaast kan het qua euro's simpelweg niet uit. Kleine molens slijten sneller stuk dan wat ze opbrengen. Ook zijn alle opbrengsten die fabrikanten noemen in ideale omstandigheden in een windtunnel, stiekem waait het (ja, zelfs in Nederland) vrijwel altijd veel te weinig voor een kleine molen.

Ook puur natuurkundig kijkend naar een kleine molen wekt zo'n ding bij normale windsnelheden een paar Watt op, leuk om te hobbyen maar verder dus totaal niet interessant.

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 02-11-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Ik woon in België, heel landelijk. Kleine windmolens hoeven geen vergunning. Buren zijn geen probleem. Ontwerp is er nog niet. Ik kan een verticale maken desnoods. Heb als generator mss als keuze een motor van een lmx . is een standaard 1000w motor die pieken van 8000w aankan. Nog niets staat vast. Zoek info en ervaringen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Deze vraag is al eerder langsgekomen.
Steeds is de conclusie dat het niet rendabel is.

Aanschaf kleine windmolen, windturbine voor eigen gebruik.
Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?"

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Ook als het een diy project is ? Denk voor een 500 euro ik iets in elkaar kan knutselen. Is vooral om s nachts wat te kunnen produceren. Heb van de zon al zonnecollector en pv installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Een iets eenvoudiger idee is om onderaan in men zonneboiler 3 x 24 v verwarmingsweerstanden te monteren die aangesloten zijn op een 3fasige bl generator die draait op windenergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou de gelinkte topics even doorlezen. Natuurkunde is er vrij duidelijk over. Je kunt er aan hobbyen maar het is altijd zonde van je tijd, geld en materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:50
Je zal er niet rijk van worden, maar het is een leuk knutselproject.
Kijk ook eens op Youtube, wel vnl. Engelstalig.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Nomensoleo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb zelf een windmolen gebouwd van allemaal afgedankt materiaal.
Wieken zijn van pvc gasbuis rond 160 gemaakt.
Deze heb ik gemonteerd op een afgedankte diamant schijf. Dit heb ik weer in zijn geheel gemonteerd op een Hoverboard motor. Deze kan op zijn beurt draaien op een balhoofd van een fiets die ik in een stalen pijp heb gelast.
Staart (van oude droogmolen )houdt de molen in de wind.
Heb tevens Hoverboard motor aangepast zodat hij wat meer volt levert. Tot hier toe alles voor €0,0. Heb een gelijkrichters brug gekocht (€3,00)om de spanning van de Hoverboard motor om te zetten naar een gelijkspanning. Afhankelijk van de windt levert dit tot wel 75 volt op.

Maar nu is mijn vraag hoe krijg ik dit omgezet naar 220 volt wisselspanning. Kan dat met micro omvormer van zonnepaneel?
Heeft iemand een goed advies voor mij.

Ik weet het niet zeker maar onder de 5 meter hoogte heb je geen vergunning nodig.
Zit aan de rand van een dorp met vrij uitzicht naar het zuidwesten. De wind komt lekker vrij uit de polder . De 6 wieken hebben een diameter van 2,8 meter.

Wat voor omvormer is hier voor geschikt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o65-opB8wnQWZsIXPXBux7Com78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3mUUC5tnzjRVYQJqgOAYnLf.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:19

paQ

:D

_/-\o_

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Hierbij een link voor een draaiende windmolen van afval zoals eerder gemeld.
Molen draait hier nog op oude achteras van fietswiel en is nog 5 blads. Maar wordt 6 blads en dan met Hoverboard generator.

YouTube: Windmolen van afval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Nomensoleo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:49:
Afhankelijk van de windt levert dit tot wel 75 volt op.
En hoeveel Ampère?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Ik heb een achtergond van werktuigbouwkunde en mis elektronische kennis in deze. Als ik Ampere wil meten geeft meter Max 10 aan maar stopt de molen met draaien. Mijn vraag was dus ook om hier kennis op te doen en mij hierin een beetje te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Ik ben van alles aan het experimenteren met het aantal wieken . Hier heb ik 3 wieken en een diameter van 2,4 meter. De rotatie snelheid is hoger dan met 5 of 6 wieken. Daarin tegen draait die met meer wieken sneller bij lage windsnelheden.

Filmpje zie volgende link
YouTube: Windmolen van afval deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Dat het stopt met draaien is logisch.
Als hij draait zonder belasting dus zonder energie output dus geen watt. Dan is hij alleen alle wattjes aan het opheffen door mechanische non idealiteiten zoals wrijving. Dit betekent dat voor de gegeven belasting jou molen niet genoeg power genereert. Je zou het dus met minder elektronische weerstanden en dus een lagere amperage opnieuw kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Nomensoleo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:29:
Ik heb een achtergond van werktuigbouwkunde en mis elektronische kennis in deze. Als ik Ampere wil meten geeft meter Max 10 aan maar stopt de molen met draaien. Mijn vraag was dus ook om hier kennis op te doen en mij hierin een beetje te helpen.
Als je een multimeter in serie zet om de stroom te meten dan is dat gelijk aan een zeer lage weerstand in serie. Om die reden kun je makkelijk 10 A halen, je sluit als het ware de boel kort. Dit zegt nog helemaal niks over het elektrisch vermogen dat je uit de windmolen kan halen. De gemeten open-klem spanning (75 V) ook niet. De beste manier om te bepalen wat max. vermogen is en het ideale werkpunt zou je eigenlijk een constant load moeten aansluiten. Een constant load gedraagt zich als een verstelbare weerstand. Dit geeft je de mogelijkheid om de belasting op de rotor langzaam op te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
runeazn schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:52:
Dat het stopt met draaien is logisch.
Als hij draait zonder belasting dus zonder energie output dus geen watt. Dan is hij alleen alle wattjes aan het opheffen door mechanische non idealiteiten zoals wrijving. Dit betekent dat voor de gegeven belasting jou molen niet genoeg power genereert. Je zou het dus met minder elektronische weerstanden en dus een lagere amperage opnieuw kunnen proberen.
Eerste stuk klopt, tweede deel is een beetje tegenstrijdig. Je wil juist meer weerstand zodat er minder stroom gaat lopen en het tegen koppel op de rotor lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Een constant load heb ik niet tot mijn beschikking. En ik wil het graag zo goedkoop mogelijk te houden. Kan ik niet met een micro omvormer van een zonnepaneel uit de voeten. Die bepaalt dus zelf de maximale watt die hij kan genereren. Of kan dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet niet of je toevallig nog een paar ouderwetse gloeilampen hebt?
Maar zet eens 4 lampen van 100 watt parallel aan elkaar op je windmolen en meet dan de spanning en stroom eens.
Dan heb je een belasting die kan omgaan met wat de molen leverd en kun je een idee krijgen van het vermogen dat hij kan leveren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:48
In de basis zou een micro omvormer denk ik wel moeten werken, mits het binnen de specs blijft.

Ik verwacht dat 75 volt wat te hoog is voor de meeste micro omvormers, (een pv paneel zit zo rond de 40 voor) maar het voltage zal dalen zodra je iets aansluit, alleen weet je niet hoeveel.

Kun je er eens een oud waterkoker element aan hangen en dan de stroom en spanning meten? Dan heb je in ieder geval iets specs onder belasting. Een verwarmingselement kun je ook makkelijk doormeten en gedraagt zich lineair.

In de basis kom je al vrij ver met U=I*R.

[ Voor 8% gewijzigd door storeman op 16-12-2023 23:35 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
TorxWorx schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:01:
[...]

Eerste stuk klopt, tweede deel is een beetje tegenstrijdig. Je wil juist meer weerstand zodat er minder stroom gaat lopen en het tegen koppel op de rotor lager is.
Hij heeft open klem spanning gemeten van rond de 70 volt.

stroom = spanning / weerstand

Het was 10 ampère stroom, als hij zijn belasting verlaagt naar zeg 5 ampère.
Dan heeft hij een lagere belasting.
Lagere belasting betekent een lagere elektrische weerstand.
Ik ga uit dat de rotor op constante snelheid loopt, dat is natuurlijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Kan ik een waterkoker of lampen die 220 volt wisselspanning vragen op gelijkstroom aansluiten met een variabele spanning van 0 tot 75 volt? Heb mijn windingen van mijn Hoverboard motor die parallel lagen in serie gezet om een hogere spanning te krijgen.
Kan misschien dan beter minder wi dingen in serie zetten. Nu van 4 paralel naar 4 in serie.
Kan beter van 4 paralel naar 2 (2draden paralel) serie. Blijf ik onder de 65 volt van micro omvormer .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KmiD-1N9n4O-2R8Xn-5wkgDV5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQYbQ3EPNqNg7eNnDbMcmp6M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nomensoleo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:50:
Kan ik een waterkoker of lampen die 220 volt wisselspanning vragen op gelijkstroom aansluiten met een variabele spanning van 0 tot 75 volt? Heb mijn windingen van mijn Hoverboard motor die parallel lagen in serie gezet om een hogere spanning te krijgen.
Kan misschien dan beter minder wi dingen in serie zetten. Nu van 4 paralel naar 4 in serie.
Kan beter van 4 paralel naar 2 (2draden paralel) serie. Blijf ik onder de 65 volt van micro omvormer .
[Afbeelding]
Ja beide zijn gewoon een weerstand die niet veel geven om wat ze aangeboden wordt voor spanning zolang het maar niet te hoog wordt.

Met een belasting als een waterkoker of gloeilamp kun je in ieder geval een wat zinvoller meting doen dan open klemspanning en kortsluitstroom.
Met die resultaten krijg je mischien ook een zinvoller advies.

Ik durf te stellen dat niemand hier een zinvol advies kan geven op wat je aan je gemodificeerde motor moet hangen met alleen de informatie over kortsluistroom en open klemspanning.

Met een aangesloten weerstand meten hoeveel spanning je levert en hoeveel stroom er dan loopt met een stabiele rotorsnelheid geeft je meer inzicht in hoeveel vermogen je kan leveren met je molen.

Daarna volgt dan hoe je het meest handig die energie kunt oogsten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
De windsnelheid varieert en zal het toerental ook laten variëren . Dus de opbrengst is ook nooit constant.

Een MPPT tracker van een omvormer moet dit dus wel kunnen.

Moet een omvormer zijn die opstart op ongeveer 20 volt en een max van 100 volt aan kan.

Zit te denken aan Mastervolt omvormer soladin 600. Of gaat die dan stuk als je de stroom laat omzetten naar 220 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nomensoleo schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:43:
De windsnelheid varieert en zal het toerental ook laten variëren . Dus de opbrengst is ook nooit constant.

Een MPPT tracker van een omvormer moet dit dus wel kunnen.

Moet een omvormer zijn die opstart op ongeveer 20 volt en een max van 100 volt aan kan.

Zit te denken aan Mastervolt omvormer soladin 600. Of gaat die dan stuk als je de stroom laat omzetten naar 220 volt
Ja dat hij varieert snap ik ook.
Het gaat erom of je überhaupt iets van vermogen uit dat ding kunt halen voor hij stopt met draaien.

Doe nu eerst eens een eenvoudige meting voor je spullen gaat kopen.

Of hang er gewoon een micro aan en zie wat er gebeurd dat kan natuurlijk ook.

Ik zou graag willen weten wat de spanning nog is als je er iets van belasting aan hangt voor hetzelfde geld haal je zelfs die 20 volt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
runeazn schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:41:
[...]

Hij heeft open klem spanning gemeten van rond de 70 volt.

stroom = spanning / weerstand

Het was 10 ampère stroom, als hij zijn belasting verlaagt naar zeg 5 ampère.
Dan heeft hij een lagere belasting.
Lagere belasting betekent een lagere elektrische weerstand.
Ik ga uit dat de rotor op constante snelheid loopt, dat is natuurlijk niet het geval.
Doordat je de aanname maakt dat de rotor snelheid constant is gaat je redenering compleet de mist in. Bij 10 A stond de rotor nagenoeg stil. Die 10 A was bij een weerstand in de orde van een paar ohm (weerstand in multimeter + kabels + windingen motor). Het voltage over de motor is om die reden ook laag en zeker geen 70 volt.

Even algemeen voor motoren en generatoren: Het koppel is evenredig met de stroom. Het voltage is evenredig met het toerental want: U = dphi / dt: verandering magnetisch veld over tijd .

Dan het mechanisch vermogen: P = omega * T (het koppel) waarbij [omega] = rad/s en [T] = Nm.
Het" beschikbare" mechanisch vermogen hangt af van de vormfactor en windsnelheid. Het aerodynamica/ stromingsleer gedeelte en de afhankelijkheid van de rotatiesnelheid laat ik voor nu even buiten beschouwing.

@Nomensoleo had tijdens de stroommeting dat de rotor stil viel. De reden hiervoor is dat door de hoge stroom die ging lopen door de lage weerstand -> veel stroom -> veel koppel dat de motor uitoefent op de rotor -> omega gaat omlaag. De enige manier om dit koppel te beperken is door de stroom te beperkend en dus de weerstand tussen de polen van de motor te verhogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomensoleo
Dank u allen voor de betrokkenheid . Ik vindt het leuk om hier mee bezig te zijn en jullie ook merk ik. Zoals ik al heb gezegd heeft het me nog niets gekost. Ik hoop dat hij wat kan gaan opleveren met nog een kleine investering.

Maar gaan nu even slapen.

Jullie horen er nog van als ik wat metingen heb gedaan onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TorxWorx schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:54:
[...]

Doordat je de aanname maakt dat de rotor snelheid constant is gaat je redenering compleet de mist in. Bij 10 A stond de rotor nagenoeg stil. Die 10 A was bij een weerstand in de orde van een paar ohm (weerstand in multimeter + kabels + windingen motor). Het voltage over de motor is om die reden ook laag en zeker geen 70 volt.

Even algemeen voor motoren en generatoren: Het koppel is evenredig met de stroom. Het voltage is evenredig met het toerental want: U = dphi / dt: verandering magnetisch veld over tijd .

Dan het mechanisch vermogen: P = omega * T (het koppel) waarbij [omega] = rad/s en [T] = Nm.
Het" beschikbare" mechanisch vermogen hangt af van de vormfactor en windsnelheid. Het aerodynamica/ stromingsleer gedeelte en de afhankelijkheid van de rotatiesnelheid laat ik voor nu even buiten beschouwing.

@Nomensoleo had tijdens de stroommeting dat de rotor stil viel. De reden hiervoor is dat door de hoge stroom die ging lopen door de lage weerstand -> veel stroom -> veel koppel dat de motor uitoefent op de rotor -> omega gaat omlaag. De enige manier om dit koppel te beperken is door de stroom te beperkend en dus de weerstand tussen de polen van de motor te verhogen.
Nog mooier zou zijn om die weerstand regelbaar te maken. Bij weinig wind de hoogste weerstand, bij meer wind regelbaar lagere weerstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TorxWorx
pagani schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:34:
[...]

Nog mooier zou zijn om die weerstand regelbaar te maken. Bij weinig wind de hoogste weerstand, bij meer wind regelbaar lagere weerstand.
Vandaar mijn eerdere suggestie om een electronic load te gebruiken ;). Het ideale werkpunt zoeken kun je natuurlijk in eerste instantie ook doen door een aantal vermogensweerstanden in serie te zetten en daar een optimum in te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Mijn zwager had nog een kapot koffiezetapparaat staan. Lekte water verder nog goed. Heb verwarmings element met schakelaat en stekker eruitgehaald . Kan ik mijn generator hiermee belasten. Of is dit geen goed plan? Als ik stopcontact maak aan generator van molen kan ik dat zo aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nomensoleo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:05:
Mijn zwager had nog een kapot koffiezetapparaat staan. Lekte water verder nog goed. Heb verwarmings element met schakelaat en stekker eruitgehaald . Kan ik mijn generator hiermee belasten. Of is dit geen goed plan? Als ik stopcontact maak aan generator van molen kan ik dat zo aansluiten.
Het verwarmingselement dat in het plaatje zit waar de kan op staat?

In principe is dat een ohmse belasting dus dat moet kunnen.
Zorg dat je gelijktijdig de stroom en spanning kunt meten.

Dan zou je met een paar moment opnames een redelijke inschatting kunnen maken van het geleverde vermogen.
En je hebt dan een spanning en stroom bij belasting en van daaruit kun je dan verder denken wat je nodig hebt om het bruikbaar op het net te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Dat element is de verwarming van het water en het warmhoudplaatje tegelijk. Kan het met de schakelaar nog aan en uit zetten. Kan de molen onbelast laten draaien en dan met schakelaar belasten. Kan alleen de spanning en de stroom niet gelijktijdig meten met multi meter. Als ik nu een dubbel stopcontact aansluit op de generator van de molen, kan ik een gebruiken om aan te sluiten. En kan het het andere gebruiken om te meten. Of is dat de verkeerde meet plek?

Wil nog wel even kwijt dat het weer geen geld kost en anders gewoon afval was geweest.

🤑

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nomensoleo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:53:
Dat element is de verwarming van het water en het warmhoudplaatje tegelijk. Kan het met de schakelaar nog aan en uit zetten. Kan de molen onbelast laten draaien en dan met schakelaar belasten. Kan alleen de spanning en de stroom niet gelijktijdig meten met multi meter. Als ik nu een dubbel stopcontact aansluit op de generator van de molen, kan ik een gebruiken om aan te sluiten. En kan het het andere gebruiken om te meten. Of is dat de verkeerde meet plek?

Wil nog wel even kwijt dat het weer geen geld kost en anders gewoon afval was geweest.

🤑
De stroom meet je tussen het element en de molen.
De spanning over de twee draden uit de molen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPSXEcx3Vps-6y4p1cR-IUH5FkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UceOUZrQnI5JgWXAjp8rEeAq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
Nomensoleo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:53:

🤑
Hoe je het aansluit maakt niet zoveel uit zolang je maar de spanning over het element meet zoals in het schetsje van @Ronald.42. Je multimeter kan maar een ding tegelijk meten dus als je eerst even de weerstand meet van het verwarmingselement is alleen de spanning meten tijdens de test voldoende. Met de spanning over het element en de weerstand kun je dit terugrekenen naar vermogen. In de weerstandswaarde zit nog wel een temperatuurcoëfficiënt, die kun je uit de vergelijking halen door na test nog een keer de weerstand te meten (het element heeft dan als het goed is een hogere temperatuur :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
TorxWorx schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:16:
[...]

Hoe je het aansluit maakt niet zoveel uit zolang je maar de spanning over het element meet zoals in het schetsje van @Ronald.42. Je multimeter kan maar een ding tegelijk meten dus als je eerst even de weerstand meet van het verwarmingselement is alleen de spanning meten tijdens de test voldoende. Met de spanning over het element en de weerstand kun je dit terugrekenen naar vermogen. In de weerstandswaarde zit nog wel een temperatuurcoëfficiënt, die kun je uit de vergelijking halen door na test nog een keer de weerstand te meten (het element heeft dan als het goed is een hogere temperatuur :P)
Dat is idd ook een optie.

Ik ben meer voor beide gelijktijdig in beeld maar als je maar 1 meter hebt wordt dat lastig en zou je zo nog bij benadering wat kunnen vast stellen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel en of er nuttig vermogen uit die contraptie komt, het is wel een leuk projectje en voor nul euro dus wie doet je wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Mijn zwager heeft ook een multi meter dus kan wel tegelijk meten. Bedankt voor jullie hulp.
De komende dagen gaat dat even niet lukken om te testen.( jammer) Opa heeft samen met oma de oppas op 4 kleinkinderen. En dan komen de feestdagen dan wordt het ook niet op prijs gesteld dat ik met deze onzin ( volgens oma) bezig ben.
Nog een vraagje: Kan de weerstand niet te groot zijn van dit verwarmings element?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nomensoleo schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:38:
Mijn zwager heeft ook een multi meter dus kan wel tegelijk meten. Bedankt voor jullie hulp.
De komende dagen gaat dat even niet lukken om te testen.( jammer) Opa heeft samen met oma de oppas op 4 kleinkinderen. En dan komen de feestdagen dan wordt het ook niet op prijs gesteld dat ik met deze onzin ( volgens oma) bezig ben.
Nog een vraagje: Kan de weerstand niet te groot zijn van dit verwarmings element?
Echt te groot niet.
Normaal met 230 volt trekt dat element xx? Watt, ga je dat element voeden met een lagere spanning zal het het vermogen dat hij neemt ook lager worden.

In eerste instantie is het vooral interessant hoe je windmolen zich gedraagt met enige vorm van belasting aangesloten.

Dus je komt straks mischien op een spanning van 50 volt bij 1 ampere uit en als je molen dan nog leuk draait kan hij in ieder geval 50watt leveren.
Dan kun je kijken of je hem nog zwaarder kunt belasten tot dat je spanning onder de start spanning van een micro uitkomt.

De open klemspanning van 75 volt en de kortsluitstroom van 10 ampere zou je 750watt geven.
Maar dat is alvast een illusie.

Je moet kijken wat je aan vermogen kunt trekken met een nog redelijke spanning en rotor snelheid.
En aan de hand daarvan bepalen of er een passende micro op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Als ik met 1 multi meter de stroom ga meten zoals in het aangegeven schema, sluit ik dan de boel weer niet kort ?

Dat 750 watt een illusie is is zeker. Verwacht iets tussen de 0 en 100 watt. Voldoende voor sluimer verbruik zou mooi zijn .

Hoverboard motor wordt normaal gevoed met 36 volt accu pakket van 4,4 Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nomensoleo schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:31:
Als ik met 1 multi meter de stroom ga meten zoals in het aangegeven schema, sluit ik dan de boel weer niet kort ?

Dat 750 watt een illusie is is zeker. Verwacht iets tussen de 0 en 100 watt. Voldoende voor sluimer verbruik zou mooi zijn .

Hoverboard motor wordt normaal gevoed met 36 volt accu pakket van 4,4 Ah.
Één multimeter gebruik je om stroom te meten die zet je dus tussen een draad van de molen naar de belasting. De A in het schema.

De andere meter gebruik je om spanning te meten die over de belasting staat. De V in het schema.

Zou toch moeten lukken denk ik?
Mits je de meetsnoeren op de juiste aansluiting van je multimeter zet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomensoleo
Ja dat gaat zeker lukken . Maar ik vroeg me af of de meting van de stroom de geringe weerstand van de multimeter weer het probleem geeft van de geringe weerstand hiervan. Heb dan wel de weerstand van het verwarmings element.

Om jullie een indruk te geven van de grote van de molen een foto toegevoegd met zwager. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjC9_8zQxnxrSjSgLYFeVU7s81w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVpQhANu8si0L9rg8zjUyyrM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:48
@Nomensoleo: Ik ben toch wel heel benieuwd of je hier nog verder mee bent gegaan :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomensoleo
Het staat op een laag pitje . Maar het is zeker de bedoeling om dit verder uit te werken. Heb een klein omvormertje op het oog dat misschien iets kan zijn.
Goodwe 750 XS omvormer start op 40 volt en kan tot tot 500 volt aan. Levert max 750 watt.
Wil tevens kunnen switchen om deze omvormer te voeden. Met geen wind door 2 zonnepanelen en ‘s nachts of bij veel winden geen zon door de windmolen.

Heb niet altijd de energie (MS) heb om hier mee bezig te kunnen zijn. Tevens is het allemaal buitenwerk en het weer was de laatste tijd niet zo lekker om wat te kunnen doen.

Hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1