Dat zou best kunnen, maar of dat echt betekend dat ze gemaakt worden voor een NTSC resolutie om ze daarna met kwaliteitsverlies aan te passen naar PAL.....ik vraag het me af. Ik denk eerder dat spellen gemaakt worden voor een ander formaat dan voor NTSC of PAL omdat deze eigenlijk altijd digitaal ontworpen zijn en PAL / NTSC eigenlijk een analoog systeem is/zijn.
Ik denk eerder dat er een soort standaard werkbare digitale (en dus progressive) resolutie is waarna de game aangepast / geconverteerd wordt voor de PAL en de NTSC markt en tevens toepasbaar is voor de PC markt. Een groot gedeelte van de markt is namelijk de PC-markt en bij het andere deel (de consoles) hebben veel mensen een digitaal scherm (LCD of plasma). Het is dan niet verstandig lijkt me om als maker van spellen alles te ontwerpen voor een systeem dan de minderheid van je klanten bezit. Voor de meerderheid moet je dan gaan converteren wat in 99% van de gevallen tot kwaliteitsverlies leidt.
en natuurlijk is het 576i (2x 288)
Nee, nogmaals 576i is NIET 2x288, ten minste niet op de manier zoals je het hier wil zeggen. Je kunt niet zomaar stellen dat het 2x288 is, het is een interlaced signaal met 576 beeldlijnen en geen 288.
maar er zit een groot kwaliteit verschil tussen progressive en interlaced signaal zie wikipedia.
Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen. Maar wat het eindresultaat is, is ook maar de vraag... Als je het signaal bekijkt op een LCD TV (die eigenlijk alleen maar progressive signalen aan kan) dan zal deze zelf voor de de-interlacing zorgen. Als dit goed gedaan wordt (en daar verschillen de tv's onderling nogal in) dan is het resultaat niet veel slechter dan het zelfde signaal maar dan met progressive bron. Zeker als het om NTSC gaat op de helft van de netfrequentie van 60Hz, bij de 50Hz europese netspanning is dit iets beter waar te nemen.
En naar mijn mening is PAL 576i zeker niet beter dan NTSC 480p resolutie wil niet alles zeggen, zijn meerdere factoren die het beeld kwaliteit beinvloeden.
Kopt er is veel meer;
PAL resolutie is hoger,
PAL kleurgebruik is beter,
PAL frequentie is lager.
De eindconclusie volgens de meeste mensen is toch dat 576i PAL beter is dan 480p, maar misschien is je LCD tv niet al te goed in het de-interlacen van het signaal, dan kan in jouw geval 480p er misschien wel beter uit zien. Dat is dan persoonlijk maar zegt niets over dat het één pertinent beter is dan het ander.