Heb er een tijdje over nagedacht en besloten er een topic over te openen.
Ik ben de laatste tijd erg bezig met denken over een toekomst als fotograaf en daarmee bedoel ik freelance/professioneel en vooral 'betaald' fotograaf. Voor ik weer vreemde dingen ga uitspoken, wil ik eigenlijk wel wat mensen horen over hun geschiedenis als fotograaf, wetende dat het bij sommige best interessant zal zijn.
Dus voor degene die daadwerkelijk iets verdienen aan hun foto's en opdrachten:
- Wat/ hoe was de eerste stap richting de professionele fotografie?
Was dit geleidelijk of na één opdracht plotseling?
- Hoe zagen je eerste opdrachten eruit en voor wie waren deze?
Hoe was het niveau als je nu terugkijkt en ben je dus erg gegroeid?
- Hoe ging en ga je met het te verdienen en verdiende geld om?
Wat kreeg/vroeg je toen, hoe zaten jouw maatstafen en veranderde dit in de loop van de tijd? Investeerde je vooral in materiaal of juist niet?
- Hoe was jouw klantengaring?
Heb je veel zelf 'reclame' moeten maken of ging het eigen veelal door de klanten zelf?
- Hoe zie je jouw toekomst nu?
Zit er nog vooruitgang in qua niveau? Verwacht je meer?
Je kan er ook meer omheen verzinnen natuurlijk. Naast dat het voor mij interessant is, lijkt het me ook dat andere mensen het ook leuk vinden om hun semi-proffies eens te horen praten over hun sterke en mindere sterke periodes.
Ik ben de laatste tijd erg bezig met denken over een toekomst als fotograaf en daarmee bedoel ik freelance/professioneel en vooral 'betaald' fotograaf. Voor ik weer vreemde dingen ga uitspoken, wil ik eigenlijk wel wat mensen horen over hun geschiedenis als fotograaf, wetende dat het bij sommige best interessant zal zijn.
Dus voor degene die daadwerkelijk iets verdienen aan hun foto's en opdrachten:
- Wat/ hoe was de eerste stap richting de professionele fotografie?
Was dit geleidelijk of na één opdracht plotseling?
- Hoe zagen je eerste opdrachten eruit en voor wie waren deze?
Hoe was het niveau als je nu terugkijkt en ben je dus erg gegroeid?
- Hoe ging en ga je met het te verdienen en verdiende geld om?
Wat kreeg/vroeg je toen, hoe zaten jouw maatstafen en veranderde dit in de loop van de tijd? Investeerde je vooral in materiaal of juist niet?
- Hoe was jouw klantengaring?
Heb je veel zelf 'reclame' moeten maken of ging het eigen veelal door de klanten zelf?
- Hoe zie je jouw toekomst nu?
Zit er nog vooruitgang in qua niveau? Verwacht je meer?
Je kan er ook meer omheen verzinnen natuurlijk. Naast dat het voor mij interessant is, lijkt het me ook dat andere mensen het ook leuk vinden om hun semi-proffies eens te horen praten over hun sterke en mindere sterke periodes.