Toon posts:

[Fotografen] Centjes en het 'echte' werk

Pagina: 1
Acties:
  • 3.985 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb er een tijdje over nagedacht en besloten er een topic over te openen.

Ik ben de laatste tijd erg bezig met denken over een toekomst als fotograaf en daarmee bedoel ik freelance/professioneel en vooral 'betaald' fotograaf. Voor ik weer vreemde dingen ga uitspoken, wil ik eigenlijk wel wat mensen horen over hun geschiedenis als fotograaf, wetende dat het bij sommige best interessant zal zijn.

Dus voor degene die daadwerkelijk iets verdienen aan hun foto's en opdrachten:

- Wat/ hoe was de eerste stap richting de professionele fotografie?
Was dit geleidelijk of na één opdracht plotseling?

- Hoe zagen je eerste opdrachten eruit en voor wie waren deze?
Hoe was het niveau als je nu terugkijkt en ben je dus erg gegroeid?

- Hoe ging en ga je met het te verdienen en verdiende geld om?

Wat kreeg/vroeg je toen, hoe zaten jouw maatstafen en veranderde dit in de loop van de tijd? Investeerde je vooral in materiaal of juist niet?

- Hoe was jouw klantengaring?
Heb je veel zelf 'reclame' moeten maken of ging het eigen veelal door de klanten zelf?

- Hoe zie je jouw toekomst nu?
Zit er nog vooruitgang in qua niveau? Verwacht je meer?

Je kan er ook meer omheen verzinnen natuurlijk. Naast dat het voor mij interessant is, lijkt het me ook dat andere mensen het ook leuk vinden om hun semi-proffies eens te horen praten over hun sterke en mindere sterke periodes.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even bot uit de hoek: Van wat ik van jou gezien heb op got, denk ik niet dat je nu al als prof bezig moet. Ga eerst oefenen oefenen en oefenen, zorg dat je niveau beter wordt. Fotografie business is hard en jij moet eruit springen wil je er geld mee verdienen. Je moet gewoon goed zijn in wat je doet en daarvoor is je niveau voor zover ik kan zien op got gewoon nog wat te mager.

Als je wat opdrachtjes kan pakken, uiteraard, doen! Maar geef duidelijk aan dat je hobbiest bent met dito prestaties, zorg dat een klant niet meer verwacht dan jij op kan brengen.
Ik zou me nog niet te veel bezig houden met je eerste centjes e.d., zorg eerst voor ervaring en tevreden klanten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik ben er langzaamaan ingerold, beetje voor ID&T en Q-Dance gefotografeerd en toen het eenmaal zover kwam dat er echt serieuze camera's en lenzen moesten worden aangeschaft hebben we om de tafel gezeten en een tarief afgesproken. Inmiddels zijn we al weer 5 jaar verder, is het tarief een aantal keren verhoogd en zijn er (nogal wat) opdrachtgevers bijgekomen, en een paar weer gegaan. Zoals dat gaat :)

De eerste opdrachten waren voor mij feesten, met name het publiek fotograferen. Later groeide dat telkens meer uit naar artiesten, overzichten etc. Daar blink ik in uit zal ik maar zeggen.
Toevalligerwijs ben ik oude foto's aan het uitzoeken om er uiteindelijk galleries van te maken. Als ik terugkijk naar wat ik in 2004 fotografeerde, denk ik wel eens "best bijzonder dat ze me toen lieten fotograferen" want ik vind het prut. Dus ja ik ben wel gegroeid, flink ook; als je dat niet doet, dan denk ik dat je een one-day-fly bent: even leuk, maar niet consistent, telkens hetzelfde truukje en feitelijk moet het gewoon elke keer weer een stapje beter.

Bij mij gaat een groot deel in nieuwe apparatuur of een nieuwe auto, nieuwe laptop, nieuwe disks etc. Wat er overblijft gaat ofwel naar de belastingdienst, ofwel in de spaarpot. Ik leef dus alsof ik niet extra verdien met mij fotografie.
Wat ik verdien gaat je niks aan :)

Hoe raar het ook klinken mag: dat ging haast vanzelf. De eerste opdrachtgever liep ik bij toeval tegenaan en ziehier: ik werk nog steeds met hem (hij werkt wel ergens anders inmiddels).
Je moet wel echt bekend raken in het wereldje waar ik in werk, met je kop boven het maaiveld durven uitsteken, arrogant zijn en toch ook weer klantvriendelijk. Een beetje van alles zal ik maar zeggen.

Qua niveau ga ik nog steeds vooruit, misschien ook omdat ik meer variatie aanbreng in wat ik doe. De meeste nieuwere dingen laat ik niet hier op het forum zien, soms omdat ik er zelf niet tevreden over ben, soms ook omdat dat de deal is met de opdrachtgever, maar meestal omdat ik te druk ben met andere dingen.
Ik verwacht meer, er moeten meer foto's gemaakt, meer opdrachtgevers komen, meer focus.
Je kan er ook meer omheen verzinnen natuurlijk. Naast dat het voor mij interessant is, lijkt het me ook dat andere mensen het ook leuk vinden om hun semi-proffies eens te horen praten over hun sterke en mindere sterke periodes.
Daar stel je op zich dan weer weinig vragen over ;)

In het begin bak je er -achteraf gezien- natuurlijk relatief weinig van, je doet je best, maar echt goed is het gewoon niet. Al doende leert men en al doende krijg je meer bekenden, meer opdrachtgevers, meer partijen waarmee je dingen kunt doen en dus situaties waardoor je kunt leren. ;)
Ik heb in de afgelopen 7 jaar een heel vet jaar gehad waarin ik heel veel verdiende, maar ook een full-time job had: dat is dus niet te combineren. Je verdient dik geld hoor, maar je lijf vind het gewoon minder om >70u/week aan het werk te zijn, zeker als je in de weekeinden 's nachts werkt en door de weeks weer overdag. Na het dikke jaar dus een mindere periode: ik was stuk en wilde minder fotograferen. Heb er zelfs een paar keer over gedacht om nog maar voor 2 opdrachtgevers te werken, maar ben blij dat het daartoe niet is gekomen. Persoonlijk haal ik veel plezier uit mijn fotografie, niet alleen het fotograferen, maar juist ook de dingen er omheen: de mensen die je leert kennen, de rare opdrachten die je soms krijgt, dat je een keertje met een heli mee mag, dat je in het dak van de Arena klimt, dat je als enige fotograaf op een podium mag tijdens een feest met 26.000 man (en 8 fotografen voor dezelfde opdrachtgever), dat soort dingen.

Zoals het er naar uitziet blijft het groeien en dat is maar goed ook, want ik vind het hardstikke leuk!

Bericht hierboven

Verwijderd

hela nomad ik zie niet de relevantie direct dat degene die een topic maakt ook meteen zelf al de hardcore professional hoeft te zijn. interesant onderwerp wat mij op dit moment ook bezig houd :)

en zoals flooris nu al reageert vind ik waanzinnig om te lezen d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 23:16 ]

• PcDealer
  • Laatst online: 23:04

PcDealer

HP ftw \o/

Hier zou je ook kunnen kijken:
Freelance Fotograaf worden, Hoe&Wat
Freelance versus loondienst (Java developer)
Freelance tarief

[ Voor 32% gewijzigd door PcDealer op 07-01-2008 23:18 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 23:12:
hela nomad ik zie niet de relevantie direct dat degene die een topic maakt ook meteen zelf al de hardcore professional hoeft te zijn. interesant onderwerp wat mij op dit moment ook bezig houd :)

en zoals flooris nu al reageert vind ik waanzinnig om te lezen d:)b
Zo was het inderdaad ook niet bedoeld. Ik ben nog lang geen prof, waarschijnlijk zelfs niet in de buurt. Maar er zijn wel plannen om (later) zoiets te worden. Daarnaast mag dromen altijd toch? :+

Floris: Erg leuk om te lezen! Nu snap ik ook een beetje de achterliggende werking van jouw foto's. Geinig, man! ;)

En voor de duidelijkheid: Ook als je jezelf niet professioneel vindt, maar wel (soms) wat betaald krijgt voor enkele opdrachten, plaats dan aub ook wat!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 23:34:
[...]

Zo was het inderdaad ook niet bedoeld. Ik ben nog lang geen prof, waarschijnlijk zelfs niet in de buurt. Maar er zijn wel plannen om (later) zoiets te worden. Daarnaast mag dromen altijd toch? :+

Floris: Erg leuk om te lezen! Nu snap ik ook een beetje de achterliggende werking van jouw foto's. Geinig, man! ;)

En voor de duidelijkheid: Ook als je jezelf niet professioneel vindt, maar wel (soms) wat betaald krijgt voor enkele opdrachten, plaats dan aub ook wat!
Tja, ik heb in september een trouwreportage gemaakt voor mijn baas. Hij wilde geen fotograaf maar een bekende die goed kon fotograferen, dat had hij liever.

Achteraf vind ie de foto's super en ik heb er nog wat aan verdiend ook :)

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 11:05
De eerste stap is bij mij geboren vanuit een website waarvoor foto's nodig waren; er waren 2 opties, foto's "lenen" of....aangezien ik al jaren fotografie als hobby had, ze zelf maken. Het laatste dus geworden. Vanuit hier is een andere opdracht gerold...en zo verder.

Geleidelijk, maar binnen een kort tijdsbestek.

Fotografie voor een vakblad, daarna voor een professioneel mountainbike team.

De basis was er en daar is alles mee gezegd. Kortom, ja, erg gegroeid. En...ik denk niet dat je ooit uitgegroeid raakt. Een probleem waar ik nu tegenop loop; voor 2008 heb ik een paar mooie contracten. Dit houdt echter ook in dat ik bepaalde shots MOET nemen (ter info; het gaat om reportage fotografie van de wereldbeker mountainbike voor diverse partijen). Kortom; er is minder vrijheid en dus ga je er op creativiteit iets op achteruit.

Hoe ging en ga je met het te verdienen en verdiende geld om?
Wat kreeg/vroeg je toen, hoe zaten jouw maatstafen en veranderde dit in de loop van de tijd? Investeerde je vooral in materiaal of juist niet?
Begin; investeren. Mijn beste beslissing is geweest om in 2005 een 1D Mark II te kopen als "hoofd" body. Dit ding heeft alles overleefd, regen, zand, stof, noem het maar op. Daarnaast zijn goede lenzen absoluut een must om kwaliteit af te kunnen leveren. Begin was simpel; geld binnen --> nieuwe lens erbij, nieuwe flitser erbij, radio slaves, enz enz enz. Nu er langzamerhand een collectie materiaal is, plan je meer in naar vervanging, kortom, hoe lang houdt het materiaal het nog uit, wanneer onderhoud, wanneer nieuw...

Prijsbepaling is hetgeen wat heel moeilijk is in de aanvangs fase. Dit is ook informatie die mijn collega's niet graag gaven. In de beginfase zal je jezelf gegarandeerd een aantal keren in de vingers snijden. Ik heb nu een veel beter beeld van wat ik kan/moet vragen en verkoop dus ook gewoon foto's NIET tegen te lage prijzen.

Heb je veel zelf 'reclame' moeten maken of ging het eigen veelal door de klanten zelf?
Via via maar tegelijkertijd ook direct zijn. Heb je een shot waarvan je denkt dat een bepaald merk/persoon er iets mee zou kunnen, contact opnemen. Een stukje bluf is ook niet weg; één van mijn grootste klanten (waarmee ik nu een raamcontract heb) heeft destijds bij mij aangeklopt voor een foto welke in een blad stond. De prijs van de foto heb ik veel te hoog gezet, maar hierbij wel direct de mogelijkheid genoemd tot het maken van afspraken voor een contract. En zodoende enige tijd later dit contract kunnen opstellen.

Maar, belangrijkste voor iedere fotograaf is naamsbekendheid in het wereldje...

[/quote]
Uitbouwen en meerdere afzetpunten maken. Tegelijkertijd langzamerhand gaan richten op andere takken van fotografie (wellicht dat ik over 2 jaar uitgekeken ben op wat ik nu doe?) en ook hiermee reeds aan de slag gaan. Qua niveau; ik denk niet dat je ooit "er bent". Creativiteit is veranderen, groeien, experimenteren.

En of ik meer verwacht...tja. Ik ben tevreden met het feit dat ik nu een jaar fulltime als fotograaf heb kunnen rondkomen, na in 2005 als parttimer begonnen te zijn. In 2008 verdien ik gewoon goed...en heb ik dus de luxe om met mijn hobby geld te mogen verdienen en zo ook nog eens de boel uit te kunnen bouwen. Hoor je mij dus niet klagen als dat zo doorgaat...

Een punt voor 2008 is dus ook dat ik simpelweg meer moet doen met mijn foto's...hier heb ik dit jaar nog kansen mee laten liggen. Pro-actiever dus, mogelijkheden benutten.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Ben eigenlijk benieuwd welke richting je in wilt, ik denk he, dat je niet moet kijken naar het pro worden an sich, want dat is een grote valkuil, dan kom je terecht in een wereld van naamloze fotografen die toch om 't lelijk te zeggen 'hoereren', dus waar 't geld een super groot belang speelt, en het feitelijke werk minder.

Je moet je eigen ding vinden, je eigen pad uitleggen, journalistiek, reclame, documentair etc etc..

Als je bijv, ik zie dat je journalistieke opleiding doet, journalistieke fotografie doet, moet je ook enorm oppassen dat je niet zomaar een mijnenveld inloopt (geen echte). Het is een gekke wereld, en je moet enorm eigen zijn om je te profileren. Meesten eindigen als stentor of anp fotograaf die vooral braaf doet wat de baas zegt.

Ik 'hoereer' nu ook, mijn gedeelte waar ik geld voor vang vind ik niet boeiend, groepsfotos, familiefotos, bedrijfsdingen, is puur vanwege referenties en de pegels..

|>

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leuk inderdaad om te lezen.

Ik heb wel eens wat foto'tjes gemaakt voor een stageplaats maar dat was niet super boeiend ofzo. Binnenkort moet ik voor een website die ik aan 't bouwen ben wel wat foto's schieten en krijg daar indirect voor betaald. Het zullen waarschijnlijk geen spectaculaire foto's worden (compleet niet bekend met dat soort fotografie) maar ik ga m'n best iig doen ;)

Verder doe ik t gewoon omdat ik het leuk vind, niet om geld te verdienen. Ik studeer journalistiek (2e jaar nu) en ik zou het top vinden als ik fotografie daarmee kan combineren, maarja dat is toekomstmuziek.

Verder heb ik nog een vraagje voor mensen die foto's verkopen. Hoe doen jullie dat met rechten enzo? Vind ik namelijk een ingewikkeld aspect van de fotografie (al wel wat over gelezen maar nog niet super in verdiept ofzo)

Bijv. bij die stockphoto sites waar mensen je foto's voor 50cent ofzo kunnen kopen. Allemaal leuk en aardig maar als je het vervolgens op ik noem maar wat: een advertentie in een tijdschrift ziet staan met een oplage van een paar duizend bladen, voel je je behoorlijk genaaid...

• simon
stockfotografie is een en al naaierij, vang je niks voor en 't is tot een zekere zin rechtenvrij, geloof dat je de losse fotos alleen niet mag doorverkopen ofzo..

|>

Verwijderd

Ik fotografeer niet professioneel, in die zin dat het voor mij geen full-time job is. Op dit moment studeer ik nog en heb ik voor vakanties nog een bijbaan, maar fotografie is wel m'n belangrijkste bron van inkomsten. Kortom: altijd druk-druk-druk :P

Een aantal jaren terug begon ik serieus te fotograferen met een dslr. Daar komen dan wat lenzen en andere accessoires bij en uiteraard ging dat behoorlijk geld kosten. Het leek mij leuk om m'n foto's in de praktijk te brengen en te kijken hoe ver ik zou kunnen komen. Ik begon wat foto's te maken bij wat lokale uitgaansgelegenheden en evenementen, om ervaring op te doen, de markt te verkennen en uiteraard m'n naam te verspreiden.

Achteraf gezien zijn een hoop foto's van toen niet echt om over naar huis te schrijven. Maar door eerlijk te zijn naar je opdrachtgevers en er weinig of niets voor te vragen, houd je ze te vriend. Ondertussen leer je van al je foute, ga je situatie beter inschatten en worden je foto's beter.

Het geld werd veelal geinvesteerd, soms al voordat ik het verdient had, omdat ik sommige spullen gewoon nodig had en ze niet wilde lenen of huren. Toen ik eenmaal een basis setup had waarmee ik opdrachten 'aan kon' (en dus wat geld kon verdienen) ben ik wat gerichter gaan investeren. Het is een mengelmoes van nieuwe en tweede hands apparatuur, veelal om de aanschafkosten (en het verlies bij verkoop) wat te drukken.

Niet echt reclame, maar uiteraard wel profileren. Zorgen dat je 'toevallig' in contact komt met potentiele opdrachtgevers. En vooral zorgen dat je bestaande opdrachtgevers persoonlijk leert kennen en ze regelmatig tegenkomt en spreekt, hierdoor vergeten ze je niet. :)

Er zit echt nog wel vooruitgang in, ik zie wel een groei in zowel niveau als het aantal opdrachtgevers en opdrachten. Ik wil binnenkort een beginnetje maken bruidsreportages, waarbij ik zal beginnen met een aantal bekenden die weten wat mijn niveau is. Ik weet dat het lastig is, maar dus een uitdaging! :)

Als ik terug kijk naar de afgelopen jaren, zie ik een enorme groei in relatief korte tijd. Ik heb behoorlijk wat, vooral uiteenlopende, opdrachten gedaan voor particulieren, grote en klein bedrijven. Als je daarbij wat centjes kan verdienen en af en toe wat leuk speelgoed te kopen (of op een andere manier van kan genieten), dan is dat gewoon lache :D

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Hoe vinden jullie die particuliere klanten? Adverteer je? Of gaat dat allemaal via-via?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Nomad schreef op maandag 07 januari 2008 @ 23:08:
Je moet gewoon goed zijn in wat je doet en daarvoor is je niveau voor zover ik kan zien op got gewoon nog wat te mager.
goed zijn in wat je doet, is niet altijd nodig. er zijn meer dan genoeg mensen die niet goed zijn, hun diensten aanbieden en nog werk krijgen ook. jezelf goed kunnen verkopen, kan al voldoende zijn (of bedoelde je dat met goed zijn in wat je doet ;) ).

hoe ik ben begonnen, heeft tegenwoordig nog maar weinig relevantie, dus ik zal jullie mijn opa verhalen besparen...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Vrij geleidelijk eigenlijk, en het gaat nog steeds met kleine stappen. Vanaf het begin was (en ben nog steeds) ik geïnteresseerd in model/portretfotografie, en heb toen heel veel shoots gedaan. Dit was nog niet betaald, puur gewoon modellen zoeken, afspraak maken, thema verzinnen en schieten. Heel veel geleerd toen mbt de apparatuur, compositie, omgang met de mensen die je fotografeert enzovoort :) Later zagen mensen mijn 'kunsten' en lieten weten dat ze een portretserie of een bruiloft gefotografeerd wilden hebben. Zo ging het balletje rollen qua opdrachten :)

Hoe ze eruit zagen, tja :P Gewoon, maak een set foto's van ons en stuur de cd of prints op, simpel. En voor wie: vrienden, familie, vrienden van vrienden, je kent het wel. Mijn niveau was toen 'redelijk' maar lang niet super, ben wel redelijk gegroeid. Gaat nog niet zo hard omdat ik niet zoveel tijd besteedt aan fotografie als ik zou willen, maar goed :)

Mwoh, ik stop het gewoon terug in de fotografie, koop er gear, inkt, studio-apparatuur etcetera voor. En benzine voor de wagen om bij de opdrachtlocaties te komen :+ Het geld is nog niet zo excessief veel geweest dat ik er van kan leven, maar gelukkig kan ik er leuke apparatuur door kopen, zoals recentelijke een Nikon D3 :)

Hmm dat ging eigenlijk vanzelf: af en toe wat half/half serieuze zelfpromotie bij mensen, maar het ging/gaat heel veel via-via en mond tot mond :)

Mijn toekomst, nog wat meer opdrachten, en ook uitgebreidere opdrachten, en natuurlijk hopelijk ook vooruitgang qua niveau. Ik zie mezelf als redelijk gevorderde fotograaf, maar ik ben er nog lang niet. Ik doe het ook pas 2,5 jaar serieus, dat is natuurlijk nog niet zo heel lang :)

Voor een serieuze toekomst als fulltime fotograaf kan ik wel een paar simpele tips geven: leer veel, leg veel contacten, en investeer veel qua tijd en geld. Je moet je apparatuur en de basisprincipes van de fotografie door en door kennen, dat het bijna een 2e natuur is, zodat je ook aandacht aan bijbehorende zaken kan besteden en flink vooruitgang boeken als serieuze fotograaf. Zaken zoals planning, workflow, communicatie, administratie, nazorg, promotie, etcetera. En niet vergeten fouten te maken, daar leer je van.

LinkedIn
Instagram

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mooi initiatief. Ik heb mezelf deze vragen ook wel eens gesteld.
Wat nou als ik er ooit mijn werk van zou willen maken?

Ik ben hier echter nog lang niet goed genoeg voor, en heb ook nog niet voldoende apparatuur om er echt iets mee te doen.

Ik heb nu 2 bruiloften gedaan, en ga er dit jaar nog 2 doen.
Alle bruiloften zijn echter van familie of hele goede bekenden geweest, die heel goed wisten wat ze konden verwachten.
Ik ben nog enkele keren gevraagd door mensen die 1 van mijn fotoboeken gezien hebben, maar die heb ik tot nu toe nog afgewezen, omdat ik zelf vind dat ik daar nog niet klaar voor ben. Misschien dat ik na de volgende 2 bruiloften al iets meer ervaring heb opgedaan. Daarnaast ben ik ook nog maar 1 jaar actief bezig met fotografie, en eigenlijk nog steeds minder dan dat ik eigenlijk zou willen.

Wel heb ik op het album van mijn laatste bruiloftshoot wat lovende reacties gekregen van fotografen die beroepsmatig werken in de regio. Toch altijd leuk.

Maar goed, ik houd dit topic voorlopig zeker in de gaten.

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:51:
Hoe vinden jullie die particuliere klanten? Adverteer je? Of gaat dat allemaal via-via?
Particulieren klanten winnen gaat meestel via-via, maar soms iets directer. Ik heb een paar maanden terug bijvoorbeeld een evenement bij ons in het dorp te schoten, waar een hoop kinderen aan meededen. De foto's werden daarna door de opdrachtgever gratis (afgedrukt) ter beschikking gesteld aan de ouders. Omdat het budget voor de opdracht beperkt was (organisatie bestond uit alleen maar vrijwilligers), heb ik daarbij wat reclame bij de foto's ingevoegd. Zo heb je toch een beetje geld én je naam verspreid door de regio. :)

Verder moet je zorgen dat je altijd en overal kaartjes bij de hand hebt. Of beter nog: vrienden of opdrachtgevers die jouw kaartjes op zak hebben om aan derden uit te delen als zij toevallig een gesprek hebben over fotografie. Iemand die voor jou een goed woordje doet werkt meestal beter dan jezelf de hemel in prijzen. :)

En als je jezelf afvraagt of je wel het goede niveau hebt om ergens geld voor te vragen: zolang je opdrachtgever tevreden is (en je dat zelf ook bent), is het gewoon goed. Als een bedrijf een aantal simpele portretten wil voor het smoelenboek, is hij/zij niet opzoek naar de beste portretfotograaf van het land. Als je dat bedrijf daarmee kan helpen, why not? Maar wees eerlijk en doe geen domme dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien goed om te vertellen hoe ik nou precies op dit onderwerp kom.

Ik ben ongeveer een maand geleden gestopt met mijn opleiding Journalistiek (wat niet wil zeggen dat journalistieke fotografie niets is, ze boden het alleen niet aan) en ben nu als tijdsverdrijf full-time gaan werken bij een supermarkt hier. Gelukkig heb ik nu genoeg tijd om de oh zo leuke toekomst in proberen te richten en een beetje aan het orienteren, en meer van dat soort bladibla.

Ik heb in oktober, als ik het goed, een dagje meegekeken bij een fotografenbedrijf. (Hans Oostrumfotografie, zo'n 7 fotografen). Dat was erg leuk en boeiend en het zet je zeker aan het denken. Door het stoppen van een opleiding en meer dingen, zie ik steeds meer kanten van de fotografie. Was het in mijn middelbare school tijd veel bloemen, planten en leuke vogeltjes (zoals de meeste van jullie vast nog wel weten. Herinnert iemand zich nog mijn topics over een rondje met de hond. Omg... :P ) Tijdens mijn studie was het vanzelfsprekend veelal journalistieke fotografie, wat overigens erg leuk is om mee te maken.

Nu ben ik weer meer aan het allrounden, niet specifiek een onderwerp. Ik probeer een beetje mensen te vinden, die geinteresseerd zijn in mijn werk. Heb nu soort van 2 opdrachten gedaan: een fotoshoot met een schakelbrommer van een vriend van me en foto's mogen maken op het personeelsfeest van mijn werk. Het stelt niets voor natuurlijk, maar het is een begin. Die schakelbrommer komt op herhaling trouwens.

Voor mij is het gewoon zo, dat ik het kleine beginnetje bij me zelf zie. Daarnaast zag ik bij Hans Oostrumfotografie het resultaat, zeg maar. Maar het hele tussenliggende gedeelte, was mij onbekend. Vandaar dat ik hier op GOT maar eens heb gevraagd hoe dat gedeelte bij andere is verlopen.

• simon
Mijn advies blijft, ga niet allrounden, focus je op 1 gebied, specialisten zijn veel meer waard dan allrounders.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:28:
Mijn advies blijft, ga niet allrounden, focus je op 1 gebied, specialisten zijn veel meer waard dan allrounders.
Daarom probeer ik mijn specialiteit te vinden. Daar ben ik alleen nog niet helemaal achter. ;)

Ben trouwens ergens vorig jaar in contact gekomen met een vormgever die geinteresseerd was in mijn bloemenfoto's. Hij wilde ze tegen betaling wel gebruiken voor een blad van een grote bloemenveiling. Helaas niets meer van gekomen. Is dat ook een begin? :+

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Goed advies, tnx! Misschien moet ik 's via flickr wat kaartjes laten printen met m'n favoriete foto's erop.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• simon
Neem dan lekker tijd voor 't ontdekken van je specialiteit zou ik zeggen, je kan ook eens wat fotografen mailen, bruidsfotograaf, productfotograaf, foodfotograaf etc, en ffies kijken waar je je intresse ziet liggen, praten helpt.. Je moet natuurlijk voor je zelf ontdekken waarom je fotografeert, zo zou ik zelf nooit food of product willen doen, dat strookt niet met waarom ik 't doe. Zodra je dat weet kun je vanzelf groeien.

|>

• sOid
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:44:
Goed advies, tnx! Misschien moet ik 's via flickr wat kaartjes laten printen met m'n favoriete foto's erop.
Zeker doen. Heb ze laatst binnen gekregen en zien er erg mooi uit, formaat is ook leuk :)

Afgelopen zaterdag een feestje gehad, ben er al weer een stuk of 10 kwijt ;)

• lateef
het is me nog niet helemaal duidelijk wat je wilt. overweeg je nu een serieuze carriere in de fotografie of wil je wat centjes bij verdienen met het maken van foto's, bijv. om je spullen te bekostigen.

in het eerste geval kan je beter een serieuze fotografie opleiding gaan doen en als je dat wilt doen, moet je hard gaan werken voor een goede toelatingsportfolio.

in het tweede geval moet je gaan 'hoereren' zoals Simon het noemt. of dat bevredigend is, vraag ik me ten zeerste af, maar het kan een leuke manier zijn om je hobby te bekostigen.

Verwijderd

Topicstarter
lateef schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:35:
[...]
het is me nog niet helemaal duidelijk wat je wilt. overweeg je nu een serieuze carriere in de fotografie of wil je wat centjes bij verdienen met het maken van foto's, bijv. om je spullen te bekostigen.

in het eerste geval kan je beter een serieuze fotografie opleiding gaan doen en als je dat wilt doen, moet je hard gaan werken voor een goede toelatingsportfolio.

in het tweede geval moet je gaan 'hoereren' zoals Simon het noemt. of dat bevredigend is, vraag ik me ten zeerste af, maar het kan een leuke manier zijn om je hobby te bekostigen.
Ik ben niet voor niets gestopt met de opleiding ;) Wil inderdaad serieuze beroepsfotograaf worden. Ga ook een opleiding voor doen, weet nog niet welke.

• simon
mja, beroepsfotograaf... wat is dat nu he.. daar gaat 't om

|>

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ik weet niet of je daar ook tips over wil, maar ik zou iig niet op m'n site zetten met wat voor apparatuur je fotografeert (wat boeit je klant dat), dat je hobbies pc's muziek en fotografie zijn en dat je bij de ah werkt.

Over dat hoeren, een jaartje of twee is best goed te doen, een vakgebied waar echt altijd werk in blijft en redelijk betaald is bruiloften. Is wel hard werken en zeker niet eenvoudig, maar een van de weinige takken van fotografie waar je redelijk snel tussen komt en altijd geld voor kan vragen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
oh en met het oprichten van je website en het kopen van een dslr sta je nog niet met een paar tenen op het professionele grondvlak.

Hey, ik schrijf ook niet zo graag over mezelf, maar daarom heb ik ook amper tekst op m'n website. :)
Misschien toch nog wat langer met journalistiek moeten doorgaan dan ? ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Topicstarter
abrakadaver schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:33:
oh en met het oprichten van je website en het kopen van een dslr sta je nog niet met een paar tenen op het professionele grondvlak.

Hey, ik schrijf ook niet zo graag over mezelf, maar daarom heb ik ook amper tekst op m'n website. :)
Misschien toch nog wat langer met journalistiek moeten doorgaan dan ? ;)
Het is een onzintekst, lekker zwaar overdreven en slaat ook nergens op. Heb nog niet de tijd gehad om daadwerkelijk iets zinnigs daar neer te zetten.

En Simon. Beroepsfotograaf lijkt me toch gewoon iemand die de kost verdient met fotograferen?

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:18:
[...]Wil inderdaad serieuze beroepsfotograaf worden. Ga ook een opleiding voor doen, weet nog niet welke.
ik weet niet op welke termijn je dat wilt gaan doen, maar ik zou dan maar eens gaan orienteren op de verschillende fotografie opleidingen die ons land rijk is en vooral keihard werken je portfolio, want als hetgeen wat nu op je site staat je beste werk is, kan je toelating op een fatsoenlijke opleiding waarschijnlijk vergeten...

...oja, hoe zie je je toekomst als beroepsfotograaf?

[ Voor 4% gewijzigd door lateef op 08-01-2008 20:54 ]

• simon
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:37:
[...]

En Simon. Beroepsfotograaf lijkt me toch gewoon iemand die de kost verdient met fotograferen?
mja, maar dat is net zoiets als ambtenaar worden, er zijn zoveel mogelijkheden die je hebt, en 't klinkt wel mooi, allroundertje worden, maar dat werkt helemaal niet, dan kom je nergens.. je kan niet sport, porno, documentair, fine art, bruids, oorlogs en food werk combineren.. ik bedoel, als je daken beschildert maak je toch ook geen van goghs? Je kan geen opleiding te kiezen zonder een globaal beeld van je zelf en je doel te hebben. Het verschil tussen een wervende en journalistieke fotoopleiding is enorm..

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:58:
[...]

mja, maar dat is net zoiets als ambtenaar worden, er zijn zoveel mogelijkheden die je hebt, en 't klinkt wel mooi, allroundertje worden, maar dat werkt helemaal niet, dan kom je nergens.. je kan niet sport, porno, documentair, fine art, bruids, oorlogs en food werk combineren.. ik bedoel, als je daken beschildert maak je toch ook geen van goghs? Je kan geen opleiding te kiezen zonder een globaal beeld van je zelf en je doel te hebben. Het verschil tussen een wervende en journalistieke fotoopleiding is enorm..
Volgens mij ben je vergeten een post van mij te lezen... Daar stond dat ik niet van plan ben om all-rounder te worden, vooral omdat het zo in het bedrijfsleven niet werkt. Net zo als het 'beroep' computeraar ofzo.

@ Lateef: Trek nou eens niet zo snel conclusies. Ik heb me al georienteerd in opleidingen en heb daar de tijd voor. Zo ga ik deze maand eens kijken in Den Haag. Daarnaast weet ik dat bijv. in Utrecht de portfolio's van velen toegelate mensen niet bar verschillend waren met mijn werk. Je kunt dan zo'n school slecht vinden of niets zeggen. Eerlijkgezegd kom je een beetje over als een persoon die mij het liefst nooit als beroepsfotograaf tegen zou komen, maar dat ben (gelukkig) wel vaker gewend hier op Tweakers...

Verder wijken we wat af van het uiteindelijke idee van dit topic.

• lateef
ik gun het je van harte, fotografie kan een heel leuk vak zijn, maar ook een doodvervelende. dit was voornamelijk een reality check. als je niet tegen kritiek kunt, is een kunstacademie trouwens ook niet de beste keuze.

wanneer je daadwerkelijk die serieuze fotografiecarriere ambieert en daar ook echt werk van wil maken en een goede opleiding wilt volgen, kan je ook beter niet te veel spiegelen aan het 'gehoereer' (NOFI) van de mensen hier, maar moet je toch echt verder kijken.

• simon
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:14:
[...]

Volgens mij ben je vergeten een post van mij te lezen... Daar stond dat ik niet van plan ben om all-rounder te worden, vooral omdat het zo in het bedrijfsleven niet werkt. Net zo als het 'beroep' computeraar ofzo.

@ Lateef: Trek nou eens niet zo snel conclusies. Ik heb me al georienteerd in opleidingen en heb daar de tijd voor. Zo ga ik deze maand eens kijken in Den Haag. Daarnaast weet ik dat bijv. in Utrecht de portfolio's van velen toegelate mensen niet bar verschillend waren met mijn werk. Je kunt dan zo'n school slecht vinden of niets zeggen. Eerlijkgezegd kom je een beetje over als een persoon die mij het liefst nooit als beroepsfotograaf tegen zou komen, maar dat ben (gelukkig) wel vaker gewend hier op Tweakers...

Verder wijken we wat af van het uiteindelijke idee van dit topic.
afwijken moet kunnen he, dat het je niet bevalt is wel een beetje een gevaar, helemaal als je pro wil worden, maar nergens zeg je dat je een voorkeur hebt, vandaar dat ik aannam dat je een allrounder wil worden.. En lateef, abrakadaver en ik waarschuwen je gewoon voor een niet zo makkelijke wereld, waar je, helemaal als je het huidige pad beloopt, erg veel vastberadenheid voor nodig hebt.

|>

• sOid
  • Niet online
Waarom ben je eigenlijk gestopt met je journalistieke opleiding? Ik heb toendertijd expres gekozen voor een opleiding journalistiek en geen fotografie (had ik ook de mogelijkheid om te gaan doen). En een van de redenen daarvoor is hier ook al genoemd: het is geen makkelijke wereld en je moet jezelf goed kunnen verkopen. Tenminste, dat lijkt me. Met journalistiek heb je dat minder (hoewel je dat als freelancer ook wel moet kunnen).

En dat terwijl je met een goede journalistieke opleiding ook meteen delen van fotojournalistiek mee pakt. Niet het technische, maar wel het communicatieve. Ethiek bijvoorbeeld, of hoe benader je mensen.

Overigens zijn er ook genoeg voorbeelden van mensen die de professionele fotografie in zijn gerold zonder een opleiding. Zowel in de fotojournalistiek en sportfotografie ken ik hier voorbeelden van. (en vast ook nog wel andere soorten van fotografie ;) )

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Ik vind wel dat de toon hard is tegen de aspirant-pro fotograaf die dit topic is begonnen.. Ik persoonlijk heb niet de illusie dat ik ooit een euro zal verdienen met mijn fotografie enerzijds omdat mijn echte talenten toch elders liggen anderszijds omdat ik doodleuk de tijd niet heb vanwege andere verplichtingen. Ik vind fotografie wel iets fascinerends en kan ik een intiatief om pro te willen gaan absoluut waarderen. Ik vind trouwens de adelaar-foto erg mooi Redhero, waar heb je die genomen en waarmee (niet zozeer de instellingen alswel de lens en de locatie)?

edit: ow na in je profiel te hebben gekeken vermoed ik dat je de 70-200 4L heb gebruikt.. Ook mijn volgende lensje (dan wel de IS-versie)

[ Voor 11% gewijzigd door mennovanw op 08-01-2008 23:31 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Heb het topic doorlezen en vraag me af of het allemaal wel zo erg is als hier voorgesteld. Ja, als je ambieert de volgende Cartier Bresson, Annie Leibovitz, Robert Capa of Chase Jarvis te worden : dan moet je je kunnen verkopen. Dan moet je verdomd goed zijn en dat is nu net de reden waarom deze zo bekend zijn : ze ZIJN ook verdomd goed. Zowel in het verkopen als het artistieke/technische spul.

Maar ga ik als simpele 'ziel' zo'n mensen inhuren om mijn pasgeboren kindje of huwelijk te fotograferen ? Ik denk het niet, dit zijn idolen, statussymbolen maar om dergelijke mensen als maatstaf te nemen is nogal onrealistisch.

Daarnaast is er misschien wel een overaanbod van fotografen in NL & BE, maar van sommigen is het niet zo moeilijk om je te onderscheiden. In die wereld is "netwerken" toch wel belangrijk. Je doet een reportage (huwelijk of wat dan ook) en als de klant tevreden is dan begint het... want zijn/haar achterneef bevalt binnen 2 weken en 'wie was jullie fotograaf?'

Ook een belangrijk punt is dat fotografie en het 'mooie' & 'goede' ervan zo subjectief is. Ik ken mensen die enkel zeer oubollige en pragmatische foto's willen, ze willen niets verniewend. En ja ze willen dat statisch lelijke (voor mij dan ...) in die foto.

Het is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk dat het belangrijkste punt naast de technische kennis (kan je leren) en beetje artistiek talent (kan je ook wel 'aan'-leren) de communicatievaardigheid is. Woorden als empathie, spraakzaamheid en durf zijn belangrijk om in je gamma op te nemen.

Dat is mijn persoonlijke visie op de zaak... verder wil ik de topicstarter zeggen : als je het niet geprobeerd hebt, dan weet je het niet. Ervaringen van anderen zijn altijd uit een persoonlijke beleving. Voor jou kan het helemaal anders zijn!

• M a r c o
  • Niet online
Een keer "meelopen" met een bruidsfotograaf ofzo als 2e fotograaf kan ook erg leerzaam zijn.
Dan kun je leuk experimenteren zonder dat de druk op jezelf ligt. En zo kun je al wat beginnen met netwerken.

• simon
MvdKelen schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:30:
Een keer "meelopen" met een bruidsfotograaf ofzo als 2e fotograaf kan ook erg leerzaam zijn.
Dan kun je leuk experimenteren zonder dat de druk op jezelf ligt. En zo kun je al wat beginnen met netwerken.
Idd, geeft je ook een idee van hoe bruidsfotografie is.. Maar Dieter, zelfs al wil je geen Cartier-Bresson of Nachtwey worden, het is wel handig om te weten _wat_ je wil worden. Ik ken een hoop mensen die zeggen, IK, IK wil FOTOGRAAF worden, big smile.. Ze doen MBO fotovakschool achtige dingen, die leren wat techniek, en worden uiteindelijk allemaal de lokale bruidsfotograaf of gaan camera's verkopen. Ook HBO fotovakschool, zelfde verhaal..

Die markt is zo gruwelijk verzadigd, en dankzij de 'digitale revolutie' is ettelijke malen meer verzadigd, nu iedereen denkt fotos te kunnen maken. Enorm mijnenveld, en een groot deel gaat vroeg of laat keihard op z'n waffel. Weet niet of je dat wil, maar het heeft weinig met Fotografie te maken, vooral mt keihard werken en wat marketing verstand hebben.

Voor de leukere klussen, waar de klant bijvoorbeeld daadwerkelijk kwaliteit verwacht, en dan ook serieuze kwaliteit, zul je toch wat te bieden moeten hebben, dan zul je een eigen stijl en denken moeten hebben. Daar letten ook klanten als bijv. de Rabo, en ANP op. Terwijl je zelfs dat nog als 'hoereren' zou kunnen zien.

Als je HBO fotografie wil gaan doen zul je vrij waarschijnlijk een toelatingsexamen en gesprek waarin je je portfolio laat zien moeten doen. Daar kom je met je huidige portfolio gewoon niet, grootste deel van natuurfotografie boeit die opleidingen niet zo, wat jij commercieel noemt ook maar so-so, helemaal op kunstacademies. Zij willen portretten, straatfotos, mode, docu's willen zien, al zul je op de FVS wel snel binnenkomen (heb ik wel veel kritiek op).. Je journalistieke foto's zijn al beter, maar missen hun journalistieke zeggingskracht. Wil je dus op een goede HBO foto 'academie' komen, moet je toch wel zorgen dat je wat in huis hebt.. De FVS kom je waarschijnlijk wel in, maar dan krijg je weer het verhaal wat ook voor MBO geld.. De Foac is al een stukje strenger, nog vrij relaxed, maar je zijn erg duur en je moet ze ietwat te bieden hebben.

|>

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:07
Leuk topic om te volgen. Ik denk dat het belangrijk is dat je een specialisme uitkiest waar je echt goed in bent en je daar volledig op richt. In de vrije tijd kun je natuurlijk altijd vrij werk schieten.

Persoonlijk zou ik ook wel commercieler willen gaan, maar mijn werk, het feit dat ik allrounder momenteel nog te leuk vind en mijn niveau naar mijn idee nog niet hoog genoeg is, houden mij nog tegen.

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Leuk om te lezen zo.

Studeer zelf fotografie aan een MBO opleiding al is het maar om over 1,5 jaar een hbo opleiding 2d design te doen. Ben het met Simon eens wat hij over de gemiddelde mbo/hbo fotograaf zegt want een groot deel hiervan staat studio's schoon te vegen of camera's te verkopen (heb dit met eigen ogen gezien en meerdere malen gehoord van mede studenten). Misschien was die journalistieke opleiding nog nieteens een verkeerde keuze geweest, tijdens mijn 20 weken durende stage bij de Gelderlander heb ik meerdere malen gezien hoe de beeldredacteur telkens weer op zoek moest naar fotografen om een plaatje te schieten bij een artikel. Echter als ik sprak met de schrijvende journalist werd me steeds duidelijker dat ze zelf ook graag foto's zouden maken. Echter het merendeel hiervan er gewoon niet de aanleg voor had.

Was het geen idee geweest om het schrijvende en het fotografische deel te combineren? Als je in beide goed bent dan zou het vinden van een leuke baan waarin beide aan bod komen niet zo'n probleem zijn.

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• lateef
het gat tussen de namen die jij noemt en foto's maken van bruidjes en pasgeboren baby'tjes is wel erg groot. tussen die hele grote namen zal TS'er niet komen, dat geldt overigens voor 99,99999% van de wereld. daar is ook niets mis mee. echter als je serieus fotograaf wilt worden, dan moet je je ook niet op de bruidjes en baby'tjes richten. dat werk is leuk om wat bij te verdienen (heb het zelf gedurende mijn studies ook gedaan en doe er tegenwoordig ook een paar per jaar, maar alleen omdat ik zelf wat in zie, mezelf 'hoereren' doe ik niet meer), maar om er carriere mee te maken lijkt het me niks. het gros is geestdodend en weinig uitdagend, het is maar voor weinigen weggelegd om zich daadwerkelijk te onderscheiden.

maar in dat hele grote gat tussen de absolute top en bruidjes en baby'tjes is wel degelijk leuk en uitdagend werk. daarvoor is een opleiding aan een kunstacademie of de foac wel aan te raden. voor het eerste heb je talent, een goed portfolio en het juiste karakter nodig en voor het tweede talent, een goed portfolio en voldoende geld. met alleen voldoende geld kom je trouwens ook wel op de foac, maar of je er dan met diploma van afkomt is een tweede.

Verwijderd

OK en ik dan ook nog even.
ben nu bijna 5 jaar aan het fotograferen, alleen beginnerscursus zwart wit fotgrafie gevolgd bij het ACF dus ik weet lekker met badjes en belichters te rommelen :)

wit toen eigenlijk niet goed wat ik eigenlijk wilde gaan fotograferen, wist alleen dat ik het wel wat beter wilde leren. moment van het herkennen van mijn doel in fotografie kwam toen ik op een feesie terecht kwam die in een in aanbouw zijnde metrotunnel plaatsvond ergens onder het IJ medio maart 2003. met koninginnedag 2003 mijn eerste partyfotos gemaakt en sindsdien heb ik al zo'n 337 feesten en/of ander soort evenementen vastgelegd. :+

Voor dit jaar ook BTW nummer aangevraagd en ga kijken of ik ook als freelancer in ieder geval een leuke optie kan aanbieden aan de organisaties die de afgelopen jaren dusdanig gegroeid zijn dat ze toch meer zekerheid willen omtrent mijn aanwazigheid met camera. (tot nu toe deed ik het altijd gratis aangezien ik ook nooit me liet vastleggen en of zekerheid ging geven of ik wel of niet kwam, meestal besluit ik de avond pas zelfe waar ik naar toe wil gaan)

mijn brood mee verdienen zie ik niet 123 gebeuren maar als ik op jaarbasis een beetje de afschrijving van mijn cam en aanschaf van harddisken kan bijhouden zou ik het al leuk vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 12:52 ]

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:09:
Weet niet of je dat wil, maar het heeft weinig met Fotografie te maken, vooral mt keihard werken en wat marketing verstand hebben.
Niks mis mee, is ook leuk en veel fotografen zijn daar juist vrij zwak waardoor je toch best wat leuks te pakken kunt krijgen. Als ik naar mezelf kijk, flink uit de hand gelopen hobby met een vlotte babbel en een handige aanpak, dan lukt het prima. Ik heb echt niet de illusie dat ik de volgende Nachtwey ben, maar dat hoeft ook helemaal niet :) Ik weet mijn klanten tevreden te stellen door de foto's, mijn stijl en de aanpak: dat is wat telt naar mijn mening :)

Als je het leuk vindt en je verdient een mooie cent, prima toch? :) 't Is maar net wat je onder fotografie in professionele zin verstaat. Voor de een is dat het geweldige werk van een journalist, voor de ander is het juist het verkopen van z'n werk en de waardering die hij daarvoor krijgt. Ik vind het bijvoorbeeld super als ik een bestelling krijg van een foto die ergens in een huiskamer wordt gehangen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 17:46 ]

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:42:
[...]Als je het leuk vindt en je verdient een mooie cent, prima toch? :)
ja, maar hoe lang is dat leuk? wanneer ik bijv. naar jouw situatie kijk, dan is dat een leuke manier om naast je opleiding geld te verdienen (een stuk leuker dan vakkenvullen bijv.), maar ik neem aan dat dit niet een toekomst is die je ambieert?

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:17:
[...]
ja maar, hoe lang is dat leuk? wanneer ik bijv. naar jouw situatie kijk, dan is dat een leuke manier om naast je opleiding geld te verdienen (een stuk leuker dan vakkenvullen bijv.), maar ik neem aan dat dit niet een toekomst is die je ambieert?
Ik ga straks gewoon in mijn vakgebied (studie bedrijfskundige informatica) werken ja, maar ik wil het er zeker naast blijven doen, onder andere voor de afwisseling.

De reden dat ik er niet fulltime voor ga is de onzekerheid: probeer maar eens een hypo te krijgen op basis van een eigen zaak. Er valt best geld te verdienen hoor, maar je zit ook met een bak onzekerheid en dat moet je liggen. Aangezien ik het vakgebied van m'n studie ook erg leuk vindt (gelukkig :P ) lijkt me dat een fijne combinatie. :) Als ik naar het werk zelf kijk; dat is me divers genoeg. Ik kan me er prima mee vermaken, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. 't Zit hem meer in het financiële :)

Hoe dan ook, als je het werk leuk vindt, is het goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 18:25 ]

• simon
Mja, neographikal, ga me niet zeggen dat jij een allrounder bent.. jij hebt ook je specialisaties

|>

• M a r c o
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:42:
[...]
Ik weet mijn klanten tevreden te stellen door de foto's, mijn stijl en de aanpak: dat is wat telt naar mijn mening :)
En hier sla je volgens mij de spijker mee op zijn kop.
Volgens mij is er in de fotografie niks verschil ten opzichte van alle andere beroepstakken in Nederland.
De ene metselaar levert een mooier muurtje af dan de andere, maar zolang de klant er tevreden mee is maakt het niks uit.
Naarmate je kwaliteit omhoog gaat zal je naamsbekendheid misschien ook omhoog gaan en kun je misschien hogere tarieven gaan rekenen.
Maar zolang je maar genoeg klanten vind die tevreden zijn met het werk dat je aflevert is het goed.

Het is natuurlijk wel dat in een markt waar overvloed is, je je ofwel zult moeten kunnen onderscheiden (dat kan met de kwaliteit zijn, maar ook met je stijl, of met je manier van aanpak) ofwel zul je goede connecties moeten leggen / reclame maken.

• simon
De ene metselaar levert een mooier muurtje af dan de andere, maar zolang de klant er tevreden mee is maakt het niks uit.
je moet 't zelf weten hoor, maar er zijn gelukkig nog genoeg onderdelen van fotografie waar je genoeg ruimte voor je eigen ontwikkeling.. Helemaal in de documentaire kant.. Ik vind het vrij simpel om te zeggen, dat tevredenheid van je klant je hoogste doel is.

[ Voor 12% gewijzigd door simon op 09-01-2008 19:13 ]

|>

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:12:
[...]

je moet 't zelf weten hoor, maar er zijn gelukkig nog genoeg onderdelen van fotografie waar je genoeg ruimte voor je eigen ontwikkeling.. Helemaal in de documentaire kant.. Ik vind het vrij simpel om te zeggen, dat tevredenheid van je klant je hoogste doel is.
Je moet alleen niet denken dat iedereen jouw doel (=kwalitatief hoogwaardige verhalende journalistieke <vul voor jezelf aan>) ook nastreeft of ook na zou moeten streven. De een doet dit, de ander doet dat. Als jij het leuk vindt om te doen, je hebt een markt en je klanten zijn tevreden, dan is het toch goed?

Het is niet zo dat één tak of soort van fotografie het hoogste doel is. Beiden hebben bestaansrecht met hun respectievelijke voor- en nadelen. De een is misschien beter voor je persoonlijke ontwikkeling, de ander voor je financiële bestaan. Welke je na moet streven? Geen idee, net wat je ligt.

Voor jou is je eigen ontwikkeling erg belangrijk, maar dat hoeft voor een ander niet zo te liggen. Niet iedereen streeft dat na :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 19:21 ]

• simon
dat ontken ik ook niet, neographikal, hij moet 't ook zelf weten, daarnaast denk ik sowieso dat de klant van de klant koning is :)

|>

Verwijderd

Topicstarter
@ Menno van W: Die arend is nog met mijn oude tele, Tamron 70-300, geschoten. Daar ben ik inmiddels uitgegroeid. Had pas de tweede dag mijn dslr en hij was te vinden op de open dag hier van de Hertog Diervoeders. Misschien komt ie dit jaar weer.

@Soid: Na 3 maanden journalistiek kwam ik op gesprek bij mij tutor (mentor, begeleider, hoe dat ook in andere opleidingen mocht heten). Ik had al heel wat lovende woorden gekregen over mijn foto's, een pagina vol met die serie over de krakers kon volgens een leraar zo in het Parool. Ze was echter bang dat als ik door zou gaan, ik maar een middelmatig journalistje zou worden. Ze kon mij qua karakter en talent veel beter als fotograaf plaatsen, ook omdat ze in het bedrijfsleven veel met fotografen heeft moeten omgaan. Veel meer met beeld bezig, dan met tekst en liever denken dan praten. Ik zou mijn talenten laten liggen als ik door geweest zou gaan. Daarnaast waren mijn punten/cijfers niet al te best, maar dat kon er nog mee door.

De fotovakschool valt trouwens bij mij al af. Wil liever geen particuliere, no-studiefinanciering opleiding doen. Vooral vanwege de financiën. Ik vind het wel jammer dat de rest van de opleiding allemaal weer wat té kunstig zijn... Maar ik ga, zoals gezegd, nog kijken in Den Haag. Voor hetzelfde geld zeg ik later wel dat ik het eigenlijk net zo goed niet had hoefen doen.

Verder heb ik eens goed nagedacht en denk ik dat een reportage/half-journalistiek en mensen portreteren nog het meest bij mij past. Natuur en plantjes zijn ook wel leuk, maar denk niet dat dat iets is.

• simon
Je bedoelt KABK in Den Haag?

|>

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Zaterdag 26 januari is er een open dag. Hogeschool aan de Kunsten in Utrecht vond ik erg kunstig/alternatief. (Bijna allemaal alto's en gothics en op de fotografie afdeling heel stuk minder, maar dat viel te verwachten)

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:59:

@Soid: Na 3 maanden journalistiek kwam ik op gesprek bij mij tutor (mentor, begeleider, hoe dat ook in andere opleidingen mocht heten). Ik had al heel wat lovende woorden gekregen over mijn foto's, een pagina vol met die serie over de krakers kon volgens een leraar zo in het Parool. Ze was echter bang dat als ik door zou gaan, ik maar een middelmatig journalistje zou worden. Ze kon mij qua karakter en talent veel beter als fotograaf plaatsen, ook omdat ze in het bedrijfsleven veel met fotografen heeft moeten omgaan. Veel meer met beeld bezig, dan met tekst en liever denken dan praten. Ik zou mijn talenten laten liggen als ik door geweest zou gaan. Daarnaast waren mijn punten/cijfers niet al te best, maar dat kon er nog mee door.
Dan denk ik inderdaad dat je een goede beslissing hebt genomen :) Ik hou van beiden, weet nog niet waarvan het meest maar ach ;)

Overigens moet je wel rekening houden met je leeftijd als je naar een kunstopleiding wil. Weet niet hoe oud je bent maar ze wijzen zoooo veel mensen af omdat ze 'nog niet genoeg levenservaring hebben'. Soms nogal onterrecht als je het mij vraagt. Heb je je best gedaan op de havo om alles in één keer af te ronden zonder te blijven zitten, word je bij je toelating op de HKU er indirect op afgerekend... (toendertijd toelatingsexamen gedaan op HKU Grafisch Vormgeven)

[ Voor 19% gewijzigd door sOid op 09-01-2008 21:49 ]

• lateef
MvdKelen schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:05:
[...]Volgens mij is er in de fotografie niks verschil ten opzichte van alle andere beroepstakken in Nederland.
dan sta ik toch echt héél anders in het leven. ik hoef niet zo zeer het mooiste muurtje van nederland te metselen, maar ik wel genoegdoening halen uit mijn werk. ik wil iets doen waar ik goed in ben, wat ik leuk vind en wat mijn bovenkamer enigszins prikkelt (en dat doe ik ook). dat daarnaast mijn klanten tevreden zijn, is een mooie bijkomstigheid, op een houtje bijten wordt op een gegeven moment ook zo saai.

ik vind fotografie ook geen vak zoals vele andere in Nederland. het is een vak waarin je veel meer van jezelf kwijt kunt, veel meer ook dan het maken van een 'mooi' plaatje (wat weer aanhaakt op het topic van Simon). als dat niet je insteek is met fotografie, dan zal je moeten gaan sabbelen en 'hoereren' om je 'mooie' plaatjes (en praatjes) te verkopen. dat lijkt mij heel weinig voldoening geven en volgens mij kan je dan beter iets anders gaan verkopen (waar meer geld mee te verdienen is) en fotografie lekker als hobby laten, want tot overmaat van ramp verlies je met dat gesabbel en 'gehoereer' ook nog eens je hobby.

maar dit is slechts mijn biologisch verantwoorde, geitenwollensokken, zweefteven insteek op het leven.
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:23:
[...]Hogeschool aan de Kunsten in Utrecht vond ik erg kunstig/alternatief.
nou, maak je borst maar nat dan, de KABK is niet veel minder kunstig/alternatief.

ik raad je overigens aan om naar alle academies te gaan die fotografie aanbieden, omdat ze allemaal een heel andere insteek hebben. het kan zijn dat de HKU of de KABK niets voor je is, maar een andere academie wel, zou zonde zijn als je daar nooit/veel te laat achter komt.

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:23:
[...]

Klopt. Zaterdag 26 januari is er een open dag. Hogeschool aan de Kunsten in Utrecht vond ik erg kunstig/alternatief. (Bijna allemaal alto's en gothics en op de fotografie afdeling heel stuk minder, maar dat viel te verwachten)
tsja, het blijven kunstacademies, het zal wel goed zijn om er langs te gaan, maar ook dit zal je denk ik verre van bevallen, en ik, wil niet lullig zijn, maar denk niet dat je met wat je nu online hebt door gelaten wordt, het sluit totaal niet aan op een kunstacademie.. Helemaal als je nog niet weet waarom je fotografeert, of nog niet weet wat je met beeld en vorm wil is een kunstacademie zoals de KABK niet handig. De KABK slaat daarnaast een algemeen jaar over, oftewel, je begint direct met fotografie..

Langs gaan is wel een goed plan, maar je moet je wel even voorbereiden (mentaal), nouja, klinkt zwaar, maar op deze manier valt elke kunstacademie tegen, helemaal als je zelf bar weinig met kunst hebt en alleen alto's en goths 'ziet'..

Vind 't een dappere keus, maar het is geen makkelijke wereld als je er niet helemaal thuis bent. Heb je totaal niets met kunst, blijf ver van de kunstacademies, want 't zijn me toch een stel zweefteven (vaak, uitzonderingen daargelaten).. Maar goed, * simon is ook maar een zweefsjaak :P

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:16:
[...]

tsja, het blijven kunstacademies, het zal wel goed zijn om er langs te gaan, maar ook dit zal je denk ik verre van bevallen, en ik, wil niet lullig zijn, maar denk niet dat je met wat je nu online hebt door gelaten wordt, het sluit totaal niet aan op een kunstacademie.. Helemaal als je nog niet weet waarom je fotografeert, of nog niet weet wat je met beeld en vorm wil is een kunstacademie zoals de KABK niet handig. De KABK slaat daarnaast een algemeen jaar over, oftewel, je begint direct met fotografie..

Langs gaan is wel een goed plan, maar je moet je wel even voorbereiden (mentaal), nouja, klinkt zwaar, maar op deze manier valt elke kunstacademie tegen, helemaal als je zelf bar weinig met kunst hebt en alleen alto's en goths 'ziet'..

Vind 't een dappere keus, maar het is geen makkelijke wereld als je er niet helemaal thuis bent. Heb je totaal niets met kunst, blijf ver van de kunstacademies, want 't zijn me toch een stel zweefteven (vaak, uitzonderingen daargelaten).. Maar goed, * simon is ook maar een zweefsjaak :P
Het is niet zo zeer dat ik niet van kunst hou, maar misschien ben ik gewoon te nuchter tegenover zulke lui. Naast fotograferen, teken ik ook nog wel eens en verder houd ik best van kunst. Maar vind vaak dat het op zulke scholen vaak wat overdreven overkomt.

En alsof iedere alto/gothic op zo'n opleiding moet zitten, ik zie ze eigenlijk nergens anders. :+

• simon
Mja, als je 't overdreven vind enzo, toch maar naar de FVS kijken. Lijkt me dat jij daar meer op z'n plek bent..

|>

• M a r c o
  • Niet online
lateef schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:47:
[...]
dan sta ik toch echt héél anders in het leven. .......
Dat je jezelf wilt blijven verbeteren ontken ik ook helemaal niet. In mijn eigen vakgebeid (R&D eletronica) ben ik met 3 jaar werkervaring ook nog maar een groentje, ik leer elke dag weer nieuwe dingen en disciplines.
Op het moment dat je zelf niet meer de ambitie hebt om je te verbeteren of om bij te leren, dan raak je in een sleur.

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat klanten tevredenheid het belangrijkste is om aan de bak te raken in het vakgebied. Als je van fotografie je vak wilt gaan maken zul je eerst opdrachten moeten gaan binnenhalen en klanten tevreden stellen.

Zodra je eenmaal een het metselen bent, zal elk muurtje elke keer weer net wat mooier en strakker worden, en dat zul je voor jezelf ook ten alle tijden moeten nastreven. (om de vergelijking maar even aan te houden ;) )

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik eigenlijk bedoelde.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:59:

De fotovakschool valt trouwens bij mij al af. Wil liever geen particuliere, no-studiefinanciering opleiding doen. Vooral vanwege de financiën.
De stufi is ook niet alles meer, als je een opleiding om wat voor reden dan ook niet afmaakt mag je met de huidige prestatiebeurs ook alles terugbetalen.

Verwijderd

bouwfraude schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:02:
[...]

De stufi is ook niet alles meer, als je een opleiding om wat voor reden dan ook niet afmaakt mag je met de huidige prestatiebeurs ook alles terugbetalen.
't is niet alleen de studiebeurs, meestal bedraagt het lesgeld dan ook 7K+ per jaar. De overheid legt meer bij dan alleen de stufi :)

Verwijderd

Ik denk dat dit topic de beste plaats hiervoor is: ik fotografeer met een Canon S3 IS als hobby. Afgelopen zomervakantie zijn we in het westen van de Verenigde Staten op vakantie geweest. Op die reis heb ik >3000 foto's gemaakt en daarbij een weblog bijgehouden voor de 'thuisblijvers'.

Vandaag krijg ik echter een bericht van uitgeverij Zwijsen. Deze zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs en daarvoor willen zij een foto van mij gebruiken. Ik werd gevraagd door te geven "of dit mogelijk is en zo ja, onder welke voorwaarden (kosten en rechten)"

Nu is echter mijn vraag, als complete leek op het gebied van foto-verkoop, wat kan ik het beste doen qua rechten/kosten?

Verwijderd

Navragen hoe groot de oplage zal zijn. Aan de hand van het formaat van de foto en het aantal oplages kun je dan je prijs berekenen. De richtprijzen zijn ook online te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:11:
[...]

't is niet alleen de studiebeurs, meestal bedraagt het lesgeld dan ook 7K+ per jaar. De overheid legt meer bij dan alleen de stufi :)
Ik denk ook dat ik mijn OV-kaart flink ga missen als ik op zo'n school zit. Een opleiding zonder stufi is vooralsnog geen oplossing.

Misschien weer een zijspoor, maar toch: Ik hoorde op de HKU dat er in Rotterdam een opleiding fotografie is. Deze is echter alleen gericht op de digitale fotografie en je leert dus meer bewerken en eigenlijk ook gedeeltelijk vormgeven. Als ik het goed heb, ben je als je afgestudeerd bent vormgever met specialisatie in de fotografie. Heeft iemand al iets gehoord van deze opleiding? Hij schijnt vrij nieuw te zijn.

• simon
Wat wil jij daar eigenlijk mee vraag ik me af.. Ik zou je zelf centraal stellen, en je bijbehorende doel, niet de opleiding.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:23:
Wat wil jij daar eigenlijk mee vraag ik me af.. Ik zou je zelf centraal stellen, en je bijbehorende doel, niet de opleiding.
Ik denk, als ik het zo globaal bekijk, ik mij fotografisch wil verbeteren. Dat wil zeggen, op technisch vlak maar ook in de praktijk. Als ik zelf blijf doorgaan op deze manier, denk ik dat de ontwikkeling vrij langzaam zal gaan, een opleiding kan er denk ik meer vaart achter zetten. Dat komt omdat je er leert en leren kun je meestal beter op een opleiding of anders iets wat er speciaal voor bedacht/gemaakt is, dan in je eentje. Ik heb nu een basis, maar dit moet beter en uitgebreider. Vandaar uit zou ik mij dan kunnen specialiseren, meestal gebeurd dat ook al op zo'n opleiding.

Vormgever wil ik niet specifiek worden, maar ik vraag me af hoe zij vormgever bedoelen. Als fotograaf geef je tenslotte je beeld ook vorm.

• simon
Als jij je op techniek en praktisch vlak wilt verbeteren raad ik je aan om om een grote boog om de kunstacademies heen te lopen, die zullen beide vlakken hoofdzakelijk bij je zelf laten liggen, het komt er zeker uitgebreid aan bod, maar zij willen de ontwikkeling op conceptueel/inhoudelijk/beeldend vlak zien.

Als ik jou was zou ik de foac/fvs nog eens overwegen.

|>

Verwijderd

Stichting statief is er ook nog he :) www.statief.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal even een (heel) oud topic van mij naar boven. Ondanks dat de Topicstart voor het grootste deel crap is :P, wil ik mijn vraag toch even hier in zetten. Lijkt me hier wel passen en dan nog een topic erover openen is wat dubbelop.

Anyway: Ik ben nu een tijdje verder met fotografie, heb al wat opdrachtjes achter de rug en sindskort 3 betaalde opdrachten gehad ( in 1 maand). Ondanks dat ik eigenlijk pas net anderhalf jaar met een DSLR fotografeer, vraag ik me af of het zinvol is om mij al in te schrijven bij KvK en Belastingdienst (BTW nummer).

Toen ik hoorde dat het misschien wel handig is, dacht ik zelf eerst: ''Waarom nu al, ben pas begonnen, niet te veel riscio's? :? '' Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat het plan is om met betaalde opdrachten door te gaan, dus WAAROM niet nu al? Anders werk ik tot die tijd gewoon de hele tijd zwart. Het KAN natuurlijk wel, daar niet van, maar heb wel het idee dat met een KvK nummer wat prettiger werkt en dat klanten het ook waarderen.

Nu is de vraag aan de mensjes hier die ditzelfde hebben meegemaakt of het inderdaad zinvol is? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk? Wat zijn de dingen waar ik op moet letten, addertjes onder het gras?

Dit gaat toch genoeg over centjes en het echte werk, he modjes? :P

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
Je kan je extra inkomsten toch gewoon opgeven bij je belastingaangifte, je moet alleen niet vergeten ook de gemaakte kosten erbij op te geven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:50:
[...]

Het is niet zo zeer dat ik niet van kunst hou, maar misschien ben ik gewoon te nuchter tegenover zulke lui. Naast fotograferen, teken ik ook nog wel eens en verder houd ik best van kunst. Maar vind vaak dat het op zulke scholen vaak wat overdreven overkomt.

En alsof iedere alto/gothic op zo'n opleiding moet zitten, ik zie ze eigenlijk nergens anders. :+
ehm, ik ben zo'n beetje de nuchterste meid die er in Tilburg rondloopt, maar ik loop ook tussen "die lui". Tuurlijk wordt er wat afgezeverd over kunst enzo, maar dat is in de kunst altijd al zo geweest. Maar dat overleef je wel, hoe erg is het nou om een jaartje lol te hebben met verf en een kwast?
simon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:16:
[...]

Ehm, gast, je komt op me over alsof je nog nooit een academie van binnen hebt gezien. |:( Alto's zijn er al jaren niet veel meer te vinden. Sterker nog, het stikt er van de burgertrutjes! Maar als je niks met kunst hebt, dan vraag ik me sowieso af hoe groot je interesse in fotografie dan wel is. Besef goed dat je op een kunstacademie niet om kunstgeschiedenis heen kan, en da's maar goed ook. Het is een basis!

Maar goed, ik doe dus wel fotografie aan de kunstacademie. Je moet jezelf goed afvragen of je wel tegen de "losse" opdrachten kunt. Ze laten echt enorm veel over aan je eigen fantasie, wat echt heel tof is, maar ook tegen je kan werken. Verder vind ik wat Neographikal zegt wel goed: als je je klanten tevreden kunt stellen is het goed. Het enige verschil is dat ik me in een breder soort fotografie thuis moet kunnen voelen. Dus niet alleen maar één tak, maar wat breder. Ik verdien trouwens nog geen centen met opdrachten. Ik ben wel lekker op weg, nog fijn aan het spelen. Doe wel veel vrijwilligerswerk, en voor de extra ervaring werk ik bij een fotograaf, daar hou ik ook mijn camerakennis bij.

Mijn advies: meld je eens lekker aan voor het intro-jaar. Kun je nog mooi een jaar spelen, en de toelating is weer wat minder hoog dan dat je meteen instroomt. Want dan moet je op de een of andere manier toch aan kunnen tonen dat je een goed oog hebt. Je werk hoeft niet super te zijn ofzo, maar wel overtuigend genoeg. En liever hebben ze ook schilder- en tekenwerk erbij, want een brede aanleg is een pré als je wil starten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 20:16 ]

• simon
Sophie dat jij er op één zit wil nog niet zeggen dat die nou het voorbeeld is voor alle kunstacademies hoor. Het was ook nog een sarcastisch bedoeld.

Je moet trouwens ook eens goed kijken hoe ver 't topic nu is, hij zit al een stuk verder..

[ Voor 16% gewijzigd door simon op 29-09-2008 21:48 ]

|>

Verwijderd

Topicstarter
simon schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:25:
Sophie dat jij er op één zit wil nog niet zeggen dat die nou het voorbeeld is voor alle kunstacademies hoor. Het was ook nog een sarcastisch bedoeld, als je dan in de toekomst gewoon je flames voor je houdt wordt dat door iedereen gewardeerd.

Je moet trouwens ook eens goed kijken hoe ver 't topic nu is, hij zit al een stuk verder..
Eeerhmm, dat dus. :X Volg momenteel basisjaar op Statief en het bevalt me goed. Dat zit nu dus wel snor, maar dat laatste wil ik eigenlijk wel even weten. Ga morgenavond op Statief ook even vragen wat zij denken erover.

Verwijderd

simon schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:25:
Sophie dat jij er op één zit wil nog niet zeggen dat die nou het voorbeeld is voor alle kunstacademies hoor. Het was ook nog een sarcastisch bedoeld, als je dan in de toekomst gewoon je flames voor je houdt wordt dat door iedereen gewardeerd.

Mag ik jou dan op je vingers tikken, aangezien ik alleen een directe reactie lees en geen flame.....

• simon
I stand corrected.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik nog steeds niet een goed antwoord door jullie offtopic gezwets... ;( :P

Maarre: zijn er dus andere mensen hier die voor dit dilemma hebben gestaan? In zo'n vroeg stadium bij kvk/btw-nummer aanmelden dus?

En andere: Is het slim om dat al te doen?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 07:56

Barrycade

Through the...

Ik zou zelf eens op de belastingdienst site zoeken, staat een goede opsomming wat er allemaal bij komt kijken bij een BTW nummer en het starten van een bedrijf.

Aan jou de vraag of je niet gewoon je bijverdiensten en kosten kan opgeven. Zonder BTW en KVK.

http://www.belastingdiens...ernemen_ondernemerworden/

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:07
Ik heb sinds kort ook een kvk inschrijving. Voor mij was de hoofdreden dat ik een aantal opdrachten had voor bedrijven en dat deze bedrijven er op stonden dat er een BTW factuur werd geschreven (kan overigens ook zonder kvk inschrijving). Anders konden ze alleen werken via kadobonnen (dat is hun beleid en niet wettelijk zo geregeld). En aangezien ik toch bezig was heb ik mij gelijk ingeschreven bij de kvk. De kosten zijn niet echt hoog en echt nadelen zijn er IMHO ook niet.

Verwijderd

jeetje echt wel leuk dat dit topic weer is opgegraven. ik ben ondertussen ook in het bezit van btw nummer.
voor mij vind ik het wel handig dat je je daarmee ook echt als freelancer kan profileren en factuurtjes kan sturen. is wat anders dan je in de markt zetten als gesjeesde hobbiest die wel geld ermee wil verdienen maar alleen niet weet hoe.

de hoofdreden voor de aanvraag is 2 ledig. voor mijn expositie was het handig zodat ik aan sponsors facturen kon versturen om geld binnen te krijgen en daarnaast is het handig om een strikt onderscheid te maken tussen wanneer ik gratis opereer en wanneer betaald.

het verschil bij mij is niet in de fotos te zien maar alleen wel in afspraken die er gemaakt kunnen worden. voor gratis fotografie op een feest doe ik geen enkele toezegging dat ik kom. Indien een organisatie zeker wil weten of ik kom kunnen ze me inhuren. zo niet dan is het ook niet zo belangrijk.

tot nu toe ben ik al een stuk of 5 keer ingehuurd en dat vind ik al aardig wat. afscheidsreceptie op werk, paar feesies en een lezing in een kerk :)

• M a r c o
  • Niet online
Er is ook een kleine ondernemers regeling betreffende btw betaling bij de belastingdienst.
http://www.belastingdiens...emen_btw-07.html#P76_7306

Als je minder dan 1345 euro per jaar aan btw afdraagt, dan kun je deze weer geheel terug krijgen aan het einde van het jaar. Je zou dus een btw nummer kunnen hebben en btw afdragen, en eind van het jaar weer terug vorderen.
Bij 1345 euro BTW heb je een jaaromzet van iets meer dan 7000 euro.

(disclaimer: niet uit eigen ervaring maar gelezen in de link enkele posts hierboven)

Je houdt natuurlijk wel het feit dat je de omzet dan wel bij je inkomen moet meerekenen en dus inkomstenbelasting erover betaald. Wat ik alleen niet weet, en wat ik me ook afvraag:
Wat kun je zoal als onkosten of afschrijving hiervan aftrekken om je balans voor de inkomstenbelasting zo laag mogelijk te krijgen???

wat betreft kvk nummer dat is weer wat anders dan btw nummer.
Voor een kvk nummer moet je jezelf profileren als ondernemer, en hier kleven best wat voorwaarden aan voor je jezelf ondernemer kunt noemen.
Je kunt dus wel een btw nummer hebben zonder ondernemer te zijn.

• lateef
M a r c o schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:24:
Wat kun je zoal als onkosten of afschrijving hiervan aftrekken om je balans voor de inkomstenbelasting zo laag mogelijk te krijgen???
al je onkosten natuurlijk. zou wat zijn als ik mijn volledige omzet bij mijn inkomstenbelasting op moest geven, zou ik weinig overhouden (niet dat het nu veel is :D )

• M a r c o
  • Niet online
onkosten dat begrijp ik.
Maar kun je bijvoorbeeld de aanschafwaarde van je camera ook direct aftrekken, of in delen afschrijven.
Of eventueel zelfs computer/beeldscherm/printer.
Dan is het natuurlijk niet moeilijk om je eindbalans op 0 te krijgen.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tja alles boven de 450 euro ex btw kan je als investering aanmerken en het via afschrijvingen in je kosten brengen. Als je in één jaar voor meer dan (ongeveer) 2000 euro investeert kom je ook in aanmerking voor een extra investeringsaftrek!.
Computers en beeldschermen kunnen ook als investering/kosten worden aangemerkt (die zijn natuurlijk sowieso nodig bij digitale fotografie, maar ook voor het bijhouden van je administratie ;) (dus als je freelance putjesschepper zou zijn, zou het ook mogen)

Maar je kan bijvoorbeeld ook het bonnetje van een etentje met een opdrachtgever als kosten opvoeren (zorg dat je dan een afspraak in een agenda als bewijs hebt!). Of de km's die je naar een opdracht toe heb gereden en zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken.....

Wel moet je gaan uitkijken dat je natuurlijk niet overdreven veel kosten op ga geven. Als je bijvoorbeeld maar een 750 euro op jaarbasis heb verdiend, zal de belastingdienst het raar vinden als je voor 2500 euro aan kosten opvoert. Het moet wel een beetje in verhouding staan.

[ Voor 0% gewijzigd door Backpacker op 02-10-2008 19:06 . Reden: typo ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• M a r c o
  • Niet online
Ik heb het nog even opgezocht en ik denk dat het toch niet zo opgaat.
Die investeringsaftrek en aftrek van apparatuur gaat alleen op als je voldoet aan de voorwaarden om ondernemer te zijn.

Om ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn moet je aan voorwaarden voldoen.
http://www.belastingdiens...erworden-02.html#P24_3496
Een aantal punten uit de voorwaarden:
-Je moet winst maken. (nij structurele marginale winst of verlies ben je geen onderneming)
-Je moet een bepaalde hoeveelheid uren per jaar bezig zijn in de "onderneming"

Voor de meesten hier zullen eerder de voorwaarden voor "inkomsten en bijverdiensten als freelancer" van toepassing zijn.
Hier vind je daar een document over van de belastingdienst.
http://download.belasting...pssporter_ib2641t71fd.pdf
Hierin worden dergelijke kosten als niet-aftrekbaar aangeduid.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Lateef, waarom doe je eigenlijk zo laatdunkend over het fotograferen van "bruidjes en baby'tjes"?

Is het wel eens in je hoofd opgekomen dat er mensen zijn zoals ik, die juist dat soort fotografie doet OMDAT het bruidjes en baby'tjes zijn? Dan maak je foto's die hopelijk iets voor je opdrachtgevers te betekenen hebben. Dat is voor mij de essentie van ECHT fotograferen: foto's die op de een of andere manier iets te betekenen hebben, zij het voor jezelf, of voor anderen.

Ik ben verscheidene keren bijna gestopt met fotograferen, omdat veel van mijn foto's gewoon betekenisloos waren, hoewel ze wel technisch goed waren en door de meeste kijkers als "erg mooi" werden beschouwd. En dan komt er iemand langs die foto's van zijn hondje wil hebben, of een bruiloft en dan schiet je opeens platen die door mensen echt GEWAARDEERD worden. (Als je het goed doet dan.)

Foto's die je voor bedrijven maakt kunnen veel meer verdienen. Wellicht kun je ook met partyfotografie en productfotografie genoeg verdienen maar ik vind persoonlijk (om een misverstand te voorkomen) al dat soort foto's waardeloos, niets zeggend, en niets betekenend. (Ik heb het dan -niet- over de technische kwaliteit van de betreffende foto's, want die kan best super zijn.)

Als ik moest kiezen tussen het fotograferen van parties of bruidjes en baby'tjes, tegen vergelijkbare vergoedingen, dan koos ik de bruidjes an babies, elke keer. Ik zou er HELEMAAL geen bezwaar voor hebben als ik NU mijn huidige beroep/baan aan de wilgen kon hangen en zou kunnen beginnen als full time bruidsfotograaf voor dezelfde vergoeding. (En mijn beroep als zijnde software-engineer / programmeur is niet eens zo slecht; ik ben er eigenlijk gewoon al veel te lang mee bezig.)

[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 03-10-2008 00:33 ]

• simon
Erg steekhoudend vind ik je betoog niet, je kiest voor inhoud, maar dan kom je met bruidjes en babies? Snap je nou waarom Lateef daar op afgeeft?

|>

Verwijderd

Als je voor inhoud gaat, ga dan als (pers)fotograaf naar derde wereldlanden, oorlogsgebieden, zwervers op straat etcetera. Laat zien wat er echt in de wereld aan de hand is.

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 26-01 11:22
Je hebt verschillende soorten inhoud, Katsunami kiest voor een veel persoonlijkere inhoud dan de meesten van ons zouden doen. Een foto van een bruiloft, een portret van een hond, dat zijn geen diep inhoudelijke foto's, maar de mensen die daarom gevraagd hebben zullen die foto wel dubbel en dwars waarderen. Omdat het iets puur persoonlijks is. Een extra herinnering aan een mooi moment, of een mooi leven.

Foto's van derde wereldlanden, oorlogsgebieden, zwervers op straat etc. laten zien wat er echt in de wereld aan de hand is, maar die zijn voor de meeste mensen een 'ver van mijn bed show'. Oftewel, dat spreekt de mensen op persoonlijk niveau minder aan.

Elke foto die je maakt heeft de inhoud en emotie die jij er als fotograaf aan mee wilt geven. Als je iets fotografeerd waar jijzelf weinig (of geen) gevoel bij hebt, dan zullen mensen die naar die foto kijken er ook weinig tot geen gevoel bij hebben. Een technisch perfect en mooie foto zal hierdoor toch minder aanspreken dan een minder technisch perfecte foto, maar waar de kijker wel een band met het onderwerp heeft.

Tenminste, ik denk dat Katsunami dit ongeveer bedoeld.

• simon
je kan ook een dicht bij mijn bed show doen hoor, er zijn genoeg sociale dingen in NL die inhoud hebben. Net zo min als ze ver zijn, maar bruilofts fotografie is geen diep conceptueel of inhoudelijk geheel, 't is gewoon een economische kwestie voor de fotograaf en een erg leuke dag voor 't onderwerp.

|>

Verwijderd

simon schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:15:
je kan ook een dicht bij mijn bed show doen hoor, er zijn genoeg sociale dingen in NL die inhoud hebben. Net zo min als ze ver zijn, maar bruilofts fotografie is geen diep conceptueel of inhoudelijk geheel, 't is gewoon een economische kwestie voor de fotograaf en een erg leuke dag voor 't onderwerp.
[x] eens , feesies bijvoorbeeld *O* *O* *O*

en voor degene die denken dat partyfotografie niet verder gaat dan suffe portretjes maken nodig ik van harte uit om dit weekend mijn expositie te komen bijwonen
http://thehospages.com/index.php?page=expositie2

;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 09:43 ]

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:39:
[...]

[x] eens , feesies bijvoorbeeld *O* *O* *O*

en voor degene die denken dat partyfotografie niet verder gaat dan suffe portretjes maken nodig ik van harte uit om dit weekend mijn expositie te komen bijwonen
http://thehospages.com/index.php?page=expositie2

;)
Leuk hos, als ik tijd heb kom ik wel even langs :)

• sOid
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:36:
[...]

Ik moest gelijk hier aan denken :P

[afbeelding]
Die is eigenlijk pas leuk als je het in de context met de strips van de dag ervoor en erna ziet :P

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
simon schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:43:
Erg steekhoudend vind ik je betoog niet, je kiest voor inhoud, maar dan kom je met bruidjes en babies? Snap je nou waarom Lateef daar op afgeeft?
Ik hen niet degene die het hier niet snapt. Bruidjes en baby's en huisdieren zijn geen inhoud? Ik heb gemerkt dat de mensen waarvoor ik dat soort foto's heb gemaakt, hier heel anders over denken.

Als je nou had gezegd "Het is geen kunstzinnige inhoud", dan had ik gezegd: "Daar heb je volledig gelijk in, maar daar ben ik dan ook niet heen op zoek."
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:55:
Als je voor inhoud gaat, ga dan als (pers)fotograaf naar derde wereldlanden, oorlogsgebieden, zwervers op straat etcetera. Laat zien wat er echt in de wereld aan de hand is.
Waarom moeten foto's die worden beschouwd als inhoud hebbende zo vaak ellende laten zien? Het nieuws op TV bevat voor het overgrote deel ook alleen maar ellende, zoals rampen, oorlogen en moorden. Als ik fotografeer, dan wil ik géén ellende fotograferen als het even kan. Een reden is: niemand, behalve misschien de pers, zou er iets mee kunnen. Ik ga echt geen foto van een stervend kind uit de derde wereld of van een zwerver in Amsterdan boven mijn bank hangen. Ik ken ook niemand die zo'n foto van mij zou willen hebben.
Jij snapt het :) Ik wil, als ik opdrachten doe, foto's maken die door anderen gewaardeerd worden. Als ik dat niet kan doen, dan is het namelijk "gewoon werk", en op dat punt heb ik er geen zin meer in. Als je foto's maakt voor een bedrijf, voor hun folders... nou, boeiend. Je krijgt het betaald, maar als over 2 jaar de folders worden vernieuwd, gaan al je platen en de folders die over zijn in de kliko. Foto's van kinderen, bruiloften, huisdieren, die gaan (met wat geluk) een heel leven mee.

Denk hier goed over na, als je opdrachten gaat doen; doe je het primair voor het geld, of doe je het primair voor je eigen genoegdoening en het plezier van het fotograferen? In het eerste geval neem je zakelijke opdrachten aan, in het tweede geval persoonlijke opdrachten. Als je de kunstenaar wil uithangen neem je géén opdrachten aan en doe je wat je wil, en probeert dat te verkopen.
simon schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:15:
Jij wil duidelijk een kunstenaar zijn. Ik niet; ik wil fotograaf zijn. Of een foto wel of geen "diepe conceptuele inhoud" heeft zal mij persoonlijk echt geen zier interesseren. Voor mij moet een foto een persoonlijke emotionele inhoud hebben. (En dat kan dus ook de Grand Canyon zijn; een foto in een poging om de wijdsheid van een dergelijke plaats vast te leggen en die over te brengen op de kijker.)

Mondriaan zal best een zwaar kunstzinnig en diep inhoudeljik concept in zijn vlakverdelingen hebben gezien, maar ik zou iets dergelijks niet in mijn huis hoeven.

Zoals gezegd: denk hierover na bij het aannemen van opdrachten. Hoe verder je van het zakelijke afgaat, hoe minder geld je er meestal mee verdient. Als je in het kunstzinnige terechtkomt, krijg je wellicht zelfs nooit opdrachten omdat je niet kunt/wil maken wat je opdrachtgever wenst.

Bruiloften en dergelijke vallen voor mij precies mooi ertussen in. Het is een opdracht die deels zakelijk is (je maakt afspraken, en krijgt er geld voor), en toch kun je er meestal voor een heel groot deel je eigen creativiteit in kwijt, zeker in de pogingen om de emotie en de momenten in de foto's te vangen.

• simon
Jij maakt er kunstzinnig van, daar heb ik 't niet over, ik heb 't over verhalend, thematisch, psychologisch, dat heeft geen kunst te zijn. Maar daar voor komt RedHero niet.

|>

Verwijderd

Topicstarter
simon schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:23:
Jij maakt er kunstzinnig van, daar heb ik 't niet over, ik heb 't over verhalend, thematisch, psychologisch, dat heeft geen kunst te zijn. Maar daar voor komt RedHero niet.
Voor documentair en verhalend wel :P

Maar wat ik zo lees, is dat het in ieder geval slim is om een BTW nummer aan te vragen, vooral in verband met de kosten die je kan aftrekken? Ga maar eens even bekijken wat dat allemaal inhoud dan, even nalezen. :)

• simon
Nee,

Je kan nog geen kosten aftrekken als je in de KOR valt, je inkomsten zijn zo laag dat je de BTW terug krijgt :)

|>

Verwijderd

Voor wie wil je foto's gaan nemen?
Als je voornamelijk foto's wil leveren aan andere ondernemingen, zal je vooral voor je klanten een BTW-nummer moeten aanvragen. Er zijn veel bedrijven die geen rekeningen zonder BTW zien.
Pagina: 1