Anoniem: 61153 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 12:02:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat je denigrerend doet over werknemers. Net alsof de rest vd beroepsbevolking NL dan maar 'dom' is om niet als ZZP-er aan de slag te gaan...
Ik heb respect voor zelfstandigen die hun hoofd boven water kunnen houden en (veel) meer geld verdienen dan de gemiddelde werknemer want ze nemen daarvoor ook (veel) meer risico's dan de gemiddelde werknemer; daar hoor je voor beloond te worden maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Het is niet altijd makkelijk voor iedereen om voor zelfstandigheid te kiezen als je een vrouw en 2 kinderen thuis hebt zitten, als de concurrentie in jouw vakgebied erg hoog is waardoor je niet altijd veel dagen declarabel bent, als je er niet van houdt je werk mee naar huis te nemen, als je jezelf niet zo makkelijk professioneel kan profileren, etc. Legio persoonlijke redenen voor werknemers om niet als ZZP-er aan de slag te gaan. Het heeft lang niet altijd te maken met het
zich laten strikken met een lease auto, wat traininkjes, een matig salaris en "zekerheid"
Ik kies er (in ieder geval op dit moment) bewust voor om in loondienst te werken; het levert me veel werkplezier, een uitstekend salaris en veel leefcomfort op terwijl ik opleidingen volg, werkervaring opdoe en een uitgebreid zakelijk netwerk opbouw.
Beetje meer respect graag voor degenen die
bewust niet als ZZP-er aan de slag willen gaan

Alle respect, het was ook niet denigrerend bedoeld, ik begrijp het eigenlijk ook wel, maar ik wil gewoon even wakker schudden. Ik vind werknemers zeker niet dom, ik denk dat het vooral de nederlandse gewoonte is om alles op zeker te spelen. De regelgeving hier werkt ook al niet echt mee. Het feit dat er payrollers bestaan die alle administratie en verzekeringen (zelfs WW en AOW) overnemen voor 5% van je bruto inkomen is bijvoorbeeld zo goed als onbekend.
Het begrip 'risico' wordt vaak genoemd, daar wil ik nog wel even op ingaan. Ik denk namelijk dat een detacheerder vandaag de dag ook geen lange adem heeft. Kijk maar wat CMG een paar jaar terug deed of hoe Getronics er nu voorstaat.
Scenario: 3 rampjaren in de branche na 3 "vette jaren".
Geval 1:
Detacheerder is niet echt commercieel proactief dus wordt plots weggestuurd bij klant en zit op de bank, zijn account managers blijven nog steeds geld kosten, veel goedkoper leasen dan een polo kan bijna niet. Detacheerder wordt verplicht tot allerlei (dure cursussen) om hem toch maar bezig te houden. Voordeel is dat het dure kantoorpand nu ook eindelijk eens gebruikt kan gaan worden. Maar ik vrees dat er na een maand of 18-24 toch wat klappen gaan vallen. Oja die lease-auto was al wat eerder weggehaald, lees je contract maar eens na. Aandeelhouders nemen hun winst of verlies en jij mag op de blaren zitten, 1500 euro netto WW voor een jaartje. Hypotheek uitstellen voor een jaar is wel wat lang.
Geval 2:
Freelancer ruikt onheil en is alert op een contractbeeindiging. Hij of zij kan misschien nog tegen laag tarief concureren omdat hij de auto nog maar een paar jaartjes blijft rijden en even geen (overrated) cursus neemt. Hij heeft al helemaal geen 0,3 FTE support staff, wekelijkse borrels, maandelijks feestjes en 20m2 kantoor aan z'n broek. Desnoods nog maar even een verplichte sabatical er stond toch nog wat geld op de bank en die auto van 7 jaar oud brengt je nog overal.
Ik zal het niet te rooskleurig maken, ook de Freelancer zingt het niet uit. Helaas geen goede verzekering afgesloten: bijstand: 1000 euro netto? Maar je kan je auto nog verkopen en misschien de boot ook nog wel

Hypotheek mag je wel een paar maandjes uitstellen hoor.
Grappig verhaal toch? Schiet maar lek hoor. Ik freelance nu anderhalf jaar, nog steeds op hetzelfde contract en inmiddels een leuk inkomen ernaast door wat klussen en onderhoudscontracten. Alles heeft z'n voor- en nadelen, maar ik vind dit heerlijk. Geen performance reviews, geen gladde managers die je komen aaien, geen verplichte socializing, geen getouwtrek over salarisschalen. (net of er bij je klanten niemand is). Mijn volgende doel is echt ondernemen.
Uiteindelijk maakt alles wat je zelf doet en kan je onafhankelijk en vrij.