Als freelancer achteraf toch in loondienst

Pagina: 1
Acties:
  • 1.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

evol

hello world

Topicstarter
Startposting is afgesplitst van Freelance tarief

Misschien een beetje offtopic maar wel freelance gericht:

Wat gebeurd er als je als freelancer achteraf als zijnde als in loondienst wordt aangemerkt?

Ik kan in het buitenland aan de slag, met de optie om elk weekend in Nederland te zijn.
Dit is dan voor 8 maanden. Het is dus alleen werken in het buitenland.
Plan is om daarna een opdracht in Nederland of buitenland te zoeken.

Stel ik richt mijn eigen bedrijf op in Nederland, maar begin direct met een klus in het buitenland.
Een VAR lijkt me niet nodig, want daar heeft de buitenlandse opdrachtgever geen boodschap aan.

Maar hoe gaat de belastingdienst me aanmerken als ik maar 1 opdrachtgever heb uiteindelijk aan het eind van het jaar?
En als ik dan als loon uit dienstbetrekking wordt aangemerkt, wat zijn dan de kosten? Gaat me dat (netto) veel schelen?

[ Voor 5% gewijzigd door een moderator op 02-08-2007 16:35 ]

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

evol schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:29:
Misschien een beetje offtopic maar wel freelance gericht:

Wat gebeurt er als je als freelancer achteraf als zijnde als in loondienst wordt aangemerkt?
Dan moet de werkgever opdrachtgever achteraf loonbelasting gaan betalen (met boete?).
Daarvoor is een verklaring niet in dienst downloadbaar bij de Belastingdienst, volgens mij deze:
http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-04.html

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 01-08-2007 23:22 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
evol schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:29:
Wat gebeurd er als je als freelancer achteraf als zijnde als in loondienst wordt aangemerkt?
Dan wordt de opdrachtgever ineens een werkgever, en dient hij werkgeverspremies af te dragen. Daarnaast kan hij een boete krijgen omdat hij niet de eerstedagmelding heeft doorgegeven.

Een uitzondering is als de freelancer in bezit is van een VAR-WUO: In dat geval dient de freelancer de werkgeverspremies af te dragen. De VAR-WUO geeft dus opdrachtgevers een garantie dat er later geen premies bij komen omdat de freelancer geen andere opdrachten kon vinden.
Ik kan in het buitenland aan de slag, met de optie om elk weekend in Nederland te zijn.
Dit is dan voor 8 maanden. Het is dus alleen werken in het buitenland.
Plan is om daarna een opdracht in Nederland of buitenland te zoeken.

Stel ik richt mijn eigen bedrijf op in Nederland, maar begin direct met een klus in het buitenland.
Een VAR lijkt me niet nodig, want daar heeft de buitenlandse opdrachtgever geen boodschap aan.

Maar hoe gaat de belastingdienst me aanmerken als ik maar 1 opdrachtgever heb uiteindelijk aan het eind van het jaar?
De buitenlandse opdrachtgever/werkgever heeft geen relatie met de Nederlandse belastingdienst. Wellicht moet hij verantwoording afleggen aan zijn belastingdienst omtrent jou als niet geregistreerd werknemer. Het hangt af van de regelgeving in het betreffende land.

Let op: je moet je zeer waarschijnlijk in het betreffende land registreren als zelfstandige, en belasting + sociale premies afdragen. De meeste landen eisen dat van buitenlanders die meer dan 180 dagen werken, maar kortere perioden kunnen ook bestaan (ik hoorde dat Nederland zelf een periode van 3 dagen hanteert...) Het nalaten van registratie, premieafdracht en belastingafdracht betekent feitelijk dat je zwart werkt.

(@moderator: misschien moet dit een apart topic worden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221558

Bedenk eerst goed waarom je zou gaan freelancen als je de zekerheid hebt van een vaste baan...

Ga je er nog steeds voor ga dan eens langs bij de belastingdienst, kamer van koophandel en laat je goed inlichten. Er komt namelijk nog heel wat bij kijken. zo moet je ook al je voorzieningen, zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid zelf gaan regelen.

Kun je genoeg opdrachtgevers vinden om hetzelfde salaris te blijven verdienen? Of wil je best minder verdienen, omdat je de vrijheid zo fijn vindt.

Kortom: denk er goed over na. Ik ben zelf twee jaar als freelance journaliste werkzaam en dat bevalt enorm goed. Ik ben gaan freelancen, omdat ik het solliciteren zat was en een paar daagjes bij een bekend vrouwentijdschrift kon gaan werken. Zo ben ik er verder ingerold en heb ik nog geen periode zonder opdrachtgevers gezeten. Dat is natuurlijk heel fijn, maar je mist toch die vastigheid. Daar moet je wel tegen kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

PcDealer schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 23:19:
[...]

Dan moet de werkgever opdrachtgever achteraf loonbelasting gaan betalen (met boete?).
Daarvoor is een verklaring niet in dienst downloadbaar bij de Belastingdienst, volgens mij deze:
http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-04.html
Ook een mogelijkheid om dit te omzeilen is een TAO. Ofwel Tijdelijke Arbeids Overeenkomst. Hierdoor heeft je tussenburo geen risico voor jou en betalen ze je dus een veel groter bedrag uit dan normaal. Hierdoor zit ik nu op een tarief van ruim 50 euro als medior tester.......