Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Signatures zijn voor boomers.
Het gaat vandaag trouwens lekker met Fyra *ahum*: vanochtend al een paar treinen die niet reden (7.45 uit Amsterdam, 8.00 uit Rotterdam), en nu zit ik in een rijtuig waar de verlichting is uitgevallen en die krijgt men niet meer aan.
edit: @hierboven, ja, dat klopt. ATB-NG werkt toch op een met niveau 1 vergelijkbare wijze, d.w.z. met bakens? Dan hoeft ProRail nu i.i.g. niet meer aan te komen met dat argument want dat is al eens onderuitgehaald
[ Voor 18% gewijzigd door Alex) op 29-09-2009 18:12 ]
We are shaping the future
Ook is er bij wijze van proef in het verleden (2003 ofzo?) tussen Maastricht en Heerlen ook ECTS aangelegd, waar de ECTS meettreinen van Prorail (de ex-MotorPosten) aardig wat kilometertjes hebben gereden. Dat ging gewoon 's nachts over het reguliere traject waar de ATB ondertussen ook actief was (!), dus het kan absoluut naast elkaar.
Heb hier toevallig nog een ECTS demonstratievideo met een mP liggen namelijk
[ Voor 8% gewijzigd door SleutelMan op 29-09-2009 21:03 ]
www.youtube.com is your friendSleutelMan schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:02:
Heb hier toevallig nog een ECTS demonstratievideo met een mP liggen namelijk
Ondertussen is Infrabel al bezig met (plannen voor) de uitrol van ETCS in België:
ETCS op het Belgische spoorwegnet
Tegen 2013 installeert Infrabel het ETCS-systeem op alle Belgische spoorcorridors die belangrijk zijn voor de Europese mobiliteit: HSL Noord (vanaf april 2008), HSL Oost (2009), de klassieke lijnen van het Belgische net die aansluiten op de hogesnelheidslijnen (vanaf 2008-2009), en de belangrijke goederenassen. Na 2013 rusten we per jaar telkens 300 km van ons spoorwegnet uit met ETCS.
bron
Het enige probleem is dan dat prorail het dan niet kan/wil bolwerken. Dat geeft waarschijnlijk veel problemen en zou de eerste 2 maanden complete chaos worden.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Dit is dus de mentaliteit waar ze van af moeten komen. Bij elke actie is het kijken hoe er zoveel mogelijk werk uit te halen valt. Terwijl er zou moeten worden gekeken naar een zo veilig en toekomstbestendig spoor.Maasluip schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 18:10:
Technisch is het geen probleem, maar ik weet ook dat Prorail begonnen is met "ATB-EG en ATB-NG kunnen niet op hetzelfde traject geinstalleerd zijn". Dat was ook bullshit.
Als dat het probleem is dan richt ik wel met een paar medestanders LauProRail op en dan gaan we dat varkentje eens even wassen. Het is toch van de zotte dat een dergelijk bedrijf daar niet de kennis en kunde voor heeftsilverstorm schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:33:
Het enige probleem is dan dat prorail het dan niet kan/wil bolwerken. Dat geeft waarschijnlijk veel problemen en zou de eerste 2 maanden complete chaos worden.

[ Voor 33% gewijzigd door LauPro op 30-09-2009 11:38 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Zie ook de Belgen die wel ETCS L1 en L2 gemixt kunnen rijden of Duitsland waar LZB en PZB gemixt rijden ook mogelijk is.
Het moet allemaal gewoon gemaakt worden. Het is alleen de besluiteloosheid en het nastreven van andere belangen dat het allemaal zo moeilijk maakt.
Zie http://www.bndestem.nl/re...orlijn-Utrecht--Breda.eceMinister Eurlings ziet niets in een gelijktijdige aanleg van een nieuwe spoorlijn Breda-Utrecht en de verbreding van de A27.
Volgens de verkeersminister leidt de aanleg van een nieuw spoor tot vertraging van de aanpak van de A27 die in 2013 staat gepland. Hij baseert zich daarbij op onafhankelijk onderzoek dat de afgelopen maanden is uitgevoerd.
Dat antwoord de minister op vragen van de kamerleden Cramer (ChristenUnie) en Samson (PvdA). Volgens diverse partijen kunnen de kosten voor de aanleg van een nieuw spoor tussen beide steden flink omlaag als dat in combinatie gebeurd met het werk aan de A27. Op die manier zou de lijn ruim 700 miljoen euro minder gaan kosten.
Toch wil Eurlings er niet aan. Als er al een nieuwe spoorlijn komt, dan zal die niet eerder dan voor 2020 worden aangelegd. Voor die tijd is er geen geld voor zo'n nieuw miljardenproject, zegt Eurlings.
Virussen? Scan ze hier!
In het kader "oude koeien uit de sloot halen".. Er wordt eind volgend jaar gestart met de verbreding van de A12 tussen Utrecht Lunetten en Veenendaal. Extra rijstrook, en rondom driebergen komt een extra rijstrook en een spitsstrook. Dat betekend dus dat de A12 dichter op het spoor gaat liggen, waardoor uitbereiding van het spoor weer een stukje moeilijker wordt. Wellicht wordt er gelijk wat gedaan aan de overgangen bij Driebergen-Zeist en bij Maarsbergen..LauPro schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:22:
[...]
Ken je de situatie daar? De overgang is al driesporig.... Bedoel die tunnelbak kost tig miljoen en gaat er voorlopig echt niet komen als het aan ProRail ligt. Dus dan maar om de ellende heen zou ik zeggen.
Leuk om te zien. Zo heb ik ook een tijdje geleden wat Strukton filmpjes @ YouTube gezet.SleutelMan schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:35:
Deel 1
[video]
Deel 2
[video]
Enjoy! (en sorry voor de slechte kwaliteit
Overigens, zijn alle mP's behalve die twee van Eurailscout en het NSM nou tot schroot gewerkt?
En slingert er in NL nog een terzijde staande mP rond?
Die bij Amf zijn naar Zl gegaan gegaan pas geleden, zodat ze samen met zijn vieren hun laatste spoorrit naar Katwolde konden meemaken. Maar zijn er nog overige mP?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen: als er 35 miljard bezuinigd moet worden ga je niet snel geld investeren in zo'n project... aan de andere kant vind ik het toch zonde. Als men nou een publiek-private samenwerking ervoor zou kunnen vinden... zou het dan wel kunnen?wildhagen schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:21:
Voorlopig geen nieuw spoor Breda<>Utrecht:
[...]
Zie http://www.bndestem.nl/re...orlijn-Utrecht--Breda.ece
Kost dat over zo'n afstand 'slechts' 2 miljoen euro? Ik bedoel, het gemiddelde ongeval kost een veelvoud. Zou dus denken dat het dan niet zo'n groot probleem mag zijn om het nogmaals 20 jaar vooruit te schuiven om het in de ontbrekende delen van NL aan te leggen.N-Brabant maakt spoor zelf veiliger
` De provincie Noord-Brabant wil zelf
de veiligheid op het spoor verbeteren.
Op de Brabantroute,de drukke spoorlijn
tussen Rotterdam en Venlo,zijn in vijf
jaar tijd 70 goederentreinen door rood
gereden.Over het traject worden veel
gevaarlijke stoffen vervoerd,zoals LPG.
Het beveiligingssysteem is verouderd en
aanpassing kost 2 miljoen euro.Brabant
vindt dat Verkeer & Waterstaat te lang
wacht met de aanpassing.De provincie
trekt 1 miljoen uit,als de gemeenten
langs het spoor ook meebetalen.
Het beveiligingssysteem kan binnen een
jaar zijn aangepast,zodat alle treinen
die door rood rijden worden afgeremd.
Bron: NOS Teletekst
Maar het zal wel weer niet zo simpel zijn
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Bovendien, als het gaat om goederentreinen, hoeveel daarvan zullen van ATB-Vv zijn voorzien? Ik gok lang niet zoveel... hoeveel ATB-Vv dus gaat opleveren is nog maar de vraag.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Uhm vooralsnog is dat alleen een spitsstrook, en hij start pas bij Maarsbergen:IJnte schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:44:
Dat betekend dus dat de A12 dichter op het spoor gaat liggen, waardoor uitbereiding van het spoor weer een stukje moeilijker wordt. Wellicht wordt er gelijk wat gedaan aan de overgangen bij Driebergen-Zeist en bij Maarsbergen..
De A12 krijgt in beide richtingen spitsstroken. Deze stroken gaan tijdens de spits en bij drukte open, waardoor tussen Maarsbergen en Veenendaal drie rijstroken per rijrichting beschikbaar zijn. Rijkswaterstaat voert deze wegverbreding uit tussen 2011 en 2014.
Het is een gigantisch project met 4 grote waterwegen die moeten worden overbrugd. Dergelijke investeringen zijn niet met privaat geld te financieren. Ook al zou je burgers de optie geven om mee te investeren in zo'n lijn zouden ze pas na 30-40 jaar iets terug krijgen. Dan is het beter om het gewoon binnen de overheidsbegroting te houden.Alex) schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:04:
Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen: als er 35 miljard bezuinigd moet worden ga je niet snel geld investeren in zo'n project... aan de andere kant vind ik het toch zonde. Als men nou een publiek-private samenwerking ervoor zou kunnen vinden... zou het dan wel kunnen?
Nee, zo simpel is het niet en ik hoop ook dat die plannen niet door gaan. Dit stelt eventuele modernisatie naar ERMTS alleen maar langer uit. Als een provincie er 1 miljoen in gaat stoppen dan snap je wel dat dat systeem daar minimaal voor 10-20 jaar moet liggen en het eerder niet mag worden gecompromiseerd dmv aanleg van andere systemen.
Damm lokaal buurtsuffertje.. (rijnpost..) Nah iig er wordt iets gedaan. Heb je je LauProrail al opgerichtLauPro schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:07:
[...]
Uhm vooralsnog is dat alleen een spitsstrook, en hij start pas bij Maarsbergen:
Volgens mij niet, het waren er al niet zoveel meer (orgineel iets van 35).AW_Bos schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:39:
[...]
Leuk om te zien. Zo heb ik ook een tijdje geleden wat Strukton filmpjes @ YouTube gezet.
Overigens, zijn alle mP's behalve die twee van Eurailscout en het NSM nou tot schroot gewerkt?
En slingert er in NL nog een terzijde staande mP rond?
Die bij Amf zijn naar Zl gegaan gegaan pas geleden, zodat ze samen met zijn vieren hun laatste spoorrit naar Katwolde konden meemaken. Maar zijn er nog overige mP?
-De 3031 is van het NSM.
-De 3024 en 3032 (mP Jim/mP Jules) van Eurorailscout
-De 3029, 3033 en 3034 die voor ETCS/ERTMS metingen zijn omgebouwd (te zien op de video)
de 3033+3034+3029 zijn gesloopt kort geleden (samen met de 3027 en de 3033 die al langer terzijde stonden), je hebt dus nog 3 mP's over...
Bron: NS Hispeed.nlIn verband met technisch onderzoek is het treinverkeer op de HSL-lijn per direct stil gelegd. FYRA zal op dit moment NIET rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers kunnen gebruik maken van de Beneluxtreinen of de binnenlandse intercities tussen Amsterdam en Rotterdam.
Wij houden u via deze site op de hoogte.
Ben benieuwd...
Edit: ik zie een verstoring staan op www.acturail.nl, het is dus iets vanuit ProRail en niet vanwege problemen met die Traxx-locs ofzo. Hopelijk krijgen ze het snel opgelost, maar ik speel morgen op safe en pak een gewone intercity. Wel wat eerder, maar wel een heel stuk betrouwbaarder.
Ik ben deze week al 3x te laat op m'n werk gekomen dankzij Fyra... en daar heb ik vandaag toch commentaar op gekregen. En dat vond ik op zijn zachtst gezegd, niet leuk.
[ Voor 32% gewijzigd door Alex) op 30-09-2009 22:01 ]
Virussen? Scan ze hier!
Bron: prorail.nlTechnisch onderzoek op de HSL Amsterdam - Rotterdam
Tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door technisch onderzoek op het HSL trace rijden er tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal geen treinen.
* Reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal kunnen omreizen via Den Haag HS.
Prognose:
* Dit kan enkele dagen duren.
Uh oh... when the shit hits the fan, it hits the fan good.
Weet iemand wat hier precies aan de hand is omdat de verstoring zo lang gaat duren?Tilburg-Eindhoven
Melding donderdag 1 oktober 2009, 17:43 uur:
Oorzaak: aanrijding
Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een aanrijding.
Er rijden stopbussen. Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
De verstoring is naar verwachting 02 oktober rond 4:30 uur verholpen.
Twee gewonden, één dode.
Virussen? Scan ze hier!
Bron: NOSSnelheidstrein tijdelijk stilgelegd
Treinreizigers tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen momenteel niet met de hogesnelheidslijn reizen. ProRail doet onderzoek naar meldingen dat de hogere spanning op de bovenleiding storingen veroorzaakt in de bediening van seinen en wissels op het gewone spoor ernaast, bijvoorbeeld bij Hoofddorp.
Prorail heeft zeker twee dagen nodig om dat te onderzoeken. Reizigers moeten in de tussentijd gebruikmaken van de gewone dienstregeling. Zij rijden dan om via Den Haag.
De Fyra rijdt sinds 7 september tussen Amsterdam en Rotterdam en is zo'n 20 minuten sneller dan de reguliere trein.

[ Voor 19% gewijzigd door Flipke84 op 01-10-2009 19:07 . Reden: Fototje van ontspoorde trein toegevoegd ]
Virussen? Scan ze hier!
In de spits rijdt om .08 en .38 vanuit Amersfoort naar Groningen een directe intercity
Sinds kort staat op de digitale borden op Amersfoort boven de perrons bij de trein van .08 en .38 Groningen/Leeuwarden.
Dat is toch vreemd? Die trein gaat helemaal niet naar Leeuwarden.
Allen buiten de spits is 'ie gecombineerd. Foutje in het systeem? Of is het bedoeld als overstap aanwijzing?
Als je die naar Groningen pakt, kun je in Zwolle nog overstappen naar Leeuwarden, althans, vroeger zeker, toen hij in de spits gesplits reed tussen Amersfoort en Zwolle, reed die van Leeuwarden voor die van Groningen aan, die moest naar spoor 3 in Zwolle, die in Groningen kwam dan even later binnen op spoor 6, maar ging als eerste weer weg.Cheesy schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:16:
In de spits rijdt om .04 en .34 vanuit Amersfoort naar Leeuwarden een directe intercity
In de spits rijdt om .08 en .38 vanuit Amersfoort naar Groningen een directe intercity
Sinds kort staat op de digitale borden op Amersfoort boven de perrons bij de trein van .08 en .38 Groningen/Leeuwarden.
"Mekker, blaat"
Staat ook niet bij: met overstap ofzo. Best verwarrend voor reizigers vind ik.
Volgens mij is het aantal treinen dat niet gecombineerd rijdt in de spits met het laatste wijzigingsblad wat verder beperkt. Zie je niet toevallig een trein die sinds kort daadwerkelijk als één geheel doorrijdt tot Zwolle?Cheesy schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:14:
Het vreemde vind ik dat het pas aangegeven wordt na de nieuwe layout op de treinaanwijsborden sinds een week ongeveer.
Staat ook niet bij: met overstap ofzo. Best verwarrend voor reizigers vind ik.

nu.nlHet is herfst, de blaadjes vallen en daar kan het treinverkeer last van krijgen. Spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) nemen daarom een scala aan maatregelen om overlast voor reizigers te voorkomen.
Want vallende blaadjes en vocht kunnen leiden tot gladde sporen waardoor er meer kans is op vertragingen en uitval van treinen.
Zo snoeit ProRail bomen langs het spoor, ruimt bladeren op en plaatst hekken om bladeren op te vangen. Bovendien wordt gel op het spoor gespoten die de rails juist weer stroever maakt.
Samen met weerdienst MeteoConsult zorgt ProRail dagelijks voor gladheidswaarschuwingen die te vinden zijn op de site van de spoorbeheerder.
Het bedrijf kan aan de hand van die gegevens ook bepalen waar en wanneer de gel moet worden aangebracht en machinisten aan de hand van de berichten waarschuwen.
De kans op 'vierkante wielen' waar treinen in het verleden vaak mee te kampen kregen in de herfst, neemt steeds verder af.
Doordat de wielen bij het remmen blokkeren ontstaan er slijtageplekken op de wielen en moeten ze worden gerepareerd.
Bijna alle treinen hebben nu net als auto's antiblokkeersystemen en een antislipregeling. Sowieso gaan de treinen de herfst in met ''perfecte wielen'', verzekert NS.
Die gel waar men over spreekt, is dat nog steeds Sandite? Of gebruikt men nu iets anders?
Hoe word dat spul tegenwoordig eigenlijk aangebracht. De motorposten 3027 en 3030 werden er eerst voor gebruikt, maar die zijn toch terzijde gesteld? Of kunnen die nog steeds worden ingezet?
Virussen? Scan ze hier!
Tegenwoordig worden er een aantal treinstellen (o.a. een aantal mat'64 stellen, een paar SGM'en, een DD-AR en ik geloof ook wat ICM?) in de herfst uitgerust met een sandite installatie, zij rijden de eerste slag op bepaalde trajecten en brengen dan dus sandite aan (de 911 is 1 van die stellen die me zo even te binnen schiet van vorig jaar...)
Ik heb vandaag opgelet, maar kon ditmaal niets meer vinden over wat ik gezegd heb.Luccus schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:26:
[...]
Volgens mij is het aantal treinen dat niet gecombineerd rijdt in de spits met het laatste wijzigingsblad wat verder beperkt. Zie je niet toevallig een trein die sinds kort daadwerkelijk als één geheel doorrijdt tot Zwolle?
Misschien toch een foutje van mij... of een reeds verholpen fout
nu.nlTreinreizigers tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen ook maandag geen gebruik maken van de hogesnelheidslijn.
Dat heeft spoorbeheerder ProRail vrijdag bekendgemaakt.
Het treinverkeer op deze lijn ligt sinds woensdagavond stil, nadat ProRail had ontdekt dat het gebruik van het hsl-spoor de wissels en seinen op het daarnaast gelegen gewone spoor elektromagnetisch kan beïnvloeden.
ProRail heeft inmiddels na twee dagen onderzoek een oplossing gevonden en dat wordt de komende dagen aangelegd en getest.
Als dat allemaal goed verloopt, besluiten ProRail en NS Hispeed wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer gaat rijden. Dat zal maandag nog niet mogelijk zijn.
Handig, dat twee in principe onafhankelijke sporen elkaar kunnen beïnvloeden...
Virussen? Scan ze hier!
Dit probleem is toch al langer bekend?wildhagen schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:39:
De problemen met de Fyra duren nog tot en met maandag:
Handig, dat twee in principe onafhankelijke sporen elkaar kunnen beïnvloeden...
Zie bijvoorbeeld http://www.telegraaf.nl/b..._hsl_voorbij_raast__.html
Dit nieuwsbericht is van 19 November vorig jaar. Dus ruim 10 maanden later komen ze er opnieuw achter?!?!?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Oplossing schijnt kinderlijk eenvoudig te zijn, maar ligt wel aan de 1500V kant en kost wat geld. Prorail doet liever nutteloze testjes en met vingers gekruist rijden dan datgene wat ze moeten doen en dat is tegen de V&W zeggen dat hier enige pecunia tegenaan gegooid moet worden.
Dank u, Prorail, voor het veilig beheren van ons spoor.
Oh nee, volgens Prorail zijn het de goederenvervoerders met hun niet gekeurde stokoude meuk die voor de onveilige situaties zorgen.
Schop die firma toch eens een keer van het spoor af zeg!
Overigens leuk detail voor dat ongeluk bij Boxtel: op de hele Brabantroute schijnt zegge en schrijve één onbewaakte overweg te liggen. Drie keer raden bij welke van die één overwegen dat ongeluk is gebeurd. Zou die overweg op de rol hebben gestaan om beveiligd te worden?
Verwijderd
Voor het ongeluk van vorige week is het 17 jaar geleden dat er een inzittende van een trein is komen te overlijden door een ongeluk. Op de snelweg komen dodelijke ongelukken bijna dagelijks voor. Zoals de vrachtwagen (goederenvervoer!) die op een file was ingereden (paar dagen na Barendrecht).
om hier nog even op terug te komen:SleutelMan schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:42:
het is nog steeds sandite jah. En nee, de motorposten worden (allang) niet meer gebruikt (zijn al gesloopt, zie mijn bericht eerder)
Tegenwoordig worden er een aantal treinstellen (o.a. een aantal mat'64 stellen, een paar SGM'en, een DD-AR en ik geloof ook wat ICM?) in de herfst uitgerust met een sandite installatie, zij rijden de eerste slag op bepaalde trajecten en brengen dan dus sandite aan (de 911 is 1 van die stellen die me zo even te binnen schiet van vorig jaar...)
De (Sandite) stellen zijn de 884, 911 (plan V), 4230, 4245 (ICM), 7426 en 7819 (DD-AR).
ICM doet de Noord-Oost vanaf Rtd en Gvc, het tweede stel Zwolle - Groningen en op zaterdag 3819/3832 op Emmen (!).
De 7819 rijdt de hele week de 5600 (stoptrein Utrecht-Zwolle),
de 7426 de 12100(Stoptrein Roosendaal-Vlissingen) en 's nachts de Hoekse Lijn (inclusief 's morgens 4217). In het weekend 's morgens de Zeeuwse Lijn en 's middags de Hoekse Lijn in de serie 4100.
Een plan V rijdt de 4400/9600 (stoptrein Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven) en een ander de 7500 (stoptrein Ede-Wageningen - Arnhem) (en in sommige nachten de IJssellijn).
Nu weten we de prijs om een sein te verbeteren. (Is de relatie sein-baanvak 1 op 1? )RIJSWIJK - De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil dat alle zesduizend seinen op het treinspoor met een verbeterd veiligheidssysteem worden uitgerust zodat treinen niet langer door rood kunnen rijden.
Dat heeft voorzitter Pieter van Vollenhoven zondag gezegd in een interview met de NOS.
Volgens Van Vollenhoven zijn er tot nu circa 1100 seinen als risicovol omschreven en die moeten in 2010 voorzien zijn van een verbeterde versie van het zogenoemde Automatisch Trein Beïnvloeding systeem.
Daaronder valt niet het sein bij het spoor bij Barendrecht, waar twee goederentreinen ruim een week geleden frontaal botsten.
''De discussie wordt nu: 'kun je je dat permitteren om dat maar tot 1100 te beperken?' Als je kijkt hoe Barendrecht anders had kunnen aflopen, kun je je dat niet permitteren'', zei de voorzitter.
Volgens Van Vollenhoven kost de aanpassing per sein circa 50.000 euro.
Het aanpassen kost volgend jaar dus 55 miljoen euro en dan zijn niet eens alle seinen aangepast.
[ Voor 8% gewijzigd door SleutelMan op 04-10-2009 20:27 ]
Ik moet van vg naar ledn via asd en wil graag wat werken ,dus heb ik een 1e klasse kaartje gekocht om te kunnen laptoppe.
Nu zit ik atm echter (ht->ut) in een oude VIRM zonder stopcontact. Is daar nog iets op te verzinnen (zo in utrecht kwartiertje wachten op volgende trein is geen probleem
Hoe kan ik uberhaupt zien welk materieel welke lijn doet?
Damn, de NS is goed bezig. De conductrice vraagt atm of de trein van arnhem naar den helder die zo in ut stopt wel een nieuwe VIRM is.
[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 04-10-2009 22:05 ]
Kan iemand mij uitleggen waarom dat 50.000 euro PER SEIN moet kosten? We hebben het hier puur over een kastje dat checkt met eventueel een detectiesysteem en wat softwareaanpassingen. Bovendien zou je in een nacht er zo een paar kunnen doen. Misschien is het toch wel lucratief om LauProRail op te gaan zetten, ik doe het met gemak voor 25.000 euro per sein

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de implementatie aan de materieelkant. Zelfs de Belgen hebben ATB-vv reeds geïmplementeerd in het fase 4-apparatuur in de reeks 77.SleutelMan schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:25:
allemaal leuk en aardig maar zolang de verplichting er nog niet is voor goederenvervoerders om ook hun locomotieven uit te rusten met ATB-vv haalt het natuurlijk weinig uit. alle NS treinstellen en locs zijn voor zover ik weet al voorzien van ATB-VV (een simpele aanpassing voor alle treinen met ATB-EG fase 4 en ATB-NG,voor fase 3 wat soldeerwerk. Maar zelfs Plan T is ervan voorzien).
We hebben het hier over drie bakens plus schakelkast die per sein aan de baaninfrastructuur worden toegevoegd. Misschien is het toch beter om LauProRail direct maar over de kop te laten gaan. Als zelfs een infrabeheerder helemáál niet meer weet waarover hij praat...LauPro schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:29:
[...]
Kan iemand mij uitleggen waarom dat 50.000 euro PER SEIN moet kosten? We hebben het hier puur over een kastje dat checkt met eventueel een detectiesysteem en wat softwareaanpassingen. Bovendien zou je in een nacht er zo een paar kunnen doen. Misschien is het toch wel lucratief om LauProRail op te gaan zetten, ik doe het met gemak voor 25.000 euro per sein.
Volgens mij is die vraag al eerder voorbij gekomen, en helaas, nee.Boudewijn schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:03:
Weet iemand waar ik zo het beste in de trein kan gaan zitten om kans te hebben op een stopcontact in de 1e klasse?
Ik moet van vg naar ledn via asd en wil graag wat werken ,dus heb ik een 1e klasse kaartje gekocht om te kunnen laptoppe.
Nu zit ik atm echter (ht->ut) in een oude VIRM zonder stopcontact. Is daar nog iets op te verzinnen (zo in utrecht kwartiertje wachten op volgende trein is geen probleem)?
Hoe kan ik uberhaupt zien welk materieel welke lijn doet?
offtopic:
Damn, de NS is goed bezig. De conductrice vraagt atm of de trein van arnhem naar den helder die zo in ut stopt wel een nieuwe VIRM is.
Via websites als somda en wat treinnummers kun je erachter komen of er een VIRM-IV of een VIRM-VI rijdt, maar dat zegt natuurlijk niets of het een VIRM 2/3 of VIRM-4 is. Kortom, complete loterij
Dat bedoelde ik ook met mijn stukje tekst, het implementeren aan de materieelkant is vrij gemakkelijk, het is alleen niet verplicht voor zover ik weet...Luccus schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:46:
[...]
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de implementatie aan de materieelkant. Zelfs de Belgen hebben ATB-vv reeds geïmplementeerd in het fase 4-apparatuur in de reeks 77.
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door SleutelMan op 05-10-2009 01:31 ]
Klopt, Nederland kan het niet verplichten vanwege regels uit Brussel, die ERTMS voorschrijven.SleutelMan schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 01:29:
[...]
Dat bedoelde ik ook met mijn stukje tekst, het implementeren aan de materieelkant is vrij gemakkelijk, het is alleen niet verplicht voor zover ik weet...
Dat is 10% materieel en montagekosten en 90% overhead voor de ingenieursbureau's. Ja echt, in die orde van grootte moet je het zoeken.LauPro schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:29:
[...]
Kan iemand mij uitleggen waarom dat 50.000 euro PER SEIN moet kosten? We hebben het hier puur over een kastje dat checkt met eventueel een detectiesysteem en wat softwareaanpassingen. Bovendien zou je in een nacht er zo een paar kunnen doen. Misschien is het toch wel lucratief om LauProRail op te gaan zetten, ik doe het met gemak voor 25.000 euro per sein.
Het artikel op NOS.nl (Klik) stelt dat de eerder genoemde elfhonderd seinen al vervangen zijn in de afgelopen tijd.Onbekend schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 19:51:
http://www.nu.nl/algemeen...betering-alle-seinen.html
[...]
Nu weten we de prijs om een sein te verbeteren. (Is de relatie sein-baanvak 1 op 1? )
Het aanpassen kost volgend jaar dus 55 miljoen euro en dan zijn niet eens alle seinen aangepast.
Life is not about specs, it is about joy!
Dat weet ik, maar ik wil er maar mee zeggen dat dat geen issue zal zijn... Er heeft niemand belang bij geen update te draaien - plus het is een zaak van de leasemaatschappijen bij het meerendeel van de locomotieven.SleutelMan schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 01:29:
Dat bedoelde ik ook met mijn stukje tekst, het implementeren aan de materieelkant is vrij gemakkelijk, het is alleen niet verplicht voor zover ik weet...
Maar goed dat er in werkelijkheid voor de implementatie van ATB-vv geen enkel sein hoeft te worden vervangen.bartvl schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 09:03:
[...]
Het artikel op NOS.nl (Klik) stelt dat de eerder genoemde elfhonderd seinen al vervangen zijn in de afgelopen tijd.

Euhm heb je enig idee wat een relais kost, wat gebruikt wordt voor spoorwegbeveiligingMaasluip schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 07:39:
[...]
Dat is 10% materieel en montagekosten en 90% overhead voor de ingenieursbureau's. Ja echt, in die orde van grootte moet je het zoeken.
Ik denk niet dat ingenieursbureaus veel overhead hebben, maar dat de man-uren wel prijzig zullen zijn.
Verwijderd
Dat valt nog best mee hoor. De kosten van de adviseur liggen afhankelijk van de ervaring vaak tussen 60 en 140 euro/uur. Kan wat hoger liggen als mensen met veel ervaring zich er tegenaan bemoeien, maar het werkelijke advieswerk moet voor gemiddeld 90 euro/uur kunnen. Overhead zit daar doorgaans al in.Onbekend schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:14:
Ik schat dat de materialen ongeveer 15% kosten, en de montagekosten (incl. een beetje overhead) op zo'n 60% liggen. De overige 25% is het testen van het geheel, en evt. reparatie daarvan.
Ik denk niet dat ingenieursbureaus veel overhead hebben, maar dat de man-uren wel prijzig zullen zijn.
Advieskosten zitten vaak rond 10% van een project. De klappers qua kosten zijn doorgaans materialen en de kosten van de aannemer. Die aannemer heeft naast manuren (hoge) kosten voor veiligheid, kosten voor materieel wat bovendien regelmatig gekeurd moet worden etc. En dan komt bij dit soort projecten het testen etc. er nog bij. Wellicht maken de advieskosten bij dit soort projecten toch een wat groter deel uit van het geheel dan 10%, maar ze zijn in elk geval niet de grootste klap.
Waar is dit Luc? Mooie foto!Luccus schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:20:
Gezien het grafweer nog maar eens een klassieker qua motief:
[afbeelding]
Kerkje van Limbricht aan de lijn naar Born.
nu.nlDe belangrijkste oorzaak van de treinbotsing bij Barendrecht van twee weken geleden was het door rood rijden van de trein van vervoerder DB Schenker.
Dit schrijft verkeersminister Camiel Eurlings woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Al eerder zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVV) dat het door rood rijden van een machinist waarschijnlijk de oorzaak van de botsing van twee goederentreinen is geweest. De Schenker-treinbestuurder kwam daarbij om het leven.
Het sein bij Barendrecht was voorzien van het ATB-beveiligingssysteem, aldus Eurlings. ATB staat voor Automatische Trein Beïnvloeding.
Er is een verbeterde versie waarvan na onderzoek momenteel circa 1250 seinen worden voorzien. Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een 'laag risicoprofiel' omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Om te checken of de beveiliging daar ter plaatse goed werkte ten tijde van het door ongeluk en om andere dingen uit te sluiten.Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:04:
Ik vraag me eigenlijk wel een beetje af waarom het zo lang moet duren voordat dit naar buiten gebracht werd. Zo ingewikkeld is het niet om uit te zoeken welke twee had moeten stoppen. Met alleen de situatieschets op sporenplan was al een redelijke gok te maken en in procesleiding is het realtime terug te lezen.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Ja, en om dat goed en efficient te doen heb je competente mensen nodig.silverstorm schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:05:
[...]
Om te checken of de beveiliging daar ter plaatse goed werkte ten tijde van het door ongeluk en om andere dingen uit te sluiten.
Firma A. belde na het ongeval naar firma S. om hulp aan te bieden bij het uitlezen van de seinstanden. Firma S. vond dat niet nodig. Ook niet na enig aandringen van firma A.
Affijn, toen firma S. uiteindelijk op zondag(!) naar het seinhuis ging om de relaisstanden uit te lezen, daarbij en passant ook nog even de hele tent open lieten staan zodat jan en alleman binnen kon lopen (zonder dat firma S. aanwezig was) bleek dat ze toch een probleem hadden.
Er waren geen relais om uit te lezen.
Heeft firma S. toch maar even firma A. gebeld voor hulp.
Vooral niet weten wat waar geïnstalleerd is. Onze spooronderhoudsfirma komt er wel.
Er staat momenteel nog een rode, voor ETCS/ERTMS-metingen omgebouwde, mP in Zutphen. Een maand of wat terug stond er ook nog een recent geel geschilderd exemplaar. Deze gele zal wel mP Jim zijn?SleutelMan schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:34:
[...]
Volgens mij niet, het waren er al niet zoveel meer (orgineel iets van 35).
-De 3031 is van het NSM.
-De 3024 en 3032 (mP Jim/mP Jules) van Eurorailscout
-De 3029, 3033 en 3034 die voor ETCS/ERTMS metingen zijn omgebouwd (te zien op de video)
de 3033+3034+3029 zijn gesloopt kort geleden (samen met de 3027 en de 3033 die al langer terzijde stonden), je hebt dus nog 3 mP's over...

bronVandaag moest ik even wat ophalen in Rotterdam en toen we bij Lage Zwaluwe de lijn uit Roosendaal overgingen met de auto zagen we een wel heel erg leuke benelux rijden. Dus snel even uitgezocht hoe we bij Zwijndrecht op het station konden komen en hem daar even opgewacht. Na 5 minuten kwam die al door dus dat schoot nog is lekker op. We zien hier de NS 1754 met NMBS loc 2834 in opzending met daarachter eerst een oud stuurstandrijtuig, dan 2 priorijtuigen, dan 3 ICRm rijtuigen en tot slot nog een priorijtuig als trein 9221 naar Amsterdam.
Wel opmerkelijk dát er een 1700 voorrijdt, meestal zou men de Benelux afschaffen. Nu kennelijk niet dus...
Hmm, dat groene ding daarachter is toch gewoon een Traxx? Die kunnen hier toch rijden? Of als 'ie kapot was, hebben ze er dan bij de Belgische grens weer een andere loc voorgeplakt ofzo?Alex) schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 01:31:
De combinaties in de Benelux worden steeds bonter:
[afbeelding]
[...]
bron
Wel opmerkelijk dát er een 1700 voorrijdt, meestal zou men de Benelux afschaffen. Nu kennelijk niet dus...
En gegeven die stuurstand hangt er dus achteraan nog een loc?
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 11-10-2009 01:37 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
☻/
/▌
/ \

link bron high-res versie
Staan nog veel meer leuke foto's daar, bijvoorbeeld van een jochie op een Schaku (groot)
Life is not about specs, it is about joy!
Waarom kan zoiets wel op een regionale lijn en niet bij de NS?AMSTERDAM - Wie in het noorden voor de ochtendspits met de trein reist is een heel stuk goedkoper uit. Dat schrijft de Leeuwarder Courant.
Dit geldt overigens alleen voor de regionale lijnen. De reiziger moet dan wel uiterlijk voor half acht zijn uitgestapt.
De korting bedraagt dan liefst 40 procent. Het gaat om een experiment van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Groningen en Arriva. De proef duurt tot 1 februari 2010
Doe maar een onsje meer...
En door het schaalvoordeel kan NS zich permitteren om meer duur spitsmaterieel te hebben.
Wanneer begint de spits in het noorden dan ongeveer? De meeste NS-stations die ik ken zijn rond 6:30-8u gewoon bomvol. Moet je dan om 5 uur van huis met de trein?Intheweb schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:38:
[...]Waarom kan zoiets wel op een regionale lijn en niet bij de NS?
Hm, vast nog niet van binnen vrees ik.Luccus schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:22:
Wie zich verveelt kan tot en met vrijdag een V250 tussen Eindhoven en Blerick gaan bekijken.
Maar staat deze gewoon geparkeerd, of is er iets speciaals aan de hand?
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 13-10-2009 22:56 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 14-10-2009 07:40 ]
Dat was mij wel bekend, maar vanwege de plaatjes die gepost waren, dacht ik dat er een materieelshow daar ergens plaatsvond. Ben dan ook niet bekend op dat traject omdat ik er maar een enkele keer gereden heb.Maasluip schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 07:40:
Helmond - Horst-Sevenum is het aloude 160 km/h testtrace waar vaak ook geluids- en opdrukmetingen gedaan worden.
Maar betekend dit dat de proefritten voor de V250 op dat traject gaan stoppen, en dat hij nu naar de HSL over gaat? (Ze moeten toch eens beveiligingssysteem uittesten)
Verder nog een tip voor de liefhebbers:
http://www.railcargo.nl/documenten/SIC%202009.pdf
Voor de liefhebbers die alles wouden weten over cargo en goederenvervoer
[ Voor 85% gewijzigd door AW_Bos op 14-10-2009 20:12 ]
Verwijderd
Leuk foldertje, ga ik zeker eens doornemen.AW_Bos schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:03:
Voor de liefhebbers die alles wouden weten over cargo en goederenvervoer.
Sowieso goede site, dat RaiLCargo.
Leuk en aardig, maar de productie is nu pas voor het eerst stilgelegd doordat er geen nieuwe stellen worden afgenomen door NS, niet eerder.Alex) schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:29:
SLT is sowieso een drama aan het worden. Is het niet dat de productie/levering gestopt wordt vanwege teveel problemen met bijvoorbeeld gekoppeld rijden, of storende boordcomputers, nu is de productie weer gestopt omdat er teveel in Duitsland staan te wachten om geleverd te worden aan Nederland...
Daar mogen we wel vanuit gaan natuurlijk.
Dus als NS het groene licht geeft voor de instroom, dan komen ze met bosjes NL binnenvallen, en vallen de Plan T/V-tjes in grotere bosjes dan nu weer terzijde. Ik ben benieuwd hoeveel er dan zullen komen? Want de bedoeling was dat er elke week een viertje en een zesje binnen zou komen?
Ook ben ik erg benieuwd hoeveel er inmiddels in Duitsland staan, moet wel een tof gezicht zijn, lijkt me
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 14-10-2009 23:13 ]

Waar staat dan de info over die 'wouden'?AW_Bos schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:03:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 16-10-2009 07:52 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Bron: Een Poolse site
[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 16-10-2009 16:28 ]
Niks te bron: Somda; foto's komen van een of andere Poolse site en daar wordt de maker dus ook genoemd.AW_Bos schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:25:
Bron: Somda
Wel frappant dat het hoofdstuk 'gevaarlijke stoffen' als laatste wordt behandeldAW_Bos schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:03:
edit: zucht..
In het Drenthse Koekange is een trein tegen een aanhanger van een vrachtwagen gereden. Er zijn geen zwaargewonden. De aanrijding gebeurde bij een bewaakte spoorwegovergang. In de trein zaten ongeveer tachtig passagiers.
Volgens passagiers toeterde de machinist al enkele malen voordat hij hard op de rem trapte. Omdat er op tijd geremd kon worden, was de klap minder erg dan verwacht.
[ Voor 40% gewijzigd door LauPro op 16-10-2009 15:19 ]

In dat kader:Luccus schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:18:
Hard op de rem trappen bij spoorwegmaterieel... ik kan me dat alleen hierbij voorstellen:
[afbeelding]
Plan T over de weg
Dat trammetje kan ik ook niet plaatsen? Randstadrail wellicht? Wat me direct opvalt is dat de middenbak geen deuren heeft?
"Mekker, blaat"
Een Plan T past natuurlijk niet in zijn geheel op zo'n trailer.. Het is inderdaad een kopbak. Het stelnummer weet ik helaas niet.djidee schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 07:56:
Plan T? Zonder de middenbakken denk ik dan?
Dat trammetje kan ik ook niet plaatsen? Randstadrail wellicht? Wat me direct opvalt is dat de middenbak geen deuren heeft?
En dat stel op de foto van Luccus.. Het staat op een duitse trailer, en staat op een weg van/naar duitsland.. Ik denk dat Luccus het wel kan vertellen, maar die zit wellicht wel achter zijn computer in zijn handjes te wrijven over deze discussie (wellicht met een bakje popcorn
Het kan natuurlijk voor België zijn, maar het zijn ook geen MIVB of De Lijn kleuren.
Dit topic is gesloten.