Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.117 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Luccus schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 19:30:
Bingo! Het lijkt in de Ardennen, maar het is een SNCF-G2000 in Born:
[afbeelding]
Sjieke foto. Mag ik eigenlijk eens vragen hoe je die hebt gemaakt?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 21:55

Luke!

#Treinbaas
Spacecowboy schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:08:
[...]

Sjieke foto. Mag ik eigenlijk eens vragen hoe je die hebt gemaakt?
Met een camera? :?
:P Net als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/treinen/groot/008111.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Luke! op 08-08-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:54
[afbeelding]
N.v.t.

[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 08-08-2008 22:26 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd na edit bovenstaande.

[ Voor 127% gewijzigd door Luke! op 09-08-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Als ik die foto zie zou het net zo goed in noordoost-groningen kunnen zijn, maar dat zal wel aan mij liggen. ;) Mooie foto, dat zeker. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2008 21:13 . Reden: er was nog een pagina :X dus maar ff quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 21:12:
[...]

Als ik die foto zie zou het net zo goed in noordoost-groningen kunnen zijn, maar dat zal wel aan mij liggen. ;) Mooie foto, dat zeker. :)
Haha, tja, ach... Motief 0,0, en dat heb je daarboven ook wel eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bastien schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:26:
[...]

Goeie zaak... als ze dan ook een beetje de tijden aanpassen van vertrek. Want dat is nu soms 3 minuten na elkaar en zo blijf je wel op de dienstregeling letten natuurlijk. :) En die stoptrein tuft toch van Apeldoorn naar Almelo en niet tot Deventer... afaik.
Die verbinding was er toch al? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Luccus schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:58:
[...]
Blijkbaar is het algemeen besef er niet dat je naar sommige dingen gewoon niet moet vragen (en dat ik me bepaald niet verplicht voel uit te leggen waarom ik daar vanwege werk wél mag komen). En om je gerust te stellen - ik ga me haast gevleid voelen dat je je zorgen maakt - de machi stond achter me.

Wat ik maar wil zeggen: geniet van de foto's die je te zien krijgt en denk niet dat geen enkele fotograaf in de spoorwegwereld weet waar 'ie mee bezig is. En het mag duidelijk zijn dat ik er verder geen woord aan vuil ga maken; hoogst onfatsoenlijk welke insinuaties worden gemaakt. :/
Was me niet opgevallen dat er geen mcn in zat 8)7 Srry O-)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Luccus schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:58:
[...]
Blijkbaar is het algemeen besef er niet dat je naar sommige dingen gewoon niet moet vragen (en dat ik me bepaald niet verplicht voel uit te leggen waarom ik daar vanwege werk wél mag komen). En om je gerust te stellen - ik ga me haast gevleid voelen dat je je zorgen maakt - de machi stond achter me.

Wat ik maar wil zeggen: geniet van de foto's die je te zien krijgt en denk niet dat geen enkele fotograaf in de spoorwegwereld weet waar 'ie mee bezig is. En het mag duidelijk zijn dat ik er verder geen woord aan vuil ga maken; hoogst onfatsoenlijk welke insinuaties worden gemaakt. :/
Hoho, rustig maar, geheim van de smid natuurlijk (en groot gelijk!!). Desalniettemin erg mooie foto's. Hoop dat ik dat ooit nog eens mag evenaren.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Spacecowboy schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 22:25:
[...]
Hoop dat ik dat ooit nog eens mag evenaren.
Waarom niet? Oefenen, kritisch zijn er er lol in hebben/houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Transrapid Maglev-trein rijd weer sinds deze maand op de testbaan in Lathen, na het ongeluk op 22 september 2006 waarbij 23 doden vielen.

Dit jaar verwacht men weer de snelheid op te kunnen schroeven tot 400 km/h, op dit moment is het nog gelimiteerd op 180 km/h.

Aardig artikeltje hierover: http://www.bndestem.nl/al...durft-weer-een-beetje.ece

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:07

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ah, dat zou moi zijn dat het project toch niet vergaan is :).

In de tussentijd was er weinig in de media over een nieuwe e.v.t Maglev-trein.
Kan iemand vertellen waar deze gemaakt is? En of dit een 'from scratch' nieuwe is?

Als ik in de buurt ben ga ik eens weer een keertje met de auto richting Lathen toe, om eens te kijken. Moet ik wel eerst weten wanneer hij weer langs gaat zweven :).

Verder even iets anders. Op 30 augustus is er een Opendag op Station Haarlem, met o.a een Materieelshow, en diverse rondleidingen _O_.

[ Voor 40% gewijzigd door AW_Bos op 09-08-2008 19:23 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ariën Clay schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 19:20:

In de tussentijd was er weinig in de media over een nieuwe e.v.t Maglev-trein.
Kan iemand vertellen waar deze gemaakt is? En of dit een 'from scratch' nieuwe is?
Waar-ie gemaakt is weet ik niet, maar de fabrikanten zijn iig Siemens (baan) en Thyssen-Krupp (trein).

En ja, de Transrapid09, het huidige model dus, is nieuw gebouwd. Van de verongelukte TransRapid08 was niet veel meer te repareren lijkt me. Volgens het artikel wat ik eerder gaf staat die nog wel in Lathen trouwens, onder een afdekzeil.

Daarnaast zullen in de 09 wel weer de nieuwste technische inzichten en snufjes zijn verwerkt etc, het is immers een testbaan voor nieuwe techniek.

De 09 kan ook iets harder: hij haalt de 505 km/h, waar de 08 'slechts' 501 km/h kon halen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Het zal toch niet zijn dat dit al de 9e zweeftrein zal zijn he in Lathen he?
Ik neem aan dat Transrapid 1 t/m 5 proto/try-out types waren en nooit op de baan zijn gekomen?

Bij Drachten stond ook een tijdje een Zweeftreinbak langs de weg. Demonstratie-model of was het een echte?

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 09-08-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ariën Clay schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 19:32:
Het zal toch niet zijn dat dit al de 9e zweeftrein zal zijn he in Lathen he?
Ik neem aan dat Transrapid 1 t/m 5 proto/try-out types waren en nooit op de baan zijn gekomen?
01 t/m 07 hebben ook gereden maar zijn afgedankt, die zijn ook erg oud: jaren 70 (01 t/m 05) en jaren 80 (06 en 07).

De 08 (de verongelukte) was van 1999, en de 09 (de huidige) is van 2007.

Zie Wikipedia: Transrapid � Wikipedia, staat veel info over, inclusief links naar de pagina's van 01 t/m 08

En die in Drachten was dus een echte, namelijk de TransRapid06:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Zweeftrein.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 09-08-2008 19:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
De indruk dat zelfs in Limburg de privatisering van het goederenvervoer steeds duidelijkere vormen aanneemt zou door onderstaande foto van een geinige line-up in la-la-licht gewekt kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/treinen/groot/008122.jpg
Nog dit jaar gaat Railion verder met het afstoten van binnenlandse treindiensten waar de diverse andere vervoerders in gaan springen. Wat dat betreft gebeurt in Nederland precies hetzelfde als Railion in Denemarken deed: zich concentreren op de internationale, grote stromen en de rest afstoten. In Denemarken betekende dat het einde van veel goederenvervoer per spoor; hier zijn (gelukkig) voldoende andere vervoerders actief om in dat gat te springen...

[ Voor 36% gewijzigd door Luke! op 10-08-2008 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat zomaar even wat te lezen en dan blijkt iets waarvan het lijkt of het al jaren geleden is (aan het artikel te zien) eergisteren gebeurd te zijn:

Wikipedia: Studenka Train Disaster

Echt bizar!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xTHtmfWxGR07UFQ0eriv4Rvr/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ariën Clay in "Het grote treinentopic deel 6"
Na 4 jaar (!!!) zijn ze er dan eigenlijk :$ :$ . De pics van het spoorwegmuseumpje van Riekje Buivenga..

Klik hier voor het fotoalbum!!.

Ik dacht dat ze allang online stonden, maar dat bleek dus nog niet zo te zijn helaas. Ach ja, happy fun... ;) (of het nog actueel is, is de vraag :?)

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 10-08-2008 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

http://www.omroepbrabant....otst+op+twee+treinen.aspx
Op een spoorwegovergang aan de Baarschotsestraat buiten de kern van Dorst is dinsdagmorgen een automobilist in botsing gekomen met twee treinen. De BMW knalde op de bewaakte spoorwegovergang op de intercitytrein richting Tilburg, werd 300 meter werd meegesleurd en werd daarna geraakt door de intercitytrein in de richting Breda.
That must hurt :D

[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 12-08-2008 09:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, ik last het op nu.nl. Wel erg bizar ongeluk. Ik neem aan dat tegemoetkomende trein richting Breda al de noodrem aan het inzetten was die hij door zou gekregen hebben via de GSM-R, en net te laat eindigde?

Want in geval van een aanrijding of ongeluk wordt de 'Noodalarm' knop ingedrukt, geloof ik waarna alle treinen in de buurt een seintje krijgen om tot stilstand te komen vor de veiligheid.

Verder was ik benieuwd of iemand al een foto heeft kunnen maken van de buitenlandse automaat in Enschede die al een tijdje defect en werkloos is.

En verder heb ik de inmiddels terzijde gezette 502 gespot in Zwolle, op het zijspoortje waar voorheen de DH-tjes stonden.
De andere terzijde gezette plan-V'tjes zijn inmiddels al duidelijk een kunstobject geworden...
Bljikbaar weten de spuiters dat deze al van de baan zijn, anders zaten ze er nooit van kop tot teen onder... (hoewel soms wel...). Maar aangaande dat ze terzijde zijn....
Tja... :/

[ Voor 26% gewijzigd door AW_Bos op 12-08-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ariën Clay schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:29:
Verder was ik benieuwd of iemand al een foto heeft kunnen maken van de buitenlandse automaat in Enschede die al een tijdje defect en werkloos is.
Ding ziet er gewoon heel uit, doet het alleen niet schijnbaar :+

Tis er een zoals links op deze foto: Wikipedia: Bild:Bahnautomat.jpg � Wikipedia, maar dan oranje en wat andere tekst uiteraard... mocht je perse van dat ding zelf een pic willen hebben dan maak ik die wel even... kom toch elke (werk)dag daarlangs :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd redelijk bizar, en als je dan hoort dat het slachtoffer alleen een aantal botbreuken heeft en niet in levensgevaar is, vraag je je toch af hoeveel beschermengeltjes die gast wel niet had...

Een van de betrokken locs is overigens de 1765, van de andere trein weet ik het niet. Iemand?

Edit: volgens Somda zou de tweede loc de 1773 zijn.

Van de auto is trouwens weinig meer over, letterlijk in tweeën gescheurd:

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00845/JW_080812_AutoOnder_845090b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00845/JW_080812_AutoOnder_845088b.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 12-08-2008 17:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat je uit zo'n stuk blik nog levend tevoorschijn komt :X

Voor Ariën Clay... dit kreng dus:
Afbeeldingslocatie: http://pics.koekie.net/got/th_db-automaat-es.jpg

Heb 'm niet geprobeerd, maar zie eigenlijk ook niks erin gekrast wat in dat bericht staat. Maar zo te zien is ie wel 'schoongepoetst' :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lekker dan... bezorgt-ie eerst twee machinisten een trauma. Laat hem alles maar vergoeden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ook lekker dan... waarom losse kaarten wel omlaag in prijs en de trouwe reiziger met een abonnement niet... sterker nog, die gaan meer betalen :/
Nieuwe prijs treinreis bij invoering OV-chipkaart

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) passen de prijzen van treinkaartjes aan, als de OV-chipkaart bij de NS is ingevoerd. Dat heeft de NS woensdag laten weten.
ANP

De prijzen voor een enkeltje gaan met gemiddeld 9 procent omlaag, als de reiziger een OV-chipkaart heeft. Met de OV-chipkaart betaalt de reiziger per afzonderlijke rit. De prijs van een retourrit is dan gelijk aan die van twee enkeltjes.

De prijzen van papieren enkeltjes worden vanaf de invoering tot 2011 in drie stappen van 3 procent per jaar verlaagd. Papieren dagretourtjes worden duurder: de prijs gaat in drie stappen steeds 2 procent omhoog.

Onduidelijk

Wat de aanschaf van een OV-chipkaart gaat kosten, is nog onduidelijk. De NS streeft ernaar de kaart in de loop van 2009 in te voeren. Een woordvoerder sprak woensdag over juni, juli of augustus.

De NS verandert op het moment dat de OV-chipkaart officieel is ingevoerd nog meer prijzen: dag- en weekeindretours blijven te koop, maar worden 2 procent duurder.

Abonnementen

Andere kaarten als het (jaar)trajectabonnement en algemene abonnementen veranderen niet in prijs, op de reguliere prijsverhogingen na. Het voordeelurenabonnement blijft bestaan. Ook komt er een nieuw abonnement, dat 19 euro kost, waarmee de reiziger 20 procent korting krijgt in daluren.

De OV-chipkaart moet de nu bestaande ov-kaartjes vervangen. Nederlanders kunnen met deze kaart door het hele land reizen met het openbaar vervoer.

Invoering

De invoering van de OV-chipkaart verloopt verre van soepel. Begin jaren negentig werd voor het eerst gesproken over een vervanger voor de strippenkaart. In januari 2008 toonden Duitse hackers aan dat met spullen ter waarde van nog geen 100 euro volledige controle over de chip van de ov-chipkaart te krijgen is.

Een week later kraakten studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de reguliere dagkaart.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, ze leren het eindelijk bij ProRail; 2 treinen naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/65LqtD7hl5u4sfuQJxCG4Rso/full.jpg

http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/2768793346/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Laatst online: 18-09 16:32
Straks elke tien minuten een trein

Nooit meer lang op de trein wachten.

HENGELO - Op het spoortraject tussen Wierden en Enschede rijden vanaf december, bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS, om de tien minuten treinen, tussen 7.00 uur 's ochtends en 20.00 uur 's avonds.

Die frequentie is dermate hoog dat reizigers niet meer op de dienstregeling hoeven te letten. Ze gaan gewoon op het perron staan wachten, wijzen ervaringen elders uit.

De Regio Twente heeft voor deze extra treinen de medewerking van de NS gekregen. "In feite wordt de bestaande stoptreinverbinding Apeldoorn-Deventer doorgetrokken naar Enschede", zegt P. Zoontjes, beleidsadviseur mobiliteit van de regio. Dat betekent vanaf december twee stoptreinen per uur extra: nu rijden er elk uur nog twee intercity's en twee stoptreinen door Twente.

Met het invoeren van deze hoge frequentie zijn ook de problemen met de aansluitingen in Hengelo opgelost. Zoontjes: "De treinen naar Oldenzaal en Goor sluiten niet goed aan op de stoptreinen naar Almelo en Enschede. Straks worden die lange wachttijden aanzienlijk korter."

De intensieve dienstregeling - de zondagen uitgezonderd - duurt voorlopig tot en met 2014. Voor de totale periode van zes jaar betaalt de Regio Twente aan de NS 3,4 miljoen euro als bijdrage in de exploitatie. "We gaan er echter vanuit dat ook het rijk en de provincie Overijssel zullen meebetalen", zegt Zoontjes. De verwachting is dat in 2014 zoveel reizigers van trein gebruik zullen maken, dat het voor de NS interessant is om de hoge frequentie zelf voort te zetten.

Volgens de beleidsadviseur is de situatie vrij uniek. "Het is deze keer een regionale overheid die tegen de NS zegt: wil je hier eens wat vaker rijden. Normaal is dat de taak van de minister van Verkeer en Waterstaat."

De hoge frequentie is in feite een aangepaste versie van de oude plannen voor het 'agglonet.' Die voorzagen in een hoogwaardige lightrail-verbinding door Bandstad Twente heen, van Wierden tot Glanerbrug. Bovendien zou er een tram over een aparte trambaan rijden in het stedelijk gebied tussen Hengelo en Enschede. Zoontjes: "Daar hebben we twee jaar geleden onderzoek naar gedaan. De plannen bleken onhaalbaar: veel te duur."

Het alternatief dat nu op tafel ligt is een samenhangend openbaarvervoersnet met het spoor als ruggengraat en HOV-bussen met snelle aansluitingen op de NS-stations.
bron

Goeie zaak... als ze dan ook een beetje de tijden aanpassen van vertrek. Want dat is nu soms 3 minuten na elkaar en zo blijf je wel op de dienstregeling letten natuurlijk. :) En die stoptrein tuft toch van Apeldoorn naar Almelo en niet tot Deventer... afaik
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met het enkele spoor tussen Almelo de Riet en Almelo centraal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ja ik ook... maar dat verbouwinkje daar had ook einde van dit jaar klaar moeten zijn, alleen dat is voor zover mijn hersentjes het nog weten en de vorderingen die ik elke dag zie uitgesteld tot ergens volgend jaar. Het is nu bij elke rit al een paar minuten vertraging (IC van Almelo naar Enschede en de stoptrein die erachter zit)... al is die vertraging wel weg in Hengelo doordat ze daar 5 minuten wachttijd hebben ofzo :P

Maar de vernieuwde dienstregeling van vorig jaar was/is dan ook niet handig. Binnen 5 minuten 4 treinen laten rijden over enkel spoor, in verschillende richtingen. En daarna een half uur niets. Hopelijk gaan dat er nu geen 6 worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3295/2767975854_4b4877645e.jpg?v=0

Zo te zien worden er al een aantal ritten benelux met de nieuwe Traxx loc's gedaan. Zag er gisteren 1 in roosendaal, met passagiers. Hopelijk gaan ze dan weer een beetje op tijd rijden. Alleen jammer dat er nu nog minder zitplaatsen zijn zonder het stuurstand..

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
--WaaZaa-- schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:21:
Zo te zien worden er al een aantal ritten benelux met de nieuwe Traxx loc's gedaan. Zag er gisteren 1 in roosendaal, met passagiers. Hopelijk gaan ze dan weer een beetje op tijd rijden. Alleen jammer dat er nu nog minder zitplaatsen zijn zonder het stuurstand..
Sinds maandag worden er drie machines BR186 gebruikt voor twee treinen in de Benelux-dienst. Wie goed telt ziet dat de stuurstand is vervangen door een gewoon tweede klas-rijtuig, dus niks aan het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Traxx voor de Beneluxtrein? Het zou eens tijd worden ook...

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/inx1cl.jpg

Raad de plek :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dordrecht CS (dacht eerst even aan Delft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dordrecht idd. Links is spoor 1 en het stationsgebouw, rechts is spoor 2.

Foto is genomen vanaf de voetgangersbrug.

Wel een erg rustig moment, geen trein en nauwelijks reizigers te zien. Is dat door de vakantie?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aardige serie foto's om door te kijken... leuk om te raden waar 't is en dan pas de tekst te lezen :)
(Gaat mij goed af ondanks dat ik niet met de trein reis, omdat de snellere fietsroutes vaak langs het spoor lopen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze beginnen het nu toch echt te leren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gTZ1auMc5FAmalQfvd9Q8UQs/full.jpg

http://www.flickr.com/photos/arnold50/2771439521/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

wat, locs schoonmaken? :+

dubbeltractie met BR189 vind ik op zich niet zo bijzonder (zie ze toch wel voorbijkomen bij Klp) maar het nut ervan onder 1,5 kV zie ik nog steeds niet. Maar goed, die dingen rijden meestal door naar Duitsland en onder 15kV of meer kan het wel een voordeel zijn :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat erom dat ze het gewoon altijd doen (onder elke spanning). Je kan altijd meer met 2 locs dan met 1. En onder 1500V heeft het zeker zin: het vermogen gaat x1,5 en de grip gaat x2 (niet altijd nodig maar je kan natuurlijk niet alleen goederen latenrijden als het mooi weer is). Dit lijkt me eerlijk gezegd toch redelijk simpel om te bedenken en is hier al eerder besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 01:19:
Het gaat erom dat ze het gewoon altijd doen (onder elke spanning). Je kan altijd meer met 2 locs dan met 1. En onder 1500V heeft het zeker zin: het vermogen gaat x1,5 en de grip gaat x2 (niet altijd nodig maar je kan natuurlijk niet alleen goederen latenrijden als het mooi weer is). Dit lijkt me eerlijk gezegd toch redelijk simpel om te bedenken en is hier al eerder besproken.
grip oke, maar over dat vermogen ben ik niet zo zeker. Op somda is dat ook al uitgebreid besproken en onder 1,5 kV trekt 1 loc de lijn al zo'n beetje leeg om het maar even simpel te zeggen. 2 locs werken dus een beetje op halve kracht (idem dito 1700 in dubbeltractie). Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even afgezien van hoeveel extra vermogen 2 locs kunnen ontwikkelen, vanaf stilstand is niet het vermogen de begrenzing maar de trekkracht. Daarom kun je met 2 locs twee keer zo veel trekken, ook al heb je hetzelfde vermogen.
Probleem is alleen dat je met hetzelfde vermogen en een twee keer zo zware trein natuurlijk niet zo snel kunt rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SleutelMan schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 06:27:
grip oke, maar over dat vermogen ben ik niet zo zeker. Op somda is dat ook al uitgebreid besproken en onder 1,5 kV trekt 1 loc de lijn al zo'n beetje leeg om het maar even simpel te zeggen. 2 locs werken dus een beetje op halve kracht (idem dito 1700 in dubbeltractie). Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen :P
Die 1,5 die ik noemde is waarschijnlijk wat overdreven, het is ongeveer 1,3. Een 189 kan 3000A trekken, en voor 2 is dit maximaal 4000A (de maximale netstroom, weet niet of dit op sommige trajecten ook minder is maar op de reguliere trajecten zal dit het maximum zijn).
Maasluip schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 08:09:
Even afgezien van hoeveel extra vermogen 2 locs kunnen ontwikkelen, vanaf stilstand is niet het vermogen de begrenzing maar de trekkracht. Daarom kun je met 2 locs twee keer zo veel trekken, ook al heb je hetzelfde vermogen.
Exact, jij zegt het goed. Ik noemde het grip maar dat is wat verwarrend (en geldt alleen bij natte rails). Het aanzetvermogen gaat x2 want tussen 0 en 10 km/uur wordt niet de maximale stroom gehaald (dit volgt uit het feit dat vermogen koppel x toerental is en het maximum koppel is nog beschikbaar bij 80 tot 100 km/uur dus wordt het maximum vermogen en dus de maximum stroom daar gehaald).

Conclusie: je kan met 2x 189 2x zo snel reageren tot 50 km/h, daarna valt deze factor terug tot ~1,3 bij 100 km/uur.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:16:

Conclusie: je kan met 2x 189 2x zo snel reageren tot 50 km/h, daarna valt deze factor terug tot ~1,3 bij 100 km/uur.
Om eventjes te cijferneuken: 1x 189 met max 4500kW heeft 300kN trekkracht tot 54 km/h (vanaf die snelheid kun je je vermogen helemaal op de rails krijgen en daalt de trekkracht bij toenemende snelheid), 2x 189 met max 6000kW heeft 600kN trekkracht tot 36 km/h.
Dus 2x zo snel optrekken tot 36 km/h en dan valt hyperbolisch af tot 1,33x vanaf 54 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant. Heb je dit uitgerekend of zijn er tabellen voor 2 locs onder 1500V (ik neem aan dat dit uitsluitend onder 1500V is)? Ik had de cijfers maar geschat want ik heb geen flauw idee waar je de exacte specs van een 189 vandaan haalt.

Die hyperbool bij een enkele 189 begint dus bij 54 km/uur onder 1500V? Ik kan me alleen maar grafieken herinneren van Zwitserse locs en daar beginnen ze pas bij 70 tot 90 km/uur. Maar ik neem aan dat de hyperbool bij een 189 onder 15 of 25 kV ook pas begint bij ~80 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is heel simpel hoor. P = F * v, ofwel: vermogen is trekkacht maal snelheid. Als je de snelheid in m/s, vermogen in kW en trekkracht in kN.
Moderne e-locs zijn allemaal afgeregeld op 300kN, dus als je v = P / F pakt dan krijg je met 4500 kW en 300 kN een snelheid van 15 m/s ofwel 54 km/h.
Je kunt met die formule zo een grafiekje in Excel tekenen.

Die Zwitserse locs die je gezien hebt zijn waarschijnlijk de Re460, Re474, Re482 of Re484, en die hebben vermogens van 5400kW tot 6400kW, dus die trekken 300kN tot 64,8 of 76,8 km/h.

Een 189 heeft onder 15 kV of 25 kV ook 6400 kW, dus dan trekt die ook tot 76,8 km/h door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Alleen snap ik niet waarom de locs op 300 kN afgeregeld worden. Ik dacht tot nu toe dat het plateau bij lagere snelheid (wat je bij alle locs ziet) een technische/fysische beperking was. Maar dat is niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat het een combinatie is tussen de dragende componenten in de loc op een bepaalde sterkte te kunnen ontwerpen en een redelijke grens stellen.
Een dergelijke loc zal onder perfecte omstandigheden vast wel meer dan 300 kN op de rails kunnen zetten, maar als het een beetje glad wordt haal je die 300 kN niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Deze locs staan hier nu op het spoor hier. Ik vind ze zelf mooier dan die dingen die de NS gewoonlijk gebruikt.
http://upload.wikimedia.o...g/800px-MRCE_ERSR6616.jpg (maar dan met een gele voorkant. Het kan zijn dat het toch net een andere is, want ik kan het nummer niet zien)
http://www.nicospilt.com/anderen/RvdA20070500_5216.JPG (maar dan weer juist met een witte voorkant. MRCE 653-4)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Tja, het (653-4 voor ACTS en 8653-10 voor Veolia Cargo) zijn dan ook goederenlocs en die wil je niet in reizigersdiensten zien. Gelukkig zijn de NSR-locs toch net wat degelijker en comfortabeler en in mijn ogen ook mooier :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 19-08-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Luccus schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:10:
Tja, het (653-4 voor ACTS en 8653-10 voor Veolia Cargo) zijn dan ook goederenlocs en die wil je niet in reizigersdiensten zien. Gelukkig zijn de NSR-locs toch net wat degelijker en comfortabeler en in mijn ogen ook mooier :P.
Hij kwam net log langs en er staat 653-10 op zonder de '8' :)
Het ligt er ook een beetje aan dat ik deze nog niet zo heel veel heb gezien en onbekend is vaak mooier.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Kixtart schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 09:52:
[...]
Hij kwam net log langs en er staat 653-10 op zonder de '8' :)
Het ligt er ook een beetje aan dat ik deze nog niet zo heel veel heb gezien en onbekend is vaak mooier.
Klopt, ze zijn door de leasemaatschappij geleverd met de nummers 653-xx. Veolia zet er echter - vraag me niet waarom - een 8 voor. Overigens kun je op de route naar Venlo nu ook Traxx-locomotieven van Bombardier zien: ITL rijdt hun omgeleide containertreinen ermee.

[ Voor 38% gewijzigd door Luke! op 20-08-2008 12:22 ]

Verwijderd

Lezing Infrastructuur

Het NVBS-hoofdbestuur is van mening dat het zijn prominente leden, die hun sporen hebben verdiend binnen de vereniging met het rondreizen langs afdelingen om hun boeiende verhalen te houden, niet zo maar in de vergetelheid moet laten verdwijnen.
De heer J (Jan).C. de Jongh uit Ruinen is uitgenodigd en heeft toegezegd om op zaterdag 13 september a.s. een lezing te houden vanuit zijn brede repertoire, met als onderwerp Infrastructuur. Het gaat hier bij om een onderwerp waaraan vaak wordt voorbijgegaan, letterlijk en figuurlijk; immers zonder de infrastructuur rijden de treinen niet. Hij wil het daarbij hebben over de baan, de dwarsliggers, de rails, wissels en alle zaken daaromheen.
De bijeenkomst wordt gehouden in Restaurant Van Dijk, Marco Pololaan 2 te Utrecht, aanvang 13.30 uur, zaal open om 13.00 uur. Voor deelname aan deze lezing: aanmelden, bij voorkeur per e-mail op graaf.jde@hetnet.nl

Verwijderd

[...]

Goeie zaak... als ze dan ook een beetje de tijden aanpassen van vertrek. Want dat is nu soms 3 minuten na elkaar en zo blijf je wel op de dienstregeling letten natuurlijk. :) En die stoptrein tuft toch van Apeldoorn naar Almelo en niet tot Deventer... afaik.
Tijden hoeven niet aangepast te worden, die zijn gewoon zoals in de ochtenduren. Past zo allemaal maar net (stoptrein die op tijd aan de kant moet voor IC enzo).

Tijden in Enschede zijn (even uit mn hoofd, dus pin me niet vast op een minuutje):
IC's op .27/.57 (a. .05/.35)
Serie 7900 op .17/.47 (a. .15/.45, lange kering)
Serie 7000 op .01/.31 (. 28./.58, nu korte kering).

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27

ericding

Altijd de eerste.

In Istanbul hebben ze speciale veerpontjes om rijtuigen over te zetten van Europa naar Azië (v.v.):

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/edingemanse/SKsZILnD9iI/AAAAAAAAAWw/53_Q5OtzVQk/s400/IMAGE_043.jpg

offtopic:
[edit] Plaatje aangepast

[ Voor 31% gewijzigd door ericding op 21-08-2008 15:55 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Dood plaatje ;) Veerpont soms gezonken :+?

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
In Denemarken gaat de trein ook op de boot.
Is een ferry. Als je het van te voren niet verwacht is het wel grappig om mee te maken:

Afbeeldingslocatie: http://images.travelpod.com/users/kentandmelanie/1.1217809680.train-in-a-boat.jpg

http://www.nu.nl/news/171...frijden_op_HSL-spoor.html
NS gaat vanaf september proefrijden op HSL-spoor
Uitgegeven: 21 augustus 2008 11:49
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2008 13:29

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 8 september proefrijden met treinstellen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft een woordvoerder van de NS donderdag gezegd.

Over hoe lang de proef gaat duren, wil de NS niet speculeren.

"Zowel de trein als de rails en het beveiligingssysteem (Ertms) worden getest." De datum van 1 oktober waarop minister Camiel Eurlings (Verkeer) hoopte om met de HSL-Zuid-treinen te gaan rijden, lijkt hierdoor welhaast onmogelijk te halen.

Reisduur

De reisduur tussen Schiphol en Rotterdam wordt met de nieuwe treinen op de lijn teruggebracht van 47 minuten naar 26 minuten. In eerste instantie zet de NS gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen.

Deze treinen kunnen 160 kilometer per uur rijden op het hogesnelheidstraject, in plaats van de huidige 140 kilometer per uur op de normale rails. Daarnaast is het traject ook korter dan het huidige traject en zijn er minder stops.

NS

De NS gaat er nog steeds van uit dat de eerste echte hogesnelheidstrein, die geleverd wordt door het Italiaanse AnsaldoBreda, eind dit jaar naar Nederland komt. Ook daar zullen dan eerst proeven mee gehouden worden.

Op het zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn, van Rotterdam naar Antwerpen, worden nog geen proeven gehouden.

[ Voor 76% gewijzigd door Vunzz op 21-08-2008 14:21 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Vunzz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:14:
Is een ferry. Als je het van te voren niet verwacht is het wel grappig om mee te maken:

[afbeelding]

[...]
welke veer is dat? Puttgarden-Rødby? :+

Er zijn wel meer veren, vroeger ging de trein ook nog wel eens mee met Hoek van Holland-Harwich. Tegenwoordig is het wel zeldzamer...

Logius | Somda | Twitter

• AW_Bos

AW_Bos

Vinnienerd had me ooit wat filmpjes gestuurd van een trein op de boot. Ik zal ze eens opzoeken.

• Vunzz
SleutelMan schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:27:
[...]

Er zijn wel meer veren, vroeger ging de trein ook nog wel eens mee met Hoek van Holland-Harwich. Tegenwoordig is het wel zeldzamer...
Deze foto heb ik van Google geplukt. Het is voor mij al een hele tijd geleden, maar weet nog dat we toen in een trein naar Duitsland zaten. Volgens mij op weg naar Hamburg, maar pin me daar niet op vast.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Alex)
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen ETCS en ERTMS? Ik lees die termen wel vaker, maar wat nou het verschil is...?

Overigens hoop ik wel dat ze eindelijk eens gaan rijden op die HSL, hij ligt er nu al lang genoeg... kunnen ze niet een paar ICE's overnemen van DB ofzo, en die order bij AnsaldoBreda cancellen? Dat laat nu ook wel lang genoeg op zich wachten...

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Grof gezegd: ERTMS = ETCS + GSM-R.
ERTMS omvat dus zowel het communicatiesysteem (GSM-R) als het treinbeïnvloedingssysteem (ETCS).
Alex) schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:16:
[...]
Overigens hoop ik wel dat ze eindelijk eens gaan rijden op die HSL, hij ligt er nu al lang genoeg... kunnen ze niet een paar ICE's overnemen van DB ofzo, en die order bij AnsaldoBreda cancellen? Dat laat nu ook wel lang genoeg op zich wachten...
Ook al bedoel je het vast niet serieus (dat hoop ik tenminste): in de eerste plaats heeft DB geen ICE's over, ten tweede is de vertraging van de AB-treinen nu ook weer niet zó schokkend. Dit wordt vast weer zo'n theater als met de BetuweRoute: iedereen roept hoe erg het wel niet is, terwijl de feiten iets anders laten zien.

[ Voor 74% gewijzigd door Luke! op 21-08-2008 16:02 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Voor de statistiek: VIRM4 9554 is eergisteren weer teruggekeerd naar Deutschland.

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 17:10:
Voor de statistiek: VIRM4 9554 is eergisteren weer teruggekeerd naar Deutschland.
Enig idee waarom?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Geen idee, dat houd ik niet bij.

Ook over het hoofd gezien: de export van twee SGM II's vandaag.

[ Voor 51% gewijzigd door Luke! op 21-08-2008 21:26 ]

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

waarschijnlijk nog wat nawerk ;)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
Uit het raam hier zie ik al 3x een Benelux voorbij komen met een RODE Traxx... Zijn ze dan vandaag al begonnen met de testritten op de HSL? Zit naast Rtd CS btw.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Die worden bij voor en na al verreden, niks nieuws.

Materieelnieuws:
Terugkomst van wat SLeT (zondag), import VIRM4 (twee stellen begin van de week), import Arriva EMU's (volgende week), aankomst SGMm II (woensdag, twee stellen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
Sletten terug in Nederland?

Ik hoorde van NSO dat ze pas in november weer in nederland te zien zouden zijn.. Hebben ze bij bombardier soms het licht gevonden? Reden dat ze terug gingen was dat ze totaal niet goed functioneerden....

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
--WaaZaa-- schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:35:
Uit het raam hier zie ik al 3x een Benelux voorbij komen met een RODE Traxx... Zijn ze dan vandaag al begonnen met de testritten op de HSL? Zit naast Rtd CS btw.
Maak dan ook wat foto's ;)

Ben vandaag nog even in Antwerpen geweest - met de trein, wederom - met teruggaan had ik wel een enorme vertraging. Ik wou de trein van 19.59 pakken, die had +48. Toen die uiteindelijk aankwam zat hij zo vol dat ik op die van 20.59 heb gewacht, die iets minder vol zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Vunzz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:14:

[afbeelding]

[...]
Ik zal hier later nog een filmpje van posten, een Deense IC4 die de veerboot van Puttgarden naar Rødby in rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnienerd op 23-08-2008 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
SleutelMan schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:27:
[...]

Ik zit net eens op Maps te kijken en het zal inderdaad die ferry geweest zijn, maar dan de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luccus schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:29:

Terugkomst van wat SLeT (zondag),
kunnen we stoppen met die kinderachtige benaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Vunzz schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 02:23:
[...]

Ik zit net eens op Maps te kijken en het zal inderdaad die ferry geweest zijn, maar dan de andere kant op.
was er een paar weken geleden nog, en er is nog steeds een actieve spooraansluiting daar (alleen zie je overdag er vrijwel geen trein). Maar goed, ze spreken (al jaren :P) over een brug ipv een veer daar en dan zou de spoorlijn ook dubbelspoors en geëlektrificeerd worden, dus dat word maar eens afwachten denk ik.... :P
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 03:25:
[...]

kunnen we stoppen met die kinderachtige benaming?
Ik ben er ook niet zo'n fan van (noem het zelf SLT), maar het is een officiële naam ervoor (e staat voor elektrisch).

[ Voor 27% gewijzigd door SleutelMan op 23-08-2008 10:55 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:54:
[...]
Ik ben er ook niet zo'n fan van (noem het zelf SLT), maar het is een officiële naam ervoor (e staat voor elektrisch).
Ah, iemand die het licht ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SleutelMan schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:54:
[...]

Dat is een broodje-aap verhaal. In den beginne stond het als SLT (Sprinter LightTrain) bekend, en van de benaming zal het wel niet af komen, ook al schijnt de "officiële" term S70 en S100 te zijn. Uiteraard S70 voor de vierbaks-versie, en S100 voor de zesdelige soortgenoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:59:
[...]

Dat is een broodje-aap verhaal. In den beginne stond het als SLT (Sprinter LightTrain) bekend, en van de benaming zal het wel niet af komen, ook al schijnt de "officiële" term S70 en S100 te zijn. Uiteraard S70 voor de vierbaks-versie, en S100 voor de zesdelige soortgenoot.
Hm, wel beginnen over "broodje aap-verhaal", en dan verderop komt "schijnt" bij "de benaming". De stellen heten bij NS S70 en S100, het project heet bij NS "SLT" en het treinstelconcept heet bij Siemens "SLET". Anyway, waarom besteed ik hier überhaupt aandacht aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Doe eens normaal en stop met users schofferen.

[ Voor 103% gewijzigd door Steffie op 24-08-2008 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nee, ik omdat ik weet dat het bij voorbaat hopeloos is om mensen met OVL-/Somba-niveau iets aan het verstand te peuteren. :P

Maak je maar druk om het volgende: Financiering rond van miljardeninvesteringen spoor, dat levert misschien hoogwaardiger theater op.

[ Voor 37% gewijzigd door Steffie op 24-08-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En hoezo heten ze S70 voor de vierbaks-versie, en S100 voor de zesdelige soortgenoot? :P
vanwege de lengte misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 24-08-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 10:37:
En hoezo heten ze S70 voor de vierbaks-versie, en S100 voor de zesdelige soortgenoot? :P
vanwege de lengte misschien?
Inderdaad vanwege de (afgeronde) lengte van de stellen.

Vandaag is gestart met het seriematig behandelen van de Priority-stammen in Maastricht. De rijtuigen krijgen daarbij de meldlamp boven de buitendeuren.

Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/treinen/groot/008173.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Luke! op 24-08-2008 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

http://enquete.arachnea.nl/nsddar/plaatjes600/
Hier zijn waarschijnlijke foto's te zien van het nieuwe DD-ARm (Darm, jah jah :P) interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ariën Clay schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 16:27:
Hier zijn waarschijnlijke foto's te zien van het nieuwe DD-ARm (Darm, jah jah :P) interieur.
Hmm, ziet er goed uit... al doet het me wel erg aan de IRM's denken. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Elke verandering is een verbetering in die dingen :P Die neus op plaatje 30 is wel gaaf trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bastien schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:23:
Elke verandering is een verbetering in die dingen :P Die neus op plaatje 30 is wel gaaf trouwens :)
Die vin'k ook het best ja. Moet alleen wel even gewerkt worden aan 't feit dat dat vooraan een vierkant aanzicht heeft en dat 't dak verderop rond is ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ariën Clay schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 16:27:
Ja hoor, bekijk die verhoudingen van het interieur eens. Die man die zich moet uitrekken om iets uit het bagagerek te pakken. Die kerel is niet langer dan 1,60m, DDAR onderin is niet hoger dan 2m. Die vrouw bovenin is waarschijnlijk 1,45m als ze met haar hoofd niet boven de hoofdsteun uitkomt.
Klopt niks van. Een fijn staaltje mooipraterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Maasluip schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:29:
[...]

Ja hoor, bekijk die verhoudingen van het interieur eens. Die man die zich moet uitrekken om iets uit het bagagerek te pakken. Die kerel is niet langer dan 1,60m, DDAR onderin is niet hoger dan 2m. Die vrouw bovenin is waarschijnlijk 1,45m als ze met haar hoofd niet boven de hoofdsteun uitkomt.
Klopt niks van. Een fijn staaltje mooipraterij.
Ze kunnen de treinen moeilijk hoger gaan maken, er is ook nog zo iets als een bovenleiding :P
En ik kan met mijn twee meter me wel goed bewegen in deze treinen, dit itt tot VIRM met zijn nauwe trappen en uitstekende-punt-van-de-lamp-bij-de-klapdeur op de bovenverdieping van deze treinen.
Maar ik ben het wel met je eens dat mannetjes van 1,60 niet representatief zijn voor de gemiddelde lengte van de Nederlandse man en dus wel iets misleidends in zich heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:28
mediabeast schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:40:
[...]uitstekende-punt-van-de-lamp-bij-de-klapdeur op de bovenverdieping van deze treinen.
Oef ja. Die dingen knuffelen erg slecht op de vroege forensen-morgen.
(ook 2.00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: http://enquete.arachnea.nl/nsddar/plaatjes600/40a.jpg
Vind ik ook apart, waarom niet een band die vanaf de deur daar en benden EN boven loopt?
Wie kan Photoshop even opstarten :)?
mediabeast schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:40:en uitstekende-punt-van-de-lamp-bij-de-klapdeur op de bovenverdieping van deze treinen.
Hm... klinkt me niet bekend. Iets waar ik nooit last van heb gehad aangezien ik 1,75 ben (ongeveer).

[ Voor 54% gewijzigd door AW_Bos op 24-08-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Omdat dit gewoon 't ontwerp van de VIRMs is toegepast op (al dan niet aangepaste) DD-AR's.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

CyBeR schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:38:
Omdat dit gewoon 't ontwerp van de VIRMs is toegepast op (al dan niet aangepaste) DD-AR's.
maar wel onderste boven :+. En dat blauwe dak oogt niet mooi, naar mijn mening.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 24-08-2008 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 23-09 11:10
Vandaag was er een nieuwe virm 4 ingezet tussen leiden en utrecht, er was een defecte trein op alphen en op de terugweg zat ik dus in de nieuwe virm4, compleet met nieuw interieur en brede trappen en de geur van nieuw! O+
Volgens mij was het de eerste dag dat hij reed zo rook hij...

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 24-08-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens mij zullen we deze nieuwe V-IRM serie voornamelijk alleen in de 3700 (Zwolle - Nijmegen)vinden, en is dit een toevalstreffer.

Wel heb ik gehoord dat er later wel weer koersdisplay's in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 10:40:
[...]

Vandaag is gestart met het seriematig behandelen van de Priority-stammen in Maastricht. De rijtuigen krijgen daarbij de meldlamp boven de buitendeuren.

[afbeelding]
En zoals op die foto ook te zien is gaan er ook enkele (onbehandelde?) ICRm stellen mee :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 10:40:
[...]

[afbeelding]
Een meldlamp? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40
Alex) schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:35:
[...]

Een meldlamp? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
een lampje boven de (buiten)deuren van de coupés. De meeste ICR (dacht ik) rijtuigen hebben dit al. Naast die gruwelijk irritante fluittoon, gaat het lampje branden als de deuren sluiten. Zo weten dove mensen ook dat ze heel rap moeten instappen (is waarschijnlijk de gedachtengang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

-ErikE- schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 00:54:
[...]

een lampje boven de (buiten)deuren van de coupés. De meeste ICR (dacht ik) rijtuigen hebben dit al. Naast die gruwelijk irritante fluittoon, gaat het lampje branden als de deuren sluiten. Zo weten dove mensen ook dat ze heel rap moeten instappen (is waarschijnlijk de gedachtengang).
Word bij dit geintje eigenlijk ook de deurklem verwijderd? Bij normaal ICRm hing treinstelmodus en die lichtjes samen, neem aan dat dit bij de (nog niet verbouwde Prio stammen) dan ook gebeurd?

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mediabeast schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:40:
[...]

Ze kunnen de treinen moeilijk hoger gaan maken, er is ook nog zo iets als een bovenleiding :P
Dat bedoel ik natuurlijk niet. Door figuranten te tekenen die duidelijk kleiner zijn dan een gemiddelde Nederlander wek je de indruk dat het prettig ruim materieel is. Je weet zelf heel goed dat DD-AR oncomfortabel krap materieel is.
Ik heb in Parijs in het voorbeeld voor de DD-AR gezeten, en dat oogt ruimer en zit beter dan ons DD-AR.
Kijk ook eens naar de breedte bovenin. Er wordt bijvoorbeeld op plaatje 32 de indruk gewekt dat je met twee naast elkaar door het gangpad kunt lopen. Wat zeg ik? Het lijkt alsof het gangpad bovenin bij 2+2 opstelling breder is dan onderin bij 2+1 opstelling.
Gek genoeg ik op plaatje 12 het gangpad weer een stuk smaller. Als deze plaatjes bij een enquete gebruikt worden dan is heel duidelijk waar de geenqueteerde naar geleid wordt.

Let ook eens op het aantal stoelen en het aantal ramen. Onderin tel ik 5 rijen bij 3,5 raam. Normaal heb je daar 7 rijen. Het zou leuk zijn dat de steek zoveel vergroot wordt, maar mag ik daar aan twijfelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Morgen komen de 9554 en 9555 het land (weer) in.
Ariën Clay schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:57:
Volgens mij zullen we deze nieuwe V-IRM serie voornamelijk alleen in de 3700 (Zwolle - Nijmegen)vinden, en is dit een toevalstreffer.
Je maakt daarmee dezelfde fout als diverse andere media. Het VIRM4 komt helemaal niet in een speciale omloop en draait gewoon mee in de omloop van andere VIRM IV-stellen.
SleutelMan schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:11:
[...]
En zoals op die foto ook te zien is gaan er ook enkele (onbehandelde?) ICRm stellen mee :P
Nou, het zijn geen "gewone ICRm'en". Dit is de laatst gevormde stam Priority-rijtuigen en die zijn (nog) niet bestickerd. Het interieur van de rijtuigen van deze stam is ook niet omgebouwd. Het is echter wel een echte Hispeed-stam.
SleutelMan schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 02:43:
[...]
Word bij dit geintje eigenlijk ook de deurklem verwijderd?
Wat bedoel je met een deurklem? De handgrepen om de deuren te openen? Nee, die blijven zitten voor de buitenlandinzet.
-ErikE- schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 00:54:
[...]
Naast die gruwelijk irritante fluittoon, gaat het lampje branden als de deuren sluiten. Zo weten dove mensen ook dat ze heel rap moeten instappen (is waarschijnlijk de gedachtengang).
Meldlamp is t.b.v. controle vergrendeling deuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 26-08-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:05:
Wat bedoel je met een deurklem? De handgrepen om de deuren te openen? Nee, die blijven zitten voor de buitenlandinzet.
Waarom eigenlijk een klem en niet een drukknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alex) schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 18:44:
[...]
Waarom eigenlijk een klem en niet een drukknop?
Omdat dat ooit zo afgesproken is binnen de UIC. Niet dat mensen een handgreep (of dat nu een klem is of een 270 graden constructie zoals in de Duitse huurlingen) begrijpen... Hoe vaak er wel mensen op de sluitknop staan te rammen (ja de sluitknop met een universeel begrijpbaar icoon er boven).
Pagina: 1 ... 12 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.