users die denken dat ze Mod zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:06
Het is voor de huidige users bekend dat GoT voor gevorderde computer gebruikers is en dat men eerst zelf moet zoeken eer dat ze een topic openen. Hierdoor komt het weleens voor dat een nieuwe
user (of een onwetende user) een topic opent met een vraag die via google / search / dan wel op een andere website gevonden had kunnen worden, wordt die user door meerdere collega users op de vingers getikt dat hij beter had moeten zoeken. Als een mod het bewuste topic heeft ontdekt sluit hij dit door een zelfde bericht.

Nu valt er natuurlijk wat voor te zeggen dat de andere user de TS graag van dienst zijn, maar uit het verleden blijkt dat de meeste Topic starters het als naar ervaren en ze voelen zich niet welkom op GoT. (ben het topic even kwijt waar een user dit aangeeft)

mogelijk oplossing
Is het niet mogelijk dat GoT de users die dit soort onnodige berichten plaatsen een PM krijgen met de mededeling/vraag om dit niet meer te doen en voortaan alleen "Topic report" te gebruiken?

voorbeelden
21" scherm, projector en DHTV op 1 PC
MOBO voor 8800GT
Systeem schakelt willekeurig uit - Hilfe :(

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Gebruikers die met een te negatieve toon dat soort berichten plaatsen kunnen ook zeker een PM verwachten, zie vooral ook Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics waarin het volgens mij allemaal redelijk duidelijk wordt uitgelegd :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Users die andere users de regels wijzen is imho geheel niet verkeerd. Dat scheelt de mod over het algemeen heel veel uileg mist ze het goed uitleggen :)

En mods zijn ook maar users :) Ze hebben alleen extra knopjes. Zo zie ik het iig :) Liever een nette reactie dan 10 baggerposts :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
JHS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:58:
Gebruikers die met een negatieve toon dat soort berichten plaatsen kunnen ook zeker een PM verwachten, zie vooral ook Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics waarin het volgens mij allemaal redelijk duidelijk wordt uitgelegd :) .
Ok dat lijkt mij duidelijk, maar waarom heb ik dan het gevoel dat ik nog zo vaak dit soort berichten tegenkom. Het is overbodig en in sommige gevallen zelfs kwetsend naar de users toe.
disjfa schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:59:
Users die andere users de regels wijzen is imho geheel niet verkeerd. Dat scheelt de mod over het algemeen heel veel uileg mist ze het goed uitleggen :)

En mods zijn ook maar users :) Ze hebben alleen extra knopjes. Zo zie ik het iig :) Liever een nette reactie dan 10 baggerposts :)
In een hoop gevallen gaat het om een zelfde soort sluitmessage. Het lijkt mij dat Mod's hiervoor standaard berichten voor hebben en die eventueel aanpassen. dus het is niet veel meer dan CRTL-C & CRTL-V.

User horen niet de orde te handhaven, dit zouden de mod's moeten doen. Users kunnen dit aangeven dmv topicrepport

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamer op 02-01-2008 17:03 ]

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo eens!

Ik krijg ook het ##### van die wannabee mods, die altijd heel belerend en uit de hoogte/pretentieus doen.

Het is hun taak niet, zo simpel is het. Ze willen heiliger zijn dan de paus, of ze hengelen naar een echte modstatus, het komt in elk geval bijzonder irritant over.

Of reageer ontopic (wat ik meestal doe) of plaats een topic report (wat ik meestal niet doe). Als ik zie dat het topic bij voorbaat ten dode opgeschreven is (omdat ik de regels ook wel ken natuurlijk) reageer ik gewoon niet. (in het nadere geval zal ik eventueel snel nog proberen wat ontopic tips mee te geven voor er een modje langskomt, maar dan steek ik er zeker niet veel tijd in)

Een kleine minderheid zal het wel met de beste bedoelingen doen, maar vaak is het 'kijk mij hier de l33t pro-user zijn, die onschuldige kleine usertjes moet intimideren'.

Van mij mogen ze allemaal een PM krijgen en mag er een richtlijn opgenomen worden in de gedragsregels om dit achterwege te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamer schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:00:
[...]

Ok dat lijkt mij duidelijk, maar waarom heb ik dan het gevoel dat ik nog zo vaak dit soort berichten tegenkom. Het is overbodig en in sommige gevallen zelfs kwetsend naar de users toe.
Het ligt er denk ik aan hoe het wordt gebracht. Er zijn lui die reageren van 'dat mag niet, is tegen de regels'.. Daar heeft de TS natuurlijk helemaal niks aan.

Er zijn echter ook mensen (zoals ik) die ook op dit soort topics reageren en de gebruikers linkjes geven van informatie (waarom is het niet goed, of link naar een FAQ waar iets in staat). Waarom ik dit doe? Omdat mensen soms binnen een paar minuten antwoord hopen te krijgen en het soms wel uren duurt voordat een mod langs komt.

Ik zorg dan voor de 'snelle service', hoewel dat uiteraard niet *nodig* is. Ik heb het gevoel dat ik op die manier ook mensen kan helpen en mensen hebben dan ook niet het idee dat er een "oppermachtige" moderator is die alles te pas en onpas sluit.

Vervelender zijn de mensen die commentaar geven dat iemand anders doet alsof hij een mod is :P Dan denk ik bij mezel "de pot verwijt de ketel dat hij zwart is"

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mes snijdt aan 2 kanten; heb dik 20 minuten geleden een TR ingediend over "wat moet ik kopen"-topic maar op dit moment is het topic toch alweer inhoudelijk beantwoord door een aantal anderen.

Tja, ik vind eigenlijk wel dat "de gevorderde user" wel degelijk mag aangeven waar de FAQ etc staan (en vooral in CSL gebeurt dat vaak) maar kan me heel goed voorstellen dat userX wel heeeel erg "moe" wordt na 20 TR's indienen en 20x hetzelfde antwoord moeten tikken.

Laat ook maar; nieuwe users zal je altijd hebben. En ja, niet allemaal voelen ze zich welkom maar we wijzen ze met zijn allen de goede kant op waardoor ze de volgende keer een duidelijker topicstart kunnen formuleren. En mensen die inderdaad op hun teentjes getrapt zijn omdat "onze glazen bollen" niet werken, komen dan ook niet meer terug en horen, no flame intended, op de forums van C!T en Beginnersweb thuis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het is overbodig en in sommige gevallen zelfs kwetsend naar de users toe.
Dit is puur afhankelijk van de toon van de reactie hoor :) Al begrijp ik wel een beetje wat je bedoelt.

Wij users kunnen echter niet zien wie allemaal waarvoor een PM krijgt. Ik neem altijd maar aan dat moderators in bepaalde gevallen gewoon een vriendelijk sturende PM naar diegene sturen.
Je kunt toch niet helemaal tegenhouden dat dit gebeurt, alleen maar naderhand sturen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:03:
[...]
Vervelender zijn de mensen die commentaar geven dat iemand anders doet alsof hij een mod is :P Dan denk ik bij mezel "de pot verwijt de ketel dat hij zwart is"
Dat doe ik niet in die topics hoor :) Enkel hier, omdat het nu toch over dit onderwerp gaat...

edit: ik zal het minder scherp formuleren

Als het gaat om een behulpzame verwijzing of wat uitleg, dan kan ik daar inkomen. Minder tijd verloren voor de TS, en weet waaraan hij zich kan verwachten, enz...

Maar er zijn echt mensen die niets liever doen dan meteen op zo een topic springen en heel arrogant eventjes de regels gaan opsommen of 'mod-like' gaan reageren. 'Who made them god' :p
Wat heb je daar nu aan? Als je de regels toch zo goed kent weet je dat het dicht gaat, dus waarom dan nog daarin reageren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

[...]
User horen niet de orde te handhaven, dit zouden de mod's moeten doen. Users kunnen dit aangeven dmv topicrepport
Sociale controle noemen we dat. Hadden we ook ooit nog in de samenleving, maar daar verwachten we nu ook alleen nog maar dat er op elke hoek een politieagentje staat die de orde handhaaft.

Maargoed, jij bedoelt verder noobbashers. Dan maak ik meestal een tr aan en hoop dat er wat mee gedaan word.

Wat er irritant aan is is dat als één iemand een negatieve reactie plaatst, je binnen 5 mins 20 reacties die elkaar afbashen hebt. Zeker als iemand op spelfouten gaat bashen.

[ Voor 14% gewijzigd door disjfa op 02-01-2008 17:08 ]

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

disjfa schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:07:
[...]
Maargoed, jij bedoelt verder noobbashers. Dan maak ik meestal een tr aan en hoop dat er wat mee gedaan word.
n00b-bashing is een kwalijke zaak, al zullen de meeste mensen het wel eens op een bepaalde manier hebben gedaan. Er zijn al verschillende eerdere discussies geweest, ook op het wijzen op de FAQ; of users dat mogen/moeten doen, en zo ja, op wat voor manier. Meestal komt het toch op de context neer, dus hoe de pil verpakt wordt ;) .
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:02:
in het nadere geval zal ik eventueel snel nog proberen wat ontopic tips mee te geven voor er een modje langskomt, maar dan steek ik er zeker niet veel tijd in)
Je kunt het ook anders zien. Die mensen die nog snel even helpen belonen de mensen die slechte topics maken, en zullen daardoor minder snel goede topics maken (ze kregen namelijk toch hun antwoord, soms op een presenteerblaadje). Ter vergelijking: er is veel overlast van muizen in huis, en dan toch gaan er mensen brood neerleggen :P .
wolkje schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:04:
[...]
Wij users kunnen echter niet zien wie allemaal waarvoor een PM krijgt. Ik neem altijd maar aan dat moderators in bepaalde gevallen gewoon een vriendelijk sturende PM naar diegene sturen.
Zekers, zo'n PM kan gebeuren (kan ik helaas uit eigen ervaring zeggen :D ).

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 02-01-2008 17:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:04:
Mes snijdt aan 2 kanten; heb dik 20 minuten geleden een TR ingediend over "wat moet ik kopen"-topic maar op dit moment is het topic toch alweer inhoudelijk beantwoord door een aantal anderen.
Er zijn in CSL drie mods als ik het niet fout heb. Die drie doen het allemaal in hun vrije tijd. Als ze dan niet binnen 20 minuten actie ondernemen, is dat helemaal niet gek natuurlijk ;)

Is er iets héél fout en moet het dringend weggehaald worden, is er altijd SM nog. Dat er inhoudelijk gereageerd is is wellicht niet het beste nee, maar die user krijgt vaak toch wel een PM/mail/etc. n.a.v. zo'n topic.
Tja, ik vind eigenlijk wel dat "de gevorderde user" wel degelijk mag aangeven waar de FAQ etc staan (en vooral in CSL gebeurt dat vaak) maar kan me heel goed voorstellen dat userX wel heeeel erg "moe" wordt na 20 TR's indienen en 20x hetzelfde antwoord moeten tikken.
Tuurlijk kun je naar de FAQ linken, maar er zijn ook users die enkel een posting maken met 'dat staat in de FAQ, daar en daar, en wij zijn geen helpdesk' dát is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

ehm, waarom zou het kwetsend voor die gebruiker s zijn dat _jij_ dat soort berichten ziet...?

Volgens mij is het hooguit fout dat bepaalde gebruikers tezeer inleven in het idee dat datgene wat zij van het forum verwachten ook datgene is wat alle andere 25.000 gebruikers willen en die dan kennelijk heel dwingend hun mening gaan opdringen....

Daarom zijn er soms op de achtergrond een paar mensen bezig met het lichtelijk 'bijsturen'....
Als het goed is doen die het niet eens op een manier dat ze gelijk anderen weer 'hun wil' gaan opleggen; maar hooguit kunnen die fijntjes wijzen op een bepaald aantal vastgelegde 'netiquette- en omgansgregels' waarvan het fijn zou zijn als mensen er op letten en een beetje hun posts ernaar aanpassen..

meer moet je volgens mij niet eens willen.
Volgens mij is het ook onmogelijk om geheel te 'verbieden' dat forum-gebruikers soms ook een beetje anderen 'wegwijs' maken in de regels en hoe het gaat op het forum....
Dat kan juist ook zeer prettig zijn.
Wat enkel niet prettig is, is als mensen dat op een nogal dwingende en betuttelende manier gaan doen, of al snel met meerdere 'inhakken' op de onervarenheid in het posten op GoT van een poster.

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 02-01-2008 17:23 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

MAX3400 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:04:
Wij mods hebben ook een sociaalleven
En wie bepaald wat een 'gevorderde user' is en hoe kan een nieuwe gebruiker dit zien? Dat kan niet ;) dus vandar dat we het liever niet hebben, als je aangeeft waar de FAQ staat hoort er in ieder geval nog een duidelijk onderbouwd bericht bij. Dus dit werkt op deze en deze manier, dus zo en zo, overigens had je dit zelf ook kunnen vinden in de FAQ is wel goed maar alleen een linkje naar de FAQ en ga hier eens lezen natuurlijk niet ;)
Laat ook maar; nieuwe users zal je altijd hebben. En ja, niet allemaal voelen ze zich welkom maar we wijzen ze met zijn allen de goede kant op waardoor ze de volgende keer een duidelijker topicstart kunnen formuleren. En mensen die inderdaad op hun teentjes getrapt zijn omdat "onze glazen bollen" niet werken, komen dan ook niet meer terug en horen, no flame intended, op de forums van C!T en Beginnersweb thuis.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zie niet het probleem in als mensen goedbedoeld iemand ergens op wijzen. Als dat ook nog eens op een nette manier gebeurd al helemaal niet.

Zoals een moderator eens zei waarvan ik de naam vergeten ben "we zijn gewone gebruikers met een ander kleurtje en wat extra knopjes"

Ik sluit me daar bij aan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben het er 100% mee eens. Ik heb me daar vroeger al vaker sterk voor gemaakt.
Gunner schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:52:
Ik zie niet het probleem in als mensen goedbedoeld iemand ergens op wijzen. Als dat ook nog eens op een nette manier gebeurd al helemaal niet.
Alleen komt dat goedbedoelde bijna altijd wel belerend en irritant over. Zejer als het van een normaal lid komt, denkt een ander al snel "waar bemoei je je mee?".

Kijk ook eens naar die drie quotes die hier gegeven worden. Hoe "vriendelijk" denk je dat dat overkomt? En kijk dan eens vanuit de ogen van de vragensteller als je dat kunt, het is feitelijk allemaal wel correct, maar het komt belerend en onvriendelijk over.

Het hele forum van tweakers.net heeft een ontzettend slechte naam bij veel mensen. Gebruikers worden algemeen als "zeikers" beschouwd. Niet alleen door mensen die opzettelijk gewoon lui zijn of komen klieren, maar ook door mensen die niet zo heel lang lid zijn.

Ik vind dat eerlijk gezegd diep treurig. Er lijken soms wel meer mensen die anderen op de de regels wijzen te zijn, dan die daadwerkelijk helpen. In de policy was het eerst ook aangegeven dat het niet de bedoeling was, maar dit is terug gedraaid. Boven de reactiebox staat nog wel dit:
ie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet] in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 02-01-2008 18:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Mjah, iemand wijzen op de juist passage uit een FAQ waarmee hij de volgende stap kan zetten in het probleemoplossende proces? Prima. Users afzeiken is niet prima.

Hoe kunnen we hier eigenlijk over discussieren? Dit lijkt me gewoon een kwestie van de fatsoensnorm handhaven.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

JvS: Dat staat wel degelijk in de policy :? . In Het algemeen beleid #reageren:
Reageer altijd ontopic en probeer de topicstarter te helpen met zijn probleem of ga serieus om met de discussie of het aangesneden onderwerp. (...) Kom je [een slecht topic] tegen, dan is het dus niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. (...) Besluit je om tóch te reageren in het draadje, doe dat dan alleen om de topicstarter op weg te helpen. Leg rustig en vriendelijk uit dat dit soort dingen vaak gevraagd worden, en geef hem een linkje uit de search.
Daarnaast verwachten wij natuurlijk dat je elkaar respectvol bejegend. (...)
.

En uit Registratievoorwaarden / korte FAQ:
Wees te allen tijde behulpzaam. (...) Reageer alleen als je de intentie hebt de topicstarter ontopic te helpen. (...) Ga niet de moderator uithangen, maar gebruik topicreport en "Schop een Modje". Wat voor de een basiskennis is, is voor de ander compleet nieuw. Kom je wel iets tegen wat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de moderator gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt mbv een topicreport of een topic in Schop een Modje als het erg dringend is. Moderators kunnen dan ingrijpen. Als je zelf commentaar geeft, resulteert dat alleen maar in verdere escalatie. Doe dat dus niet.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JvS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:17:
Ik ben het er 100% mee eens. Ik heb me daar vroeger al vaker sterk voor gemaakt.

[...]
Alleen komt dat goedbedoelde bijna altijd wel belerend en irritant over. Zejer als het van een normaal lid komt, denkt een ander al snel "waar bemoei je je mee?".
ik weet niet of je het doorhebt, maar 9 minuten terug heb je zelf ook in een topic gereageerd binnen een meta-discussie waar je een bepaald onderwerp verwees naar een ander topic, omdat het 'daar hoorde ..

Dat is nu net het punt, als je gewoon zulke opmerkingen die gaan over de 'huishoudelijke-gang-van-zaken' op het GoT forum, soms voortkomend uit een grotere ervaring (en soms omdat die mensen zelf lange tijd er mod geweest zijn en 'weten' hoe het gaat) daarmee niet meer zou mogen doen... ben je als poster wel enorm beperkt en moet je continu 'op je tellen gaan letten' om bepaalde dingen niet te zeggen...

dat is imho niet zinnig en/of haalbaar en dus is het juist realistisch om de nadruk niet te leggen op een heel algemeen 'type' opmerking dat niet zou mogen, maar vooral op de terughoudendheid die gebruikers dan zouden moeten hebben, dat _als_ ze een gebruiker een bepaalde tip geven hoe-en-wat te posten op GoT ze dat iig doen vanuit het begrip dat ook zij maar gewoon een gebruiker zijn en er nooit een meerwaarde in hun posts kan liggen.....

Overigens, eigenlijk is precies datzelfde ook iets dat voor Mods geldt.... zelfs die hebben nog bij lange geen recht om dingen te gaan zeggen op een ergerlijke of betuttelende manier, maar dienen ook gewoon respectvol en beschaafd te blijven....

Ik zou de 'suggestie' die gewekt wordt als zouden zulke opmerkingen die van gebruikers niet getollereerd worden opeens wél tollerablen zijn enkel omdat een mod die doet....
Het hele forum van tweakers.net heeft een ontzettend slechte naam bij veel mensen. Gebruikers worden algemeen als "zeikers" beschouwd.
Och, soms zal dat best terecht zijn, maar imho heeft dat weinig te maken met dat men op GoT daadwerkelijk onbeschofter reageert ...
integendeel, vaak zie je dat soort 'klachten' juist op bij mensen die zelf allerminst veel problemen hebben bij flamen, trollen of lekker online rellen en 'stoerdoen'...
enkel als het over GoT of tweakers.net gaat doen ze zich opeens voor als de grootste moraalriddertjes van de online discussiesites en weten opeens dat het daar 'onvriendelijk' zou zijn (meestal gebaseerd op het doorvertel-circuit... als er maar een paar emnsen een keertje een slotje gekregen hebben fo kennelijk niet zo geholpen waren, is opeens de hele site 'slecht' en als die cliché's een leven op zich gaan leven, kun je er bijna nooit meer iets tegen doen) ...

Ik vrees zelfs juist doordat men op GoT heel bewust is over dat gebash en er open en duidelijk tegen probeert in te gaan (wat op een online publiek forum natuurlijk ook deels een gevecht tegen de Bierkaai is), dat juist dat soms nog de indruk kan versterken; als het ware het een 'selffullfilling prophecy' juist omdat "men er zeer strict over doet, zal het ook wel een flink probleem zijn", denken mensen dan al snel....

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even vanaf een andere kant:

Als sommige 'gevorderde' gebruikers op een nette manier naar FAQ's of andere topics verwijzen dan kan op die manier ook een 'bash' van een andere gebruiker worden voorkomen omdat die gebruiker ziet dat er al gereageerd is op het topic :)

Als ik gewoon een nette manier een reactie geef dan ziet de gebruiker ook wat WEL de bedoeling is en heeft hij hopelijk wat meer begrip voor de meer kansloze reacties..

Verwijderd in "Smalste digitale camera op dit moment?" <-- is wel iets te sarcastisch, had ik misschien op een andere manier moeten brengen

Verwijderd in "Wat is je mening over Windows Vista ?" <-- nuttige toevoeging lijkt mij, beleefd en duidelijk met tips

Terw_Dan in "Prijsbepaling" <-- Nette post van Terw_dan

Verwijderd in "Zou iemand mij willen helpen.?" <-- Nuttige doorverwijzing lijkt mij?

DOE HET NIET!!!

In andere woorden: mijns inziens kun je de TS juist helpen door "offtopic" maar nuttig te reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het hangt er vanaf hoe iets wordt gezegd, niet wat er wordt gezegd. Ik "erger" me eigenlijk alleen aan mensen die zelf nog niet zo lang geregistreerd zijn en op een moderator-achtige manier reageren.

Bij tijd en wijle verwijs ik ook wel een keer naar de FAQ maar probeer zo'n opmerking wel vriendelijk te verpakken en daar lijkt me niets mis mee.

Bij de enkele keer dat ik een PM hierover kreeg ging ik er vanuit dat de moderator met het verkeerde been uit bed was gestapt of zelf niet begreep dat behulpzaam zijn ook wat anders kan zijn dan het bieden van een daadwerkelijke oplossing. Te denken valt hierbij juist aan het voorkomen van user-bashing. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Anders zetten we een nieuw concept op waarbij we een soort poweruser creëren. Elk forum heeft wel users die de klappen van de zweep kennen op GoT, users die er al wat langer rondlopen en weten hoe je op een forum behoort te begeven. Een soort user+ die aan andere users uit gaat leggen wat ze eventueel verkeerd doen of wat er beter kan op dit forum. Als het ware een opvoeder....

Ik heb nog wel een mooie naam voor deze users+: regulars.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
:+

© Nelske

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:36

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 08:49:

Als sommige 'gevorderde' gebruikers op een nette manier naar FAQ's of andere topics verwijzen dan kan op die manier ook een 'bash' van een andere gebruiker worden voorkomen omdat die gebruiker ziet dat er al gereageerd is op het topic :)

Als ik gewoon een nette manier een reactie geef dan ziet de gebruiker ook wat WEL de bedoeling is en heeft hij hopelijk wat meer begrip voor de meer kansloze reacties..

Verwijderd in "Smalste digitale camera op dit moment?" <-- is wel iets te sarcastisch, had ik misschien op een andere manier moeten brengen

Verwijderd in "Wat is je mening over Windows Vista ?" <-- nuttige toevoeging lijkt mij, beleefd en duidelijk met tips

Terw_Dan in "Prijsbepaling" <-- Nette post van Terw_dan

Verwijderd in "Zou iemand mij willen helpen.?" <-- Nuttige doorverwijzing lijkt mij?

DOE HET NIET!!!

In andere woorden: mijns inziens kun je de TS juist helpen door "offtopic" maar nuttig te reageren
Dat is niet jouw taak. Wannabe-mod spelen doe je maar anders. Jij, als newbie, bent een van degenen die het (zoals je zelf al aangeeft) altijd maar nodig vind om te sturen, te verwijzen of op een andere manier aanwezig te zijn. Ontzettend irritant. Als je nu al wilt oefenen als leraar kun je dat IMHO beter in de zandbak buiten gaan doen. Daar zitten ongetwijfeld ook rotjongens die elkaars schepje afpakken.
Han schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:33:
Anders zetten we een nieuw concept op waarbij we een soort poweruser creëren. Elk forum heeft wel users die de klappen van de zweep kennen op GoT, users die er al wat langer rondlopen en weten hoe je op een forum behoort te begeven. Een soort user+ die aan andere users uit gaat leggen wat ze eventueel verkeerd doen of wat er beter kan op dit forum. Als het ware een opvoeder....

Ik heb nog wel een mooie naam voor deze users+: regulars.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
:+

© Nelske
Wat een GEWELDIG idee! Dat we daar niet eerder opgekomen zijn!!!!!!111111

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Wokschotel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:34:
[...]
Dat is niet jouw taak. Wannabe-mod spelen doe je maar anders. Jij, als newbie, bent een van degenen die het (zoals je zelf al aangeeft) altijd maar nodig vind om te sturen, te verwijzen of op een andere manier aanwezig te zijn. Ontzettend irritant. Als je nu al wilt oefenen als leraar kun je dat IMHO beter in de zandbak buiten gaan doen. Daar zitten ongetwijfeld ook rotjongens die elkaars schepje afpakken.
Sorry hoor, maar sociale controle is gewoon normaal. Ik durf ook tegen medemensen te zeggen of ze soms wel dan niet in de scheef gaan. Dat laat ik ook niet alleen over aan de politieagentjes in het echte leven.

Als je echt alleen maar goede mod wilt laten reageren tegen n00bs dan is een functie als mod al snel niet interesant meer aangezien je dat de hele dag loopt te doen.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

disjfa schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:38:
[...]

Sorry hoor, maar sociale controle is gewoon normaal. Ik durf ook tegen medemensen te zeggen of ze soms wel dan niet in de scheef gaan. Dat laat ik ook niet alleen over aan de politieagentjes in het echte leven.
Forum =! echte leven, alhoewel sommige mensen dat niet echt schijnen te snappen. En als je toch een analogie wilt zien: ren jij ook met een opgeheven vingertje achter iedereen aan die een sigarettenpeuk uit z'n autoraam gooit? Ik had het over dwangmatig de belerende user uithangen zoals meneer Denniswerf vaak doet.
Als je echt alleen maar goede mod wilt laten reageren tegen n00bs dan is een functie als mod al snel niet interesant meer aangezien je dat de hele dag loopt te doen.
Met al die n00bs valt het best wel mee. De meesten durven hier toch niet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHyp3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09-2021

ThaHyp3

MBP!

disjfa schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:59:

Weet je wat ik dan wel zo typerend vind... dat ik jou als eerste gelijk zie reageren op een topic als deze.. dat betweter gedrag van je komt allereerst voor de newbe's aanvallend over .. zij komen niet vor niks op fora als deze .. hier weten mensen gewoon veel en verwachten ook in de hoop geholpen te worden .. en dan komen mensen zoals jij met opmerkingen zoals deze ..

bootable disc maken

je LEEST de vraag niet eens goed en probeert mij de les te lezen .. vervolgens als je zelf ziet dat je verkeerd hebt gereageerd .. reageer je niet meer .. ga je schamen!

je lijkt wel iemand die n00b is ontstegen en het maar al te graag wilt laten zien .. blijkbaar toch nog net iets n00b ...
|:(

Hypocracy lies in the very nature of those judging upon them, reflecting the selfimage they deny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ThaHyp3 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:46:
bootable disc maken

je LEEST de vraag niet eens goed en probeert mij de les te lezen .. vervolgens als je zelf ziet dat je verkeerd hebt gereageerd .. reageer je niet meer .. ga je schamen!
Hij geeft je een link waar exact wordt beantwoord wat jij vraagt. Wat is daar dan belerend aan?
Ik tik vaak ook geen heel uitgebreide posts als het ding waar ik naar link precies is waar iemand om vraagt, ik zie niet in wat daar fout aan zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHyp3

ThaHyp3

MBP!

Terw_Dan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:07:
[...]

Hij geeft je een link waar exact wordt beantwoord wat jij vraagt. Wat is daar dan belerend aan?
Ik tik vaak ook geen heel uitgebreide posts als het ding waar ik naar link precies is waar iemand om vraagt, ik zie niet in wat daar fout aan zou zijn.
als je goed leest zie je dat hij niet mijn vraag beantwoord .. hij leest mijn vraag HALF .. jij blijkbaar ook ... en vervolgens post hij iets quasi slims ...

ik vroeg hoe kan ik een cd BOOTABLE maken .. als hij echt de vraag had gelezen had hij Daedalus' antwoord aan het eind van het draadje geschreven met een daadwerkelijke uitleg hoe een disc bootable te maken ..

zijn antwoord is simpelweg dom ...

Hypocracy lies in the very nature of those judging upon them, reflecting the selfimage they deny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ThaHyp3 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:10:
[...]

als je goed leest zie je dat hij niet mijn vraag beantwoord .. hij leest mijn vraag HALF .. jij blijkbaar ook ... en vervolgens post hij iets quasi slims ...

ik vroeg hoe kan ik een cd BOOTABLE maken .. als hij echt de vraag had gelezen had hij Daedalus' antwoord aan het eind van het draadje geschreven met een daadwerkelijke uitleg hoe een disc bootable te maken ..

zijn antwoord is simpelweg dom ...
Zijn antwoord dom noemen vind ik eerlijk gezegd vrij ondankbaar. Blijkbaar is jouw vraagstelling niet duidelijk genoeg, dat meerdere mensen hem dus verkeerd interpreteren. Als jij vraagt hoe je een disk bootable moet maken en krijgt een link over hoe een disk bootable te maken, dan is dat gewoon een goed antwoord. Dat het dan niet het antwoord is dat je zocht is weer een heel ander verhaal, en dat staat gewoon ook volledig los van de discussie hier.

Dat Daedalus met een ander antwoord komt is logisch, gezien hij post na een aantal andere posts, waaronder die van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 18:56

scorpie

Supra Addict

mjah, ik denk dat het voor de geavanceerde users ook gewoon een soort frustratie kan zijn als nieuwe mensen zich niet eerst inlezen in een bepaald onderwerp, en maar meteen de vraag op GoT neerplempen onder het motto: "Die weten het vast wel".

Ik merk het ook wel een beetje bij mezelf (niet dat ik een onwijze advanced user ben ofzo), ik stoor me aan het feit dat sommige mensen het voor granted nemen dat er hier (of in het dagelijkse leven for that matter) mensen kennis hebben. Kennis komt nooit vanzelf, dat verkrijg je door informatie te zoeken, te lezen. Als jij wel moeite hebt gedaan om die kennis te vergaren, en een ander komt even makkelijk met een simpele zoekvraag aanzetten, dan kun je je eraan ergeren dat die mensen echt niet even de moeite hebben genomen om informatie in te winnen.

Tuurlijk is IT niet voor iedereen z'n core business, maar als ik iets wil of moet kopen wat totaal niet in mijn interessegebied ligt (of iets anders waar ik totaal geen kennis van heb), dan zal ik mezelf toch even inlezen, zodat ik in ieder geval een beetje basiskennis heb. Als ik me ergens in heb gelezen, en ik kom ergens niet uit na het opgezocht te hebben, dan vraag ik het gewoon ja, in de wetenschap dat ik in ieder geval getracht heb het zelf op te lossen.

En heel vaak is het ook nodig dat mensen zich in de materie hebben verdiept, anders kunnen ze sowieso niks met de antwoorden, want die zijn dan allemaal te technisch ofzo, en dan haken de topicstarters naderhand dus alsnog af.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

ThaHyp3, 't is niet de bedoeling om op de man te spelen over een specifiek topic (van jou).

De reactie van disjfa is misschien iets te kort door de bocht, maar als jij in je topicstart had aangegeven waarop je had gezocht (gewoon met een google link erbij), dan weten wij dat je iig iets van zelfinzet hebt gedaan. GoT is geen helpdesk en zelfs als je een helpdesk benaderd moet je compleet zijn in je verhaal.

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 08:49:
[...]
Verwijderd in "Wat is je mening over Windows Vista ?"

Verwijderd in "Zou iemand mij willen helpen.?"
Als dit op zo'n manier in een van de subfora gebeurt, dan grijp ik in. Ik vind je wel heel makkelijk concluderen dat je de users zo goed op weg helpt.

Je helpt een user alleen door antwoord te geven op z'n vraag (of z'n vraag met een wedervraag te beantwoorden om hem / haar te stimuleren).

Melden dat je niet onder elke post hoeft te groeten vind ik niet erg, maar 't moet geen sport worden om maar net niet-moderator achtig te gaan reageren in een topic.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

BtM909 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:17:
[...]

ThaHyp3, 't is niet de bedoeling om op de man te spelen over een specifiek topic (van jou).

De reactie van disjfa is misschien iets te kort door de bocht, maar als jij in je topicstart had aangegeven waarop je had gezocht (gewoon met een google link erbij), dan weten wij dat je iig iets van zelfinzet hebt gedaan. GoT is helpdesk en zelfs als je een helpdesk benaderd moet je compleet zijn in je verhaal.

[...]
Juist niet toch? ;p

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BtM909 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:17:

Je helpt een user alleen door antwoord te geven op z'n vraag (of z'n vraag met een wedervraag te beantwoorden om hem / haar te stimuleren).
Daar ben ik het niet mee eens. Je helpt een user ook prima op weg als je hem de goede richting opstuurt, zodat hij het probleem weet op te lossen. Door een user zijn eigen probleem inzichtelijk te maken. Dat kun je prima doen door hem/haar te wijzen op bepaalde faqs, specssheets, tutorials of net wat van belang is.

Leuk voorbeeldje is [Flash] file laten zien als op button wordt geklikt
in ieder geval een user die niet echt heel bekend was met het onderwerp. Ik had zijn stuk code er in 1 keer neer kunnen zetten, zodat hij het kan plakken in z'n site.
Geef zo'n user gewoon een paar dingen waarmee hij kan zoeken en hij weet het probleem inzichtelijk te maken voor zichzelf, zodat hij er ook wat van snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Terw_Dan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:33:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Je helpt een user ook prima op weg als je hem de goede richting opstuurt, zodat hij het probleem weet op te lossen. Door een user zijn eigen probleem inzichtelijk te maken. Dat kun je prima doen door hem/haar te wijzen op bepaalde faqs, specssheets, tutorials of net wat van belang is.
Dat is waar ik op doel met "stimuleren". GoT is nog steeds geen helpdesk. Verwijzingen naar de FAQ wordt ik vaak al kriegelig van, tenzij het antwoord daarin wordt gegeven. Verwijzingen mbt de post zelf vind ik niet vallen onder het beantwoorden van de vraag.

(volgens mij bedoelen we hetzelfde als ik je link zo doorkijk)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHyp3

ThaHyp3

MBP!

Terw_Dan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:14:
[...]

Zijn antwoord dom noemen vind ik eerlijk gezegd vrij ondankbaar. Blijkbaar is jouw vraagstelling niet duidelijk genoeg, dat meerdere mensen hem dus verkeerd interpreteren. Als jij vraagt hoe je een disk bootable moet maken en krijgt een link over hoe een disk bootable te maken, dan is dat gewoon een goed antwoord. Dat het dan niet het antwoord is dat je zocht is weer een heel ander verhaal, en dat staat gewoon ook volledig los van de discussie hier.

Dat Daedalus met een ander antwoord komt is logisch, gezien hij post na een aantal andere posts, waaronder die van jou
heb je nou nog steeds niet de link gelezen?

ik vraag hoe een disc bootable te maken .. hij geeft een link hoe een image file te kunnen branden ..

wat snap jij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Als je het oneens met mijn reactie bent kan je ook gewoon een tr aanmaken hoor :) Hoef je geen andere topics voor te misbruiken. Zonde om deze discusste te laten verwateren omdat ik een keer wat kortafben in jouw topic :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHyp3

ThaHyp3

MBP!

disjfa schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:48:
[...]

Als je het oneens met mijn reactie bent kan je ook gewoon een tr aanmaken hoor :) Hoef je geen andere topics voor te misbruiken. Zonde om deze discusste te laten verwateren omdat ik een keer wat kortafben in jouw topic :)
ik ben blij dat men reageert en dankbaar voor een uitleg .. maar wat jij doet is niet helpen ..
als je echt zou willlen helpen .. had je in ieder geval ... je eigen link gelezen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het over dwangmatig de belerende user uithangen zoals meneer Denniswerf vaak doet.
Kan er hier niet gewoon een discussie over inhoud worden gevoerd, ipv het meteen persoonlijk te gaan maken en op de man te spelen?

offtopic:
Ben ik nu ook weer een wanne-be mod in jouw ogen? Had ik een topicreport moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk dat dit topic niet bedoeld is om elkaar aan te vallen op reacties. Zullen we hier dan nu mee ophouden?

Het beleid en het bestaan van TR's (topicreport) is er niet voor niets. Deze zijn met name bedoel om reacties zoals we hier bespreken in dit topic te voorkomen. Ook al is een topicstart onvoldoende of is het een simpele zoekvraag, een nieuwe gebruiker kunnen we nog steeds netjes benaderen. Wat mij betreft dus een TR en dan kan een mod ingrijpen als hij/zij dit nodig acht. Iedereen is ooit een keer begonnen en een beginner kan in de toekomst een waardevolle aanvulling zijn van dit forum. Laten we die dus niet wegjagen met arrogante/onvriendelijke/enz reacties.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:06:
[...]
Kan er hier niet gewoon een discussie over inhoud worden gevoerd, ipv het meteen persoonlijk te gaan maken en op de man te spelen?
Als er op de man gespeelt word moet je het gewoon aannemen als opbouwende kritiek. Moet je verder niet op reageren. Anders komt er alleen een discussie die nergens over gaat :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ontopic zou wel zo fijn zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Guardian Angel op 03-01-2008 12:09 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het "regular" verhaal is vaker aan de orde geweest en eigenlijk blijft het geen gek idee. Het excuus dat topics open blijven omdat de moderator een social life heeft is, voor mij, niet voldoende bevredigend.

Sneller ingrijpen betekent voor een topicstarter sneller begrijpen wat wel/niet kan en daarmee bevorder je imo o.a. de kwaliteit van een startpost én het gedrag gebruiker.

edit:

Hmmm, ik klikte naast de editknop

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 03-01-2008 12:14 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 19:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het hele regular verhaal is werkelijkheid geweest, maar is uiteindelijk weer gestopt. Reden is mij onduidelijk / onbekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Guardian Angel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:13:
Het "regular" verhaal is vaker aan de orde geweest en eigenlijk blijft het geen gek idee. Het excuus dat topics open blijven omdat de moderator een social life heeft is, voor mij, niet voldoende bevredigend.

Sneller ingrijpen betekent voor een topicstarter sneller begrijpen wat wel/niet kan en daarmee bevorder je imo o.a. de kwaliteit van een startpost én het gedrag gebruiker.
Je hoeft niet altijd in te grijpen... Ik heb een aantal topics gezien waar (regular) users met succes een kansloos topic ombuigden naar een topic waar niet alleen de TS zelf z'n probleem kon oplossen, maar er ook een leuke discussie uit ontstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Laatst online: 23-09 16:02

neh

disjfa schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:38:
[...]

Sociale controle is heel normaal, maar als je dat niet op de juiste manier toepast ben je een vervelende zuurpruim. Niemand zit te wachten op een bejaarde die je uitfoetert omdat je een biertje opentrekt waar het volgens de gemeentelijke verordening niet mag.

Dat gevoel krijg ik wel bij veel van de reacties van de "gevorderde gebruikers" (zoals ze zich blijkbaar zo graag noemen). Deze reacties zijn naar mijn mening erg vaak van het niveau "ga je schamen in een hoekje je deed iets fout!!!! en ik weet lekker wel hoe met moet!!!!!".

Het is onrealistisch om te denken dat een nieuwe gebruiker alle policies en FAQ's doorneemt voordat hij/zij zijn eerste post zet. Vergelijk dit bijvoorbeeld met een handleiding. Hoeveel mensen hier lezen die daadwerkelijk door voordat ze het apparaat voor de eerste keer aanzetten? .... Ik bedoel maar.

Ja, het is goed om gebruikers erop te wijzen dat iets wat ze posten niet helemaal ok is en ze op een normale manier te verwijzen naar verdere toelichting. Nee, het is niet goed om dit te doen op een manier die alleen lijkt bedoeld om het ego van de reagerende "gevorderde gebruiker" te strelen. Als je niet op een normale manier kunt reageren bijt dan gewoon op je lip en klik het topic dicht. Niemand is gebaat bij verzuurde of betweterige reacties.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afgezien van allerlei morele overwegingen kun je de zaak ook gewoon praktisch bekijken. Naast de absolute n00b topics en 'ik weet het niet dus dump ik een vraagje hier' is er een groot schemergebied aan topics die niet helemaal voldoen aan de policy maar ook niet direct met een slotje hoeven te worden gehonoreerd. Waar die grens exact ligt is afhankelijk van het subforum en de inzichten en beleid van de lokale crew.

Het blijft in alle gevallen laveren tussen policy en 'wat zijn het toch arrogante zakken bij T.net'. In de praktijk blijkt dat het meestal weinig oplevert als users elkaar op de policy gaan wijzen. Vandaar het beleid zoals het geformuleerd is mbt reageren in slechte topics.

Vooralsnog is het sturen in topics een typische taak voor een moderator. Ieder ander kan daar bij helpen dmv topicreports en SEM topics maar in de praktijk blijkt keer op keer dat het niet vruchtbaar is als gebruikers elkaar op de regels aanspreken. Het maakt het alleen maar lastiger. Als ik een PM aan het tikken ben en ondertussen wordt de gebruiker in het topic ook al de les gelezen door anderen dan wordt de kans dat die PM nog in goede aarde valt beduidend kleiner.

Wat ik weet van het regular concept is dat het in de praktijk gewoon niet werkte. Je krijgt een superuser met een onduidelijke status, zonder extra achtergrondinformatie en de kwaliteit van de moderatie als geheel werd er niet beter op. Baadt het niet dan schaadt het in dit geval wel. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 03-01-2008 12:45 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh

neh

Ik begrijp die hele houding echt niet. Gaat er iemand dood als dat topic niet PER DIRECT gesloten kan worden? Vergaat de wereld? Klik het weg en negeer het, dan is het verhaal over.

edit:

Hmmm, ik klikte naast de editknop
Voor ingrijpen zijn geen extra rechten nodig. Als je echt het beste voor hebt met die gebruikers dan kun je als gewone poster ook prima een aantal bruikbare reacties plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

neh schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:37:
[...]

Het is onrealistisch om te denken dat een nieuwe gebruiker alle policies en FAQ's doorneemt voordat hij/zij zijn eerste post zet. Vergelijk dit bijvoorbeeld met een handleiding. Hoeveel mensen hier lezen die daadwerkelijk door voordat ze het apparaat voor de eerste keer aanzetten? .... Ik bedoel maar.
Het verschil tussen users die snappen hoe het werkt op GoT trekken de handleiding open wanneer iets niet werkt, en users die het niet snappen gaan lukraak topics openen met vragen die ze wellicht in de handleiding (en anders misschien wel heel simpel op internet) geantwoord hadden kunnen vinden. Dat is het verschil. Dat je als je iets nieuws koopt de handleiding niet open doet omdat je alle kabeltjes wel aan kunt sluiten en dergelijken, dat is triviaal. Het gaat er juist om wat users doen wanneer ze er niet uitkomen.
Ja, het is goed om gebruikers erop te wijzen dat iets wat ze posten niet helemaal ok is en ze op een normale manier te verwijzen naar verdere toelichting. Nee, het is niet goed om dit te doen op een manier die alleen lijkt bedoeld om het ego van de reagerende "gevorderde gebruiker" te strelen. Als je niet op een normale manier kunt reageren bijt dan gewoon op je lip en klik het topic dicht. Niemand is gebaat bij verzuurde of betweterige reacties.
Soms moet het gewoon. Ik zie het ook gebeuren dat er topics geopend worden met simpele zoekvragen. Dan blijven reacties van "gevorderde users" zoals jij ze noemt, uit en plaatsen ze TR's (denk ik dus), maar dan ontstaat er vervolgens een zinloze discussie van andere net beginnende GoT users, terwijl het nergens voor nodig is, want het betreft een simpele zoekvraag. Nu kan ik of (ook) een TR plaatsen, en vervolgens niks mee doen in de hoop dat het topic netjes door een modje gesloten zal worden, maar als er vervolgens niks gebeurt (TR feedback anyone? Al is het alleen al om te zien of je TR uberhaupt gelezen is), een (bot) antwoord in de vorm van een google link plaatsen in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh

neh

scorpie schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:49:
[...]

Het verschil tussen users die snappen hoe het werkt op GoT trekken de handleiding open wanneer iets niet werkt, en users die het niet snappen gaan lukraak topics openen met vragen die ze wellicht in de handleiding (en anders misschien wel heel simpel op internet) geantwoord hadden kunnen vinden. Dat is het verschil. Dat je als je iets nieuws koopt de handleiding niet open doet omdat je alle kabeltjes wel aan kunt sluiten en dergelijken, dat is triviaal. Het gaat er juist om wat users doen wanneer ze er niet uitkomen.
Het "new topic" knopje vinden is ook triviaal, daar heb ik geen policies of faq's voor nodig. Maargoed, mijn punt is dus dat het niet realistisch is om te verwachten dat elke nieuwe gebruiker de policy leest of een faq. Het is naar mijn mening dus ook niet fair om arrogant te reageren op deze mensen. Daarnaast heeft het ook nog eens geen nut. Mensen leren niks van afgebekt worden, ze krijgen alleen maar een hekel aan de community.
[...]

Soms moet het gewoon. Ik zie het ook gebeuren dat er topics geopend worden met simpele zoekvragen. Dan blijven reacties van "gevorderde users" zoals jij ze noemt, uit en plaatsen ze TR's (denk ik dus), maar dan ontstaat er vervolgens een zinloze discussie van andere net beginnende GoT users, terwijl het nergens voor nodig is, want het betreft een simpele zoekvraag. Nu kan ik of (ook) een TR plaatsen, en vervolgens niks mee doen in de hoop dat het topic netjes door een modje gesloten zal worden, maar als er vervolgens niks gebeurt (TR feedback anyone? Al is het alleen al om te zien of je TR uberhaupt gelezen is), een (bot) antwoord in de vorm van een google link plaatsen in het topic.
Heb je ook argumenten voor "soms moet het gewoon"? Ik kan ze namelijk niet vinden in de bovenstaande paragraaf. Lijkt mij dat de sturende functie van een normale gebruiker na een TR afgelopen is. Waarom heeft iedereen hier toch het gevoel dat ze er PERSE iets aan moeten doen? Waarom kan je het niet laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:06:
[...]

[...]

Jij komt met voorbeelden aan waar je reacties aanhaalt die volgens jou sturend zijn. Ik kom met een voorbeeld van een gebruiker die IMHO irritant bezig is, ter illustratie van wat ik bedoel. What's the difference?
offtopic:
Ben ik nu ook weer een wanne-be mod in jouw ogen? Had ik een topicreport moeten doen?
Jij bent een ontzettend irritante wanna-be mod ja. Had je dat zelf nog niet door dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Als je serieus wilt dat er 100% mod activiteit is zouden mods niet meer vrijwilligers moeten zijn maar moeten ze betaald worden en op vaste tijden werken :) Dat lijkt me nou net niet het beste plan :P
Wokschotel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:02:
[...]
Jij bent een ontzettend irritante wanna-be mod ja. Had je dat zelf nog niet door dan?
Dan gebruik je toch een tr knop als hij reageert. Hoef je ook niet ineens in dit topic op hem uit te vallen wat geheel niets doet aan de discussie gaande.

[ Voor 20% gewijzigd door disjfa op 03-01-2008 13:04 ]

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

disjfa schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:03:
[...]

Als je serieus wilt dat er 100% mod activiteit is zouden mods niet meer vrijwilligers moeten zijn maar moeten ze betaald worden en op vaste tijden werken :) Dat lijkt me nou net niet het beste plan :P
^ eens. Maar het komt dus wel voor dat modjes/admins ook vrije tijd hebben (bijvoorbeeld met kerst) en dat zijn juist tijden waarin je een aanwas ziet van nuttelozer topics door nieuw-geregistreerden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Een TR leidt niet altijd automatisch tot een actie. Ik ga er wel van uit (kan alleen voor mezelf spreken) dat een TR altijd wel door de modjes gelezen wordt. Soms wordt er echter (nog) niets mee gedaan of het op een andere manier opgelost. Of het topic is inmiddels zo verbeterd dat de TR achterhaald is.

Feedback is een aardig idee, maar ik denk nogal tijdrovend. Er zijn topics waar in korte tijd 5 of 6 TR's aan hangen.

Kunnen jullie nu eens ophouden met elkaar uitmaken voor wannabee-mod endergelijke?

[ Voor 9% gewijzigd door zomertje op 03-01-2008 13:09 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh

neh

zomertje schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:07:

Feedback is een aardig idee, maar ik denk nogal tijdrovend. Er zijn topics waar in korte tijd 5 of 6 TR's aan hangen.
Is een (automatische) leesbevestiging niet al voldoende om mensen te laten weten dat hun report niet in een zwart gat is verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Is het een probleem om te weten of je TR gelezen is of niet. Ik zie het meer als feedback. Als er vandaag niets mee gedaan word maar morgen dezelfde opstuur dan valt het wel meer op bij de crew.

En als de tr`s irritant zijn denk ik wel dat er feedback op komt :P

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

neh schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:11:
[...]

Is een (automatische) leesbevestiging niet al voldoende om mensen te laten weten dat hun report niet in een zwart gat is verdwenen?
Als je een TR doet, dan verdwijnt ie toch niet in een zwart gat?

Alg: Lees hier meer over de achtergrond en werking van TR's Topic Reports: hoe werken ze nou voor de user en de crew?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
Lustucru schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:43:
Afgezien van allerlei morele overwegingen kun je de zaak ook gewoon praktisch bekijken. Naast de absolute n00b topics en 'ik weet het niet dus dump ik een vraagje hier' is er een groot schemergebied aan topics die niet helemaal voldoen aan de policy maar ook niet direct met een slotje hoeven te worden gehonoreerd. Waar die grens exact ligt is afhankelijk van het subforum en de inzichten en beleid van de lokale crew.

Het blijft in alle gevallen laveren tussen policy en 'wat zijn het toch arrogante zakken bij T.net'. In de praktijk blijkt dat het meestal weinig oplevert als users elkaar op de policy gaan wijzen. Vandaar het beleid zoals het geformuleerd is mbt reageren in slechte topics.

Vooralsnog is het sturen in topics een typische taak voor een moderator. Ieder ander kan daar bij helpen dmv topicreports en SEM topics maar in de praktijk blijkt keer op keer dat het niet vruchtbaar is als gebruikers elkaar op de regels aanspreken. Het maakt het alleen maar lastiger. Als ik een PM aan het tikken ben en ondertussen wordt de gebruiker in het topic ook al de les gelezen door anderen dan wordt de kans dat die PM nog in goede aarde valt beduidend kleiner.

Wat ik weet van het regular concept is dat het in de praktijk gewoon niet werkte. Je krijgt een superuser met een onduidelijke status, zonder extra achtergrondinformatie en de kwaliteit van de moderatie als geheel werd er niet beter op. Baadt het niet dan schaadt het in dit geval wel. :)
Helemaal mee eens. Maar de vraag blijft dan staan: Hoe pak je dit aan als moderator?

Er wordt vaak gezegd dat een user die langer op GoT meedraait heus wel kan aangeven over hoe over de dingen die een beginnende user verkeerd doet.Dit is nu net het punt waar het verkeerd gaat. De beginnende user ziet niet of jij lang meedraait of dat jij ook net een nieuwe user bent. Hij weet ook niet of jij de faq's uit je hoofd kent. Op het moment dat een MOD hem aanspreekt op zijn post gedrag dan weet hij wel dat hij te maken heeft met een user die er verstand van heeft en de faq's kent.

Laat de topics die fout zijn gewoon over aan de mod's en ga er niet zelf achteraan.

Disjfa: de zelf waakzaamheid en zelf corrigeren zoals in het echt leven (nu niet meer) gebeurd kan je niet vergelijken met het Internet. Je mist daarvoor de non-verbale communicatie, je kan nooit hetzelfde zeggen als dat je op straat doet.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Dreamer schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:28:
[...]
Laat de topics die fout zijn gewoon over aan de mod's en ga er niet zelf achteraan.
Ok, jouw manier. Moeten alle "foute topics" weggewerkt worden door moderators en moet elke "slechte gebruiker" aangemoedigt worden door moderators?

Hoeveel werk denk je dat dat ongeveer is voor een mod. Bij een userbase waar dagenlijk een berg mensen bij komen?

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dreamer schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:28:

Er wordt vaak gezegd dat een user die langer op GoT meedraait heus wel kan aangeven over hoe over de dingen die een beginnende user verkeerd doet.Dit is nu net het punt waar het verkeerd gaat. De beginnende user ziet niet of jij lang meedraait of dat jij ook net een nieuwe user bent. Hij weet ook niet of jij de faq's uit je hoofd kent. Op het moment dat een MOD hem aanspreekt op zijn post gedrag dan weet hij wel dat hij te maken heeft met een user die er verstand van heeft en de faq's kent.
volgens mij is het juist een hele foute gedachte dat een bepaalde manier van beledigend of betuttelend reageren opeens wél toegestaan zou zijn bij 'oude gebruikers', 'regulars' of, zo je wil Moderatoren zélf...

Iedereen, en ja iedereen, dus ook Moderatoren zijn onderhevig aan dezelfde regels en dat is gewoon je net en behulpzaam naar anderen opstellen ..

en dat kan soms inhouden dat je iemand ook kunt helpen door hem te wijzen op iets dat in de 'veelgestelde Vragen' al staat vermeld, met een beleefde suggestie dat hij voor dat soort vragen inderdaad veelal het beste eerst dat soort documenten eerst doorleest ... niet om iemand te betuttelen, maar omdat dat de snelste weg naar het juiste antwoord is.

waar het gaat om het soms wat dringender corrigeren van gebruikers gaat, kunnen idd moderatoren dat beter doen, maar ook die zullen dat vrijwel nooit doen _in_ een topic als het gaat om persoonlijke zaken die enkel op die user betrekking hebben, maar daarvoor wordt juist altijd mail of PM gebruikt.

Verder, er is ook de activiteit van het 'sturen' van een topic... soms proberen gebruikers aan te zetten een bepaalde offtopic discussierichting te laten rusten of wat meer respect te tonen...
daarvoor kunnen Mods wat extra middelen benutten, zoals de Topicwaarschuwing of modbreaks én het ingrijpen in posts van anderen...
Dat is een reden om zoiets over te laten aan anderen...

Maar het is vrijwel niet te voorkomen dat je vroeger of later als gebruiker zelf ook wel je bezighoud met 'meta-discussies of -opmerkingen'... posts die deels ook gaan over 'hoe iemand anders zich te gedragen heeft'...
Ik vind dat zelf eigenlijk ook een erg lage en meestal nutteloze post-wijze die als user weinig zin heeft en meestal enkel een topic verder doet ontsporen (bepaalde topics in NSTM of W&L hebben wel eens de neiging meer dan 60% te gaan over zulke 'meta-discussies'... vooral of de andere poster zich wel aan de 'geldige netiquette houdt of zich al dan niet schuldig zou maken aan valse argumentatie of de good-old Godwinnetjes waarbij ikzelf het sterke vermoeden begin te krijgen dat de Wet van Godwin door Hitler persoonlijk is uitgedacht om zo z'n discussies te winnen)...

het is edoch domweg contra-productief om nóg een regeltje in te stellen 'dat dat niet mag'... omdat het enige effect dat je dan zou kunnen zien is dat de ene gebruiker opmerkt dat de andere gebruiker fout is omdat hij zich als wannabee-mod opstelt als hij opmerkingen maakt over de discussieerstijl van de ander.. wat resulteerd in zo'n 'eeuwige-cirkel-Esscher-tekening, maar dan in woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

neh schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:44:
[...]
Ik begrijp die hele houding echt niet. Gaat er iemand dood als dat topic niet PER DIRECT gesloten kan worden? Vergaat de wereld? Klik het weg en negeer het, dan is het verhaal over.
Kijk eens in CSL bijvoorbeeld. Een niet toegestaan topic wordt geopend en tóch komen er vaak >20-30 reacties voordat de moderator voorbijkomt. Ik maak alleen nog maar een TR aan maar soms denk ik weleens de beuk erin. 't Is dat ik mezelf meestal wel onder controle heb.
[...]
Voor ingrijpen zijn geen extra rechten nodig. Als je echt het beste voor hebt met die gebruikers dan kun je als gewone poster ook prima een aantal bruikbare reacties plaatsen.
Nee, je kunt/moet juist geen nuttige reactie plaatsen, en daarbij gelijktijdig een gebruiker op weg helpen, als het topic sowieso geen lang leven beschoren is.

Er is maanden lang gezeverd over hoe, wat en waarom in CSL en uiteindelijk is er een beslissing genomen. Om dit te benadrukken moest er alerter worden gereageerd maar dat wil niet vaak genoeg lukken. Juist en vooral dáár zie je de wannabee modreacties die soms echt treurig zijn.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
disjfa schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:34:
[...]

Ok, jouw manier. Moeten alle "foute topics" weggewerkt worden door moderators en moet elke "slechte gebruiker" aangemoedigt worden door moderators?

Hoeveel werk denk je dat dat ongeveer is voor een mod. Bij een userbase waar dagenlijk een berg mensen bij komen?
Ho wacht, met deze opmerking ga je het beleid veranderen. Users zijn er om te reageren op topics en kunnen in het geval van een verkeerd topic een TR sturen. Moderators zijn er om de users die iets verkeerd hebben gedaan terecht te wijzen (uiteraard op een nette manier). Het moet niet zo zijn dat users andere users (op een nette manier) terecht gaan wijzen. Als de mod's het niet aankunnen zullen er meer aangesteld moeten worden.
het is edoch domweg contra-productief om nóg een regeltje in te stellen 'dat dat niet mag'... omdat het enige effect dat je dan zou kunnen zien is dat de ene gebruiker opmerkt dat de andere gebruiker fout is omdat hij zich als wannabee-mod opstelt als hij opmerkingen maakt over de discussieerstijl van de ander.. wat resulteerd in zo'n 'eeuwige-cirkel-Esscher-tekening, maar dan in woorden.
een wijze user gebruikt een TR en laat het daar bij. Mocht het echt hoog nood hebben kunnen ze in SM een topic openen

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamer op 03-01-2008 14:07 ]

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Dreamer schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:05:
[...]
Users zijn er om te reageren op topics en kunnen in het geval van een verkeerd topic een TR sturen. Moderators zijn er om de users die iets verkeerd hebben gedaan terecht te wijzen (uiteraard op een nette manier). Het moet niet zo zijn dat users andere users (op een nette manier) terecht gaan wijzen.
In dat princiepe hoeven moderators niet eens langs te komen in topics. Aangezien als er niet in gerageerd word de topics vanzelf weg dwalen en nooit iemand in zal terugkomen.

Ik ben het totaal met je eens dat als dat zou kunnen ik het zeer graag zie gebeuren. Alleen denk ik dat dat eerder een utopie is die we nooit zullen tegen komen omdat users maar gewoon users zijn.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Dreamer schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:05:
Het moet niet zo zijn dat users andere users (op een nette manier) terecht gaan wijzen. Als de mod's het niet aankunnen zullen er meer aangesteld moeten worden.
Het op een nette manier elkaar bijsturen daar waar het nodig is heeft 0,0 met het modschap te maken, dat is iets waar een wat voor een ieder geldt. Wanneer een user de moeite neemt om een andere (nieuwe) gebruiker op een normale en hulpvaardige manier bijstuurd dan heeft dat te maken met betrokkenheid, niet met modgedrag. Moderators zijn er ook voor, maar hebben net wat meer tools tot hun beschikking voor wanneer dat nodig is. Maar dat wil niet zeggen dat de reguliere gebruikers achterover kunnen gaan leunen en enkel een TR neerplempen. Andere users helpen, op techgebied of met forumgebruik, is daar waar een forum om gaat. Enkel gaat het hier niet om of een user zoiets wel moet doen, maar gaat het om de manier waarop... Dat is de kern van deze discussie. Want wanneer een ieder het op een normale en geduldige manier zou doen dan zou deze discussie niet zijn gestart... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
disjfa schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:09:
[...]

In dat princiepe hoeven moderators niet eens langs te komen in topics. Aangezien als er niet in gerageerd word de topics vanzelf weg dwalen en nooit iemand in zal terugkomen.

Ik ben het totaal met je eens dat als dat zou kunnen ik het zeer graag zie gebeuren. Alleen denk ik dat dat eerder een utopie is die we nooit zullen tegen komen omdat users maar gewoon users zijn.
Dit is zeker een utopie. Er zullen altijd users blijven die die mensen proberen te helpen. Daarom zijn er moderators om die topics af te sluiten en de grenzen van het toelaatbare aan te geven.
Han schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:12:
[...]

Het op een nette manier elkaar bijsturen daar waar het nodig is heeft 0,0 met het modschap te maken, dat is iets waar een wat voor een ieder geldt. Wanneer een user de moeite neemt om een andere (nieuwe) gebruiker op een normale en hulpvaardige manier bijstuurd dan heeft dat te maken met betrokkenheid, niet met modgedrag. Moderators zijn er ook voor, maar hebben net wat meer tools tot hun beschikking voor wanneer dat nodig is. Maar dat wil niet zeggen dat de reguliere gebruikers achterover kunnen gaan leunen en enkel een TR neerplempen. Andere users helpen, op techgebied of met forumgebruik, is daar waar een forum om gaat. Enkel gaat het hier niet om of een user zoiets wel moet doen, maar gaat het om de manier waarop... Dat is de kern van deze discussie. Want wanneer een ieder het op een normale en geduldige manier zou doen dan zou deze discussie niet zijn gestart... :)
Ik denk dat hier nu net het probleem zit. Het is heel lastig om als user een andere user bij te sturen. Heel snel wordt dit gezien als bet weterig & onbeleefd. Ook al is dit niet de bedoeling van die desbetreffende user. Het probleem is dat je de non-verbale communicatie tussen beide personen mist, dit is de communicatie die je nodig hebt om aan te geven dat je alles goed bedoeld.

Een moderator heeft op een forum een compleet andere status,zeker voor beginnende users. Dit zijn de mensen waarvan je accepteert dat ze je bijsturen, daar zijn ze ten slotte voor aangesteld.

Het lijkt erop dat iedereen het er over eens dat de botte users aangepakt moeten worden en dat dit ook gebeurd.

Het gaat in dit geval om de bijsturende users die dit op een nette manier doen, wat doe je daarmee?

in mijn opinie moet je ook die aanpakken en wel om 3 gevallen:
1. heb ik hierboven al gezegd, het komt heel snel over als bet weterig en onbeleefd
2. Door deze groep toe te staan is de stap een stuk kleiner om echt onbeleefd te zijn
3. Het wordt voor moderators deste lastiger om een grens te trekken bij het toelaatbare en het ontoelaatbare

[ Voor 61% gewijzigd door Dreamer op 03-01-2008 14:22 ]

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dreamer schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:15:
[...]
Dit is zeker een utopie. Er zullen altijd users blijven die die mensen proberen te helpen. Daarom zijn er moderators om die topics af te sluiten en de grenzen van het toelaatbare aan te geven.
De crew is er ook om een omgeving te handhaven waar de users graag komen. Zie het als de beveiliging in een drukke kroeg, meestal hoef je niets te doen maar soms moet je iemand bijsturen of eruit gooien ;) .

Het eerder genoemde CSL begon steeds erger te worden met n00b-boodschappenlijstjes (zeker als het vakantiegeld werd uitgekeerd), wat tot veel klachten van de "regulars" leidde, en een sloot aan baggertopics die ook nog eens ontspoorden als zo'n TS dan klaagde dat hij toch recht had op hulp. Gelukkig is de CSL policy na lang praten aangescherpt, en is een TR met "boodschappenlijstje" nu vaak genoeg en worden er een paar keer per dag topics op slot gedaan. Dit gaat samen met een uitgebreidere FAQ, die mensen echter nog steeds weigeren te vinden... Klinkt hard, en er zullen vast wel een paar "waardige" topics zijn weggevallen, maar anders was CSL voor veel van de mensen op de negeerlijst gekomen, en dat zou ook weer zonde zijn. De [Ervaringen] topics kunnen namelijk wel heel goed zijn, zolang ze niet misbruikt gaan worden door luie users.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik kan zeer zeker een user sturen middels posten van een reply. En dan ook nog op een manier dat het geaccepteerd wordt en als hulpzaam wordt ervaren. Dat is echt enkel een kwestie van normaal en uitgebreid posten, hier en daar een vriendelijke smiley en laten zien hoe men zelf iets had kunnen achterhalen. Niet enkel zeggen dat een user zelf moet zoeken maar ook laten zien hoe en waar. Niet enkel met de FAQ gaan schermen, maar praktijkgericht helpen. Het is mijn ogen weinig moeite om én het probleem op te lossen en de user aan te geven hoe hij of zij de volgende dit zelf kan opzoeken... Nogmaals, alles valt en staat met de manier waarop, that's it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[b][message=29357926,noline]Dreamer schreef op donderdag 03 januari

in mijn opinie moet je ook die aanpakken en wel om 3 gevallen:
1. heb ik hierboven al gezegd, het komt heel snel over als bet weterig en onbeleefd
2. Door deze groep toe te staan is de stap een stuk kleiner om echt onbeleefd te zijn
3. Het wordt voor moderators deste lastiger om een grens te trekken bij het toelaatbare en het ontoelaatbare
Ik vind dat je die juist niet moet aanpakken. Natuurlijk moet je de onbeleefde reacties aanpakken, maar users die behulpzaam reageren en zorgen dat de topics netjes verlopen door fatsoenlijk te reageren moet je gewoon hun gang laten gaan. Nieuwe users zijn er alleen bij geholopen en de mods hebben minder werk om puin te ruimen omdat en topic niet omzeep geholpen wordt.

En dat de grens naar onbeleefd reageren kleiner wordt is niet waar denk ik, als users onbeleefd zijn doen ze dat toch wel en mensen die altijd beleefd zijn doen dat niet in 1 keer niet meer omdat ze beleefd mogen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Wat begrijpen de meesten hier niet aan het woord "community"?

Community betekent dat wij de users, mods en andere hulpdiensten een gemeenschap vormen. Één van de kenmerken van een gemeenschap is nu juist dat iedereen elkaar helpt waar het kan. Dus ook elkaar wijzen op fouten en verwijzen naar informatie over hoe het wel moet.

Als alleen mods andere mogen wijzen op regels, faq's en andere hulpmiddelen hebben wij geen community meer maar een totalitair regime waarbij alleen de bevoegde personen iets kunnen en mogen doen. Wij, de users, zijn dan niets anders dat het klootjesvolk wat mag dansen naar de pijpen van de mods en andere powerusers. We zijn er dan alleen voor het vullen van de topics en that's it.

Als ik als beginnend gebruiker geen enkel antwoord krijg op mijn vraag en pas na een paar uur een modje mijn topic sluit voel ik me net zomin welkom als wanneer er een aantal botte reacties staan die roepen dat ik het fout doe. Mij op een normale manier te woord staan en een vriendelijke verwijzing naar wat regels en of faq's vind ik een stuk positiever overkomen.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Pagina: 1