Kunnen jullie alstublief een apart "het grote paypal ervaringen" topic openen ofzo, want ik lees hier 2 pagina's lang niets anders

Ga gauw beginnen en schrijf je ervaringen.
Wel, nu een 4-tal uurtjes gespeeld (tot en met de eerste bossfight, die je ook al in teasers gezien hebt) en mijn voorlopige conclusie: de beste jrpg die er op de 360 te krijgen is
Het begint vrij dunnetjes: na de intro moet je wat eenvoudige gevechtjes doen waarbij je niet veel meer moet doen dan "attack" kiezen aangezien je simpelweg niet meer skills hebt. Zodra je echter in de eerste grote stad komt en je met iedereen interactie krijgt begin je te zien hoe veelbelovend alles is. Het skillsysteem is zeer goed uitgedacht: het komt er op neer dat je al je vaardigheden moet "leren": ofwel van items, ofwel van iemand anders: je kan echter maar 1 skill tegelijk leren, dus dit moet je op voorrand plannen. Graphics zijn zeer goed: ik besefte eerst niet dat hij van de intro naar ingame overgegaan was totdat ik het combatmenu voor me kreeg. Personages zijn heel gedetailleerd en er is veel werk gestoken in de emoties van de personages.
Je weet ondertussen al dat je een onsterfelijk personage speelt dat al duizend jaar leeft. Hij is echter zijn geheugen kwijtgeraakt en soms ziet hij dingen die hem spontaan terug dingen doen herinneren waardoor hij begint te dromen. Deze dromen zijn hele mooie stukjes proza die tijdens het spel verteld worden. Heel wat leeswerk dat je kan overslaan als je een ongeduldige gamer bent, maar ze zijn zo ongelofelijk goed geschreven en slagen er bijna altijd in om emoties bij je los te weken. Het is wat vergelijkbaar met de intermezzo's in "Eternal Sonata", maar dan veel beter

.
Over de stemmen: Vele rpg gamers verkiezen hun stemmen in het Japans. Ik kan het niet genoeg benadrukken: KIES VOOR DE ENGELSE STEMMEN!
De Japanse tekst en stemmen zijn deze keer gebaseerd op de Engelse, en niet omgekeerd. Dit merk je zeer goed: Ik had eerst de Japanse stemmen geselecteerd en merkte dat de lipsyncing totaal niet overeenkwam. Ook klopten de ondertitels niet altijd met wat er gezegd werd (timing problemen). Ik besloot om de Engelse stemmen te proberen en ik was zeer aangenaam verrast: niet alleen is de lipsyncing hier perfect: De acteerkwaliteit van de Engelse stemmen is stukken beter dan de Japanse acteerprestaties! Het is van DragonQuest 8 (cor' blimey, mate!) geleden dat ik nog zo genoten heb van Engelse voice-acting. De personages komen hierdoor volledig tot leven en het is gewoon een plezier om de (talloze) cutscenes te bekijken.
Previews hebben het over framedrops en laadtijden. Framedrops vallen nog zeer goed mee. Als je Blue Dragon hebt gespeeld: het is ongeveer vergelijkbaar. Laadtijden...naar een gevecht gaan duurt enkele seconden, cutscenes echter doen je soms tot 15 seconden wachten vooraleer je ze te zien krijgt.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.