HD Weergave issues

Pagina: 1
Acties:
  • 3.266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 13:53
Beste Tweakers,

Ik zit met een inmiddels al langer lopend issue...

Ik wil graag voor het kijken van gedownloade HD content, een PCtje voor bij de TV. In eerste instantie begon ik met een Acer TravelMate 42** serie. Deze had ik analoog op mijn Samsung LE26M51 aangesloten. Het kijken van DVD en HD (720P) ging allemaal goed.

Omdat ik van werkgever ben gewisseld, moest ik de notebook inleveren. In de tussentijd zijn we overgestapt op de Samsung LE-40M86 FullHD TV.

Omdat we een klein PCtje wilde, kon ik tegen een goede prijs een Acer Aspire L100-250 miniPC kopen. Omdat ik vermoedde dat de CPU het weergeven van FullHD niet zou ondersteunen (1920x1080) heb ik daar destijds een AMD Athlon X2 4400+ ingezet. Resultaat was nul. Zelfs het weergeven van normale DVD's was niet mogelijk. Acer verkocht.

Omdat ik toch graag een kleine PC wil, heb ik (3 weken terug!) een Asus Pundit P2-M2A690G met onboard HDMi en de AMD 690G chipset en de ATI X1250 grafische chipset gekocht. De barebone voorzien van een Athlon X2 5200+ en 2048mb 800Mhz geheugen, 500GB WD harddisk en het Vista Ultimate OS. Het resultaat was zeker een verbetering ten opzichte van de Acer. Helaas bleek het nog niet voldoende. Bij het afspelen van .mkv (Pixar Short Movies) hapert het beeld nog met enige regelmaat. Dit geldt ook voor de WMVHD van de documentaire "Planet Earth".

Gisteren een Asus Terminator T3-M2NC51PV gekocht. Alle componenten van de Pundit overgezet, maar uitgebreid met een PCI-e x16 Sapphire Radeon HD2600XT 256MB. Resultaat: Hetzelfde als de Pundit! Bij het "pannen" van de camera, loopt het beeld niet mooi vloeiend. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. :?

Ik gebruik als players: PowerDVD Ultra, en Windows Media Player uit Vista. Tevens heb ik vanavond XP Pro geinstalleerd, met dezelfde players geprobeerd, wederom geen resultaat... Ik heb FFDShow als codec geprobeerd, evenals het Matroska CCCP Codec Pack. Ook heb ik op de site www.dbvportal.de een extra plugin gedownload, HDTV Pump... Niets lijdt tot een betere weergave...

Wat moet ik doen? Gebruik ik verkeerde players? Zijn de Pundit en de Terminator allebei niet goed genoeg voor de weergave van 1920x1080? Volgens de Asus site moet de Pundit dit toch redelijk kunnen handelen met de onboard chipset en grafische chipset. Dit geldt natuurlijk ook voor de Sapphire HD2600XT...

Help!!

Groeten!
Peter

Verwijderd

Avivo package geinstalleerd?

• ThAZiP
Jazeker. Bij de originele CD's zit de ATi CCC setup. Hierin wordt Avivo direct mee geinstalleerd. Tevens heb ik de laatste stuurprogramma's vanuit de ATi gedownload en geinstalleerd...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eens iets als VLC player, Media Player Classic of Zoomplayer.

Maar evengoed zouden PowerDVD en WMP zo'n bestand wel af moeten spelen met zo'n pc. Staat de processor op 100% te blazen?

• CounterDesk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-02 08:18
Misschien een hele rare suggestie hoor... Maar zou het probleem eventueel niet bij je TV kunnen liggen? De PC zou geen moeite moeten hebben met HD films...

("gekke invalshoeken zijn soms zo gek nog niet" - unknown)

Whenever life gets hard on you, remember this: there is nothing harder than pooping when you don't have to poop.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou eerst eens wat onderzoek doen voordat je allemaal nieuwe spullen koopt, dat had je nl een hoop geld kunnen schelen :)

Je videokaart zal in staat zijn HD-materiaal(HD-DVD en Bluray) te versnellen. Helaas kijk jij niet naar 'echt' HD materiaal, maar naar zgn HDrips. Deze worden geencodeerd met veelal x264 en deze kan nog niet hardwarematige worden gedecodeerd, dus moet je CPU dat allemaal doen. Kijk maar eens naar je CPU belasting als je een film afspeeld, deze zal 100% zijn.

De grote truuk zit m in de codecs die je gebruikt. Players als VLC kunnen x264 wel afspelen, maar gebruiken daar eigen softwarematige oplossingen voor die veel CPUcycles kosten.
Wat je nodig hebt is de juiste codecs op je pc en dan gaat alles prima werken. (op mijn AMD64 3200+ draait 720p x264 nog vloeiend.)

Wat ik gebruik:
CCCP codec pack
CoreAVC 1.6 voor x264
evt nog AC3Filter als je daar problemen mee hebt.

CoreAVC werkt subliem en scheelt je zo 30-40% aan CPU belasting.

Mocht je meer info willen, kan je altijd pmen

• ThAZiP
Kurios schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:31:
Ik zou eerst eens wat onderzoek doen voordat je allemaal nieuwe spullen koopt, dat had je nl een hoop geld kunnen schelen :)

Je videokaart zal in staat zijn HD-materiaal(HD-DVD en Bluray) te versnellen. Helaas kijk jij niet naar 'echt' HD materiaal, maar naar zgn HDrips. Deze worden geencodeerd met veelal x264 en deze kan nog niet hardwarematige worden gedecodeerd, dus moet je CPU dat allemaal doen. Kijk maar eens naar je CPU belasting als je een film afspeeld, deze zal 100% zijn.

De grote truuk zit m in de codecs die je gebruikt. Players als VLC kunnen x264 wel afspelen, maar gebruiken daar eigen softwarematige oplossingen voor die veel CPUcycles kosten.
Wat je nodig hebt is de juiste codecs op je pc en dan gaat alles prima werken. (op mijn AMD64 3200+ draait 720p x264 nog vloeiend.)

Wat ik gebruik:
CCCP codec pack
CoreAVC 1.6 voor x264
evt nog AC3Filter als je daar problemen mee hebt.

CoreAVC werkt subliem en scheelt je zo 30-40% aan CPU belasting.

Mocht je meer info willen, kan je altijd pmen
Hoi Kurios (En natuurlijk de rest),

Ik dacht me goed te hebben ingelicht en te laten hebben voorgelicht... Helemaal toen ik die Pundit kocht..

Hetgeen niet helemaal klopt in je verhaal is de CPU belasting. Tijdens het draaien van de WMVHD of de MKV bestanden, staat de CPU op een procentje of 48 ~ 50 te sleutelen. Niets meer... Ook niet in de grotere en zwaardere momenten van de film. Daarom vind ik het zo vreemd.

Morgen ga ik als eerst weer eens het CCCP pakket downloaden en de CoreAVC player proberen. (Momenteel staat de Terminator nog in elkaar, als dit leidt tot de oplossing voor 1080p vloeiende beelden, dan schroef ik wellicht die Pundit nog eens in elkaar om te kijken naar de resulaten op die PC, met de genoemde software.

Meer ideeën wellicht?

Groeten en dank!!
Peter

• Kurios
  • Niet online
Bij een dualcore processor betekent 50%belasting dat 1 core dus maximaal draait. De andere wordt dus niet gebruikt.(of ieg niet door dat proces) Vandaar waarschijnlijk de stotteringen.

Geeft je taksmanager wel 2 cores aan?
Nieuwste AMD drivers geinstalleerd?

• ThAZiP
Kurios schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:52:
Bij een dualcore processor betekent 50%belasting dat 1 core dus maximaal draait. De andere wordt dus niet gebruikt.(of ieg niet door dat proces) Vandaar waarschijnlijk de stotteringen.

Geeft je taksmanager wel 2 cores aan?
Nieuwste AMD drivers geinstalleerd?
Jep, automatisch twee cores, geen drivers geïnstalleerd.. Je kan in de taskmanager ook de twee cores afzonderlijk zien, de waardes liggen bij beiden gelijk in "gebruik" tijdens HD weergave..

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52
ThAZiP schreef op maandag 17 december 2007 @ 01:31:
[...]

Jep, automatisch twee cores, geen drivers geïnstalleerd.. Je kan in de taskmanager ook de twee cores afzonderlijk zien, de waardes liggen bij beiden gelijk in "gebruik" tijdens HD weergave..
je kan nog effe bij AMD het proggie dual core optimiser downloaden.
Of het helpt. dusrf ik niet te zeggen, maar je kan het altijd proberen.

Heb zelf een X2 4400+, met 2Gb geheugen en een nvidia 6800GS, kan gewoon Full HD afspelen. (wel op de monitor.)
Dus neem aan dat je configuratie het makkelijk zou moeten kunnen trekken.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hier 2 media center pc's met een x2-3800 en de onboard ati X1250. Gaat uitstekend met hd content. Draai coreavc, haali media splitter, ffdshow (daarin h264 op disable zetten want dat doet coreavc) + ac3filter.

Ook vervelend is bij ati dat je dvd's er, afhankelijk van je hardware config, er niet al te best uitzien met smearing/ghosting problemen. Daar heb ik dit voor gevonden en toegepast. Werkt prima, denk niet dat het wat doet voor HD content :

1. Start "regedit"

2. Look in HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DEVICEMAP\VIDEO and find the GUID (number between the {} brackets) located in the key \DEVICE\VIDEO3 (with XP it was always \DEVICE\VIDEO0, but it seems Vista does things a little differently).

3. Using the GUID from above go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video\{GUID}\0000\UMD\DXVA.

4. Add the string value "TRDenoise" with the value "0" to fix the ghosting issue and greatly improve the video quality (if you're having the ghost/smearing issue). Note with XP you had to create a DWord with TRDenoise (plus its in in a different registry location) and with Vista you must use a string value to make this work.

5. Add the string value "DXVA_DetailEnhance" with the value "0" to turn off the excessive edge enhancement (if this bothers you).

6. If you want to attempt to turn on DXVA for WMV (GPU hardware acceleration for video decoding), delete "DXVA_WMV" and recreate "DXVA_WMV" as a binary value and give it the value "31 00". In my case it didn't make any difference though (still no hardware acceleration).

7. If you want to use the Catalyst Control Center (CCC) to enable and disable DXVA for WMV (which allows you to set DXVA_WMV line above), go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video\{GUID}\0000 and change the value for the key "DXVA_WMV_NA" to "0". After this you need to restart the Catalyst Control Center using the start button on the lower left of the screen; executing "All Programs\Catalyst Control Center\Restart Runtime". Now you'll find a Windows Media Acceleration button in "Video, All Settings" within CCC.

Hoop dat je er wat aan hebt !

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat helemaal niet over videoplanken of beeldkanonnen, maar over consumentenvideo, en dan nog meer de softwarekant.

Ik move iig naar Consumentenvideo, maar misschien dat het ook daarvandaan naar CSA gaat...

Move VB -> VID

Inhoudelijk: als CPU usage niet je bottleneck is zou ik eens goed naar je storage subsystem kijken. Heb je wel DMA actief op je HDD bijvoorbeeld? Heb je ueberhaupt je chipsetdrivers geinstalleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 17-12-2007 08:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kurios schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:31:
Kleine opmerking, de ATi/AMD HD2xxx serie grafische kaarten en de opvolgers hiervan kunnen dit prima hardware matig afhandelen zonder dat de (Host) CPU belast wordt. Ik geloof dat Bvidia kaarten vanaf de 8500/8600 dit ook zouden moeten kunnen. Sterker nog de next generatie onboard GPU's van ATi/AMD, welke al practisch voor de deur staan, zullen waarschijnlijk ook dusdanig uitgerust zijn dat het hardwarematig versnellen van HD content mogelijk is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kurios
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:21:
[...]

Kleine opmerking, de ATi/AMD HD2xxx serie grafische kaarten en de opvolgers hiervan kunnen dit prima hardware matig afhandelen zonder dat de (Host) CPU belast wordt. Ik geloof dat Bvidia kaarten vanaf de 8500/8600 dit ook zouden moeten kunnen. Sterker nog de next generatie onboard GPU's van ATi/AMD, welke al practisch voor de deur staan, zullen waarschijnlijk ook dusdanig uitgerust zijn dat het hardwarematig versnellen van HD content mogelijk is.
HD content ja, maar x264 en WMV betwijfel ik. Ik heb zelf een8500GT geprobeerd om dat hardwarematig te doen. Dat werkt idd, maar behoorlijk buggy. Alleen onder Vista, alleen met speciale MediaPlayerClassic en alleen 720p. En dan nog met stotterend beeld omdat er maar max 20fps oid wordt getoond.
Volgens mij had ik ook gezegd dat het nog niet versneld werd. Nieuwere kaarten weet ik dus niet, want die heb ik nog niet :)
[...]

Als ze allebei 50% draaien, dan heb je gewoon maximale CPU belasting en ligt het toch echt wel daaraan. Maak anders eens een print-screen van het afspelen van x264 bestand met en zonder CoreAVC.

[ Voor 43% gewijzigd door Kurios op 17-12-2007 10:44 ]

• Leonrsv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 14:34
Probeer reclock eens. Deed bij mij wonderen.

• ThAZiP
Hi Jongens,

Super bedankt voor de reactie's.

@ Moderator -> Sorry voor de verkeerde locatie.

Ik ga vanavond de tips van Kurios proberen, en laat jullie daarna direct weten wat het resultaat is. Dit geldt tevens voor de super uitleg van HaseMike. (Draai jij trouwens op monitoren, of net als ik via HDMi op een FullHD LCD TV?)

Groeten!
Peter

Verwijderd

Volgens mij is CoreAVC PRO het enige wat allebei de cores gebruikt. Of niet?

Probeer eens Media Player Classic met wat codecs.

Ik las in andere topics dat ze met een 5200+ alles in 1080p konden draaien, behalve de eerste aflevering van Planet Earth en dan het stukje met die vogels.

Kijk eens in deze topics;
Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid
[Ultra Laag Verbruik]PC voor HTPC/Download/Server

Hopelijk heb je er wat aan!

ps. ik heb ongeveer hetzelfde systeem als jij hebt besteld (5200+, 690G chipset, 2GB ddr2), dus hopelijk krijg je het allemaal werkend ! ;)

• ThAZiP
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:21:
Volgens mij is CoreAVC PRO het enige wat allebei de cores gebruikt. Of niet?

Probeer eens Media Player Classic met wat codecs.

Ik las in andere topics dat ze met een 5200+ alles in 1080p konden draaien, behalve de eerste aflevering van Planet Earth en dan het stukje met die vogels.

Kijk eens in deze topics;
[Ultra Laag Verbruik]PC voor HTPC/Download/Server

Hopelijk heb je er wat aan!

ps. ik heb ongeveer hetzelfde systeem als jij hebt besteld (5200+, 690G chipset, 2GB ddr2), dus hopelijk krijg je het allemaal werkend ! ;)
Haha, ik laat het je weten, dank voor je tips!

• Kurios
  • Niet online
ThAZiP schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:54:
(Draai jij trouwens op monitoren, of net als ik via HDMi op een FullHD LCD TV?)
Op wat voor monitor je draait moet echt helemaal niet uitmaken. Kost je evenveel CPU cycles.! Het enigie wat evt kan verschillen is de resolutie die je draait.

• ThAZiP
Kurios schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:24:
[...]

Op wat voor monitor je draait moet echt helemaal niet uitmaken. Kost je evenveel CPU cycles.! Het enigie wat evt kan verschillen is de resolutie die je draait.
Nou.....

We zijn weer wat verder gegaan. Ik heb geinstalleerd:
- CoreAVC Professional
- ffd Show

Beide bestanden (.mkv en .wmv(hd)) afgespeeld. Resultaat nog slechter dan voorheen... Zie screenies voor de CPU Usages:
CPU Usage bij WMVHD via WMP:
http://home.concepts.nl/~...eenie%20.WMVHD%20file.jpg

CPU Usage bij .MKV via WMP:
http://home.concepts.nl/~pc120092/Screenie%20.MKV%20file.jpg

GPU Usage bij beide is gelijk, namelijk:
http://home.concepts.nl/~...iviteit%20.MKV%20file.jpg

Toen heb ik ffdshow gedeinstalleerd en de CCCP geinstalleerd.

Resultaat is wat beter. Tijdens het spelen van WMVHD en .MKV in Windows Media Player Classis, stijgt het CPU gebruik naar 48~50%. Het speelt vloeiender (ongeveer even goed als voorheen, maar dus nog steeds niet heerlijk vloeiend tijdens lastige draaien in de camera :(

Zucht..........

Verwijderd

Misschien beetje raar idee, maar bij mij lopen filmpjes soepeler in MediaPortal dan daarbuiten (P4 3,0GHz..)
Media Portal erg mooi alternatief voor Windows Media Center

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Omdat ik vooral afspeel op een laptop met een 1280x800 resolutie of een 1280x960 beeldscherm ben ik meer van de 720p. Mijn X2 4600+ heeft er absoluut geen moeite mee om 2 720p video's op 2 beeldschermen tegelijk vloeiend weer te geven. (Met een 3e erbij blijft het vloeiend, maar er is geen ruimte meer op de schermen.) Een testje met een 1080p wmv teruggeschaald naar 1280x720 geeft ook geen problemen op dezelfde CPU. Ik gebruik geen GPU-acceleratie. Dan krijg ik toch het gevoel dat de aangegeven specificaties best wel een 1080p video vloeiend moeten kunnen tonen.

edit: ok, dat was al duidelijk zo te zien...
[...]

Ja, dat kan zomaar. Bij het gebruik van "1 core" kan dit nog steeds over beide cores verdeeld worden. Als beide op 50% draaien, wil dat nog steeds zeggen dat de applicatie slecht "1 core" gebruikt. Dit omdat je OS het toch over de cores verdeelt.

[ Voor 35% gewijzigd door jvo op 17-12-2007 23:02 ]

• Kurios
  • Niet online
Weet je zeker dat CoreAVC wordt gebruikt? Wat voor icoon zie je onderin je taakbalk en met rechtsmuis wat wordt daar aangegeven welke codecs worden gebruikt? Klik dan op het FFDshow icoontje.

Ik zie je CPU belasting en deze ligt rond de 20-25% wat gewoon goed te noemen is.

Ik neig nu naar het geluid. Hoe heb je dit aangesloten? via SPDIF(digitaal)? Probeer daarvoor eens AC3Filter. Nu zie ik dat FFDshow wordt gebruikt.
Ik heb het zelf ook wel eens gehad dat het beeld niet lekker liep en dat dit uiteindelijk aan het geluid lag.

Maar de film loopt wel vloeiend, maar alleen als de camera beweegt stottert hij. Hoe loopt het geluid? Wel vloeiend?

[ Voor 17% gewijzigd door Kurios op 17-12-2007 23:31 ]

• ThAZiP
Ik heb het geluid momenteel inderdaad nog niet aan gehad, dat zal ik morgen zeker proberen... Het blijft toch raar dat de GPU belasting zo laag is.. Dat moet toch hoger kunnen / moeten...

Ik vind het allemaal maar kut hoor... Heb inmiddels drie PC's versleten en ben nog geen reet verder... Ik zal van de week eens een 8600 Silent meenemen van 't werk en kijken wat die presteert icm. PureVideo...

Verwijderd

Die mkv's zullen waarschijnlijk niet veel verandering in de gpu belasting brengen. Bij mij doet de 8500GT vrij weinig tot niks bij mkv's, zal wel door die x264 codec (of encoder, snap het ook allemaal niet meer) liggen.

Heb er nu redelijk wat over gelezen en volgens mij komt het er op neer dat de 8x00 van Nvidia en de 2x00 van Ati alleen helpen bij het afspelen van orginele HD-DVD's en Blu-Rays en als je toevallig een gedownloade versie hebt die niet dat x264 heeft...

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@ThAZiP

Misschien heeft het gewoon niets te maken met je hardware maar erger je aan het 24p probleem. ( 24p weergave een struikelblok? )
Met name panning kan het er soms heel erg beroerd uitzien.
Probeer eens een 30FPS 1080p filmpje af te draaien. (tip: microsoft heeft een aantal 1080p 30fps HDWMV filmpjes ergens online staan)

• ThAZiP
Madshark schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:44:
@ThAZiP

Misschien heeft het gewoon niets te maken met je hardware maar erger je aan het 24p probleem. ( 24p weergave een struikelblok? )
Met name panning kan het er soms heel erg beroerd uitzien.
Probeer eens een 30FPS 1080p filmpje af te draaien. (tip: microsoft heeft een aantal 1080p 30fps HDWMV filmpjes ergens online staan)
Hi Madshark,

Dat zou natuurlijk kunnen... Ik zal vanavond ook eens proberen om de XBOX een WMVHD bestand (Planet Earth) te laten afspelen. Als het beeld dan alsnog schokt, dat weet ik inderdaad dat het wellicht de TV is waaraan het ligt.

Dank voor je tip!

Groeten!
Peter

• ThAZiP
Inmiddels een Asus 8600 GT Silent meegenomen... Jammer genoeg past deze niet in het kleine huisje van de Terminator. Omdat het een Silent Cooled versie is, dient ie twee sloten te bezetten... Dat gaat in de Terminator helaas niet...

Ik ga zometeen daarom de drivers maar opnieuw installeren, en daarna afvragen wat de oplossing is...

Iemand nog wilde ideeën / oplossingen?

Verwijderd

Ik speel Planet Earth af via mn PS3 (op Blu-Ray dus), maar ik zie ook een lichte schokkerigheid als je zo'n overview shot ziet waar ze langzaam over de bergen gaan. Dit ligt volgens mij gewoon aan dat 24p.. Ik speel alles af op een 42PV70.

• Kurios
  • Niet online
Zie je dat licht schokkende ook op je gewone monitor?
Heb je ook al geprobeerd je TV via DVI of VGA aan te sluiten als dat mogelijk is?

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb met CCCP + CoreAVC + laatste avivo drivers + ffdshow filter voor h264 uitzetten in settings 1080P met 10Mb/s draaien op een Dual core 2.1Ghz AMD. Dit in combinatie met een onboard x1250. Vorige pogingen waren compleet gestand met 100% cpu usage, maar nu komt hij niet boven de 80% uit.

Ben er nu best tevreden over want had na eerdere pogingen niet verwacht dat ik het ooit draaiend zou krijgen met de onboard kaart die erop zit.

• Kurios
  • Niet online
REDFISH schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:10:
Ik heb met CCCP + CoreAVC + laatste avivo drivers + ffdshow filter voor h264 uitzetten in settings 1080P met 10Mb/s draaien op een Dual core 2.1Ghz AMD. Dit in combinatie met een onboard x1250. Vorige pogingen waren compleet gestand met 100% cpu usage, maar nu komt hij niet boven de 80% uit.

Ben er nu best tevreden over want had na eerdere pogingen niet verwacht dat ik het ooit draaiend zou krijgen met de onboard kaart die erop zit.
Nogmaals, die onboard kaart doet bij een x264 rip echt niets. Ookal zou je er een geforce4 of geforece8 kaart inprikken maakt dit niets uit. Vandaar dus ook de hoge CPU belasting.

Bij een HD-DVD of Bluray disc wordt de GPU wel gebruikt en zal je een aanzienlijk lagere CPU belasting hebben!

• ThAZiP
Tis een aardige tijd stil geweest, maar ik ben toch maar weer begonnen...

Resultaat is nog steeds klote... Ik heb de Terminator teruggestuurd en ben weer terug bij de basis. De Pundit P2-MA690..

Ik krijg het echt niet voor elkaar om de 1080p video's van o.a. Planet Earth goed te laten lopen.. Ik heb diverse dingen geprobeerd, maar het resultaat is nul..

Ik denk toch dat ik ergens bepaalde settings verkeerd heb staan... Of toch verkeerde software?! Ik weet het niet... Kan iemand zich nog eens buigen over dit probleem? _/-\o_

Mijn dank zal groot zijn als dit wordt opgelost...

Groeten.
Peter

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16

_Arthur

blub

ThAZiP schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:55:
Dat zou natuurlijk kunnen... Ik zal vanavond ook eens proberen om de XBOX een WMVHD bestand (Planet Earth) te laten afspelen. Als het beeld dan alsnog schokt, dat weet ik inderdaad dat het wellicht de TV is waaraan het ligt.
Heb je dit al geprobeert? Dus het eerste deel van de PlanetEarth afspelen op je Xbox.

Ik neem trouwens aan dat het bestand dat je probeert af te spelen deze naam heeft (of mischien iets langer): Planet.Earth.EPS01.HD-DVD.Remux.1080p.VC-1.DD51.DualAudio.ts

(Dit is het deel met het shot van de vogels die over vliegen in duizenden tegelijk).

Met mijn set heb ik specifiek bij deze shot ook last van judder (dit met een E2160 en 8500GT op een Sharp 37XD1E FullHD scherm).

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 12-01-2008 20:46 ]

• ThAZiP
Hoi Arthur,

Ik heb dat inderdaad ook geprobeerd.. Dat loopt stukken beter op de TV. Ik ben vandaag met wat andere settings bezig geweest, en het is nu veel erger dan voorheen... Audio stottert nu ook... Ik weet het allemaal niet meer..

Misschien morgen maar eens een schone XP installatie draaien en kijken wat de performance daarop is, ik draai nu op Vista Ultimate... Het is verschrikkelijk allemaal... Ik zit er bijna aan te denken om die hele PC op te doeken en er een mediastreamer voor te kopen... Bijvoorbeeld de Freecom WL-350...

Groeten.

Verwijderd

So you know, Planet Earth is een van de zwaarste films om af te spelen. In dit topic hebben enkele mensen deze versie getest en is er tot de conclusie gekomen dat je met een AMD X2 6000+ pas veilig zit qua Planet Earth 1080p

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Wat ik lees is ook dat je vooral bij het pannen schokkerig beeld hebt, dit kan zeer goed gewoon aan de content zelf liggen of aan het verschil in framerates waar de film is opgenomen en de tv het afspeelt, dit doen bepaalde X264 films bij mij namelijk ook.... hier is vrij weinig aan te doen (alhoewel het met een 1080p24 scherm al minder zou moeten zijn)

https://wren.co/join/Devian

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 21:19
Hele belangrijke factor die iedereen lijkt te vergeten:

Planet Earth is een BBC documentaire en derhalve gefilmd in 25 fps, 1080i/50 om precies te zijn. De judder kan dus ook nog veroorzaakt worden doordat de genoemde rip is omgezet naar een ander formaat (bijv. 1080p/30) of doordat je de refreshrate van de videokaart op (een veelvoud van) 30 Hz hebt staan ipv. op (een veelvoud van) 25 Hz.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• ThAZiP
Hé Jongens,

Wederom bedankt voor jullie reacties.. Ik ga zometeen toch de players nog maar eens opnieuw installeren... Ik heb het niet alleen tijdens Planet Earth, maar ook tijdens de Pixar Short's.. (Die animatie filmpjes van Pixar in HD formaat...)

Ik zal ook eens kijken naar de instelling qua refreshrate van de grafische adapter.... Misschien zit daar ook wel een issue... Daarnaast geloof ik niet dat de opnames van Planet Earth in 1080interlaced zijn opgenomen.. Dit zal toch zeker wel 1080progressive zijn....

Daarnaast zal ik toch eens kijken wat ik voor verbetering haal... Thanks voor de informatie!

Groeten!

• _Arthur

_Arthur

blub

jalumsx schreef op zondag 13 januari 2008 @ 09:41:
Hele belangrijke factor die iedereen lijkt te vergeten:

Planet Earth is een BBC documentaire en derhalve gefilmd in 25 fps, 1080i/50 om precies te zijn. De judder kan dus ook nog veroorzaakt worden doordat de genoemde rip is omgezet naar een ander formaat (bijv. 1080p/30) of doordat je de refreshrate van de videokaart op (een veelvoud van) 30 Hz hebt staan ipv. op (een veelvoud van) 25 Hz.
Wat je zegt is niet waar over deze serie.

De BBC Planet Earth HD serie is in 1080p24 gefilmed en staat op HDDVD of BluRay in VC1 formaat waarbij de bitrate gemiddeld meer dan 30Mbit/sec is.

Hier staat nog veel meer over het formaat waarin de BBC Planet Earth HD serie is gefilmed >klik<

Hierin wordt ook duidelijk het volgende vermeld:
Those of you with Blu-ray players capable of 1080 24 frame-per-second output (and displays able to utilize it) should be sure to select this setting over conventional 1080 60 Hz output to remove the distraction of 3-2 cadence judder from motion and scenery panning as this would further improve the naturalness of the picture.

• ThAZiP
Ik heb even gekeken en de refreshrate van de adapter staat op 60Hz. (Ofwel 1920x1080 @ 60Hz)...

Moet dit 50Hz worden?

• _Arthur

_Arthur

blub

Dat ligt dus geheel aan je brondmateriaal.

Is je bronmateriaal bijvoorbeeld 1080p30 dan 60hz. Is het 1080p25, dan 50hz enz.

• ThAZiP
Deze poging heeft helaas ook geen merkbare verbetering gebracht.. Wat wel lijkt op te vallen is dat de Planet Earth DVD's véél slechter lopen nadat CoreAVC geïnstalleerd is... Dat is toch enigszins vreemd...

• _Arthur

_Arthur

blub

CoreAVC is dan ook een H264 codec en tenzij je de Planet Earth serie in H264 hebt (wat mij uiterst zou verbazen) doet deze codec helemaal niets voor je om de Planet Earth series fatsoenlijk af te spelen.

Mischien kan je eens de bestandsnaam posten van de Planet Earth serie die je probeert af te spelen.

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 21:19
_Arthur schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:19:
[...]

Wat je zegt is niet waar over deze serie.

De BBC Planet Earth HD serie is in 1080p24 gefilmed en staat op HDDVD of BluRay in VC1 formaat waarbij de bitrate gemiddeld meer dan 30Mbit/sec is.

Hier staat nog veel meer over het formaat waarin de BBC Planet Earth HD serie is gefilmed >klik<

Hierin wordt ook duidelijk het volgende vermeld:

[...]
Hmm, da's bijzonder. Heeft de BBC dan voor de uitzending van deze documentaire een PAL speedup toegepast? Want ik kan je verzekeren dat het beeld van deze documentaire er op de BBC(HD) 100% smooth uitziet, zonder enige vorm van judder, en BBC-HD zendt toch echt uit in 1080i/50.

Overigens kan dat dus wel het probleem zijn van TS; ik weet zeker dat er op het Internet rips circuleren van Planet Earth die gemaakt zijn van de TV uitzending en niet van een HD-DVD of Blueray-disc. Deze zijn in 25 fps(of eigenlijk 50 Hz interlaced) en dat kun je niet lekker weergeven als je 30 of 60 Hz gebruikt als refreshrate.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• ThAZiP
De bestandsnaam is vrijwel dezelfde als die jij eerder postte... Het is een VC-1 versie. Er staat bij mij echter geen Remux achter...Zal het dan toch de CPU zijn die op deze content niet genoeg prestatie kan leveren?

• _Arthur

_Arthur

blub

ThAZiP schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:59:
De bestandsnaam is vrijwel dezelfde als die jij eerder postte... Het is een VC-1 versie. Er staat bij mij echter geen Remux achter...Zal het dan toch de CPU zijn die op deze content niet genoeg prestatie kan leveren?
Zet de affinity van je player eens zodat deze maar 1 core gebruikt en kijk eens hoeveel belasting dat veroorzaakt.

Zoek ook eens de 720p versie van deze serie en kijk eens of dat wel fatsoenlijk werkt.
Hmm, da's bijzonder. Heeft de BBC dan voor de uitzending van deze documentaire een PAL speedup toegepast? Want ik kan je verzekeren dat het beeld van deze documentaire er op de BBC(HD) 100% smooth uitziet, zonder enige vorm van judder, en BBC-HD zendt toch echt uit in 1080i/50.
We hebben het hier over het orgineel dat van de HDDVD afkomstig is.
Overigens kan dat dus wel het probleem zijn van TS; ik weet zeker dat er op het Internet rips circuleren van Planet Earth die gemaakt zijn van de TV uitzending en niet van een HD-DVD of Blueray-disc. Deze zijn in 25 fps(of eigenlijk 50 Hz interlaced) en dat kun je niet lekker weergeven als je 30 of 60 Hz gebruikt als refreshrate.
Volgens zeggen gebruikt ie dus het orgineel afkomstig van HDDVD, dat er rips circuleren vast en zeker :)

Geen gepimp met warez

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 17:38 ]

Verwijderd

Uh. Als je cpu usage gewoon laag is, en de framerate van de films gewoon op 23.976fps blijf en geen frames dropped (kan je allemaal bekijken in MPC) is het gewoon goed. Het zal nooit 100% scherp zijn met pannen omdat de framerate gewoon niet hoog genoeg is van films.

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:37:
Uh. Als je cpu usage gewoon laag is, en de framerate van de films gewoon op 23.976fps blijf en geen frames dropped (kan je allemaal bekijken in MPC) is het gewoon goed. Het zal nooit 100% scherp zijn met pannen omdat de framerate gewoon niet hoog genoeg is van films.
We hebben het over judder. Heeft weinig te maken met 'scherpte' tijdens pannen.

En pimpen met warez? Achja, ik wilde alleen zeker weten dat we aan het discussieren zijn over hetzelfde materiaal, aangezien dat met HD content cruciaal is. Anders dan ben je langs elkaar heen aan het praten als de een het over een 720p x264 rip heeft en de ander over het orgineel.

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:39
ik heb zelf de combinatie Panasonic 42TH-PV70 (plasma) en een MSI 3850, heb dezelfde serie van de BBC (download) HDDVD in zowel het WMV als het MKV bestand, krijg bij opnames uit de lucht ok een ietwat schokkerig beeld, uitgetest met veel mediaspelers maar het schokken blijft, het beste resultaat bij mij is afspelen met Media Player Classic.

• ThAZiP
Hi Dudes... Ik ga snel weer verder sleutelen (software) aan het systeem... Ik denk niet dat het puur aan de opnames ligt.. Er loopt gewoon een applicatie niet lekker.. .Welke weet ik niet precies... Tijdens het afspelen, loopt inderdaad één core op 100%, de andere loopt op zo'n 50% te draaien. Wellicht is toch voor het goed kunnen encoden van 1920x1080 een snellere CPU nodig... Het lijkt voor alsnog de enige goede verklaring.. Op de Xdoos360 is het beeld al stukken beter en minder last van judder.. (Nog niet helemaal geëlimineerd..)

Verwijderd

Check draaiende AV software. Bij was na heel veel zoeken AVG de boosdoener die de rem op het systeem zette. Zet zo ie zo ALLES uit wat je niet noodzakelijkerwijs nodig hebt...

Verwijderd

surfing john schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:24:
ik heb zelf de combinatie Panasonic 42TH-PV70 (plasma) en een MSI 3850, heb dezelfde serie van de BBC (download) HDDVD in zowel het WMV als het MKV bestand, krijg bij opnames uit de lucht ok een ietwat schokkerig beeld, uitgetest met veel mediaspelers maar het schokken blijft, het beste resultaat bij mij is afspelen met Media Player Classic.
Ik heb ook de 1080p HD formaten van Planet Earth gedownload, en bij mij loopt het beeld OPTIMAAL met het programma "Zoom Player": http://www.inmatrix.com/files/zoomplayer_download.shtml

Ik heb het over het .ts formaat hier.

Echter, het geluid hapert. Maar dit kan aan mijn geluidskaart liggen? Geen idee eigenlijk, moet ik nog eens uitzoeken...

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Sorry, ik heb geen ervaring met HD materiaal, maar is er niet net zo'n prog als gspot te vinden zodat we allemaal exact weten waarmee het geheel geencodeerd is en dus ook exact weten waarmee het goed te spelen zou moeten zijn?

Verwijderd

Ik heb eenzelfde probleem...

Wat draait er? Pentium 4, 3,6 ghz., HD2600XT, nieuwste avivo drivers e.d., CoreAVC, CCP en alles wat er mee wordt ingestalleerd

Ik heb heb een VC-1 1080p bestand van rond de 16 gig. Deze zou dus hardwarematig versneld kunnen worden door de videokaart. Als ik naar mijn processorbelasting bekijk, ligt deze op 50 a 60 procent. Dus dat zit wel wel goed. In het begin van de film (afhankelijk van welke player overigens) loopt het geluid achter of gaat snel stotteren, alsmede het beeld. Dat stottert enorm en lijkt soms in slowmotion weer te geven. Soms een paar seconden sneller, en dan weer enorm traag.

Ik heb diverse players geprobeerd, waarvan Media Player Classic het beste resultaat nog geeft.

Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe los ik het op? Het bestand is overigens wel een .mkv bestand. Afspelen in PowerDVD gaat om die reden niet. Soms kan je de truc uithalen op er .avi achter te zetten, maar dan hoor ik (in dit geval) alleen het geluid. Dus geen beeld.

Verwijderd

iemand?

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:23:
Ik heb eenzelfde probleem...

Wat draait er? Pentium 4, 3,6 ghz., HD2600XT, nieuwste avivo drivers e.d., CoreAVC, CCP en alles wat er mee wordt ingestalleerd

Ik heb heb een VC-1 1080p bestand van rond de 16 gig. Deze zou dus hardwarematig versneld kunnen worden door de videokaart. Als ik naar mijn processorbelasting bekijk, ligt deze op 50 a 60 procent. Dus dat zit wel wel goed. In het begin van de film (afhankelijk van welke player overigens) loopt het geluid achter of gaat snel stotteren, alsmede het beeld. Dat stottert enorm en lijkt soms in slowmotion weer te geven. Soms een paar seconden sneller, en dan weer enorm traag.

Ik heb diverse players geprobeerd, waarvan Media Player Classic het beste resultaat nog geeft.

Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe los ik het op? Het bestand is overigens wel een .mkv bestand. Afspelen in PowerDVD gaat om die reden niet. Soms kan je de truc uithalen op er .avi achter te zetten, maar dan hoor ik (in dit geval) alleen het geluid. Dus geen beeld.
Doet het geluid het dan wel goed?

Vaak ligt het stotterende geluid aan een brakke audiocodec. Probeer eens AC3Filter, die geeft bij mij het beste resultaat. Ik gebruik altijd SPDIF throughput, dan hoeft mijn CPU niets met het geluid te doen.

Verwijderd

Nee, het geluid gaat ook niet goed. In eerste instantie loopt het een aantal seconden achter. En later gaat het, netzoals het beeld, stotteren.

Ik krijg mijn vinger er niet op gelegd waar het probleem zit. AC3 filter heb ik geprobeerd, zo ook SPDIF troughput. Het moet iets met de codecs zijn, maar wat... Heb ook al eens alles gedeinstalleerd en één voor een de codecs geinstalleerd met tussentijd testen. Zonder goed resultaat. Het is dat CPU verbruik tegen de 60% aanloopt, anders had ik de oorzaak bij de CPU gezocht, maar dat lijkt niet zo te zijn...

Verwijderd

Ik heb zelf twee verschillende systemen draaien. 1 met core2duo6300 en een NVidia 7600GT kaart.
En 1 met AMD 5200 X2 en een ATI HD3450 kaart (met ASUS moederbord x1250 onboard die inmiddels is uitgezet). Beide systemen draaien op windows XP.

Ik had met beide sytemen veel problemen op mkv. 1080p (BBC PLanet EARTH AVC1 video met AC3 geluid op 24P) bestanden af te spelen.

Beide computers stonden vol met afspeelcodecs zoals CoreAVC en FFdShow, VLCLAN, Zoomplayer enz.

Voor het 1e systeem heb ik het probleem opgelost:

Ik heb uit wanhoop (betalen!) PureVideoHD van nVidia gedownload voor het eerste systeem EN Alle andere progs (CoreAVC en FFdShow, VLCLAN, Zoomplayer enz..) eraf gegooid of uitgezet.

En ja hoor, vloeiend speelt het nu af; geen hik-ups in het beeld meer, geen achterlopend geluid, nu wel gewoon perfecte weergave en geluid!

De mkv. bestanden spelen nu af via Windows mediaplayer 11 in combinatie met PureVideo.

Door Pure Video wordt de mkv content beter door de grafische kaart afgespeeld en minder door de processor. Let wel: deze C2D6300 processor zit nog steeds op het randje van z'n kunnen met gemiddeld 85-90% belasting, met pieken en dalen tussen 55 en 98%. Maar de processor gaat in ieder gevalOok het werkgeheugen heeft inclusief windows XP zo'n 1 GB nodig. Let op: je moet natuurlijk wel een grafische kaart hebben die met PureVideoHD overweg kan!

Het tweede systeem moet ik nog aan de goed aan de praat krijgen, en als ik daar ook uit ben laat ik weten hoe en of het goed werkt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 23:41 ]

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

paradoXical

The ParadoX

Ik zit ook met het probleem dat HD materiaal niet goed afgespeeld wordt, ik heb trailers van deze site geprobeerd:

http://www.drfoster.f2s.com/trailers_hd-dvd.shtml

1080p loopt met 4.5 beeldjes per seconde
720p loop vloeiend, stottert af en toe.

Wat ik gek vind is dat de CPU belasting bij 1080p niet op 100% uitkomt, maar blijft hangen op ~60% a 70%, je zou toch 100% belasting verwachen?
720p geeft een belasting van zo'n ~50%.

Hardware; P4 3.0, 1GIG ram en een GeForce 4200-ti en een audigy2, geluid via spdif. Hard disk is een samsung spinpoint 7200 rpm, UDMA5 / 32-bit data modus in bios.

Software: MPC met handmatige installatie van benodigde codec's.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

ParadoXical, zoals je kunt lezen heb ik hetzelfde probleem met sommig HD materiaal dat het beeld en geluid stottert, alsof de machine het niet trekt, terwijl m'n CPU niet hoger dan 65% komt... Het zou dus een andere oorzaak moeten hebben... maar ja... wat?

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:28:
Ik had met beide sytemen veel problemen op mkv. 1080p (BBC PLanet EARTH AVC1 video met AC3 geluid op 24P) bestanden af te spelen.

Beide computers stonden vol met afspeelcodecs zoals CoreAVC en FFdShow, VLCLAN, Zoomplayer enz.

De mkv. bestanden spelen nu af via Windows mediaplayer 11 in combinatie met PureVideo.

Door Pure Video wordt de mkv content beter door de grafische kaart afgespeeld en minder door de processor.
PureVideoHD ondersteund alleen VC-1 en H264. Bijvoorbeeld niet x264, waar toch veel bluray-rips in gecodeerd zijn. Mkv heeft er niets mee te maken, dat is alleen maar een container, net als bijvoorbeeld avi.
Hardware Decode Acceleration
Provides ultra-smooth playback of H.264, VC-1, WMV and MPEG-2 HD and standard-definition movies with minimal CPU use.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 04-03-2008 10:17 ]

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb een leuke domme vraag waar ik nergens het antwoord op kan vinden, ik heb echt gezocht :)
Ik ben nogal nieuw met dit HD spul dus :X

Ik zag dus wat series in h264 720i en ben dus wat gaan downloaden. Het punt is alleen dat het beeld zwart-wit afspeelt op de achtergrond. Het beeld is verdeeld in 4 gelijke blokken waar de film in elk blok ook afspeelt in groene of paarse waas.

Het is nogal een slappe computer, sempron 2500+ en onboard videokaart. Dit is met vlc, aparte codec pakketen etc. Niks lijkt dus te helpen maar ik hoop dat het niet aan de specs ligt, hij speelt immers wel vloeiend af :P

Op een andere computer, pentium 4 3.0ghz speelt het prima af met vlc. Dus ik neem aan dat ik de juiste software gebruik.

Weet iemand wat het specifieke rare beeld als oorzaak heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door BARACUS op 04-03-2008 11:33 ]

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ok, na veel frustratie bleek de onboard geheugen voor de videokaart op 8mb te staan in de bios :X
Ik had eerder schokkerig beeld verwacht ipv dit soort rare kleuren circus.
Pagina: 1