Ik ben nu een tijdje bezig met het bij elkaar zoeken van de meest geschikte componenten voor een PC die idle niet meer dan 40 watt verbruikt maar waar je toch nog een fijne HTPC (ondersteuning voor HD materiaal zoals 1080P H.264) van hebt en dus ook fluisterstil moet zijn, nu komen "fluisterstil" en "laag verbruik" over het algemeen vaak bij elkaar dus dat is mooi meegenomen. Nu probeer ik natuurlijk als echte Nederlander ook nog eens de laagste prijs te bereiken en wil ik niet veel meer dan 300 euro eraan uit gaan geven.
Al met al vind ik het een mooi streven en aangezien er nog niet echt een topic is voor zeer weinig verbruikende pc's wil ik dit topic ook graag als discussiepunt gebruiken, staat open voor alles zolang het maar gaat over weinig verbruikende hardware.
Wat ik zelf tot nu toe heb samengesteld:
Ik pak er een aparte grafische kaart bij voor de HD ondersteuning, is dit echter wel nodig?
Ik lees namelijk dit:
De H.264- en VC-1-codecs worden ondersteund, zodat hd-dvd- en blu-ray-schijfjes probleemloos afgespeeld kunnen worden; ook de dvd-weergave zou de processor maar amper belasten.
Daar ga je van twijfelen en het scheelt toch een paar Watt/euro's.
Levert het nog voordeel op een notebook DVD-fikker te nemen? Die zijn zuiniger met load gebruik neem ik aan maar daar kijk ik niet echt naar het moet vooral zo zijn dat ie zuinig is in idle en dat maakt voor de dvd-speler niet echt uit neem ik aan?
Welke cheap-ass voeding zal ik hierbij nemen die ook nog eens een rendement van 85% biedt?
Ik vind het een mooi set-upje (opmerkingen zeker maken!), de kast ga ik overigens zelf maken (zwart plexiglass
low profile en uit één stuk). En als het geheel draaiende is ga ik proberen om het geheel te undervolten, waar Watt's kunnen worden bespaart ga ik dat proberen (voor zover ik weet, mogelijk voor de CPU, grafische kaart en het geheugen(?)).
Ben benieuwd naar jullie reactie's en eventuele eigen ervaringen/ideëen voor een HTPC.
Al met al vind ik het een mooi streven en aangezien er nog niet echt een topic is voor zeer weinig verbruikende pc's wil ik dit topic ook graag als discussiepunt gebruiken, staat open voor alles zolang het maar gaat over weinig verbruikende hardware.
Wat ik zelf tot nu toe heb samengesteld:
- AMD Athlon X2 BE-2350 TDP 45 Watt € 78,91 20 Watt
- MSI K9AGM2-FIH, 690G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 63,51 15 Watt
- Club3D HD 2400 Pro Lowprofile €45,50 9 Watt
- PQI MAC41GUOE 1GB 1 reepje €27,85
- NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zilver) € 27,62
- Samsung SpinPoint M80, 160GB (5400rpm, SATA, 8MB) € 84,11 4,5 Watt
Ik pak er een aparte grafische kaart bij voor de HD ondersteuning, is dit echter wel nodig?
Ik lees namelijk dit:
De H.264- en VC-1-codecs worden ondersteund, zodat hd-dvd- en blu-ray-schijfjes probleemloos afgespeeld kunnen worden; ook de dvd-weergave zou de processor maar amper belasten.
Daar ga je van twijfelen en het scheelt toch een paar Watt/euro's.
Levert het nog voordeel op een notebook DVD-fikker te nemen? Die zijn zuiniger met load gebruik neem ik aan maar daar kijk ik niet echt naar het moet vooral zo zijn dat ie zuinig is in idle en dat maakt voor de dvd-speler niet echt uit neem ik aan?
Welke cheap-ass voeding zal ik hierbij nemen die ook nog eens een rendement van 85% biedt?
Ik vind het een mooi set-upje (opmerkingen zeker maken!), de kast ga ik overigens zelf maken (zwart plexiglass
Ben benieuwd naar jullie reactie's en eventuele eigen ervaringen/ideëen voor een HTPC.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West