[Ultra Laag Verbruik]PC voor HTPC/Download/Server

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:00
Ik ben nu een tijdje bezig met het bij elkaar zoeken van de meest geschikte componenten voor een PC die idle niet meer dan 40 watt verbruikt maar waar je toch nog een fijne HTPC (ondersteuning voor HD materiaal zoals 1080P H.264) van hebt en dus ook fluisterstil moet zijn, nu komen "fluisterstil" en "laag verbruik" over het algemeen vaak bij elkaar dus dat is mooi meegenomen. Nu probeer ik natuurlijk als echte Nederlander ook nog eens de laagste prijs te bereiken en wil ik niet veel meer dan 300 euro eraan uit gaan geven.

Al met al vind ik het een mooi streven en aangezien er nog niet echt een topic is voor zeer weinig verbruikende pc's wil ik dit topic ook graag als discussiepunt gebruiken, staat open voor alles zolang het maar gaat over weinig verbruikende hardware.

Wat ik zelf tot nu toe heb samengesteld:
  1. AMD Athlon X2 BE-2350 TDP 45 Watt € 78,91 20 Watt
  2. MSI K9AGM2-FIH, 690G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 63,51 15 Watt
  3. Club3D HD 2400 Pro Lowprofile €45,50 9 Watt
  4. PQI MAC41GUOE 1GB 1 reepje €27,85
  5. NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zilver) € 27,62
  6. Samsung SpinPoint M80, 160GB (5400rpm, SATA, 8MB) € 84,11 4,5 Watt
Ik zit nog met een aantal vraagjes:

Ik pak er een aparte grafische kaart bij voor de HD ondersteuning, is dit echter wel nodig?
Ik lees namelijk dit:
De H.264- en VC-1-codecs worden ondersteund, zodat hd-dvd- en blu-ray-schijfjes probleemloos afgespeeld kunnen worden; ook de dvd-weergave zou de processor maar amper belasten.
Daar ga je van twijfelen en het scheelt toch een paar Watt/euro's.

Levert het nog voordeel op een notebook DVD-fikker te nemen? Die zijn zuiniger met load gebruik neem ik aan maar daar kijk ik niet echt naar het moet vooral zo zijn dat ie zuinig is in idle en dat maakt voor de dvd-speler niet echt uit neem ik aan?

Welke cheap-ass voeding zal ik hierbij nemen die ook nog eens een rendement van 85% biedt?

Ik vind het een mooi set-upje (opmerkingen zeker maken!), de kast ga ik overigens zelf maken (zwart plexiglass :*) low profile en uit één stuk). En als het geheel draaiende is ga ik proberen om het geheel te undervolten, waar Watt's kunnen worden bespaart ga ik dat proberen (voor zover ik weet, mogelijk voor de CPU, grafische kaart en het geheugen(?)).

Ben benieuwd naar jullie reactie's en eventuele eigen ervaringen/ideëen voor een HTPC.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mobile proccessor met ULV en 5.5Watt TDP ?

Nadeel: rond de 1,1GHZ

b.v. Celeron M 423 met 5.5watt.
of Celeron M 353 ULV met 3 watt\

Edit : vervalt al direct. Denk niet dat die HD aan kunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
En daarnaast denk ik dat de prijs aan de hoge kant ligt zoals met bijna alle laptop onderdelen?
Leuke suggestie though.
AMD had wel eerst een 3600+ X2 EE (energy efficient) lees ik nu die een TDP hadden van 35 watt (:o) maar die werden helaas geleverd aan de grote fabrikanten anders zou dat een hele leuke optie geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Mag dit nou wel of niet !?! (dit = dit soort topics van wat moet ik kopen)

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ipazza schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:10:
Daar heb ik rekening mee gehouden en het is niet een echt "van wat moet ik kopen-topic" want daar ben ik al wel ongeveer over uit ben alleen benieuwd naar suggesties voor stroom/geld besparing en wat jullie ervaring is met laag verbruik systeempjes.
Daarnaast denk ik dat het gezien de huidige ontwikkelingen op het prestatie/watt-vlak een interessant discussie punt? Hoogste rendement prestaties uit een watt weten te trekken is best leuk.

Gaarne on-topic te reageren btw.

[ Voor 17% gewijzigd door bokkow op 17-07-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapzwans
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-09 11:39
bokkow schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:01:
I

Ik pak er een aparte grafische kaart bij voor de HD ondersteuning, is dit echter wel nodig?
Ik lees namelijk dit:
De H.264- en VC-1-codecs worden ondersteund, zodat hd-dvd- en blu-ray-schijfjes probleemloos afgespeeld kunnen worden; ook de dvd-weergave zou de processor maar amper belasten.
Als je geen videokaart bij dit systeem doet. Moet je wel een ander moederbord nemen. want je zal toch wel graag een hdmi aansluiting willen hebben.

edit: Foutje

[ Voor 1% gewijzigd door lapzwans op 18-07-2007 21:41 . Reden: fout gekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dhr Drikus schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:15:
[...]

Als je geen videokaart bij dit systeem doet. Moet je wel een andere moederbord nemen. want je zal toch wel graag een hdmi aansluiting willen hebben.
Gelukkig heeft dit moederbord dat ;).
Maar zitten die nieuwe UVD opties van ATi dus ook al in deze geintergreerde grafische X1250 chipset, hij heeft oude reeks naamgeveing maar wel HDMI zoals de nieuwe reeks kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
bokkow schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:10:
En daarnaast denk ik dat de prijs aan de hoge kant ligt zoals met bijna alle laptop onderdelen?
Leuke suggestie though.
AMD had wel eerst een 3600+ X2 EE (energy efficient) lees ik nu die een TDP hadden van 35 watt (:o) maar die werden helaas geleverd aan de grote fabrikanten anders zou dat een hele leuke optie geweest zijn.
Er zijn X2 3800+ met een TDP van 35w, onder andere Salland Automatisering en Alternate hebben die :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Jaap-Jan schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:21:
[...]
Er zijn X2 3800+ met een TDP van 35w, onder andere Salland Automatisering en Alternate hebben die :).
Hmmm ja nu zie ik het staan. En ik begin me nu af te vragen waar nog de meeste watt's van af te halen zijn, BE2350 heeft toch een kleiner procedee (Brisbane core)? Ik denk dat er al het uiterste uit die 3800 is gepersd en die BE2350 nog wel iets kan lijden? (Met een klein beetje meer prik kunnen ze namelijk makkelijk over de 3GHz komen heb ik gehoord en evenaren dan zelfs prestaties van de X2 6000...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goedkope 85% efficiënte voeding kun je wel vergeten dus verkijk je niet op de voeding want daar kun je waarschijnlijk het meeste rendement meehalen.
Dat een voeding 80+ is wil niet zeggen dat die ook efficiént is bij lage belasting,sommige zitten dan al in 60-70%.

Je kan beter 2x512Mb nemen zodat je in dualchannel kan draaien,dat maakt je systeem weer wat sneller.

Ik heb zelf net een Asus M2A-VM HDMI met een 64 X2 EE SFF 3800+(35W) en een Seasonic S12 11 330W binnen gekregen en dat ga ik ook gebruiken voor een HTPC,ik ga de onboardvideo van het bord gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Het is geen prestatie gericht systeem maar dat beetje prestatie kan ik dan weer mooi mee pikken dus dan neem ik wel een opstellign met twee reepjes. Ik heb nog ns zitten kijken naar de voeding, zijn er geen low-profile voedingen zoals je wel low-profile grafische kaarten hebt? Dat zou ideaal zijn want dat past mooier in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
Ik wil ook graag een gelijkaardig systeem als de topicstarter bouwen. Eentje dat ik 24/7 kan laten draaien, zonder teveel stroom te verbruiken. Op Tom's Hardware kwam ik een interessant artikel tegen. Daarin wordt verteld dat een moederbord ook nog wat stroom kan besparen door gebruik te maken van een "3-phase design". Jammer genoeg vermelden de fabrikanten deze info niet op hun site.

Weet iemand hoe je dat kunt zien voor je het moederbord aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als voeding zou ik een PicoPSU nemen. klik Hoe het qua prijs zit weet ik niet maar het zal niet zo heel veel zijn. Hij is iig efficiënt, koel en levert genoeg watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook graag een gelijkaardig systeem als de topicstarter bouwen. Eentje dat ik 24/7 kan laten draaien, zonder teveel stroom te verbruiken. Op Tom's Hardware kwam ik een interessant artikel tegen. Daarin wordt verteld dat een moederbord ook nog wat stroom kan besparen door gebruik te maken van een "3-phase design". Jammer genoeg vermelden de fabrikanten deze info niet op hun site.

Weet iemand hoe je dat kunt zien voor je het moederbord aanschaft?
Er staan toch foto's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:49:
Een goedkope 85% efficiënte voeding kun je wel vergeten dus verkijk je niet op de voeding want daar kun je waarschijnlijk het meeste rendement meehalen.
Dat een voeding 80+ is wil niet zeggen dat die ook efficiént is bij lage belasting,sommige zitten dan al in 60-70%.

Je kan beter 2x512Mb nemen zodat je in dualchannel kan draaien,dat maakt je systeem weer wat sneller.

Ik heb zelf net een Asus M2A-VM HDMI met een 64 X2 EE SFF 3800+(35W) en een Seasonic S12 11 330W binnen gekregen en dat ga ik ook gebruiken voor een HTPC,ik ga de onboardvideo van het bord gebruiken.
Kenmerk van het 80plus programma voor voedingen is juist dat ze op 20%, 50% én 100% een efficiency hebben van meer dan 80% (dus niet meer dan 85%). de Antec iLuminate Earthwatts EA-380 is een goede. Zie hier de testsheet. Kost 41 euro.

Als je echt efficient bezig wil zijn dan neem je die X2 3800+ 35watt, die klock je onder naar 1000Mhz zodat hij nog maar (max?) 18,7 watt verbruikt. Daarnaast neem je 1 reepje geheugen aangezien elk reepje geheugen ook weer 5 watt verbruikt. En wanneer je 2,5" laptopschijven gebruikt, is dat max 2 watt per schijf waardoor je weer een stukje zuiniger bent :p

En over die videokaart; ik zou gewoon eerst proberen hoe de onboard werkt met HD materiaal, want het zou zonde zijn voor je portemonnee en voor het stroomverbruik als je dan die HD2400 koopt terwijl de onboard het misschien wel perfect aankan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 07-08-2007 11:07 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Hoe herken ik daarop de "phasers"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:49:

Voldoet die 3800+ en de onboard Hdmi voor HD materiaal (1080P)???
Zit namelijk aan precies dezelfde config te denken!!
Bij mij zou het moeten draaien op een 46' hdtv van sony (46w2000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Hoe belangrijk is de hoeveelheid (gedeeld) geheugen voor de onboard videokaart trouwens? Het enige video-intensieve dat de machine zou doen is (HD) films op TV toveren.

edit:

En wat is de minimumhoeveelheid die je kunt instellen voor de onboard X1250?

[ Voor 22% gewijzigd door F.U.B.A.R op 07-08-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rsvmark schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:47:
[...]

Voldoet die 3800+ en de onboard Hdmi voor HD materiaal (1080P)???
Zit namelijk aan precies dezelfde config te denken!!
Bij mij zou het moeten draaien op een 46' hdtv van sony (46w2000).
Nee voorlopig niet maar als het goed is zit er een gigantische biosupdate aan te komen:

http://uk.theinquirer.net/?article=41419

Ik heb hem zelf op mijn Philips HD tv aangesloten en het beeld(bureaublad) viel me erg tegen,ik heb wel de componentuitgang gebruikt en zal het nog een keer via de HDMI/DVI proberen als ik weet wat de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:35:
[...]

Nee voorlopig niet maar als het goed is zit er een gigantische biosupdate aan te komen:

http://uk.theinquirer.net/?article=41419

Ik heb hem zelf op mijn Philips HD tv aangesloten en het beeld(bureaublad) viel me erg tegen,ik heb wel de componentuitgang gebruikt en zal het nog een keer via de HDMI/DVI proberen als ik weet wat de beste oplossing is.
Mijn media center van nu is gewoon een "oude" xp 3000+ met een simpele videokaart en het beeld op mijn sony via vga is gewoon superstrak (bureaublad).
Via vga kan ik echter geen full hd signaal op mijn lcd krijgen, alleen via hdmi.
Hoop eigenlijk met de nieuwe setup minstens dezelfde kwaliteit te krijgen maar dan met full hd films over hdmi.
De reden dat ik die 3800+ wil nemen is het lage verbruik maar als ik het stuk lees over de amd upgrade moet er toch wat snellers inkomen voor hd materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rsvmark schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:45:
[...]

De reden dat ik die 3800+ wil nemen is het lage verbruik maar als ik het stuk lees over de amd upgrade moet er toch wat snellers inkomen voor hd materiaal.
Je kan die 3800 makkelijk overklokken,ik kwam al tot 2200Mhz zonder verhoging van de VCore alleen me MDT geheugen wou niet hoger dus weet niet wat de max is maar ik denk dat 2400Mhz geen probleem zal zijn met goed geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47
tja ik gebruik nu een e4300 @ 1,1v met een intel moederbordje alles onboard / 2gb ram en 1 3,5inch harddisk. De harddisk laat ik al na 3 minuten uitgaan. Gezien de hoeveelheid ram spint de harddisk dus vrij weinig op. Het exacte verbruik weet ik helaas niet, maar de lucht die uit de voeding komt is niet merkbaar opgewarmt.
Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat de e4300 in idle maar 2 of 3 watt verbruikt. Echt zeer weinig dus.

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 07-08-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
savale schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:53:
tja ik gebruik nu een e4300 @ 1,1v met een intel moederbordje alles onboard / 2gb ram en 1 3,5inch harddisk. De harddisk laat ik al na 3 minuten uitgaan. Gezien de hoeveelheid ram spint de harddisk dus vrij weinig op. Het exacte verbruik weet ik helaas niet, maar de lucht die uit de voeding komt is niet merkbaar opgewarmt.
Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat de e4300 in idle maar 2 of 3 watt verbruikt. Echt zeer weinig dus.
Volgens Intel verbruikt die 12.0 watt in 'Extended Halt', al vraag me ik me wanneer en hoevaak een processor in die stand zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
TEAMIKKE schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:29:
Als voeding zou ik een PicoPSU nemen. klik Hoe het qua prijs zit weet ik niet maar het zal niet zo heel veel zijn. Hij is iig efficiënt, koel en levert genoeg watt :)
Heel interessant, ik zat momenteel te kijken naar de Seasonic S12 380Watt (85% en onhoorbaar) voor 50 euro maar als ik ergens aan dit kan komen voor een lagere prijs en een 220V naar 12V verloopstukje (die je hiervoor nodig hebt) dan wordt dit het, 96% rendement is sick!

Iemand een handeltje waar ze dit verkopen in NL, staat neit in de pricewatch afaik?

Edit:
En hier komt de aap uit de mouw kijk eens wat je nog meer nodig hebt als je naar beneden scrolt? Idd een adapter á 50 dollar alles bij elkaar ben je dan 100 dollar oid kwijt...

[ Voor 18% gewijzigd door bokkow op 14-08-2007 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik je even wijzen op deze:

http://www.4launch.nl/4la...ductid=031435&ref=beslist

Beetje Lastig te zien maar dit is de 3800 X2 EE :)
Zelf ook besteld voor een redelijk identieke htpc, en ga zelf ook voor een seasonic voeding.
Waarom? Omdat die efficienter zijn (minder verbruik) dan de picopsu gevallen (picopsu zelf heeft wel een rendement van 95+%, maar dat blok wat je eraanhangt niet)
Daarnaast heb ik een ietswat ander mobo gepakt zodat ik geen losse kaart erbij meer nodig had :)
Maar wilde je vooral laten zien dat die cpu's met een beetje zoeken wel verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ja dit mag, zolang de TS zelf moeite en onderzoek heeft gestoken in onderdelen voor zijn systeem en dit ook duidelijk beargumenteerd in de topicstart vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:43:
Mag ik je even wijzen op deze:

http://www.4launch.nl/4la...ductid=031435&ref=beslist

Beetje Lastig te zien maar dit is de 3800 X2 EE :)
Sterker nog dat is de EE SFF (dus de 35W). Echter volgens mij is die niet meer leverbaar.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het mag, mits er een specifieke vraag gesteld wordt die niet in de FAQ of in de productspecs duidelijk wordt.
Dus stel dat je je systeem samenstelt en je kan niet vinden of je videokaart je mooie plasma TV kan aansturen en of die voldoet voor game X @ resolutie van je plasma TV. Dan mag je dus een topic openen.
In dit geval gaat het om energiezuinige apparatuur. Daar is weinig over bekend en staat ook weinig of niks over in de FAQ.

Maargoed, ik zou inderdaad even kijken naar een X2-EE-SFF 35watt CPU. Scheelt toch weer een stukje.
Wat je ook kan doen, is een laptop HDD plaatsen. Als je een SATA model neemt hoef je daarvoor geeneens een adapterstukje te hebben, alleen een paar inbouw rails.
En laptopschijven zijn een factor 4 tot 6 zuiniger dan een normale 3.5"hardeschijf :) Scheelt een hoop.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:52:
[...]

Sterker nog dat is de EE SFF (dus de 35W). Echter volgens mij is die niet meer leverbaar.
Hij is leverbaar daar want hij komt binnenkort naar me toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:43:
Zelf ook besteld voor een redelijk identieke htpc, en ga zelf ook voor een seasonic voeding.
Waarom? Omdat die efficienter zijn (minder verbruik) dan de picopsu gevallen (picopsu zelf heeft wel een rendement van 95+%, maar dat blok wat je eraanhangt niet)
Nu spreek je compleet tegen wat er in deze review geconcludeerd wordt:
http://www.silentpcreview.com/article601-page4.html

Hier concludeert men dat de picoPSU de efficientste is bij belastingen <90W.
With the right power brick, the picoPSU has proved itself to be the most efficient power supply that you can buy right now. This isn't just a couple of percent at a power level that your system will never even reach. The benefits of the efficiency were seen in an actual system against a known good contender. The net decrease in power draw of 20% at idle is amazing considering that the load did not change.
Ja ook met het blok dat eraan hangt:
By necessity, the measurements reflect the combined performance of the picoPSU and the power brick. Testing them independently would have been far too impractical, and would have been of limited use in the real world anyway.
Een groot bijkomend voordeel is dat hij passief gekoeld is, dus 100% stil (als je de adapter van 90W neemt, bij de adapter van 120W begint er een fan te draaien bij belastingen van >90W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:25:
[...]

Nu spreek je compleet tegen wat er in deze review geconcludeerd wordt:
http://www.silentpcreview.com/article656-page4.html

Hier concludeert men dat de picoPSU de efficientste is bij belastingen <90W.

[...]

Ja ook met het blok dat eraan hangt:

[...]

Een groot bijkomend voordeel is dat hij passief gekoeld is, dus 100% stil (als je de adapter van 90W neemt, bij de adapter van 120W begint er een fan te draaien bij belastingen van >90W)
Ik pak een andere Seasonic voeding van 80-84% efficiency.
Die picopsu gevallen, ik weet niet waar de review of forumpost gebleven is die ik heb gelezen, bleken deze helemaal niet zo efficient te zijn.
Plus ze brachten voor mij teveel nadelen met zich mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen linkje verbetert in men post hierboven.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:30:
Ik pak een andere Seasonic voeding van 80-84% efficiency.
Die picopsu gevallen, ik weet niet waar de review of forumpost gebleven is die ik heb gelezen, bleken deze helemaal niet zo efficient te zijn.
Plus ze brachten voor mij teveel nadelen met zich mee.
In de review op SPCR vergelijken ze de picoPSU net met een energiezuinige modellen van seasonic: Seasonic SS-300SFD 80 Plus. Op welke voeding van seasonic doel je dan net met een nog hoger rendement?

Edit> ok gezien, is dus ook diezelfde van seasonic als jij hebt. Bij 90W load hebben ze beiden exact hetzelfde rendement (tot op 0.1% nauwkeurig), echter bij lagere belastingen (en de bedoeling van de topicstarter is toch om 40W idle belasting te hebben, pc staat het vaakst niets te doen) is de picoPSU efficienter.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:35:
Ondertussen linkje verbetert in men post hierboven.
[...]

In de review op SPCR vergelijken ze de picoPSU net met een energiezuinige modellen van seasonic: Seasonic SS-300SFD 80 Plus. Op welke voeding van seasonic doel je dan net met een nog hoger rendement?
http://www.silentpcreview.com/article286-page4.html -> deze heb ik, 84-85% @ 90 Watt, heb ik toch echt liever die (al is dat een sff voeding)
Okee, hij is nagenoeg gelijk kwa efficiency tegenover de picopsu, maar is wel de helft goedkoper tegenover het 120watt model, en heeft een 24 + 4 pins aansluiting, plus veel sterkere lijnen al ik het zo bekijk.
Keuze voor mijn custom htpc case wasdus ook niet moeilijk, wetende dat normale voedingen niet gaan passen, de picopsu en deze heb ik lang overwogen en toch maar voor de seasonic gegaan vanwege deze redenen.

@ boven, ligt eraan hoe je de lijnen belast, ik durf er om te wedden dat als je nog eens een molex naar 4 pins converter nodig hebt, en dan er hd's aan gaat hangen, dat doordat de seasonic sterkere lijnen heeft deze toch wel efficienter is.
Verder zul je dat kleine verschil wat tusse nde 2 zit toch geeneens nog gaan merken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien zinvol: http://techbums.net/forum...76&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Stukje door mij geschreven :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen die 35 wat 3800+ en de BE-2300 ??
Ik wil namelijk ook een htpc samenstellen maar zit eigenlijk te wachten op de nieuwe BE-2400 die deze maand uit schijnt te komen. Ok deze is 45 wat maar dat lijkt me verwaarloosbaar!

• bokkow
Geen enkele watt is verwaarloosbaar! Zeker 10 niet. Die 3800 EE is 90nm maar oorspronkelijk als Turion bedoelt (vandaar moeilijker te verkrijgen), de 2350 BE is minst verbruikende 65nm versie; brisbane (haalt makkelijk de 3 GHz naar het schijnt, niet nodig hier maar toch leuk idee).

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

Is het niet zo dat die 35W bij AMDhet uiterlijke maximum is van de cpu en dat hij dit bijna nooit haalt?

Geluidswolk

Verwijderd

Klopt, bij AMD cpu's is de opgegeven waarde 100%, dus het maximale wat ie zal verstoken.
Bij intel ligt dit op 75%, ofwel het gemiddelde gebruik, volgens hun dan.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08 22:49
Heeft iemand ook al eens naar het moederbord van Abit de AN-M2HD gekeken?
Ik wil zelf weer een energiezuinig htpc/server bouwen maar mijn voorkeur lijkt toch naar de nvidia chipset uit te gaan.
Zelf heb ik nu een server op basis van de AMD Geode 1750NX, welke ook zeer energiezuinig is.
Dit op een Asrock moederbodje. Zonder Sata (inmiddels wel opgevangen met Ide-Sata koppelstukjes via e-bay). Heb ook een haupauge mce500 dubbele tunerkaart die zeer goed bevalt.

Maar een goede videokaart is nodig voor HD content en deze zit op de genoemde Abit ook onboard.

De Abit biedt in vergelijking met het hier besproken bordje ook nog Raid 5.
Voor een htpc/server is dit zeer goed natuurlijk, je wilt tenslotte je digitale foto's niet verloren laten gaan.

Heeft iemand ervaringen met dit bordje van Abit?

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52
Koop een Intel Centrino laptop, sloop alles er uit. Verbruik ongeveer 5~10 Watt per uur :+.

• rsvmark
wouter1971 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:30:
Heeft iemand ook al eens naar het moederbord van Abit de AN-M2HD gekeken?
Ik wil zelf weer een energiezuinig htpc/server bouwen maar mijn voorkeur lijkt toch naar de nvidia chipset uit te gaan.
Zelf heb ik nu een server op basis van de AMD Geode 1750NX, welke ook zeer energiezuinig is.
Dit op een Asrock moederbodje. Zonder Sata (inmiddels wel opgevangen met Ide-Sata koppelstukjes via e-bay). Heb ook een haupauge mce500 dubbele tunerkaart die zeer goed bevalt.

Maar een goede videokaart is nodig voor HD content en deze zit op de genoemde Abit ook onboard.

De Abit biedt in vergelijking met het hier besproken bordje ook nog Raid 5.
Voor een htpc/server is dit zeer goed natuurlijk, je wilt tenslotte je digitale foto's niet verloren laten gaan.

Heeft iemand ervaringen met dit bordje van Abit?
Ik heb dit bord ook bekeken maar had juist het idee dat de 690 G van ati de betere onboard video was. Waar baseer jij je keuze voor nvidia op??
Verder is dit bord idd perfect!

Verwijderd

Ik heb hem hier liggen voor mijn htpc :)

ze zijn bijna identiek, het verschil:

De abit heeft optical out, ati chipsets hebben dat niet meer (tenzij met een los bracket, niet naar gekeken)
Ati chipset is iets beter in 3D, terwijl purevideo iets beter uit de bus komt tegenover avivo.
Voor de rest eigenlijk geen verschil, alleen dat de abit iets duurder is.

Verder persoonlijke voorkeur :)

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
bokkow schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:01:

Ik lees namelijk dit:
http://www.hardware.info/nl-NL/news/#eDcV >> Lijkt mij dus handig om gewoon onboard te proberen. Volgens mij moet dit wel werken, anders koop je toch er gewoon een bij?

Verwijderd

Ik zal zeggen als ik HD aspeel met de Geforce7050PV/NF630a chipsets dus, ik het volgende heb:

720p = 10-15% cpu belasting
1080p = 15-22% cpu belasting
1080i = 13-17% cpu belasting
DVD = 5-10% cpu belasting

Laagste waardes gemeten in conversatie scenes, hoogste waardes gemeten in actiescenes.

Dit alles gelezen via mijn vfd/lcd terwijl ik fullscreen playback deed.
Een ati 2400/2600 kan dat nog wel iets verder omlaag brengen geloof ik, maar is dat echt wat je wilt?
Ik ben met deze waardes echt tevreden, kan niet zeggen dat de fan van de cpu aanslaat ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 13:44 ]

• wouter1971
rsvmark:

- Raid 0/1/5 ipv alleen Raid 0/1 ter voorkoming van dataverlies aangezien ik er ook een server van maak. Al is raid 1 ook leuk maar dan ben je meer schijfruimte kwijt.
- De digitale output voor audio zoals Iruja ook al aangaf.

Iruja: Kan je ook voor h.264 de processorbelasting aangeven en welke processor je erin hebt zitten?
Ik ben zelf aan het kijken voor de AMD 2350 die ook goed over te clocken is las ik. (als dat nog nodig mocht zijn)
Ook dacht ik zelf aan de ZEROtherm fanless CPU Koeler BTF95 hiervoor.
En de fanless voeding: Fortron/Source Powersupply Zen 300W Fanless, Active PFC.
Dan hoef ik alleen achterin de kast 1 a 2 koelers te zetten die door het Abit moederbord aangestuurd worden op cpu temperatuur.

Zou dat mogelijk zijn, wat vind jij daarvan?

[ Voor 26% gewijzigd door wouter1971 op 16-08-2007 14:31 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 20:51
Misschien nog een tip voor een goedkope efficiente voeding: Neem een huntkey greenstar, volgens tests op hardware.info een efficientie van 87% bij 266watt belasting. Nadeel is wel dat de greenstars (te herkennen doordat het type eindigt op HG) pas beginnen bij 450 watt. pricewatch: Huntkey LW-6450HG 450W (ATX 2.2)

De gewone huntkeys zijn ook heel aardig, maar die komen volgens hardware.info niet verder dan iets meer als 80% efficientie.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• rsvmark
@wouter
Voor optical out ga ik idd voor een los bracket (€15)
Ik heb de antec fusion als kast dus een server wordt het niet met maar ruimte voor 2 schijven.

Verder ga ik of voor de 2350 of als ie een beetje snel uitkomt de 2400.
Deze zijn idd best aardig over te klocken zoals je hier kunt lezen http://techreport.com/rev...on-x2-be2350/index.x?pg=1

• wouter1971
rsvmark schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:38:
Verder ga ik of voor de 2350 of als ie een beetje snel uitkomt de 2400.
Deze zijn idd best aardig over te klocken zoals je hier kunt lezen http://techreport.com/rev...on-x2-be2350/index.x?pg=1
Ik las zelf dat dit een unicum moest zijn op een andere hardware site met een verwijzing naar die techreport site. Overclocken was wel goed mogelijk maar tot ongeveer 2,5 - 2,6Ghz. Opzich ook best aardig :-)

Verwijderd

wouter1971 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:23:

Iruja: Kan je ook voor h.264 de processorbelasting aangeven en welke processor je erin hebt zitten?
Een normale 3800 x2 EE nu van 65 watt, undervolted, zodra geleverd is een 3800 x2 EE SFF
De belasting zal ik later vandaag wel even uitzoeken.
Ik ben zelf aan het kijken voor de AMD 2350 die ook goed over te clocken is las ik. (als dat nog nodig mocht zijn)
Ik zou niet weten waarom? Alles doet het zo perfect en meer verbruik vind ik niet wenselijk.
Ook dacht ik zelf aan de ZEROtherm fanless CPU Koeler BTF95 hiervoor.
En de fanless voeding: Fortron/Source Powersupply Zen 300W Fanless, Active PFC.
Dan hoef ik alleen achterin de kast 1 a 2 koelers te zetten die door het Abit moederbord aangestuurd worden op cpu temperatuur.

Zou dat mogelijk zijn, wat vind jij daarvan?
Fortron voedingen zijn super, efficiënt en niet duur, zelf ben ik voor een voeding gegaan met fan, zodat die de lucht uit de case haalt, door de voeding haalt, en via de voeding de kast verlaat, maar wat jij voorstelt kan ook met 1 a 2 koelers.

• wouter1971
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:50:
Een normale 3800 x2 EE nu van 65 watt, undervolted, zodra geleverd is een 3800 x2 EE SFF
Bedankt voor de antwoorden....nuttig!
Watvoor koeler heb je er nu op de cpu en welke ga je gebruiken op die EE?

[ Voor 7% gewijzigd door wouter1971 op 16-08-2007 15:59 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

ChUcKiE

Dus........

Hoe zit het nu met de Core Duo laptop CPU's? Ik bedoel bijvoorbeeld een T2300E?
Wat kost een moederbordje voor zo'n CPU?
Deze worden toch ook gebruikt voor dit soor tprojecten? Ik heb allene totaal geen idee wat hier de prijs prestatie verhouding tov de hie rgenoemde AMD CPU's is...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

wouter1971 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:59:
[...]

Bedankt voor de antwoorden....nuttig!
Watvoor koeler heb je er nu op de cpu en welke ga je gebruiken op die EE?
Ik heb nu, en blijf de volgende gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.ibertronica.es/img/zalman8000Detalle.jpg

Zalman 8000 Low Profile Cooler
2663
The Zalman CNPS8000 is a low profile CPU cooler using a copper base and heatpipes to provide excellent cooling performance, while noise level is kept low using a high-quality low RPM fan.

Compatible with Intel Socket 775, and AMD Socket 754 / 939 / 940 / AM2.

Dimensions 108(L) X 108(W) X 62.5(H)mm
Weight 350g
Material Pure Copper and Pure Aluminum
Dissipation Area 2,815cm2

Includes FanMate speed controller to adjust fan speed.

1. Compatible with Slim and Low Profile Computer Enclosures.
2. Noiseless and vibration-free operation in Silent Mode.
3. Optimum performance and quick heat dispersion achieved with the use of 4 heatpipes.
4. Optimized fin design for lightness and higher performance.
5. Ultra quiet 92mm fan.
6. Compatible with Intel Pentium D (Socket 775), Intel Pentium 4 (Socket 775),
AMD Athlon 64 X2 (Socket 939), and AMD Sempron/AMD64 (Socket 754/939/940).
7. FAN MATE 2 included for manual adjustment of fan speed.
Noise level - 18dBA - 30dBA

Verwijderd

ChUcKiE schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:08:
Hoe zit het nu met de Core Duo laptop CPU's? Ik bedoel bijvoorbeeld een T2300E?
Wat kost een moederbordje voor zo'n CPU?
Deze worden toch ook gebruikt voor dit soor tprojecten? Ik heb allene totaal geen idee wat hier de prijs prestatie verhouding tov de hie rgenoemde AMD CPU's is...
http://www2.abit.com.tw/p...90MV&fMTYPE=Mobile+Socket

Je komt al vlug bij zoiets uit dan, een niet ideaal moederbord.
En de cpu's kosten de hoofdprijs meer.... kijk maar in de pricewatch.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Kijk dan eens in de pricewatch ;)

Verwijderd

pricewatch: Intel Core 2 Duo T5500 (S479, 2x1.66GHz, 2MB, 667MHz FSB, Boxed)

Oh ja? nou dat is dan 100E extra meneer tegenover een amd...

http://www.abit.com.tw/cp...ntel-mobile-core2-duo.htm
wouter1971 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:23:
Iruja: Kan je ook voor h.264 de processorbelasting aangeven?
Ik heb even een paar 720p h264 met 5.1 geluid video's bekeken en ik krijg tussen de 8 en 22% cpu belasting, maar als je gaat spoelen binnen het bestand dan wilt de belasting wel even boven de 40 komen, met pieken naar de 50, en pas na een goede 20 sec spoelen zie ik, en is ook net te horen, hoe de cpu aanslaat, hoewel ik er speciaal op moet letten.
Met de gok dat de SFF zeker op 1 volt lopen gaat (1,025-1,075 standaard afhankelijk van de stepping) denk ik dat de cpu ook dan in die situatie niet gaat aanslaan :)

Owja, vergeet te vermelden ik gebruik die fanmate nu niet, dus kan de boel nog bijsturen omlaag.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 17:44 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Excuses |:( ik bedoelde V&A (75 euro voor een T2300E).....

• bokkow
Ik ga toch die PicoPSU halen voor 50 dollar, meer mensen met intresse als er al 5 meer zijn kun je al voordeel hebben van 5 dollar per unit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:20
bokkow schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:57:
Ik ga toch die PicoPSU halen voor 50 dollar, meer mensen met intresse als er al 5 meer zijn kun je al voordeel hebben van 5 dollar per unit :D
Hmm, voor dergelijk systeem vind ik 50$ extra veel geld...

Ik heb laatst een mini-htpc in mekaar geflanst voor familielid en ik geloof (ik ben niet 100% zeker), dat toen ik het verbruik heb gemeten bij 1080p dat ik niet boven de 50W gemiddeld kwam na Terminator 3 HD... (2u en een scheet actie, processor kwam nooit boven de 40%)

Setup was:

X2 3600+ EE (90nm, 65W)
Asus M2A-VM HDMI
2 GB Kingston PC-5300
500GB Samsung T166
Sasmung Sata DVD-RW
Antec NSK1300 (superkastje dit, en de voeding is echt top!)

Je kan natuurlijk altijd beginnen mierenneuken en zorgen dat je nog hier en daar een paar watts minder verbruikt, maar 1080p is al behoorlijk zwaar, dus 9/10 van de tijd zit de pc bijna niks te doen en ook niks te verbruiken.
En voor dat je 50euro terug bespaart op je elektriciteitsrekening... reken maar is uit verschil tussen 40w en 50w op een heel jaar 24/7...

Dit is juist mijn rationele bijdrage.

Wat je dus nog kan doen is:

X2 3800+ EE SFF 35W nemen
1 Gb ram
Laptop HD

Hiermee zal je zeker rond de 40w blijven, maar voor 10w verschil verlies je wel 1Gb ram en veel schijfruimte.

:)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
heb zelf een am2 4k+ en die doet 1200mhz op .9v dus denk dat het met die 3800ee helemaal wel goedkomt.

Het verschil bij mij tussen fulload op 1200mhz en fullload op 2700mhz (1.32) = 80watts.
dus kan je nagaan idle verbruikt hij op 1200 echt helemaal geen bal meer.
Kan het meten maar heb ik geen zin aan :P voltmeter zit er ff niet tussen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
bokkow schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:57:
Welke PicoPSU bedoel je precies en waar, want ik heb wel belangstelling. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
Volgens mij is het moederbord waar je naar kijkt exact hetzelfde als in de MSI Media Live barebone zit welke ik zelf gebruik.

Ik heb al een aantal ervaringen gepost op GoT. Op het gevaar af een vieze cross-linker te worden: http://gathering.tweakers...message/28563407#28563407

Voor mij was de keuze voor deze kast snel gemaakt aangezien ik een aantal eisen had die allemaal standaard met deze barebone worden meegeleverd (voorgemonteerd en wel!).

Verdorie, wordt toch hoog tijd dat ik een review ga schrijven.... :-D

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat geld kun je op zich ook wel een mobo kopen + mooie ahanix/silverstone case ofzo (340e dat msi ding), neemt niet weg dat het een leuk alternatief is!
Jij gebruikt dus ook Mediaportal, werkt dat lcd dan nog een beetje daarin?
Zie namelijk dat er met custom vfd/lcd's nogal eens wat problemen zijn.
En zit er in de bios volt setting voor de cpu? ook al herkend ie de 3800 x2 dan niet goed dan zou je handmatig het juiste voltage (of minder) kunnen ingeven.
Een eventuele review zou ik wel willen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Jaap-Jan schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:19:
[...]
Welke PicoPSU bedoel je precies en waar, want ik heb wel belangstelling. :)
Deze PicoPSU á $49,95 en deze powerconnector á $25,95 omgerekend ongeveer 50-60 euro. En een efficiency van 84% bij 27 watt (met deze powerconnector)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:15:
Voor dat geld kun je op zich ook wel een mobo kopen + mooie ahanix/silverstone case ofzo (340e dat msi ding), neemt niet weg dat het een leuk alternatief is!
Dat dacht ik ook, maar dat viel nog tegen. De MSI komt met stille voeding, stille speciale CPU koeler, slot-in DVD, S/PDIF draad en optisch, VGA, HDMI, composiet tulp & SCART, RGB tulp & SCART, kaartlezer, Bluetooth, Microsoft Media Center afstandsbediening, standaard bedienknoppen en VFD. Zeker CPU koeler, DVD en afstandbediening kosten los al snel wat extra euro's.
Voor mij waren een aantal opties (RGB SCART bv) erg belangrijk met het oog op de huidige apparatuur om de media PC heen. Een en ander zal de komende tijd vervangen worden, vandaar dat HDMI en S/PDIF ook erg belangrijk zijn.
Daarnaast is alles netjes ingebouwd, zodat je geen losse kaartlezer, BT en IR tranceiver kwijt hoeft.
Jij gebruikt dus ook Mediaportal, werkt dat lcd dan nog een beetje daarin?
Inderdaad en nee... Ach, tijd en datum zijn ook best handig om te weten! ;)
Zie namelijk dat er met custom vfd/lcd's nogal eens wat problemen zijn.
Dat klopt helaas. Nu ondersteund dit VFD Windows MCE. Het moet dus heel goed mogelijk zijn deze makkelijk met Mediaportal te laten werken. Ik wil hiervoor nog steeds met MSI en Mediaportal team aan de slag gaan, maar het ontbreekt me simpelweg aan voldoende tijd.
En zit er in de bios volt setting voor de cpu? ook al herkend ie de 3800 x2 dan niet goed dan zou je handmatig het juiste voltage (of minder) kunnen ingeven.
Er is inmiddels een BIOS update die de CPU goed herkent. De CPU blijft nu lekker koel en de CPU fan heeft niet meer harder gedraaid dan de minimale, nagenoeg onhoorbare, snelheid.
Een eventuele review zou ik wel willen lezen.
Extra stimulans! ;-) Als ik tijd en zin heb schrijf ik een stukje.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
bokkow schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:40:
[...]

Deze PicoPSU á $49,95 en deze powerconnector á $25,95 omgerekend ongeveer 50-60 euro. En een efficiency van 84% bij 27 watt (met deze powerconnector)!
Misschien is het handig om even DM aan te zetten, dan hoeven we geen slowchat te houden in dit topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Lord schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:58:

Dat klopt helaas. Nu ondersteund dit VFD Windows MCE. Het moet dus heel goed mogelijk zijn deze makkelijk met Mediaportal te laten werken. Ik wil hiervoor nog steeds met MSI en Mediaportal team aan de slag gaan, maar het ontbreekt me simpelweg aan voldoende tijd.
http://forum.team-mediapo...display_plugin-t2860.html

Dit al eens geprobeerd?
Hier heb ik wel eens success mee gehad op een siemens bak.

Maar verder wel netjes dat er al een koeler en dvd drive bij zit, en een remote, voor dat geld idd kun je dan bijna niet iets gelijks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff een kickje :P

Eerder beschreef ik waarom ik voor dat abit mobo gekozen had, welnu heb ik een volwaardige tegenhanger (en goedkoper) in ati smaak gevonden:

http://www.giga-byte.com....9&ModelName=GA-MA69GM-S2H

Bord layout is iets praktischer, en je krijgt nog een dvi connector, waar je bij de abit een hdmi naar dvi verloop bij krijgt.
Wel heeft de gigabyte geen raid 5 maar daar zie ik in een mediacenter het nut ook niet zo van in.
3D performance is iets beter van de gigabyte door de chipset, 2D de abit door de nvidia, memory scoort ook iets beter op de nvidia chipset, terwijl je bij de gigabyte weer 2x firewire on board krijgt (iets wat ik graag zie ivm dual floppydtv setup) en je krijgt er een tv-out bracket bij.
Hmm, misschien toch net dat Abit mobo net iets te vroeg gekocht (Hoewel deze gigabyte nog nergens leverbaar is)

Maar als je dan toch al een afweging aan het maken bent dat is een serieus bordje met werkelijk waar ALLES onboard, heb je geen keuze voor avivo of purevideo dan de gigabyte pakken dus, met een prijskaartje van om en nabij de 70E is dat ook nog eens ruim 2 tientjes minder dan ik voor de Abit betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Je hebt gelijk er zit idd alles op wat ik zoek!!
Heb alleen net afgelopen week de knoop doorgehakt voor de asus m2a vm hdmi.....
Ach denk dat die ook alles doet wat ik wil, maar deze had net iets beter uitgerust geweest!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is zeker een leuk bordje die Gigabyte GA-MA69GM-S2H omdat je met deze ook de timings van je geheugen kan veranderen in tegenstelling tot de Asus M2A-VM HDMI die ik heb,ook de HT bus kun je overklokken tot 1500Mhz.

http://www.pcper.com/arti...id=439&type=expert&pid=11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Waarom wordt deze nergens genoemd?:
MSI K9AGM2-FIH
Persoonlijk vind ik deze een erg goede keus en hij kost nog eens een tientje minder als die Gygabyte en volgens mij heeft ie om en nabij dezelfde features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
bokkow schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 11:35:
Waarom wordt deze nergens genoemd?:
MSI K9AGM2-FIH
Persoonlijk vind ik deze een erg goede keus en hij kost nog eens een tientje minder als die Gygabyte en volgens mij heeft ie om en nabij dezelfde features...
Staat wel bij dat de firewire, hdmi en spdif optional zijn!
Verder mooi bordje idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
rsvmark schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:35:
[...]

Staat wel bij dat de firewire, hdmi en spdif optional zijn!
Verder mooi bordje idd
Er zit een vaste HDMI uitgang op het mobo dus dat zal wel niet optioneel zijn haha.
En het optionele Gigabit-Lan en optionele Firewire zitten er ook gewoon al vast op...Afbeeldingslocatie: http://img.article.pchome.net/00/19/72/08/image003.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door bokkow op 19-08-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ok overtuigd _/-\o_
Mooi bordje dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf plannen voor een serverprojectje, waarvoor ik de Gigabyte GA-MA69VM-S2 op het oog had (heeft een 690V chipset, geen 690G), maar ik zat te twijfelen of ik misschien toch dat tientje extra voor een 690G bord zou uitgeven met het oog op misschien toekomstig gebruik in een mediacenter... Ik ben wel erg benieuwd of er een meetbaar verschil is in stroomverbruik tussen deze beide chipsets, vooral als je ongebruikte features in het BIOS uitzet.

Anyway, al zoekend vond ik dit topic in de silentpcreview forums. Volgens de tests van die topicstarter verbruikt het Biostar TA690G-AM2 mobo maar liefst 8 tot 16 Watt minder vermogen dan de Gigabyte GA-MA69GM-S2H (beiden met 690G chipset)! Ook schijnt de Northbridge heatsink bij de Gigabyte veel heter te worden dan bij die Biostar. Maarja, de Biostar is volgens mij niet te vinden in Nederland, i.t.t. die Gigabyte bordjes. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hem al gezien, wel meer trouwens, maar er mist een spdif op de atx plate (en toch meen ik dat ik erover geschreven had)
Om de lijst dan maar compleet te maken:

http://products.amd.com/e...f5=micro+ATX&f6=&f7=&f8=&

Daar staat mijn Abit niet bij, omdat hij een nvidia oplossing heeft ipv een ati.
Maar omdat die MSI even duur is als de Gigabyte zou ik geen seconde twijfelen, en meteen voor de Gigabyte gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een mooi overzicht, maar wat ik vrijwel altijd mis in dit soort lijstjes en in vergelijkingstesten is aandacht voor het stroomverbruik. Juist voor een mediacenter of thuisserver is dat toch erg interessant. Niet voor niets zie je steeds meer van dit soort topics verschijnen. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is, helaas zo, maar je weet wel dat je voor zo'n een mobo 15 Watt mag rekenen, waarvan een 10 voor de onboard video.
Wat bepaalde bordjes doen, en wat er bij de gigabyte dus schijnbaar mis gaat, is zodra de capaciteit niet nodig is die terug geklocked worden.
Ik zou zeggen met een biosupdate is dat perfect te verhelpen, de chipset ondersteund het zo te zien wel als gelijke bordjes met gelijke chipset het wel kunnen.
Toch zou ik de gigabyte nog wel overwegen, tenzij hij echt heel heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Asus M2A-VM HDMI wordt de Northbridge heatsink ook erg heet,heter dan Asus Probe aangeeft volgens mij want ik kan me vinger er niet te lang ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal mijn abit binnenkort wel eens uitgebreid testen, wil eerst wat spul binnenhebben, en mijn custom case afhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
bokkow schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:40:
[...]

Bokkow, heb je al besteld? Ik ben nog steeds geïnteresseerd namelijk.

Zo niet en je wilt nog steeds bestellen, dan kun je me mailen op: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/22092/FFFFFF/5C5850/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Jaap-Jan schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:00:
[...]
Bokkow, heb je al besteld? Ik ben nog steeds geïnteresseerd namelijk.

Zo niet en je wilt nog steeds bestellen, dan kun je me mailen op: [afbeelding]
Ik heb nog niet besteld, dat komt er op het moment niet van, zodra ik het ga bestellen laat ik het je even weten. Of wil jij het op korte termijn al hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Laatst online: 30-08 08:40
Volgens mij viel de beeldkwaliteit van de ATI 2400 HD tegen. Dat heb ik eens in een test gelezen. Helaas weet ik de bron niet meer. De ATI 2600 PRO heeft die problemen niet meer net zoals de 8500/8600GT met de laatste drivers. Misschien een punt om rekening mee te houden. En je mist HDCP ook al wordt de verbinding nog niet gebruikt ik neem dat een HTPC wel 5 jaar mee gaat en tegen die tijd is het misschien wel geactiveerd.

BRON

So patience is a virtue here. Meanwhile, ATI's Radeon HD 2600 XT almost scored a perfect 100% on everything HD related. The 2400 XT is good, yet IQ wise is significantly less than that Radeon 2600 series.

** Update - 17th July 2007. Yesterday NVIDIA provided us with internal Beta test-drivers. These drivers open up a can of joy for sure. We quickly put a GeForce 8600 GTS to the test and without a doubt the final score is a near 100 points.

[ Voor 8% gewijzigd door et36s op 26-08-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Bokkow ik heb ook interesse in een PICO

Misschien een inkoopactie? Ik heb een systeem gemaakt op basis van de BE2350 en de MSI K9AGM2-FIH en op dit moment is mijn verbruik voor het hele systeem ongeveer 55 watt. Dit wil ik graag nog verder terugbrengen.

hieronder de email:

Afbeeldingslocatie: http://estherenjon.xs4all.nl/email.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het verhaal wat ik ook al vertelde, dat blok is niks meer dan een power converter, en die gebruiken ook nog wat vermogen, en dat process is niet bepaald efficient doordat er redelijk veel warmte nog bij komt kijken, als ik mijn natuurkunde lessen goed onthouden heb.
Daarom ben je beter af met een 80-85% efficiency psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou eerst ook een PicoPSU maar twijfelde ook al aan de efficiency plus dat ze behoorlijk duur zijn en weinig aansluitingen hebben.
Ik heb nu een Seasonic S12 330W(v2) en ben er prima tevreden over,alleen misschien nog eens de fan vervangen.
De Fortron 300W ZEN fanless voeding is overigens ook heel erg efficient en er staan er 2 in de V&A voor een scherpe prijs.(advertentie is niet van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
Nou ik heb alles inmiddels in elkaar. De abit AN-M2HD voldoet redelijk alleen ben ik erg teleurgesteld in de 1080p output.
Ik doe upscaling van alles naar 1080p maar dat trekt de onboard video toch echt niet.
Dit terwijl het CPU gebruik niet boven de 40% komt dus dat is geen issue.
Het moet dan toch aan de onboard video liggen.
Als ik alle laatste drivers gebruik dan stottert de fullscreen output bij normaal DVD afspelen niet, tenzij je de gui van mediacenter er overheen doe om bijvoorbeeld door te spoelen want dan begint hij te meteen te stotteren.
Ook powerdvd heeft hier last van.
Het blijkt toch dat de onboard video niet toereikend is.

Iruja: Wat zijn jouw ervaringen met dit alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat hier vloeiend samen met purevideo dmv de powerdvd codecs daarvoor.
Zoals je ziet heb ik ook minder cpu belasting, en haal ik de 40% alleen bij spoelen enzo.
Klinkt alsof heel je purevideo niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
Iruja, dus jij scaled "gewone" SD DVD's ook omhoog naar 1080p op mediacenter?

Ik moet er wel bij vertellen dan ik de OrigenAE x15e kast heb met ingebouwde lcd.
Beide (flatscreen en lcd touchscreen) draaien in clone mode op 1080p maar ik kan me niet voorstellen dat dat van invloed is.

Ik zal vanavond even proberen om alleen met 1 display te kijken of het resultaat dan wel beter is.
Wellicht is dubbel 1080p niet mogelijk zonder stotteren.

Verders heb ik nvidia nforce 630 en apart grafische driver geinstalleerd staan en ik draai vista ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb een ingebouwde lcd van iMon, in een custom made kast.
Verder heb ik er maar 1 tv op draaien en draai ik winxp mce aangezien vista geen meerwaarde biedt als er toch al mediaportal op komt.
Zelf heb ik ook vista ultimate op mijn werkbak en moet zeggen dat de idleload toch wel wat hoger ligt, vooral het gebruik van geheugen is schrikbarend, standaard pakt hij 970mb-1100mb(!) van mijn 2gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
Hmmm ook nog een mogelijkheid dus, even op andere schijf xp mce installeren om te kijken of het resultaat dan beter is. Weer wat opties erbij nu :) Thankz.

Verwijderd

Ik wil in de komende maanden mijn toch-wel-oude PC gaan vervangen door een nieuw exemplaar. Ik vind hierbij vooral belangrijk dat het verbruik omlaag gaat. Ik twijfel of ik een laptop moet kopen (relatief duur, moeilijk upgradebaar, maar wel erg zuinig) of toch een meer gewoon systeem. Bij mijn orientatie kom ik echter ook veel HTPC systemen tegen. Deze zijn misschien wel een mooi compromis tussen de twee.

Op dit moment vraag ik me vooral af of er ergens gegevens te vinden zijn over het stroomverbruik van moederborden. Ik hoor getallen van 15 tot 40 Watt, maar ik vind nergens specifieke testresultaten voor stroomverbruik van moederborden*. Als ik moderne ATX moederborden bekijk, schrik ik een beetje van de heatpipes die er opzitten (als ze die nodig hebben zal dat wel veel verbruiken). Zijn micro ATX borden (veel) zuiniger dan gewone ATX borden? Zit er tussen borden van verschillende merken/types nog veel verschil?

Voor de onboard features en de performance ben ik niet zo bang: performance ten opzichte van gewoon-ATX zal misschien een paar % schelen (of is dat te optimistisch?), en ik ga onboard netwerk en geluid gebruiken en dus weinig of geen uitbreidingskaarten (behalve videokaart).

Ik ben ook nog aan het nadenken wat ik met processor ga doen. Zou je bijvoorbeeld met het onderklokken/volten van een E6850 qua verbruik lager uit kunnen komen dan een E4300 (bij vergelijkbare prestaties)? De TDP van beide processors is immers gelijk.

* Ik heb bij Anandtech wel wat reviews gezien waar chipsets vergeleken worden, en dat kan kennelijk al 10W schelen op het totaal systeemverbruik, maar dat is dus met ATX borden, en geeft geen referentie met uATX borden...

Verwijderd

Mini-atx borden hoeven geen sli-capable chipsets te hebben, en geen dikke memcontrollers, en weet ik wat allemaal.
Een gewone m-atx mobo zal dan ook echt 5 watt trekken, tops 10.
Tel daar 10 watt maximaal bij op voor onboard video en je zit aan idd 15 watt ongeveer, en 20 watt tops.
Hoe is dit representatief en na te berekenen?

Je moet achter de core temp komen van je southbridge, northbridge, en onboard chipset.
Dan kun je de warmte die uit komt uitdrukken in joules, en dat is om te rekenen naar watts.
Ook zou je simpel zat kunnen uitzoeken hoeveel volt die willen hebben, en watt is niks anders dan volt(x)ampere :).
Ook dan weer kom je ongeveer aan die 15 watt, ooit nagerekend voor een simpel bordje.
Handig dat natuurkunde als je dat nog een beetje kent van school :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

Onderstaande is een beetje los van de startpost, maar omdat het topic het doel van de onderstaande machine was, wilde ik de volgende informatie delen:

Machine:
Mobo: Asus M2NBP-VM CSM
Proc: Athlon™ X2 BE-2300
Kast: Antec New Solution NSK1300
Proc koeler: Zalman CNPS8000
Geheugen: OCZ 2 GB DDR2-800 Kit
HDD: Samsung Spinpoint M5S (2.5")
DVD: Nec 3500
Standaard keyboard en muis (logitech mx-500) met draad aangesloten.

De doelstelling van deze machine was:
Compact, stil, koel en energie zuinig (dit zonder undervolting of underclocking)

Mijn ervaringen zijn als volgt:
Buiten een krappe inbouw en het verplaatsen van het geheugen naar de 2de bank vanwege de proc. koeler, is hij met open kast nauwelijks hoorbaar. (De reden van een open kast lees je zo) In eerste opzet was ik begonnen met de stock koeler op de processor, maar deze bleef rond de 2200 toeren draaien en was daarmee ook niet stil. Daarnaast waren de lagers te horen (tikken) wat bijzonder storend was. Vandaar dat de Zalman er op is geplaatst.

Dus zover was ik met compact, stil en koel goed weg gekomen. Echter energie zuinig was een issue. Met de standaard kast voeding (300 w) had ik een verbruik van 63 watt idle (windows xp home opgestart). Dit heb ik gemeten met een voltcraft plus energy monitor 3000.
Na wat zoek werk, bleek dat dit veel was voor de standaard configuratie die hier boven benoemd staat.
Daarom heb ik de volgende zaken uitgeprobeerd:
underclocking (bios proc multplier naar 5x setting gezet) wat een 1gig. proc. opleverde. Met gebruik van de standaard voeding, werd het idle verbuik 58 watt (windows opgestart).
Na terug zetten van de proc. multiplier, heb ik een Tagan 480 u01 aan de boven genoemde config gehangen. Dit leverde in de standaard opzet een idle wattage van 58 watt op.

Nu de reden waarom de kast open staat:
Op dit moment hangt er een Antec Earthwatts EA 380-EC aan het systeem. Dit is een 80% + voeding en daarmee haalt de bovenstaande config in windows idle een verbruik van 48 watt.

Mijn uitdaging wordt nu dus de standaard Antec voeding verbouwen naar een efficientere voeding ;)
(let wel, er zit in de antec kast geen standaard formaat voeding. Dus een willekeurige inbouw voeding is niet mogelijk)

Mbt hardware keuze of andere instellingen, wat ik wilde dat het systeem zou moeten doen, voldoet het qua snelheid en gebruik zoals ik had gehoopt.
En zoals ik al aan het begin vermelde, het ging er mij om, om de info en ervaringen met jullie te delen.

P.s.
Terwijl ik dit bericht zit te tikken blijft het wattage steken op de eerder genoemde 48 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Jouw probleem met je stock cooler had je waarschijnlijk in het Bios kunnen oplossen. Standaard staat de cpu-fan op 100%. Ik weet de precieze optie niet uit het hoofd maar je kan dat temp-afhankelijk instellen als het goed is. Dan gaat het toerental terug naar vrijwel onhoorbaar.

Verder verbaast het verschil tussen de voedingen me weer. Het maakt veel uit welke voeding je gebruikt blijkt maar weer.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel veel, ee efficientere voeding heeft minder prik nodig om hetzelfde te leveren als een onzuinige voeding, en 10-15 watt verschil kijk ik echt niet van op, heb ik zelf ook gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:57:
Heel veel, ee efficientere voeding heeft minder prik nodig om hetzelfde te leveren als een onzuinige voeding, en 10-15 watt verschil kijk ik echt niet van op, heb ik zelf ook gemeten.
Ik denk dat ik misschien vast een nieuwe voeding ga halen voor mijn nog te bouwen systeem. Bij 1Kb scheelt het zo'n 25%, dat zou voor mij al 35 Watt zijn! Dat scheelt dan meteen al, en kan ik toch nog iets langer wachten met de rest voor de nieuwe processors en videokaarten van Q4/Q1'08 :)

(edit toevoeging):
Voor een harddisk wil ik eigenlijk ook nog even wachten. Bekijken van reviews en datasheets laat zien dat stroomverbruik van (3.5") drives - niet geheel onverwacht - afhangt van het aantal platters. Zo doet de Hitachi T7K500 serie bijvoorbeeld bij 3 platters (>=400GB) 7W idle, en bij 2 platters (<=320GB) 6W idle.

Seagate heeft op dit moment een leuke 250GB met 1 platter die 5.3-9.0W verbruikt (idle/active), maar die vind ik net wat aan de kleine kant. Samsung komt binnenkort met de F1 serie die eigenlijk al uit zou moeten zijn. Omdat Samsung in de F1 serie 334GB platters gebruikt betekent dat dat er 320GB met 1 platter gemaakt kan worden en volgens de specs gaat die dan 5.5-7.0W verbruiken wat me heel mooi lijkt*. De Hitachi 7K1000 serie is dan weer leuk omdat ze verschillende extra powersave modes hebben ingebouwd, maar deze serie komt niet kleiner dan 750GB wat behalve redelijk duur ook weer meer stroom verbruikt vanwege de 4 platters (normaal idle 8.1W, actief 9.9-12.8W).

* Aangenomen dat de hoge waarden vergelijkbaar zijn, want fabrikanten kennende zullen ze wel wat goochelen met hoeveel seeks 'actief' dan wel inhoudt, en hoeveel lezen of schrijven...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 21:13 ]

Verwijderd

Over power supplies gesproken... Veel voedingen zijn bij laag vermogen behoorlijk inefficient, vandaar waarschijnlijk ook 1Kb's ervaringen (en zal het voor mij wel wat minder rooskleurig uitkomen dan ik eerder suggereeerde).

Op silentpcreview staat een mooi artikel (pag.4) waar je kunt zien hoe bij een (80plus!) 430W voeding te zien is dat bij een load van 21Watt, de efficientie bijvoorbeeld maar 65% is. Nu zal een 80plus voeding het in het algemeen beter doen dan een niet-80plus, maar de truc is dat de 80% alleen vanaf 20% load behaald hoeft te worden.

Aangezien 20% van 430W al 86W is, zal dat betekenen dat PCs (zeker het soort in deze thread) goed doen met een voeding van een niet te hoog Wattage. Dat zou wel eens meer kunnen uitmaken dan de 80-plus rating op zich! Helaas hebben de meeste 80plus voedingen juist een vrij hoog Wattage.

Voor mij was de keuze in eerste instantie tussen een voeding uit de Antec Earthwatts serie, of een uit de Seasonic S12II serie (beide verkrijgbaar en niet duur). Echter de Earthwatts heeft als laagste een 380W, terwijl de Seasonic een 330W heeft. Dat betekent waarschijnlijk dat de Seasonic een hogere efficientie gaat hebben rond het 'doelvermogen'.

Jammer dat we weinig inzicht hebben in de rest van de lifecycle want voor PCs zou driekwart van het totale verbruik bij de productie vandaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:55:
Over power supplies gesproken... Veel voedingen zijn bij laag vermogen behoorlijk inefficient, vandaar waarschijnlijk ook 1Kb's ervaringen (en zal het voor mij wel wat minder rooskleurig uitkomen dan ik eerder suggereeerde).

Op silentpcreview staat een mooi artikel (pag.4) waar je kunt zien hoe bij een (80plus!) 430W voeding te zien is dat bij een load van 21Watt, de efficientie bijvoorbeeld maar 65% is. Nu zal een 80plus voeding het in het algemeen beter doen dan een niet-80plus, maar de truc is dat de 80% alleen vanaf 20% load behaald hoeft te worden.

Aangezien 20% van 430W al 86W is, zal dat betekenen dat PCs (zeker het soort in deze thread) goed doen met een voeding van een niet te hoog Wattage. Dat zou wel eens meer kunnen uitmaken dan de 80-plus rating op zich! Helaas hebben de meeste 80plus voedingen juist een vrij hoog Wattage.

Voor mij was de keuze in eerste instantie tussen een voeding uit de Antec Earthwatts serie, of een uit de Seasonic S12II serie (beide verkrijgbaar en niet duur). Echter de Earthwatts heeft als laagste een 380W, terwijl de Seasonic een 330W heeft. Dat betekent waarschijnlijk dat de Seasonic een hogere efficientie gaat hebben rond het 'doelvermogen'.

Jammer dat we weinig inzicht hebben in de rest van de lifecycle want voor PCs zou driekwart van het totale verbruik bij de productie vandaan komen...
Het verschil bij een belasting van 20 watt tussen een voeding met een efficiëntie van 65% en eentje met een efficiëntie van 80% is slechts 3watt, dus hoe belangrijk is dat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de meeste voedingen ja, de seasonic die ik besteld had, en helaas niet leverbaar bleek te zijn was zelfs op lage wattages efficient met 80+.
Achteraf was dat een geluk, want die had niet gepast :X
Moet het nu met een shuttle voeding doen en die zijn helaas niet zo stil (lees onhoorbaar) als de seasonics, ik kan ze in een compleet stille kamer of in dichte nabijheid wel opmerken.
Moet iets overhebben voor een custom htpc he :P
Pagina: 1 2 Laatste