[Ultra Laag Verbruik]PC voor HTPC/Download/Server

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Zojuist mijn nieuwe 80plus Seasonic S12-II 330W geinstalleerd, en voila, van 140 Watt idle terug naar 116 Watt idle. Dat is toch een besparing van 24 Watt (bijna 20%!) waar ik verder niets voor heb hoeven doen!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:02

1Kb

Buiten de stroom besparing, zul je ook een stroom besparing kunnen meten wanneer de PC uit staat. In mijn vorige bericht heb ik niet gepost dat het verschil tussen de standaard voeding en de 80+ voeding zo'n 3 watt was wanneer de PC uit stond.
Was dus 6 watt met standaard voeding en 3 watt met 80+ voeding.

Verwijderd

1Kb schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:08:
Buiten de stroom besparing, zul je ook een stroom besparing kunnen meten wanneer de PC uit staat.
Klopt, maar omdat ik een spanningsslof met schakelaar gebruik, maakt dat voor mij in de praktijk niets uit. Wel even gemeten: PC uit ging van 26 Watt naar 12 Watt. Als we stellen dat de 80plus voeding hier rond de 60% presteert (gokje) heeft de PC in uit-stand zo'n 7 Watt nodig. De oude voeding was bij dit uitgangsvermogen dus nog geen 30% efficient!

Ik ga toch ook nog eens in de bios kijken of ik niet bepaalde dingen uit kan zetten die ik toch niet gebruik. Misschien dat daar nog wat Watts mee te halen zijn. (edit: Meeste stond al uit; uitzetten van seriele, parallelle poort en AGP 8x had geen meetbaar effect)

Heb zojuist ook de actieve en lawaai makende koeler van mijn videokaart vervangen door een passief exemplaar, en dat scheelt nog ongeveer 1 Watt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 11:21 ]

Verwijderd

Heb bij toeval nog wat ontdekt. Misschien weten jullie dit allemaal al lang, maar geheugen kan ook nogal wat stroom slurpen. Ik heb 3x 512 MB PC-3200 DDR in mijn PC zitten, en nu heb ik er zojuist wegens een geheel ongerelateerd probleem 2 reepjes uitgehaald. Wat blijkt: 40 Watt (!) minder verbruik in idle (en het was niet overgeclockt).

Ik heb daarop wat rondgekeken, maar er is weinig specifieke informatie te vinden over stroomverbruik van geheugen. De power calculators her en der geven zo'n 8-12 Watt per 'stick', en daardoor ik had dus voorheen op 10 Watt gerekend. Dit blijkt in mijn geval dus het dubbele te zijn.

Een referentie van een support-mail aan/van Crucial die ik ergens vond duidde op de oplossing: Het stroomverbruik van RAM zou 1 Watt per chip* zijn. En mijn reepjes zijn dubbelzijdig met totaal 16 chips per reepje. Dat verklaart veel (16Watt plus overhead van mijn voeding is vrij aardig 20 Watt per reepje).

Het loont dus om zo min mogelijk 'chips' te gebruiken, niet alleen zo min mogelijk reepjes. Ik ga daar dan ook zeker op letten bij de aankoop van een nieuwe PC (voor zover informatie over aantal chips per reepje ergens te vinden is...).

Ik zit nu in ieder geval met mijn oude PC al op 75 Watt idle, dus al aardig in de richting waar ik heen wilde.

* Natuurlijk varieert dit met type RAM, grootte, etc., maar in de praktijk zal een stick zonder extra maatregelen altijd een bepaalde hoeveelheid warmte kunnen dissiperen, dus zal sneller en groter geheugen door procestechnologie gecompenseerd worden zodat het voor een 'ballpark figure' wel een aardige schatting kan zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2007 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:56:
Heb bij toeval nog wat ontdekt. Misschien weten jullie dit allemaal al lang, maar geheugen kan ook nogal wat stroom slurpen.
Dan is DDR2 een stuk zuiniger,ik heb er 2x1GB in en als ik er één reepje uithaal zakt het verbruik van 38W naar 35W(idle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:55:
Dan is DDR2 een stuk zuiniger,ik heb er 2x1GB in en als ik er één reepje uithaal zakt het verbruik van 38W naar 35W(idle).
Hmm. Ik kan het nu ook niet meer reproduceren. Dichtst bij dat ik kan komen is de FSB van 166 naar 100 MHz verlagen wat zo'n 20-25 Watt scheelt met 2 reepjes (op een minder efficiente voeding), dus dat is het niet.

Ik ben bezig geweest vanalles om te wisselen omdat ik stabiliteitsproblemen had. Waarschijnlijk ligt dat aan de voeding, dus die gaat terug. Gedurende het wisselen en testen merkte ik op dat uithalen van 2 reepjes zo veel scheelde, maar wellicht is dat meer een symptoom van de slechte voeding geweest dan... Of ik had toch nog iets anders veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

20W voor een reepje geheugen? Dat kan gewoon niet... Een bankje RAM kan onmogelijk zoveel vermogen dissiperen zonder actieve koeling en een hele aardige heatsink. Het moet dus wel onzin zijn. Een bankje geheugen verbruikt, en dat is echt als je een grof verbruikend exemplaar hebt, maximaal nog minder dan 10W. OC geheugen. Normaal zitten die dingen in de orde van grootte enkele (1-2) watts, plusminus honderden milliwatts. Als je bankjes hebt met van die heatspreaders is het <5W en als er ook nog koelribbetjes op zitten kan het wel eens in de buurt van 10W komen. Meer kan zo'n oppervlak gewoon niet dissiperen.

Ik denk dus dat OCZ bedoelt met de informatie op de site: ruwweg 1W per bank. Het stroomverbruik zit hem waarschijnlijk meer in de geheugencontroller en processor. Als je bijvoorbeeld een nvidia plank hebt kan dat makkelijk 40W verbruiken.

Mijn kleine succesverhaaltje trouwens: ik wilde een PC in mn badkamer (ik kan erg slecht zingen in de douche), dus ik dacht: laat ik daar eens iets leuks bouwen. Een badkamer is alleen akoestisch erg slecht uitgedost, bovendien moest alles spatwaterdicht, dus ik ging voor een fanless design. Bovendien moest het uiteraard (voor de mensen die mij kennen) gratis zijn (goedkoper dan gratis iemand?). Ik trok dus een pentium 4 plank met SDRAM support uit mn kast (ddr komt de laatste tijd een beetje tekort), propte er een northwood 2.0 GHz op en een thermaltake sonic tower, hing er een 20gb hitachi 2,5" aan en zette er 2x256 MB PC133 in, een matrox dualhead G400 en hing het geheel aan een niet-zo-geweldige 350W p4/k7 voeding uit 2002.

40W idle, 65W nominaal (maar hij idlet/bijna-idlet toch praktisch de hele tijd). Het scherm hangt ook aan de 12V van de voeding (iiyama prolite 431 17") en als ik die aanzet komt het geheel op 70W idle. Het scherm verbruikt dus een (behoorlijk veel hoor!) grove 30W. Gratis.

Geheel op WOL gezet en een VNC client geinstalleerd en klaar is kees. Ohja, uiteindelijk was ik erachter gekomen dat ik geen 230V in mn badkamer mag installeren dus heb ik de computer fysiek buiten de badkamer gehangen en een vga-kabel en stroomkabel naar de badkamer geleid. Moet echter wel een vga-versterkertje tussen.

Hij heet Teun, de wcpc.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08 22:49
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 13:24:
Zelf heb ik ook vista ultimate op mijn werkbak en moet zeggen dat de idleload toch wel wat hoger ligt, vooral het gebruik van geheugen is schrikbarend, standaard pakt hij 970mb-1100mb(!) van mijn 2gb.
Zo weer een berichtje, tijd lopen tweaken met ubuntu en windows vista in dual boot op de raid 1 setup van de onboard raid controler.
Het is uiteindelijk gelukt.
Zo kan ik mythtv op ubuntu en vista media center op 1 systeem gebruiken.

Maar om even terug te komen op mijn 1080p probleem en het lichtelijk stotteren van vooral mpeg2 1080i bestanden heb ik de oplossing gevonden.
Wat blijkt, je moet zowiezo de 256MB handmatig toewijzen in de bios aan de ingebouwde videokaart. (Niet op Auto laten staan dus)
Dat scheelt al een heleboel en daarna liep het ongeveer 95% vloeiend.
Maar wat de echte oplossing was om dat laatste stukje irritatie weg te nemen bij mij was het verhogen van de "PCIe clock" waarde in de bios.
Die staat standaard op 100 maar als je die op 105 a 110 zet zijn al je problemen voorbij.
Het is dus toch een PCIexpress bandbreedte probleem die het bordje heeft als je 1080p mpeg2 bestanden afspeeld.
Nu loopt alles soepel en goed.

Nu even ubuntu/mythtv goed inrichten en kijken of die minder moeite heeft met de bandbreedte en minder geheugen verbruik heeft.

Je had het even over geheugen gebruik, denk je dat het vergroten van het interne geheugen met nog eens 2gb (4gb totaal dus) nog bij kan dragen aan de Vista performance?
Want er is nu nog +/- 750Mb over zie ik.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viasta is idd nogal geheugen verslindend, en ik heb wel vaker gehoord dat 4gb net wat vlotter is.
Of het veel uitmaakt weet ik niet, op mijn werkbak heb ik 2gb met een raid0 set en het is echt super snel, dus in mijn geval niet nodig.

Maar ik heb ook idd 256 mb toegewezen, ipv auto (stond toevallig in mijn boekje, met ook de beschrijving dat HD die 256mb nodig had), maar de pci-e clock heb ik nog niet opgeschroeft.
Nog geen hd streams tegen gekomen die het moeilijk hadden, maar kom ik ze tegen weet ik nu wat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:10:Maar ik heb ook idd 256 mb toegewezen, ipv auto (stond toevallig in mijn boekje, met ook de beschrijving dat HD die 256mb nodig had), maar de pci-e clock heb ik nog niet opgeschroeft.
Nog geen hd streams tegen gekomen die het moeilijk hadden, maar komt ik ze tegen weet ik nu wat te doen :)
Hmmm... dat staat geloof ik niet in mijn MSI Media Live boekje. Maar dat ga ik wel eens testen. Misschien lost dit ook wel het af en toe haperen en niet synchroon lopen van de audio bij MKV bestanden als de ondertiteling aan staat op.
offtopic:
Die laatste zin loopt niet echt lekker... :-)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
The Lord schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:09:
[...]
Misschien lost dit ook wel het af en toe haperen en niet synchroon lopen van de audio bij MKV bestanden als de ondertiteling aan staat op
Moet je zeker proberen, ik had het niet bij wmvhd bestanden maar wel bij mpeg2 bestanden. Het loopt gewoon net niet soepel. Af en toe hangt het beeld een fractie en ging dan weer verder.

Ik heb goede hoop dat mythtv een stuk soepeler loopt maar dat is nog een aanname :-)
Meer volgt later....

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hmmm... dat staat geloof ik niet in mijn MSI Media Live boekje. Maar dat ga ik wel eens testen. Misschien lost dit ook wel het af en toe haperen en niet synchroon lopen van de audio bij MKV bestanden als de ondertiteling aan staat op.
offtopic:
Fixed, dit staat er bij mijn abit:

VGA Share Memory
This item selects the VGA share memory size.
※ The total system memory must be twice the size of this parameter at least, or
else a lesser one will replace this parameter automatically by the BIOS utility
itself. For example: In a 256M selection with 256M total system memory size
configuration, the BIOS utility will force it down to 128M automatically.
In the applications that require higher frame buffer size, such as 3-D game, HDMI, or Blu-ray
DVD playing, please select the option [256MB] for higher video performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgert
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 10:46
Ik ben benieuwd naar jullie verbuik bij stand-by. Ik gebruik S3 voor mijn media center, het verbruik is circa 15 watt in sleep-mode (en circa 68 in gebruik, weinig verschil tussen "load" en "niets doen"), met de volgende config:

Antec Behuizing Fusion 2 (standaard 80+ voeding)
AMD Athlon 64 X2 BE-2400
GigaByte Moederbord GA-MA69GM-S2H
GeIL Black Dragon Dual Channel 2048 MB, PC6400
Microsoft Remote Control+Receiver
Windows Vista 32 Bit Home Premium
Samsung SH-S203B S-ATA
Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Scythe Processorkoeler Ninja Mini (passief, dus de ventilator niet geinstalleerd)

Ik heb het display van de kast afgekoppeld, dat scheelde 3 watt. Het loskoppelen van het moederbord scheelt 2 watt (in standby uiteraard :-)). Ik heb nu het idee dat alleen de voeding alleen al zo'n 13 watt verbruikt. Da's toch wel aan de hoge kant lijkt me, iemand anders die eenzelfde Antec kast heeft en eens wil meten wat het verbuik van voeding is? Tips om het verbruik nog significant naar beneden te halen?

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn setje doet 15Watt stand-by en 42Watt Full load:

Aopen i915GMm-HFs s479 mATX
PentiumM 1.73 2Mb (740?)
2x 2Gb PC6400 Kingstion ValueRam
2x 500Gb WD Caviar RAID Edition II
Antec NSK1300
NEC AD-7173 DVD-RW

Ben er echt wel blij mee na het proberen van 5 setjes :)
Met SpeedSwitchXP draait hij dynamisch tussen 800/1300/1700Mhz

[ Voor 10% gewijzigd door arjants op 16-12-2007 12:09 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rutgert schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:53:
Ik ben benieuwd naar jullie verbuik bij stand-by. Ik gebruik S3 voor mijn media center, het verbruik is circa 15 watt in sleep-mode (en circa 68 in gebruik, weinig verschil tussen "load" en "niets doen"), met de volgende config:

Antec Behuizing Fusion 2 (standaard 80+ voeding)
AMD Athlon 64 X2 BE-2400
GigaByte Moederbord GA-MA69GM-S2H
GeIL Black Dragon Dual Channel 2048 MB, PC6400
Microsoft Remote Control+Receiver
Windows Vista 32 Bit Home Premium
Samsung SH-S203B S-ATA
Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Scythe Processorkoeler Ninja Mini (passief, dus de ventilator niet geinstalleerd)

Ik heb het display van de kast afgekoppeld, dat scheelde 3 watt. Het loskoppelen van het moederbord scheelt 2 watt (in standby uiteraard :-)). Ik heb nu het idee dat alleen de voeding alleen al zo'n 13 watt verbruikt. Da's toch wel aan de hoge kant lijkt me, iemand anders die eenzelfde Antec kast heeft en eens wil meten wat het verbuik van voeding is? Tips om het verbruik nog significant naar beneden te halen?
Ik heb ongeveer hetzelfde systeem besteld, maar dan met een BE-2300 en ander geheugen en geen remote.. krijg dit van de week binnen, dus zal dan wat testen. 68 Watt lijkt me nog best veel. Heb je Cool'n'Quiet aanstaan of ondervolt?
Hier zijn nog wat mensen met hetzelfde systeem; Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Binnenkort (zodra ik een 2,5" schijf heb) hang ik mn keukenpc op (ja, hangen en ja, keuken). In feite is dat een pentium II/III laptop, volledig gestript met een VGA touchscreen erboven. Ik zal mn energiemetertje erop zetten.

Het wordt tevens mn file-repository, zodra ik een flinke 3,5" schijf heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgert
Ik heb Cool'n'Quiet aanstaan, maar geen idee of het ook werkt. Toen ik m'n display nog wel aan had staan zag ik de processorsnelheid, die leek vrij constant te zijn. Verder niet underclockt, ik wil graag HD kunnen afspelen, en dat gaat precies nog met deze config.

De 65 watt tijdens load vind ik niet zo'n bezwaar, daar krijg je ook wat voor terug niet waar.. Vervelender vind ik het verbruik tijdens S3, het sluipverbruik dus. Dat zou toch lager moeten kunnen zou je zeggen. Ben alleen bang dat het gaat betekenen dat de voeding moet worden vervangen. Zonde, deze is net nieuw geleverd bij de kast.. Wie nog een Antec kast heeft en eens wil meten, graag!

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rutgert schreef op zondag 16 december 2007 @ 21:23:
Ik heb Cool'n'Quiet aanstaan, maar geen idee of het ook werkt. Toen ik m'n display nog wel aan had staan zag ik de processorsnelheid, die leek vrij constant te zijn. Verder niet underclockt, ik wil graag HD kunnen afspelen, en dat gaat precies nog met deze config.

De 65 watt tijdens load vind ik niet zo'n bezwaar, daar krijg je ook wat voor terug niet waar.. Vervelender vind ik het verbruik tijdens S3, het sluipverbruik dus. Dat zou toch lager moeten kunnen zou je zeggen. Ben alleen bang dat het gaat betekenen dat de voeding moet worden vervangen. Zonde, deze is net nieuw geleverd bij de kast.. Wie nog een Antec kast heeft en eens wil meten, graag!
Heb je wel minimaal energieverbruik gekozen in Configuratiescherm-energiebeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

720P gaat prima met de BE 2350 op 1Ghz. Tenminste als je een chipset hebt zoals de X1250 die het ondersteunt. 1080p lukt niet met deze combi. Heb wel de nieuwe drivers met Avivo en ga die 256 MB truc ook es proberen.

Heb zelf een NSK1300 met een 80plus voeding, maar heb het idee dat het betreffende de voeding toch nog ietsje beter kan. Zie ook post hier een paar boven.

Ben wel benieuwd naar het gebruik van die Zalman 8000. Ik had deze ook overwogen maar uit reviews kwam niet echt naar voren dat deze beter koelde dan de stock koeler.

Ik vind de S3 verbruiken die ik hier zie wel erg hoog. Zelf heb ik een Quad Core + 8800GTS + harddisk/fanbus audigy drive en DVD brander en dat is in S3 slechts 3.6Watt.

[ Voor 78% gewijzigd door REDFISH op 17-12-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgert
Ik begrijp niet goed waarom je zulke grote verschillen ziet in S3 verbuik. Er zijn mensen die 3 a 4 trekken, andere rond de 15. Iemand verstand van voedingen? Dat moet toch haast wel de boosdoener zijn zou je zeggen.

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mijn always-on apparaat:

volledig uitgeklede en op een plank geschroefde compaq armada E500 met pentium II 400, 384 MB RAM en een 20gb lawaaischijf (wordt zsm vervangen door een nieuwe/gebruikte 100-160gb). Scherm eraf gesloopt en touchscreen erboven gehangen.

Max + scherm: 35W
Max - scherm: 15W
'normaal' + scherm: 25W
'normaal' - scherm: 10W

Dan gaat de schijf ook nog automatisch uit na 3 minuten omdat hij zo vreselijk veel herrie maakt:
idle + hdd - scherm: 7-8W
idle - hdd - scherm: 6-7W

(en ja, het lijkt er inderdaad op dat de volledige 0.5-1W die de hdd gebruikt wordt omgezet in LAWAAI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Rutgert schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 15:03:
Ik begrijp niet goed waarom je zulke grote verschillen ziet in S3 verbuik. Er zijn mensen die 3 a 4 trekken, andere rond de 15. Iemand verstand van voedingen? Dat moet toch haast wel de boosdoener zijn zou je zeggen.
Ik snap het eigenlijk ook niet. Mijn mediacenter die idle 75 watt verbruikt is standby 15 watt, terwijl mijn Q2Q idle 140 watt doet en in standby 3.5 watt.

Ik denk niet dat het aan de voeding ligt, want zelfs oude brakke voedingen die ik tijden terug gebruikte trokken niet meer dan 4-7 watt in S3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Jawel - het verschil zit hem erin of er een aparte 5vsb trafo is. Als je computer standy staat is alleen 5vsb (en heel soms een 12v lijntje) aan. Voedingen werken op PWM, lang verhaal kort, ze moeten altijd een klein beetje verbruik hebben om uberhaupt de spanning binnen de perken te houden. Als alle trafo's en pwm-stages nog staan te werken in standby verbruikt dat een stuk meer dan als er een aparte, dedicated 5vsb trafo is.

Om duizend en een redenen worden er duizend en een verschillende voedingsontwerpen gebruikt, je moet echt heel gedetailleerde reviews hebben (bijvoorbeeld, heel goeie, xbit labs) om iets nuttigs over het ontwerp en de voor- en nadelen daarvan te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

TS waar heb je vandaan gehaald dat de 2400 pro slechts 9 watt verbruikt?

Ik heb al load 25 watt ergens gezien maar kan idle nergens vinden. Als het inderdaad slechts 9 watt is is dat zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich niet zo heel speciaal - de allernieuwste penryn quadcore haalt vrij gemakkelijk ~10-15W idle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Heb vandaag nog wat tests gedaan met 1080p icm nieuwe Catalyst drivers en tot mijn verbazing loopt het nu ineens wel. Weliswaar met 70-80% cpu gebruik op 2.1Ghz. Het is dan wel 'slechts' 10Mb/s h264. Misschien is die extra videokaart helemaal niet nodig als de X1250 het toch nog trekt.

Dan rest dus de vraag of het energiezuiniger is om zo'n kaartje erin te stoppen dat load 25 watt trekt ipv een cpu/mb combinatie die onder load makkelijk 35 watt extra trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je slim bent ga je gewoon rekenen hoe lang per jaar je daadwerkelijk video kijkt (en het extra verbruik dus gerechtvaardigd is) en kijken hoeveel dat extra kost. Als je gemiddeld een uurtje per dag kijkt is dat ruwweg 25w*400h=10 kWh wat geen drol kost. Idle komt er ongetwijfeld nog 10W bij, dus dat is 10*365*24~20*400*10=80 kWh wat nog steeds geen drol kost...

(edit: ik ga even uit van ~15ct/kWh, dus dan komen de bedragen op €1,50 resp €12,00)

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 23-12-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

En daarmee sla je ook de spijker meteen op zijn kop. Hier lopen discussies over harddisk verbruik 7 ipv 6 watt. Op jaarbasis scheelt dat dusdanig weinig dat de meerprijs van de meeste energiezuinigere producten niet opweegt tegen de besparing. Ik denk dat het dan ook meer iets isvan psychisch dat je weet dat je minder 'vervuilt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je vervuilt niet minder want productie kost duizenden kilowatturen. Je zou een stuk minder vervuilen door een pentium 4 die op zichzelf al 150W verbruikt continu aan te laten staan, maar wel tweedehands over te kopen zodat je geen extra productievervuiling veroorzaakt. Bovendien wordt het ongetwijfeld in een chinese fabriek geproduceerd waar de mensenrechten maar mondjesmaat bekend zijn en afvalwater gewoon in het drinkwater wordt gedumpt (zie ook het Lu-rivierverhaal). Daarna vliegt/scheept het nog eens drie keer de wereld over voor je het in je handen hebt.

Dit topic gaat vooral, denk ik, over stilte en betaalbaarheid. Het maakt uit of je 50W ipv 250W neerzet, maar het is bijzonder triviaal om 5W ipv 50W neer te zetten als het hetzelfde zou kosten. Elke honderd watt kost ruwweg 100-200 euro op jaarbasis.

Ook belangrijk voor mijn setup was dat het brandveilig was (vreselijk huis) en 100% stil. Dat laatste moet nog komen... De meeste tweakers hier zullen daar ook wel om malen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:55

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik wil mijn voeding graag vervangen door een wat efficienter typeje, maar het is zo'n halfgare afwijkende maat (Coolermaster Cavalier kast)... Nu heb ik er de printplaat van een andere voeding inzitten (kwam uit dezelfde fabriek, en hij was kapotgegaan :P ) en het is wel ietsje beter, maar ik zou er graag een 80+ apparaat in hebben. Deze voeding blijft aardig warm als het ding al een dag uitstaat.

Maarja, waar vind je voedingen waarvan de printplaten passen...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Helaas een wat dure kast, anders zou ik als ik jou was gewoon lekker modden. Zolang alles elektrisch veilig blijft (weet wel wat je doet) is dat een prima manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIKDCC
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 15:17
Heeft iemand een idee wat het rendement van 'n PicoPSU voeding is, maar dan inclusief de 230V adapter?
Ik wil mss een nieuw systeempje bouwen rond het Intel D201GLY2 Mini-ITX Mainboard, maar dit moet dan wel echt zuinig worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: http://agentsmith.mine.nu/images/picopsu.gif
Ik heb dat bordje ook besteld en ga er ook een PicoPSU aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIKDCC
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 15:17
Nu heb ik ook ervaringen van mensen gelezen waar de 'power brick' roet in 't eten gooit en het rendement zwaar omlaag haalt...
http://silentpcreview.com...39517805e79b75998ecd8813c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Goedkope adapters willen nog wel eens gewoon een dikke trafo gebruiken en die gelijkrichten (komt heel soms voor) of gebruiken de oudere typen pwm (die alleen gebruik maakt van simpele componenten, niet predictive pwm of een andere, modernere, pwm controller) en halen hoogstens 60-70% efficiëntie. Moderne adapters hebben hier eigenlijk geen problemen meer van - de lite-on aan mijn laptop is 90% efficient, en dat is ongetwijfeld een goedkoop bulkexemplaar.

De voornaamste reden om picopsu te gebruiken is als je computer heel compact en/of fanless moet zijn - je verplaatst de warmteproductie en vaak veel ruimte innemende psu naar buiten je kast.

Je kunt uiteraard ook zelf een superzuinige psu bouwen die heel klein is met zelfgewonden trafootjes en de meest luxe pwm controllers en zenertjes van maxim.... maar dat is meer voor de doorgewinterde ELers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
[...]
Misschien lost dit ook wel het af en toe haperen en niet synchroon lopen van de audio bij MKV bestanden als de ondertiteling aan staat op.
offtopic:
Ik heb alles nu vlekkeloos en zonder haperingen draaien. Inclusief CoreAVC voor de h264 bestanden t/m 1080p.
Alles met de onboard video en AMD BE-2350 zuinige processor op Abit AM-M2HD bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 00:17

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik zat zelf ook te denken aan een goedkoop htpc'tje ik kom uit op het volgende:

AMD Athlon 64 X2 BE-2350
AOpen H340A (ATX, 200W, Zwart)
Hauppauge WinTV PVR 150MCE l.p. (OEM)
Kingston KVR667D2N5K2/2G
Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL
MSI K9AGM3-FIH
NEC Optiarc AD-7170S
Samsung SpinPoint T166, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
Totaal € 371,21

Ik zit er een beetje mee of die 200 watt voeding voldoende is voor dit systeempje, ook als ik later nog een harddisk en videokaart wil toevoegen.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voldoet prima, maar je kunt hier hoogstens een midrange videokaart aan toevoegen. Kijk even wat 12V kan leveren op je voeding, en wat een representatieve videokaart die je later nog wilt inbouwen zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Voldoet inderdaad prima, let alleen effe op je voeding of die ook een 24 pin connector en een P4 stekker heeft eventueel. Sommige lager wattage voeding blinken niet echt uit in aansluitmogelijkheden.

Ben wel benieuwd naar hoeveel die PVR150 gebruikt. Mijn PVR500 is in ieder geval best een kacheltje en gebruikt dik 10 watt.

[ Voor 0% gewijzigd door REDFISH op 19-05-2008 15:32 . Reden: typvautje ]

Pagina: 1 2 Laatste