Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 76.843 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R-O-Y schreef op zondag 24 februari 2008 @ 18:54:

[...]
Ik heb een vergelijkbaar setup draaien op een 400 watt enermax. Dus het lijkt me niet zo'n probleem worden. Als je denkt dat het een probleem is kan je natuurlijk ook altijd een watt meter in het stopcontact prikken. Als je tegen de marge aan zit is het misschien verstandig om wat zwaarder te nemen.

Mijn setup is dit:

X3210 3600MHz @ 1.28Volt
P5K Deluxe/wifi
4x 1GB ram
Raptor 74
3 data schijven
2x HD3870 (een geleend van broertje :P)
Creative XtremeMusic
DVD brander
Floppydrive

Met een 400 watt zit ik nog niet eens aan het plafond. Je hebt vaak veel meer marge dan je zou verwachten. Ik trok 380watt uit het stopcontact. Dus er zou nog een heel stuk bij kunnen als je uitgaat van 80% efficiency :)
Ik was ook van plan een 3870 bij te plaatsen, maar twijfelde aan de voeding. Heb een ocz modstream 450watt. Rest van setup staat in sig... zou in principe moeten lukken dus? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Moet makkelijk kunnen. Je hebt en minder schijven en een dual ipv quadcore. Als je alles maar netjes verdeeld over de lijnen. Dan is 450 watt meer dan genoeg ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
R-O-Y schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:00:
Moet makkelijk kunnen. Je hebt en minder schijven en een dual ipv quadcore. Als je alles maar netjes verdeeld over de lijnen. Dan is 450 watt meer dan genoeg ;)
He ROY, bedankt voor het meedenken. Maar denk je niet dat mijn systeem toch wel een stukkie verschilt dan die van jou?

Ik heb een Q6600 erin die op 3,5ghz loopt ongeveer voor 24/7 en 8GB ram, niet 4... Welliswaar 'maar' 2HD's en 1 DVD-RW. Wel weer CF, echter is dat een stuk zuiniger geworden dan de 2900XT single bijvoorbeeld...

Maar evengoed, met 600watt zit ik wel safe, how about the amps? Het is vaak zo dat de voedingen genoeg wattage leveren, meestal haal je dat niet, maar zijn de amperes vaak dingen die vergeten worden. Just want to make sure ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Ik heb een quadcore xeon op 3600MHz ;) Dus zo'n verschil is dat niet. We hebben ook allebei 4 reepjes ram. Hoeveel meer een 2GB reepje gebruikt dan een 1GB reepje weet ik niet. Zal wel niet zoveel zijn. Een harddisk gebruikt meer volgens mij :)

Overgeklokte quad + 3870 CF gaat bij mij prima op zowel een enermax 400 als 500 watt :)

Met die 600watt heb je 50% meer vermogen dan ik met m'n 400 watt. Zelfs al haalt ie niet exact de specificaties dan zit je nog veilig. Al denk ik dat die voeding gewoon prima werkt hoor. Je krijgt tenslotte waar je voor betaald. Als je nou een Qtec 600watt had dan had ik wel iets anders gereageerd :+

[ Voor 31% gewijzigd door R-O-Y op 25-02-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
R-O-Y schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:52:
Ik heb een quadcore xeon op 3600MHz ;) Dus zo'n verschil is dat niet. We hebben ook allebei 4 reepjes ram. Hoeveel meer een 2GB reepje gebruikt dan een 1GB reepje weet ik niet. Zal wel niet zoveel zijn. Een harddisk gebruikt meer volgens mij :)

Overgeklokte quad + 3870 CF gaat bij mij prima op zowel een enermax 400 als 500 watt :)

Met die 600watt heb je 50% meer vermogen dan ik met m'n 400 watt. Zelfs al haalt ie niet exact de specificaties dan zit je nog veilig. Al denk ik dat die voeding gewoon prima werkt hoor. Je krijgt tenslotte waar je voor betaald. Als je nou een Qtec 600watt had dan had ik wel iets anders gereageerd :+
LOL aub zeg...Die naam mag je niet eens met een hoofdletter schrijven! :)

Sorry van Xeon's weet ik weinig af, dus vandaar. Dan zit het wel goed denk ik zo. Wordt het verhaal drastisch anders als ik een 3870x2 (met 1 3870 die ik dan houd) erbij plaats en een andere CPU neem, zeg een E8500 of Q9450 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Met een 600 watt zal een x2 + 3870 erbij nog wel gaan. Een 45nm CPU is alleen maar beter. Die gebruiken minder stroom dan hun oudere broertjes. Tenzij je ze het hemeltje in klokt. Je hebt nog 200 watt speling ongeveer waar je wat leuk mee kan doen. Een 3870 erbij (in de vorm van een x2) kan dus prima. Let er wederom wel op of je voeding hier aansluitingen voor heeft. Mijn enermax heeft bvb maar 2x een pci-express connector. Voor een X2 zul je er nog een moeten hebben. Anders moet je een verloopje gebruiken. Dan moet je even kijken van welke 12v lijn je het aftapt :)

maare qtec, sweex en al dat soort zooi is gewoon een schande. Dat zijn ook vaak voedingen die gewone winkels op voorraad hebben staan. Dat is hetzelfde als bij een motor bezuinigen op banden/remmen. Gewoon niet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
R-O-Y schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:42:
Met een 600 watt zal een x2 + 3870 erbij nog wel gaan. Een 45nm CPU is alleen maar beter. Die gebruiken minder stroom dan hun oudere broertjes. Tenzij je ze het hemeltje in klokt. Je hebt nog 200 watt speling ongeveer waar je wat leuk mee kan doen. Een 3870 erbij (in de vorm van een x2) kan dus prima. Let er wederom wel op of je voeding hier aansluitingen voor heeft. Mijn enermax heeft bvb maar 2x een pci-express connector. Voor een X2 zul je er nog een moeten hebben. Anders moet je een verloopje gebruiken. Dan moet je even kijken van welke 12v lijn je het aftapt :)

maare qtec, sweex en al dat soort zooi is gewoon een schande. Dat zijn ook vaak voedingen die gewone winkels op voorraad hebben staan. Dat is hetzelfde als bij een motor bezuinigen op banden/remmen. Gewoon niet doen :P
Klopt ja, ik heb 2 pci-e connectors van de voeding zelf. Daarnaast nog 2 extra, totaal 4x6 pins... Dan moet ik wel die 8pins hebben, maar het zal ook werken op 2x 6pins. Die 8 pins is alleen voor overdrive, ik betwijfel het of een overgeklokte 3870x2 samen gaat met een 3870 single die je ook overklokt. Lijkt me niet echt soepel werken... Molexen heb ik nog wel over, dus zo'n verloopje zal wel gaan. Ach we zien wel wat de tijd brengt, miss komen die nieuwe kaarten ook al vrij snel, is het dan tijd voor een nieuwe voeding met standard 8 pins enzo :) Miss ook wel niet nodig, 2x 3870x2. Time will tell, als het prijsdalingen gaat. Ik laat me verassen, voorlopig zit ik nog ruim met mn 3870 CF, draai alles nog vloeiend dus no need to upgrade.

Zat miss te denken aan een E8400 (heel miss E8500)... Maarja, nog ff wachten, Q6600 op 3ghz nu, snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

8 pins is leuk inderdaad maar niet noodzakelijk. Een gewone 3870 trekt ook geen 75+75 watt. Die pci-express stekker zit eraan omdat die kaart net wat boven de 75 watt die het slot kan leveren zit. Verder is er altijd een makkelijke manier om het te testen. Is het instabiel? Nee? Dan werkt het toch. Daarnaast kan je nog even meten hoeveel je uit het stopcontact trekt. Dan heb je wel een goede indicatie of je tegen de max aan het lopen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraagje omdat mijn coolermaster 450W de geest heeft gegeven ben ik aan het kijken voor een nieuwe voeding.
Wat voor voeding is optimaal voor mijn systeem , 600watt genoeg of kan ik beter hoger gaan zitten.
A-merk is voor mij vanzelfsprekend.

Mijn systeem:
CPU Intel core 2duo 6600
Gigabyte GA965 DS4 > word ook vervangen , maar even een twijfel.
2x2gb Kingston HyperX geheugen
1x samsung 500gb HDD
1x Samsung 750gb 32MB HDD
2x raptor 36.7gb in RAID0
VGA kaart Nvidia7800GT (word wel vervangen)>of een 8800GT , of 3870
1x dvd brander
7x 8 cm koelers in mijn Xaser3 kast waarvan er 2 blauwe LED's heeft.

Ik doe ook aan overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

600 watt is meer dan genoeg. Volgens mij kan je zelfs stellen dat 600watt voor 90% van de tweakers wel genoeg is. Zoveel gebruikt het allemaal niet hoor :) Een simpele dualcore en een enkele videokaart gaat prima op een 600 watt. Dat is zelfs erg ruim bemeten. Ik denk dat je met die setup maar 300watt ongeveer uit het stopcontact kan trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor budget systeempje twijfel ik of 430Watt voeding (antec) genoeg is

Geheugen: Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, Kit Of 2
Hardeschijf: Samsung HDD HD250HJ 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB
Processor: AMD CPU Athlon 64 X2 6000+ 3.00 GHz, 1000 MHz, 2x 1MB , Boxed
Videokaart: XFX GeForce 8600GTS XXX 256 MB, PCI-e 16x
Moederbod: GigaByte GA-M56S-S3

Het systeem wordt niet overgeklokt. En er komt nog een dvdspelertje in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Als je het topic nou eens leest? :P Een paar posts hierboven staat mijn verhaal dat ik een overgeklokte quadcore en 2 videokaarten op een 400 watt voeding draai. Denk je dan dat je een probleem krijg met je budget systeem? Denk het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stippel
  • Laatst online: 12-09 19:49
Ondanks dat ik terug gelezen heb wil ik toch graag jullie mening weten.

Geen OC en zware spellen.

Antec NSK4480B
Asus EAH3650/HTDI/256M
Gigabyte GA-P35-DS3
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Hitachi Deskstar T7K500, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
Intel Core 2 Duo E8400
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2

Kan dit allemaal door de 380 watt psu gedraaid worden die in de Antec kast zit??

Hartelijk dank voor jullie reactie alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Met 380 watt hoef je je nergens druk om te maken, alle hardware die je hebt gekozen is aardig zuinig. Als je eventueel nog eens wat wilt upgraden is dat ook geen probleem. Bvb een quadcore of snellere videokaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 16:44
Hoi,

voor mijn HTPC heb ik op dit moment een 400 watt enermax voeding in gebruik, alleen is de 12v op dit moment maar 9,6.. tijd voor een andere?

de configuratie :

Moederboard : MSI K9AGM3-FD/FIH
Processor : AMD Athlon 64 X2 BE-2300
Geheugen : Kingston KVR667D2N5K2/2G
HDD 1 : Maxtor 200Gb SATA
HDD 2 : Seagate 200Gb SATA
HDD 3 : Maxtor 500Gb SATA
TV-Kaart : Hauppage HVR 1300
DVD : Lite-On 20x DVDR
USB : WinTv CI & Ms Media Center Remote + KB.

in de toekomst zal er nog een 500Gb disk bij moeten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
burp2001 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:02:
Hoi,

voor mijn HTPC heb ik op dit moment een 400 watt enermax voeding in gebruik, alleen is de 12v op dit moment maar 9,6.. tijd voor een andere?

de configuratie :

Moederboard : MSI K9AGM3-FD/FIH
Processor : AMD Athlon 64 X2 BE-2300
Geheugen : Kingston KVR667D2N5K2/2G
HDD 1 : Maxtor 200Gb SATA
HDD 2 : Seagate 200Gb SATA
HDD 3 : Maxtor 500Gb SATA
TV-Kaart : Hauppage HVR 1300
DVD : Lite-On 20x DVDR
USB : WinTv CI & Ms Media Center Remote + KB.

in de toekomst zal er nog een 500Gb disk bij moeten :(
Heb je het voltage van de 12 volt rail gemeten met een multimeter?
Als er echt 9,6V opstaat doet je PC het in ieder geval niet meer.
Je voeding zou het by the way ook gewoon makkelijk aan moeten kunnen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 16:44
-The_Mask- schreef op zondag 02 maart 2008 @ 04:20:
[...]

Heb je het voltage van de 12 volt rail gemeten met een multimeter?
Als er echt 9,6V opstaat doet je PC het in ieder geval niet meer.
Je voeding zou het by the way ook gewoon makkelijk aan moeten kunnen. ;)
Niet echt met een multimeter, speedfan geeft ut aan :)

Maakt het iets uit dat ik de 20pins voeding op een 24pins aangesloten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

een enermax 400 is toch ook gewoon 24 pins? Die ik hier heb liggen in ieder geval wel. Controleer je spanning ook even met een multimeter, want dit lijkt niet echt te kloppen. Verder is upgraden ook niet nodig, alleen maar zonde van je geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Setup:
Q6600
MSI P35 Platinum (die zeer waarschijnlijk vervangen gaat worden door een ander p35 bord)
8600GT
1 hdd
2 opticals

welke voeding heb ik nodig?

Ik heb nu een Antec 380 Watt eraan hangen maar het systeem wil vrijwel niet booten.. Ik kan me haast niet voorstellen dat een setup als dit nog voor de POST (lees onbelast) meer dan 200 Watt nodig zou hebben :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 14:46:
Setup:
Q6600
MSI P35 Platinum (die zeer waarschijnlijk vervangen gaat worden door een ander p35 bord)
8600GT
1 hdd
2 opticals

welke voeding heb ik nodig?

Ik heb nu een Antec 380 Watt eraan hangen maar het systeem wil vrijwel niet booten.. Ik kan me haast niet voorstellen dat een setup als dit nog voor de POST (lees onbelast) meer dan 200 Watt nodig zou hebben :x
De voeding die je nu hebt is een EarthWatts 380 Watt?

Zo ja dan kan deze 27 Watt leveren op de 12 Volt rails. Tenminste als je het goed hebt verdeeld je hebt namelijk twee 12 volt rails één van 15 Ampère en één van 17 Ampère. :)
Wat neer komt op 324 Watt totaal waarschijnlijk iets minder door de combined power, maar ach. ;)

Je HD trekt zo'n 2 ampère tijdens het opspinnen wat neer komt op 24 Watt dus houd je nog maar 300 Watt over voor de rest.
Dan heb je nog een videokaart die zo'n 60 Watt neemt blijft er nog 240 Watt over. Laten we zeggen 40 Watt voor de opticals, dan houdt je nog 200 Watt over voor je CPU. En aangezien je CPU een TDP van 105 Watt heeft de B3 versie dan de G0 gebruikt 95 Watt heb je ook nog ruimte voor overklokken. ;)

Dus met een A-merk voeding van zo'n 400 Watt en één of meerdere 12Volt rails met een combined power van zo'n 30 Ampère houdt je nog ruimte om over te klokken. :)

En als je niet aan overklokken doet heb je ook genoeg aan een voeding van 300 Watt met een beetje goede 12 Volt rail ;)

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 02-03-2008 15:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx voor het meedenken :).

op het msi forum lopen mensen van msi namelijk te beweren dat het te weinig is :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-05 10:25
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 14:46:
Dit kan ook aan de 'turn-on delay' liggen (In de startpost kan je daar meer over vinden)

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een apparte vraag.

Ik heb zojuist berekend dat ik in de toekomst en PSU van tenminste 540W moet hebben. Nu heb ik een Cooler Master m620. Dus dan hou ik ruim 80W over..

Is het van belang dat ik extra watt overhoud en hoeveel dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:38:
Heb een apparte vraag.

Ik heb zojuist berekend dat ik in de toekomst en PSU van tenminste 540W moet hebben. Nu heb ik een Cooler Master m620. Dus dan hou ik ruim 80W over..

Is het van belang dat ik extra watt overhoud en hoeveel dat is?
Post je hardware is? Als je het met een programmaatje hebt berekend is het zogenaamde verbruik waarschijnlijk veel te hoog. Met 80 watt marge zit je opzich wel goed, alleen kunnen we nu niet zien hoeveel Ampere je op de 12v lijn trekt. Dat is vaak het belangrijkst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Hoe weet ik eigenlijk welke pluggen van mn voeding worden gevoed door welke lijn?
Meestal zitten de molex(?) pluggen in een daisychain aan 1 "bos" en daarnaast nog een aantal losse kabels ofzo.

En ook: WAT moet ik me in hemelsnaam voorstellen bij -12v ?
12v kan ik nog wel iets bij bedenken maar -12v ?

Anyone?

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Vaak zijn in ieder geval de 4 (of 8) pins en de 20 (of 24) pin stekkers die je op het moederbord aansluit een aparte lijn. De andere lijn is voor videokaart/molex. Maar dat ligt er maar net aan hoeveel lijnen en hoe ze verdeeld zijn. Per voeding dus anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Okay, dan moet ik mn voeding nog ens goed bekijken.
Daarnaast zat ik met het volgende probleem:

Vrijdag avond had ik mijn pc en alle toebehoren uitgezet en losgekoppeld van het stroomnet.
Dit ivm hevig bliksem en donder dat buiten gaande was.

De ochtend erop sloot ik alles weer aan, ik zette de knop van mn PSU om en wachtte een seconde tot het groene ledje op mn mobo ging branden.
Vervolgens druk ik op de power knop en mn casefans, cpufans en HDD lijken heel even te gaan draaien en vervolgens valt alles uit.

Nog een keer geprobeerd, geen resultaat.
toen heb ik random een molex los getrokken waar een SATA drive en een 80mm casefan op zat.
De powerknop deed nog steeds niets. Toen heb ik de knop op mn PSU uit gezet en even later weer aan. Toen startte alles gewoon op....

Dit stond zo te draaien tot 2 uur geleden, toen zette in mn PC uit, sloot de molex weer aan en zette daarna mn pc weer aan.
Alles startte toen op.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb dit probleem nog niet eerder meegemaakt.

Kheb een FSP300-60PN in mn systeem zitten.

Voorts een:
Athlon XP 2800+
2x 512MB ram
XFX Geforce6800 LE(niet overgeklokt)
2 PATA en 2 SATA schijven
3x casefan 80mm 12v / 0.15 A
Liteon dvdfikker die vaak buiten gebruik is.

En ja, ik heb het idee dat mn voeding tegen zn max aanloopt maar concrete gegevens heb ik niet :/

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Die voeding heeft maar 180watt op de 12v lijn. Nou weet ik zelf niet hoeveel een 2800+ en een 6800LE gebruiken. Die schijven en optical zullen zo'n 35-45 watt doen denk ik. Stel dat je dan nog 135watt over hebt voor je bord, cpu en videokaart. Dan zou iemand even moeten kijken hoeveel stroom die spullen trekken. Ik heb zelf meer verstand van intel processors en ati videokaarten. Dus daarmee kan ik niet uitsluiten of het genoeg is of niet. Die oudere hardware is namelijk niet per definitie zuiniger dan moderne. Dus het zou best kunnen dat je tegen de max aanloopt. Een hele dikke voeding is het niet ;)

Dat andere probleem heb ik nog nooit gezien, maar als het nu weer werkt is het goed toch? Als je de stroom eraf hebt gehaald kan het wel eens dat de eerste keer starten moeilijker is. Mijn P5B deluxe start ook een paar keer als de stroom eraf is geweest. Is verder niet echt een probleem. Mooi is anders maar daar kan je verder niet zoveel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Thanks voor je info, ik ga denk ik maar opzoek naar een nieuwe voeding :+

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

ShadyNetworker schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:30:
Thanks voor je info, ik ga denk ik maar opzoek naar een nieuwe voeding :+
Mijn suggestie is altijd: Enermax

Goede kwaliteit, modulair, stil en ze leveren gewoon het vermogen dat beloofd wordt. Maarja ik heb dan ook alleen maar Enermax thuis :+ :9~ Zijn genoeg andere merken hoor. De reden dat ik Enermax kocht was dat het toen de beste prijs/prestatie had voor een modulaire voeding. Plus het feit dat ze echt onhoorbaar zijn door de immens grote fan die erin zit.

[ Voor 22% gewijzigd door R-O-Y op 02-03-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ShadyNetworker schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:40:
Okay, dan moet ik mn voeding nog ens goed bekijken.
Daarnaast zat ik met het volgende probleem:

Vrijdag avond had ik mijn pc en alle toebehoren uitgezet en losgekoppeld van het stroomnet.
Dit ivm hevig bliksem en donder dat buiten gaande was.

De ochtend erop sloot ik alles weer aan, ik zette de knop van mn PSU om en wachtte een seconde tot het groene ledje op mn mobo ging branden.
Vervolgens druk ik op de power knop en mn casefans, cpufans en HDD lijken heel even te gaan draaien en vervolgens valt alles uit.

Nog een keer geprobeerd, geen resultaat.
toen heb ik random een molex los getrokken waar een SATA drive en een 80mm casefan op zat.
De powerknop deed nog steeds niets. Toen heb ik de knop op mn PSU uit gezet en even later weer aan. Toen startte alles gewoon op....

Dit stond zo te draaien tot 2 uur geleden, toen zette in mn PC uit, sloot de molex weer aan en zette daarna mn pc weer aan.
Alles startte toen op.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb dit probleem nog niet eerder meegemaakt.

Kheb een FSP300-60PN in mn systeem zitten.

Voorts een:
Athlon XP 2800+
2x 512MB ram
XFX Geforce6800 LE(niet overgeklokt)
2 PATA en 2 SATA schijven
3x casefan 80mm 12v / 0.15 A
Liteon dvdfikker die vaak buiten gebruik is.

En ja, ik heb het idee dat mn voeding tegen zn max aanloopt maar concrete gegevens heb ik niet :/
Je voeding had waarschijnlijk wat moeite met de piekstroom toen je hem aanzette. ;)
En als je daarna de computer weer aanzet doet die het ook niet. (beveiliging ofzo :P )
Maar als je de stekker eruit trekt dan reset die waarschijnlijk weer en kun je de computer weer aanzetten. :)
R-O-Y schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:57:
Die voeding heeft maar 180watt op de 12v lijn. Nou weet ik zelf niet hoeveel een 2800+ en een 6800LE gebruiken. Die schijven en optical zullen zo'n 35-45 watt doen denk ik. Stel dat je dan nog 135watt over hebt voor je bord, cpu en videokaart. Dan zou iemand even moeten kijken hoeveel stroom die spullen trekken.
Hier ben ik al. :+

De HD en opticals kunnen bij het opspinnen samen wel 50 Watt verstoken, dan houd je nog maar 130 Watt over. Je CPU zou ook nog 89 Watt kunnen verstoken (ligt er aan de welke XP 2800+ je hebt) Dan heb je nog maar 40 Watt over voor je videokaart en dat is inderdaad wat aan de krappe kant. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R-O-Y schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:57:
[...]

Post je hardware is? Als je het met een programmaatje hebt berekend is het zogenaamde verbruik waarschijnlijk veel te hoog. Met 80 watt marge zit je opzich wel goed, alleen kunnen we nu niet zien hoeveel Ampere je op de 12v lijn trekt. Dat is vaak het belangrijkst ;)
Mijn hardware voor de toekomst is:

CPU: Intel Core 2 Extreme QX9770
MOBO: Nvidia 790i
RAM: 2x 2GB DDR3-1600mhz (4GB)
GPU: 2x Nvidia Geforce 9600 (SLI)
HDD: WD Raptor 74GB
HDD2: Maxtor 250GB
BLUE-RAY: LG GGC-H20LRB
DVD-RW: Samsung SH-S203D

Op dit moment bezit ik dus een Cooler Master real power M620watt voeding. Nadat ik het weer heb brekend, blijkt nu dat ik een voeding van 840(!!) Watt nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Als je niks overklokt kan je zelfs toe met een 400 watt voeding. Denk dat je het met je 620 watt prima moet redden. Die 840 watt is zwaar overdreven, zoek maar eens een computer die dat werkelijk kan gebruiken. Denk dat je er geen een gaat vinden ;) Ga je die processor nog overklokken? Dat moet opzich ook wel kunnen al weet ik niet hoe het verbruik meeschaalt met zo'n nieuwe cpu :)

Ik heb zelf zoals je kan lezen een overgeklokte quad en twee videokaarten op een 400 watt. Al die programmaatjes krijgen dan ook het stempel "zeer onbetrouwbaar" van mij mee. Het idee is leuk maar in de praktijk zitten ze er veel te ver boven.

edit: met die nvidia chipset kan je verbruik ook nog wel iets hoger uitkomen. Dus een 400 watt zou ik jou niet aanraden. Zoek zelf even op hoeveel die chipset precies meer gebruikt dan bvb een p35. Dan kan je een aardig beeld krijgen. Volgens mij lusten die Nvidia chipsets nog wel een lading energie. Je moet jezelf ook afvragen of je denkt dat je pc 700 watt uit het stopcontact gaat trekken. Op volle belasting kom ik niet eens over de 400 heen voor alleen de computer. Dus je 620 gewoon houden en dan zul je geen problemen hebben :P

[ Voor 30% gewijzigd door R-O-Y op 03-03-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Alternate kan je bij het samenstellen van een PC zien of de gekozen componenten compatible zijn. In mijn geval, bij het kiezen van ongeveer hetzelfde componenten, voldoet een 620W voeding prima. Want er verschijnt geen conflict, daardoor ga ik vanuit dat het goed is.

Echter, bij het kiezen had ik niet de mogelijkheid om een Nvidia 790i moederbord te kiezen aangezien deze nog niet verkrijgbaar zijn. In plaats daarvan koos ik een Intel X38 moederbord (een FSB van 1300mhz).

Ook het verschil tussen een Core 2 Duo en een Core 2 Quad is redelijk groot uiteraard en met de nieuwe E8xxx (E8500) series is het stroomverbruik redelijk lager dan van de huidige E6xxx series! Ook het stroomverbruik van de Geforce 9800 zal aanzienlijk lager zijn de bijvoorbeeld de Geforce 8800GT/ULTRA terwijl de prestaties even goed, zoniet, beter zullen zijn.

Al met al is een 620w voeding voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 16:02

CDAAbeltje

Cool Down !

Beste Tweakers,

Ik heb hier in dit topic misschien een beetje een apparte vraag die als volgt gaat:

Ik heb al een fatsoenlijke PSU die het naar mijn weten met gemak kan trekken maar toch zou ik eens willen weten hoe jullie daar over denken :)

Als volgt mijn systeemspecs:
CPU: AMD Opteron 185 (s939) @ 3.0 Ghz
Geheugen: 4x 512Mb Corsair XMS C2 Pro
Moederbord: Asus A8N32-SLI Deluxe
Videokaart: Asus EN8800 GT 512Mb @ Top snelheid (Bios Flash): 700/1750/1950 @ 1.15 Volt
Voeding: ThermalTake ToughPower 750 Watt Typenummer: W0116
DVD-Branders: BenQ DQ-60 (IDE) & Optiarc 7170S (S-ATA)
Ventilatoren:
* 1x 120mm ACE Led Fan
* 3x 40mm ACE Led Fan's (In Dominator Koeler)
* 6x 80mm ACE Led Fan's
PCI-Kaartjes: Sweex S-ATA Raid SiL3512
Hardeschijven:
* Maxtor 120GB IDE (6Y120L0)
* Samsung SpinPoint 250GB IDE (SP2514N)
* Maxtor 200GB S-ATA (8 B200M0)
* Maxtor 300GB S-ATA (7L300S0)
* 2x Maxtor 320GB S-ATA in Raid0 (Type weet ik zo niet en niet uit te lezen)
* Samsung 500GB S-ATA (HD500LJ)
* Hitachi 500GB S-ATA (HDS725050KLA360)
Ik weet het, alles staat ook in mijn sig maar zo is het wat duidelijker :)

Ik ben al eens op google aan het zoeken geweest naar een calculator hiervoor en kwam op deze mooie complete calculator uit.
Volgens deze calculator kwam ik op 617 Watt uit. Eigenlijk heb ik geen idee in welke richting ik moet denken dus laat ik daar dan ook gelijk maar een vraag van maken :P 8)7

Hopelijk genoeg info zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj44kie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09-2023
Hallo, dit is mijn systeem wat ik samengesteld heb, nu is mijn vraag is de voeding van 380watt voldoende om dit systeem te draaien:

1 AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz 2MB AM2 Box
1 Antec Mini Tower NSK4480B New Sol. ATX 380W (zwart) (High-efficiency EarthWatts 380 Watt ATX12V v2.0 power supply)
1 Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
1 Asus M2A-VM 690G, SATA2 RAID, VGA, DVI
1 Asus Videokaart PCI-e Radeon HD2600Pro 256MB 2xDVI/HDCP
1 Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0
1 Lite-On DVD-/+/RAM LH-20A1S 20x/20x/12x Bulk (zwart)
1 Logitech Media Keyboard 600
1 Samsung 500GB SATA300 16MB, HD501LJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Wat voor een merk voeding is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj44kie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09-2023
Van Antec zelf, de earthwatts 380watt

[ Voor 8% gewijzigd door Sj44kie op 04-03-2008 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

CDAAbeltje schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:30:

Volgens deze calculator kwam ik op 617 Watt uit. Eigenlijk heb ik geen idee in welke richting ik moet denken dus laat ik daar dan ook gelijk maar een vraag van maken :P 8)7
Heb voor de grap al mijn hardware ingevoerd. De tool zegt dat ik 633watt nodig heb _/-\o_ Gelukkig draai ik het op een 400 watt. Zo zie je maar dat die tools er best ver naast zitten. Als je van het vermogen van zo'n rekenprogramma uitgaat zul je in ieder geval nooit tekort komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 16:02

CDAAbeltje

Cool Down !

Dat kan dus wel eens kloppen :P Maar waar kom ik ongeveer op uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

R-O-Y schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:58:
[...]

Heb voor de grap al mijn hardware ingevoerd. De tool zegt dat ik 633watt nodig heb _/-\o_ Gelukkig draai ik het op een 400 watt. Zo zie je maar dat die tools er best ver naast zitten. Als je van het vermogen van zo'n rekenprogramma uitgaat zul je in ieder geval nooit tekort komen. :)
Ik wijzigde mijn config van 1 optical naar 2 en er kwam ongeveer 30watt bij 8)7 Hij klopt van geen kant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

CDAAbeltje schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:35:
Dat kan dus wel eens kloppen :P Maar waar kom ik ongeveer op uit ?
Ik kan je niet zo een schatting geven, wel zit je met die 750watt ruim genoeg. Meer dan ruim genoeg zelfs. Maar je hebt een AMD processor en een Nvidia kaart, die heb ik zelf niet of niet gehad dus ik weet ook niet hoeveel stroom die gebruiken. ;) Maar zorgen hoef je je niet te maken.

@Mediabeast, klopt idd niet echt veel van. Als ik een X3210 quadcore en een Q6600 overklok zou mijn X3210 meer gebruiken op dezelfde kloksnelheid. Op hetzelfde voltage uiteraard. Die manier om het stroomverbruik te bereken klopt niet. Het zijn dezelfde chips alleen de ene is standaard iets lager geklokt. Als je ze daarna op dezelfde snelheid brengt zou degene die normaal langzamer is opeens meer gebruiken? Heb nog geen Intel CPU gehad waar dat uitmaakte.

[ Voor 33% gewijzigd door R-O-Y op 04-03-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik ben van plan een ATi HB 2900XT te kopen maar begin nu te twijfelen of mijn voeding dit allemaal wel aan gaat kunnen.

Huidige specs;

- MoBo: Asus P5B-MX
- CPU: Q6600 G0 (standaard fan)
- GPU: On-Board van MoBo maar wordt dus HD 2900XT
- HDD: 1x 7200rpm

En dit alles op een voeding van 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Misschien is het slimmer om een HD3870 te halen. Vrijwel gelijke prestaties met het halve stroomverbruik. Dat moet ook wel gaan op je voeding. Nieuw is een 3870 ongeveer 150-160 euro. Een 2900XT is dat 2e hands, nieuw zijn deze veel duurder. Lijkt mij een goede reden om voor een zuinigere kaart te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:06:
Ok ik ben van plan een ATi HB 2900XT te kopen maar begin nu te twijfelen of mijn voeding dit allemaal wel aan gaat kunnen.

Huidige specs;

- MoBo: Asus P5B-MX
- CPU: Q6600 G0 (standaard fan)
- GPU: On-Board van MoBo maar wordt dus HD 2900XT
- HDD: 1x 7200rpm

En dit alles op een voeding van 400W
Met een A-merk voeding met veel ampères op de 12 volt lijn zou het moeten kunnen. Met een Sweex, Trust of Qtec zou ik het niet proberen. ;)
Sj44kie schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:33:
Hallo, dit is mijn systeem wat ik samengesteld heb, nu is mijn vraag is de voeding van 380watt voldoende om dit systeem te draaien:

1 AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz 2MB AM2 Box
1 Antec Mini Tower NSK4480B New Sol. ATX 380W (zwart) (High-efficiency EarthWatts 380 Watt ATX12V v2.0 power supply)
1 Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
1 Asus M2A-VM 690G, SATA2 RAID, VGA, DVI
1 Asus Videokaart PCI-e Radeon HD2600Pro 256MB 2xDVI/HDCP
1 Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0
1 Lite-On DVD-/+/RAM LH-20A1S 20x/20x/12x Bulk (zwart)
1 Logitech Media Keyboard 600
1 Samsung 500GB SATA300 16MB, HD501LJ
Je voeding zal het wel aankunnen :)

[ Voor 41% gewijzigd door -The_Mask- op 04-03-2008 15:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok danku!
Dan moet het in principe wel gaan lukken en ik zal de HD3870 nog is goed overwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:26:
Ok danku!
Dan moet het in principe wel gaan lukken en ik zal de HD3870 nog is goed overwegen ;)
Ik zou gewoon de HD3870 kopen en de HD2900XT niet eens meer overwegen. ;)
De HD2900XT is meestal ook nog langzamer dan de HD3870 en neemt veel meer stroom.
De HD3870 ondersteund ook DirectX 10.1 en Shader model 4.1 terwijl de HD2900XT nog DirectX 10 en Shader model 4.0 ondersteund. :)
Niet dat een spel er gebruik van maakt maar het gaat om het idee. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 04-03-2008 20:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusher77
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:40
CPU: Intel Core2Duo E6600 @ 3,0Ghz
Geheugen: 3x1024MB Corsair PC6400 TwinX
Moederbord: Asus P5B Deluxe
Videokaart: Asus EN8800 GTS 640MB
Voeding: OCZ PCP&C Silencer 750W +12V@ 60A Single Rail SLI
DVD-Branders: Plextor PX-716A
Behuizing: Lian Li PC-201A
Ventilatoren:
* 1x Papst Fan 4412 F/2M
* 2x Papst fan 4412 F/2
* 2x Standaard ADDA fans
PCI-Kaartjes:
* Creative X-FI Xtreme Gamer Fatality Pro 7.1
* Promise Fasttrak Sata 300 Tx4 4x Sata300 Pci Ncq Tcq
Hardeschijven:
* 4x Seagate 500GB SATA II 7200RPM 16MB Baracuda 7200.10 (ST3500630AS)
* 2x Seagate 400GB SATA II 7200RPM 16MB Baracuda 7200.10 (ST3400620AS)
* 2x Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Baracuda 7200.10 (ST3320620AS)
* 1x WesternDigital 150GB Raptor (WD1500ADFD)
* 1x Maxtor 200GB (6B200M0)

Tot vorige week woensdag een Tagan 480W TG480-U22 als voeding, die toen opeens doorgebrand was :9 Dus vandaag maar de nieuwe OCZ PCP&C ingebouwd en 't loopt allemaal weer als een tierelier _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Crusher77 op 04-03-2008 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I.v.m. upgrade van videokaart de volgende vraag:
Ik heb een TAGAN 380W voeding
CPU: AMD athlon 64 3800+
Moederbord: Asus A8n-SLI
Geheugen: 4x 512 MB DDR 400
HD: 1x Maxtor 80 GB

Ik heb er nu 2x een Asus EN6600 GT in SLI in zitten, wat prima draait.
Als ik die nu vervang voor een 9600GT, 8800GT of een 7950 GX2, zou dat dan problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:07:
I.v.m. upgrade van videokaart de volgende vraag:
Ik heb een TAGAN 380W voeding
CPU: AMD athlon 64 3800+
Moederbord: Asus A8n-SLI
Geheugen: 4x 512 MB DDR 400
HD: 1x Maxtor 80 GB

Ik heb er nu 2x een Asus EN6600 GT in SLI in zitten, wat prima draait.
Als ik die nu vervang voor een 9600GT, 8800GT of een 7950 GX2, zou dat dan problemen geven?
Nee :)

Je voeding heeft namelijk 28 Ampères op de 12 Volt lijn wat neer komt op 12 * 28 = 336 Watt
Daarvan gebruikt de 8800GT zo'n 100 Watt waardoor er meer dan genoeg voor de HD en CPU overblijft. De 9600GT gebruikt zelfs een paar Watt minder dus deze zou ook geen probleem vormen.
De 7950GX2 gebruikt bijna 150 Watt maar ook deze is een makkie voor je voeding. ;)
Aangezien er dan nog 336 - 150 186 Watt overblijft voor je CPU en HD. De HD zal bij het opspinnen zo'n 24 Watt gebruiken, dan blijft er nog 162 Watt over voor je CPU en die gebruikt volgens mij maximaal 65 Watt.
Dus houd je nog 100 Watt speling op de 12 Volt lijn. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok,
Als ik alles aansluit en de fan van de videokaart draait maar heel langzaam en geeft geen beeld (onBoard nog wel) dan zegt mij dat dat mijn voeding te licht is neem ik aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 21:43:
Ok,
Als ik alles aansluit en de fan van de videokaart draait maar heel langzaam en geeft geen beeld (onBoard nog wel) dan zegt mij dat dat mijn voeding te licht is neem ik aan? :P
Misschien, misschien ook niet. :P

Ik heb mijn glazenbol namelijk laten vallen en nu is die kapot.
Dus weet ik geen antwoord op jouw vraag. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik begin nu ook een beetje te twijfelen want ik heb op me reserve pc de volgende specs:

ASUS P4S800
Intel Core2 Duo 3Ghz & 3Ghz
1x ATi Sapphire 1650pro
2x Terratec audiocard
1x Soundblaster Creative
2GB Ram
3 Hdd's
1 Dvd
Er werken ook 2 extra fan's mee 1 voor de hdd's en 1 voor de behuizing.

En dit alles werkt op de voeding:
Zalman 300B-APS :(

eh... volgensmij rent hij met koorts over de marathon of zie ik dit nu verkeerd :D:D ik hoop dat iemand het juiste voedingkje voor me kan vinden groetjes Bobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:47:
[...]

Misschien, misschien ook niet. :P

Ik heb mijn glazenbol namelijk laten vallen en nu is die kapot.
Dus weet ik geen antwoord op jouw vraag. ;)
Haha nou ja goed.. Lijken mij symptomen ;) Ik gok het erop :P Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:47:
Hey ik begin nu ook een beetje te twijfelen want ik heb op me reserve pc de volgende specs:

ASUS P4S800
Intel Core2 Duo 3Ghz & 3Ghz
1x ATi Sapphire 1650pro
2x Terratec audiocard
1x Soundblaster Creative
2GB Ram
3 Hdd's
1 Dvd
Er werken ook 2 extra fan's mee 1 voor de hdd's en 1 voor de behuizing.

En dit alles werkt op de voeding:
Zalman 300B-APS :(

eh... volgensmij rent hij met koorts over de marathon of zie ik dit nu verkeerd :D:D ik hoop dat iemand het juiste voedingkje voor me kan vinden groetjes Bobby!
Jouw voeding heeft 18 ampères op de 12 Volt lijn wat neer komt op 216 Watt.
Jouw processor is waarschijnlijk een Core™ 2 Duo E6850 en deze gebruikt max 65 Watt.
Er blijft dus nog 216 - 65 = 151 Watt over. Je videokaart zal zoon 50 Watt trekken en dan blijft er nog 100 Watt over voor je 3 HD's en DVD-brander en dat gaan ze never nooit gebruiken. ;)

Dus je voeding kan het makkelijk aan. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aah gelukkig... bedankt voor de info, nadat ik dee post had geschreven heb ik meteen me helm opgezet en me veiligheidsvest aangedaan om zo de mijngarage van onderdelen in te duiken... en met resultaat want ik kwam de Q-Tec PSU500Watt tegen. Heb deze er direct erin getimmerd en het werkt ook... Heb ervoor de q-tec uitelkaar geschroefd om het grondig schoon te maken.

De zalman was helemaal heet... ik dacht dat 300 noooit genoeg was :D
Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Je hebt je zalman vervangen voor een Qtec? 8)7 :X Bouw dat anders is even terug! qtec is de grootste rommel die je kan vinden. Denk dat als je ze allbei goed gaat belasten die qtec zelfs eerder door z'n knieen gaat dan de zalman. ;) Lekker terugbouwen dus :> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik weet dat bijna alles dat op tec of tech eindigt rommel is, maar deze q-tec heeft wel hogere prestaties en is net zo stil als de Zalman.... dus vind het eigenlijk niet zo erg, plus hij kleurt mooi erbij :D.... hij doet het heerlijk dus... ik ben weer happy :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 01:10:
Ja ik weet dat bijna alles dat op tec of tech eindigt rommel is, maar deze q-tec heeft wel hogere prestaties en is net zo stil als de Zalman.... dus vind het eigenlijk niet zo erg, plus hij kleurt mooi erbij :D.... hij doet het heerlijk dus... ik ben weer happy :D
Zo dacht een vriend ook van me, de Qtec heeft een berg van zijn hardware gesloopt omdat de 12v lijn naar 19v ging.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Mentox schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:42:
[...]

Zo dacht een vriend ook van me, de Qtec heeft een berg van zijn hardware gesloopt omdat de 12v lijn naar 19v ging.
Dit is inderdaad de reden om een goede voeding te nemen. Slechte voedingen trekken alles mee in hun graf. Zonde van al je mooie hardware. Als je een rimpeltje in de spanning hebt vallen ook alle computers met hakkietakkievoedingen uit. Computers met goede voedingen blijven lekker doordraaien. Meegemaakt op een LAN :P Best leuk om te zien dat je investering dan toch nut heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 13:02
Graag zou ik ook advies krijgen over mijn nieuwe systeem:

Intel Q6600 - stock
2x 2gb PC800 DDR2
Asus Formula Striker II
6800GTS
2x 74gb raptor sata
8x 1tb sata
Areca pci-e raidcontroller
tv kaartje

Het budget is ruim genoeg om de meeste modellen te overwegen. Met de verschillende psu-calculators kom ik op zo'n ~900W+. Dit lijkt mij eerlijk gezegt wat ruim genomen.. Maar liever te veel dan te weinig vermogen natuurlijk. De pc is een mediacenter dus moet ook zo stil mogelijk zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen verwijzen naar een goede vergelijkende test van toereikende psu's of mij een passend adives kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
AMD X2 4200+
2 GB LL Kingston DDR1
Asus 7900gtx TOP
1x Raptor 36
1x wd 320
Samsung sata dvd brander
Card reader :)

En dit alles op een 250watt voeding

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
arnoman schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:31:

Intel Q6600 - stock
2x 2gb PC800 DDR2
Asus Formula Striker II
6800GTS
2x 74gb raptor sata
8x 1tb sata
tv kaartje

Het budget is ruim genoeg om de meeste modellen te overwegen. Met de verschillende psu-calculators kom ik op zo'n ~900W+. Dit lijkt mij eerlijk gezegt wat ruim genomen.. Maar liever te veel dan te weinig vermogen natuurlijk. De pc is een mediacenter dus moet ook zo stil mogelijk zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen verwijzen naar een goede vergelijkende test van toereikende psu's of mij een passend adives kunnen geven
Dat systeem kan nooit stil zijn... raptor zijn niet stil 2 zeker niet!!
En die schijven maken veel warmte dus moet gekoeld worden:)

Neem een opslag server met 1 raptor en 8x1tb
en een media center met een LV proccesor apart lekker stil en ben je niet veel duurder uit.

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: ik heb een nieuwe kaart gekocht (8800GTS), maar ik zag dat deze redelijk wat stroom vreet. Welke voeding raden jullie mij aan met dit systeem:

Moederbord: Asus a8n Sli
Processor: AMD 3200+ 64 met 2Mb cache (zal nog een keer vervangen worden...)
Geheugen: 2048MB kingston dual channel 533Mhz
hardeschijven: 3x IDE en 1x S-ATA
VGA: Geforce 8800GTS 512MB

Uiteraard zit er een aantal fans, een dvd-brander, muis, toetsenbord enz enz in maar deze vreten niet zoveel volgens mij.

Is het erg belangrijk welk merk je dan neemt?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

arnoman schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:31:

Intel Q6600 - stock
2x 2gb PC800 DDR2
Asus Formula Striker II
6800GTS
2x 74gb raptor sata
8x 1tb sata
tv kaartje

Dit gaat prima werken op een goede 500 watt voeding. Die raptors zijn trouwens gewoon stil, mijne hoor ik ook niet. Die zitten gemonteerd in een plastic rail, dan ratelen ze niet. Ik hoor alleen het 92mm fannetje dat eroverheen blaast.

@MrSnakeS, een goede 350-400 watt red je het wel mee, zoveel stroom gebruiken die kaarten nou ook weer niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 13:02
Zandbak:
Raptors zijn verbazingwekkend stil hoor! Alleen bij zeer zware filetransfers zullen deze duidelijk hoorbaar zijn. Daarnaast heb ik graag alles in één.

R-O-Y:
Ik ben helemaal wild van de Enermax 620W serie, zou die toereikend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
arnoman schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:21:
Zandbak:
Raptors zijn verbazingwekkend stil hoor! Alleen bij zeer zware filetransfers zullen deze duidelijk hoorbaar zijn. Daarnaast heb ik graag alles in één.

R-O-Y:
Ik ben helemaal wild van de Enermax 620W serie, zou die toereikend zijn?
Die voeding kan het wel aan ja :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

620 watt is inderdaad voldoende, hang er voor de grap maar eens een watt-meter aan als je de pc klaar hebt. Dan zie je wat het werkelijke verbruik ongeveer is. Zal je denk ik best meevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Heeft iemand ervaring met de Dark Power PRO BQT P6-PRO serie van Be Quiet?

Op het internet lees ik veel goede verhalen maar ik vraag me af of iemand ook persoonlijke ervaring heeft met deze serie. Ik wil namelijk voor de 850W variant gaan.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-08 18:10
hallo mede Tweakers,

ik ben van plan mij binnen kort een nieuwe pc samen te stellen.
en daar hhort natuurlijk een nieuwe voeding bij.

de spec's
mobo:
asus P5e VM DO
prossesor:
intel E2200
Ram:
Crosair twinx xsm2 (2 x 1024 mb)ofzo iets in die aard
Grafiche kaart :
OnBoard
en ga ik na een jaar een asus 8800GT in zetten
hdd:
1 x Samsung HD501lj 500gb (Sata)
1 x Seagate 60 GB (IDE)
en later nog eens een Samsung F1 750GB er bij
optiche dinges:
1 x DVD brander IDE
en wie weet later nog een Blue ray lezer of brander
fans :
2 x 80mm
1 x 120mm

ik denk dat ik hier bij met een 400w voeding toe kom
ik zou dan de Zalman ZM460B-APS, 460W (ATX12V 2.2) nemen die voeding zou alles denk ik perfect moeten aan kunnen.
maar ik ga dan die pc maar blijven upgraden en dan zal die altijd een sterkere voeding nodig hebben
dus dacht ik aan de Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe) die zal dat wel allemaal aan kunnen en allemaal de upgrades die daar achter komen aan kunnen,

want jah als ik dan binnen 2 jaar weer een nieuw systeem ga bouwen dan zou ik deze voeding ook graag mee nemen daar om is dit dat hier onder staat belangerijk.
want ik denk dat dan alles weer nog stroom hebberig gaan zijn dan nu

maar nu is mijn vraag als ik nu bij mijn gehele systeem met de zalman 460w voeding een verbruik meet van 150w is dat dan het zelfde (of toch bijna) dan met de zalman 600w voeding of gaat die nog eens on nodige stroom verbuiken.
en Geld is géén probleem.

welke voeding zouden julie nemen voor de toekeomst?

Groeten Stefferke,

[ Voor 9% gewijzigd door Stefferke op 09-03-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Stefferke schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:28:
hallo mede Tweakers,

de spec's
mobo:
asus P5e VM DO
prossesor:
intel E2200
Ram:
Grafiche kaart :
OnBoard
hdd:
1 x Seagate 60 GB (IDE)
optiche dinges:
1 x DVD brander IDE
fans :
2 x 80mm
1 x 120mm

ik zou dan de Zalman ZM460B-APS, 460W (ATX12V 2.2) nemen die voeding zou alles denk ik perfect moeten aan kunnen.
maar ik ga dan die pc maar blijven upgraden en dan zal die altijd een sterkere voeding nodig hebben
dus dacht ik aan de Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe) die zal dat wel allemaal aan kunnen en allemaal de upgrades die daar achter komen aan kunnen,

maar nu is mijn vraag als ik nu bij mijn gehele systeem met de zalman 460w voeding een verbruik meet van 150w is dat dan het zelfde (of toch bijna) dan met de zalman 600w voeding of gaat die nog eens on nodige stroom verbuiken.

Groeten Stefferke,
Ik zou de Zalman ZM460B-APS nemen aangezien die het gemakkelijk aan kan zelfs samen met de upgrades die je later nog er bij wil plaatsen houd je nog ruimte over om nog een videokaart zoals de 8800GT erbij te steken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Stefferke schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:28:
hallo mede Tweakers,

de spec's
mobo:
asus P5e VM DO
prossesor:
intel E2200
Ram:
Grafiche kaart :
OnBoard
hdd:
1 x Seagate 60 GB (IDE)
optiche dinges:
1 x DVD brander IDE
fans :
2 x 80mm
1 x 120mm

Groeten Stefferke,
Stel je zet de 8800GT en de 750GB schijf in jouw systeem en je gaat overklokken (cpu 50% en gpu 20%) dan zal jouw systeem 310 watt nodig hebben. De 12 volt zal hiervan maximaal 23 amperres moeten leveren Een voeindg welke 350 watt is en 27 amperres op de 12 volt kan leveren is dan al voldoende. Voor de videokaart is een 6 pins stekker nodig waarmee er dus drie eisen zijn aan een voeindg (350 watt, 27 amperers 1 6 pins aansluiting)
Ben je meer van plan dan een HD en videokaart bijplaatsen én overklokken dan is een zwaardere voeding aan te raden zoals één welke 450 watt is, 35 amperres kan leveren en twee 6 pins connectoren heeft. Een 600

Voor jouw systeem zal een voeding zoals de Coolermaster eXtremepower430 voldoende zijn, een 430 watt voeidng welke 29 amperres kan leveren en één 6 pins stekker heeft. De voeindg kost ongeveer 40-45 euro.

Een voeding vanm 600 watt is echt erg overdreven voor jouw systeem. Zoveel watt zul je echt niet nodig hebben, of je moet twee videokaarten gaan nemen..

edit: ik zal proberen weer wat meer in dit topic aanwezig te zijn. Echter zoveel en uigebried als voorheen zal mij niet lukken qua tijd..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik wil ergens in juni/juli een nieuwe pc aanschaffen, maar om de kosten wat te spreiden, denk ik erover om alvast een nieuwe kast met voeding aan te schaffen. De processor, mobo, gpu en geheugen koop ik dan pas in de zomer (naar mijn idee veroudert die hardware ook het snelst). Maar nu vraag ik me dus af of de voeding die ik in gedachten had zal voldoen:

voeding die ik wil kopen: Nexus NX-8060 - 600Watt MODULAR
Deze heeft een gegarandeerde efficientie van 80% of hoger, 4 12V lijnen waarvan iedere lijn 18A krijgt. De 3.3V lijn krijgt 36A en de 5V lijn krijgt 30A.

De hardware die ik hierin wil gaan stoppen is (waarschijnlijk ongeveer) het volgende:
  • AMD Phenom, quad-core B3 stepping
  • Ati 4xxx series grafische kaart (wellicht een X2 model)
  • 2 x 2Gb geheugen
  • 300 Gb hdd
  • Mobo met Ati chipset (780G ws)
  • dvd brander
  • misschien een extra koelertje
Gaat deze voeding voldoen voor mijn pc? Ik zie op de website van Ati staan dat ze voor X2 configuraties minimaal 550Watt aanraden. Stel dat deze voeding voldoende is voor deze hardware, hoeveel speelruimte is er dan? Kan ik naast een X2 GPU nog een single GPU kaart ernaast zetten (met in totaal 3 Gpu's) of moet ik dan echt naar voedingen met meer vermogen gaan kijken?

edit:

kleine toevoeging die misschien belangrijk is: ik ben niet van plan om over te clocken

[ Voor 4% gewijzigd door The Flying Dutchman op 10-03-2008 13:21 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

The Flying Dutchman schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:47:
Ik wil ergens in juni/juli een nieuwe pc aanschaffen, maar om de kosten wat te spreiden, denk ik erover om alvast een nieuwe kast met voeding aan te schaffen. De processor, mobo, gpu en geheugen koop ik dan pas in de zomer (naar mijn idee veroudert die hardware ook het snelst). Maar nu vraag ik me dus af of de voeding die ik in gedachten had zal voldoen:

voeding die ik wil kopen: Nexus NX-8060 - 600Watt MODULAR
Deze heeft een gegarandeerde efficientie van 80% of hoger, 4 12V lijnen waarvan iedere lijn 18A krijgt. De 3.3V lijn krijgt 36A en de 5V lijn krijgt 30A.

De hardware die ik hierin wil gaan stoppen is (waarschijnlijk ongeveer) het volgende:
  • AMD Phenom, quad-core B3 stepping
  • Ati 4xxx series grafische kaart (wellicht een X2 model)
  • 2 x 2Gb geheugen
  • 300 Gb hdd
  • Mobo met Ati chipset (780G ws)
  • dvd brander
  • misschien een extra koelertje
Gaat deze voeding voldoen voor mijn pc? Ik zie op de website van Ati staan dat ze voor X2 configuraties minimaal 550Watt aanraden. Stel dat deze voeding voldoende is voor deze hardware, hoeveel speelruimte is er dan? Kan ik naast een X2 GPU nog een single GPU kaart ernaast zetten (met in totaal 3 Gpu's) of moet ik dan echt naar voedingen met meer vermogen gaan kijken?

edit:

kleine toevoeging die misschien belangrijk is: ik ben niet van plan om over te clocken
Volgens mij heeft de Phenom zo'n 130 watt nodig waarmee jouw totale systeem zonder videokaarten ongeveer 200 watt nodig heeft.
De ATi 4XXX komt mij niet echt bekend voor als videokaart en ook op veschillende roadmaps kan ik deze zo snel niet vinden (ik kan het ook mis hebben uiteraard. Wil je dan even een linkje posten, liefts met een foto van de kaart waarop de voedingsaasluitingen te zien zijn?)
Als ik er vanuit ga dat je 3870 neem, de enige ATi kaart welke momenteel ook in X2 uitvoering te krijgen is dan zal jouw systeem met één kaart 280 watt nodig hebben. Neem jij de X2 versie dan is dit 380 watt. Plaats jij dan ook nog een derder 3870 (of één X2 en één gewone 3870) dan zal dit ongeveer 490-500 watt zijn welke echt nodig is. Van dit vermogen zal er 37 amperres van de 12 volt moeten komen. Kijken we naar de aansluitingen voor de videokaart dan heeft de X2 een zes en een acht pins poweraansluiting. De 3870 heeft één zes pins aansluiting.

Een geschikte voeding voor jouw systeem moet daarom 550 watt of meer zijn, moet 41 amperres op de 12 volt of meer kunnen leveren en moet één 8 en twee 6 pins aanslutingen hebben voor de voeding van een videokaart.

De NX-8060 kan totaal 600 watt leveren en voldoet daar aan de eis >550 watt. Met zijn 48 amperres voldoet hij ook aan de eis >41A. Echter heeft de voeding niet de benodigde aansluitingen voor de power van de videokaarten. Hij heeft één 6 pins plus een 6 OF 8 pins stekker. je komt dus een stekker te kort.
De voeding is daarmee, ondanks dat hij ruim voldoende kan leveren, niet geschikt voor jouw systeem

En trouwens, fabrikanten zitten altijd erg hoog met hun schattingen als het om een voeding gaat. Hier zijn veel redenen voor waarvan de belangrijkste toch wel is: "ze kunnen beter 100 watt te veel adviseren dan 50 te weinig"

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Er is nog niet zo heel erg veel bekend over de 4xxx serie, slechts nog geruchten. Echter denk ik dat de 3xxx serie een goede vergelijking is. Zie onderstaande link voor wat geruchten, het is sowieso nog onbekend wat voor voedingsaansluitingen deze kaarten gaan krijgen:
nieuws: Nieuwe details over Radeon HD 4000-serie lekken uit

Zijn er mogelijkheden (mbv verloop stekkertjes bijvoorbeeld) om extra pci-express connectoren te verkrijgen op voedingen? Naar de 3870 en 3870X2 kijkend zie ik dat het met deze voeding mogelijk is om 2x een 3870 aan te sluiten of 1x een 3870X2 (misschien dat overdrive functionaliteit dan mist, omdat daarvoor vereist is dat één van de aansluitingen 8-pins is).

Het is nogal onwaarschijnlijk dat er uiteindelijk drie GPU's in het systeem komen (maar het was wel leuk geweest om de mogelijkheid te hebben). Anyway, er vanuit gaande dat de eisen aan de 4xxx serie ongeveer overeenkomen met die van de 3xxx serie zou ik wel 2 GPU's kunnen aansluiten. Met Nexus heb ik goede ervaringen (heb hier twee voedingen van Nexus draaien) en ik zou graag weer een Nexus willen. Het model dat ik op het oog had is echter het zwaarste model dat Nexus te bieden heeft. Dus misschien nog maar eens even informeren bij de fabrikant of er nog nieuwere typen (met meer pci-express aansluitingen) aan zitten te komen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

The Flying Dutchman schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:30:
Er is nog niet zo heel erg veel bekend over de 4xxx serie, slechts nog geruchten. Echter denk ik dat de 3xxx serie een goede vergelijking is. Zie onderstaande link voor wat geruchten, het is sowieso nog onbekend wat voor voedingsaansluitingen deze kaarten gaan krijgen:
nieuws: Nieuwe details over Radeon HD 4000-serie lekken uit

Zijn er mogelijkheden (mbv verloop stekkertjes bijvoorbeeld) om extra pci-express connectoren te verkrijgen op voedingen? Naar de 3870 en 3870X2 kijkend zie ik dat het met deze voeding mogelijk is om 2x een 3870 aan te sluiten of 1x een 3870X2 (misschien dat overdrive functionaliteit dan mist, omdat daarvoor vereist is dat één van de aansluitingen 8-pins is).

Het is nogal onwaarschijnlijk dat er uiteindelijk drie GPU's in het systeem komen (maar het was wel leuk geweest om de mogelijkheid te hebben). Anyway, er vanuit gaande dat de eisen aan de 4xxx serie ongeveer overeenkomen met die van de 3xxx serie zou ik wel 2 GPU's kunnen aansluiten. Met Nexus heb ik goede ervaringen (heb hier twee voedingen van Nexus draaien) en ik zou graag weer een Nexus willen. Het model dat ik op het oog had is echter het zwaarste model dat Nexus te bieden heeft. Dus misschien nog maar eens even informeren bij de fabrikant of er nog nieuwere typen (met meer pci-express aansluitingen) aan zitten te komen.
Er zijn verloopjes waarmee je van twee molexen een 6 pins stekker kan maken. Deze verloopjes worden bij sommige videokaarten zelfs standaard meegeverd. Ook zijn ze in menig webshop voor een (paar) euro te koop.

Ik gok trouwens dat de 4XXX reeks qua energieverbruik boven de huidige 3XXX reeks zit. Hoeveel hij gebruikt weet ik niet (deze kennis zal pas over een half jaartje bekend zijn). De 3870 heeft ongeveer 80 watt nodig, de 3870X2 180 watt. Een gokje van mijn kant is dat de 4xxx een 100 watt nodig heeft en de 4xxx X2 een 225 watt. Nogmaals, dit is een gokje.

Als je de 600 watt voeidng neem met jouw systeem dan is er ongeveer 350 watt beschikbaar voor videokaarten (200 watt voor jouw systeem zonder gpu, 350 voor voor de gpu's en 50 watt reserve, je wilt wel een beetje speling houden). Die 350 watt is zeker voldoende voor een 4xxx X2. Als mijn schattingen juist zijn dan kun je zelfs een X2 en een gewone 4xxx kaart plaatsen in jouw systeem met de voeding.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ah, dat is mooi.
Beide hartelijk dank voor de uitleg, dan kan ik deze voeding met een gerust hart binnenkort bestellen. En dan hopen dat die 4xxx serie een beetje op tijd uitkomt (en anders komt er eerst gewoon wat anders in te hangen).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hoi Ik heb de laatste tijd last van verschillende spontaan uitvallende (en na 1 reboot weer gewoon werkende) schijven in mijn fileserver.
Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het aan de PSU ligt, maar eigenlijk heb ik all het andere al uitgesloten
Ik heb dus een nieuwe PSU voor mijn File server nodig :(

Specs :
1 niet zo boeiende amd 2500+ (amd 4400+ ligt al klaar voor dit)
2 insteek kaartjes (highpoint 4 poorts sata controller en een 8 poorts raid controller)
14 Harde schijven
3 12cm en 3 9cm Fans

dit draaide al een jaar goed op een 400W chieftec voeding.
Ook de voedings waarde's zijn volgens mbm goed, alleen valt er af en toe spontaan een random schijf uit. Dit is zover ik kan nagaan begonnen na een upgrade van 12 naar 14 schijven.
Dus ik denk dat :
Of psu tegen zijn limieten begint aan te lopen en af en toe even een kleine dip heeft
Of de santekraam aan splitters begint zich onderhand te wreken.

Er is geen mogelijkheid tot staggered spinning, dus vooral met het opstarten moet de psu ff werken :)
Nu tel ik voor een HD ongeveer 2A op de 12V lijn. +-10A voor een processor, kom ik uit op +- 45A op de 12V lijn. Dat zou dus zeggen dat ik aan 600W ruim genoeg zou moetten hebben.
Probleem is echter dat voedingen tegenwoordig allemaal meerde rails hebben, en die elk voor 1 specifiek doel inrichten. M.A.W. ik heb niks aan een duizend watt voeding die met 4 20A rails, als ie vervolgens 2 van die railsen reserveerd voor pci-e aansluitingen, en alle molex en sata op 1 20a rails zet

Nu zoek ik dus een voeding die zich aan de volgende eisen voldoet
-Zoveel mogelijk sata connectors, en op de 2e plaats dan zoveel mogelijk normale molex aansluitingen (hoe minder splitters ik hoef te gebruiken hoe beter !)
-Genoeg vermogen om dit te voeden, in de toekomst eventuele uitbreiding naar 16 schijven en een zwaardere proc
-Geluids niveau boeit niet (ding klinkt sowieso als een opstijgende jumbo)
-Modulair mag. maar is eerder een nadeel dan een voordeel
-Budget ligt momenteel rond de 150E maar liever minder als meer.

Zelf vind ik de zalman 750HP zeer interessant.
Echter kan ik nergens vinden hoe al die aansluitingen verdeeld zijn over de 4 rails.

Iemand enig idee hoe ik dat kan uitvinden, of Iemand nog suggesties voor andere voedingen?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Aan een enermax 500 mag je maximaal 18 harddisks hangen. Staat netjes op de doos. Dan kan je uiteraard niet meer de 2x pci-e stekker vol belasten. Ook zul je een paar extra sata of molex stekkertjes moeten bestellen. Dan ben je 90 euro voor de voeding kwijt en 5 euro per kabeltje met 3 sata stekkers. Mijn ervaring is dat een 500watt enermax dat prima moet redden. Ik zie geen videokaart staan dus ik ga er vanuit dat er iets in zit dat zo weinig mogelijk stroom gebruikt :)

De voeding:

http://azerty.nl/producte...tail/52/4743/liberty.html

Voor die voeding kan je zulke kabeltjes halen:
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Intern/Enermax_Cable_EMC001.jpg

Deze heb je ook in 3 molex stekkertjes. Kan je erg netjes wegwerken omdat alle kabels al gesleeved zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door R-O-Y op 11-03-2008 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

R-O-Y schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:22:
Aan een enermax 500 mag je maximaal 18 harddisks hangen. Staat netjes op de doos. Dan kan je uiteraard niet meer de 2x pci-e stekker vol belasten. Ook zul je een paar extra sata of molex stekkertjes moeten bestellen. Dan ben je 90 euro voor de voeding kwijt en 5 euro per kabeltje met 3 sata stekkers. Mijn ervaring is dat een 500watt enermax dat prima moet redden. Ik zie geen videokaart staan dus ik ga er vanuit dat er iets in zit dat zo weinig mogelijk stroom gebruikt :)

De voeding:

http://azerty.nl/producte...tail/52/4743/liberty.html

Voor die voeding kan je zulke kabeltjes halen:
[afbeelding]
hmm opzich best wel een intresante opties die kabels. daar had ik nog niet naar gekeken !
Bedankt daarvoor.
Alleen vind ik die 32A die het ding maximaal kan geven nogal zwak. mijn 45A was express een beetje ruim genomen, maar 32 lijkt me gewoon echt te weinig.

Staat trouwens ook heel groot op de handleiding "Dual CPU dual VGA + 18 drives" En dan er onder in hele kleine lettertjes "afhankelijk van het stroomgebruik van de componenten" :)

De enermax 720W zou dan weer wel mooi zijn maar die komt inc kabels op 210E :(
Zal hem wel even in me achterhoofd houden, mocht ik echt geen goedkopere optie vinden

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 11-03-2008 07:54 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

heuveltje schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:33:
Hoi Ik heb de laatste tijd last van verschillende spontaan uitvallende (en na 1 reboot weer gewoon werkende) schijven in mijn fileserver.
Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het aan de PSU ligt, maar eigenlijk heb ik all het andere al uitgesloten
Ik heb dus een nieuwe PSU voor mijn File server nodig :(

Specs :
1 niet zo boeiende amd 2500+ (amd 4400+ ligt al klaar voor dit)
2 insteek kaartjes (highpoint 4 poorts sata controller en een 8 poorts raid controller)
14 Harde schijven
3 12cm en 3 9cm Fans

dit draaide al een jaar goed op een 400W chieftec voeding.
Ook de voedings waarde's zijn volgens mbm goed, alleen valt er af en toe spontaan een random schijf uit. Dit is zover ik kan nagaan begonnen na een upgrade van 12 naar 14 schijven.
Dus ik denk dat :
Of psu tegen zijn limieten begint aan te lopen en af en toe even een kleine dip heeft
Of de santekraam aan splitters begint zich onderhand te wreken.

Er is geen mogelijkheid tot staggered spinning, dus vooral met het opstarten moet de psu ff werken :)
Nu tel ik voor een HD ongeveer 2A op de 12V lijn. +-10A voor een processor, kom ik uit op +- 45A op de 12V lijn. Dat zou dus zeggen dat ik aan 600W ruim genoeg zou moetten hebben.
Probleem is echter dat voedingen tegenwoordig allemaal meerde rails hebben, en die elk voor 1 specifiek doel inrichten. M.A.W. ik heb niks aan een duizend watt voeding die met 4 20A rails, als ie vervolgens 2 van die railsen reserveerd voor pci-e aansluitingen, en alle molex en sata op 1 20a rails zet

Nu zoek ik dus een voeding die zich aan de volgende eisen voldoet
-Zoveel mogelijk sata connectors, en op de 2e plaats dan zoveel mogelijk normale molex aansluitingen (hoe minder splitters ik hoef te gebruiken hoe beter !)
-Genoeg vermogen om dit te voeden, in de toekomst eventuele uitbreiding naar 16 schijven en een zwaardere proc
-Geluids niveau boeit niet (ding klinkt sowieso als een opstijgende jumbo)
-Modulair mag. maar is eerder een nadeel dan een voordeel
-Budget ligt momenteel rond de 150E maar liever minder als meer.

Zelf vind ik de zalman 750HP zeer interessant.
Echter kan ik nergens vinden hoe al die aansluitingen verdeeld zijn over de 4 rails.

Iemand enig idee hoe ik dat kan uitvinden, of Iemand nog suggesties voor andere voedingen?
Een 2500+ en een 4400+ schelen niet zoveel in vermogen wat ze gebruiken, voor beide is het ongeveer 90 watt welke ze nodig hebben.
Zonder harde schijen heeft jouw systeem 170 watt nodig. De HD's hebben, als ze opgestart zijn, 12 watt per stuk nodig wat met 16 HD's net geen 200 watt is. In Windows zal jouw systeem dus maar 370 watt nodig hebben. Hiervan zal er ongeveer 24-25 ampèrres van de 12 volt moeten komen.

Als je de computer opstart dan zul je een piek hebben van 41 ampèrres.

Een geschikte voeindg voor jouw systeem zal dus minimaal 420 watt moeten zijn, minimaal 29 amperres kunnen leveren en een piek kunnen leveren van 42 amperres.

Als je kijk naar een voeindg zoals de Antec NeoPower430 dan moet deze jouw systeem aankunnen. Hij kan totaal 430 watt leveren, 32 amperres en kortstondig een piek van 48 amperres. De voeind heeft drie 12 volt lijnen en ieder kan maximaal 16 amperres leveren met een gezamelijk maximum van 32 amperres continu. Helaas zijn de connectoren (6 molex, 4 sata) een beetje weinig. De zwaardere versie hebben dezelfde hoeveelheid aan aansluitingen (eigelijk hebben alle Antec voedingen deze aansluitinen, alleen de TPQ850 heeft er meer)

Als het mijn systeem was dan had ik een NeoPower500 in de kast gezet met een paar splitters. Deze voeindg kan totaal 38 amperres leveren met een piek van 54 amperres. De voeding kost ongeveer 85 euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Dan is een enermax dus ook prima geschikt. Voor mijn enermax had ik ook een Antec (smartpower 450 oid? :? )voeding, die was spontaan gerookt van binnen. Zoek dus even op de serie of er niet teveel problemen zijn. Het is ook dat ik geen 14 schijven heb liggen anders zou ik het zo voor je testen op mijn 500 watt voeding :+

Verder blijft dat systeem van enermax met die kabels echt heerlijk. Je kan het zo netjes wegwerken. Ze leveren losse kabels met 3x sata, kabels met 3x molex, kabels met 2sata en 2 molex. Veel keus zodat je zo min mogelijk kabelzooi hebt. Modulair is zoooooooo cool :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 23:02
Zal ik mijne hier ook even posten

ASROCK 4CORE DUAL-SATA2
E6220
Ati readon x1950 pro AGP
2 optische drives
4 Hd's

Ik heb er nu een 450 Watt voeding in zitten.
Echter ik vermoed dat het niet voldoende is.
De harde schijf de het verst op de lijn zit hakkelt wel eens.
Dit men name bij gebruik van winamp..

Zou mijn voedig voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Als het een goede voeding is is dat meer dan genoeg :) Veel meer dan genoeg zelfs ;) Een E6220 ken ik trouwens niet, wat is dat voor ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een nieuwe voeding te kopen alleen moet ik weten hoeveel watt en amperé.

Ik heb een:

Asrock alive nf6g-VSTA
2x 250 gb maxtor hdd
4x 12cm fans
XFX 8600GT
amd athlon 64 x2 4600+
2x 1Gb ddr 2 667MHZ
1x dvd brander

Weten jullie misschien wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:29:
Ik ben van plan een nieuwe voeding te kopen alleen moet ik weten hoeveel watt en amperé.

Ik heb een:

Asrock alive nf6g-VSTA
2x 250 gb maxtor hdd
4x 12cm fans
XFX 8600GT
amd athlon 64 x2 4600+
2x 1Gb ddr 2 667MHZ
1x dvd brander

Weten jullie misschien wat ik nodig heb?
De 8600GT gebruikt maximaal 50 Watt
Twee HD's gebruiken bij spinup ook max 50 Watt
DVD-Brander gebruikt max ongeveer 25 Watt
De AMD Athlon 64 X2 4600+ gebruikt max 65 Watt
De casefans gebruiken nog geen 5 Watt
Plus nog 50 Watt speling en andere zooi ;)
Maakt samen 245 Watt op de 12 Volt rail en dat is 20 Amperes ongeveer.

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 11-03-2008 17:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een klein pctje samen te stellen (mini itxje met 10,4 inch scherm erop gemonteerd), verder geen video of geluidskaart offboard, wel onboard allebei, en een 25watt verbruikende processor.

alleen hij moet wel draagbaar zijn, daarom heb ik iets van een batterij nodig, in combinatie met een voeding. Ik heb hier zelf weinig verstand van en ik hoop dat jullie hier ook wat over batterijen etc weten.

Ik zat zelf te denken aan een 60/80watt voeding met een Li-Ion batterrij (8cells), en een bijpassende adapter. nou mijn vraag wat voor in/uitgangen zitten er allemaal aan zon ding, en wat heb je allemaal nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 23:02
R-O-Y schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:26:
Als het een goede voeding is is dat meer dan genoeg :) Veel meer dan genoeg zelfs ;) Een E6220 ken ik trouwens niet, wat is dat voor ding?
Dat is een ordinaire typefout :)
Het moet zijn een e6420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
theodouma schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:27:
[...]
De NX-8060 kan totaal 600 watt leveren en voldoet daar aan de eis >550 watt. Met zijn 48 amperres voldoet hij ook aan de eis >41A.
He, ik las nog even terug omdat ik me meende te herinneren dat je iets over 48 ampere zei. Ik begrijp niet helemaal hoe je precies bij deze waarde komt en ik neem eigenlijk aan dat je mij niet helemaal goed had begrepen, maar ik wilde het voor de zekerheid toch nog even checken:

Omdat de NX-8060 vier 12 volts lijnen hebben die ieder 18A kunnen leveren, dan kom je toch op 4 x 18 = 72 ampere? Of moet ik voor die ampere's ergens anders kijken?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

The Flying Dutchman schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:55:
[...]

He, ik las nog even terug omdat ik me meende te herinneren dat je iets over 48 ampere zei. Ik begrijp niet helemaal hoe je precies bij deze waarde komt en ik neem eigenlijk aan dat je mij niet helemaal goed had begrepen, maar ik wilde het voor de zekerheid toch nog even checken:

Omdat de NX-8060 vier 12 volts lijnen hebben die ieder 18A kunnen leveren, dan kom je toch op 4 x 18 = 72 ampere? Of moet ik voor die ampere's ergens anders kijken?
Het totale aantal A dat een voeding kan leveren is nooit alle lijnen bij elkaar opgeteld. Elke lijn kan apart 18A maar dus niet als je ze allemaal tegelijk zo zwaar gaat belasten. Mijn enermax 500watt heeft 2 lijnen van 22A. Maximaal gecombineerd vermogen is 32A. Snap je het nog? :P Hoeveel die lijnen kunnen leveren is wel leuk, maar als ze dat niet allemaal tegelijk kunnen heb je er niet bijster veel aan.

Wel is het dus zo dat met een spinup de ene lijn meer trekt dan de ander. Ik weet niet of het zo werkt maar misschien is het wel een soort load-balancing. Daar kan ik echter niks zinnigs over zeggen omdat ik me daar (nog) niet in verdiept heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefferke
ik ben van plan voor mij ook een nieuwe voeding te kopen voor mijn pc maar die zal maar een voeding van 460w nodig hebben ik dacht direct aan de zalman 460w voeding maar ik zou mij willen direct een 600 w zalman voeding kopen voor als ik binnen kort (binnen 2 jaar) weer een nieuwe pc zou samen stellen zoadat ik kosten kan besparen en die dan mee verhuizen naar daar

mijn vraag is nu als ik nu de watt meter aan die 460w voeding hang met mijn systeem en ik meet een verbruik van 240w.
zal dat dan ong het zelfde zijn met de 600w zalman voeding of zal dat meer gaan verbruiken.

(kprobeer zo een beetje energie te besparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Of je meer energie zal gebruiken ligt er aan hoe effecient de voedingen zijn. Dat zul je dus even moeten opzoeken. Jij trekt nu overigens 240watt uit het stopcontact? Dan levert je voeding dus maar 80% daarvan aan je hardware, je zit dus nog niet eens op de helft. Vind je het dan wel nodig om een 600watt te halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefferke
R-O-Y schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:39:
Of je meer energie zal gebruiken ligt er aan hoe effecient de voedingen zijn. Dat zul je dus even moeten opzoeken. Jij trekt nu overigens 240watt uit het stopcontact? Dan levert je voeding dus maar 80% daarvan aan je hardware, je zit dus nog niet eens op de helft. Vind je het dan wel nodig om een 600watt te halen? :)
als die 600watt voeding niet meer dan 240Watt gaat trekken wel ja en die heeft 84% die dat ik wil kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb een MCE in de huiskamer staan die ik zo stil mogelijk wil hebben.
Het is wel een low-budget gebeuren dus wil de voeding ook tussen de 40-60 euro proberen te houden.

Mij leek deze wel geschikt: Zalman ZM360B-APS, 360W (ATX12V 2.2)

Het gaat om hetvolgende systeem:

- Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- AMD X2 BE-2400 45watt
- TakeMS DDR2 2x 1GB 800
- Western Digital 320GB Sata II
- Lite-on LH-20A1S
- IR Receiver
- 2x 8 karakters VFD Displaytje
- Bluetooth dongle

Deze config zal niet uitgebreid worden met meerdere HDD's, hoogstens een grotere ipv de huidige.
Verder misschien een videokaart als crossfire, maar dat zal ook een low-budget kaart zijn, die niet alteveel gebruikt.

De voeding lijkt me voldoende ook voor de evt. uitbreidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding lijkt me voldoende ook voor de evt. uitbreidingen?
Dat lijkt mij ook ;)

Je CPU neemt namelijk maar 45 Watt
Je HD bij spinup ongeveer 25 Watt
Je DVD max ook 25 Watt
Plus 100 Watt voor een eventuele videokaart en wat speling (zeer ruim genomen overigens)

Komt neer op 195 Watt en dat is dus ongeveer 16 Amperes op de 12 Volt rail
En aangezien de Zalman ZM360B-APS 26 Amperes op de 12 Volt rail heeft is de voeding meer dan genoeg. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil wil een nieuwe pc aanschaffen, de waarschijnlijke specs worden waarschijnlijk:

De processor:
Intel Core 2 Duo E8400
of een
Intel Core 2 Quad Q6600
of een
Intel Core 2 Quad Q9450

Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3R

Geheugen:
2 x OCZ OCZ2RPR800C44GK 4 2GB PC6400, CL4

Grafische kaart
Sapphire Radeon HD3870 512MB

Hardeschijfen
2 x Samsung SpinPoint F1, 750GB

De rest:
optische drives enzo

Welke voeding is hier voor nodig? Ik had zelf mijn oog laten vallen op de antec sonata 3, met een 500W voeding (earthwatt antec), of een antec sonata plus 550 met een 550W voeding (neohe antec), is dit genoeg?

Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen een neohe voeding van antec of een eartwatt? Er is namelijk zo'n verschil in prijs als je deze los wil kopen.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 01:03
Eerst even Theodouma, echt bedankt dat je dit voor iedereen uitzoekt _/-\o_ Hulde! ;)

Ik heb hier ook nog een voeding probleempje, heb op dit moment een 250 watt voeding met 9A op de 12v lijn. In deze pc (die 24/7 als server aanstaat) zit:

Celeron 533 mhz
3 x 128mb pc100
Asus mobotje
1 pci 4 mb videokaartje
2 harde schijven

Hij draait op deze voeding al een hele tijd superstabiel, maar omdat hij me toch wat te sloom is wil ik upgraden naar het volgende:

AMD Athlon 64 ,LE-1620, Socket AM2 (TDP van 45 watt, dus vrij zuinig)
Asus M2A-VM
1GB Kingston 667Mhz
1 pci 4mb videokaartje / integrated graphics (wat vreet het meeste stroom?)
2 harde schijven

Nou is mijn vraag: Kan ik de nieuwe setup draaien op de oude voeding?

ps: Ik weet dat ik waarschijnlijk een 20->24 pins converter moet kopen voor het aansluiten van de voeding op het moederbord.

Ga naar www.jellerbert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:52:
Ik wil wil een nieuwe pc aanschaffen, de waarschijnlijke specs worden waarschijnlijk:

De processor:
Intel Core 2 Duo E8400
of een
Intel Core 2 Quad Q6600
of een
Intel Core 2 Quad Q9450

Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3R

Geheugen:
2 x OCZ OCZ2RPR800C44GK 4 2GB PC6400, CL4

Grafische kaart
Sapphire Radeon HD3870 512MB

Hardeschijfen
2 x Samsung SpinPoint F1, 750GB

De rest:
optische drives enzo

Welke voeding is hier voor nodig? Ik had zelf mijn oog laten vallen op de antec sonata 3, met een 500W voeding (earthwatt antec), of een antec sonata plus 550 met een 550W voeding (neohe antec), is dit genoeg?
Al die voedingen zullen het makkelijk trekken ;)
Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen een neohe voeding van antec of een eartwatt? Er is namelijk zo'n verschil in prijs als je deze los wil kopen.

alvast bedankt
Het verschil tussen de EarthWatt en de NeoPower is duidelijk op de site van Antec te zien. ;)
Het verschil is sowieso het uiterlijk de NeoPower vindt ik veel mooier. :)
Ook heeft de EarthWatt 2 keer een 12 Volt rail van elk 17 Ampere terwijl de NeoPower 3 keer een 12 Volt rail heeft van 17 Ampere. De NeoPower kan dus meer Amperes leveren op de 12 Volt rail en aangezien 12 Volt wordt gebruikt door de GPU, CPU, HD's, DVD's is dit ook het belangrijkste. De EarthWatt heeft meer Amperes op de 5 Volt en 3,3 Volt dit wordt alleen tegenwoordig veel minder gebruikt maar is wel goedkoper te maken. Daarom het prijsverschil. ;)
Jellerbert schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:18:
Eerst even Theodouma, echt bedankt dat je dit voor iedereen uitzoekt _/-\o_ Hulde! ;)

Ik heb hier ook nog een voeding probleempje, heb op dit moment een 250 watt voeding met 9A op de 12v lijn. In deze pc (die 24/7 als server aanstaat) zit:

Celeron 533 mhz
3 x 128mb pc100
Asus mobotje
1 pci 4 mb videokaartje
2 harde schijven

Hij draait op deze voeding al een hele tijd superstabiel, maar omdat hij me toch wat te sloom is wil ik upgraden naar het volgende:

AMD Athlon 64 ,LE-1620, Socket AM2 (TDP van 45 watt, dus vrij zuinig)
Asus M2A-VM
1GB Kingston 667Mhz
1 pci 4mb videokaartje / integrated graphics (wat vreet het meeste stroom?)
2 harde schijven

Nou is mijn vraag: Kan ik de nieuwe setup draaien op de oude voeding?
Het zal waarschijnlijk net werken.
Aangezien je CPU 45 Watt verbruikt.
De 2 HD's bij spinup max 50 Watt en normaal zo'n 25 Watt.
En dan zal je de rest denk ik max zo'n 30 Watt verbruiken.
Samen zo'n 100 Watt bij spinup van de HD's wat meer maar dan neemt je CPU volgens mij ook geen 45 Watt. ;)
100 Watt is 8,3 Ampere net geen 9 dus.
Als het een A-merk is zal het waarschijnlijk net lukken is het een B-merk zal het moeilijk worden.
ps: Ik weet dat ik waarschijnlijk een 20->24 pins converter moet kopen voor het aansluiten van de voeding op het moederbord.
Heeft je voeding ook een 4 pins cpu powerconnector. :)

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 12-03-2008 19:34 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Een voeding heeft ook een maximale belasting die hoger ligt dan de continue belasting. Je hoeft dus niet met de startstroom van een harddisk zo veel rekening te houden. Ze trekken niet continue 25 watt en bij het starten kan je voeding het best hebben meestal :)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.