Het is denk ik wel even belangrijk dat ik benadruk dat ik nergens in mijn vorige post het huidige systeem met het oude systeem vergelijk. De reden van mijn relaas is dat het huidige systeem niet goed functioneert, compleet onafhankelijk van de kwaliteit van het vorige systeem.
Zwaar overdreven. Zoveel moderaties hoef je nu ook weer niet extra te doen en zoveel tijd kost het al helemaal niet.
Ik kwantificeer de hoeveelheid tijd die mensen eraan besteden helemaal niet; hoe kan je dit dan 'zwaar overdreven' noemen? Ik zeg dat het modereren van posts die al juist gewaardeerd worden extra tijd kost, en dat het gezien de hoeveelheid reacties die er te modereren is zonde van de tijd is. Iedere muisklik is er een, vergeet dat niet. Ik denk dat een ervaren moderator (ervaren met het huidige systeem bedoel ik dan) nu wel eens bewust een keuze kan maken: ga ik modereren, of ga ik dat niet doen? Want als ik 1 moderatie doe die afwijkt, zal ik ook wat niet-afwijkende moderaties moeten doen ter compensatie. Iedere extra actie die je vraagt van een gebruiker kan een drempel zijn.
De meeste mensen werken volgens het 'reactie-lezen reactie-modereren' principe. En ja, dat kost een beetje meer tijd. Het is echt niet zo dat iedereen alle reacties moet modereren.
Je snapt wel dat ik daar gewoon overdrijf om het punt duidelijk te maken, right? Maar wel blij dat we het eens zijn over het feit dat het meer tijd kost.

Het worden van expert gaat automatisch. Het enige wat tijd kost is het
klachten topic. Maar daar loopt het, op zijn zachtst gezegd, niet echt storm. Volgens mij kost het nieuwe systeem minder onderhoudstijd dan het oude

Toch zijn er aardig wat topics zoals degene waar we nu in bezig zijn omdat mensen vinden dat ze onterecht gedegradeerd zijn. De discussies lopen ook al erg lang. Ik beweer dus ook niet dat je handmatig mensen expert moet maken, maar er gaat wel ontzettend veel tijd zitten in het uitleggen en discussieren om de mensen op de juiste manier te laten modereren.
Waarmee stuiten wij mensen tegen de borst? En waar zijn die mensen dan? Hoeveel mensen zijn dit dan? Kortom, vrij loze kreten. Tuurlijk draait het om de gebruiker, dat weet iedereen hier.
Grappig dat jij niet doorhebt dat mensen wiens modrechten ontnomen worden niet blij zijn, en dat RoD wel ziet dat ik daar een punt heb.

Lees de TS van alle topics die over dit onderwerp geopend zijn. Kijk naar TRRoads' standpunt ('ik mod dan ook niet meer ;)').
Het systeem schrikt vooral misbruikers van het systeem af. En ja er wordt minder gemodereerd, maar de kwaliteit is enorm vooruit gegaan, juist omdat we de misbruikers er buiten houden. En ook omdat misbruikers veel minder invloed kunnen uitoefenen.
Laat ik nogmaals noemen dat ik geen vergelijk maak met het oude systeem.
Dit gebeurt allang, maar is nog steeds niet een groot probleem. Het zou dat wel kunnen worden en er wordt dan ook gediscussieerd, over hoe die groep aan is te pakken. Op het moment lijkt het echter te ingewikkeld om te doen. Zie
Afwijken van gemiddelde... voor o.a. die discussie.
Ik heb wel een idee hoe je dat zou moeten doen, maar dan moet het huidige systeem echt op de schop.

Intuïtief is niet per definitie beter dan een systeem met regels.

Het is wel makkelijker geef ik toe, maar laat ook weer veel meer ruimte voor fouten. Waar we nu grotendeels vanaf zijn.
Intuitief sluit een systeem met regels helemaal niet uit, dus ik snap je redenering niet. Intuitief betekent simpelweg dat je het systeem dat je bouwt zo inricht dat de gebruiker zich zonder er bij na te denken aan de regels die je wilt hanteren houdt. Dan hoef je de regels niet zo vaak uit te leggen. Correctief modereren (dus alleen modereren daar waar een onjuiste score is toegekend aan een reactie) is bijvoorbeeld veel logischer.
RoD schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:29:
Correctief modden is ook niet per definitie slecht. Het is echter wel slecht voor je gemiddelde. Dat is jammer, maar het is een gevolg van het systeem. De oplossing voor de individuele modder is imo simpel. Modereer gewoon de reacties die je leest, niet alleen de reacties die je leest én op een verkeerde score vindt staan. Dat kost je niet veel extra tijd (je leest de reactie immers toch al) en aangezien de meeste reacties vrij eenduidig op één score gezet kunnen worden zal je afwijking ook niet te hoog uitvallen.
Je legt nu in principe uit waarom mijn argumenten kloppen. Dat vind ik prima, maar dat is net zoals het modereren van al juist gewaardeerde reacties: zonde van je tijd.
klein grapje natuurlijkJe hoeft niet alle reacties te modereren, je moet simpelweg niet selectief modereren.
Ik snap ook wel dat je niet alle reacties moet modereren, dat is een hyperbool.
Dat hoeft dus geen extra tijd te kosten, zoals ik hierboven beschreef.
Dat ben ik niet met je eens. Iedere muisklik kost tijd, zoals ik hierboven al zei, en lezen gaat ettelijke malen sneller dan modereren. Een reactie modereren kost tijd, en als je een tienvoud aan reacties moet modereren om je afwijking binnen de perken te houden, dan kost dat dus 10x zoveel moderatietijd dan je anders nodig zou hebben.
Het aanstellen van expertmods gaat automatisch

Toch grappig dat zowel jij als wolkje die reactie hebben. Jullie merken toch ook wel dat jullie in deze topics ontzettend veel tijd kwijt zijn met de ellenlange reacties op kritiek op het systeem? Dat zijn ook tijdskosten hoor, en dat is onder andere de investering die je moet doen om een (te) complex systeem uit te leggen aan de gebruikers, waarmee je uiteindelijk de experts creeert. Dat het systeem automatisch moderators van normaal niveau naar expert niveau tilt wil niet zeggen dat het systeem de gebruiker expert gemaakt heeft hoor.

Daar heb je wel een punt. Aangezien het bericht wat je krijgt bij het uitzetten van de modrechten niet bijzonder veel informatie verschaft zou er in de communicatie nog wel het een en ander te verbeteren zijn. Ik denk dat je door mensen meer inzicht in het geheel te verschaffen een hele hoop meer mensen kunt "bekeren" tot het modereren. Je ziet hier in TMF ook geregeld mensen semi-geërgerd om uitleg vragen, waarna men bij het verkrijgen van inzicht in het systeem toch weer vrolijk op weg gaat met het modden.
Nou ja, prima, maar als je het systeem intuitiever maakt en die uitleg niet hoeft te geven en mensen in beginsel al niet voor hun hoofd hoeft te stoten met het wegnemen van rechten, dan hoef je die weerstand niet eens weg te nemen - die bestaat dan niet eens! OK, da's natuurlijk een redelijk revolutionair idee, maar goed, let's think out of the box here.

Mwa, ik zie niet in hoe kwaliteit en kwantiteit direct met elkaar gecorreleerd zijn. Bij weinig gebruikers verhoog je de kans dat een mismod invloed gaat hebben op de eindscore, maar gezien het feit dat er in TMF een hoop "brute kracht" is van de ProMods en een hoop actieve experts, is het mogelijk om die mismods snel de goede kant op te drukken.
Maar dat kost dan weer manuele interventie! En dat is juist mijn punt: een goed waarderingssysteem heeft geen manuele interventie nodig, omdat de kwantiteit en intuitiviteit van het systeem al leiden tot correcte waardering.
Ik heb geen inzicht in het aantal mensen wat mod, maar voorzover ik kan zien heeft een individuele mismod zéér weinig kans om te "overleven", op dit moment althans.
Uiteindelijk wel, maar het ProMod vangnet is echt time-consuming.
Ik denk niet dat het systeem over the top is. Het systeem is zeker niet perfect, maar wel effectief in het op de juiste score zetten van een reactie. Waar het vooral misgaat is, denk ik, dat mensen niet weten hoe ze met het huidige systeem om moeten gaan. Dan kunnen ze goede intenties hebben, maar dan wordt tóch hun modrechten ontnomen. Ik kan me voorstellen dat dit negatieve gevoelens richting het systeem oplevert. Daarom denk ik dat er in de communicatie wellicht nog het een en ander te verbeteren is. Aan de andere kant moeten sommige mensen eerst eens verder kijken dan hun neus lang is. De Mod FAQ is niet moeilijk te vinden en middels het knopje "feedback" wat bij elk artikel staat kom je in
Frontpage Algemeen algemeen terecht, waar de FAQ je het een en ander aan informatie verschaft.
Maar zoals ik al zei, de communicatie kán beter. Inzichtverschaffing in het systeem zou wellicht nog iets moeten/kunnen zijn om aan te werken.
Maar dan blijf je het systeem uitleggen. Ik denk dat er een betere manier is om tot juiste waarderingen te komen, wat minder tijd kost voor de moderators, promods en ontwerpers van het systeem en geen onnodige negatieve sentimenten oproept.
Dat is sowieso noodzaak, als het huidige systeem gehanteerd blijft.
ecteinascidin schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:39:
Ik lees meer als voornaamste bezwaar dat de expertgroep uit de hand kan lopen en zo collectief de norm kan maken. Daarvoor is echter een controlegroep, namelijk de FP-Pro's. Met hun 3x weging is een collectieve herziening gewoon onmogelijk.
Ja, maar die kost veel extra tijd (report maken, promod moet kijken, eventueel nog discussie erover). Daarbij is het boos maken van de gebruikers volgens mij een veel voornamer bezwaar.