[Leopard] Ervaringen en Discussie Deel 2

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 29.263 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:45
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:47:
Ik ben aan het oefenen op de computers op school voor als ik in januarie mogelijk een mac ga kopen. Maar hoe kan ik een link in een nieuwe window of tabblad openen. Daar kwam ik steeds niet uit.
Appeltje+klik, had je zelf ook kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Is het mogelijk om mappen te openen door 1x te klikken ipv 2x ?
Ik heb al gekeken bij de instelling, maar ik vond niets

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Ik heb naast Leo maar eens Vista geinstalleerd. Tijd geleden al, en die partitie is nu gevuld met XP. MAAR. Ik vroeg me af, of het mogelijk was om een driver oid te installeren voor XP zodat ik ook kan zien hoelang hij verwacht dat ik met me batterij nog ga doen. Dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis aan ondersteuning!

Heel simpel door "Always show icon" aan te vinken... Dom dom dom :D

[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 13-12-2007 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orillion schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:50:
[...]

Appeltje+klik, had je zelf ook kunnen vinden.
Moet ik jou anders even uitdagen om alles over windows te weten? Ik zou het niet vragen als ik het zelf niet had kunnen vinden. Je kon ook gewoon normaal een antwoord geven zonder die zin daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_man
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Gisteren Leopard gekocht, ben momenteel een backup aan het nemen van m'n documenten en hopelijk zie ik jullie straks weer vanop m'n vernieuwde Mac Mini!

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:11:
[...]
Moet ik jou anders even uitdagen om alles over windows te weten? Ik zou het niet vragen als ik het zelf niet had kunnen vinden. Je kon ook gewoon normaal een antwoord geven zonder die zin daarna.
Het idee is dat dit soort dingen makkelijk via Google te vinden zijn:

http://www.google.com/search?q=osx+open+new+tab

Eerste hit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Om even de mysterie over slaapstand, standby en hibernating / safe sleep te halen:

Het slapen op een Mac heet standby op een Windows bak. Hierbij zet hij alle bewegende onderdelen uit, en houdt alleen stroom op het geheugen. Hierdoor kan bij hervatting binnen enkele seconden de staat van de computer hersteld worden. Hij staat dus practisch uit en zal niet warm worden. Oude Windows-machines ondersteunden enkel een andere standbymodus waarbij veel zaken wél bleven draaien.

Wat OSX safe sleep noemt, heet hibernating binnen Windows. Dit houdt in dat het OS de inhoud van het geheugen naar de harde schijf schrijft, waarna alle stroom van het systeem wordt gehaald. Bij hervatting doorloopt de computer de normale boot procedure, waarna hij de informatie weer opnieuw in het geheugen zet en je verder kunt werken.

OSX past automatisch safe sleep toe wanneer de accu van je laptop leegraakt. Ook wanneer de laptop zich al in de slaapstand bevond, schrijft hij dan de informatie nog gauw naar de hardeschijf alvoor hij de geest geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Rapatski op 16-12-2007 17:48 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_man
  • Laatst online: 21-05-2024
Blue_man schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:18:
Gisteren Leopard gekocht, ben momenteel een backup aan het nemen van m'n documenten en hopelijk zie ik jullie straks weer vanop m'n vernieuwde Mac Mini!
Alles lijkt goed gegaan te zijn ;) .

Ik mis enkel één zaak: mijn klok. Ik had een analoge klok onder m'n verkleinde iTunes staan en ik zie ze nu nergens. Ook niet als ik pruts met de instellingen in Systeemvoorkeuren. Nouja, misschien na een herstart dat er hier en daar wel nog wat gedaan wordt.

Updates zijn ook reeds binnengehaald via internet. Wou niet van de bovenstaande 'bugs' genieten.

Nu Time Machine nog eens uittesten, maar dat zal voor later zijn.

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rapatski schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:40:
OSX past automatisch safe sleep toe wanneer de accu van je laptop leegraakt. Ook wanneer de laptop zich al in de slaapstand bevond, schrijft hij dan de informatie nog gauw naar de hardeschijf alvoor hij de geest geeft.
Dat is niet correct, anders zou je immers wanneer je de batterij verwijdert alsnog je gegevens kwijt zijn en dat is niet het geval. Op het moment dat je de laptop dichtklapt wordt eerst een safe sleep image geschreven, waarna de laptop in slaapstand gaat. Wanneer in de tussentijd de stroom niet wegvalt, wordt er geen gebruik gemaakt van het safe sleep image en ga je verder waar je gebleven was. Wanneer de stroom wel wegvalt (batterij leeg, batterij verwijderd) wordt er gebruik gemaakt van het image om de sessie te herstellen.

Dit gedrag is er ook de reden van dat wanneer je meer geheugen in de laptop stopt en meer applicaties open hebt staan, het langer duurt na het dichtklappen voordat het lampje begint te pulseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:48:
[...]

Dat is niet correct, anders zou je immers wanneer je de batterij verwijdert alsnog je gegevens kwijt zijn en dat is niet het geval. Op het moment dat je de laptop dichtklapt wordt eerst een safe sleep image geschreven, waarna de laptop in slaapstand gaat.
Klopt. Ik bedoelde hiermee te zeggen wanneer dit image gebruikt wordt. Maar inderdaad, hij maakt altijd het image.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil eigenlijk wel weten of het nou niks uitmaakt om je macbook pro dicht te klappen en dan gelijk in je tas te stoppen en vervoeren.

Ik ben namelijk altijd zo van, eerst ff wachten tot ie gaat knipperen (lampje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
Executor16 schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:49:
Ik wil eigenlijk wel weten of het nou niks uitmaakt om je macbook pro dicht te klappen en dan gelijk in je tas te stoppen en vervoeren.

Ik ben namelijk altijd zo van, eerst ff wachten tot ie gaat knipperen (lampje).
Zolang het lampje niet gaat knipperen is je macbook nog aan. Op dat moment draait je HD nog en is het niet verstandig hem al in je tas te stoppen.
Wat je eventueel kan doen is het uitschakelen van de Safe Sleep image. Dan gaat ie wel direct in de sluimer stand. nadeel is wel dat wanneer de accu leeg is of er op een andere manier uit valt je alles kwijt bent waar je mee bezig was op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doe ik ook altijd (paar seconden wachten kan geen kwaad!) maar volgens mij maakt het niks uit.
Zoals hierboven beschreven is schrijft hij alleen de image weg, daar zal hij niet overhit of zo van raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:00:
Dat doe ik ook altijd (paar seconden wachten kan geen kwaad!) maar volgens mij maakt het niks uit.
Zoals hierboven beschreven is schrijft hij alleen de image weg, daar zal hij niet overhit of zo van raken.
De HD kan wel beschadigen als deze bezig is en de laptop beweegt teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Oke, nu de discussie hier toch over gaat ben ik ook na dit kleine onbenullige dingetje benieuwd (maar als het ergens een goed moment is om te vragen dan vind ik dat wel hier en nu)

Btw, ik heb mijn OS gewoon in NL.

Ik heb een iMac, hoef dus niets te vervoeren en op een andere plek weer snel aan te zetten. Ik zet hem daarom iedere nacht voor het slapen gaan gewoon keurig uit. Ook hier heb ik menig discussie gehad over op sluimeren (slapen/safe sleep?? of is dat weer iets anders dan sluimer) zetten of uitzetten.

Oke, de volgende ochtend draait alles weer sneller. Maar verder zie ik geen voordelen. Vrienden zeggen echter dat de iMac zich tijdens het sluimeren weer aan het 'repareren' is? Is dit waar en is het beter om hem dan op sluimer te laten staan dan dat je hem uit zet?

En misschien het meest gekke vraagje, maar toch erg nieuwsgierig: hoe zit het dan met stroomgebruik tijdens sluimer? Is dat alleen het de spanning op het geheugen en pulserend lampje of meer? En zou het zelfs meer stroom kosten om hem op te starten dan om hem een nacht op sluimer te hebben?

Ben benieuwd of er hier experts zijn die hier antwoord op hebben. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als de computer slaapt is hij niet actief, er zijn wel een aantal scripts die in de nachtelijke uren draaien (een aantal kun je ook als superuser zelf uitvoeren door 'periodic daily weekly monthly') maar daarvoor moet de computer wel aan zijn natuurlijk.

Hoeveel stroomgebruik er is zou ik niet weten, op zich wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het stroomverbruik van een iMac is te vinden in de Apple Product Environmental Specification. Zo verbruikt een 20-inch iMac gebruikt 2,02W in de sluimer (zonder WOL) en 1,43W als hij uit staat (bron).

Maar we gaan nu wel erg offtopic :) Als je verder wilt discussieren over sluimeren vs. uitzetten en energieverbruik, dan is het beter om hiervoor een nieuw topic te openen. Laten we dit topic houden voor het discussieren over en het uitwisselen van ervaringen met Leopard.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriske18
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 11:20
Waarom kan je geen bootcamp partitie back-up'n met timemachine? Nu zou ik in windows nog een extra tool moeten installeren om files van windows te back-up'n, terwijl ik net zo weinig mogelijk met windows wil werkn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 17:04
Omdat je met Timemachine alleen HFS+ partities kunt backuppen. Andere bestandssytemen zou in theoretisch ook wel kunnen maar dat zou super traag zijn omdat ieder bestand dan gechecked zou moeten worden of dat verandert is (dat gebeurt nu niet namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je niet veel met windows werkt hoef je denk ik ook niet veel te backuppen, maak een keer een basisbackup met nftsclone of iets dergelijks en kopieer daarna gewoon de nieuwe bestanden die je wilt houden naar een OS X partitie via de finder.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil even aangeven dat ik met mijn macbook 1,83 ghz met 2 gig geheugen erg vaak heb dat programma's ineens met een foutmelding sluiten, echt opvallend veel vaker dan met Tiger.

iedere keer maak ik er wel een melding van naar apple met een verhaaltje erbij in de hoop dat ze iets kunnen ontdekken..

meer mensen problemen met programma's?

dit gaat van dvd-speler tot Transmission bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Ik heb een vraag over timemachine. Ik backup elke dag mijn systeem naar een externe schijf. Voor de veiligheid. Al ik iets heb afgerond wis ik deze. Waar ik bang voor ben is dat als ooit ik een timemachine backup terug moet zetten dat mijn Macbook vol komt te staan met bestanden die ik maanden terug al heb gewist.

Of hou tijdmachine hier rekening mee ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 16:04
4POX schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:38:
Of hou tijdmachine hier rekening mee ?
ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je een back-up terug gezet hebt dmv time machine, kan je dan nog oude bestanden terug halen? (van voor het terug zetten uiteraard)
Lijkt me wel, maar toch wel benieuwd naar. Wat ik me ook afvraag is wat time machine merkt dat je back-up Hdd vol raakt? Bij mensen die veel met grootte bestanden werken (lees ruwe avi video) kan ik me voor stellen dat dit sneller gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil op mijn macbook Leopard installeren. De dvd wordt herkent, maar zodra ik klik op installeren staat er: 'klik op de onderstaande knop om uw computer opnieuw te starten en te beginnen met de installatie'.

Vervolgens druk ik op hervat....en start de computer opnieuw op, zonder een installatie te starten |:( > Wat doe ik fout :'( ? Hebben meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hou option (alt) eens ingedrukt tijdens het restarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:08:
hou option (alt) eens ingedrukt tijdens het restarten
Nop, lukt niet. Ik krijg dan mijn huidige harde schijf te zien. Geen installatie app oid :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij opnieuw opstarten met de DVD erin zou ingedrukt houden van alt toch echt een bootmenu moeten geven waarin de dvd wordt weergegeven. de dvd is wel goed te lezen in de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Dit topic is bedoelt om algemene problemen en voornamelijk ervaringen te bespreken. Voor het troubleshooten van een specifiek probleem, mag je een nieuw topic openen. Als je een nieuw topic opent, houd je dan wel aan de Policy Apple Talk (update 2 oktober 2007) en het Algemeen Beleid m.b.t. het plaatsen van een topic :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Net Leopard op een PowerMac G4 (silverxxx) 933Mhz met 512MB ram geinstalleerd.
1,5 uur, en na de installatie 10 minuten indexeren.
Gaat prima.
Geen problemen, maar uiteraard iets trager in vergelijking tot mijn iMac intel C2D 1,83 , maar voor de rest keurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik heb een .php file opgeslagen en als ik die open, dan opent leopard hem standaard met een oude versie van Opera terwijl ik Opera niet eens heb geinstalleerd.

Zit Opera standaard in Leopard ofzo?? En kan ik dit eruit slopen?

Als ik gewoon met spotlight zoek naar Opera vind ie niks. Ook bij applications staat ie er niet tussen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als je CS3 hebt geïnstalleerd dan heb je ook Opera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een klein probleem met System/network Preferences

Wanneer ik vanuit de taakbalk Network Preferences open om (weer) opnieuw een verbinding te maken, en vervolgens afsluit met kruisje, wordt System Preferences enkel ge-hide en kan niet opnieuw geopend worden. Hiervoor moet ik het eerst quit-en. Blijft Network Preferences hangen?
Het is natuurlijk slechts een kleine ergernis, maar een oplossing zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Rensz schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:43:
Als je CS3 hebt geïnstalleerd dan heb je ook Opera.
Dat is crap dan. Ik heb CS3 idd installed, maar heb nergens gezien dat dat ook aangevinkt stond. Kan ik dat nog apart uninstallen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Kan wel, maar dan kapt volgens mij Bridge ermee. En uninstallen met AppZapper etc.

Hij staat standaart in /Applications/Adobe Bridge CS3/Bridge CS3/Contents/MacOS/
en dan Opera.

[ Voor 37% gewijzigd door Rensz op 19-12-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Was dit al gepost? Zo ja, mijn excuses. Maar ik zie het niet staan in de laatste pagina's dus:

In 10.5.2 een stuk meer mogelijkheden in stacks

Afbeeldingslocatie: http://images.macrumors.com/article/2007/12/20/stackslistview1_300.jpg

Je kan nu dus er voor kiezen om gewoon het folder icoon als stack te laten weergeven dus die fix met die bakjes is niet meer nodig (ik gebruik die zelf nu ook). En je hebt de list view weer terug. Erg handig!!! _/-\o_

Edit: Oeps, link gefixt, bedankt whitehouse! En je mist niks aan het macrumors stuk, er staat niet meer informatie in dan ik hier al zei, alleen een citaat van iemand die de oude stacks ook onhandig vond :)

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 21-12-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
Denk dat je de verkeerde link hebt geplaatst ;)

edit: graag gedaan.
Jammer genoeg kan ik niet bij die link van MacRumors (we hebben hier een WhiteList zodat we een beperkt aantal sites kunnen bezoeken)

[ Voor 62% gewijzigd door whitehouse op 21-12-2007 13:18 ]

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een macbook pro nieuwste model 15"

Nu heb ik hier ook bij leopard update cd.

Nu vroeg ik me af als je gewoon volledige leopard hebt dus niet de upate. zou dat nou beter draaien en waarschijnlijk dan ook minder ruimte in beslag nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Als je hem schoon installeert zal je wel meer diskruimte hebben omdat al je applicaties er niet meer op staan. Als je die er weer op zet zal je nog steeds wel lager uitkomen omdat je gewoon bestanden mist die je er eerst op had staan, je documenten en allerlei dingen die je hebt gedownload maar vergeten bent te verwijderen, dat soort dingen.

Er zullen ook wel wat oude files van Tiger blijven plakken maar ik denk niet dat dat qua diskruimte enorm uit maakt. Qua performance zal het niks schelen, tenzij je een van de ongelukkigen bent waarbij er een probleem is met de update en iets niet goed werkt. Maar dat gebeurt niet zo vaak (lijkt misschien wel zo maar het zijn altijd de mensen met de problemen die je het meeste hoort natuurlijk!)

Ik zou eerst gewoon een upgrade doen en alleen als je problemen hebt een schone installatie. Ik had zelf helemaal geen problemen met de upgrade en ik ben ook niet schrikbarend veel diskruimte kwijt.

Edit: Ah je bedoelt zeker de uptodate DVD? Ja dan moet je zelfs wel eerst Tiger installeren. Maar als je hem over een schone tiger installatie heen zet dan zal hij echt niet veel meer ruimte gebruiken of trager zijn dan een schone Leopard installatie.

[ Voor 37% gewijzigd door GekkePrutser op 21-12-2007 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Sinds een tijdje in het bezit van een Imac die standaard werd geleverd met Tiger. Upgrade van Leopard gekocht en een "clean install" gedaan. Alles werkte tot volle tevredenheid tot vanmorgen.
Als ik de "download" map aanklikte in de dock, flikkerde deze 1 keer om vervolgens de hele dock voor ongeveer 2 seconden te laten verdwijnen. De downloadmap uit de dock gehaald om deze vervolgens weer opnieuw terug erin te zetten om te kijken of daarmee het probleem opgelost was. Helaas, het gevolg van deze aktie was dat mijn hele dock verdween om niet meer opnieuw terug te keren. Na zoektocht op internet naar dit probleem heb ik uiteindelijk maar via Time Machine een back-up terug gezet.
Nu had ik mijn dock in ieder geval weer terug. Het probleem met de downloadmap bleef bestaan. Deze map maar eens helemaal leeg gemaakt en vervolgens opnieuw in de dock gezet. Probleem lijkt nu opgelost.

Iemand dit verschijnsel al eens gehad?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Weet iemand hoe ik het oude "USB power gedrag" tijdens sluimer van Tiger kan gebruiken/instellen in Leopard? In Tiger ging de stroom van mijn USB poorten als ik hem in sluimer zette (en dus ging m'n externe harddisk uit). In Leopard blijft de stroom echter op de USB poorten, waardoor m'n externe schijf nooit meer uit gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Leopard 10.5.2 hoeven we ook niet lang op te wachten. :)
Changes have reportedly been made to the Finder, iCal, iChat, Mail, Safari and Time Machine, along with fixes for Rosetta, AirPort (this one's for you, Sam!) and other components including the CUPS printing system and grammar checking.
* Vagabonding hoopt op een tabbed Finder. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
valt me op dat safari best vaak vastloopt hier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
Ik vind 't ongelofelijk. Heb op m'n powerbook 15" 1,67GHz Leopard geinstalleerd over Tiger heen. Indexeren duurde nogal lang, maar verder is alles vlekkeloos gegaan. Oude instellingen, alles perfect. En wat ongelofelijk is aan 't verhaal: Leopard is gewoon sneller dan Tiger. Ben ik niet gewend uit de oude goede billyware periode.

Twee dingen die niet perfect zijn:
  1. Er zijn wat probleempjes met oude programma's, zoals Quicksilver (ik wil 'm niet zien bij alt-tab)
  2. Tiger is toch mooier :o

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

kyddil schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 11:48:
valt me op dat safari best vaak vastloopt hier !
Heb je .mac Synch op Auto staan & meer dan 1 Mac?
Dat geeft bij mij nog wel eens ruzie.
Een reboot van 1 van de vele Mac's lost het probleem dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
10.5.1 geeft bij mij alleen maar problemen.
- Systeem die niet altijd goed afsluit. Blijft hangen en zie alleen de wallpaper.
- iTunes hangt tijdens het opstarten. Afsluiten helpt niet
- M'n USB flash drive mount ineens niet meer :S

Gelukkig komt 10.5.2 al snel

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Alpha-sphere schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:16:
10.5.1 geeft bij mij alleen maar problemen.
- Systeem die niet altijd goed afsluit. Blijft hangen en zie alleen de wallpaper.
Hoeveel geduld heb jij? Soms gebeurt dit inderdaad even en na 10 tot 20 seconden sluit het systeem gewoon af en gaat ie uit. Loopt ie bij jou echt vast?
- iTunes hangt tijdens het opstarten. Afsluiten helpt niet
Zegt ie dan toevallig dat ie gapless playback informatie aan het scannen is? iTunes 7 is wat dat betreft inderdaad een ramp. Ik heb zo lang mogelijk iTunes 6 gebruikt maar door iPod en Apple TV ben ik nu toch ook over op iTunes 7.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Laatst online: 05-10-2024
orillion schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:13:
Weet iemand hoe ik het oude "USB power gedrag" tijdens sluimer van Tiger kan gebruiken/instellen in Leopard? In Tiger ging de stroom van mijn USB poorten als ik hem in sluimer zette (en dus ging m'n externe harddisk uit). In Leopard blijft de stroom echter op de USB poorten, waardoor m'n externe schijf nooit meer uit gaat :(
Kan ik mijn TomTom tenminste gemakkelijk mee opladen 's nachts :+.
Ik weet niet of ze die mogelijkheid wel ingebouwd zullen hebben, want anders kan je je computer niet wakker maken met je USB muis of toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Exirion schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:33:
[...]

Hoeveel geduld heb jij? Soms gebeurt dit inderdaad even en na 10 tot 20 seconden sluit het systeem gewoon af en gaat ie uit. Loopt ie bij jou echt vast?
Veel. Ik zet m'n systeem uit waarna ik tanden ga poetsen of naar de plee ga. Als ik terug kom dan doet ie nog steeds niks. De HDD rateld ook helemaal niet meer.
Exirion schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:33:
[...]

Zegt ie dan toevallig dat ie gapless playback informatie aan het scannen is? iTunes 7 is wat dat betreft inderdaad een ramp. Ik heb zo lang mogelijk iTunes 6 gebruikt maar door iPod en Apple TV ben ik nu toch ook over op iTunes 7.
Hij zegt helemaal niks. Ik click op m'n iTunes icoon en dan komt de iTunes venster helemaal niet tevoorschijn. Onder de iTunes icoon zie ik wel een stip staan. Als ik 'm probeer te Force Quiten dan lukt dit niet. Ook niet niet als ik het via de console doe. Als dit gebeurd dan kan ik standaard het systeem niet normaal meer uit zetten.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
weet iemand hoe je icoontjes van mappen in leopard kan veranderen?

Als ik het met programma's zoals candybar 3 en litelcon doe werkt het niet. Ik kopieer een plaatje (.png of .jpg) en paste het dan in het icoontje in het 'info' scherm van een map, maar dan veranderd het in een standaard jpg of png symbooltje:S dit schijnt ook alleen zo te zijn in leopard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simlock schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 23:07:

Als ik het met programma's zoals candybar 3 en litelcon doe werkt het niet. Ik kopieer een plaatje (.png of .jpg) en paste het dan in het icoontje in het 'info' scherm van een map, maar dan veranderd het in een standaard jpg of png symbooltje:S dit schijnt ook alleen zo te zijn in leopard..
Een reboot of een af- en aanmelden zou normaal gezien helpen nadat je met Candybar de iconen hebt veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Ik heb vaak bij multitasken met wat zwaardere programma's dat Leopard het compleet laat afweten, dat ging een stuk beter onder Tiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
simlock schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 23:07:

Converteer de plaatjes even met Img2icns (makkelijk te vinden op Google) naar een Macintosh Folder met het icoontje erop geplakt. Vervolgens kopieer je het icoontje van die map naar het gewenste icoontje op de normale manier. Zo doe ik het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
Frietsaus schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:26:
[...]

Converteer de plaatjes even met Img2icns (makkelijk te vinden op Google) naar een Macintosh Folder met het icoontje erop geplakt. Vervolgens kopieer je het icoontje van die map naar het gewenste icoontje op de normale manier. Zo doe ik het altijd.
héhé, zo is het gelukt!
thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Tofu schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:50:
[...]
Kan ik mijn TomTom tenminste gemakkelijk mee opladen 's nachts :+.
Ik weet niet of ze die mogelijkheid wel ingebouwd zullen hebben, want anders kan je je computer niet wakker maken met je USB muis of toetsenbord?
In tiger kon ik hem wakker maken met m'n usb keyboard, terwijl m'n externe schijf geen stroom kreeg (lampje was zelfs uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
Hoe forceer ik Time Machine om mijn HD opnieuw/bijwerken te backuppen? Ik kan die optie nergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Finder, rechts klikken op je externe drive en kies voor 'maak nu reserve kopie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Bedankt, maar mijn bootcamp schijf neemt hij dus niet mee. En hij staat niet in het lijstje exclude :?

En dan nog een vraagje: als je van je hd een time machine schijf hebt gemaakt, klopt het dan dat Windows pc's hem niet meer kunnen lezen oid?

[ Voor 41% gewijzigd door DaannO op 30-12-2007 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
DaannO schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:51:
Bedankt, maar mijn bootcamp schijf neemt hij dus niet mee. En hij staat niet in het lijstje exclude :?

En dan nog een vraagje: als je van je hd een time machine schijf hebt gemaakt, klopt het dan dat Windows pc's hem niet meer kunnen lezen oid?
Bootcamp schijf is een ander filesystem -> niet ondersteund.
Time Machine heeft een HFS schijf nodig en die zijn niet te lezen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

F e r o x schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:26:
Iemand hier die de laatste build van mPlayer heeft? Indien zo, wat zijn jullie ervaringen.
Ik had deze week eindelijk de tijd ervoor om Leopard te installeren (Clean Install). Tot nu toe heb ik alleen problemen met Mplayer, ik kan geen subs meer selecteren met J en de rest van de knoppen om bijvoorbeeld het geluid te versnellen of de verstreken tijd weer te geven werken ook niet meer.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

Heeft iemand een idee hoe ik de tekst die verschijnt boven mijn dockicons als je er met je muis overheen gaat kan laten verdwijnen? Eigenlijk irriteer ik me er vanaf het begin al aan, maar ik kan maar niet vinden of je dit uit kunt zetten of niet.

Ik bedoel het onderstaande dus:
Afbeeldingslocatie: http://i46.photobucket.com/albums/f125/Locusta83/tekst.jpg

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
orillion schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:49:
[...]

Bootcamp schijf is een ander filesystem -> niet ondersteund.
Time Machine heeft een HFS schijf nodig en die zijn niet te lezen in Windows.
Onder Windows is MacDrive te installeren, dan zijn dat soort schijven ook weer te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
Na slaapstand vertoont mijn mac bizar gedrag:
óf:
-het scherm blijft zwart, hard rebooten maar :S
-Muis/touchpad werkt in 'slow motion' op een zeer laag framerate.
-netwerk ligt eruit
-korte systeem 'bevriezingen'

meestal vertoont hij 1 van bovenstaande gedragingen of meerdere waardoor de slaapfunctie vrijwel nutteloos is! Maar soms gaat hij er wel gewoon uit.
heb hier al vanaf het begin last van. Weet iemand waar het aan kan liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Serenity schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:15:
[...]

Onder Windows is MacDrive te installeren, dan zijn dat soort schijven ook weer te benaderen.
De Time Machine schijf is geen gewoon HFS geformatteerde schijf, maar heeft een nieuwere HFS versie, die hardlinks naar directory's ondersteund. Deze schijf is dus (nog) niet met MacDrive te mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Reageer zinnig of reageer niet :/

[ Voor 91% gewijzigd door Hoedje op 30-12-2007 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
simlock schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:40:
Na slaapstand vertoont mijn mac bizar gedrag:
óf:
-het scherm blijft zwart, hard rebooten maar :S
-Muis/touchpad werkt in 'slow motion' op een zeer laag framerate.
-netwerk ligt eruit
-korte systeem 'bevriezingen'

meestal vertoont hij 1 van bovenstaande gedragingen of meerdere waardoor de slaapfunctie vrijwel nutteloos is! Maar soms gaat hij er wel gewoon uit.
heb hier al vanaf het begin last van. Weet iemand waar het aan kan liggen??
Ook gehad een paar maanden geleden met een MacBook van 7 maanden oud en het werd van kwaad tot erger met de bevriezingen. Ook geluid was krakerig.
Naar de A Mac in Utrecht gebracht, ze hebben het logic board vervangen, er was dus echt iets hardware matigs stuk. Sinds dien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
Hoe lang duurde dat moederbord veranderen?

[ Voor 76% gewijzigd door simlock op 31-12-2007 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
Ik heb 't nu al een paar keer gehad dat hij de audio drivers bij 't opstarten niet goed kon installeren. Dus geen geluid was het resultaat beide keren. Opnieuw opstarten lostte het op.

Iemand ook dit soort problemen?

(Ik heb een powerbook 15" 1.67GHz.)

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
simlock schreef op maandag 31 december 2007 @ 01:20:
Hoe lang duurde dat moederbord veranderen?
Ik had hem na een weekje weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 15:57
ik heb net een lacie 500GB externe harddisk gekocht (88 euro mediamarkt) en die wil ik gaan gebruiken voor timemachine.
Ik heb dus net timemachine aangezet en mijn macbook pro met mac os x 10.5.1 is nu zijn eerste backup aan het maken.

Veel gelezen over Timemachine en het lijk mij een redelijk unieke feature voor de gemiddelde thuisgebruiker om backups te maken. heel simpel en 1 druk op de knop.

ik het al 10 jaar windows machines in gebruik en nooit een backup programma gebruikt om dat ik te lui ben en het een gedoe vind.
maar de macbook pro die ik sinds een paar weken heb is nu de bibliotheek geworden voor alle foto's van mijn zoontje, daar ben ik dus erg zuinig op en wou dus wel backuppen

maar als de 120 GB interne disk in de MBP vol raakt hoe zit het dan met timemachine?
heeft timemachine intern eigenlijk vrije schijf ruimte nodig?
de MBP gaat pas aan het einde van de dag aan de externe disk voor een backup. misschien vergeet ik wel eens een dag. Timemachine zal toch gewoon de hele dag op de achtergrond zijn werk doen en pas kunnen backuppen als de externe disk er aan hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

murky123 schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:40:
ik heb net een lacie 500GB externe harddisk gekocht (88 euro mediamarkt) en die wil ik gaan gebruiken voor timemachine.
Ik heb dus net timemachine aangezet en mijn macbook pro met mac os x 10.5.1 is nu zijn eerste backup aan het maken.

Veel gelezen over Timemachine en het lijk mij een redelijk unieke feature voor de gemiddelde thuisgebruiker om backups te maken. heel simpel en 1 druk op de knop.

ik het al 10 jaar windows machines in gebruik en nooit een backup programma gebruikt om dat ik te lui ben en het een gedoe vind.
maar de macbook pro die ik sinds een paar weken heb is nu de bibliotheek geworden voor alle foto's van mijn zoontje, daar ben ik dus erg zuinig op en wou dus wel backuppen

maar als de 120 GB interne disk in de MBP vol raakt hoe zit het dan met timemachine?
heeft timemachine intern eigenlijk vrije schijf ruimte nodig?
de MBP gaat pas aan het einde van de dag aan de externe disk voor een backup. misschien vergeet ik wel eens een dag. Timemachine zal toch gewoon de hele dag op de achtergrond zijn werk doen en pas kunnen backuppen als de externe disk er aan hangt
Een kernel functie houdt de hele dag op de achtergrond in de gaten welke bestanden er allemaal worden aangemaakt en welke veranderen. Zodra jij je externe schijf aansluit gaat hij deze bestanden copyeren. Time machine backupt niet als er geen schijf aan de computer hangt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 23:01
Het kan zeker legaal zijn, maar ga er dan wel vanuit dat het de upgrade versie is die je normaal voor 8 euro kan bestellen (als je je Mac tenminste in een bepaalde periode hebt aangeschaft). De normale versie voor 79 euro lijkt me erg sterk, of die persoon moet 'm met verlies verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
2de hands spullen verkoop je altijd met "verlies" lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikdevries
Tofu schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:33:
2de hands spullen verkoop je altijd met "verlies" lijkt me..
Niet geheel waar, maar ik veel gevallen wel ja. Mijn punt is hier enkel dat het dus kan zijn dat iemand een goedkope 8 euro kostende versie voor 70 euro wil verkopen of dat die persoon een nieuw OS voor 50 euro minder dan de aanschaf waarde weg doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erikdevries schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:27:
[...]

Niet geheel waar, maar ik veel gevallen wel ja. Mijn punt is hier enkel dat het dus kan zijn dat iemand een goedkope 8 euro kostende versie voor 70 euro wil verkopen of dat die persoon een nieuw OS voor 50 euro minder dan de aanschaf waarde weg doet.
Het kan dus niet zijn dat deze gewoon echt 79 kost? Dit is geen artikel die je overal kunt kopen? Dit kan dus haast niet anders dan die actie zijn van 10 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:58
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:41:
[...]

Het kan dus niet zijn dat deze gewoon echt 79 kost? Dit is geen artikel die je overal kunt kopen? Dit kan dus haast niet anders dan die actie zijn van 10 euro?
Wat wil je nou eigenlijk horen? Normaal kost OS X 129 euro nieuw, origineel in de winkel. 2e hands doet deze persoon hem weg:
- met 50 euro verlies
- of met 70 euro winst

Gok je het er op om een volledige versie te krijgen en je 50 euro te besparen of genaa*t te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat geen upgrade-versie van Mac OS X, er is slechts 1 versie. De dvd die je tijdens de upgrade periode voor 8 euro kon kopen is exact dezelfde dvd als die je nu in de winkel koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die upgrade van 8 euro is een andere versie dan die je in de winkel koopt voor 129 euro. Die upgrade vereist dat je Tiger al hebt geïnstalleerd. Voor de rest zijn ze gelijkwaardig. Je kunt ook met de upgrade ook een schone installatie uitvoeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:39:
Er bestaat geen upgrade-versie van Mac OS X, er is slechts 1 versie. De dvd die je tijdens de upgrade periode voor 8 euro kon kopen is exact dezelfde dvd als die je nu in de winkel koopt.
Nope, want met die fullfillment DVD kun je alleen bestaande Tiger installaties upgraden. Je kunt tijdens de installatie nog wel voor een clean install kiezen, maar je kunt met deze DVD niet Leopard installeren op een blanco HD, er *moet* Tiger (of een nog oudere OS X? weet ik eigenlijk niet) op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Mijn huidige installatie is nu ook zo'n "clean" 9 euro-upgrade.
Maar ik vraag me af, als ik ooit eens het boeltje opnieuw wil installeren, of ik dan eerst Tiger moet gaan installeren, om dan weer Leopard te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Tofu schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:09:
Maar ik vraag me af, als ik ooit eens het boeltje opnieuw wil installeren, of ik dan eerst Tiger moet gaan installeren, om dan weer Leopard te installeren?
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, maar ik vrees van wel. Dus eerst de meegeleverde Tiger CD gebruiken die bij je Mac zat, dan de Leopard upgrade DVD gebruiken voor een clean install. Het is omslachtig, maar ach, voor 9 euro... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Hee.
Voorvertoning kan geen bestanden van het internet meer mailen.
Als je een PDF via Safari bekijkt, en dan op "open met voorverrtoning" aanklikt, en nadat voorvertoning opgestart is,en dan op mail document klikt, dan wordt de bijlage niet meer toegevoegd.
Pas als je het document eerst opslaat, wordt deze automatisch als bijlage toegevoegd.

Slordig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tofu schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:09:
Ja, Je zult eerst tiger moeten installeren. Ik heb een 9 euro dvd gebruikt. Alleen de installatie ging fout. En bij de tweede poging stond er dus geen tiger meer op mijn schijf en weigerde de installatie om verder te gaan.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHyp3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09-2021

ThaHyp3

MBP!

Daedalus schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:46:
Die upgrade van 8 euro is een andere versie dan die je in de winkel koopt voor 129 euro. Die upgrade vereist dat je Tiger al hebt geïnstalleerd. Voor de rest zijn ze gelijkwaardig. Je kunt ook met de upgrade ook een schone installatie uitvoeren.
Ik heb pas geleden met mijn upgrade dvd een clean install gedaan ..

de upgrade dvd is simpelweg dezelfde dvd die je koopt in de winkel .. heb ook pas nog een g4 ermee gedaan met clean install .. gewoon booten van dvd en het loopt als een trein ...

edit:

ik weet eerlijk gezegd niet of wat je nu zegt echt zo is .. op beide systemen stond tiger al geinstalleerd .. maar als je boot vanaf dvd dan krijg je de optie de partitie te formateren ... en dus maakt het geen gebruikt van een bestaande OS? en dus lijkt het erop dezelfde dvd te zijn als die je in de winkel krijgt?

heeft iemand dit daadwerkelijk geprobeerd? een clean install op een schijf zonder dat daar een OS op stond? met een upgrade dvd dus....

[ Voor 27% gewijzigd door ThaHyp3 op 03-01-2008 10:59 ]

Hypocracy lies in the very nature of those judging upon them, reflecting the selfimage they deny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikdevries
ThaHyp3 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:56:
[...]
Ik heb pas geleden met mijn upgrade dvd een clean install gedaan ..

de upgrade dvd is simpelweg dezelfde dvd die je koopt in de winkel .. heb ook pas nog een g4 ermee gedaan met clean install .. gewoon booten van dvd en het loopt als een trein ...

edit:
ik weet eerlijk gezegd niet of wat je nu zegt echt zo is .. op beide systemen stond tiger al geinstalleerd .. maar als je boot vanaf dvd dan krijg je de optie de partitie te formateren ... en dus maakt het geen gebruikt van een bestaande OS? en dus lijkt het erop dezelfde dvd te zijn als die je in de winkel krijgt?

heeft iemand dit daadwerkelijk geprobeerd? een clean install op een schijf zonder dat daar een OS op stond? met een upgrade dvd dus....
Ik weet iig zeker dat het niet dezelfde schijf is als de versie die je in de winkel haalt. Bij de start van de installatie met deze disk verschijnt er een melding dat gecontroleerd wordt of Tiger aanwezig is, dit verschijnt niet met de winkel versie. Ik heb echter niet getest wat er gebeurt als er geen OS aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Kap nou eens met die 600x dezelfde vraag te stellen over de upgrade DVD

http://www.google.nl/sear...27+site%3Aapple.com&meta=

Je kan gewoon een clean install doen, en daarna plaats je DVD 2 van de originele DVD's om de iLife suite te te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleempje met osx 10.5 en hoop dat iemand weet wat ik ermee aanmoet.
Sinds gister zit er om de iconen op mijn bureaublad een zwarte rand. Ook staan de knoppen onder het appeltje (zet uit, sluimer, log uit ect.) nu opeens dubbel in dit tabblad.
Enige verschil is dat er nu 3 puntjes achterstaan alsof er meer tekst bij staat.

Bijvoorbeeld:
Sluimer
Herstart...
Herstart
Zet uit...
Zet uit
Log 'Robert' uit...
Log 'Robert' uit

Heb ik iets verkeerds aangeklikt of is het iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikdevries
weeraanmelden schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:06:
Kap nou eens met die 600x dezelfde vraag te stellen over de upgrade DVD

http://www.google.nl/sear...27+site%3Aapple.com&meta=

Je kan gewoon een clean install doen, en daarna plaats je DVD 2 van de originele DVD's om de iLife suite te te voegen.
We blijven toch maar even doorgaan :) want dit klopt niet geheel. Onderstaand het resultaat zoals terug te vinden op het Apple discussions forum:
Thanks for posting this. Assuming that we all have the same Leopard CPU Drop-in DVD then it looks like we can conclude that:

a) For the most common scenarios, this DVD is a standalone installer insofar as it does not require a reinstallation of Os 10.4 in order to reinstall Leopard. This is true of Archive & Install or Erase & Install where the target disk already has Leopard or 10.4 installed.

b) In the less common scenario wherein a disk has been previously erased and the user later wants to reinstall Leopard, it will be necessary to first install the original 10.4 system before upgrading to Leopard.

c) The Drop-in DVD will execute a standalone installation of Leopard even on a new or previously erased drive if the DVD is run from the desktop of an attached volume which is booted into Leopard (albeit it would be arguably quicker to simply clone the Leopard system from the external drive to the internal drive). All this assumes of course that the installation is being made to the computer with which the discs were supplied.
Kortom, zolang je 10.4 of hoger op de disk hebt staan heb je geen probleem, alleen als je met een lege disk wil starten zal het nodig zijn eerst 10.4 te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:52:
Ik heb een probleempje met osx 10.5 en hoop dat iemand weet wat ik ermee aanmoet.
Sinds gister zit er om de iconen op mijn bureaublad een zwarte rand. Ook staan de knoppen onder het appeltje (zet uit, sluimer, log uit ect.) nu opeens dubbel in dit tabblad.
Enige verschil is dat er nu 3 puntjes achterstaan alsof er meer tekst bij staat.

Bijvoorbeeld:
Sluimer
Herstart...
Herstart
Zet uit...
Zet uit
Log 'Robert' uit...
Log 'Robert' uit

Heb ik iets verkeerds aangeklikt of is het iets anders?
Dat is VoiceOver, uit te schakelen met ⌘ + F5 of System Preferences > Universal Acces > Seeing en dan VoiceOver op Off zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
ik heb een probleempje met spaces. Normaal kun je met alt tab tussen je applicaties switchen en dan 'vlieg' je naar de space toegewezen aan de applicatie.
Nu loopt het alleen af en toe vast, dan kan moet ik handmatig naar de space gaan waar de applicatie te zien is.. Iemand een idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

YellowCube

Wait...what?

ik heb een probleem met shares.

MacBook |- - - - -| Airport Extreme |-----------| NAS

(|- - - | = draadloos, |-------| = bedraad)

De NAS is te zien in de Finder onder Shared Devices (een verbetering t.o.v. Tiger aangezien je daar altijd via Network moet).
Vervolgens zie ik daar alle shares. Als ik connect met zo'n share, dan heb ik de opti deze op m'n Desktop te laten zien.
Nu had ik gehoopt dat Leopard af zou zijn van de melding dat de verbinding met die shares is verbroken op het moment dat je verbinding even weg is (na een wissel van netwerk of een standby).
Niet dus...Zelfs al maak je via Shared Devices weer een verbinding naar de share dan krijg je nog steeds de melding en je kunt dan niet anders dan de verbinding verbreken. Sterker nog, de share wordt een 2e keer op je Desktop gezet.
Waarom gebeurt dat?

Verbetering t.o.v. Tiger is in ieder geval wel dat de kans op een hangend systeem een stuk kleiner geworden is.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:27:
Omdat de volgende reacties er meestal te weinig zijn:

Geen bugs, geen quircks, alles loopt als een zonnetje!
Zeker een verbetering ten opzichte van Tiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Mijn ervaring is toch wel dat een clean install (tegenover een simpele upgrade) veel stabieler is. Maar dat varieert natuurlijk van gebruiker tot gebruiker...

MacBookLast.fmfacebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje....

Ik heb OSX 10.5.1 op een Mac Mini PPC G4. En ik wil ff wat mp3`s naar m`n mobiele telefoon sturen. Dit is de eerste keer dat ik bluetooth gebruik in Leopard, daarvoor heeft ie het altijd wel met Bluetooth gedaan in Tiger. Maar m`n LG Prada kan hem telkens niet vinden en andersom ook. Maar de telefoon vind wel een modem dat beneden hier staat, maar m`n mac die er 10 cm vandaan staat vind ie niet. En de mac vind dat modem niet.

En als ik Bluetooth dan even uit wil zetten dan krijg ik vannee : Bluetooth is onverwachts gestopt.
Dit ik vind het allemaal een beetje raar.

Weet iemand wat er gaande is dan? Ik wou eigenlijk al Apple support daarvoor raadplegen, maar kan daar niks vinden en mag geen emailtje sturen daar naartoe :-(

1.5 ghz ppc g4 met 512 mb ram en 80 gb hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

javami schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:43:
ik heb een probleempje met spaces. Normaal kun je met alt tab tussen je applicaties switchen en dan 'vlieg' je naar de space toegewezen aan de applicatie.
Nu loopt het alleen af en toe vast, dan kan moet ik handmatig naar de space gaan waar de applicatie te zien is.. Iemand een idee hoe dit komt?
Waarom gebruik je niet ctrl+1/2/3/4/5/6/7 etc... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Vraagje over Time Machine. Hoe stel ik het in dat hij de oude backups overschrijft. Hij zegt nu dat mijn externe hd niet meer genoeg ruimte heeft, maar het lijkt mij logisch dat hij niet telkens nieuwe backups maakt anders zit je hd wel erg vol en heb je er weinig aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

YellowCube

Wait...what?

dat is volgens mij het idee achter TimeMachine toch?
Hij slaat gewoon alles op wat je door de tijd heen toevoegd/muteert etc.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
YellowCube schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:23:
dat is volgens mij het idee achter TimeMachine toch?
Hij slaat gewoon alles op wat je door de tijd heen toevoegd/muteert etc.
Ja oke, maar als je dus een maand wil backuppen dan heb je en schijf van 1tb nodig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 00:07
Je kunt dat toch gewoon aangeven in de eigenschappen van Time Machine? Volgens mij hoort ie je te vragen of de oude backups overschreven mogen worden als de disk vol is. Voor zover ik weet kun je alleen instellen dat hij dit niet meer vraagt en het gewoon automatisch doet.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.