lees mijn bericht hiervoor en dat was ook op een P35-DS3zeromussov schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 22:12:
Ik heb al een tijdje een probleem met het booten. Als ik de pc aanzet duurt het namelijk een aantal seconden voordat die begint met opstarten. (alleen de fans draaien voluit) De ene keer duurt dit 3 seconden en de andere keer soms wel 20 seconden! Ook komt het wel eens voor dat die na een tijdje helemaal niet meer opstart, dan gaat die vanzelf uit en weer aan.
De bios settings staan gewoon standaard. Ik heb ook geprobeerd om de voltage van de CPU handmatig in te stellen maar nog steeds hetzelfde resultaat! (zelfs met een voltage wat ruim voldoende zou moeten zijn). Ook heb ik alles in de pc een aantal keren goed aangedrukt dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen...
Ik heb de volgende specs:
Moederbord: P-35-s3
Geheugen: G-Skill 800MHZ 2048MB
Processor: C2D E6750
Videokaart: Sapphire X1950 PRO 512MB
Kast: Antec Sonota III
Heb al op veel sites gezocht naar dit probleem, maar tot nu toe geen resultaat.
Weet iemand misschien nog iets wat ik kan doen! Het is erg irritant en zou het graag willen verhelpen. Bedankt alvast.
Thx. The supported memory listing is hetzelfde denk ik. Hoewel ik geen gamer ben, zag ik wel de GEIL dragon series GB24GB6400C4DC geheugen...ziet er wel geil uit ja en snel :-) Die ga ik halenGman2oo6 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:41:
[...]
jep die werken perfect
Ik had eerst de 2 x 1 GB G.Skill PC6400 hierop echter die maakte problemen in dual channel
die eruit gemieterd en deze gehaald
nergens meer problemen mee
herstel
jij hebt de GA-EP35-DS4
ik heb de GA-P35-DS4
Ik heb een probleem met overclocken, als ik de fsb in bios verander, blijft hij alsnog bij windows en op het bootscreen op zijn standaard snelheid staan. Ik kan wel voltage veranderen. Mijn systeem is:
Intel Pentium Dual E2160 (fsb 200)
Ga-P35-DS3R met laatste bios
1.5 gig standaard pc 5300 geheugen.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
@ t0mmiiiii
Je hebt SpeedStep/EIST wel uitgezet hè?
Je hebt SpeedStep/EIST wel uitgezet hè?
Wat heb je allemaal al gedaan, meer info aub.t0mmiiiii schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:44:
Ik heb een probleem met overclocken, als ik de fsb in bios verander, blijft hij alsnog bij windows en op het bootscreen op zijn standaard snelheid staan. Ik kan wel voltage veranderen. Mijn systeem is:
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
PCI en PCI-EX gelockt.
Wat voor frequentie stel je in.
En op wat voor voltage.
En reboot de comp. niet enkele keren als je de instellingen opslaat en uit het bios gaat.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
@-The_Mask- Ik heb inderdaad pci en pci-e gelockt, ik heb eist uitgezet, ik heb alle waarschuwingen en nutteloze dingen uitgezet. Ik heb verschillende voltages gebruikt, van 1.2 tot 1.5, en fsb van 210 tot 300. Ik heb 1.5 op 300 geprobeerd, 1.450 op 220.
Verwijderd
Heb sinds vandaag een ep35-ds4 rev2.1 icm een e6600, 2gig g-skill, x1950xt alles net aangesloten als ik de pc nu opstart komt ie niet voor bij het schermpje van gigabyte. Als ik dan op tab of del druk gaat het lampje van scroll lock branden en gebeurt er verder niets. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verwijderd
Vandaag vond ik een stukje op Anandtech over het DES-enerybesparende gebeuren van onder andere de nieuwe PE35-serie. Lees het hier: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3206
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 10:53 ]
Ik denk dat een van je IDE of SATA drives niet wordt herkend. Koppel die eens los.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:52:
Heb sinds vandaag een ep35-ds4 rev2.1 icm een e6600, 2gig g-skill, x1950xt alles net aangesloten als ik de pc nu opstart komt ie niet voor bij het schermpje van gigabyte. Als ik dan op tab of del druk gaat het lampje van scroll lock branden en gebeurt er verder niets. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verwijderd
Ok pc draait nu wel alleen als ik mijn dvd-brander erin plug boot mijn pc niet. Kan dat zijn omdat die kapot is? of is dat een bios instelling ofzo?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 18:18 ]
Je vraag hoort niet echt in dit topic maar als je wat exacter bent in de foutmelding? Waar loopt hij vast, voor of na de post? Krijg je een melding
Ik ben toch malle pietje niet!
Verwijderd
2 schijven die allebei op master/slave staan ?Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:58:
Ok pc draait nu wel alleen als ik mijn dvd-brander erin plug boot mijn pc niet. Kan dat zijn omdat die kapot is? of is dat een bios instelling ofzo?
En anders: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter want deze draad is dus niet bedoeld voor opstartproblemen.
Aangezien ik mijn Quad niet continu op 3.4GHz nodig heb wilde ik eens kijken of ie nog goed werkt met C1E en EIST aan of 'm met RMClock regelen maar dan verandert ie de multiplier wel maar de vcore niet, alleen als ik de vcore op stock heb staan wordt die ook aangepast. Dan kan ik alleen weer niet hoger dan 3.1GHz draaien.
Is dat normaal? Kan ik nog wat aanpassen zodat de vcore wel meegaat met de snelheid? In RMClock kan ik de vcore alleen aanpassen tussen 1.1625 en 1.2750.
Is dat normaal? Kan ik nog wat aanpassen zodat de vcore wel meegaat met de snelheid? In RMClock kan ik de vcore alleen aanpassen tussen 1.1625 en 1.2750.
i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB
edit: nvm, probleem zelf al opgelost
[ Voor 91% gewijzigd door pascaldv op 26-01-2008 23:50 ]
Dat is normaal ja. Zodra de vcore niet meer op AUTO staat, zal hij niet meer veranderen door EIST/C1Etimin8r schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:17:
Aangezien ik mijn Quad niet continu op 3.4GHz nodig heb wilde ik eens kijken of ie nog goed werkt met C1E en EIST aan of 'm met RMClock regelen maar dan verandert ie de multiplier wel maar de vcore niet, alleen als ik de vcore op stock heb staan wordt die ook aangepast. Dan kan ik alleen weer niet hoger dan 3.1GHz draaien.
Verwijderd
Gelukkig loopt mijn E6750 keurig op Auto Vcore @3,2 GHz. Hoger ben ik nog niet gegaan omdat ik een stock koelblok+fan heb. Evengoed loopt dit stabiel zat, en wellicht zit er nog genoeg in om met auto Vcore een FSB van 425-450 te behalen.Tutti-frutti schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:24:
[...]
Dat is normaal ja. Zodra de vcore niet meer op AUTO staat, zal hij niet meer veranderen door EIST/C1E
Welke instellingen heb jij gebruikt ? ik krijg namelijk mijn E6750 niet hoger dan 2.8Ghz. Als ik hoger ga gaat de pc heel de tijd rebooten.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:31:
[...]
Gelukkig loopt mijn E6750 keurig op Auto Vcore @3,2 GHz. Hoger ben ik nog niet gegaan omdat ik een stock koelblok+fan heb. Evengoed loopt dit stabiel zat, en wellicht zit er nog genoeg in om met auto Vcore een FSB van 425-450 te behalen.
Edit ik heb een P35-DS4 rev2.0
[ Voor 3% gewijzigd door Sc0tTy op 27-01-2008 15:16 ]
Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider
Verwijderd
Ik heb een P35C-DS3R rev 2.0 met F10 (maar met F4 werkte het ook). Alles staat gewoon keurig op Auto, m.u.v. de volgende zaken: Geheugen is PC6400. Multiplier van het geheugen staat op 2.0, waarmee ik een 1:1 verhouding met FSB aanhoud. Geheugen staat geloof ik op turbo of performance ingesteld, maar dat zou je ook naar 'normaal' kunnen zetten als je problemen ondervindt na een overclock (hetzelfde geldt voor set 1 en set 2). Aan beide heb ik niets hoeven te veranderen t.o.v. de fail safe instellingen. FSB is ingesteld op 400MHz waarbij de PCIe bus handmatig op 100MHz gezet is in de Bios. Multiplier staat op 8x.Sc0tTy schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:15:
[...]
Welke instellingen heb jij gebruikt ? ik krijg namelijk mijn E6750 niet hoger dan 2.8Ghz. Als ik hoger ga gaat de pc heel de tijd rebooten.
Edit ik heb een P35-DS4 rev2.0
Alle voltages staan op standaard, dus de Vcore verlaagt ook nog als de pc terugclockt (naar multiplier 6x) bij minder load.
Zie hier de CPU-Z gegevens bij respectievelijk non-load en load

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 15:45 ]
Edit: gelijk is 3dmark draaien kijken wat voor score ik nu haal
[ Voor 10% gewijzigd door Sc0tTy op 27-01-2008 15:55 ]
Hmm tijdens draaien van 3dmark kreeg ik opeens een BSOD
nu ff uitgezet dat ie niet automatisch reboot zodat ik het bericht even kan lezen. Vanavond nog maar keer 3dmark proberen, moet nu even weg.
Staat uit wel heb ik c1e aanstaan zodat hij de multiplier omlaag schroeft als hij niets doet, ik heb hem ook op Extreme staan en vCore gebeuren staat op autoVerwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:59:
Heb je EIST nog wel aan, en draai je nu dus op standaard vCore?
Verwijderd
Woow mensen, ik heb op mijn p35-ds4 even de nieuwe F11 gezet. Ik heb altijd F6 gehad. Zit wel wat in hey! Ik heb nu no problems met 3,6ghz te draaien, op de 1,4vcore die ik had voor mijn 3,2ghz. Wel paar probleempjes in het begin met booten/opstarten, dat ie steeds terug ging naar non-oc instellingen. Op 1 of andere manier verholpen, klooien met de fsb en voltages. Optie Loadline Calibration zit erin!!!
Ik ben aan het Primen, en ik heb 1,36vcore in cpuz, zet ik de prime stop: 1,376vcore. WOHOO!
Zo strak heb k m nog nooit gehad...
I should say: everybody just TRY!
I should say: everybody just TRY!
Ik heb een probleem met het laden van een nieuwe bios voor mijn P35-DS4 rev. 2.0. Ik krijg via de qFlash utility er geen nieuwe bios in geladen. Heb de F8 en F11 versie geprobeerd, helaas beide geven een "bios id check error". Doe ik iets fout of klopt er ergens iets totaal niet in die qFlash utility?
Ik wil zeker de nieuwe bios hebben al was het maar omdat ik nu nog met F5 zit..
Verwijderd
Misschien even kleinere stappen proberen? Dus van F5 -> F7 etc.. Dat adviseert Gigabyte ook. De stap die je maakt van F5 -> F8 lijkt me niet te groot, maar je weet maar nooit.Postman schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:13:
Download de versies nog eens opnieuw en zet ze nog een keer op een geformatteerd medium. Alle mogelijkheden even proberen
Hmm kan zijn. Maar ik kan de F7 versie niet meer van hun website afhalen. En downloaden van een andere website ga ik iig zeker niet doen, wie weet wat voor rommel je dan binnen haalt.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:22:
Misschien even kleinere stappen proberen? Dus van F5 -> F7 etc.. Dat adviseert Gigabyte ook. De stap die je maakt van F5 -> F8 lijkt me niet te groot, maar je weet maar nooit.
Probeer de @bios wel eens ff.
Edit: @bios werkt wel. Draai nu F11 en moet zeggen dat de mogelijkheden groter zijn dan die van F5. De indeling is ook beter trouwens.
[ Voor 11% gewijzigd door Postman op 27-01-2008 18:55 ]
Verwijderd
Indeling? Ik zie verders geen verschillen, buiten dat ik mijn raid-sata HD's weer zie, de optie loadline cal erbij heb...uh nja, verder niks toch?
Maja, elke beetjes helpen, ik draai eindelijk 24/7 3,6Ghz op 1,4v in bios. 1.376 idle, 1.360 load
Maja, elke beetjes helpen, ik draai eindelijk 24/7 3,6Ghz op 1,4v in bios. 1.376 idle, 1.360 load
M.I.T. heeft meer onderverdelingen gekregen. Zo is beter duidelijk wat nu wat is. Misschien dat jij het niet hebt gehad omdat je al een hogere bios versie draaide, maar F5 die ik had is echt oud.
Loadline is idd echt ideaal. Vcore blijft nu mooi stabiel terwijl die bij F5 echt een 0,2 tot 0,4 verschilde! (wel bij overclock E6750 @ 3,2 en Prime95 stresstest).
Loadline is idd echt ideaal. Vcore blijft nu mooi stabiel terwijl die bij F5 echt een 0,2 tot 0,4 verschilde! (wel bij overclock E6750 @ 3,2 en Prime95 stresstest).
Loadline Calibration <-- die optie had ik nog niet zien staan is even aan zetten en kijken of die dan wel op 3.6 ghz loopt, btw dit is toch gewoon te halen met normale ddr800 geheugen ?
[ Voor 70% gewijzigd door Sc0tTy op 28-01-2008 13:18 ]
Verwijderd
Ik heb die optie niet gezien bij mijn DS3R, of is die optie niet op dat moederbord vervwerkt ?Sc0tTy schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:08:
Loadline Calibration <-- die optie had ik nog niet zien staan is even aan zetten en kijken of die dan wel op 3.6 ghz loopt, btw dit is toch gewoon te halen met normale ddr800 geheugen ?
Ik heb een DS4, dus het zou kunnen. Zelf moet ik nog even kijken.Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:17:
[...]
Ik heb die optie niet gezien bij mijn DS3R, of is die optie niet op dat moederbord vervwerkt ?
Ik zit er aan te denken om dit geheugen te halen http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE7Q maar hij staat niet op de QVL van Gigabyte, iemand hier ervaring met dat geheugen ?
Edit net weer geprobeerd 3dmark te draaien, weer een BSOD, ik kreeg hen in ati3duag.dll, dus ik denk dat me vid kaart drivers nie helemaal lekker zijn, wel raar want is gewoon 8.1 van ati.
Ook lukt het nog steeds niet om de fsb boven de 425 te krijgen, kan dat komen doordat ik vcore e.d. op auto heb staan ?
[ Voor 24% gewijzigd door Sc0tTy op 28-01-2008 13:39 ]
een beetje overclocker werkt gewoon op manual. Veel precieser en effiecienter en kom je altijd verder mee. zelf ff de pci-express snelheid locken voltages instellen van geheugen nob en cpu en je memory timings wat losser zettenSc0tTy schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:19:
[...]
Ik heb een DS4, dus het zou kunnen. Zelf moet ik nog even kijken.
Ik zit er aan te denken om dit geheugen te halen http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE7Q maar hij staat niet op de QVL van Gigabyte, iemand hier ervaring met dat geheugen ?
Edit net weer geprobeerd 3dmark te draaien, weer een BSOD, ik kreeg hen in ati3duag.dll, dus ik denk dat me vid kaart drivers nie helemaal lekker zijn, wel raar want is gewoon 8.1 van ati.
Ook lukt het nog steeds niet om de fsb boven de 425 te krijgen, kan dat komen doordat ik vcore e.d. op auto heb staan ?
Mjah, dat snap ik, jammer genoeg ben ik geen overclocker en is dit ook de eerste keer dat ik dit uberhaupt doe. Ik zal in dit topic is rond gaan kijken over voltages die mensen hebben en die is proberen.PainkillA schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:56:
[...]
een beetje overclocker werkt gewoon op manual. Veel precieser en effiecienter en kom je altijd verder mee. zelf ff de pci-express snelheid locken voltages instellen van geheugen nob en cpu en je memory timings wat losser zetten
Edit voltages heb ik nog steeds op Auto staan, heb de FSB op 435mhz gekregen, kheb de PCIe op 100mhz gelocked en ik heb de omega drivers van 7.12 geinstalleerd ipv van de 8.1 catalyst drivers, ik ga is testen of hij nu wel lekker draaid in 3dmark
Edit 2 : 3Dmark draaide nu prima, 2x getest, 1x zonder overclocken van m'n HD3870 OC edition en 1x overclocken van core 800 @ 867mhz en 2300 @ 2566 ik haalde een score van 11294 3Dmarks
http://service.futuremark...pe=14&XLID=0&UID=13736874
Ik denk dat ik met 1066 geheugen de proc nu verder kan overclocken, loopt nu @ 3.48Ghz van de week is kijken of ik het geheugen nog kan omwisselen
[ Voor 39% gewijzigd door Sc0tTy op 28-01-2008 14:51 ]
Sinds vorige week de trotse eigenaar van een P35-DS3R met mooie phase leds.
Zover ik te weten ben gekomen, zijn deze leds ervoor om aan te geven hoeveel de CPU belast is (hoe hoger de belasting hiervan, hoe meer LEDs er aan gaan)
Nu heb ik net mijn hele systeem opgebouwd, maar krijg geen enkel beeld
Zelfs geen piep van de moederplank, alleen 5 Phase leds die aangaan (evenals de CPU en case-fans)
Is mijn Gigabyte reeds al overleden?
Syteemspecs:
CPU: Intel Core 2 Duo
Video: Geforce 8600 GTS
Geheugen: Kingston 2x1 GB DDRII SDRAM PC6400 CL5.0
HDD: Samsung Spinpoint T166
Voeding: Zalman 460W
Edit: Al gepost in juiste topic
Zover ik te weten ben gekomen, zijn deze leds ervoor om aan te geven hoeveel de CPU belast is (hoe hoger de belasting hiervan, hoe meer LEDs er aan gaan)
Nu heb ik net mijn hele systeem opgebouwd, maar krijg geen enkel beeld

Is mijn Gigabyte reeds al overleden?
Syteemspecs:
CPU: Intel Core 2 Duo
Video: Geforce 8600 GTS
Geheugen: Kingston 2x1 GB DDRII SDRAM PC6400 CL5.0
HDD: Samsung Spinpoint T166
Voeding: Zalman 460W
Edit: Al gepost in juiste topic
[ Voor 21% gewijzigd door Magic6399 op 28-01-2008 19:28 ]
om stabilitiet te testen zou ik geen 3dmark gebruiken maar prime95 of orthos voor paar uur.Sc0tTy schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:00:
[...]
Mjah, dat snap ik, jammer genoeg ben ik geen overclocker en is dit ook de eerste keer dat ik dit uberhaupt doe. Ik zal in dit topic is rond gaan kijken over voltages die mensen hebben en die is proberen.
Edit voltages heb ik nog steeds op Auto staan, heb de FSB op 435mhz gekregen, kheb de PCIe op 100mhz gelocked en ik heb de omega drivers van 7.12 geinstalleerd ipv van de 8.1 catalyst drivers, ik ga is testen of hij nu wel lekker draaid in 3dmark
Edit 2 : 3Dmark draaide nu prima, 2x getest, 1x zonder overclocken van m'n HD3870 OC edition en 1x overclocken van core 800 @ 867mhz en 2300 @ 2566 ik haalde een score van 11294 3Dmarks
Ik denk dat ik met 1066 geheugen de proc nu verder kan overclocken, loopt nu @ 3.48Ghz van de week is kijken of ik het geheugen nog kan omwisselen
Agreed!PainkillA schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:40:
[...]
om stabilitiet te testen zou ik geen 3dmark gebruiken maar prime95 of orthos voor paar uur.
Indien je voor zeg maar een nacht laat draaien (8uur) dan vervolgens zelfs de pc uitlaten schakelen.
Na 4/8uur kijken of hij zonder problemen opstart (en/of dan ook de OC waardes nog zó staat).
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
Zoieso kom je met 800MHz (DDR) geheugen al op 3.6GHz met een multiplier van 9. Daarnaast kun je dit ook nog OC'en, dus heb je echt 1066MHz geheugen nodig?Sc0tTy schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:00:
[...]
Mjah, dat snap ik, jammer genoeg ben ik geen overclocker en is dit ook de eerste keer dat ik dit uberhaupt doe. Ik zal in dit topic is rond gaan kijken over voltages die mensen hebben en die is proberen.
Als antwoord op de vraag waarom een P35-DS3R niet boot bij 1.6V of meer:
Hallo,
Mag ik u vragen waarom u de CPU voltage op 1.6V wilt zetten?
Op deze link kunt u de spec van uw CPU zien:
http://processorfinder.in...cFam=2774&sSpec=&OrdCode=
Mvg,
Waarom willen mensen een auto die 300 rijd, terwijl je maar 120 in nederland mag.
Hallo,
Mvg,
Waarom willen mensen een auto die 300 rijd, terwijl je maar 120 in nederland mag.

Ik zal eens gaan zoeken naar die 2 tools
@MensionXL ik kan bij me multiplier maar een waarde tussen de 6 en 8 invoeren
Edit : Othos gevonden zal em vanacht is even z'n gang laten gaan.
Ik heb net nog even mijn pc gereboot en nagechecked, er staat iets van dat ik ook mijn CPU kan unlocken ? In iedergeval als ik 9 of iets anders als 6-7-8 invoer springt hij weer naar 6 dus dit gaat niet.
@MensionXL ik kan bij me multiplier maar een waarde tussen de 6 en 8 invoeren
Edit : Othos gevonden zal em vanacht is even z'n gang laten gaan.
Ik heb net nog even mijn pc gereboot en nagechecked, er staat iets van dat ik ook mijn CPU kan unlocken ? In iedergeval als ik 9 of iets anders als 6-7-8 invoer springt hij weer naar 6 dus dit gaat niet.
[ Voor 57% gewijzigd door Sc0tTy op 29-01-2008 00:25 ]
Beetje kromme vergelijking. Met die auto zal je nooit harder dan 120 rijden waarschijnlijk (in NL) terwijl je CPU gewoon al z'n werk sneller uitvoert, het is gewoon een race-to-idle.Paprika schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:42:
Als antwoord op de vraag waarom een P35-DS3R niet boot bij 1.6V of meer:
Hallo,
Mvg,
Vanochtend na 7 uur draaide othos nog prima
Heb hem gewoon laten draaien en ben naar me werk gegaan, vanavond maar eens kijken oftie het nog doet.
MensionXL, weet jij hoe ik die multiplier kan unlocken ?
Ondertussen ben ik toch al een beetje aan het kijken naar 1066 geheugen
MensionXL, weet jij hoe ik die multiplier kan unlocken ?
Ondertussen ben ik toch al een beetje aan het kijken naar 1066 geheugen
Unlocken gaat niet, zit vast hooguit van 6 tot 9 met een Q6600 en de E8500 van 6 tot 9.5 multi
6750 heeft 6 tot 8.
6750 heeft 6 tot 8.
www.highflow.nl
Dan nog is het dom dat het meer als 7 dagen duurt voor een antwoord en dan krijg je als antwoord een vraag....MensionXL schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:27:
[...]
Beetje kromme vergelijking. Met die auto zal je nooit harder dan 120 rijden waarschijnlijk (in NL) terwijl je CPU gewoon al z'n werk sneller uitvoert, het is gewoon een race-to-idle.
Hmm dus dan is de enige mogelijkheid dus océn met FSB, dan denk ik dat ik niet verder kan zonder ander geheugen, want ik ga niet aan de voltages zitten, hier heb ik geen verstand van nml.BTS schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:26:
Unlocken gaat niet, zit vast hooguit van 6 tot 9 met een Q6600 en de E8500 van 6 tot 9.5 multi
6750 heeft 6 tot 8.
Vertel eerst eens wat voor een geheugen jij hebt?
En kijk met cpu-z wat die aangeeft voor voltage.
Kun je hem hier zelf op instellen, en dan krijg je vanzelf verstand ervan, bijvoorbeeld hoge vcore geeft een hogere temp, lager vcore juist het omgekeerde
Ook is manueel makkelijker bijvoorbeeld voor op stock, als je standaard 2,66 zou draaien zou de pc zelf een hogere vcore instellen dan dat je manueel in zou kunnen stellen en wat de cpu net zo makkelijk zou kunnen.
Als je niet probeert ga je er namelijk nooit wat van weten
Ohja niet hoger dan 1.4 raad ik je aan. om de temps een beetje laag te houden.
Kun je hem hier zelf op instellen, en dan krijg je vanzelf verstand ervan, bijvoorbeeld hoge vcore geeft een hogere temp, lager vcore juist het omgekeerde
Ook is manueel makkelijker bijvoorbeeld voor op stock, als je standaard 2,66 zou draaien zou de pc zelf een hogere vcore instellen dan dat je manueel in zou kunnen stellen en wat de cpu net zo makkelijk zou kunnen.
Als je niet probeert ga je er namelijk nooit wat van weten
www.highflow.nl
Met mijn waterkoeling en mobo en dan jouw cpu okePaprika schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:44:
Yay air + 1.8
Heb je ook al geprobeerd met bijvoorbeeld 2 latjes geheugen?
Of mag dit niks uitmaken.
[ Voor 20% gewijzigd door BTS op 29-01-2008 15:34 ]
www.highflow.nl
Ik heb zelfs alleen CPU/1 ram module/7300GT/1 HD geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Het ligt niet aan de voeding omdat ik zelfs een Tagan 530-15 heb gepakt om alleen de processor te voeden (dus 2x 530Watt eigenlijk). Beide PSUs doen het trouwens solo perfect met alles aangesloten op 1.59V.
De modellen lager dan de DS3P kan je gewoon niet hoger dan 1.6 krijgen door bios instelling geloof ik hoor, al een aantal keer gelezen. Ligt dus niet aan je configuratie. Maar is inderdaad wel beetje gaar als er hogere opties zijn die niet blijken te werken.
[ Voor 9% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-01-2008 16:29 ]
maar er zijn dus wel uitzonderingen? of heb ik allerlei veiligheidsdingen uitgezet? Dat ie het dan wel kan hebben.
www.highflow.nl
Ja, het gaat me er vooral om dat ze het er wel tussen zetten.
M.A.W. GA-P35-DS3R vCore:
-Hoge V-Drop
-Niet hoger als 1.59V bios/1.46V windows
-Staat 1.6-1.8.-2.0V die je niet kunt gebruiken
M.A.W. GA-P35-DS3R vCore:
-Hoge V-Drop
-Niet hoger als 1.59V bios/1.46V windows
-Staat 1.6-1.8.-2.0V die je niet kunt gebruiken
Hier orthos na 17 uur, nog geen foutjesBTS schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:31:
Vertel eerst eens wat voor een geheugen jij hebt?
Kun je hem hier zelf op instellen, en dan krijg je vanzelf verstand ervan, bijvoorbeeld hoge vcore geeft een hogere temp, lager vcore juist het omgekeerde![]()
Als je niet probeert ga je er namelijk nooit wat van weten![]()
Hier screenshot van Orthos en Cpu-Z

Ik zal dalijk is gaan proberen met die voltages, maar zoals je ziet staat auto mijn voltage al dik boven de 1.4
en als je nou handmatig 1.4 doet, en dan gaat stressen, red ie dat dan ook? minder is beter in dat geval dan (kwa temp en uiteindelijk ook levensduur)
www.highflow.nl
Ik heb hem nu op 3.44 ( 430fsb) draaien en een vcore van 1.37500v, maar als ik er nu nog 5 mhz bij doe kan ik tot 1.418 doorgaan en boot hij nog steeds niet. Heb nu de vcore op 1.38750 gezet en ga even met de andere voltage opties spelen.
Edit : Nah nog een tijdje gestoeid was opeens mijn bios geret, na de instellingen weer goed gezet te hebben ben ik maar mee gekapt. ik heb hem nu weer op 3.48 staan met auto voltage.
Ik kreeg hem niet op 435mhz ook niet als ik zelfs de vcore verhoogde naar 1.46 ( dus hoger als met auto voltage ) en met ddr / mch +0.10, ik neem aan dat dit gewoon het max van mijn systeem is. ( ben eerlijk gezegt ook beetje geschroken toen m'n bios gereset was )
Hij draait nu idle @ 30 graden per core dus das prima
Edit : Nah nog een tijdje gestoeid was opeens mijn bios geret, na de instellingen weer goed gezet te hebben ben ik maar mee gekapt. ik heb hem nu weer op 3.48 staan met auto voltage.
Ik kreeg hem niet op 435mhz ook niet als ik zelfs de vcore verhoogde naar 1.46 ( dus hoger als met auto voltage ) en met ddr / mch +0.10, ik neem aan dat dit gewoon het max van mijn systeem is. ( ben eerlijk gezegt ook beetje geschroken toen m'n bios gereset was )
Hij draait nu idle @ 30 graden per core dus das prima
[ Voor 52% gewijzigd door Sc0tTy op 29-01-2008 22:58 ]
Vraagje over cpu koelers voor een GA-EP35-DS4...
Hoorde dat de Scythe Mugen en Thermalright Ultra-120 eXtreme de topkoelers zijn op dit moment. Helaas zijn dit zulke grote beesten (16 cm hoog) die volgens mij niet in mijn kast zullen passen.
Kunnen deze beesten je moederbord niet door midden breken als ze vertikaal hangen?
Ik ben op zoek naar alternatieven die wel in mijn kast zullen passen en op een GA-EP35-DS4.
Heeft iemand een voorstel?
Gebruikt iemand een Thermalright Ultra-90? Is die goed? Deze schijnt korter te zijn.
Is het noodzakelijk om nog een fan op de koeler te plaatsen?...me kast heeft al 3 x 120 fans.
Ik ben geen overklokker, maar wil mijn kast stil en koel wil houden. De cpu zal een quadcore zijn, Q6600 of Q9450. Cpu koeler mag denk ik maximaal 12 cm zijn. Mijn kast is een midtower Lian-Li SE 7-B III met al wat dempingsmatten er in. Dank voor de info.
Hoorde dat de Scythe Mugen en Thermalright Ultra-120 eXtreme de topkoelers zijn op dit moment. Helaas zijn dit zulke grote beesten (16 cm hoog) die volgens mij niet in mijn kast zullen passen.
Kunnen deze beesten je moederbord niet door midden breken als ze vertikaal hangen?
Ik ben op zoek naar alternatieven die wel in mijn kast zullen passen en op een GA-EP35-DS4.
Gebruikt iemand een Thermalright Ultra-90? Is die goed? Deze schijnt korter te zijn.
Is het noodzakelijk om nog een fan op de koeler te plaatsen?...me kast heeft al 3 x 120 fans.
Ik ben geen overklokker, maar wil mijn kast stil en koel wil houden. De cpu zal een quadcore zijn, Q6600 of Q9450. Cpu koeler mag denk ik maximaal 12 cm zijn. Mijn kast is een midtower Lian-Li SE 7-B III met al wat dempingsmatten er in. Dank voor de info.
Ben nieuw hier
Had een P5K vanilla maar die moet RMA dus gister moest een nieuw plankje gekocht worden. Dacht eerst aan een P5K-E, maar heb besloten dat Asus met hun trage site maar te skippen en die wireless internet gebruik ik niet.
Dus, ik heb een GA-P35-DS4 rev 2.0 gekocht voor een zacht prijsje bij SWW in Zoetermeer (€139) Alles draait meteen prima en heb ook geen problemen meer met mijn Samsung T166 schijf. Vind het Bios ook érg prettig werken.
Mijn E6600 lijkt geen briljante oc CPU overigens. Ik loop nu op 9x356=3,2 ghz. Geheugen loopt dan op 830 @ 4-4-4-14. CPU 1,40 volt, geheugen 2,05 (geef het wat meer prik zodat de timings niet losser hoeven)
Wil eigenlijk de 3,6 ghz (9x400) halen, maar dat lijkt toch niet te lukken
op 1,5 volt wil hij sowieso niet booten, op 1,45 boot ie wel, maar loopt ie vast tijdens het opstarten van het bios. (8x400=3,2) draait ie natuurlijk wel prima.
Dus, ik heb een GA-P35-DS4 rev 2.0 gekocht voor een zacht prijsje bij SWW in Zoetermeer (€139) Alles draait meteen prima en heb ook geen problemen meer met mijn Samsung T166 schijf. Vind het Bios ook érg prettig werken.
Mijn E6600 lijkt geen briljante oc CPU overigens. Ik loop nu op 9x356=3,2 ghz. Geheugen loopt dan op 830 @ 4-4-4-14. CPU 1,40 volt, geheugen 2,05 (geef het wat meer prik zodat de timings niet losser hoeven)
Wil eigenlijk de 3,6 ghz (9x400) halen, maar dat lijkt toch niet te lukken
Je kast is 21 cm breed, dus past die Thermalright Ultra-120 eXtreme perfect in hoor. Mijn kast is ook 21 cm, en hou nog 1.5 cm over na het plaatsen van de Thermalright Ultra-120 eXtreme.LaptopRookie schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:20:
Vraagje over cpu koelers voor een GA-EP35-DS4...
Ik ben van plan een Scythe Mugen "Infinity" of een Scythe Ninja Cu te kopen , maar zou graag willen weten of deze op een P35-DS4 rev2.0 passen ?
Ik ben ook al opzoek gegaan naar revieuws van de Ninja CU maar kan geen vergelijkende revieuw vinden die deze 2 monsters met elkaar vergelijkt ( en evt andere ). Volgense de Scythe website zou hij wel stiller en beter moeten koelen, maar daar ga ik natuurlijk niet op vertrouwen
Linkjes :
Infinity :
Scythe Website
Alternate
Ninja CU :
Scythe Website
Alternate
Ik ben ook al opzoek gegaan naar revieuws van de Ninja CU maar kan geen vergelijkende revieuw vinden die deze 2 monsters met elkaar vergelijkt ( en evt andere ). Volgense de Scythe website zou hij wel stiller en beter moeten koelen, maar daar ga ik natuurlijk niet op vertrouwen
Linkjes :
Infinity :
Scythe Website
Alternate
Ninja CU :
Scythe Website
Alternate
Op mijn net gister geinstalleerde DS4 2.0 past die mugen prima. Had je ook in de startpost van dit topic kunnen zien natuurlijk, daar zie je dat hij zelf pastte icm die mega lelijke blokken die de 1.0 en 1.1 haddenSc0tTy schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:24:
Ik ben van plan een Scythe Mugen "Infinity" of een Scythe Ninja Cu te kopen , maar zou graag willen weten of deze op een P35-DS4 rev2.0 passen ?
Linkjes :
Infinity :
Scythe Website
Alternate
Ninja CU :
Scythe Website
Alternate
Heeft toevallig iemand afgelopen week z'n Gigabyte P35 bordje binnen gekregen? Ik ben benieuwd of er nu al revisie 2.1 bordjes in Nederland zijn. Azerty heeft in hun prijslijst al wel de EP35 serie staan, maar daar kosten die EP serie moederbordjes 10 euro meer dan de gewone serie en dat is volgens mij niet helemaal het idee van een moederbord waar alleen de revisie van wijzigt. Ik vraag me vooral af of Empc al de laatste revisie heeft.
Die EP serie heeft een nieuw soort energiebesparingsmogelijkheid (10x woordwaarde
)
Hij kan geloof ik een aantal voltageregulatoren uitschakelen als het bord op dat moment wat zit te slapen. Is de 10 euro extra wel waard geloof ik. Scheelt ook weer warmte.
Hij kan geloof ik een aantal voltageregulatoren uitschakelen als het bord op dat moment wat zit te slapen. Is de 10 euro extra wel waard geloof ik. Scheelt ook weer warmte.
Mijn FSB komt niet boven de 360-366MHz.
Ik bezit de Gigabyte GA-P35 DS4 Rev. 2.0, E2160, 2x1gig PC6400, goede Air Flow.
Bij het clocken komt mijn CPU stabiel tot 9x333MHz, ik kan multiplier omlaag zetten naar bv 8x333 en dan omhoog gaan clocken. Mem staat op 1:1 dus start bij 667MHz, losse timings. Voltages zijn als volgt: CPU @1.40v FSB stock, NB stock, EIST uit, Volavilaty (hoe heet dat ookalweer, vcore stabilisatie?) uit, PCI-E 100MHz vast, vergeet ik iets?
Ok ik ga clocken, verhoog FSB van 333 naar 360MHz x8 =2880MHz CPU, FSB 1440MHz, Mem 720MHz. Orthos Stable.
Klein stapje omhoog, van 360 naar 366MHz FSB. x8 =2928MHz CPU, FSB 1464MHz, Mem 732MHz, Orthos Instable na minuutje, voltages omhoog ->
Nog iets hoger, 372MHz, ik mag blij zijn als ik het bootscherm ff zie...
vFSB +0.05 vMCH +0.05 Geen resultaat, Orthos Instable
vFSB +0.2 vMCH +0.2 Geen resultaat, Orthos Instable
Geen verandering in gedrag, ook als ik de FSB verhoog naar 380, 400, of 450 MHz, geen resultaat. Tevens Multiplier aangepast naar 7x en 6x, wederom geen resultaat.
Ik zit toch *** niet aan de max!?!
Belang van hoge FSB, toekomstige CPU heeft standaard FSB van 333MHz, dat wordt dus slechts een OC van 243MHz... In het hele forum, vooral in dit topic, zie ik iedereen wel over de 400 gaan, zelfs met gemak. tnx
[Edit]
vFSB +0.30 vMCH +0.30 Geen resultaat, veel problemen met booten daarna though, ff batterij eruit en erin en startte weer goed op @stocks
Bij het clocken komt mijn CPU stabiel tot 9x333MHz, ik kan multiplier omlaag zetten naar bv 8x333 en dan omhoog gaan clocken. Mem staat op 1:1 dus start bij 667MHz, losse timings. Voltages zijn als volgt: CPU @1.40v FSB stock, NB stock, EIST uit, Volavilaty (hoe heet dat ookalweer, vcore stabilisatie?) uit, PCI-E 100MHz vast, vergeet ik iets?
Ok ik ga clocken, verhoog FSB van 333 naar 360MHz x8 =2880MHz CPU, FSB 1440MHz, Mem 720MHz. Orthos Stable.
Klein stapje omhoog, van 360 naar 366MHz FSB. x8 =2928MHz CPU, FSB 1464MHz, Mem 732MHz, Orthos Instable na minuutje, voltages omhoog ->
Geen verandering in gedrag, ook als ik de FSB verhoog naar 380, 400, of 450 MHz, geen resultaat. Tevens Multiplier aangepast naar 7x en 6x, wederom geen resultaat.
Belang van hoge FSB, toekomstige CPU heeft standaard FSB van 333MHz, dat wordt dus slechts een OC van 243MHz... In het hele forum, vooral in dit topic, zie ik iedereen wel over de 400 gaan, zelfs met gemak. tnx
[Edit]
vFSB +0.30 vMCH +0.30 Geen resultaat, veel problemen met booten daarna though, ff batterij eruit en erin en startte weer goed op @stocks
[ Voor 5% gewijzigd door darkcarlaza op 30-01-2008 20:43 ]
Je mag best wel wt meer volts door je MCH gooien. Ik doe +0.15 voor een wat stabielere OC.darkcarlaza schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:08:
Mijn FSB komt niet boven de 360-366MHz.
Ik heb met +0.20 gedaan, beide vMCH en vFSB.
Tevens in ander topic over de vDroop bij opstarten, heb FSB op 400, mem divider op 2.5x, dat zou volgens men werken, neen, nog niet bij mij.
Tevens in ander topic over de vDroop bij opstarten, heb FSB op 400, mem divider op 2.5x, dat zou volgens men werken, neen, nog niet bij mij.
[ Voor 62% gewijzigd door darkcarlaza op 30-01-2008 19:36 ]
Sorry verkeerd gelezen. Probeer eens een oudere BIOS versie (F7 ofzo).darkcarlaza schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:34:
Ik heb met +0.20 gedaan, beide vMCH en vFSB.
Ik heb een klein vraagje, welke PLL gebruiken jullie bij clockgen. Ik wilde iemand helpen met een Gigabyte P35 DS3, maar de PLL die ik gevonden had werkte niet. Iemand die mij daarmee verder kan helpen?
Verwijderd
Kijk nu eens goed wat voor een CPU hij heeft... Die krengen hebben gewoon vaak last van een fsb-wall.... Dus grote kans dat het daar aan ligtdarkcarlaza schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:08:
'Al die andere blabla'
Beste -GijsJUH-, ik zet de multiplier op 8, dat maakt het niet meer CPU-bottlenecked, ik haal 3.24GHz met 9x360MHz, echter niet zo stabiel maar wel werkende! Als ik 8x405 doe, haal ik zelfde CPU snelheid, maar boot voor geen meter. Tig andere opstellingen geprobeerd natuurlijk, ook met 6x380MHz geen resultaat.
Een CPU met een FSB-Wall? Je opmerking herzienende begrijp ik dat mijn test dus niet zal werken omdat mijn CPU een FSB limiet heeft van 360MHz? Hmm, dus als ik een E8400 haal dan gaat deze prima op 9x400 werken?
ff zoeken hoor......
Kojoottii op tweakers.net:
Nou 400 fsb is niet echt gegarandeerd, ik heb hier een e2160 op een x38 mobo, en alleen met rete hoge voltages wil die hoger dan 360, en het is echt niet het mobo. Las dat andere mensen hetzelfde probleem hebben met die CPU's.
tnx -GijsJUH-
Een CPU met een FSB-Wall? Je opmerking herzienende begrijp ik dat mijn test dus niet zal werken omdat mijn CPU een FSB limiet heeft van 360MHz? Hmm, dus als ik een E8400 haal dan gaat deze prima op 9x400 werken?
ff zoeken hoor......
Nou 400 fsb is niet echt gegarandeerd, ik heb hier een e2160 op een x38 mobo, en alleen met rete hoge voltages wil die hoger dan 360, en het is echt niet het mobo. Las dat andere mensen hetzelfde probleem hebben met die CPU's.
tnx -GijsJUH-
Good news, de 2.1 versies zijn in NL.martdj schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:24:
Heeft toevallig iemand afgelopen week z'n Gigabyte P35 bordje binnen gekregen? Ik ben benieuwd of er nu al revisie 2.1 bordjes in Nederland zijn. Azerty heeft in hun prijslijst al wel de EP35 serie staan, maar daar kosten die EP serie moederbordjes 10 euro meer dan de gewone serie en dat is volgens mij niet helemaal het idee van een moederbord waar alleen de revisie van wijzigt. Ik vraag me vooral af of Empc al de laatste revisie heeft.
Mijne komt bij empc vandaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Magic6399 op 31-01-2008 06:22 ]
De E21x0-cpu's kunnen echt niet gegarandeerd 400+ FSB-snelheden halen hoor. Zoek maar eens naar OC-reviews van verschillende sites. 360-380 is voor de meesten de max. Wil niet zeggen dat sommigen niet hoger scoren. Mijn E2140 boot zelfs op 435 (mp op 6), maar is helaas pas stabiel op 400 (mp op 8 ). Ik denk dat ik alsnog geluk heb gehad. De standaard fsb-snelheid van deze serie is 200, dus je verhoogt al met 100% wat behoorlijk extreem is.darkcarlaza schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:55:
Beste -GijsJUH-, ik zet de multiplier op 8, dat maakt het niet meer CPU-bottlenecked, ik haal 3.24GHz met 9x360MHz, echter niet zo stabiel maar wel werkende! Als ik 8x405 doe, haal ik zelfde CPU snelheid, maar boot voor geen meter. Tig andere opstellingen geprobeerd natuurlijk, ook met 6x380MHz geen resultaat.
ff zoeken hoor......
tnx -GijsJUH-
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Da's inderdaad goed nieuws. Welke heb je? Ik ga voor de DS3P (ik heb een firewire poort nodig)Magic6399 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 06:21:
[...]
Good news, de 2.1 versies zijn in NL.
Mijne komt bij empc vandaan.
Verwijderd
Ik heb nu de gigabyte GA-965P-Ds3 mobo. Echter heeft deze een brakke raid controller (jmicron chip) Ik heb als processor de E6600.
Ik wil nu een ander Mobo met een intel raid chip ICH9R.
is de GA-X38-DQ6 of de P35-DQ6 een goede vervanger?
en kan iemand mij vertellen hoe dat werkt met het omzetten van de raid0? Moet ik de hele zooi formatteren? of is de raid om te zetten? Ik denk zelf dat het formatteren wordt aangezien je met een andere controller gaat werken. Kan iemand dit bevestigen?
alvast bedankt.
NB: enige reden dat ik een ander mobo wil is dus puur vanwege de slechte raid performance van de ds3
Ik wil nu een ander Mobo met een intel raid chip ICH9R.
is de GA-X38-DQ6 of de P35-DQ6 een goede vervanger?
en kan iemand mij vertellen hoe dat werkt met het omzetten van de raid0? Moet ik de hele zooi formatteren? of is de raid om te zetten? Ik denk zelf dat het formatteren wordt aangezien je met een andere controller gaat werken. Kan iemand dit bevestigen?
alvast bedankt.
NB: enige reden dat ik een ander mobo wil is dus puur vanwege de slechte raid performance van de ds3
Als je echt enkel en alleen voor betere Raid performance gaat, zou ik als ik jou was kijken naar een P35-ds3R. Deze heeft de intel raid chip aan boord en voor de rest dus precies dezelfde functies als het mobo dat je nu hebt (ds3 vs ds3) en een nieuwere chipset (P35 vs 965).
DS4 heeft precies dezelfde southbridge chipset hoor ( ICH9R )Snorro schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:52:
Als je echt enkel en alleen voor betere Raid performance gaat, zou ik als ik jou was kijken naar een P35-ds3R. Deze heeft de intel raid chip aan boord en voor de rest dus precies dezelfde functies als het mobo dat je nu hebt (ds3 vs ds3) en een nieuwere chipset (P35 vs 965).
Verwijderd
heb vandaag de ds4 besteld. idd met ICH9R (volgens mij heeft dit mobo ook de jmicron chip)Sc0tTy schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:02:
[...]
DS4 heeft precies dezelfde southbridge chipset hoor ( ICH9R )
weet iemand hoe dat zit met de raid? moet ik alles formateren? of is dit zo over te zetten? heb hier totaal geen ervaring mee.
Prima keuze, ik heb hem ook voor de goeie raid functie gekocht. Wat je moet doen ligt een beetje aan wat voor opstelling je wilt.Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:47:
[...]
heb vandaag de ds4 besteld. idd met ICH9R (volgens mij heeft dit mobo ook de jmicron chip)
weet iemand hoe dat zit met de raid? moet ik alles formateren? of is dit zo over te zetten? heb hier totaal geen ervaring mee.
als het goed is kan je alles overzetten. maar maak voor de zekerheid een backup
Verwijderd
raid0 combinatie. 2 schijven doen als 1 schijf. heb dat nu ook en wil dat op mijn nieuwe mobo ook hebben. alleen oude mobo is jmicron, nieuwe mobo is Intel ICH9RSc0tTy schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:
[...]
Prima keuze, ik heb hem ook voor de goeie raid functie gekocht. Wat je moet doen ligt een beetje aan wat voor opstelling je wilt.
Ik had me uit de TS herinnerd dat een 'R' in de naam stond voor Raid ondersteuning mbv. Intels chip. Maar ik zie in de TS dat deze alleen gebruikt wordt bij de DS3 serie en dat voor DS4 en hoger zoiezo geldt dat die chip aanwezig is, my badSc0tTy schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:02:
[...]
DS4 heeft precies dezelfde southbridge chipset hoor ( ICH9R )
Dat invalideerde jouw opmerking toch niet? Als ie enkel voor een betere Raid performance gaat en toch geen twee videokaarten in zijn mobo wil zetten kan ie idd beter voor de DS3R gaan. Scheelt toch weer minstens 40 euro t.o.v. de DS4.Snorro schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:36:
[...]
Ik had me uit de TS herinnerd dat een 'R' in de naam stond voor Raid ondersteuning mbv. Intels chip. Maar ik zie in de TS dat deze alleen gebruikt wordt bij de DS3 serie en dat voor DS4 en hoger zoiezo geldt dat die chip aanwezig is, my bad
Verwijderd
true! heb uiteindelijk voor de DS4 gekozen vanwege het overclock gedeelte. Ds4 heeft heatpipes. Mijn huidige ds3 daarvan wordt de north(south) bridge erg warm, heb er zelfs nu een fan op moeten zetten.martdj schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:36:
[...]
Dat invalideerde jouw opmerking toch niet? Als ie enkel voor een betere Raid performance gaat en toch geen twee videokaarten in zijn mobo wil zetten kan ie idd beter voor de DS3R gaan. Scheelt toch weer minstens 40 euro t.o.v. de DS4.
en tevens iets meer mogelijkheden voor de toekomst, oa firewire.
Ik ben bang dat je de verkeerde voor je heb want ik raadde toch echt de DS3R aan. Anyways, back ontopic ^^martdj schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:36:
[...]
Dat invalideerde jouw opmerking toch niet? Als ie enkel voor een betere Raid performance gaat en toch geen twee videokaarten in zijn mobo wil zetten kan ie idd beter voor de DS3R gaan. Scheelt toch weer minstens 40 euro t.o.v. de DS4.
Verwijderd
nog tips hier op het Duitse Gigabyte forum
http://62.109.81.232/cgi-...forum=1&show=2647&start=0
om ICH9R na te installeren.
Iemand al ervaringen met het DS3R type?
PS: hot swappable van SATA is toch alleen mogelijk met Vista of is ervoor XP ook al een workaround voor gevonden? (zou wel handig zijn met de e-SATA aansluiting zonder vista te installeren)
http://62.109.81.232/cgi-...forum=1&show=2647&start=0
om ICH9R na te installeren.
Iemand al ervaringen met het DS3R type?
PS: hot swappable van SATA is toch alleen mogelijk met Vista of is ervoor XP ook al een workaround voor gevonden? (zou wel handig zijn met de e-SATA aansluiting zonder vista te installeren)
Basic vraagje hier over mijn P35-DS3R. Wat is de maximale 'veilige' voltage van een P35 bordje? Ik heb nu de northbridge +0.1V gegeven, en ook de +FSB adjusted + 0.1 op 450*8 omdat ik anders hardeschijf fouten krijg. Nu wil ik met mijn 6750 de 3800 halen, en ik denk dat ik hier voor +0.2V voor beiden nodig heb.
Is dit aan te raden? Het chipset-koelblok wordt toch wel redelijk warm (nu al) en dat met 25cm fan (aerocool aeroengine 3T) erop gericht. Mijn CPU trekt het makkelijk denk ik, zit nu op 1.35V op 3600, 44C Load met Thermalright 120E.
Is dit aan te raden? Het chipset-koelblok wordt toch wel redelijk warm (nu al) en dat met 25cm fan (aerocool aeroengine 3T) erop gericht. Mijn CPU trekt het makkelijk denk ik, zit nu op 1.35V op 3600, 44C Load met Thermalright 120E.
5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X
De ICH9R blijkt de beste/snelste controller (heb ik gelezen).
Als je slechts 1 s-ata harddisk (raptor 74adfd) wil aansluiten en 1 s-ata dvdrw, hoe doe je dit dan best? Beide op de Intelcontroller en de Raptor in AHCI mode?
Wat zijn de aanbevolen biosinstellingen voor:
Limit CPUID Max. to 3: X
No-Execute Memory Protect: X
CPU Enhanced Halt: X
CPU Thermal Monitor 2: OK (zou geen kwaad kunnen)
CPU EIST Function: X (zou niet ideaal zijn voor games)
Virtualization Technology: OK (zou geen kwaad kunnen)
Ik heb reeds vermeld wat me het beste lijkt, maar misschien kan er in de startpost en biosoverzicht komen?
Als je slechts 1 s-ata harddisk (raptor 74adfd) wil aansluiten en 1 s-ata dvdrw, hoe doe je dit dan best? Beide op de Intelcontroller en de Raptor in AHCI mode?
Limit CPUID Max. to 3: X
No-Execute Memory Protect: X
CPU Enhanced Halt: X
CPU Thermal Monitor 2: OK (zou geen kwaad kunnen)
CPU EIST Function: X (zou niet ideaal zijn voor games)
Virtualization Technology: OK (zou geen kwaad kunnen)
Ik heb reeds vermeld wat me het beste lijkt, maar misschien kan er in de startpost en biosoverzicht komen?
Verwijderd
Zo heb ik t.Cappuccino schreef op zondag 03 februari 2008 @ 01:10:
Limit CPUID Max. to 3: uit
No-Execute Memory Protect: uit
CPU Enhanced Halt: aan (after oc)
CPU Thermal Monitor 2: aan
CPU EIST Function: aan (after oc)
Virtualization Technology: uit
Ik heb echt een heel vaag probleem met mijn geheugen (kingston HyperX 8500).
Toen ik mij E6750 nog had kon mijn geheugen nog op 1066 Mhz draaien @ 2.2 volt, maar nu ik een Q6600 lukt het me niet om mijngeheugen stabiel op 1066 Mhz te draaien
.
Ik ben eigenlijk nog een beetje een overclock noob maar, maar mijn geheugen moet toch wel gewoon de default speeds kunnen halen...
Toen ik mij E6750 nog had kon mijn geheugen nog op 1066 Mhz draaien @ 2.2 volt, maar nu ik een Q6600 lukt het me niet om mijngeheugen stabiel op 1066 Mhz te draaien
Ik ben eigenlijk nog een beetje een overclock noob maar, maar mijn geheugen moet toch wel gewoon de default speeds kunnen halen...
Ben ook geen overclocker...maar misschien iets te maken met de clocksnelheid van de cpu? E6750 is 1333Mhz en Q6600 is 1066Mhzteissie schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:42:
Ik heb echt een heel vaag probleem met mijn geheugen (kingston HyperX 8500).
Toen ik mij E6750 nog had kon mijn geheugen nog op 1066 Mhz draaien @ 2.2 volt, maar nu ik een Q6600 lukt het me niet om mijngeheugen stabiel op 1066 Mhz te draaien.
Ik heb een probleem met mijn IDE schijf:
Het is een samsung 250 Gb IDE, enige apparaat aan de IDE kabel.
Ik heb hiernaast op een gele Sata plug een Plextor Sata DVD brander
En voor mijn OS 2 80 GB hd's in RAID0 op de paarse Sata porten.
Alles werkt, maar de IDE schijft is zo traag als dikke drek, ik kan hem niet zien staan in de Bios en de dma settings in device manager staan op PIO (geen dma=probleem denk ik)
Hoe kan ik zorgen dat ik de drive in de bios zie zodat ik DMA aan kan zetten (zonder raid te vergallen that is...)
Ik heb al flink gezsocht in deze topics (en google), maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden..
Hoop dat iemand hier genoeg ervaring heeft met de bios/het moederbord icm IDE disks en RAID op Stata.
Alles werkt, maar de IDE schijft is zo traag als dikke drek, ik kan hem niet zien staan in de Bios en de dma settings in device manager staan op PIO (geen dma=probleem denk ik)
Hoe kan ik zorgen dat ik de drive in de bios zie zodat ik DMA aan kan zetten (zonder raid te vergallen that is...)
Ik heb al flink gezsocht in deze topics (en google), maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden..
Hoop dat iemand hier genoeg ervaring heeft met de bios/het moederbord icm IDE disks en RAID op Stata.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Verwijderd
nou heb mijn p35-ds4 geinstalleerd (ipv de 965-ds3)
hdtune zit ik nu op 85 mb/sec (vind ik eigenlijk nog tegenvallen)
heb nu dus een raid0 op de ich9r chip. aan mijn vorige mobo had ik ook nog een IDE harddisk hangen. Hierop had ik al mijn backup data gezet. Mp3, software, belangrijk word documenten etc. Dit omdat ik er niet zeker van was dat ik de raid 1 op 1 over kon nemen. Dit bleek dus ook zo te zijn, moest de harde schijven formatteren een windows er opnieuw op zetten.
Echter geeft mijn IDE schijf nu bij schijfbeheer het volgende aan. Dynamische schijf, onleesbaar.
Middels google. wel het een en ander gevonden. Testdisk heeft er in ieder geval voor gezord dat ik de data kon kopieren naar mijn Raid0 schijven (Thank GOD!!).
Kan iemand mij vertellen waardoor dit kan komen? Komt dit vaker voor bij overgaan naar ander mobo? Volgens mij is dit niet omdat de hardeschijf stuk is. heeft het verder altijd prima gedaan.
of is dit gewoon onverklaarbaar en kunnen er tig reden zijn waardoor dit kan komen?
nb:
oude situatie
Mobo 965-Ds3 2xbarracuda 2700.10 raid0 op jmicron chip.
1 schijf op ide poort.
nieuwe situatie
mobo p35-DS4 2x barracuda 7200.10 raid0 op ich9r chip
1 schijf op ide poort
heb nu dus een raid0 op de ich9r chip. aan mijn vorige mobo had ik ook nog een IDE harddisk hangen. Hierop had ik al mijn backup data gezet. Mp3, software, belangrijk word documenten etc. Dit omdat ik er niet zeker van was dat ik de raid 1 op 1 over kon nemen. Dit bleek dus ook zo te zijn, moest de harde schijven formatteren een windows er opnieuw op zetten.
Echter geeft mijn IDE schijf nu bij schijfbeheer het volgende aan. Dynamische schijf, onleesbaar.
Middels google. wel het een en ander gevonden. Testdisk heeft er in ieder geval voor gezord dat ik de data kon kopieren naar mijn Raid0 schijven (Thank GOD!!).
Kan iemand mij vertellen waardoor dit kan komen? Komt dit vaker voor bij overgaan naar ander mobo? Volgens mij is dit niet omdat de hardeschijf stuk is. heeft het verder altijd prima gedaan.
of is dit gewoon onverklaarbaar en kunnen er tig reden zijn waardoor dit kan komen?
nb:
oude situatie
1 schijf op ide poort.
nieuwe situatie
1 schijf op ide poort
Verwijderd
schijfcache aanzetten in windows?iop tha man schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:52:
Ik heb een probleem met mijn IDE schijf:
die IDE controller is brak is volgens mij ook iets van jmicron of silicon.Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:47:
nb:
oude situatie
1 schijf op ide poort.
nieuwe situatie
1 schijf op ide poort
de software van je jmicron chip uninstallen daar dat voor je oude board nodig wasVerwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:47:
nb:
oude situatie
1 schijf op ide poort.
nieuwe situatie
1 schijf op ide poort
hier de nieuwste opzetten van intel zelf .Kijk eens wat ie dan doet
Verwijderd
ik heb de oude raid0 (met jmicron) volledig geformateerd. raid0 werkt ook prima.Gman2oo6 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:00:
[...]
de software van je jmicron chip uninstallen daar dat voor je oude board nodig was
hier de nieuwste opzetten van intel zelf .Kijk eens wat ie dan doet
echter mijn 3e harde schijf zat op de IDE poort. deze is nu dynamisch, onleesbaar.
dus de raid werkt prima!
@zenix. De ds4 maakt gebruik van ich9r chip voor raid.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 16:41 ]
Ik heb dit hele topic doorgenomen, maar iets is mij nog niet geheel duidelijk.
Ik kan wel wat hulp gebruiken
- GA-P35-DS3R (rev. 2.1) (dus met DES feature), wordt die nou als GA-EP35-DS3R verkocht (zoals bij Azerty).
- Ik wil een moederbord om een E8400 op te huisvesten. De E8400 heeft een FSB van 1333MHz, heb ik daar dan PC5300 voor nodig om alles op 'stock' te draaien? Ik wil 2x2GB, het lijkt mij verstandig geheugen van boven de PC5300 te nemen ivm de rek bij het overklokken, ik kan er alleen niet wijs uit worden welke 2 reepjes nou de meest economische keuze zouden vormen (waar voor het geld, maar niet té veel geld
)
- Zit er over het algemeen veel verschil in 'overclockbaarheid' tussen de P35 moederborden van Gigabyte?
Ik kan wel wat hulp gebruiken
- Ik heb het heft maar in handen genomen en een Sata 320Gb disk gekocht, de 250 gaat wel mee naar de huiskamer, ik had echt geen zin meer in gezeur, wil nu gewoon van mijn new gear genieten.
- Ik heb het betrefende model van azerty en 4 Gb (OCZ ook van azerty) en een ASUS 8800GT EN een e8400
werkt prima (tenzij je oude IDE schijven installed icm RAID, of een brakke boot-dvd-speler hebt, maar dat terzijde.)
- Wat ik niet kan vinden in het boekje, is wat de geel-groen-rode lampjes naast het geheugen weergeven? Beetje raar dat zo'n feature niet in het boekje staat?
- Ik heb het betrefende model van azerty en 4 Gb (OCZ ook van azerty) en een ASUS 8800GT EN een e8400
werkt prima (tenzij je oude IDE schijven installed icm RAID, of een brakke boot-dvd-speler hebt, maar dat terzijde.)
- Wat ik niet kan vinden in het boekje, is wat de geel-groen-rode lampjes naast het geheugen weergeven? Beetje raar dat zo'n feature niet in het boekje staat?
[ Voor 24% gewijzigd door iop op 05-02-2008 19:00 ]
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Dynamic Energy Saver klikiop tha man schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:57:
- Ik heb het heft maar in handen genomen en een Sata 320Gb disk gekocht, de 250 gaat wel mee naar de huiskamer, ik had echt geen zin meer in gezeur, wil nu gewoon van mijn new gear genieten.