Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
- Powermanagement uit
- pci-e locken op 100
- voltages omhoog?
- timing omhoog of op 7-7-7-20 laten?
- multiplier?
Geheugen eerst maar 1:1 met de FSB dan wordt dit zeker niet de bottleneck.I_am_akira schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:51:
Wat nog meer?
- Powermanagement uit
- pci-e locken op 100
- voltages omhoog?
- timing omhoog of op 7-7-7-20 laten?
- multiplier?
Als je een mooie overklok hebt gevonden dan kun je altijd nog je RAM tweaken.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
dus als ik pci-e lock en geheugen 1:1 zet dan moet 400fbs gewoon posten? zonder enige verandering aan al die instellingen voor het geheugen of voltages?-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:55:
[...]
Geheugen eerst maar 1:1 met de FSB dan wordt dit zeker niet de bottleneck.![]()
Ligt aan de CPU en mobo, daarnaast zet je de FSB niet in 1 keer op 400 maar doe je dit in kleine stapjes van zo'n 5 MHz.I_am_akira schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:11:
[...]
dus als ik pci-e lock en geheugen 1:1 zet dan moet 400fbs gewoon posten? zonder enige verandering aan al die instellingen voor het geheugen of voltages?
AMD Nieuwsdiscussie
systeem is het volgende-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:23:
[...]
Ligt aan de CPU en mobo, daarnaast zet je de FSB niet in 1 keer op 400 maar doe je dit in kleine stapjes van zo'n 5 MHz.
Gigabyte GA-P35C-DS3R bios F11e
Core 2 quad extreme q9650 (4x3ghz) 1333mhz bus standaard
patriotmemory DDR3 PC3-12800 (1600MHz) 2x 2Gb 1600MHz at 7-7-7-20
Zalman 600 Watt voeding
Msi R3870x2 OC (standaard 850mhz ram)
Scythe Mugen Infinity 5x Heatpipe for all Intel & AMD AM2
Robust Graphics Booster turbo
PCI Express Frequency (Mhz) auto
C.I.A.2 disabled
Performance Enhance turbo
System Memory Multiplier 9x
Memory Frequency (Mhz) 333
DRAM Timing Selectable (SPD) 7-7-7-20
ACT to ACT Delay (tRRD) auto
Rank Write to READ Delay auto
Write To Precharge Delay auto
Refresh to ACT Delay auto
Read to Precharge Delay auto
Static tRead Value auto
Static tRead Phase Adjust auto
System Voltage Control auto
DDR2/DDR3 OverVoltage Control auto
PCI-E OverVoltage Control auto
FSB OverVoltage Control auto
(G)MCH OverVoltage Control auto
CPU Voltage Control auto
Normal CPU Vcore auto
AMD Nieuwsdiscussie
Waar stel ik 1:1 van het geheugen in?-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:55:
[...]
Geheugen eerst maar 1:1 met de FSB dan wordt dit zeker niet de bottleneck.![]()
ah gevonden
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=4
[ Voor 9% gewijzigd door I_am_akira op 22-05-2008 16:22 ]
Verwijderd
Die problemen zijn er meestal alleen als je RAM op 1066MHz of meer wilt hebben.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:49:
Heeft een van jullie ervaring met 4x 2GB geheugen (DDR2) op een van deze Gigabyte bordjes? Elders lees ik vooral negatieve ervaringen met 4 reepjes geheugen.
AMD Nieuwsdiscussie
Onder coretemp zie ik dat de core temps 45C(!?) bij idle is

Mijn E2160 cpu was bij idle maar 21/22C!
Zijn die quads echt zo warm???
Waarmee meet je de temps, wat is je temp stresst?LaptopRookie schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:45:
Heb vandaag me Q9450 geinstalleerd icm me Thermalright Ultra120.
Onder coretemp zie ik dat de core temps 45C(!?) bij idle is...klopt dit wel???
Mijn E2160 cpu was bij idle maar 21/22C!
Zijn die quads echt zo warm???
Wat is de Tcase temp? Zit de koeler er goed op?
Koelpasta goed verdeeld? Niet te veel koelpasta?
AMD Nieuwsdiscussie
En tja wat verwacht je een E2160 is een 'low-end' C2D terwijl de Q9450 een 'high-end' quad is.
Heb het gemeten met CoreTemp en SpeedFan..allemaal rond de 45C bij idle.-The_Mask- schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:57:
[...]
Waarmee meet je de temps, wat is je temp stresst?
Wat is de Tcase temp? Zit de koeler er goed op?
Koelpasta goed verdeeld? Niet te veel koelpasta?
Stresstesting met Prime95, 100% load komt het op max 60C op mijn GA-EP35-DS4....zal die afsluiten bij hogere temp?...want me bios heb ik warning bij 60C ingesteld.
Heb dezelfde opstelling als toen ik de E2160 gebruikte...fan blaast door de Ultra120 heen, waar fan van de kast het eruit zuigt. De heatsink raakt de oppervlak van de cpu, want hij rust daar boven op. Denk niet dat ik meer arctic silver5 heb opgesmeerd dan met de E2160. De koelpasta heb ik met een oud pasje gelijkmatig verdeeld.
Vind het gewoon raar dat mensen bij de Q6600 bij idle rond de 30C rapporteren, terwijl dit een stukje nieuwe technologie is die zuiniger en koeler zou zijn.
De revisie van de Q9450 is C1 volgens CPU-Z en CoreTemp0.99....en ik heb niet overclockt!
of zou ik me vista en xp opnieuw moeten installeren???
Edit:
hmm...zie wel dat SpeedFan vergeleken met toen ik de E2160 had, nu maar 4 temps geeft. Vroeger werd daar nog de coretemps vermeld....misschien kunnen deze software nog niet overweg met die Q9450???
Of misschien moet ik de koeler die voor aan de Ultra120 is bevestigd erachter plaatsen?..dan zuigt die alle lucht weg van de heatsink direct richting de achterste kastfan die maar op een paar centimeters afstand ligt.
[ Voor 15% gewijzigd door LaptopRookie op 24-05-2008 17:40 ]
Probeer Realtemp eens om de coretemps uit te lezen.LaptopRookie schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:29:
[...]
Heb het gemeten met CoreTemp en SpeedFan..allemaal rond de 45C bij idle.
Stresstesting met Prime95, 100% load komt het op max 60C op mijn GA-EP35-DS4....zal die afsluiten bij hogere temp?...want me bios heb ik warning bij 60C ingesteld.
Heb dezelfde opstelling als toen ik de E2160 gebruikte...fan blaast door de Ultra120 heen, waar fan van de kast het eruit zuigt. De heatsink raakt de oppervlak van de cpu, want hij rust daar boven op. Denk niet dat ik meer arctic silver5 heb opgesmeerd dan met de E2160. De koelpasta heb ik met een oud pasje gelijkmatig verdeeld.
Vind het gewoon raar dat mensen bij de Q6600 bij idle rond de 30C rapporteren, terwijl dit een stukje nieuwe technologie is die zuiniger en koeler zou zijn.
De revisie van de Q9450 is C1 volgens CPU-Z en CoreTemp0.99....en ik heb niet overclockt!
of zou ik me vista en xp opnieuw moeten installeren???
Edit:
hmm...zie wel dat SpeedFan vergeleken met toen ik de E2160 had, nu maar 4 temps geeft. Vroeger werd daar nog de coretemps vermeld....misschien kunnen deze software nog niet overweg met die Q9450???
Of misschien moet ik de koeler die voor aan de Ultra120 is bevestigd erachter plaatsen?..dan zuigt die alle lucht weg van de heatsink direct richting de achterste kastfan die maar op een paar centimeters afstand ligt.
De PC zal niet uitgaan bij 60 graden de PC speaker zal alleen een geluidje laten horen als je deze tenminste hebt aangesloten. En het bios leest ook een andere sensor uit dan CoreTemp en RealTemp doen. Deze kun je trouwens ook in windows uitlezen met bijvoorbeeld Easytune, volgens Intel moet je ook naar de Tcase kijken inplaats van Tjunction temp, omdat die soms verkeerd worden uitgelezen.
AMD Nieuwsdiscussie
Ha!...heb ook net gelezen dat anderen een hogere temp krijgen met coretemp!-The_Mask- schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:50:
[...]
Probeer Realtemp eens om de coretemps uit te lezen.
De PC zal niet uitgaan bij 60 graden de PC speaker zal alleen een geluidje laten horen als je deze tenminste hebt aangesloten. En het bios leest ook een andere sensor uit dan CoreTemp en RealTemp doen. Deze kun je trouwens ook in windows uitlezen met bijvoorbeeld Easytune, volgens Intel moet je ook naar de Tcase kijken inplaats van Tjunction temp, omdat die soms verkeerd worden uitgelezen.
Yep, draai Realtemp v2.5 nu...min 36C en max 51C nu... is toch wat hoger dan ik had verwacht.
Waar lees ik de Tcase eigenlijk?...bedoel je hiermee de temperatuur van de kast???
Thanks.
Met Easytune kun je Tcase temp uitlezen dat wordt denk ik weergegeven als CPU temp.LaptopRookie schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:58:
[...]
Ha!...heb ook net gelezen dat anderen een hogere temp krijgen met coretemp!
Yep, draai Realtemp v2.5 nu...min 36C en max 51C nu... is toch wat hoger dan ik had verwacht.
Waar lees ik de Tcase eigenlijk?...bedoel je hiermee de temperatuur van de kast???
Thanks.
AMD Nieuwsdiscussie

Nu volgens Arctic's website maar 1 vertikale streepje op de cpu geplaatst, heatsink erop en deze beetje draaien...en realtemp geeft nu min 34C idle en max 44C met Prime95 draaiende.
Naar aanleiding van dit, maar me oude Pentium 4 ook maar opnieuw Arctic ingesmeerd...nu met een druppeltje in het midden van de cpu en met de heatsink wat uitwrijven. De agp nvidia 7600gt hiervan ook maar even met een druppeltje Arctic gedaan. Achteraf gaf Speedfan v4.34 wel achterlijk hoge temperaturen voor de videokaart...ging zelfs naar 90C??? Toen maar Everest Ultra edition uitgeprobeerd en die gaf GPU 47C met max load 63C voor de videokaart.
Ik ga ervan uit dat Everest de meest betrouwbare temperatuur weergeeft nu.
Lesson learned...te veel pasta schaadt
Edit:
Hmm...ben toch een beetje teleurgesteld in de opstart snelheid van Vista met de Q9450. Het is niet veel anders dan toen met me overklokte E2160 op 3.0Ghz. Ik merk wel geen vertragingen als me virusscanner op de achtergrond bezig is. Misschien moet ik de Quad ook maar overklokken naar 3Ghz
[ Voor 13% gewijzigd door LaptopRookie op 26-05-2008 09:23 ]
Ik heb TwinX2X2048-6400C5, dus twee maal 1 gig, dat klokte als een trein, vista 64bit geinstalleerd en nogmaal zo'n setje erbij gestoken dat werkte ook prima met mijn OC op de E6300 van 2,8 (FSB 400) mem 1:1, echter toen ik mijn nieuwe E8200 erinstak kwam ik niet eens stabiel op 350 FSB. 1 setje a 2GB eruitgehaald en loopt nu stabiel op 3,4 (FSB 425MHz) geheugen 1:1.Bor de Wollef schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:02:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Corsair TWIN2X4096-6400C5,4096MB, 800MHz op een DS3-R bordje van gigabyte? Dit bordje is soms een beetje kieskeurig als het op geheugen aankomt merk ik.
Als het goed is, is er nu 2x 2GB van G.Skill naar mij onderweg, ik laat je weten hoe dat klokt. (Heb overigens nog niet uitgesloten dat mijn 2de setje corsairs niet gewoon bagger was..)
Edit: ik heb de P35C-DS3R trouwens, Rev 1.0
Ook ik heb exact zelfde probleem...Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:59:
Heb inmiddels ook een P35C-DS3R. met de geheugenreep van G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ
DDRII2GB.
Tijdens het booten van de pc... blijft ie maar rebooten hij komt tot het post screen.. ik probeer vista te installeren.. alle instellingen staan goed zodat de first boot device op CD-ROM staat..
Wat kan ik doen..
Trouwens op me mobo bij de geheugenmodule brand een kerstboompje met lampjes.. Hebben jullie dat ook...
G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ (set van 2 repen van 2GB) i.c.m. P35C-DS3R en E8200 (OC naar 425mhz)
Ik krijg een halve seconde een (leeg) laadbalkje te zien van mijn Vista 64bit home premium en dan herstart ie weer.
Ook mijn OC weghalen mocht niets baten. Windows XP (pro 32 bit) start wel gewoon op. Zij het dan ik dan mijn volle 4 gb natuurlijk niet kan benutten.
Verder loopt alles prima met mijn setje XMS2-6400 CL5 van Corair, echter als ik daar vier reepjes van 1gb van in doe start Vista wel maar is mijn OC weg...
Als ik google met query 4gb Vista 64bit krijg ik zeeën van resultaten maar tot een oplossing lijkt niet te zijn gekomen. Echter begrijp ik nu hier dat met een ander merk het probleem weleens verholpen kon zijn.
Had al 2 andere 2GB sticks besteld, ben zeer benieuwd hoe dit gaat werken (óf dit gaat werken bedoel ik dan...)
[ Voor 197% gewijzigd door lredev op 27-05-2008 16:17 ]
Met 2GB booten en dan alle Vista updates binnen halen er zit namelijk 1 bij van 4GB geheugen, anders werkt het niet.lredev schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:14:
[...]
Ook ik heb exact zelfde probleem...
G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ (set van 2 repen van 2GB) i.c.m. P35C-DS3R en E8200 (OC naar 425mhz)
Ik krijg een halve seconde een (leeg) laadbalkje te zien van mijn Vista 64bit home premium en dan herstart ie weer.
Ook mijn OC weghalen mocht niets baten. Windows XP (pro 32 bit) start wel gewoon op. Zij het dan ik dan mijn volle 4 gb natuurlijk niet kan benutten.
Verder loopt alles prima met mijn setje XMS2-6400 CL5 van Corair, echter als ik daar vier reepjes van 1gb van in doe start Vista wel maar is mijn OC weg...
Als ik google met query 4gb Vista 64bit krijg ik zeeën van resultaten maar tot een oplossing lijkt niet te zijn gekomen. Echter begrijp ik nu hier dat met een ander merk het probleem weleens verholpen kon zijn.
Had al 2 andere 2GB sticks besteld, ben zeer benieuwd hoe dit gaat werken (óf dit gaat werken bedoel ik dan...)
AMD Nieuwsdiscussie
edit: G.skills verkocht. Morgen komen als het goed is OCZ ReaperX binnen PC8000 ben benieuwd hoe dit gaat lopen.... Anders maar eens een verse vista install doen
[ Voor 27% gewijzigd door lredev op 29-05-2008 10:06 ]
Heb hier een vraagje m.b.t Overclock op een G33-DS2R (Matx) Er zit een E8400 (Scythe ninja mini) en 2 x 1GB DDR2 OCZ 6400 (XTC SLI-Ready)
Ik kan de FSB makkelijk naar 400 zetten om zo 400 x 9 = 3.6ghz te bereiken, geheugen gaat mee naar 940mhz. Echter.. als ik het geheugen met de SPD divider op 2.00 zet ik het geheugen in principe vast op 400 x2 = 800MHZ (standaart waardes van het geheugeh) maar als ik dit opsla wil het systeem Niet booten, gaat 2 x aan om vervolgens de CMOS te resetten en wel weer door te booten.
Systeem loopt wel stabiel met OC naar 3.6 (8 uur primetorturetest) en 3dmark06 13721. Temperaturen zijn i.c.m Artic mx-2 high performance koelpasta en De Ninja mini Load: 40/42 En Idle: 34/36
Is dit een probleem van voltages op het geheugen? ik dacht eerst van niet aangezien je hem Locked 800mhz.
Pci-E en PCI is ook gelockt op 100mhz en 33mzh
Bios update?Sqorpius schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:53:
hallo,
Heb hier een vraagje m.b.t Overclock op een G33-DS2R (Matx) Er zit een E8400 (Scythe ninja mini) en 2 x 1GB DDR2 OCZ 6400 (XTC SLI-Ready)
Ik kan de FSB makkelijk naar 400 zetten om zo 400 x 9 = 3.6ghz te bereiken, geheugen gaat mee naar 940mhz. Echter.. als ik het geheugen met de SPD divider op 2.00 zet ik het geheugen in principe vast op 400 x2 = 800MHZ (standaart waardes van het geheugeh) maar als ik dit opsla wil het systeem Niet booten, gaat 2 x aan om vervolgens de CMOS te resetten en wel weer door te booten.
Systeem loopt wel stabiel met OC naar 3.6 (8 uur primetorturetest) en 3dmark06 13721. Temperaturen zijn i.c.m Artic mx-2 high performance koelpasta en De Ninja mini Load: 40/42 En Idle: 34/36
Is dit een probleem van voltages op het geheugen? ik dacht eerst van niet aangezien je hem Locked 800mhz.
Lijkt mij namelijk een bug in je bios.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb dat geheugen de CL4 variant gewoon op mijn bord werkt goed.Bor de Wollef schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:02:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Corsair TWIN2X4096-6400C5,4096MB, 800MHz op een DS3-R bordje van gigabyte? Dit bordje is soms een beetje kieskeurig als het op geheugen aankomt merk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 29-05-2008 13:32 ]
probeer de voltages en timings eens handmatig in te voeren.Sqorpius schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:53:
hallo,
Sig
Inmiddels mijn ocz reaperX PC8000 (2x2GB) binnnen en die doen het gelijk zonder problemen!-The_Mask- schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:11:
[...]
Met 2GB booten en dan alle Vista updates binnen halen er zit namelijk 1 bij van 4GB geheugen, anders werkt het niet.
Probleem zat hem toch in de G.Skills. Vreemde is ook, ik had ze verkocht via V&A en de koper kreeg helemaal geen boot met de 2 reepjes. Bleek er eentje kaduk. Wellicht was het geheugen al niet helemaal lekker ofzo. (ik heb steeds ontladen etc. esd is geen sprake van)
Trouwens even wat anders...: het klopt dat mijn northbridge lekker warm wordt? Je kan hem wel aanraken, maar warm is het wel..
Ben me quadcore Q9450 even aan het overclocken...tot 3Ghz...verder wil ik niet gaan (voltages veranderen of zo).
Ik heb 800Mhz DDR2 geheugen in mijn GA-EP35-DS4 moederbord zitten.
Itt me ouwe overclockte E2160 (9 x 330Mhz) kon ik het geheugen met de memory multiplier weer bijna exact op 800Mhz krijgen (330Mhz x 2.4).
Bij de Q9450 kan ik dat helaas niet. De cpu is nu 3.0 Ghz (375Mhz x 8 ) en het geheugen op (375Mhz x 2). Op de GA-EP35-DS4 bios zie ik geen multiplier tussen 2.0 en 2.4...is er nog een oplossing hiervoor?
Als ik 2.4 als multiplier gebruik zit ik dus tegen 900Mhz aan. Is dat schadelijk?
Me geheugen is het Geile dragon series van 800Mhz... had ik voor hogere Mhz moeten gaan?
Ik draai nu een tijdje Prime95 met FSB van 375Mhz. Voltages heb ik ongemoeid gelaten.
RealTemp v2.5 geeft coretemps van 52C-55C bij full load en 38C-39C bij idle. Voltage is nu 1.136V volgens cpu-Z.
Ik hoor graag van een overclock expert welke type geheugen het beste was eigenlijk...

Volgens Gigabyte zou de moederbord max 1600FSB aan kunnen.
Als je het voltage maar op een waarde vast zet met AUTO wordt er nogal veel Vcore opgezet.LaptopRookie schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 17:23:
Hoi,
Ben me quadcore Q9450 even aan het overclocken...tot 3Ghz...verder wil ik niet gaan (voltages veranderen of zo).
Je gaat sowieso geen verschil zien in reallife.Bij de Q9450 kan ik dat helaas niet. De cpu is nu 3.0 Ghz (375Mhz x 8 ) en het geheugen op (375Mhz x 2). Op de GA-EP35-DS4 bios zie ik geen multiplier tussen 2.0 en 2.4...is er nog een oplossing hiervoor?
Een enkele benchmark zal miss een beetje verschil laten zien.
Maar is er geen 3.33 divider?
Als je nu geheugen of CPU overklokt, ze gaan niet kapot van veel Hertz alleen van veel Volt.Als ik 2.4 als multiplier gebruik zit ik dus tegen 900Mhz aan. Is dat schadelijk?
Me geheugen is het Geile dragon series van 800Mhz...
Waarom? Je kunt nog tot 3,2GHz zonder het geheugen over te klokken.had ik voor hogere Mhz moeten gaan?
Geheugen met Micron D9 die van mij doen max ongeveer 680MHz effectief dus 1360MHz.Ik hoor graag van een overclock expert welke type geheugen het beste was eigenlijk...
Alleen worden ze niet meer gemaakt, dus moet je opzoek naar 2 de hands.
Is niet het maximum wordt officeel ondersteund verder kan altijd.Volgens Gigabyte zou de moederbord max 1600FSB aan kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 11-06-2008 18:13 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Na bijna 2 uur Prime95 op 3Ghz...heb ik nu de FSB op 400 gezet...(oei)...en dus memory is nu weer 800Mhz (2x 400Mhz). Hij draait nu op 3.2Ghz met Prime95 lopende

Ik zag wel een memory multiplier van 3.33 in de bios...maar dat zal dan een 1333Mhz leveren voor mijn geheugen bij FSB 400.
In de bios staat de cpu voltage op NORMAL met een bepaalde waarde van 1.1.. (en nog wat)
Aangezien die cpu voltage naar het zo uit ziet vast is, is het toch raar dat nu cpu-Z een voltage van 1.120V geeft bij 3.2Ghz
Realtemp v2.5 geeft wederom max 53-56C voor full load en 37-39C idle bij dit weer.
CoreTemp v0.99 geeft max 63-65C voor full load met een voltage van 1.1750V.
Welke is nu betrouwbaarder????
Dit alles dus met me ThermalRight Ultra120 heatsink en een 1600rpm Scythe Flex fan(?)
Nu hopen dat alles stabiel blijft. Ik draai een FFT test (1e optie bij Prime95)...moet ik de andere soorten tests ook doen???
[ Voor 10% gewijzigd door LaptopRookie op 11-06-2008 19:09 ]
Wat is hierLaptopRookie schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:01:
Dank je.
Na bijna 2 uur Prime95 op 3Ghz...heb ik nu de FSB op 400 gezet...(oei)...en dus memory is nu weer 800Mhz (2x 400Mhz). Hij draait nu op 3.2Ghz met Prime95 lopende

Omdat een hogere klok meer stroom zal trekken zal het moederbord iets meer moeite hebben het voltage stabiel te houden en dus valt het onder load een stukje lager uit.Aangezien die cpu voltage naar het zo uit ziet vast is, is het toch raar dat nu cpu-Z een voltage van 1.120V geeft bij 3.2Ghz...lager dus dan bij 3.0Ghz...
AMD Nieuwsdiscussie
Als iemand die niet gewend is aan overklokken is het-The_Mask- schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:12:
[...]
Wat is hieraan. Het is nu niet echt een overklok waarvan je denkt
Meer zo:
![]()
[...]
Omdat een hogere klok meer stroom zal trekken zal het moederbord iets meer moeite hebben het voltage stabiel te houden en dus valt het onder load een stukje lager uit.

Yep...is geen grote overklok actie ...van 2,6ghz naar 3,2ghz.
Na 11 uur en 50 minuten Prime95 keur ik hem dus stabiel zonder voltage changes
Ik snap dat laatste zinnetje niet... want hij heeft juist een lagere voltage nu onder 3.2Ghz bij full load stress test dan bij full load 3.0Ghz. Zou verwachten dat die het zwaarder krijgt en dus meer energie trekt bij een hogere FSB
Mail me aub als je er 1 over hebt!
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Hmmm...gaan die dingen zo makkelijk dood?...heb je ermee extreem overklokt ????El Snorro schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:57:
Mensen ik zoek een vervanger voor mijn gigabyte p35C ds3r, omdat deze vandaag officieel dood verklaard is.
Mail me aub als je er 1 over hebt!
Tja...is al jaaaaaaaaren dat ik natuurkunde heb gehadlredev schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 08:24:
correct me if i'm wrong maar W = V x A, dus meer stroom (A) is minder spanning (V) bij zelfde leverbare vermogen
Er deed zich vandaag wel iets vreemds voor. Me Q9450 is gisteren overklokt en stabiel op 3,2Ghz.
Vandaag heeft mijn Windows XP 32-bit een auto update gedaan...daarna ging die restarten...me GA-EP35-DS4 ging ipv van direct een reboot te doen...even uit...toen aan...toen weer uit....en toen weer aan en bootte verder. Ik zag in de POST update success en heb direct ALT+CTRL+DEL gedaan om te rebooten. Ging in de bios en zag dat de Q9450 weer op standaard 2,6Ghz was gezet.
Vermoed dat de windows update de oorzaak was en heb het dus weer op 3,2Ghz geklokt.
Heeft iemand ook zoiets raars ooit na een windows update gehad???
By the way...CoreTemp geeft nu dezelfde temp als Realtemp nadat ik in de ini file de Tjmax ook op 95C heb gezet.
GeheheLaptopRookie schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:39:
[...]
Hmmm...gaan die dingen zo makkelijk dood?...heb je ermee extreem overklokt ????
heeft ongeveer 10 benchmark sessies onder -50 gezeten (wel goed geisoleerd) is vcore, vdimm en vmch gemod.
Ben nu al ff gestopt met oc'en, maar mods zitten nog steeds op het bordje, ben niet eens ontevreden, hij heeft het lang vol gehouden voor mijn doen. (vandaar dat ik er nu ook weer 1 zoek, ben er tevreden over)
Heb er waarschijnlijk al 1 gevonden, een P35 DS3P. Ga hem morgen waarsch ophalen
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Kan je niet ff wachten tot een P45El Snorro schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:21:
[...]
Gehehe
heeft ongeveer 10 benchmark sessies onder -50 gezeten (wel goed geisoleerd) is vcore, vdimm en vmch gemod.
Ben nu al ff gestopt met oc'en, maar mods zitten nog steeds op het bordje, ben niet eens ontevreden, hij heeft het lang vol gehouden voor mijn doen. (vandaar dat ik er nu ook weer 1 zoek, ben er tevreden over)
Heb er waarschijnlijk al 1 gevonden, een P35 DS3P. Ga hem morgen waarsch ophalen
Nah niet nodig, ben niet meer echt actief in het OC gebeuren. Dus heb genoeg aan een P35 met 24/7 C2D E6600@3,3ghz en 2gb aan ram
Dat was ook niet echt bedoeld op overklokken, chipset is natuurlijk zuiniger en heeft oa pci-e 2.0 ondersteuning. Neemt niet weg dat de P35 natuurlijk een goeie keus is nog steeds. Ben der zelf ook tevreden overEl Snorro schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:00:
[...]
Nah niet nodig, ben niet meer echt actief in het OC gebeuren. Dus heb genoeg aan een P35 met 24/7 C2D E6600@3,3ghz en 2gb aan ram
leuk bordje, ga nu ff nieuwste bios flashen
Gaat prima.acale schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:38:
Ik wil graag een NVidia 8800GT kaart kopen. Ik heb echter ergens gelezen dat deze kaart problemen geeft op een pci-e slot versie 1.0. Ik heb een GA-p35-ds3 bord, versie 2.0. Weet iemand welke versie pci-e express deze moederbord heeft? Ik kan niets in de manual vinden.
Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederbordenacale schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:53:
Bedankt Zenix. Ik ga het dan proberen. Maar weet je welke versie pci-e express de ga-p35-ds3 heeft?
AMD Nieuwsdiscussie
Heb uiteraard de start post gelezen en juist het linkje naar de foto's van johnny.xxx in "\[OC-775]Gigabyte P35 Series (GA-P35(T/C)..." deden me twijfelen.
Daar zie ik dat de fan het eerste DIMM slot blokkeert maar ik heb ze allemaal nodig voor de Geil PC2-6400 800MHz 4-4-4-12 8GB EVO ONE Quad Channel Kit
(8GB 1066MHz geheugen schijnt helaas niet te gaan werken op dit bord heb ik begrepen)
Nu gaat het daar om een DS4 moederbord en na het vergelijken van de moederbord plaatjes op de Gigabyte site (DS4 vs DS3R) krijg ik de indruk dat het eerste DIMM slot bij de EP35C iets verder van de socket afzit, zodat de fan aan de kant van het geheugen misschien toch past.
En mocht dat niet passen of de fan dan misschien aan een andere zijde van de Scythe bevestigd kan worden omdat de koeling van de DS3R rondom de cpu socket een stuk minder uitgebreid is dan bij de DS4.
Ik hoop dat iemand het weet.
Verwijderd
Als je je niet vergist hebt en de GA-P35C-DS3R bedoeld .... ik kan je garanderen dat de grootste Scythe ... de Mugen is dat zeker ... past op het mobo.Vliegvlug schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:01:
Ik ben van plan een GA-EP35C-DS3R aan te schaffen en deze te combineren met een Scythe Infinity en ik twijfel of dat gaat passen. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dat kan ontkennen of bevestigen.
......
Ik hoop dat iemand het weet.
Ik heb er zo ééntje bij een vriend fan me gemonteerd ..... wel eerst eens effe goed uitkijken waar je je fan uiteindelijk wilt plaatsen op de koeler want dat is wel wat puzzelen ... de koeler op zichzelf is geen probleem ... tenminste als je niet van die memory modules met hoge koelelementen gebruikt
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 00:21 ]
De GA-EP35C-DS3R variant is toch niets anders dan de P variant met revisie 2.1? Tenminste dat dacht ik, vandaar de EP want dan weet ik tenminste zeker dat ik een revisie krijg met de Dynamic Energy Saver feature.Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:15:
Als je je niet vergist hebt en de GA-P35C-DS3R bedoeld .... ik kan je garanderen dat de grootste Scythe ... de Mugen is dat zeker ... past op het mobo.
Ik heb er zo ééntje bij een vriend fan me gemonteerd ..... wel eerst eens effe goed uitkijken waar je je fan uiteindelijk wilt plaatsen op de koeler want dat is wel wat puzzelen ... de koeler op zichzelf is geen probleem ... tenminste als je niet van die memory modules met hoge koelelementen gebruikt
Dat EVO ONE geheugen is wel van dat geheugen met van die koelelementen.
Maar je brengt me in verwarring want dat zou in principe niet moeten uitmaken aangezien de Scythe Infinity recht omhoog loopt en niet schuin naar boven breder wordt (muv het eerste begin)
Dus als de fan het geheugen niet raakt maakt de hoogte niet uit.
Heeft die vriend van jou ook alle vier de DDR2 geheugensloten gevuld dan?
Elke keer als ik hem van auto afhaal en op 400Mhz of hoger zet springt hij weer terug naar 333Mhz.
En ja ik heb "CPU Enhanced Halt(C1E)" & "CPU EIST" uitgezet in Advanced Bios Features van mijn GA-EP35C-DS3R mobo
cpu E8400
ddr2 kingston 8500 2x1GB
Nu is het zo dat als ik terug ga naar Advanced Bios Features de functie "CPU EIST" er niet meer tussen staat. Vreemd he.
Zet ik alles weer terug naar Optimized Default dan zie ik hem wel weer.

Iemand een idee, ik word zolang zaamerhand gek.

[ Voor 98% gewijzigd door AtlonXP1800 op 02-07-2008 20:49 ]
EIST optie is alleen beschikbaar wanneer je de voltages op auto hebt staan. Na dat je dit hebt gedaan moet je nog eens eerst je pc opnieuw starten om de optie te kunnen zien. (niet vergeten te saven eerstm4ni4k-4live schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:49:
gvt gvt gvt![]()
![]()
![]()
Elke keer als ik hem van auto afhaal en op 400Mhz of hoger zet springt hij weer terug naar 333Mhz.
En ja ik heb "CPU Enhanced Halt(C1E)" & "CPU EIST" uitgezet in Advanced Bios Features van mijn GA-EP35C-DS3R mobo
cpu E8400
ddr2 kingston 8500 2x1GB
Nu is het zo dat als ik terug ga naar Advanced Bios Features de functie "CPU EIST" er niet meer tussen staat. Vreemd he.
Zet ik alles weer terug naar Optimized Default dan zie ik hem wel weer.
Iemand een idee, ik word zolang zaamerhand gek.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sig
Lagere settings werken wel? heb ik niet gecheckedFlythe schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:04:
Lagere settings werken wel?
Heb je je PCI freq gelocked?
Heb je je PCI freq gelocked? ja op 100Mhz
Maar ik ben er al achtergekomen wat het is.
Als ik EIST enabled laat dan werkt hij dus wel in een keer goed ? vaag he
En nee hij geeft dan niet eerst laggere kloks aan.
Het is gewoon een bugje in mijn bios
Verwijderd
Ik heb in me 2e PC een Gigabyte GA-P35-DS3R zitten, alleen vandaag had ik niks te doen dus dacht,Ga me oude P4 overklokken, alleen heb ik het probleem dat hij me Oc settings niet onhou, en reset.
Ook al doe ik niks aan me settings en haal ik alleen alles van Auto naar Manual, dan doet hij al raar
dus dacht miss komt het omdta ik een oude Bios hev had F10, dus heb geupdate naar F12 en ik blijf het probleem be houden.
Weet iemand wat het probleem is ?? dit geval heeft niks te maken met stabiel of onstabiel Oc, want als alles op standaart staat, en ik zet het van Auto naar Manual krijg ik het probleem al
Zolang de PC aan het stopcontact hangt maakt de batterij niet uit.tiswat schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:27:
Iets mis met de batterij misschien?
En het lijkt me raar dat je de OC instelt en dan de PC van de spanning gaat halen (stekker uit het stopcontact) en dan de PC weer aanzet.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
vind het ook raar
Komt wel eens vaker voor, meestal wil een bios update wel helpen (bij jouw dus niet)Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:14:
Nee, stekker blijft er in,
vind het ook raar, met me andere giga-byte borden heb ik het nooit gehad.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je een instelling verkeerd instelt en daarom wil die niet booten of je hebt een voltage te laag staan bijvoorbeeld.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
De instellingen staan standaart, die heb ik reset en niks aan gedaan,-The_Mask- schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:40:
[...]
Komt wel eens vaker voor, meestal wil een bios update wel helpen (bij jouw dus niet)
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat je een instelling verkeerd instelt en daarom wil die niet booten of je hebt een voltage te laag staan bijvoorbeeld.
heb vandaag nog maals me Bios reflasht, en blijf het probleem behouden
Het moet toch ook gewoon op Manual kunnen lopen inplaats van auto.
Maar heb je de voltages al eens wat verhoogd van bijvoorbeeld het geheugen of de CPU, dat wil namelijk wel eens helpen.Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 20:03:
[...]
De instellingen staan standaart, die heb ik reset en niks aan gedaan,
heb vandaag nog maals me Bios reflasht, en blijf het probleem behouden, beetje vaag.
Het moet toch ook gewoon op Manual kunnen lopen inplaats van auto.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ga vandaag een nieuwe CPU kopen, Intel Core 2 Duo E7200.
Is kijken of het misschien aan de P4 ligt, heb deze toch ook al is een keer op P4 3,6 Ghz gehad op dit moederbord. dat vind ik juist het waren.
Moederbord ep35-ds3p / e8500 / 4gb OCZ PC8000
Werkt allemaal prima. OC'en doen we later wel met een 8.5*400, lijkt me meer dan genoeg
De Mugen koeler past wel, maar is een ramp met monteren. Ik heb mijn bord zowat verbogen bij het indrukken van die push-pins en nog zit er 1 pin er niet helemaal in. Doordat de tower vertikaal staat en de Mugen rond 1 kilo weegt is dit geen fijn idee omdat die ene pin kan loslaten. Dus de retention kit besteld.
En, omdat de fan van de Mugen ter hoogte van de DIMM sloten zit (moet de kast uit blazen) kon ik DIMM slot 1 niet gebruiken.
Maar heb ook wel wat kleine opmerkingen/vragen:
De "keyboard power on" of "power on by mouse doubleclick" werkt niet. Werkt dit alleen bij PS/2 invoer? (zo handig zijn bij sleep/standby)
En bij restarten hoor ik de sata schijf klikken, is geen fijng geluid. Misschien normaal tegenwoordig?
En en en.. Soms bij het starten van de pc piept (lange schelle piep van 4 seconden) deze en ook wanneer ik de usb key laat zitten en de pc start.. Lijkt me ook niet gezond.
Ook stom is dat wanneer ik de USB laat zitten mijn vaste schijf nummer 81 krijgt en de USB 80.
Maargoed, voor de rest snel systeempje
Oja, -The_Mask- , ik heb nog wel wat aan jouw reactie gehad op mijn vraag wbt geheugen.
Nu zal je je afvragen, huh, wat? Nouja, thanks.
Mobo gaat eigenlijk altijd krom als je een koeler erop zet, weet je iig dat die er lekker strak opzit.spectator schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:12:
Jaja.. zojuist een pc inelkaar gezet.
Moederbord ep35-ds3p / e8500 / 4gb OCZ PC8000
Werkt allemaal prima. OC'en doen we later wel met een 8.5*400, lijkt me meer dan genoeg
De Mugen koeler past wel, maar is een ramp met monteren. Ik heb mijn bord zowat verbogen bij het indrukken van die push-pins en nog zit er 1 pin er niet helemaal in. Doordat de tower vertikaal staat en de Mugen rond 1 kilo weegt is dit geen fijn idee omdat die ene pin kan loslaten. Dus de retention kit besteld.
En, omdat de fan van de Mugen ter hoogte van de DIMM sloten zit (moet de kast uit blazen) kon ik DIMM slot 1 niet gebruiken.
Bij mijn P35-DS4 ook alleen via PS/2 keyboard.Maar heb ook wel wat kleine opmerkingen/vragen:
De "keyboard power on" of "power on by mouse doubleclick" werkt niet. Werkt dit alleen bij PS/2 invoer? (zo handig zijn bij sleep/standby)
Lijkt me niet, voeding die een piek spanning geeft ofzo? Doet de HD dat ook in een andere PC?En bij restarten hoor ik de sata schijf klikken, is geen fijng geluid. Misschien normaal tegenwoordig?
Lijkt me niet de bedoeling al eens opgezocht wat die piep is?En en en.. Soms bij het starten van de pc piept (lange schelle piep van 4 seconden) deze en ook wanneer ik de usb key laat zitten en de pc start.. Lijkt me ook niet gezond.
Huh, wat?Oja, -The_Mask- , ik heb nog wel wat aan jouw reactie gehad op mijn vraag wbt geheugen.
Nu zal je je afvragen, huh, wat? Nouja, thanks.
Edit: o, ja van een paar dagen terug natuurlijk de 22ste.
[ Voor 2% gewijzigd door -The_Mask- op 01-08-2008 00:17 . Reden: Even posthistorie beken. ;) ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb het volgende systeem;
Gigabyte P35-DS4 (met F7 bios)
Intel c2d e6850 die 5x800 (Vcore op 1.5625)
Zalman CNPS 9700 LED
Kingston HyperX PC8500 (Vdimm +25)
Coolermaster realpower Pro 700watt
ATI 1900 XTX
Creative SB Audigy 2ZS
Orthos loopt na 30 seconden vast, aan de tempratuur ligt het niet, die blijft onder de 60 graden. Spellen en 3D mark2006 lopen echter prima. Ik haal 7025 punten (http://service.futuremark...3B60AD45293C31F3DE8803155)
Heeft iemand enig idee waarom orthos na 30 seconden stopt? Ligt het miesschien aan de bios, of moet ik nog andere settings veranderen in de bios?
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
[ Voor 94% gewijzigd door -The_Mask- op 15-08-2008 20:33 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Mja.. Orthos moet toch ook gewoon soepel draaien?-The_Mask- schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:33:
Als Orthos het enigste is wat vastloopt dan zou ik me geen zorgen maken, ligt dan waarschijnlijk aan Orthos.
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Waarom als de PC verder stabiel is. Misschien eens een ander programma, TAT bijvoorbeeld, is nog zwaarder ook.Deorgere schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:28:
[...]
Mja.. Orthos moet toch ook gewoon soepel draaien?
Of kijk je gewoon graag naar dat mooie GO van Orthos.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat is immers wat Orthos draait, maar dan meerdere instanties er van om al je cores te belasten.
Als je zelf een beetje leest hoe dat moet op de Prime95 website en/of in de documentatie van het programma kun je het op die manier prima zelf doen.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Laatst ging mijn pc niet aan. De voeding (Antec 400W SP400P met PFC) is al eerder vervangen onder garantie, dus ik ging ervan uit dat ie weer stuk was. Ik PC uit elkaar getrokken, voeding getest, alles ok. Alles weer aangesloten en rechtstreeks via pwr pinnetjes gestart: ook ok. Dus denk ik is de schakelaar. Losgehaald en draadjes buiten de kast geleid totdat ik tijd had om een nieuwe schakelaar te regelen. Werkt perfect. Einde van de avond PC op standby gezet.
Kom ik de volgende dag thuis, wil pc aanzetten -> helemaal niks meer. Weer kast open, zelfde tests, maar nu ook met pwr pinnetjes niks. Oud moederbord met Athlon64 gepakt, aangesloten. Werkt ook gewoon. Weer verder met Gigabyte bordje -> helemaal niks meer. Net of er geen power-on signaal naar de voeding gaat vanaf de pwr pinnetjes.
En nu de vraag: wat kan ik zelf nog testen/proberen om te zien wat precies het probleem is? Kan je ergens aan zien dat het stuk is? Doorgebrande electronica heeft zo'n apart luchtje, maar dat ruik ik ook niet. Wil anders morgen voor garantie terug, spullen zijn net een half jaar oud. Komt alleen uit verschillende winkels en wil de plaatselijke TD gelijk vertellen wat ik zelf allemaal al getest heb, zonder dat vervolgens blijkt dat ik naar de andere winkel moet

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het lijkt trouwens ook wel wat op dit:
Maar aangezien het wel goed heeft gewerkt lijkt het me toch ook niet echt van toepassing.Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.
Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald voltage op sommige van de voltlijnen (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Zolang de voeding niet aangeschakeld wordt, kunnen deze voltages onstabiel zijn en nogal fel afwijken. Wanneer de voeding aangeschakeld wordt, heeft hij enige tijd nodig om de voltages te kunnen stabiliseren. De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de voltages vervolgens stabiel zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.
Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.
Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...
AMD Nieuwsdiscussie
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Werkt dat Quadchannel nu echt op deze boardjes? Want ik heb nog 12 x 1 GB DDRII PC5300 (en ja, ik weet dat er maar 4 memsloten op zitten) liggen om te kunnen testen of het met losse DIMMS ook werkt, of is dit niet geschikt?
[ Voor 9% gewijzigd door Stouten op 01-09-2008 13:19 ]
E8400 @ 4120Mhz op 1.4v (FSB515 * MP 8.0)
Gigabyte P35-DS4
Crusial Ballistix DDR2 PC2-8500 @ 5-5-5-15 en loopt 1:1
Scythe Infinity SCINF-1000
Nu heb ik ook al zitten spelen met de MP op 6 te zetten en dan te kijken hoe hoog ik mijn FSB zou kunnen krijgen, ik kwam alleen niet verder dan een FSB van 530.
Iemand een idee hoe ik deze hoger krijg, tevens heb ik volgens mij last van als ik mijn geheugen rond de 1070 heb staan dat die niet meer wilt booten, nou heb ik de bios versie F11. Iemand een idee bij welke bios versie dit weg is?
Of heb ik het max FSB voor dit bord bereikt?
Ik heb direct even alle fabrieksinstellingen teruggezet in de bios, want hij was behoorlijk overgeclocked. Toen botte de PC wel direct, ondanks de stroom er even afgaat bij wijzigingen in de bios. Ook een herstart vanuit Windows levert geen problemen op. Wat is er nu aan de hand ?
Het moederbord is in elk geval niet kapot, want ik typ nu ook achter de betreffende PC. Games, films etc. lopen allemaal prima en de PC staat nu alweer 3 dagen aan. Zou het slechts de batterij kunnen zijn, want dat is eigenlijk het enige waar ik aan kan denken op dit moment. Die koop ik dan sowieso wel, maar eigenlijk durf ik de PC niet uit te doen. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten ?
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Niet meer zó ver overclocken, of helemaal niet meer overclocken.
Als het over je E2140 gaat die je zo hard hebt laten lopen, ik zie geen voltage staan, maar je kunt 'm best beschadigd hebben, of je chipset, geheugen, wat dan ook.
Als alleen het scherm niet aangaat, maar de pc wél normaal Windows in bootte, kun je 't beter bij je videokaart zoeken, of diens verbinding met het moederbord.
Onzin.IceEyz schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:41:
Je geeft jezelf al lang je antwoord, hij was flink overclocked, en toen je de instellingen terugzette, deed 'ie het weer.
Als het over je E2140 gaat die je zo hard hebt laten lopen, ik zie geen voltage staan, maar je kunt 'm best beschadigd hebben, of je chipset, geheugen, wat dan ook.
Als alleen het scherm niet aangaat, maar de pc wél normaal Windows in bootte, kun je 't beter bij je videokaart zoeken, of diens verbinding met het moederbord.
Volgens mij moet gewoon het voltage van de NB een klein beetje hoger.
AMD Nieuwsdiscussie
Het ging net iets anders, misschien had ik het niet helemaal duidelijk verwoord:IceEyz schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:41:
Je geeft jezelf al lang je antwoord, hij was flink overclocked, en toen je de instellingen terugzette, deed 'ie het weer.
- PC werkt al maanden prima (overigens tegenwoordig met een E8200, de E2140 heb ik al een tijdje niet meer).
- Van de 1 op de andere dag gaat het scherm niet meer aan, toetsenbord en muis ook niet.
- Na een stuk of 10 keer proberen door te resetten en power uit/aan gaat het beeldscherm wel aan en boot de PC gewoon als anders.
- Toch de PC weer uitgedaan en bij een nieuwe boot ging de PC wederom niet aan.
- Toen zo'n 20 keer geprobeerd te booten, want bij 10 keer ging de PC nog niet aan.
- Direct load default settings geladen en gereboot. Dat ging wel goed en sindsdien heb ik de PC niet meer uit gehad. Ik ben bang dat hij wederom niet meer op wil starten.
- Echter moet ik het stiekem wel getest hebben om wat zaken uit te sluiten. Ik denk dat ik het morgen wel even probeer.
Ik vind het dan wel vreemd dat deze instelling het 5 maanden wel goed heeft gedaan. Elke stresstest heeft de PC overleefd. Maar goed, ik probeer morgen wel meer dingen uit.-The_Mask- schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:01:
[...]
Onzin.![]()
Volgens mij moet gewoon het voltage van de NB een klein beetje hoger.
Ik had voor mijn P35-DS4 eerst bios versie nummer F13, en als ik daarmee de fsb 1 omhoog zette ging Orthos al op zijn gat.
Nu draai ik bios versie F11 en heb ik geen problemen.
Iemand enig idee hoe dit zou komen? Net ook eens bios versie F14a geprobeerd, zelfde verhaal als bij F13.
Want ik wil graag van dit probleem af:
DDR2-MHz hole ~1070-1200 MHz (gefixt in nieuwere biossen !)
Het blijkt dat niet al het ddr2-geheugen boven de +/-1070 MHz wil werken. Stel je de snelheid hoger in, dan krijg je geen post. Wanneer je een divider hoger instelt en dan op ddr1200 MHz uitkomt (verslap eventueel de timings), dan wil het systeem meestal wel booten. Het precieze probleem is me onbekend, maar wellicht kom je hier verder mee.
Ik heb dit probleem namelijk in bios F11, maar als ik simpelweg een nieuwere bios pak, dan kan ik geen FSB instelling of wat dan ook meer veranderen.
Stiekem zit ik dus maar te denken aan een mobo die dit probleem niet heeft. Iemand die een goed bord weet, en dan natuurlijk niet 300 euro of zo. Zelf vind ik de borden van Gigabyte prima, dus een nieuw bord van hun zou ik niet erg vinden. Wat ik wel merkte toen ik nog Crucial Ballistix 8500 geheugen had dat ik niet hoger kwam dan een FSB van +- 530, ik zou wel een bord willen wat hoger kan hebben.
Ik heb nu 2 soorten geheugen getest namelijk mijn: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB en OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC REV2.
Maar als ik in de buurt kom van een FSB rond de 415, dan wilt Orthos niet meer passen.
Ik begin nu langzaam aan te denken dat mijn mobo gewoon gaar aan het worden is.
Hmm problem found, in had in de bios een optie op Turbo staan en niet op standard. Daarom gaat die schijnbaar op zijn gat
[ Voor 91% gewijzigd door FabiandJ op 02-10-2008 23:23 ]
Verwijderd
wat voor Vcore heb jij nodig? heb dezelfde setup. maar krijg het moeilijk stabiel met 400 FSB x9 multiplierEl Snorro schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 19:56:
Hoppa, draai weer @gigbye p35-ds3p
leuk bordje, ga nu ff nieuwste bios flashen
400 x8 zonder problemen.
als ik een vcore van 1.47V erop knal dan is het redelijk te doen, maar vind dat toch vrij veel.
Niet elke CPU is hetzelfde.Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:48:
[...]
wat voor Vcore heb jij nodig? heb dezelfde setup. maar krijg het moeilijk stabiel met 400 FSB x9 multiplier
400 x8 zonder problemen.
als ik een vcore van 1.47V erop knal dan is het redelijk te doen, maar vind dat toch vrij veel.
Verwijderd
Maar wat is zo'n beetje de MAX vcore van de E6600 die je kan instellen zonder bang te hoeven zijn de CPU te beschadigen. Even de warmte buiten beschouwing laten.
Zijn genoeg mensen die er meer dan een jaar 1,6 Volt op hebben staan.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:41:
[...]
Maar wat is zo'n beetje de MAX vcore van de E6600 die je kan instellen zonder bang te hoeven zijn de CPU te beschadigen. Even de warmte buiten beschouwing laten.
Volgens Intel is de max 1,5 Volt.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb nu 2 PWM casefans en mijn vraag is kan ik ze beide aanlsuiten op 1 header?
Jammer dat GB geen rekening houdt met 2 case fans.
-spectator
Hoe wil je dat doen? Draadjes doorknippen, dan zou je ze in principe ook gewoon op een molex aansluiten, dat moet zeker werken.spectator schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 13:19:
Heb de EP35-DS3P en deze heeft naast een PWM CPUFAN header ook maar 1 PWM SYSFAN header.
Ik heb nu 2 PWM casefans en mijn vraag is kan ik ze beide aanlsuiten op 1 header?
Jammer dat GB geen rekening houdt met 2 case fans.
-spectator
Maar volgens is het niet zo'n goed idee om alle drie de draadjes van alle 2 fans op 1 header aan te sluiten aangezien de fan ook dingen terug 'stuurt' zoals het aantal toeren dat die draait en met twee fans op 1 header krijg je dan toch rare dingen lijkt mij.
AMD Nieuwsdiscussie
Nu ga ik de temps bekijken en valt me op dat in Everest mijn 'moederbord' temp ong. 45 graden is. Is dit te hoog, m.a.w. kan het moederbord wel goed omgaan met de 1600 Mhz FSB? Ik heb een P35-DS3P rev 1.1.
CPU temps liggen rond de 50 graden onder load. GPU temps zijn rond de 50 graden idle, ong. 70 graden onder load.
[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 27-10-2008 15:53 ]
Nee is koud.woelders schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 15:52:
Ik heb m'n E8400 nu op een overclock van 20% draaien; van 3,0 Ghz (9x333) naar 3,6 Ghz (9x400) op 1,25V. Mijn geheugen draait hierbij nog steeds op 800 Mhz (1,8V) en de FSB is nu 1600 Mhz (standaard voltages voor de rest). Ideale instellingen dacht ik zo.
Nu ga ik de temps bekijken en valt me op dat in Everest mijn 'moederbord' temp ong. 45 graden is. Is dit te hoog
Is de PC stabiel?, m.a.w. kan het moederbord wel goed omgaan met de 1600 Mhz FSB? Ik heb een P35-DS3P rev 1.1.
Dat is vrij normaal.CPU temps liggen rond de 50 graden onder load. GPU temps zijn rond de 50 graden idle, ong. 70 graden onder load.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Paar vraagjes..Deorgere schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 18:54:
Probleempje..
Ik heb het volgende systeem;
Gigabyte P35-DS4 (met F7 bios)
Intel c2d e6850 die 5x800 (Vcore op 1.5625)
Zalman CNPS 9700 LED
Kingston HyperX PC8500 (Vdimm +25)
Coolermaster realpower Pro 700watt
ATI 1900 XTX
Creative SB Audigy 2ZS
Orthos loopt na 30 seconden vast, aan de tempratuur ligt het niet, die blijft onder de 60 graden. Spellen en 3D mark2006 lopen echter prima. Ik haal 7025 punten (http://service.futuremark...3B60AD45293C31F3DE8803155)
Heeft iemand enig idee waarom orthos na 30 seconden stopt? Ligt het miesschien aan de bios, of moet ik nog andere settings veranderen in de bios?
Je schrijft 5x800, dat zal waarschijnlijk 8x500 zijn = 4.0GHz .. behoorlijk hoge OC voor die CPU.
Ik vind 1.56 Vcore een beetje aan de hoge kant, zelfs al heb je een goeie koeler.
Ik denk dat je omwille van stabiliteit het beste de CPU snelheid kan verlagen naar bijvoorbeeld 8x430=3.5GHz en een lagere Vcore van bijvoorbeeld 1.450v.
Kan zijn dat je CPU te heet wordt, meet je de temps met de juiste versie van CoreTemp?
Wat voor divider (FSB:DRAM) gebruik je? 2.0 of 2.5 = 1000MHz / 1250MHz?
Tenzij jouw RAM latjes beschikken over de Micron D9GKX chips, zoals de RAM list aangeeft, denk ik dat de chips de 2.5 divider = 1250MHz niet trekken.. de meerdereheid van de Kingston Kingston HyperX PC8500 hadden geen D9 chips.
Het zou ook zo kunnen zijn dat jouw latjes de spanning niet fijn vinden, te hoog of te laag kan problemen veroorzaken met stressen.
Mocht je de 8x430=3.5GHz proberen, zou ik die koppelen aan een divider van 2.5 = 1175MHz.. dat kunnen die latjes vast wel hebben met iets boven de standaard Vdimm
Scheelt je niet veel in performance, maar je boekt wel winst op stabiliteit, warmte en geluidsproductie én niet te vergeten een langere levensduur .
Succes!
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 23:37 ]
Ik weet uit mijn hoofd even niet wat er precies voor multipliers zijn voor het geheugen maar het zou natuurlijk leuk zijn als dat boven de standaard 800 mhz zou lopenwoelders schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 15:52:
Ik heb m'n E8400 nu op een overclock van 20% draaien; van 3,0 Ghz (9x333) naar 3,6 Ghz (9x400) op 1,25V. Mijn geheugen draait hierbij nog steeds op 800 Mhz (1,8V) en de FSB is nu 1600 Mhz (standaard voltages voor de rest). Ideale instellingen dacht ik zo.
Nu ga ik de temps bekijken en valt me op dat in Everest mijn 'moederbord' temp ong. 45 graden is. Is dit te hoog, m.a.w. kan het moederbord wel goed omgaan met de 1600 Mhz FSB? Ik heb een P35-DS3P rev 1.1.
CPU temps liggen rond de 50 graden onder load. GPU temps zijn rond de 50 graden idle, ong. 70 graden onder load.

Mijn GA-EP35-DS4 heeft 3x 500GB Western Digital harddisks van hetzelfde model WD500AAKS. Deze zijn allemaal aangesloten op de ICH9R SATA poorten 0, 2 en 4. Op poort 0 is mijn bootschijf met 2 partities; XP32 en Vista64. Dit werkt allemaal al maanden goed
Nu wil ik de 2 schijven op poort 2 en 4 in RAID0 opstellen. In de bios zet ik ACHI op RAID voor de ICH9R chip. Save de bios. Daarna creeer ik de raid volume in de raid bios en selecteer de harddisks op poort 2 en 4 met hun standaard settings. Save en exit.
Ik krijg het bootmenu van Vista64/XP32 en laat het gewoon opstarten. Helaas krijg ik nu een snelle blauwe scherm en dan een reboot. Dit gebeurt zowel bij Vista als XP. In safe mode van Vista stopt die bij crcdisk.sys en reboot dan. Bij XP heb ik de safe mode niet geprobeerd.
Voor zover ik weet is crcdisk.sys het checken van je harddisk na een crash. Echter, zijn de 2 schijven die ik in raid heb gezet niet mijn bootschijf met XP/Vista...dus ik snap niet waarom die gewoon niet verder boot.
Mijn pc heeft wel 8GB ram. Alle laatste drivers en bios van Gigabyte's web heb ik bij installeren van XP/Vista al geinstalleerd...dus ze zouden al aanwezig moeten zijn op de bootschijf.
Iemand enige idee wat de oorzaak is? Moet ik anders perse mijn XP en Vista opnieuw gaan installeren als ik een raid opstel???
Ik las ergens op internet dat meer dan 3GB ram problemen geeft als je XP of Vista installeert, maar toen ik het installeerde had ik al 4GB en dat ging goed.
Inmiddels heb ik de raid volume weer verwijderd en de disks weer als losse non-raid geconfigureerd. Vista en XP booten weer.
Iemand een oplossing zonder alles opnieuw te installeren?
Tja, dat zou leuk zijn maar volgens mij win ik daar niks mee.Naluh! schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:08:
[...]
Ik weet uit mijn hoofd even niet wat er precies voor multipliers zijn voor het geheugen maar het zou natuurlijk leuk zijn als dat boven de standaard 800 mhz zou lopen
Daarnaast vind ik 3,6 GHz wel een leuk resultaat zonder veel moeite, ik wil ook een relatief stil systeem bouwen dus ik kan niet al teveel koeling aanbrengen. Tot slot vinden de Gigabyte borden het OCZ-geheugen over het algemeen niet zo leuk dus ik ben al blij dat het tot nu toe allemaal werkt.
Ik krijg mijn FSB niet hoger dan 350MHz en heb voor zover ik weet echt wel alles geprobeerd.
Ik heb een E5200 CPU, welke met gemak 4.0 GHz 1.45vcore draait, hiervoor gebruik ik een FSB van 333 en multiplier 12x. Geheugen op 667 4-4-4-12 +0.1v, PCI 100MHz, standaard settings in BIOS meeste op disabled zoals EIST etc.
Dit werkt dus prima.
Zodra ik echter mijn FSB ga verhogen, naar zeg maar 10x350, geen probleem, geheugen iets losser ingesteld, 700MHz 5-5-5-18. (factory 800MHz @5-5-5-18)
Nog een stapje, 10x360, niks meer. 4x herstart en pc start weer in factory settings...
Ik heb echt geen flauw idee wat ik nog kan doen. CPU kan het aan, Memory ook. Heb de volgende BIOS-en geprobeerd: F7, F10, F12 (support voor 1600 FSB dmv OC) en F14a (beta op internet gevonden).
Ook met een voltage verhoging van MCH, geen resultaat. FSB op 400 zetten, geen resultaat.
Ik begrijp d'r helemaal niks van.. iedere gek haalt een FSB van 450+ en Gigabyte geeft op de website aan dat met de nieuwe F12 BIOS een OC-ed FSB van 1600 (dus 400MHz quadpumped) mogelijk moet zijn. Niet bij mij...help.
Leesfout
[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 15-12-2008 11:17 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler