Inderdaad, maar RAID duurt net iets langer dan AHCI
Heb ik ook last van gehad, performens level iets terug gezet, geen last meer van gehad, kan ook gebeurd zijn tijdens het tweaken, instabiel systeem denk ik. nu bij mij alles stabiel is geen last meer. suc6BoXie schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:44:
Hallo .. ik heb een P35C-DS3R met aan de Intel Matrix Raid controller 2 Samsung T166 500 GB schijven in RAID 1.
Nu krijg ik af en toe een degraded array met een failure op schijf 1. Dit gebeurt met name tijdens write-intensieve momenten (downloaden via newsgroepen / extracten van die posts).
Lijkt me sterk dat die schijf dan ook echt stuk is, want als ik hem mark op 'normal' is alles na het rebuilden van de array weer in orde.
Mijn verstand zou zeggen dat ie moeite heeft met het bijhouden van schrijf-intensieve momenten. Iets met cache ? Zou die disk-write cache uitzetten kunnen helpen (hetgeen op servers ook vaak gebeurt) ?
Heb hier alle 2 de raids op raid 0 draaien. Werkt na behoren/Master_SplinteR schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:34:
ik heb een DS4 (dacht dat ik de oude versie nog had ofzo, iig met de oude silent pipe erop)
maar kan die met die Sata Raid controller 2 raid arrays van 2 schijven op 0 aan ? want ik heb nu 2x 250 er in zitten die wil ik raid 0 gaan zetten en dan 2x 500 GB raid 0 erbij zetten?
Om nog even terug te vallen op mijn probleem met mijn DS4 F9 bios. Ik kon namelijk niet meer fatsoenlijk overclocken.
Ik heb gisteren teruggeflashed naar bios F4 en kan nu weer op 1,2750 Volt stabiel naar de 3,2 GHz met mijn Q6600. Het lijkt er dus op dat voor mij bios F9 ronduit waardeloos is.
Overigens heb ik dit bord verkocht, er is een Asus Maximus Formula onderweg, toch maar over op de X38 chipset, want ik zie toch beduidend betere resultaten daarmee, niet alleen qua overclock, maar ook qua lees/schrijf/access snelheden bij het geheugen. Mijn geheugen in mijn DS4 geeft rond de 8000 MB/s en in een X38 bord richting de 9700 MB/s. Daarnaast willen de timings op een X38 wel goed en op de P35 niet.
Ik heb gisteren teruggeflashed naar bios F4 en kan nu weer op 1,2750 Volt stabiel naar de 3,2 GHz met mijn Q6600. Het lijkt er dus op dat voor mij bios F9 ronduit waardeloos is.
Overigens heb ik dit bord verkocht, er is een Asus Maximus Formula onderweg, toch maar over op de X38 chipset, want ik zie toch beduidend betere resultaten daarmee, niet alleen qua overclock, maar ook qua lees/schrijf/access snelheden bij het geheugen. Mijn geheugen in mijn DS4 geeft rond de 8000 MB/s en in een X38 bord richting de 9700 MB/s. Daarnaast willen de timings op een X38 wel goed en op de P35 niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 10-12-2007 12:21 ]
Ik heb ook problemen met F9 op een P35-DS4. Ik draaide altijd 3GHz met m'n Q6600, maar sinds F9 krijg ik soms vage haperingen en tot gevolg dat m'n systeem vastloopt. Nogal gek, aangezien ik met vorige versies makkelijk 3.4GHz haalde. (Al dan wel met een iets verhoogde Vcore) Ik draai nu op 2.8GHz en het lijkt gewoon goed te werken. Weet iemand hoe dit eigenlijk kan dat verschillende bios versies zoveel verschil uitmaken?
Ook wel een plus puntje aan F9; nu kunnen alle voltages worden uitgelezen in het bios. (toch belachelijk dat dat gelijk niet kon
) Ik vond het nergens op slaan dat je bij alles 'OK' zag staan als het goed was, alsof je een klein kind bent...
Ook wel een plus puntje aan F9; nu kunnen alle voltages worden uitgelezen in het bios. (toch belachelijk dat dat gelijk niet kon

Verwijderd
En daarbij...wie beslist wat 'OK' is?MensionXL schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:37:
Ik vond het nergens op slaan dat je bij alles 'OK' zag staan als het goed was, alsof je een klein kind bent...
De een vindt 1.6V voor de core veilig voor een benchsessie van een uurtje. De ander vindt 1.4V 24/7 al wel veel...
Verwijderd
1.4 Volt veel, dat is natuurlijk onzin.Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:49:
[...]
En daarbij...wie beslist wat 'OK' is?![]()
De een vindt 1.6V voor de core veilig voor een benchsessie van een uurtje. De ander vindt 1.4V 24/7 al wel veel...
Oude amd XP`s en pentium 4en gebruikten 1.75 volt standaard
Ook redelijk nieuwe pentium 4 northwoods gebruiken 1.55 volt standaard en de nieuwere cores kunnen meer aan?
Bij mij gaat het opstarten een stuk sneller.Bor de Wollef schreef op zondag 09 december 2007 @ 21:30:
[...]
Nee, ook met AHCI enabled. Dit is de standaard opstart tijd wanneer je de ICH9R gebruikt.
Als je ICH9R gebruikt werkt de hdd sneller begrijp ik?
Dat wil ik wel aan dan ligt dat aan de bios settings of heb ik mijn hdd op de verkeerde sata poort??

Hier zit mijn hdd op.
Op de gigabyte staat alleen 8 x SATA 3Gb/s connectors, dus daar kan ik niet zien of het nou 2 gigabyte poorten zijn en 6 ICH9R of andersom.
Ooit van de handleiding gehoord?Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:23:
Op de gigabyte staat alleen 8 x SATA 3Gb/s connectors, dus daar kan ik niet zien of het nou 2 gigabyte poorten zijn en 6 ICH9R of andersom.
kon met F8 ook alMensionXL schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:37:
Ik heb ook problemen met F9 op een P35-DS4. Ik draaide altijd 3GHz met m'n Q6600, maar sinds F9 krijg ik soms vage haperingen en tot gevolg dat m'n systeem vastloopt. Nogal gek, aangezien ik met vorige versies makkelijk 3.4GHz haalde. (Al dan wel met een iets verhoogde Vcore) Ik draai nu op 2.8GHz en het lijkt gewoon goed te werken. Weet iemand hoe dit eigenlijk kan dat verschillende bios versies zoveel verschil uitmaken?![]()
Ook wel een plus puntje aan F9; nu kunnen alle voltages worden uitgelezen in het bios. (toch belachelijk dat dat gelijk niet kon) Ik vond het nergens op slaan dat je bij alles 'OK' zag staan als het goed was, alsof je een klein kind bent...
Sig
Lol, nu je dit zegt kom ik er pas achter dat ik nog F8 draai.

/me Gaat F9 flashen...
[ Voor 5% gewijzigd door MensionXL op 11-12-2007 13:33 ]
Verwijderd
Beste mensen, ik zit eraan te denken om het volgende aan te schaffen:
Gigabyte P35-DS4
q6600
Synce infinity
4 reepjes 1024 corsair pc6400(uit de best buy guide)
Nu las ik in deze post: johnny.xxx in "\[OC-775]Gigabyte P35 Series (GA-P35(T/C)..." dat de koeler maar net past, echter klopt het dat ik nu maar 2 van de 4 geheugen sloten kan gebruiken
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zit er een groot performance verschil tussen 4 x 1024 of 2 x 2048? Heeft iemand mischien een goed alternatief voor 2048 reepjes? Geil mischien? cl van 4-4-4-12 zijn het beste als ik mij niet vergis?
Gigabyte P35-DS4
q6600
Synce infinity
4 reepjes 1024 corsair pc6400(uit de best buy guide)
Nu las ik in deze post: johnny.xxx in "\[OC-775]Gigabyte P35 Series (GA-P35(T/C)..." dat de koeler maar net past, echter klopt het dat ik nu maar 2 van de 4 geheugen sloten kan gebruiken

Zit er een groot performance verschil tussen 4 x 1024 of 2 x 2048? Heeft iemand mischien een goed alternatief voor 2048 reepjes? Geil mischien? cl van 4-4-4-12 zijn het beste als ik mij niet vergis?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 22:20 ]
ik heb ook mijn oudere OCZ gold vervangen door ballistix (tracer) pc2 8500
het gekke is dat ik niet mijn waardes veranderd heb maar hij wil niet meer op de snelheid
draaien die hij altijd deed (3,7 ghz stabiel) ik heb de p35 dq6 .
EN dat oude mem is nog sneller ook dan mijn nieuwe 1066 mhz geheugen,
dat heb ik met everest getest ..
is hier een verklaring voor?? heb de mem settings op manueel staan 5-5-5-15
of werkt dit mem niet echt lekker met deze mobo misschien?
tevens worden deze repen erg heet..
en wat is een betere keus ...
deze ballistix weer nemen (nieuwe set?)pc2 8500
of voor een 4 gig ocz reaper pc2 6400 gaan?
het gekke is dat ik niet mijn waardes veranderd heb maar hij wil niet meer op de snelheid
draaien die hij altijd deed (3,7 ghz stabiel) ik heb de p35 dq6 .
EN dat oude mem is nog sneller ook dan mijn nieuwe 1066 mhz geheugen,
dat heb ik met everest getest ..
is hier een verklaring voor?? heb de mem settings op manueel staan 5-5-5-15
of werkt dit mem niet echt lekker met deze mobo misschien?
tevens worden deze repen erg heet..
en wat is een betere keus ...
deze ballistix weer nemen (nieuwe set?)pc2 8500
of voor een 4 gig ocz reaper pc2 6400 gaan?
[ Voor 14% gewijzigd door mr.loepie op 12-12-2007 01:11 ]
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Nah, je kunt gewoon je 4 banken gebruiken hoor. Ik heb 4*1GB Crucial Ballistix (aanrader, erg goedkoop en goed) en de Scythe Infinity op een DQ6 (lees:weinig ruimte ivm. heatpipes) en dat past prima. Je kunt de fan alleen niet zo bevestigen zoals origineel bedoeld is maar hij zit dan een centimeter hoger, maakt echt niet uit. Gewoon doen dusVerwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:32:
Nu las ik in deze post: johnny.xxx in "\[OC-775]Gigabyte P35 Series (GA-P35(T/C)..." dat de koeler maar net past, echter klopt het dat ik nu maar 2 van de 4 geheugen sloten kan gebruikenHeeft iemand hier ervaring mee?
even overgenomen van de beta bios site
03.12.07
GA-P35-DS4 - BIOS Version F9
BIOS FAULTS IN MEMORY TEST... PLEASE STAY WITH BIOS F8
DOWNLOAD HERE IS DISABLED
1. Fix: Richtige BIOS Erkennung von 1000 GB (1TB) HDDs
2. Fix: 400-600mA CPU-Fan PWM Regelung
dus let op F9 is niet perfect
03.12.07
GA-P35-DS4 - BIOS Version F9
BIOS FAULTS IN MEMORY TEST... PLEASE STAY WITH BIOS F8
DOWNLOAD HERE IS DISABLED
1. Fix: Richtige BIOS Erkennung von 1000 GB (1TB) HDDs
2. Fix: 400-600mA CPU-Fan PWM Regelung
dus let op F9 is niet perfect
Heb gisteren even een Thermalright Ultra 120 eXtreme geinstalleerd op m'n DS3R, man wat een beest van een koeler, de Arctic Freezer die ik hiervoor had is er niets bij.. Kast kan nog maar net dicht, maar past allemaal prima op het bordje
Verwijderd
Thx voor je replyCartman! schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:50:
[...]
Nah, je kunt gewoon je 4 banken gebruiken hoor. Ik heb 4*1GB Crucial Ballistix (aanrader, erg goedkoop en goed) en de Scythe Infinity op een DQ6 (lees:weinig ruimte ivm. heatpipes) en dat past prima. Je kunt de fan alleen niet zo bevestigen zoals origineel bedoeld is maar hij zit dan een centimeter hoger, maakt echt niet uit. Gewoon doen dus
Verwijderd
Oke, ik heb het nu op standaard disabled staan wat heeft het voor voordelen om het op AHCI te zetten?Bor de Wollef schreef op zondag 09 december 2007 @ 21:30:
[...]
Nee, ook met AHCI enabled. Dit is de standaard opstart tijd wanneer je de ICH9R gebruikt.
Kijkt u eens: ahci op wikipediaVerwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:39:
[...]
Oke, ik heb het nu op standaard disabled staan wat heeft het voor voordelen om het op AHCI te zetten?
BTW, je kunt niet zo maar zondermeer wijzigen van mode na installatie.
(en natuurlijk de beschrijving in de handleiding van het moederbord).
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Als je het echt moet weten:Bor de Wollef schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:56:
[...]
Kijkt u eens: ahci op wikipedia
BTW, je kunt niet zo maar zondermeer wijzigen van mode na installatie.
(en natuurlijk de beschrijving in de handleiding van het moederbord).
AHCI
Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface(AHCI) is an interface specification that allows the sotrage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug.
For more information about AHCI, please visit Intel`s website.
Staat in mn handleiding en op de intel site word ik net zoals wikipedia, niet veel wijzer.
Wat ik wel op wikipedia vind is dit:
Switching to AHCI mode requires installing new drivers before changing the BIOS settings
Dus hoef geen nieuwe installatie
Dat vind ik nergens, bij wikipedia hebben ze het verder ook zo`n beetje alleen over de problemen
Tja, of jij het nodig hebt kunnen wij niet voor je bepalen. Ga je NCQ of hot-plug gebruiken? Super veel snelheidswinst zul je niet krijgen.
Simpelweg een nieuwe driver installeren en rebooten is niet voldoende trouwens in de meeste gevallen. Intel raad aan altijd in Raid mode te draaien ook al maak je geen array aan (maar een array bestaande uit slechts 1 drive).
Simpelweg een nieuwe driver installeren en rebooten is niet voldoende trouwens in de meeste gevallen. Intel raad aan altijd in Raid mode te draaien ook al maak je geen array aan (maar een array bestaande uit slechts 1 drive).
[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 12-12-2007 21:07 ]
Verwijderd
Mijn hdd ondersteund wel NCQ, maar ik bedoel eigenlijk meer te vragen, als ik het omzet krijg ik dan snelheidswinst bv een hogere doorvoersnelheid of een lagere toegangstijd?(mede door ncq wat, zo begrijp ik, nu niet benut word?)Bor de Wollef schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:07:
Tja, of jij het nodig hebt kunnen wij niet voor je bepalen. Ga je NCQ of hot-plug gebruiken? Super veel snelheidswinst zul je niet krijgen.
Iets hogere doorvoersnelheid wat het effect is van een kortere toegangstijd. Maar dit kan je allemaal op Wikipedia lezen en benchmarks over NCQ zijn er ook genoeg.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:11:
[...]
Mijn hdd ondersteund wel NCQ, maar ik bedoel eigenlijk meer te vragen, als ik het omzet krijg ik dan snelheidswinst bv een hogere doorvoersnelheid of een lagere toegangstijd?(mede door ncq wat, zo begrijp ik, nu niet benut word?)
Verwijderd
Ik heb interesse in de Gigabyte-P35-DS3P.
Maar klopt het dat je op moederbord geen 2 ide-harde schijven en 1 dvd-brander kunt aansluiten?
Omdat er maar 2 ide-apparaten op passen?
Maar klopt het dat je op moederbord geen 2 ide-harde schijven en 1 dvd-brander kunt aansluiten?
Ik gebruik nu maar 1 IDE HD en 1 DVD brander
. Je kunt eventuweel een PCI kaart met IDE bestellen of kopen?
Of gewoon aan de toekomst denken en een sata dvd brander halen voor een paar tientjes.Paprika schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:05:
Ik gebruik nu maar 1 IDE HD en 1 DVD brander. Je kunt eventuweel een PCI kaart met IDE bestellen of kopen?
Idd, is nog beter voor je airflow ook en het is absoluut niet duurder dan een PATA brander.unfor schreef op donderdag 13 december 2007 @ 01:05:
[...]
Of gewoon aan de toekomst denken en een sata dvd brander halen voor een paar tientjes.
Verwijderd
AHCI - RAID - IDE verhaal:
gewoon tijdens je Windows install meteen alle driversmaken meeladen, dan kun je daarna altijd switchen
gewoon tijdens je Windows install meteen alle driversmaken meeladen, dan kun je daarna altijd switchen
Ik hoop binnen 2 weken de eigenaar te zijn van de P35C-DS3R, maar was niet van plan HD's te kopen. Voorlopig los ik dat op met IDE to S-ATA convertors zodat ik nog 2 IDE HD's kan gebruiken en mijn ATA brander.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:01:
Ik heb interesse in de Gigabyte-P35-DS3P.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Beste mensen, ik hou deze thread al een paar weken in de gaten en ben zelf, sinds vandaag, de eigenaar van een P35-DS3R.
Mijn board is van rev1.0 met een Q6600 erop pgeprikt die inmiddels op 3.2Ghz loopt met de F9 bios.
Echter , als ik met programma wat dingen uitlees krijg ik de meest vreemde readings.
Zo is mijn + 12V volgens speedfan (v4.33) 1.54V. Mijn vCore word uitgelezen als 1.33v terwijl ik het op 1.3687v heb gezet (ook volgens cpu-z 1.42).
Nog gekker is, dat mijn vCore omlaag word gezet naar 1.28v als ik de cores ga stressen met Prime95 v25.5 (wederom, ook volgens cpu-z).
Ik gebruik een Realpower 550 watt van Coolermaster, deze heb ik twee jaar geleden aangeschaft en zover ik weet, werkt die voeding nog prima.
Dit alles zie ik alleen maar via Cpu-Z en Speedfan. Of de voltages daadwerkelijk aan de hand zijn, is nog maar de vraag. Ik heb het idee dat ze gewoon verkeerd uit worden gelezen. Heeft iemand een verklaring voor deze vreemde dingen ? Of misschien zie ik iets over het hoofd.
Mijn board is van rev1.0 met een Q6600 erop pgeprikt die inmiddels op 3.2Ghz loopt met de F9 bios.
Echter , als ik met programma wat dingen uitlees krijg ik de meest vreemde readings.
Zo is mijn + 12V volgens speedfan (v4.33) 1.54V. Mijn vCore word uitgelezen als 1.33v terwijl ik het op 1.3687v heb gezet (ook volgens cpu-z 1.42).
Nog gekker is, dat mijn vCore omlaag word gezet naar 1.28v als ik de cores ga stressen met Prime95 v25.5 (wederom, ook volgens cpu-z).
Ik gebruik een Realpower 550 watt van Coolermaster, deze heb ik twee jaar geleden aangeschaft en zover ik weet, werkt die voeding nog prima.
Dit alles zie ik alleen maar via Cpu-Z en Speedfan. Of de voltages daadwerkelijk aan de hand zijn, is nog maar de vraag. Ik heb het idee dat ze gewoon verkeerd uit worden gelezen. Heeft iemand een verklaring voor deze vreemde dingen ? Of misschien zie ik iets over het hoofd.
[ Voor 18% gewijzigd door Redox op 14-12-2007 01:04 ]
Software sucks
. Enige redelijk betrouwbare is core temp voor de temps.
De laatste speedfan beta geeft ook de juiste temperatuur aan.Paprika schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 01:09:
Software sucks. Enige redelijk betrouwbare is core temp voor de temps.
Ah ik ben er al (inmiddels 3 uur later), achter, het is de Vdroop. My bad :x
Toch bedankt.
Toch bedankt.
Zo ook de nieuwste Everest, maar zeker voltages moet je niet softwarematische controleren.unfor schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 02:49:
[...]
De laatste speedfan beta geeft ook de juiste temperatuur aan.
Kheb hier nog een speedfan config gemaakt 
Fanspeed van cpu-fan en sys_fan 2 kan je hiermee ook besturen, maar dan wordt er dus niets meer bestuurd door het moederbord. Daarom maar even 2 configs gemaakt, met en zonder fanspeed control.
Sla dit op (overschrijf het huidige bestand) in de speedfan folder [Zonder fanspeed control]
Sla dit op (overschrijf het huidige bestand) in de speedfan folder [Met fanspeed control]
Fanspeed van cpu-fan en sys_fan 2 kan je hiermee ook besturen, maar dan wordt er dus niets meer bestuurd door het moederbord. Daarom maar even 2 configs gemaakt, met en zonder fanspeed control.
Sla dit op (overschrijf het huidige bestand) in de speedfan folder [Zonder fanspeed control]
Sla dit op (overschrijf het huidige bestand) in de speedfan folder [Met fanspeed control]
[ Voor 36% gewijzigd door Tutti-frutti op 14-12-2007 11:18 ]
Ik wil de P35C-DS3R met een E8400 en Scythe Ninja Rev B combineren. Ik heb gezocht in de vorige topics en google maar ik kan geen uitsluitsel vinden of dat gaat passen of niet. Iemand die met deze combinatie werkt?Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 00:21:
@Tuttifrutti: iets voor in je startpost:
De Scythe ninja plus rev B past NIET zomaar op een GA-P35-DS3P. De plate raakt de condensatoren naast de CPU. Je moet dus deze plate wat afvijlen en dan lukt het wel...
Ik ben toch malle pietje niet!
OF je hebt je Q6600 op 3.6 Ghz draaien.
En wordt je moederbord warmer dan al je 4 cores
Stressed temp van cpu 57 graden terwijl moederbord 63 wordt.
Heb een DS3P in een thermaltake armor kast met voorin 2 intake fans.
Op de cpu 1 fan (extreme ultra 120). Achter 1 outtake.
Allemaal 120 mm fans.
Heeft iemand anders dit ook?
Ik ga dnek ik wat met een 120 fan klooien om die op chipset te mikken.
En wordt je moederbord warmer dan al je 4 cores

Stressed temp van cpu 57 graden terwijl moederbord 63 wordt.
Heb een DS3P in een thermaltake armor kast met voorin 2 intake fans.
Op de cpu 1 fan (extreme ultra 120). Achter 1 outtake.
Allemaal 120 mm fans.
Heeft iemand anders dit ook?
Ik ga dnek ik wat met een 120 fan klooien om die op chipset te mikken.
Wat is nou precies het verschil tussen?:
- Gigabyte GA-P35-DS3 (86,90 euro)
- Gigabyte GA-P35-DS3R (94 euro)
- Gigabyte GA-P35C-DS3R(94,80 euro)
Ik zie in de TS natuurlijk allemaal verschillen staan, maar dat is meer technisch. Ik vraag me af wat voor aansluitings verschillen(firmware bv) en overklok verschillen er zijn. En welke raden jullie mij aan(minst problemen etc.)?
Ik twijfel een beetje tussen 1 van de ze borden of een P5K-E, maar die is wel een stukje duurder.
Trouwens, als je geheugen niet staat op de supported memory list van gigabyte, betekent het dan ook dat ie gelijk niet word gesupport? Ik heb namelijk geheugen van het merk Patriot(gebruikt micron ICs), maar dat merk staat er niet eens tussen.. Wat nu
?
Ik zie in de TS natuurlijk allemaal verschillen staan, maar dat is meer technisch. Ik vraag me af wat voor aansluitings verschillen(firmware bv) en overklok verschillen er zijn. En welke raden jullie mij aan(minst problemen etc.)?
Ik twijfel een beetje tussen 1 van de ze borden of een P5K-E, maar die is wel een stukje duurder.
Trouwens, als je geheugen niet staat op de supported memory list van gigabyte, betekent het dan ook dat ie gelijk niet word gesupport? Ik heb namelijk geheugen van het merk Patriot(gebruikt micron ICs), maar dat merk staat er niet eens tussen.. Wat nu

- Gigabyte GA-P35-DS3 (86,90 euro) -> Standaard bordbarzi schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:00:
Wat is nou precies het verschil tussen?:
- Gigabyte GA-P35-DS3R (94 euro) -> Standaard + Raid
- Gigabyte GA-P35C-DS3R(94,80 euro) -> Standaard + Raid en DDR3 geheugen
Is toch wel uit de startpost te halen?
Problemen: Chipset + fabrikant = Chipset + fabrikant
Firewire = niet bij DS3/DS3R
Nee, je memory zou kunnen werken; google ftw.
(Zou = google het even)
(Zou = google het even)
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 15-12-2007 01:38 ]
Ik met m'n Gigabyte GA-P35DS3 zit te leuren met de OC van m'n E2140 M0. 2.65GHz max op stock voltage, en zelfs daarna met voltageverhogingen wordt het zaakje instabiel.
Heb even wat guides doorgenomen, en nu kom ik op het briljánte plan om eens naar de Northbridge te gaan kijken. Hogere straps, meer voltage. Eens zien wat er dan precies gebeurt. Keep ya in touch
Heb even wat guides doorgenomen, en nu kom ik op het briljánte plan om eens naar de Northbridge te gaan kijken. Hogere straps, meer voltage. Eens zien wat er dan precies gebeurt. Keep ya in touch
Ik zie trouwens dat de DS3P, DS4 en DQ6 hogere voltages aan kunnen. Ik vraag me af wie met die plankjes ook daadwerkelijk tot de max gaan. Of is het oc-verschil met bovenstaande ook echt in de praktijk te zien?m4yall schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:09:
[...]
- Gigabyte GA-P35-DS3 (86,90 euro) -> Standaard bord
Anyway, mijn bestelde PC is onderweg. Dit is het geworden. Het zal een combinatie worden van goede koeling, voor het oc-en, maar ook geluidsarm:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Sonata Designer | € 110,96 | € 110,96 |
2 | Crucial BL2KIT12864AA804 | € 68,- | € 136,- |
1 | Gigabyte GA-P35C-DS3R | € 94,80 | € 94,80 |
1 | Intel Core 2 Quad Q6600 | € 204,50 | € 204,50 |
1 | MSI RX1550-TD256EH | € 27,99 | € 27,99 |
2 | Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p) | € 6,50 | € 13,- |
2 | Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p) | € 5,36 | € 10,72 |
1 | Thermalright Ultra-120 Extreme | € 44,50 | € 44,50 |
1 | Zalman Super Thermal Grease ZM-STG1 | € 4,15 | € 4,15 |
Importeren | Totaal | € 646,62 |
Let niet op de videokaart. Ik speel voorlopig geen games en anders op de xbox360 en Wii. Als de 8800GT weer eens goed leverbaar is (en hopelijk prijsdalingen), zal die kaart er alsnog inkomen uiteraard met aangepaste koeling.
Het geheugen is Crucial Ballistix PC6400 met D9GMH chips. Dit geheugen in combinatie met het moederbord en processor moet vrijwel garanderen dat het oc-en een succes gaat worden. Ik hoop voor de kerst nog met mooie resultaten te komen!
En qua overklok gelijk? En dat is goed/matig/slecht te noemen?m4yall schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:09:
[...]
- Gigabyte GA-P35-DS3 (86,90 euro) -> Standaard bord
Er zit dezelfde northbridge op, P35. Deze klokt over het algemeen best goed, maar het er kan verschil in koeling zitten op de door jou genoemde borden wat uiteindelijk tot een minder hoge FSB OC kan leiden.barzi schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:03:
[...]
En qua overklok gelijk? En dat is goed/matig/slecht te noemen?
Hmm oke. Ik twijfel dus eigenlijk tussen de P5k-e en de DS3R, maar dan kan ik eigenlijk weer beter de P35C-DS3R nemen, die is maar 80cent duurder..Paprika schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:31:
Problemen: Chipset + fabrikant = Chipset + fabrikant
(Zou = google het even)
Dat snap ik niet echt... Wat bedoel je(/kan iemand dit uitleggen) ermee?
BTW: in de TS staat dat de DS3 ook Raid heeft, maar iemand hierboven zegt van niet..?
En op de gigabyte site onder DS3:
Integrated SATA 3Gb/s with RAID function
[ Voor 32% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-12-2007 12:18 ]
God no, dit is echt niét eerlijk. E2140 M0 hoort gewoon 3GHz op stock voltage te halen.
Ik heb het voltage op de chipset +0.1 erbij gegeven. Maar dat mag niet uithalen. Het is echt de processor die er geen zin meer in heeft. Tenzij iemand nog ideeën heeft, gooi ik de handdoek in de ring met deze E2140
Ik heb het voltage op de chipset +0.1 erbij gegeven. Maar dat mag niet uithalen. Het is echt de processor die er geen zin meer in heeft. Tenzij iemand nog ideeën heeft, gooi ik de handdoek in de ring met deze E2140
[ Voor 35% gewijzigd door Jejking op 15-12-2007 12:46 ]
Je hebt Gigabyte RAID en Intel RAID. Als je de R in de naam hebt, heb je volgens mij ook Intel RAID die veel beter zou werken dan de Gigabyte versie. Kan iemand dit bevestigen ?barzi schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:10:
[...]
Hmm oke. Ik twijfel dus eigenlijk tussen de P5k-e en de DS3R, maar dan kan ik eigenlijk weer beter de P35C-DS3R nemen, die is maar 80cent duurder..
Dat snap ik niet echt... Wat bedoel je(/kan iemand dit uitleggen) ermee?
BTW: in de TS staat dat de DS3 ook Raid heeft, maar iemand hierboven zegt van niet..?
En op de gigabyte site onder DS3:
[...]
Klopt, bij de R versies krijg je een ICH9R erbij die vele malen beter is dan de JMicron die erop zit.Smarron schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:56:
[...]
Je hebt Gigabyte RAID en Intel RAID. Als je de R in de naam hebt, heb je volgens mij ook Intel RAID die veel beter zou werken dan de Gigabyte versie. Kan iemand dit bevestigen ?
Hmm oke bedankt!
En voor 80 cent:P kan ik toch beter gaan voor de P35C-DS3R? Of zitten aan dat bord wel nadelen t.o.v. de DS3R?
En omdat ik dat vorige niet snapte met de problemen vraag ik het nog een keer: Zijn er veel problemen met de P35(C)-DS3R borden? Zo ja wat voor? En raden jullie mij dit bord aan(stabiliteit, overklokken etc.)?
En voor 80 cent:P kan ik toch beter gaan voor de P35C-DS3R? Of zitten aan dat bord wel nadelen t.o.v. de DS3R?
En omdat ik dat vorige niet snapte met de problemen vraag ik het nog een keer: Zijn er veel problemen met de P35(C)-DS3R borden? Zo ja wat voor? En raden jullie mij dit bord aan(stabiliteit, overklokken etc.)?
Als jij het nu van duur DDR3 geheugen ziet, dan moet je zeker de P35C nemen. Maar ik raad het je niet aan.barzi schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:35:
Hmm oke bedankt!
Ik bedoel eigenlijk, het verschil is 80cent(niks dus). Kan ik dan niet beter de P35C-Ds3R nemen? Heeft 1 extra mogelijkheid tov de DS3R(ddr3 dus), en is bijna niks duur. Maar mijn vraag was dan: Of zitten er nadelen aan de P35C-DS3R, die je niet bij de DS3R hebt?
De test in de OP van de mensen van OCWorkbench zeggen dat ze normaal gesproken nooit gecharmeerd zijn van dual DDR mobo's, maar dat de PC35C DS3R hun totaal niet tegenviel. Ik heb de plank ook gehaald, niet om er nu al DDR3 op te prikken, maar om eventueel te profiteren in de toekomst door alleen evt. cpu en mem te upgraden. Met bios-updates zouden eventuele problemen ook wel opgelost kunnen worden. En voor het geld hoef je het niet te laten. Daarom heb ik hem ook besteld. 
Er is een algemeen topic voor problemen gemaakt:
Gigabyte P35-DS3 problemen & ervaringen
Ik heb deze niet doorgelezen en weet dus niet of het alleen de DS3 betreft of alle plankjes.
Er is een algemeen topic voor problemen gemaakt:
Gigabyte P35-DS3 problemen & ervaringen
Ik heb deze niet doorgelezen en weet dus niet of het alleen de DS3 betreft of alle plankjes.
Het verhaal ging rond dat de C versie (met dual ddr sloten) minder goed zou clocken maar echt objectieve benchmark heb ik nooit gezien (ook niet naar gezocht).barzi schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:52:
Ik bedoel eigenlijk, het verschil is 80cent(niks dus). Kan ik dan niet beter de P35C-Ds3R nemen? Heeft 1 extra mogelijkheid tov de DS3R(ddr3 dus), en is bijna niks duur. Maar mijn vraag was dan: Of zitten er nadelen aan de P35C-DS3R, die je niet bij de DS3R hebt?
Hier een interessante review (misschien ook wel voor de OP ?)
Xbitlabs reviewed de Gigabyte P35C DS3R
Over FSB overclocking zijn ze in ieder geval zeer te spreken: 540 wordt gehaald met een E6850 en 455 met een QX6850. Waar de fsb van 540 de max van de processor was en niet van dit moederbord. De quad wil jammer genoeg lang niet zo hoog als de duo.
Echter, ze zijn toch minder positief dan single DDR-plankjes:
During CPU overclocking and preparation of our test platforms for performance tests we once again stumbled upon the fact that Gigabyte P35C-DS3R didn’t overclock the memory as good as its competitors. So, looks like the universal memory controller supporting DDR2 and DDR3 at the same time still has had some negative effect on the mainboard performance, even though indirectly. Therefore, our testbeds were configured a little bit differently this time.
En DDR3 blijkt toch niet zo goed te presteren als ze hoopten. Hmm, ik twijfel een beetje of mijn aankoop een goede is geweest. Aan de andere kant, ik zal de limiet ook niet opzoeken met oc-en.
Xbitlabs reviewed de Gigabyte P35C DS3R
Over FSB overclocking zijn ze in ieder geval zeer te spreken: 540 wordt gehaald met een E6850 en 455 met een QX6850. Waar de fsb van 540 de max van de processor was en niet van dit moederbord. De quad wil jammer genoeg lang niet zo hoog als de duo.
Echter, ze zijn toch minder positief dan single DDR-plankjes:
During CPU overclocking and preparation of our test platforms for performance tests we once again stumbled upon the fact that Gigabyte P35C-DS3R didn’t overclock the memory as good as its competitors. So, looks like the universal memory controller supporting DDR2 and DDR3 at the same time still has had some negative effect on the mainboard performance, even though indirectly. Therefore, our testbeds were configured a little bit differently this time.
En DDR3 blijkt toch niet zo goed te presteren als ze hoopten. Hmm, ik twijfel een beetje of mijn aankoop een goede is geweest. Aan de andere kant, ik zal de limiet ook niet opzoeken met oc-en.
Ik heb een vraagje:
Ik heb in het bios Smart FAN Control Method op disabled gezet. Nu zijn mijn idle temps met stock koeler niet warmer dan 33 graden. (Onder full load natuurlijk nog steeds 59, omdat de fanspeed eerst temp gestuurd was)
Nu is mijn vraag: Is dit schadelijk voor de CPU koeler, om de fan constant vol te laten draaien? (zie in speedfan dat ik van iets boven de 600 idle naar ong. 2400 rpm ben gegaan)
Alvast bedankt!
Ik heb in het bios Smart FAN Control Method op disabled gezet. Nu zijn mijn idle temps met stock koeler niet warmer dan 33 graden. (Onder full load natuurlijk nog steeds 59, omdat de fanspeed eerst temp gestuurd was)
Nu is mijn vraag: Is dit schadelijk voor de CPU koeler, om de fan constant vol te laten draaien? (zie in speedfan dat ik van iets boven de 600 idle naar ong. 2400 rpm ben gegaan)
Alvast bedankt!
Ik zou het zelf niet fijn vinden ivm de geproduceerde herrie, maar schadelijk is het iig niet te noemen. Wel verkort je theoretisch delevensduur van de lagering iets waardoor die wat meer lawaai kan gaan maken, maar dat valt in praktijk best wel mee.Boagriuz schreef op zondag 16 december 2007 @ 19:55:
Ik heb een vraagje:
Alvast bedankt!
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Tja het scheelt vrij weinig qua geluid (heb het even 2 keer getest). Tevens staat het ding onder mijn bureau wat ook al aanzienlijk in geluid scheelt en heb ik meestal mijn geluid redelijk hard tijdens gamen/films/muziek afspelen wat ik het meest van de tijd op de pc doe.
Maargoed bedankt voor je antwoord! (was sowieso van plan om binnen nu en een half jaar over te stappen op een ultra 120 extreme of e.e.a. vergelijkbare cpu koeler)
Maargoed bedankt voor je antwoord! (was sowieso van plan om binnen nu en een half jaar over te stappen op een ultra 120 extreme of e.e.a. vergelijkbare cpu koeler)
Verwijderd
Ik had belooft om terugkoppeling te geven aangaande het trage raid BIOS van de P35-DS3R.
Enige tijd geleden ben ik een topic begonnen op het giga-byte forum voor moederborden met intel processoren wegens lange wachttijd alvorens de poorten worden gescand door het raid BIOS.
Het is namelijk zo dat er een wachttijd is van 9 seconden (negen stipjes . . . . . . . . . één voor iedere seconde) voordat het BIOS de poorten scant op aangesloten hardware.
Na verluidt van de moddereter @ giga-byte forum is die negen seconden wachttijd normaal.
Nu ik weet dat het écht niet sneller kan, heb ik er vrede mee.
Klikje naar de discussie
Enige tijd geleden ben ik een topic begonnen op het giga-byte forum voor moederborden met intel processoren wegens lange wachttijd alvorens de poorten worden gescand door het raid BIOS.
Het is namelijk zo dat er een wachttijd is van 9 seconden (negen stipjes . . . . . . . . . één voor iedere seconde) voordat het BIOS de poorten scant op aangesloten hardware.
Na verluidt van de moddereter @ giga-byte forum is die negen seconden wachttijd normaal.
Nu ik weet dat het écht niet sneller kan, heb ik er vrede mee.
Klikje naar de discussie
Niet sneller kunnen is subjectief natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat de huidige biossen het niet sneller kunnen echter het kan in principe wel veel sneller door de detectie niet elke keer uit te voeren (zolang je geen drives wisselt ook niet nodig) maar het bv zo te maken dat je een rescan kan doen in de raid / ahci bios. Sterker nog, ik denk dat je doelt op deze post:
Dit zegt niet zo veel imho. Ik vind dat je erg weinig echt nuttige feedback krijgt op dat forum. Een e-mail naar gigabyte zelf levert soms (veel) meer informatie. Misschien is het goed dat nog eens te proberen hoewel ik het idee heb dat het een IHC9R "feature" is ipv iets wat direct door Gigabyte kan worden aangepast.Hallo,
Mij systeem configuratie:
P35-DS3R MB Bios ver. F9
2x WD 250GB HDD (WD2500YS) in Raid0.
Tijd van het checken van de Raid door de intel Bios is: 9 Sec.
Dus ik denk dat 9 tot 10 sec normaal is voor het checken van de HDD's.
Mvg,
Voltage is goed, maar die temps zijn errug(!) hoog vind ik. Zou als ik jou was eens gaan kijken naar waterkoeling of lager clocken...teissie schreef op zondag 16 december 2007 @ 23:39:
Omdat het hier zo lekker koud is (16 graden C) ben ik even gaan overclocken:
[afbeelding]
Specs:
E6750
P35 DS3R
Arctic Freezer Pro 7
Vind het wel een aardige score.
Ik weet alleen niet wat nou een te hoge temperatuur is en wat een te hoog voltage is
EDIT: en die 2 minuten zeggen weinig over de stabiliteit natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Sp33dFr34k op 17-12-2007 00:00 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Hmm, ik was nog vergeten te vertellen welke voltage ik gebruikte,Sp33dFr34k schreef op zondag 16 december 2007 @ 23:59:
[...]
Voltage is goed, maar die temps zijn errug(!) hoog vind ik. Zou als ik jou was eens gaan kijken naar waterkoeling of lager clocken...
EDIT: en die 2 minuten zeggen weinig over de stabiliteit natuurlijk.
dat is namelijke 1,45 volt.
Ik wil eigenlijk alleen maar kijken hoe ver mijn E6750 gaat, het is niet om 24/7 te draaien in ieder geval. 490 * 8 lukt ook nog (@ 1,5 volt) alleen orthos niet zo lang ;-).
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=283013
Damn, ruilen van E6750?teissie schreef op zondag 16 december 2007 @ 23:39:
Omdat het hier zo lekker koud is (16 graden C) ben ik even gaan overclocken:
[afbeelding]
Specs:
E6750
P35 DS3R
Arctic Freezer Pro 7
Vind het wel een aardige score.
Ik weet alleen niet wat nou een te hoge temperatuur is en wat een te hoog voltage is
Mijne wil maar max. iets over de 450FSB met hetzelfde moederbord
Altans, is ie op 3.8 wel meer dan 10 uur stabiel? Ik kreeg bij 3.8 na 9 uur een error en die ging pas weg bij 3.6

[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 17-12-2007 02:18 ]
Verwijderd
Ik heb nu weer eens wat zitten spelen met BIOS versies, aangezien ik bleef haken op een 'armzalige' 457 MHz fsb, en hoopte dat de F9 BIOS me wat meer speelruimte zou geven... Nou, niet dus.. Toen is het één keer opgestart op 458 MHz fsb, vastgelopen.... Fijn... Opnieuw booten met 457 fsb... Ging prima... Mooi gebenched... Hoogste 3DMark '06 score gehaald, en wilde weer terug naar mijn 24/7 settings... Mooi mis dus...
Ik heb al bijna 1.5 jaar met 1.4 Volt in het BIOS kunnen werken op 3.2 GHz... Dus met 400 MHz fsb... Nu kan ik met geen enkele mogelijkheid meer booten op 400 MHz fsb, niet met 1.375 Volt waarop het altijd opstartte, niet met 1.4 Volt waarop het altijd rete stabiel was, en ook niet met 1.5 Volt, wat dus ZEKER genoeg moet zijn...
Ook was het altijd mogelijk om met 1.0125 Volt in het BIOS stabiel op te starten op stock snelheid... Ook dit zit er bij deze F9 (tevens ook F8) niet meer in... Nu heb ik op het minste 1.24 Volt nodig...
Ook terug flashen naar de F8 en F6 BIOS heeft niet mogen baten.. Het enige wat nu met de F6 wel weer lukt, is dat weer met 1.0125 Volt op te starten is, maar een fsb van 400 MHz word nog altijd geweigerd...
Dus is er iemand die weet waar dit aan kan liggen? Want zelfs een BIOS die altijd rete stabiel was (F6 dus) doet nu niet meer normaal.... Het geheugen kan ik nog wel gewoon hoog clocken... (Ben nu value meuk van 667 MHz op 1000 MHz aan het gebruiken.. Dus dat is wel gewoon goed)
ps, Wat me ook op is gevallen... Als ik 1:1 op probeer te starten kom ik minder ver dan als ik met een bepaalde devider werk.... Het beste is het om 'auto' te gebruiken, maar om nu 'auto' te gebruiken bij een fsb van 400 word 'm niet, want mijn geheugen vind 1200 MHz niet zo leuk
Ik heb al bijna 1.5 jaar met 1.4 Volt in het BIOS kunnen werken op 3.2 GHz... Dus met 400 MHz fsb... Nu kan ik met geen enkele mogelijkheid meer booten op 400 MHz fsb, niet met 1.375 Volt waarop het altijd opstartte, niet met 1.4 Volt waarop het altijd rete stabiel was, en ook niet met 1.5 Volt, wat dus ZEKER genoeg moet zijn...
Ook was het altijd mogelijk om met 1.0125 Volt in het BIOS stabiel op te starten op stock snelheid... Ook dit zit er bij deze F9 (tevens ook F8) niet meer in... Nu heb ik op het minste 1.24 Volt nodig...
Ook terug flashen naar de F8 en F6 BIOS heeft niet mogen baten.. Het enige wat nu met de F6 wel weer lukt, is dat weer met 1.0125 Volt op te starten is, maar een fsb van 400 MHz word nog altijd geweigerd...
Dus is er iemand die weet waar dit aan kan liggen? Want zelfs een BIOS die altijd rete stabiel was (F6 dus) doet nu niet meer normaal.... Het geheugen kan ik nog wel gewoon hoog clocken... (Ben nu value meuk van 667 MHz op 1000 MHz aan het gebruiken.. Dus dat is wel gewoon goed)
ps, Wat me ook op is gevallen... Als ik 1:1 op probeer te starten kom ik minder ver dan als ik met een bepaalde devider werk.... Het beste is het om 'auto' te gebruiken, maar om nu 'auto' te gebruiken bij een fsb van 400 word 'm niet, want mijn geheugen vind 1200 MHz niet zo leuk
Ik wou ook dat ik mijn bios toch maar niet had geupdate
Verwijderd
Hmmmm... Op een of andere misterieuze wijze is het heel zinvol geweest om nog een keer de F6 BIOS in te flashen.... Ik heb het systeem nu weer draaiend op 3.2 GHz met 1.375 Volt in het BIOS, en 1.34 Volt echt... Dus, Sp33dFr3ak *breEzaHschLet ofzo
*.. .Welke BIOS was hiervoor wel goed? Als het F6 was, gewoon die een keer inflashen, mocht dat niet werken, gewoon nogmaals proberen!
Na een paar maanden een DS4 met Scythe Infinity en Q6600 te hebben gehad wilde ik maar een gaan overklokken. Tot mijn verbazing had de cpu op stock niet stressed een temp van al 59 graden!
Koeler eruit. Plastic pinnen weg, M4 schroeven van de gamma + bouten en een pakje sluitringen. Koeler goed vast gemaakt, 2x mijn handen opengehaald, een middagje bezig geweest en ja hoor! 40 graden celsius!
Iedereen die een Scythe Infinity heeft op een P35 moederbord. Schroef dat ding vast!
Morgen ga ik oc'en
Koeler eruit. Plastic pinnen weg, M4 schroeven van de gamma + bouten en een pakje sluitringen. Koeler goed vast gemaakt, 2x mijn handen opengehaald, een middagje bezig geweest en ja hoor! 40 graden celsius!
Iedereen die een Scythe Infinity heeft op een P35 moederbord. Schroef dat ding vast!
Morgen ga ik oc'en
Verwijderd
Mijn E6750 loopt op 3.4ghz met 1.5volt in de bios ben er wel tevreden mee zo.
P35-DS3R met bios F9 gebruik ik.
P35-DS3R met bios F9 gebruik ik.
Na mijn vakantie toch ook mijn Scythe maar eens vastschroeven. En met mijn nieuwe Tracer reepjes hoop ik ook over de 3.6ghz heen te komen. Wordt vervolgd...
Verwijderd
Ik zou als ik jou was bij de P35-DS3R blijven, dus zonder DDR3.barzi schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:52:
Bevalt mij prima!
Als je voor de P35C-DS3R gaat, heb je maar twee geheugensloten voor DDR3.
Als je niet gaat klokken dan kun je het best doen, misschien best een leuke upgrade over een tijdje.
Als je gaat klokken moet je er rekening mee houden dat 2x2 reepjes zich minder makkelijk laten klokken dan 4x1, wat overigens niet zegt dat het niet mogelijk is.
Hoe kom je daarbij?Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 02:45:
[...]
Ik zou als ik jou was bij de P35-DS3R blijven, dus zonder DDR3.
Bevalt mij prima!
Als je voor de P35C-DS3R gaat, heb je maar twee geheugensloten voor DDR3.
Als je niet gaat klokken dan kun je het best doen, misschien best een leuke upgrade over een tijdje.
Als je gaat klokken moet je er rekening mee houden dat 2x2 reepjes zich minder makkelijk laten klokken dan 4x1, wat overigens niet zegt dat het niet mogelijk is.
Hoe minder sticks hoe kleiner de kans is op slecht overclock geheugen.
Stel je hebt 50% kans op goede overclock, 50% kans op slechte.
1 stick = 50%
2 sticks = 25%
4 sticks = 12.5%
Stick 1 overclocked 30%
Stick 2 overclocked 32%
Stick 3 overclocked 28%
Stick 4 overclocked 29%
Max overclock: 28%
Stick 1 overlocked 29%
Stick 2 overclocked 30%
Max overclock: 29%
Ik denk dat R4uw er standaard vanuit gaat dat er zowieso 4gb in het systeem gebruikt wordt.
Dan zou de som of 4x1gb zijn, of 2x2gb. En 2gb repen zijn minder goed te oc-en. Dat klopt.
Maar niet iedereen heeft behoefte aan 4gb.
Dan zou de som of 4x1gb zijn, of 2x2gb. En 2gb repen zijn minder goed te oc-en. Dat klopt.
Maar niet iedereen heeft behoefte aan 4gb.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 02:45:
[...]
Wat hij zegt is dat 2GB modules over het algemeen minder goed klokken dan 1GB modules dus wat hij zegt klopt gewoon.Paprika schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 03:03:
[...]
Hoe kom je daarbij?
Hoe minder sticks hoe kleiner de kans is op slecht overclock geheugen.
Jij hebt ook wel gelijk dat het met 4 modules moeilijker is omdat je kans hebt op een slechtere, maar als je gewoon 4x1GB ballistix haalt dan is dat probleem bijna 100% zeker opgelost.
Daarom heb ik ook Ballistix
, tevens had ik die 2GB niet gelezen en alleen via het aantal sticks gerekend
Weet iemand of de "Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64" goed werken?
Ik zou 4Gb geheugen willen steken, overclocken is belangrijk maar verwacht niet het extreme met 4Gb.
Ik zou 4Gb geheugen willen steken, overclocken is belangrijk maar verwacht niet het extreme met 4Gb.
Waarop wil je ze laten lopen? Mijn PC6400 (4x 1) is zelfs nog stabiel op 660MHz (1320). Dit is op 5-5-5-12 met 2.1V, onder de stock voltages van PC8500 dus.
Beste tweakers,
Ik heb van de week een systeem samengesteld waar ik voorlopig mee verder kan (heb nu nog een P4E 2800 Mhz
) Het probleem is, ik heb nog geen geheugen omdat ik er niet uit kan komen welk geheugen ik moet hebben buiten de standaard die staat aangegeven op de vendors list van gigabyte. Op de vendors list van gigabyte heb je vrij weinig keuzes als het om snel geheugen gaat. Nou heb ik dus op mijn lijstje staan Kingston KVR667D2N5K2/2G omdat die op de vendors list staat, maar dit lijkt me niet 1 van de betere. Na veel gelezen te hebben op tweakers en andere sites, merk ik dus dat er veel mensen ook geheugen gebruiken die niet op de vendors list staan, puur omdat ze beter en sneller zijn. Ik wilde dus graag wat tips van jullie, welk geheugen raden jullie mij aan op het volgende systeem dat op het geheugen na is besteld:
GigaByte GA-P35-DS4
Intel Core 2 Q6600, s775,2,4GHz,1066MHz,8MB,BOX
Gainward Bliss 8800 GTS 512MB G92
Zalman (voeding) zm600-hp 600w
Coolermaster (behuizing) cm 690
2X Samsung 320GB, SATAII,7200rpm,16MB
PS, ik ben van plan om te gaan overklokken, dus ik ben ook op zoek naar een goede koeler voor de Q6600 in samenwerking met het P35-DS4 moederbord.
Ik heb van de week een systeem samengesteld waar ik voorlopig mee verder kan (heb nu nog een P4E 2800 Mhz

GigaByte GA-P35-DS4
Intel Core 2 Q6600, s775,2,4GHz,1066MHz,8MB,BOX
Gainward Bliss 8800 GTS 512MB G92
Zalman (voeding) zm600-hp 600w
Coolermaster (behuizing) cm 690
2X Samsung 320GB, SATAII,7200rpm,16MB
PS, ik ben van plan om te gaan overklokken, dus ik ben ook op zoek naar een goede koeler voor de Q6600 in samenwerking met het P35-DS4 moederbord.
De beste luchtkoeler van dit moment is de Thermalright Ultra-120 eXtreme kost trouwens ook best veel.Barfman schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:50:
De Scythe Mugen “Infinity” is ook een hele goede en kost wat minder.
En wat geheugen aan gaat kijk HIER eens. De beste geheugenmodules hebben Micron D9GMH en Micron D9GKX IC's.
[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 20-12-2007 14:55 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Nadeel aan de Scythe Mugen “Infinity” is dan wel weer het erg hoge gewicht, de omvang en de prijs.
@ Barfman, Crucial Ballistix (PC6400/8500) zijn erg goed en werken perfect;
@Bor de Wollfef, De Ultra-120 kost nog meer en zonder fan;
Bedankt, ik ga in ieder geval voor die Thermalright Ultra-120 eXtreme, over het geheugen zit ik nog mee in mijn maag. Ten eerste weet ik niet of mijn moederbord het ondersteund, en ten tweede is het moelijk verkrijgbaar.-The_Mask- schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:53:
[...]
De beste luchtkoeler van dit moment is de Thermalright Ultra-120 eXtreme kost trouwens ook best veel.
De Scythe Mugen “Infinity” is ook een hele goede en kost wat minder.
En wat geheugen aan gaat kijk HIER eens. De beste geheugenmodules hebben Micron D9GMH en Micron D9GKX IC's.
Oke Crucial Ballistix ben ik regelmatig tegen gekomen op een P35-DS4. Wat is voor mijn systeem de beste keuze PC6400 of PC8500Paprika schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:28:
@ Barfman, Crucial Ballistix (PC6400/8500) zijn erg goed en werken perfect;
komplett, http://www.komplett.nl/k/search.aspx?q=ballistix supergoedkoop
. Tevens, zou het raar zijn als ie op jouw DS4 niet zou werken, maar op iedereen die ze heeft gehaalt (dat geld voor alle P35 bordjes) wel werken. Het scheelt je veel geld (crucial), ze overclocken goed en als je tracers hebt, heb je ook meteen disco lampen voor je parties.
Verwijderd
Hallo iedereen, ik heb deze vraag ook al bij het topic hardware gevraagd, maar misschien is het hier meer op z'n plaats...
Ik ben resent in het bezit van een P35C-DS3R. Bij het instellen van de bios voor overclocken zie ik nergens de optie staan om de PCI Clock sync Mode op 33.33 te zetten. Heb overal gelezen dat je die vast moet zetten. (Heb ook Ctrl+F1 ingedrukt) Wel kan ik De PCI-E Freq. op 100 zetten. Nu las ik ook ergens (weet niet meer waar) dat dit ook niet hoeft op een Gigabyte P35 serie...
Kan iemand mij dit duidelijk maken? Of vertellen hoe ik dit wel moet instellen? Alvast bedankt voor een reactie.
Systeem:
GA P35C-DS3R
E6750 stock
Kingston PC6400 800Mhz
Club 3d 8400gs (=leenkaart, wacht op de 8800gt)
Be Quit st.power 450 watt
Ik ben resent in het bezit van een P35C-DS3R. Bij het instellen van de bios voor overclocken zie ik nergens de optie staan om de PCI Clock sync Mode op 33.33 te zetten. Heb overal gelezen dat je die vast moet zetten. (Heb ook Ctrl+F1 ingedrukt) Wel kan ik De PCI-E Freq. op 100 zetten. Nu las ik ook ergens (weet niet meer waar) dat dit ook niet hoeft op een Gigabyte P35 serie...
Kan iemand mij dit duidelijk maken? Of vertellen hoe ik dit wel moet instellen? Alvast bedankt voor een reactie.
Systeem:
GA P35C-DS3R
E6750 stock
Kingston PC6400 800Mhz
Club 3d 8400gs (=leenkaart, wacht op de 8800gt)
Be Quit st.power 450 watt
Staat altijd op 33, staat ook in de handleiding dacht ik.
Bij sommige moederborden staat het standaard gelockt op 33, dus als je het niet kan vinden op je moederbord kan je ervan uitgaan dat het standaard al gelockt is.
AMD Nieuwsdiscussie
Oke bedankt.Paprika schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:38:
komplett, http://www.komplett.nl/k/search.aspx?q=ballistix supergoedkoop. Tevens, zou het raar zijn als ie op jouw DS4 niet zou werken, maar op iedereen die ze heeft gehaalt (dat geld voor alle P35 bordjes) wel werken. Het scheelt je veel geld (crucial), ze overclocken goed en als je tracers hebt, heb je ook meteen disco lampen voor je parties.
Maar wat is het beste om te gebruiken, die PC6400 / PC8500 of misschien wel PC 5300. Ik ben niet zo iemand die super gaat overklokken. En op dit moment draai ik nog vista 32 bits, is het dan erg om alvast 4GB erin te steken.
[ Voor 6% gewijzigd door Barfman op 20-12-2007 16:22 ]
Je zult dan gewoon 3x 1GB en 1x 512MB zien, dus erg is het niet.
Tevens zou ik met een E6750 wel voor PC6400 gaan, PC5300 loopt op 667, wat tevens precies de 2x 333 is van 8x333 bij een E6750 op stock. Als je ooit wilt overclocken kun je met PC6400 al meteen 3.2GHz zonder dat je iets aan het ram geheugen veranderd.
Tevens zou ik met een E6750 wel voor PC6400 gaan, PC5300 loopt op 667, wat tevens precies de 2x 333 is van 8x333 bij een E6750 op stock. Als je ooit wilt overclocken kun je met PC6400 al meteen 3.2GHz zonder dat je iets aan het ram geheugen veranderd.
Ik geloof dat het systeem verbeterd is toen de naam naar Mugen is gegaan? Die van mij zit iig muur en muurvast op mijn pakket en heb bij mij Q6600 op 3200mhz ongeveer temps van 56-58 graden bij 8x400, terwijl deze ook nog eens bijna tegen een verwarming aan staat.Djarune schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:17:
Na een paar maanden een DS4 met Scythe Infinity en Q6600 te hebben gehad wilde ik maar een gaan overklokken. Tot mijn verbazing had de cpu op stock niet stressed een temp van al 59 graden!
Iedereen die een Scythe Infinity heeft op een P35 moederbord. Schroef dat ding vast!![]()
Morgen ga ik oc'en
Oke bedankt, ik heb alleen de Q6600, is die PC6400 dan ook de beste keuze.Paprika schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:25:
Je zult dan gewoon 3x 1GB en 1x 512MB zien, dus erg is het niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Barfman op 20-12-2007 16:34 ]
Als je niet van plan bent om boven de 3600 MHz te klokken is PC6400 genoeg.Barfman schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:33:
Oke bedankt, ik heb alleen de Q6600, is die PC6400 dan ook de beste keuze.
AMD Nieuwsdiscussie
Nou nee, 3600 MHz zal erg lastig worden denk ik, dan moeten er nog een paar flinke koelingen erbij denk ik-The_Mask- schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:37:
[...]
Als je niet van plan bent om boven de 3600 MHz te klokken is PC6400 genoeg.
Verwijderd
Momenteel is mijn huidige pc aan het overlijden... Het is de videokaart die raar doet, het geheugen is rot en onlangs was mijn harddisk gecrasht. Al met al geen fijne vooruitzichten als dat doorzet.
Nu zit ik te denken over een Gigabye P35 mobo en dan de P35c-DS3R in het speciaal. Aangezien ik het enigszins binnen budget wil houden wil ik mijn huidige voeding houden en de schijf die ik als vervanging voor mijn gecrashte disk heb gekocht. De schijf is IDE (WD caviar) omdat mijn vorige mobo niets anders aankon.De voeding is deze. De aansluitingen zijn hier te vinden.
Voorlopig heb ik nog geen SATA apparatuur, tegen die tijd zou ik altijd een andere voeding kunnen aanschaffen. Kan iemand mij vertellen of ik hiermee het moederbord aangesloten krijg?
Nu zit ik te denken over een Gigabye P35 mobo en dan de P35c-DS3R in het speciaal. Aangezien ik het enigszins binnen budget wil houden wil ik mijn huidige voeding houden en de schijf die ik als vervanging voor mijn gecrashte disk heb gekocht. De schijf is IDE (WD caviar) omdat mijn vorige mobo niets anders aankon.De voeding is deze. De aansluitingen zijn hier te vinden.
Voorlopig heb ik nog geen SATA apparatuur, tegen die tijd zou ik altijd een andere voeding kunnen aanschaffen. Kan iemand mij vertellen of ik hiermee het moederbord aangesloten krijg?
De voeding gaat gewoon passen op je moederbord.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Zit er op de P35C-DS3R iets van command rate settings? Ik meen niets gezien te hebben over 1T/2T, ook niet met ctr+F1. Ik denk dat misschien de command rate van mijn geheugen te laag staat, waardoor hij niet goed overklokt.. Want momenteel draait hij niet eens onder zijn stock met hogere voltage (stock: 675mhz, 1.9V, c4. wat ik wil proberen:666mhz, 2.0V en 4-4-4-12.
Verwijderd
Thanks. Ik heb me uiteraard wel proberen te voorzien van info via internet, maar de voedingen zijn wat mij betreft nog steeds een raadsel. Zal ik in eerste instantie deze voeding gebruiken om op een later tijdstip een andere te kopen met meer SATA aansluitingen.-The_Mask- schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:06:
De voeding gaat gewoon passen op je moederbord.
Er is maar 1 optie waar je een 1 of 2 kunt invullen, ik weet niet meer de exacte naam want ik ga er niet voor rebooten, maar zit net iets boven de ram timings.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:07:
Zit er op de P35C-DS3R iets van command rate settings? Ik meen niets gezien te hebben over 1T/2T, ook niet met ctr+F1. Ik denk dat misschien de command rate van mijn geheugen te laag staat, waardoor hij niet goed overklokt.. Want momenteel draait hij niet eens onder zijn stock met hogere voltage (stock: 675mhz, 1.9V, c4. wat ik wil proberen:666mhz, 2.0V en 4-4-4-12.
Verwijderd
sorry tf voor de late reply, maar na het vijlen had ik wel een goede afdruk.Tutti-frutti schreef op zondag 09 december 2007 @ 19:18:
[...]
Die slechte afdruk lijkt me niet te komen door de elco's ? Anders zou er toch 1 kant geen contact maken lijkt me. Of heb je na het vijlen wel goede afdruk ?
Ik zie ook niet echt op de foto dat hij op de elco komt. Volgens mij ook wel een bekend kwaaltje van de ninja's dat ze geen perfect rechte onderkant hebben.
De plate komt er weldegelijk tegen hoor.