Is het normaal dat bij deze temps, de fans zo gigantisch hard draaien?

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
PSN: Sluuz
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Mijn temps zijn nu ook hoger dan die van ronwiel, maar mijn fans gaan echt nooit sneller draaien dan 1200rpm (wat ik ook doe of hoe warm het ook is, op mijn kamer nu vaak rond de 30 graden), max. temp die ik gezien heb is rond de 60 graden.lh-Online.nl schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:38:
Nee. Mijn iMac 2G (alu) heeft op dit moment een hetere CPU en de fans draaien op hun constante stand, rond de 1200 rpm. Zie ze eigenlijk alleen omhoog gaan als de temps echt stijgen door zware apps. Maar bij deze CPU temps horen ze niet echt zo hard te draaien
[ Voor 17% gewijzigd door een moderator op 29-08-2009 20:16 . Reden: je kan niet linken naar je idisk.. ]
Pff freaky inderdaad, wel jammer, zou wel kewl zijn namelijk, zo dun en nog verlicht ook!FerdiV schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:25:
Ben ik nou gek of zie ik verlichte toetsenborden staan op de Apple site bij de iMac configuratie
[afbeelding]
Dit is trouwens via studenten store. Heb 't ook gemeld aan MacRumors haha, het staat niet op de US Store namelijk.
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Of je nou Mac OS of Windows gaat draaien, je zult er geen spijt van krijgen. Het is in ieder geval een heerlijk apparaat, en zeker als je van een nette en strakke werkplek houdt is het perfect. Het ontbreken van losse kastjes en kabels is een verademingM@cer schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 08:57:
Ik ben ook om... Ik ga waarschijnlijk deze week nog een 24" Mac halen na vele jaren PC met Windows.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Die videokaart is hartstikke goed hoor, vooral over "simpele" dingen zoals expose e.d. hoef je je geen zorgen te maken.FerdiV schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:04:
Is de videokaart van het instapmodel van de iMac goed genoeg om de normale programma's goed op te draaien, zoals iPhoto, iMovie, als je expose gebruikt?
Ik heb namelijk een Air en de expose gaat af en toe een stuk minder vloeiend dan bij mijn iMac (2e model). Ik ben nu iemand aan het aanraden een iMac te kopen maar ik ken het eerste model dus niet en vraag me af hoe het met de videokaart zit.
Een veel gemaakt (fout) argument wat door mensen word gemaakt, is dat niets op apple draait.B2 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:10:
Gisteravond een 20" instapversie geinstalleerd bij familie. Wat een mooi apparaat is het toch. Gelijk even 2GB extra erin gedrukt. Toch weer verbazingwekkend hoe intuïtief OS X blijkt te zijn. Ze hadden nog nooit iets met een Apple gedaan, maar wisten gelijk de basale apps te vinden en te gebruiken (mail, safari, iphoto etc)
[ Voor 6% gewijzigd door Xilantof op 09-08-2008 11:27 ]
Fotonerd
Ja, maar veel mensen geven niet even 1000+ euro uit aan iets dat voor hun nog onbekend is.Underworld schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 17:00:
[...]
Een veel gemaakt (fout) argument wat door mensen word gemaakt, is dat niets op apple draait.
Ook dat het veel moeilijker is dan windows, en dat ze weer: "helemaal opnieuw moeten leren".![]()
Toen ik mijn ouders (eind 50) zo ver kreeg om een apple aan te schaffen wisten ze met sommige applicaties na twee weken meer dan ik: "Mail" bijv., wat ik zelf nooit gebruik).![]()
Vraag me toch af wie deze waanzin vroeger rondt verspreid heeft dat niets op apple werkt en dat het zo moeilijk in elkaar zit allemaal.![]()
Gelukkig nu wel al heel wat klasgenoten over gehaald om een Mac te kopen
Heb hetzelfde probleem. Het enige verschil is dat de dock telkens doorzichtig wordt als mijn imac net uit Sleep komt.Xilantof schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:56:
Ik heb momenteel iets vreemds met mijn iMac onder leopard.
Tijdens het foto's bewerken werd mijn Dock ineens doorzichtig. Diverse zoekacties leverden niets op. Het Dock even killen zodat ie opnieuw start werkte niet. Nog altijd is ie doorzichtig.
Enig idee wat dit kan zijn?
edit: een reboot heeft geholpen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Daar staat tegenover dat veel dingen ongeveer hetzelfde werken en de learning curve minimaal isM@cer schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 18:11:
Sinds vandaag ben ik ook de trotse bezitter van een 24" Imac.. Het is allemaal nog een beetje onwennig na vele jaren Windows.. Het is net alsof ik weer helemaal opnieuw moet beginnen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
[ Voor 59% gewijzigd door ElmarNieser op 10-08-2008 20:25 ]
Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
SteerMouse, kost helaas $20...M@cer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:16:
Kan iemand mij misschien helpen..
Via Windows had ik de knop aan de zijkant van mijn muis ingesteld met de functie terug (bv 1 pagina terug in Firefox). Nu heb ik lopen zoeken, maar ik kan dit binnen muiseigenschappen geen mogelijkheid vinden om dit in te stellen. Iemand een idee..
Verder vraag ik me af of de muis en het toetsenbord van Apple wel ergonomisch verantwoord zijn.. Heb behoorlijke pijn in mijn handen als ik een stuk tekst tik of een tijd met de muis heb gewerkt... Meer mensen hier last van??
leoaq.fm // Jeune Loop
* Underworld vraagt zich dat ook af...M@cer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:16:
Kan iemand mij misschien helpen..
Via Windows had ik de knop aan de zijkant van mijn muis ingesteld met de functie terug (bv 1 pagina terug in Firefox). Nu heb ik lopen zoeken, maar ik kan dit binnen muiseigenschappen geen mogelijkheid vinden om dit in te stellen. Iemand een idee..
Verder vraag ik me af of de muis en het toetsenbord van Apple wel ergonomisch verantwoord zijn.. Heb behoorlijke pijn in mijn handen als ik een stuk tekst tik of een tijd met de muis heb gewerkt... Meer mensen hier last van??
[ Voor 12% gewijzigd door ElmarNieser op 13-08-2008 08:43 ]
[ Voor 27% gewijzigd door M@cer op 13-08-2008 08:46 ]
Ja sorry ik had iets verder moeten kijken dan me neus lang isM@cer schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:43:
Steermouse geïnstalleerd (bedankt voor de tip) en dan kan je tenminste alles instellen zoals je zelf wilt.. Wel raar dat dit standaard niet tot de mogelijkheden behoord. Zeker als je ziet wat voor loze functies je de knoppen kan geven..
@Elmarnieser. Er zit in OSX een programma bootcamp. Hiermee kan je zover ik weet Windows naast je OSX laten draaien op een aparte partitie.
Je kunt ook paralels aanschaffen en vista binnen osx draaien. Je kunt er dan beter wel iets meer geheugen in prikken omdat het wel wat geheugen slurpt, maar dan hoef je niet steeds opnieuw op te starten. Er zijn dus meer opties dan bootcamp. Bootcamp is natuurlijk gratis en paralels betaal je 80 euro voor. The choice is up to you.ElmarNieser schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:27:
[...]
Ja sorry ik had iets verder moeten kijken dan me neus lang is. Ik vindt het erg spijtig dat ik toch vista moet gaan draaien aangezien ik gelijk ben verkocht aan OSX. Misschien komt Autodesk ooit een keer tot zijn zinnen
Anoniem: 188121
Anoniem: 266252
[ Voor 144% gewijzigd door Spinvis op 15-08-2008 12:05 . Reden: dubbele post ]
In 3 van de 3 grafische bedrijven die ik (goed) ken, werken ze uitsluitend met Mac'sAnoniem: 266252 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:09:
Dus dat moet er ook nog bij, dan valt de Mini in ieder geval al af, want ik wil dan ook wel graag apple toetsenbord en muis, dus dan komt er nog eens 140 euro aan spullen bij, terwijl die bij de iMac al zitten.
"Bedoel je met agezien van de grafische sector is de iMac de moeite waard", dat hij niet goed is voor de grafische sector?
Anoniem: 239407
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 239407 op 15-08-2008 13:01 ]
Zeker. Ik ben vorige zomer overgestapt op een iMac met praktisch geen ervaring. Ik had alleen veel gehoord van anderen. Heb er absoluut geen spijt van. Het werkt gewoon en het werkt prettig. Apple is zeker niet heilig, maar de formule van een systeem dat je gewoon niet hoeft te configureren bij elke hik is voor mij wel ideaal. Wil je tweaken, neem dan wat anders, maar als je gewoon je ding wil doen, dan is een Mac een goede keuze.Anoniem: 266252 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:14:
Dus het is het jaartje sparen en werken waard?
[ Voor 14% gewijzigd door Mei op 15-08-2008 13:27 ]
Ik ben meer dan tevreden met mijn Imac, maar het scherm is gewoon ronduit slecht. Er zit een kleurverloop in (van links normaal en erg helder naar rechts, waar het wat geler wordt) en hiervoor is hij al een keer terug naar de dealer geweest. Deze meldde mij het volgendeAnoniem: 239407 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:59:
...En dan heeft Apple duurzame IPS panelen en pc vaak (gare) TN panelen...
Eigenlijk gewoon slecht op een apparaat van € 1600+...De verkleuring van jouw scherm is niet vergelijkbaar met eerdere verkleuringen waar ooit een probleem mee is geweest in 2007.
Alle iMac 24" schermen hebben een zeer miniem kleurverloop van links naar rechts. Dit laatste is dus ook bij jouw iMac van toepassing. Omruilen heeft in dit geval dus geen nut. Het beeldscherm laten vervangen door Apple zal hier ook niets aan veranderen. Het is een product eigenschap...
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
Ik zie een ScreenFlow icoontje in het Dock.Spinvis schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:28:
Weet iemand waarmee (met welk progragramma?) dit is gefilmd?
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Kopen zo'n Mac, wordt de beste koop in je leven tot nu toeAnoniem: 266252 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:14:
Dus het is het jaartje sparen en werken waard?
De 24 inch modellen hebben een beter scherm, de 20 inch modellen hebben een TN paneel, en de 24 inch modellen een IPS paneel, dit zou in de regel beter moeten zijn, maar naar wat ik heb gehoord maakt het niet erg veel uit. Wat bij het bewerken van foto's veel belangrijker is dan het soort paneel en de resolutie is de kleurechtheid. (naar mijn bescheiden mening dan) Als je zeker wilt weten dat je geen kleurverschil hebt zou ik voor het 24 inch model gaan en als je budget het niet toelaat zou ik voor het 20 model gaan. Zeker als je nog student bent kun je ook nog korting krijgen op de apple site. (gezien dat je 22 bentIk ben ook van plan een imac te gaan kopen omdat me macbook al heel erg goed bevalt.. echter wil ik deze gaan gebruiken voor het bewerken van foto's en vraag me af welk scherm daarvoor beter is... de 20 inch of de 24? En dan heb ik het niet specefiek over de resolutie maar puur op beeldkwaliteit?
[ Voor 16% gewijzigd door sergev op 17-08-2008 12:12 ]
Mits je een goede krijgt: de 24" by far. Op 20" is de resolutie net te laag om foto's in portretstand lekker te bewerken en de 20" heeft een TN-scherm tov een S-IPS van de 24". Op de 24" kun je ook nog eens full hd afspelen en imo is de keuze dan snel gemaaktCaVeFiSh schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:58:
Ik ben ook van plan een imac te gaan kopen omdat me macbook al heel erg goed bevalt.. echter wil ik deze gaan gebruiken voor het bewerken van foto's en vraag me af welk scherm daarvoor beter is... de 20 inch of de 24? En dan heb ik het niet specefiek over de resolutie maar puur op beeldkwaliteit?
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Anoniem: 181786
Hoe bedoel je studentenkorting, als ik die iMac ga halen, wat waarschijnlijk volgend jaar wordt, omdat ik hem nu nog niet nodig heb, en nog moet sparenFerdiV schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:08:
[...]
Kopen zo'n Mac, wordt de beste koop in je leven tot nu toe![]()
Probeer trouwens te kijken of je studentenkorting hebt. De 999 euro is niet veel voor wat je er voor krijgt...
En als je nog hulpt nodig hebt bij Mac OS X Leopard dan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van macnoob.nl.
[ Voor 36% gewijzigd door Frietsaus op 17-08-2008 16:57 ]
Anoniem: 184680
verschil in processor mag je dan afdoen als "te verwaarlozen", de 300 euro extra gaat natuurlijk niet alleen naar die videokaart maar ook naar die processor...Anoniem: 184680 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:13:
Mijn oog is gevallen op het 20"-model. Ik twijfel echter nog. Het RAM geheugen wordt zowiezo uitgebreid naar 4Gb. Harde schijf is geen issue, daar komt een 1Tb of 1,5Tb externe harde schijf bij. Het verschil in processor lijkt me ook te verwaarlozen, maar overtuig me als ik het gigantisch mis heb.
De twijfel zit 'm vooral in de videokaart. Wat ik echt wil draaien is Photoshop CS3. Verder géén videobewerking en géén ingewikkelde games. Is de 128Mb videokaart dan meer dan voldoende, of is de 256Mb nodig? Want ik vind €300,- prijsverschil voor alleen de videokaart nogal veel...
Anoniem: 184680
Anoniem: 270451
Nee, dan heb ik inderdaad een Samsung Syncmaster 24" (TN panel), maar dan kan ik in de toekomst nog eens kiezen voor een 24" Eizo... En dan heeft die iMac toch weer het nakijken, al is die Eizo natuurlijk ook vreselijk duur! Maar ik heb in deze thread veel negatieve dingen gelezen over de 24" van MacMei schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:11:
Trouwens, wat voor scherm heb je bij die alternatieve configs dan? Ik denk geen 24" 1920*1200px IPS scherm
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 270451 op 18-08-2008 19:28 ]
Ik zou kijken of je via je opleiding in aanmerking komt voor een korting bij Apple. (lijkt me haast wel). Je hebt al de standaard korting als student, maar vaak heb je nog 1 of 2% meer korting via je school (afhankelijk van school). Dat kan vaak veel geld uitsparen.Anoniem: 270451 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:00:
In september start ik een opleiding fotografie. Op deze opleiding werkt men voornamelijk met de iMac. Nu ben ik best te vinden voor de iMac 24" 3.06 maar toch heb ik nog een zetje nodig om de koop echt te doen.. De reden dat ik nog twijfel:
Als ik alle specificaties van een iMac 24" 3.06Ghz op een rijtje zet en vervolgens onderdelen uitzoek om zelf een gelijkwaardige Vista bak te maken, dan ben ik ca 1300 euro kwijt.
Mocht ik geen zin hebben om zelf een systeem te bouwen (en die kans is aanwezig!), dan kan ik nog kiezen voor een aangepast Dell systeem (wederom met identieke specificaties) voor 1500 euro.
Kortom, waarom zou ik een iMac moeten kopen die 600 euro duurder is dan zelfbouw en 400 euro duurder is dan een Dell. Enig verschil zou dan het OS zijn (en standaard verhaal over stabiliteit en virussen bladiebla)? Nogal veel prijsverschil.. En dan ook nog eens niet te updaten in de toekomst...
Nog een kleine opmerking voor de duidelijkheid: Ik wil heel graag die iMac, maar ik krijg het niet verantwoord voor mezelf gezien bovenstaand verhaal... Graag jullie motivering!
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
das bij de jouwe zo..Mei schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:59:
Het enige negatieve is dat de rechterkant van het scherm iets een gelige waas heeft. Bij normaal werk merk je het niet, alleen als je een grafische die-hard bent zou ik me er druk om maken. In alle andere gevallen is het een geweldig scherm.
|>
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Laat je het dan ook weten in dit topic als er iemand mee bezig is?Daedalus schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:46:
[mbr]Aangezien we alweer over de 1000 posts zitten, is het tijd voor deel 3. Als je het nieuwe deel wilt openen, neem dan contact op met ons, zodat er niet meerdere mensen aan het nieuwe deel werken :)[/]
Als je een bericht stuurt dat je een nieuw deel wilt openen, dan krijg je snel genoeg te horen of iemand anders er al mee bezig isUnderworld schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:29:
[...]
Laat je het dan ook weten in dit topic als er iemand mee bezig is?![]()
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Moet je een DM met mijn adres?Underworld schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:29:
[...]
Laat je het dan ook weten in dit topic als er iemand mee bezig is?![]()
![]()
Anyway, Ben nog steeds zeer content met mijn iMac + 4Gb geheugen, Heb even vergeleken qua snelheid met mijn MacBook 1GB en dan merk je pas echt het verschil met name met Photoshop en Vuze! jammer alleen dat je die 1GB van de standaard iMac niet aan de straatstenen kwijt raakt.
Als je toevallig de basisopleiding aan de fotovakschool gaat doen krijg je wel korting. Mijn meissie begint op 2 september aan deze opleiding aan de fotovakschool in Amsterdam en we hebben bij Icentre Amsterdam na vertoon van de studentenpas 5% korting gekregen.Anoniem: 270451 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:15:
[...]
Nee, dan heb ik inderdaad een Samsung Syncmaster 24" (TN panel), maar dan kan ik in de toekomst nog eens kiezen voor een 24" Eizo... En dan heeft die iMac toch weer het nakijken, al is die Eizo natuurlijk ook vreselijk duur! Maar ik heb in deze thread veel negatieve dingen gelezen over de 24" van Mac
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 270451 op 19-08-2008 12:46 ]
Klopt mijne heeft het ook, de uiterste rechterkant is als je goed kijkt en een witte achtergrond instelt een beetje bruin/gelig. Bij normaal gebruik heb ik er geen last van, eigenlijk heb ik er bij een witte achtergrond ook geen last van. Ik ben allang blij dat ik geen dode/luie pixels heb.Mei schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:55:
[...]
Het is bij behoorlijk veel Macs het geval. Béétje inlezen hoor
[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 19-08-2008 18:40 ]
Als er zich verder nog niemand heeft aangeboden wil ik wel het nieuwe deel openen.Daedalus schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:46:
[mbr]Aangezien we alweer over de 1000 posts zitten, is het tijd voor deel 3. Als je het nieuwe deel wilt openen, neem dan contact op met ons, zodat er niet meerdere mensen aan het nieuwe deel werken :)[/]
[ Voor 16% gewijzigd door Ronwiel op 20-08-2008 11:50 ]
Time Machine slaat zoveel mogelijk op. Hij maakt een initiële backup (bij jou dus ongeveer 60GB) en vervolgens voegt hij daar ieder uur alle nieuwe en gewijzigde bestanden aan toe. Als op een gegeven moment de schijf vol is, verwijdert Time Machine de oudste bestanden.ronwiel schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:48:
Even een vraagje over de Time Machine functie. I wil namelijk een externe hd kopen om backups op weg te zetten.
Alleen twijfel ik een beetje over de grote, ik heb zelf een 500 gb hd in m'n mac zitten. Maar ik heb maar 40 a 60 gb aan bestanden die ik wil backuppen. Zou ik dan voldoende hebben aan een 250gb externe hd??
En als de externe schijf maar een snelheid heeft van 5400 rpm, merk ik dat dan als ik gewoon zit te surfen of wat dan ook???
[ Voor 5% gewijzigd door sjaakaq op 20-08-2008 12:11 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
Anoniem: 140651
jepronwiel schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:19:
Nou, van Freecom heb van je van die mooi kleine, fanless harde schijven. Alleen gaan die maar tot 250 gb en hebben ze maar een snelheid van 5400 rpm. En ik dacht waarom meer geld uitgeven aan iets wat k toch niet gebruik.
Zeker als ik maar tot 60 gb aan files heb, zal ik toch wel genoeg hebben aan 250 gb?
[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 20-08-2008 19:58 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq