[iMac 2G] Discussies en Ervaringen Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 61.473 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En even voor de duidelijkheid, MBO'ers vallen ook onder de studentenkorting, zolang je maar 18 jaar of ouder bent en het evt. kunt aantonen met een pasje van school. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Frietsaus op 17-08-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184680

Mijn oog is gevallen op het 20"-model. Ik twijfel echter nog. Het RAM geheugen wordt zowiezo uitgebreid naar 4Gb. Harde schijf is geen issue, daar komt een 1Tb of 1,5Tb externe harde schijf bij. Het verschil in processor lijkt me ook te verwaarlozen, maar overtuig me als ik het gigantisch mis heb.

De twijfel zit 'm vooral in de videokaart. Wat ik echt wil draaien is Photoshop CS3. Verder géén videobewerking en géén ingewikkelde games. Is de 128Mb videokaart dan meer dan voldoende, of is de 256Mb nodig? Want ik vind €300,- prijsverschil voor alleen de videokaart nogal veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 07:47
(jarig!)
Anoniem: 184680 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:13:
Mijn oog is gevallen op het 20"-model. Ik twijfel echter nog. Het RAM geheugen wordt zowiezo uitgebreid naar 4Gb. Harde schijf is geen issue, daar komt een 1Tb of 1,5Tb externe harde schijf bij. Het verschil in processor lijkt me ook te verwaarlozen, maar overtuig me als ik het gigantisch mis heb.

De twijfel zit 'm vooral in de videokaart. Wat ik echt wil draaien is Photoshop CS3. Verder géén videobewerking en géén ingewikkelde games. Is de 128Mb videokaart dan meer dan voldoende, of is de 256Mb nodig? Want ik vind €300,- prijsverschil voor alleen de videokaart nogal veel...
verschil in processor mag je dan afdoen als "te verwaarlozen", de 300 euro extra gaat natuurlijk niet alleen naar die videokaart maar ook naar die processor...

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb je gelijk in, maar dat was redelijk zwart-wit gesteld omdat het me alleen om het verschil in videokaart gaat. Dat zou de enige reden voor mij zijn om voor de de duurdere 20" te kiezen. En dan is €300 verschil natuurlijk veel...

Nogmaals de vraag dan, uitgaande van 4Gb RAM: heb ik voor het draaien van Photoshop CS3 per sé de 256Mb videokaart nodig, of presteert de 128Mb videokaart ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Photoshop stelt nauwelijks eisen aan je videokaart, die paar pixels moeten altijd wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb ik wat aan ;o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270451

In september start ik een opleiding fotografie. Op deze opleiding werkt men voornamelijk met de iMac. Nu ben ik best te vinden voor de iMac 24" 3.06 maar toch heb ik nog een zetje nodig om de koop echt te doen.. De reden dat ik nog twijfel:

Als ik alle specificaties van een iMac 24" 3.06Ghz op een rijtje zet en vervolgens onderdelen uitzoek om zelf een gelijkwaardige Vista bak te maken, dan ben ik ca 1300 euro kwijt.

Mocht ik geen zin hebben om zelf een systeem te bouwen (en die kans is aanwezig! :) ), dan kan ik nog kiezen voor een aangepast Dell systeem (wederom met identieke specificaties) voor 1500 euro.

Kortom, waarom zou ik een iMac moeten kopen die 600 euro duurder is dan zelfbouw en 400 euro duurder is dan een Dell. Enig verschil zou dan het OS zijn (en standaard verhaal over stabiliteit en virussen bladiebla)? Nogal veel prijsverschil.. En dan ook nog eens niet te updaten in de toekomst...

Nog een kleine opmerking voor de duidelijkheid: Ik wil heel graag die iMac, maar ik krijg het niet verantwoord voor mezelf gezien bovenstaand verhaal... Graag jullie motivering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Waarom wil je die Mac? Als je het wil is het in mijn ogen al genoeg om er daadwerkelijk eentje te kopen (mits je dan niet in geldnood komt ;) )

Redenen waarom ik er eentje zou kopen gekocht heb: Hij is mooi, compact, alles in één. OS X werkt super. Elke keer als ik nu met Windows moet werken erger ik me weer aan hoe onlogisch het systeem in elkaar steekt (ik vraag me steeds meer af hoe ze het in Redmond voor elkaar krijg met al die mensen níemand met gezond verstand in dienst te nemen :+ ). Het gemak is ook een voordeel. Een herinstallatie is zo gedaan. Geen gezeur met drivers. Met Time Machine kan je met enkele klikken een uurlijkse backup laten maken en deze gemakkelijk (zelfs tijdens een installatie) weer terugzetten.

Trouwens, wat voor scherm heb je bij die alternatieve configs dan? Ik denk geen 24" 1920*1200px IPS scherm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mei schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:11:
Trouwens, wat voor scherm heb je bij die alternatieve configs dan? Ik denk geen 24" 1920*1200px IPS scherm ;)
Nee, dan heb ik inderdaad een Samsung Syncmaster 24" (TN panel), maar dan kan ik in de toekomst nog eens kiezen voor een 24" Eizo... En dan heeft die iMac toch weer het nakijken, al is die Eizo natuurlijk ook vreselijk duur! Maar ik heb in deze thread veel negatieve dingen gelezen over de 24" van Mac

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 270451 op 18-08-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Het enige negatieve is dat de rechterkant van het scherm iets een gelige waas heeft. Bij normaal werk merk je het niet, alleen als je een grafische die-hard bent zou ik me er druk om maken. In alle andere gevallen is het een geweldig scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik mn alternatieven upgrade net een PVA panel t.o.v. een TN panel, dan wordt het verschil idd een stuk kleiner... De Dell wordt dan duurder en de zelfbouw is nog maar 160 euri goedkoper. Kortom; genoeg reden om over te stappen naar de iMac! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

Anoniem: 270451 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:00:
In september start ik een opleiding fotografie. Op deze opleiding werkt men voornamelijk met de iMac. Nu ben ik best te vinden voor de iMac 24" 3.06 maar toch heb ik nog een zetje nodig om de koop echt te doen.. De reden dat ik nog twijfel:

Als ik alle specificaties van een iMac 24" 3.06Ghz op een rijtje zet en vervolgens onderdelen uitzoek om zelf een gelijkwaardige Vista bak te maken, dan ben ik ca 1300 euro kwijt.

Mocht ik geen zin hebben om zelf een systeem te bouwen (en die kans is aanwezig! :) ), dan kan ik nog kiezen voor een aangepast Dell systeem (wederom met identieke specificaties) voor 1500 euro.

Kortom, waarom zou ik een iMac moeten kopen die 600 euro duurder is dan zelfbouw en 400 euro duurder is dan een Dell. Enig verschil zou dan het OS zijn (en standaard verhaal over stabiliteit en virussen bladiebla)? Nogal veel prijsverschil.. En dan ook nog eens niet te updaten in de toekomst...

Nog een kleine opmerking voor de duidelijkheid: Ik wil heel graag die iMac, maar ik krijg het niet verantwoord voor mezelf gezien bovenstaand verhaal... Graag jullie motivering!
Ik zou kijken of je via je opleiding in aanmerking komt voor een korting bij Apple. (lijkt me haast wel). Je hebt al de standaard korting als student, maar vaak heb je nog 1 of 2% meer korting via je school (afhankelijk van school). Dat kan vaak veel geld uitsparen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:31
Mei schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:59:
Het enige negatieve is dat de rechterkant van het scherm iets een gelige waas heeft. Bij normaal werk merk je het niet, alleen als je een grafische die-hard bent zou ik me er druk om maken. In alle andere gevallen is het een geweldig scherm.
das bij de jouwe zo..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien we alweer over de 1000 posts zitten, is het tijd voor deel 3. Als je het nieuwe deel wilt openen, neem dan contact op met ons, zodat er niet meerdere mensen aan het nieuwe deel werken :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Het is bij behoorlijk veel Macs het geval. Béétje inlezen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Daedalus schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:46:
[mbr]Aangezien we alweer over de 1000 posts zitten, is het tijd voor deel 3. Als je het nieuwe deel wilt openen, neem dan contact op met ons, zodat er niet meerdere mensen aan het nieuwe deel werken :)[/]
Laat je het dan ook weten in dit topic als er iemand mee bezig is? :P O-)
Anyway, Ben nog steeds zeer content met mijn iMac + 4Gb geheugen, Heb even vergeleken qua snelheid met mijn MacBook 1GB en dan merk je pas echt het verschil met name met Photoshop en Vuze! jammer alleen dat je die 1GB van de standaard iMac niet aan de straatstenen kwijt raakt. :+

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Underworld schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:29:
[...]

Als je een bericht stuurt dat je een nieuw deel wilt openen, dan krijg je snel genoeg te horen of iemand anders er al mee bezig is ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Underworld schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:29:
[...]

Anyway, Ben nog steeds zeer content met mijn iMac + 4Gb geheugen, Heb even vergeleken qua snelheid met mijn MacBook 1GB en dan merk je pas echt het verschil met name met Photoshop en Vuze! jammer alleen dat je die 1GB van de standaard iMac niet aan de straatstenen kwijt raakt. :+
Moet je een DM met mijn adres? :P Ik bedoel, als je het tóch kwijt moet, dan kan mijn Macbook nog wel wat gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:57
Anoniem: 270451 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:15:
[...]

Nee, dan heb ik inderdaad een Samsung Syncmaster 24" (TN panel), maar dan kan ik in de toekomst nog eens kiezen voor een 24" Eizo... En dan heeft die iMac toch weer het nakijken, al is die Eizo natuurlijk ook vreselijk duur! Maar ik heb in deze thread veel negatieve dingen gelezen over de 24" van Mac
Als je toevallig de basisopleiding aan de fotovakschool gaat doen krijg je wel korting. Mijn meissie begint op 2 september aan deze opleiding aan de fotovakschool in Amsterdam en we hebben bij Icentre Amsterdam na vertoon van de studentenpas 5% korting gekregen.

Wij zijn trouwens voor het goedkoopste 24" model gegaan, de 300 euro meerprijs naar de duurdere versie is wat mij betreft niet te verantwoorden met wat ik er mee ga doen. De snellere processor is zowat te verwaarlozen en als je geen games speelt heb is de videokaart uit het goedkopere model snel genoeg.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Over korting gesproken: Je krijgt 8% als je in de Apple Store besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Via de Apple store (website) krijg ik 6%, misschien afhankelijk van de school?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 270451 op 19-08-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ja, is afhankelijk van de school. Zie hier bijvoorbeeld via de Haagse Hogeschool.

Afbeeldingslocatie: https://photos-3.getdropbox.com/i/l/8vQelR7ANs7vA5PbIAxVtRJ6cmoL8GGz4auDnowu2hk#3
Afbeeldingslocatie: https://photos-4.getdropbox.com/i/l/S1jfjWMnOvuBSFnUhvatm2ibr0p0deGQ5yuIKicsmyc#4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266252

Scheelt toch een hele hoop zo.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mei schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:55:
[...]

Het is bij behoorlijk veel Macs het geval. Béétje inlezen hoor ;)
Klopt mijne heeft het ook, de uiterste rechterkant is als je goed kijkt en een witte achtergrond instelt een beetje bruin/gelig. Bij normaal gebruik heb ik er geen last van, eigenlijk heb ik er bij een witte achtergrond ook geen last van. Ik ben allang blij dat ik geen dode/luie pixels heb. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 19-08-2008 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Daedalus schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:46:
[mbr]Aangezien we alweer over de 1000 posts zitten, is het tijd voor deel 3. Als je het nieuwe deel wilt openen, neem dan contact op met ons, zodat er niet meerdere mensen aan het nieuwe deel werken :)[/]
Als er zich verder nog niemand heeft aangeboden wil ik wel het nieuwe deel openen.

En @ Nitai; dat is serieuze korting, dat verschilt schijnbaar toch wel flink per school, want ik heb toch een stuk minder korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Dat linkje is ook alleen beschikbaar via Surfspot. Als je naar de normale onderwijsstore gaat bij Apple, en je vult in Haagse Hogeschool en Den Haag, dan krijg je niet automatisch deze korting. Je moet echt via Surfspot inloggen en dan doorklikken naar de Apple Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Even een vraagje over de Time Machine functie. I wil namelijk een externe hd kopen om backups op weg te zetten.

Alleen twijfel ik een beetje over de grote, ik heb zelf een 500 gb hd in m'n mac zitten. Maar ik heb maar 40 a 60 gb aan bestanden die ik wil backuppen. Zou ik dan voldoende hebben aan een 250gb externe hd??

En als de externe schijf maar een snelheid heeft van 5400 rpm, merk ik dat dan als ik gewoon zit te surfen of wat dan ook???

[ Voor 16% gewijzigd door Ronwiel op 20-08-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

ronwiel schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:48:
Even een vraagje over de Time Machine functie. I wil namelijk een externe hd kopen om backups op weg te zetten.

Alleen twijfel ik een beetje over de grote, ik heb zelf een 500 gb hd in m'n mac zitten. Maar ik heb maar 40 a 60 gb aan bestanden die ik wil backuppen. Zou ik dan voldoende hebben aan een 250gb externe hd??

En als de externe schijf maar een snelheid heeft van 5400 rpm, merk ik dat dan als ik gewoon zit te surfen of wat dan ook???
Time Machine slaat zoveel mogelijk op. Hij maakt een initiële backup (bij jou dus ongeveer 60GB) en vervolgens voegt hij daar ieder uur alle nieuwe en gewijzigde bestanden aan toe. Als op een gegeven moment de schijf vol is, verwijdert Time Machine de oudste bestanden.

500GB zou dus ruim voldoende moeten zijn, tenzij je persé altijd een backup van drie jaar oud wil hebben ofzo.

Time Machine werkt op de achtergrond, dus 5400rpm is niet heel erg. In feite kopieert Time Machine gewoon bestanden van je interne HD naar je externe HD, niet bepaald een intensieve operatie ofzo ;) Aan de andere kant, waarom niet gewoon een van 7200rpm?

[ Voor 5% gewijzigd door sjaakaq op 20-08-2008 12:11 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zou je zo weinig ruimte overwegen? Die schijven kosten werkelijk geen jota :P De externe schijven zijn in het geval van 3.5" gewoon 7200rpm's, maar hebben sowieso geen invloed op de snelheid van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nou, van Freecom heb van je van die mooi kleine, fanless harde schijven. Alleen gaan die maar tot 250 gb en hebben ze maar een snelheid van 5400 rpm. En ik dacht waarom meer geld uitgeven aan iets wat k toch niet gebruik.

Zeker als ik maar tot 60 gb aan files heb, zal ik toch wel genoeg hebben aan 250 gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

ronwiel schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:19:
Nou, van Freecom heb van je van die mooi kleine, fanless harde schijven. Alleen gaan die maar tot 250 gb en hebben ze maar een snelheid van 5400 rpm. En ik dacht waarom meer geld uitgeven aan iets wat k toch niet gebruik.

Zeker als ik maar tot 60 gb aan files heb, zal ik toch wel genoeg hebben aan 250 gb?
jep :) Lijkt me ook vrij logisch dat je hier meer dan genoeg toch aan hebt ? Ook de snelheid is meeeeeer dan voldoende :) zeg dat je via gigabit aangesloten bent (is via de AEBS een hopeloze 6MB hoor ik, nog geeneens 100mbit is dat |:( ) zeg dan dan dat externe 2,5" schijfje ongeveer een write heeft van 25MB. dus 25MB- 6MB = 19MB/s gebruik je niet (ongeveer dan dit he!) Van het rekensommetje klopt niets aangezien ik niet zeker weet hoe snel dat schijfje is, maar 25MB/s haalt hij zowiezo wel :) Gaat makkelijk lukken dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verder in [iMac 2G] Discussies en Ervaringen Deel 3 :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 20-08-2008 19:58 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.