Jrz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:23:
Ik wil mijn quicknet + kpn + tele2 omgooien naar Alice.
Ik wil hierbij mijn nummer behouden en geen tele2 carrierpreselect meer hebben. Hoe gaat dat in zn werk?
Als Alice mij niet bevalt, kan ik dan weer mijn nummer porteren naar een andere provider?
Deel 1 van je vraag:
Indien je Alice Comfort neemt:
1) Qiucknet en KPN-telefonie (nog) niet opzeggen!
2) Op het aanvraagformulier nummerbehoud invullen.
3) Nadat Alice ADSL is opgeleverd, abo alleen bij Quicknet (let op: nog niet bij KPN !) beeindigen.
4) Je krijgt tegelijkertijd met de oplevering van ADSL (
naast je nog werkende KPN-tel.nr.) voor een paar weken een tijdelijk Alice-tel.nr.(via het modem), waarmee je al gratis kan uitbellen naar 'gewone nummers'.
Een paar weken na oplevering van ADSL krijg je bericht
van KPN dat Alice je 'oude nr.' op een bepaalde datum gaat overnemen.
Je tijdelijke Alice-nr. verdwijnt op die datum van het modem, en je 'oude KPN-nr.' komt ervoor in de plaats.
Je abonnement bij KPN eindigt automatisch.
En omdat je geen gebruik meer maakt van KPN, dat van Tele2 Preselect a.h.w. ook.
N.B. Ga je zelf in het potje van KPN roeren, loop je kans dat je nummer definitief weg is en Alice je tevens 69 euro voor de aansluiting in rekening brengt.
Deel 2 van je vraag:
Officieel moet je je nummer altijd bij iedere overstap van provider kunnen behouden.
Alleen vermoed ik dat in de praktijk, als je eenmaal op VoIP of VoDSL oftewel InternetTelefonie bent overgestapt, er gaten zullen vallen in een ononderbroken gebruik kunnen maken van je geporteerde tel.nr.
Sterker nog, je maakt m.i. zelfs kans op het kwijtraken van je nummer!
Waarom?
Je ziet o.a. bij Alice en Telfort dat ze eerst je ADSL in orde maken, en daarna pas (soms enkele weken later) je telefonie.
Je nummer is daarom a.h.w. nog bij je vorige (vaak opgezegde) provider.
(Ergo: geen ADSL-signaal meer van je vorige provider betekent tevens geen Internettelefonie-signaal meer.)
En tevens moet je maar hopen dat je vorige provider zuinig op je nummer is en intussen het nummer niet (definitief) verloren laat gaan.
Tussentijds gebruik van je nummer kunnen maken, kan je al helemaal vergeten.
Zover ik weet zijn er wel wettelijke regels in de maak dat tijdens bovenstaande overstap je vorige provider
standaard erg zuinig dient te zijn op je nummer.
Het is een heel verhaal, maar het is vaak zeer de moeite waard.
Het scheelt ons namelijk enorm in de maandelijkse kosten.
En zo het zich nu laat aanzien, vele honderden euro's op jaarbasis.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 21-05-2008 16:43
]