Ik ben gisterenavond om 17u15 in de Bart Smit in Oostende (Vlaanderen) binnengelopen. Ik kijk naar het schap van de PS3's en zie dat die leeg zijn, terwijl het schap met de Xbox360, Wii en PS2 wel nog vol liggen. Ik vreesde onmiddellijk het ergste, maar de winkel was ontzettend leeg buiten een paar moeders met kinderen.
Dan maar naar de kassa. Daar stonden 2 mannen (van een jaar of 35) een praatje te maken met de verkoopsters en daarachter een jongen van 18 met een PS2 in zijn handen. Ik plaats me onmiddellijk achter de jongen van 18 en vraag aan de verkoopster of er nog PS3's zijn.
"Ja hoor, die staan hier gewoon achter de toonbank." Ik ga op mijn tippen staan en zie daar idd 2 starterspakketen staan van 60GB en een stuk of tien 40GB versies. De woorden van de verkoopster waren nog niet koel of er kwam een andere verkoopster bij met de opmerking: "allez, we gaan er eens aan beginnen. Pfffff, ik zie dat niet zitten om tot 21u te werken." LOL!!!
Die twee mannen als eerste in de lijn vragen 4 PS3's 40GB en 2 PS2's. Wat gediscussieer over het feit dat er maar 2 consoles per klant mogen afgerekend worden, maar uiteindelijk toch verkocht. Dan de jongen met z'n PS2 afgerekend en als het mijn beurt was, had ik nog de keuze tussen de 60GB en 40GB. Effe nog maar weer eens getwijfeld, maar dan toch de 40GB gekozen. Motorstorm en R:FOM boeien me totaal niet. De tweede controller interesseert me ook niet, omdat ik toch rumble ga willen met MGS4. Dus ja, verlies van BC is jammer, maar daarover later meer. Het mindere stroomverbruik van de 40GB speelt ook wel mee, dus toch maar bij mijn originele idee gebleven en een 40GB gevraagd.
Ondertussen tot het besef gekomen dat ik door de schrik dat er geen PS3's meer gingen zijn dat ik nog geen software ervoor bijhad. Dus ik nog effe snel naar het rek met de PS3 games gehold en daar Heavenly Sword uit meegegrist. Na het afrekenen ben ik nog even in de winkel blijven hangen. Mijn primaire doel was bereikt en dat was een PS3 scoren. Nog even rustig in de winkel blijven rondwandelen en afwegen of ik voor de 15% korting nog iets wou kopen. Maar er bleven zo ondertussen constant 10 mensen in de lijn staan aan de kassa (heel erg snel werkten ze daar niet), dus ben ik maar naar huis vertrokken.
Het viel me wel op dat er na mij en de mensen voor mij in de lijn niemand met consoles naar huis ging. Wel heel veel gezelschapspelletjes en games voor iedere console op de markt (PS2 en DS vooral), maar consoles werden er na mij niet verkocht. Dus mij een beetje opgewonden voor niks.
Jammer dat er geen Eye of Judgement in de Bart Smit van Oostende lag, want die wil ik ook zeker nog wel en 15% korting op 100 euro is wel de moeite. Ook nog even getwijfeld voor God of War II, maar aangezien ik nu een PS3 heb, wacht ik wel tot God of War II in platinum verschijnt en dan is ie nog altijd goedkoper dan 50 euro - 15%.
Bij het naar de wagen lopen viel het me op dat die doos van de PS3 best zwaar is. Thuis bij het uitpakken werd dat enkel bevestigd. Die PS3 is best een heel zwaar ding. DVD-speler van m'n 40 inch full HD gehaald, HDMI-kabel in de PS3 en de TV (ik had die al op voorhand gekocht), optische kabel voor de versterker in de PS3 en stroom aangesloten (wat een dikke stroomkabel komt bij die PS3 zeg).
In eerste instantie kreeg ik geen beeld op m'n TV. Ik had nog nooit iets via HDMI op m'n TV aangesloten. Dus ik trek even de component kabel uit m'n PS2 en steek die in de PS3. Dan had ik wel beeld. Tijdens het doorlopen van de instellingen snapte de PS3 onmiddellijk dat er ook een HDMI-kabel in zijn achterste stak, daarom vroeg hij mij of hij zijn video en geluid via die kabel mag doorsturen. Tsjah, voor het beeld wel, maar voor het geluid niet. Maar ik heb toch maar van ja gezegd en op component kreeg ik dus niets meer te zien en ook het geluid was weg. Even op het knopje van de afstandsbediening van de tv voor bronnen gedrukt en de tv sprong naar zijn HDMI1 aansluiting en daar stond de PS3 mooi op mijn instructies te wachten. Nog even een testje voor de resolutie en de PS3 snapte ook onmiddellijk dat mijn TV een full HD is, dus hij stelde zichzelf in voor 1080p. Ik was natuurlijk nog altijd het geluid kwijt (de interne mute van mijn TV staat op), maar even in de instellingen voor geluid gegaan en de PS3 vertellen dat het geluid via de optische kabel moet en dat was ook alweer gefixed.
Tot op dat punt niets dan lof voor de PS3. In het HD tijdperk zijn er tal van instelliingen waarin je jezelf kan verzuipen, maar de PS3 geeft mij het vertrouwen dat hij zelf via de randappartuur wel weet welke instellingen hij moet pakken.
Een netwerkkabel kan ik van de bureau waar de router/modem staat naar de slaapkamer waar de PS3 en TV staat niet trekken, dus de PS3 moet via WiFi. SSID ingevuld, WEP key opgezocht (dat heeft me wel een 10-tal minuutjes gekost: ik was het adres van mijn modem kwijt

) en ook dat werkte onmiddellijk.
De PS3 wou dan natuurlijk zijn firmware updaten, dus heb ik hem dat maar laten doen en onderwijl gaan koken, eten en de vuilbakken buiten zetten. Dat alles is ook vlekkeloos verlopen. Alleen het aanmelden bij de PS Store ging niet, zoals eerder gezegd in het topic.
Dan ben ik maar een uurtje Heavenly Sword gaan spelen en zitten kwijlen op de graphics van dat spel. Het viel me wel op dat het toch niet altijd vlot verloopt. Soms hangt ie een seconde of twee à drie vast en ik heb oook framedrops opgemerkt. Is dit eigen aan het spel Heavenly Sword? Ik denk het wel...
Want later op de avond was de PS Store wel weer online om te registreren en dan kon de fun echt beginnen!!! Iemand die een PS3 koopt, hoeft in feite niet onmiddellijk games erbij te kopen, want je kan je echt uren zoet houden in de PS Store als je er nog nooit geweest bent. Ik ben begonnen met GT HD Concept 2.0 te downloaden en dan heb ik die zitten spelen. Daar heb ik geen framedrops opgemerkt of hem zien hangen, dus ik denk dat het echt aan Heavenly Sword zelf ligt.
Ondertussen heb ik ook de download voor de Ratchet & Clank demo laten lopen. Welke games moet ik zeker nog uit de PS Store halen? Ik dacht dat Poccolloco ding en Super Stardust HD zeker hun 3 euro waard waren.
Volgende stap was even surfen met de PS3 en dat werkt ook netjes, hoewel ik daarvoor toch lekker bij een PC blijf. Ik wou ook even kijken of m'n PS3 de muziek van m'n MP3 speler kon spelen, maar de PS3 doet alsof hij het mp3 formaat niet kent. Klopt dat? Beetje vreemd, want als je een muziek CD in de PS3 stopt, kan je hem wel naar de HD rippen als mp3. Nog niet gedaan wegens te weinig tijd, dus dat moet ik nog even uitzoeken.
Ondertussen ook eventjes op mijn PC gaan kijken, maar op mijn PC vond ik m'n PS3 nergens terug. Noch in Windows Media Player 11 als in Nero MediaHome. Dus het streamen is ook nog niet gelukt, maar dat zijn dingen die ik allemaal nog wat beter moet uitzoeken.
Ten slotte wou ik ook nog zeker de DVD afspeelkwaliteiten van de PS3 testen. Ik heb een hele goedkope DVD speler die mijn Full HD tv onrecht aandoet, dus ik moest dat upscalen toch eens testen. En dat viel inderdaad heel goed mee. Je kan natuurlijk geen wonderen verwachten, maar het afspelen van DVD's is met de PS3 duidelijk beter dan met m'n DVD speler. Dus die is nu terecht van de TV gehaald en die verhuist nu terug naar de oude CRT in de woonkamer (kunnen we nu toch weer DVD's kijken in de woonkamer).
Ik weet dat ik hier een lang verhaal aan het afsteken ben, maar ik heb me echt heel goed geamuseerd met de PS3 gisterenavond (voor ik het wist, was het middernacht). Mijn ervaringen met de PS3 zijn enorm positief. Nog een paar dingetjes die ik niet voor mekaar krijg, maar dat komt nog wel als ik wat meer informatie inwin.
Voor 340 euro denk ik niet dat ik ooit spijt ga hebben van deze aankoop. Alleen het kijken van DVD's is al enorm verbeterd. Ik kan nauwelijks wachten om een BD te gaan huren en die te bekijken. De grafische kwaliteit van Heavenly Sword heeft mijn ogen gestreeld. Het gebruiksgemak van de PS3 heeft me in het algemeen heel positief gestemd. Ik heb de PS2 gewoon op zijn oude plaats laten staan, dus het verlies van BC met de PS3 van 40GB boeit zoveel niet. De DVD-speler is het kunnen aftrappen :-) Ik maak me wel wat zorgen over het feit of 40GB wel voldoende gaat zijn op lange termijn, maar die vervangen we dan wel door een grotere HD.
De PS3 is ook enorm stil. Hij maakt minder lawaai dan m'n PS2 en m'n DVD-speler. Ik hoor hem ook als hij naar de HD gaat. Dan ratelt hij heel stilletjes, maar heel wat stiller dan een normale PC, dus da's ook heel normaal. Hij wordt ook wel een beetje warm aan de achterkant, maar hij staat dan ook in een gesloten kast die enkel aan de voorkant open is. Hij heeft wel nog een centimeter of 20 achter zich om de warme lucht weg te blazen.
Heel tevrerden van m'n PS3 en later deze week maar Eye of Judgement scoren eens ik uitgekeken ben in de PS Store.