Goeiedag,
Op dit moment ben ik druk bezig met het samenstellen van een nieuwe pc. Het is zeker niet de eerste dat ik dat doe en ik kom er over het algemeen wel uit welke onderdelen ik nodig heb. Deze keer loop ik echter vast op de keuze van het geheugen. Ik zou jullie advies hierbij op prijs stellen.
LET OP: overclocken is bij mij NIET van toepassing.
Het uitgangspunt van het systeem wordt een moederbord van GigaByte: de
GA-P35-DS4. De keuze van de processor is gevallen op de
Intel Core 2 Duo E6750.
De handleiding van het moederbord geeft aan dat deze de volgende typen geheugen ondersteund: DDR2 1066, DDR2 800 of DDR2 667. De processor daarentegen heeft een FSB van 1333 Mhz.
Ik heb altijd begrepen dat je het geheugen koopt op basis van de FSB van de processor. In dit geval zou dat dus DDR2-1333, dan wel DDR3-1333 geheugen moeten zijn, want dan komt de bandbreedte van zowel de processor als het geheugen overeen. Zie ook dit stukje in de firstpost:
Het voordeel ligt overigens niet zozeer bij de latencies, maar bij de maximale theoretische bandbreedte.
Een Intel-processor met een FSB van 1333MHz heeft een bandbreedte van circa 10.600MB/s.
Om dit op te vullen is dus geheugen nodig met een totale bandbreedte van 10.600MB/s » PC3-10600.
Als ik vervolgens even verop kijk in dezelfde firstpost, dan kom ik de tabel tegen van Intel met betrekking tot de "geheugensnelheden op verschillende platforms". Hierbij kom ik dit stukje tegen:
Dit betekent dat je in de meeste gevallen genoeg hebt aan dualchannel geheugen dat op 266MHz draait, oftwel PC2-4200, als je niet van plan bent te gaan overklokken. De FSB en het geheugen draaien dan synchroon en hebben dankzij dualchannel een gelijke bandbreedte.
Aangezien ik voor de E6750 ga, zie ik in de desbetreffende tabel een FSB van 333 Mhz staan (immers: 1333 Mhz -> 333 Mhz QDR). Dat komt dan neer op het volgende type geheugen: PC2-5300 -- 333 MHz -- DDR2-667 -- 5333 MB/s (gehaald uit de tabel met geheugenspecificaties).
En vanaf dit moment kan ik het niet meer volgen...
Eerst wordt gesteld dat het geheugen een totale bandbreedte moet hebben van 10.600MB/s. Dit zou betekenen dat er PC3-10600 in mijn pc moet worden geplaatst (PC2-10600 laat ik voor het gemak even weg, omdat die gewoonweg niet bestaat).
Vervolgens wordt er gesteld dat PC2-5300 (in mijn geval) voldoende is, welke slechts een bandbreedte heeft van 5333 MB/s.
Met andere woorden: er zal ongetwijfeld enige logica staan in de startpost, maar ik kan het helaas niet meer volgen. Feit is dat ik optimaal gebruik wil maken van de snelheden die de processor biedt en daarop wil aansluiten met mijn geheugen, zonder daarbij te hoeven overclocken.
Dan zit ik nog met het volgende verhaal. Dual Channel zorgt ervoor dat je geheugen sneller werkt. Mijn uitgangspunt is om te beginnen met 2 GB aan geheugen in mijn pc en dat later (over pak weg een jaar) uit te breiden naar in totaal 4 GB.
Wat is nu de beste strategie om dit aan te pakken? Moet ik voor nu kiezen voor 1 x 2 GB geheugen en dus op dit moment niet gebruik maken van Dual Channel (maar over een jaar wel door er nog eens 1 x 2 GB bij te plaatsen)? Of moet ik nu kiezen voor 2 x 1 GB geheugen en over een jaar nog eens 2 x 1 GB geheugen bij te plaatsen?
Ik hoop dat jullie mijn verhaal enigzins begrijpen en mij er bij kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb overigens gebruik gemaakt van de informatie in dit topic en de volgende pagina's:
PMG FAQ
RAM FAQ
http://www.hardware.info/...ZmpuZA/Geheugen_koopgids/
http://www.hardware.info/...t_DDR2_overklok_geheugen/