[Leopard] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste
Acties:
  • 14.615 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zpottr schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:28:
[...]

Dat klinkt wel alsof er heel veel meer netwerkverkeer nodig is (losse filetjes schrijven naar een encrypted image op een 'domme' netwerkschijf zal niet gaan, oftewel voor elke wijziging moet je een heel image schrijven...)
Nee ik denk het niet. Het "image" wat op een netwerk staat wordt gemount en daarin kunnen wijzigingen weggeschreven worden.

Vergelijk het met een DMG file die je met disk utility kan maken, die kan je ook encrypten en op het netwerk zetten. Je mount die disk en wijzig iets, dismount.

Volgens mij werkt Time Machine volgens dat zelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt naar praktisch alle mountable volumes time-machinen. Als dat een local hfs volume is gaat dat gewoon direct met hard links, zodra hard links niet kunnen omdat 't bijvoorbeeld een netwerkdisk is wordt er eerst een hele grote sparse image gemaakt en wordt daarnaartoe gebackupt alsof dat een lokale drive is. Er wordt niet voor elke backup een nieuwe image gemaakt, dan kun je namelijk weer geen hard links maken.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 18-10-2007 15:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

InflatableMouse schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:29:
[...]

Nee ik denk het niet. Het "image" wat op een netwerk staat wordt gemount en daarin kunnen wijzigingen weggeschreven worden.

Vergelijk het met een DMG file die je met disk utility kan maken, die kan je ook encrypten en op het netwerk zetten. Je mount die disk en wijzig iets, dismount.

Volgens mij werkt Time Machine volgens dat zelfde principe.
Ah, OK - we zullen het wel zien.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie opening, leest ook goed weg!

mijn vraag is nu of mijn macbook van november 2006 ook 64 bit gaat draaien op leopard of gewoon als 32 bit?

wat maakt het verschil? core duo? of core2duo... ? ik weet niet wat wel en wat niet 64 bit gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:23:
mooie opening, leest ook goed weg!

mijn vraag is nu of mijn macbook van november 2006 ook 64 bit gaat draaien op leopard of gewoon als 32 bit?

wat maakt het verschil? core duo? of core2duo... ? ik weet niet wat wel en wat niet 64 bit gaat worden
Volgens mij kan een Core Duo geen 64 bit aan.. niet dat dat zo erg is, aangezien 64 voornamelijk handig is bij het aanspreken van 4GB of meer aan geheugen.. en dat heb je toch niet in je MacBook zitten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

true, ik heb 2 gig er in zitten (in tegenstelling tot mijn signature zie ik nu haha)

en werken dingen als bluetooth enzo ook nog gewoon goed op leopard? voor de testers onder ons?

ik ga leopard zeker wel kopen, mooi man zo'n doos op me kamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Overigens wat mij ergens wel een beetje tegenvalt van Leopard is dat er geen update komt van iSync, nieuwe telefoons die gesupport worden. Tenminste ik zie het niet staan op de Apple 300+ lijst (http://www.apple.com/macosx/features/300.html) , heel iSync wordt daar niet genoemd.

Heel stiekem hoop ik dat mijn Nokia E65 in Leopard wel goed ondersteunt wordt, Addressbook doet het bijvoorbeeld nu nog niet, en iSync ook niet (hiervoor heb ik een plugin van Nokia nodig)....

[ Voor 5% gewijzigd door Red op 18-10-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Eswip schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:26:
[...]

Volgens mij kan een Core Duo geen 64 bit aan.. niet dat dat zo erg is, aangezien 64 voornamelijk handig is bij het aanspreken van 4GB of meer aan geheugen.. en dat heb je toch niet in je MacBook zitten.. :)
Zoals hierboven al gezegd is... 64 bit kan tweemaal zo snel per cyclus als 32 bit. Dus ook al heb je geen 4GB of meer, het gaat wel sneller! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nexz schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:28:
[...]

Zoals hierboven al gezegd is... 64 bit kan tweemaal zo snel per cyclus als 32 bit.
Eh, alleen in een über-best-case-scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
[...]

Zoals hierboven al gezegd is... 64 bit kan tweemaal zo snel per cyclus als 32 bit. Dus ook al heb je geen 4GB of meer, het gaat wel sneller! :*)
Maar hoevaak is je processor nou de bottleneck? Meestal is het het geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Dus Leopard is 64-bit, gaat al 2x sneller dan 32-bit en met m'n 4GB RAM en 2,4 Ghz C2D ben ik klaar voor Leopard? >:)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Net ontdekte nieuwe feature, volgens mij niet officieel beschreven: Leopard start automatisch X11 op als je een programma lanceert dat dat nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

CyBeR schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:42:
Net ontdekte nieuwe feature, volgens mij niet officieel beschreven: Leopard start automatisch X11 op als je een programma lanceert dat dat nodig heeft.
'bout time :) Dat ga ik wel waarderen denk ik zo :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

CyBeR schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 00:08:
Hoe definieer jij backup-situatie dan? Moet dat per see met een gigantisch tape-archief ofzo?
Wat je nu doet is hetzelfde als de brandblusser onder de motorkap monteren, daar waar je de meeste kans op brand hebt. Als het fikt kun je daar dus niet meer bij en zo zie ik de situatie met die externe hd er continu aan ook. Je vangt er alleen het crashen van de hd mee op. Ik zou het dan eerder backuppen en op een andere plek bewaren. Heeft dus niks met tapes te maken in dit geval.
Euh, dat lijkt me bij uitstek de functie van een backup? Beschermen tegen fouten en calamiteiten zoals die je opnoemt. De meeste mensen zijn hun data niet kwijt omdat het huis afbrandt, maar omdat ze perongeluk een file gedelete hebben, een harde schijf die 't niet meer doet, etc. Time Machine is daar een prima hulpmiddel bij.
Voor files kwijt zijn werkt het prima, daar zeg ik ook niks over maar backuppen doe je imho niet alleen om het per ongeluk verwijderen van files tegen te gaan. Overigens is het backup media continu in de buurt van de te backuppen machine houden nou niet bepaald "beschermen tegen calamiteiten". Dat je ergens een grotere kans op hebt doet niets af aan iets wat amper kan gebeuren. Sja, je kunt uiteraard door de voorruit van de auto vliegen bij een botsing, maar hoe vaak bots je nou? Kun je netzo goed geen riem dragen. Het is maar net waar je voor kiest en waar je belang aan hecht. Ik vind het alleen geen echte backupwijze, het is meer een beschermengeltje.
weeraanmelden schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:18:
[...]

:?
"je zou ergens over struikelen"
Je bedoeld over je externe HDD?
Denk aan dingen als drempels. Je bent al in de stress omdat je data kwijt bent, als je dan snel je bakup medium wil halen en dan ergens over struikelt of tegen aan knalt en je dropt je externe hd dan is dat ding stuk en ben je backuploos. Nadeel aan het gebruik van hd's als backupmedium.
Leopard kan icm met een router waar een externe HDD aanhangt ook gewoon wireless backuppen, en zelf de volledige image wireless restoren.

Wat mis je nu aan backup dan?
Ik had begrepen dat die online backup mogelijkheid alleen kan icm een andere Leopard machine (hetzij server, hetzij een desktop) en niet met een router. Zou erg mooi zijn als je naar een NFS mount kunt backuppen met Time Machine.
Edit:
En hoe gaat dit in de Windows wereld?
Je hebt op je laptop een profiel, die pas gesynchroniseerd worden bij aanloggen op het netwerk.
Nope. Laptopgebruikers zijn 9 van de 10x niet op die wijze in het netwerk gehangen. Ze hebben geen roaming profile maar een gewoon profiel als ze überhaupt al in het domain zijn gehangen (meestal niet). Wat jij schetst is wat er in utopia gebeurd, niet in het Windows wereldje.
De "je moet altijd je externe HDD hebben voor 100% backup, dus dit is geen goede feature " is dus een beetje kul.
Je kan altijd nog je mega import docs/project on the move backuppen op je 30/80/160 GB iPod.
Is ook gewoon een externe drive.
:z
Gezien de kwetsbaarheid van backups bij schokken, vallen, etc. zijn het niet zulke handige backupmedia. Ze zijn weer wel lekker goedkoop en voor de gemiddelde thuisgebruiker zal het ook wel voldoen zolang je maar weet dat als je een restore gaat doen je op moet passen voor dingen als drempels :+
GekkePrutser schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:03:
Je kan ook timemachine op een network drive draaien! Dus je hoeft de externe HD niet direct aan je laptop te hangen, dus je hoeft er ook niet over te struikelen :)

Volgens dit artikel in elk geval: [...]Time Machine is also designed to back up to an encrypted image for extra file security, allowing it to dump its backups on any file server.
Dat klinkt als backuppen naar een encrypted disk image die jij daarna handmatig kunt moven naar waar je maar wilt: dvd, netwerkschijf, etc. en niet zo zeer als een functie die direct naar een netwerkschijf aan het backuppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:38:

Dat klinkt als backuppen naar een encrypted disk image die jij daarna handmatig kunt moven naar waar je maar wilt: dvd, netwerkschijf, etc. en niet zo zeer als een functie die direct naar een netwerkschijf aan het backuppen is.
Je kunt Time Machine draadloos gebruiken icm een harde schijf die met een Airport Extreme is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

_O- _O-

No offence..
Glas half leeg altijd ?

Net Leopard besteld.
As vrijdag is de MacStore om 18:00 open.
(normaal koopavond op donderdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:38:
[...]

Ik had begrepen dat die online backup mogelijkheid alleen kan icm een andere Leopard machine (hetzij server, hetzij een desktop) en niet met een router. Zou erg mooi zijn als je naar een NFS mount kunt backuppen met Time Machine.
Dat kan. Of naar een SMB schijf, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Red schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:52:
Overigens wat mij ergens wel een beetje tegenvalt van Leopard is dat er geen update komt van iSync, nieuwe telefoons die gesupport worden. Tenminste ik zie het niet staan op de Apple 300+ lijst (http://www.apple.com/macosx/features/300.html) , heel iSync wordt daar niet genoemd.

Heel stiekem hoop ik dat mijn Nokia E65 in Leopard wel goed ondersteunt wordt, Addressbook doet het bijvoorbeeld nu nog niet, en iSync ook niet (hiervoor heb ik een plugin van Nokia nodig)....
Op de iSync lijst staat mijn GSM Samsung X820 nu plots precies wél bij. Terwijl die daar vroeger niet in stond. Weet het niet zeker. Zou eens moeten testen of het nu wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Er is wel een lijst met supported iSync devices waar het Leopard predikaat bovenhangt, maar ik heb eigenlijk geen idee of dit gewoon een oude lijst is. Ik kan me wel herinneren dat er over een iSync update gesproken is voor Leopard. Hoop in ieder geval dat ze er wel wat mee doen zodat mijn M600i eindelijk een keer fatsoenlijk gesynced kan worden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Zoefff schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:44:
[...]

Er is wel een lijst met supported iSync devices waar het Leopard predikaat bovenhangt, maar ik heb eigenlijk geen idee of dit gewoon een oude lijst is. Ik kan me wel herinneren dat er over een iSync update gesproken is voor Leopard. Hoop in ieder geval dat ze er wel wat mee doen zodat mijn M600i eindelijk een keer fatsoenlijk gesynced kan worden.
SE staat bekend om zijnsync opties met mac :? Gebruik je dus SE software of isync software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik gebruik -of tenminste, probeer te gebruiken- iSync. Maar daar werkt het dus niet mee. Naar ik heb begrepen omdat de M600i (met Symbian UIQ3) een andere structuur gebruikt dan andere modellen van SE. Voor zover ik kan vinden met google zijn er geen, of zeer experimentele en buggy, oplossingen voor. Maar als jij me het tegendeel kan vertellen is dat zeer welkom hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Ik ga er is achteraan, ik pm je als ik meer weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

De discussie op discussions.apple.com spreekt volgens mij boekdelen. Helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:41
Wat ik toch wel fijn vond was dat ik op mijn powerbook een bestand opende waarvan het programma niet geinstalleerd was. Ik had wel mijn mac pro die beneden stond gemount staan en vanaf daar werd het programma automatisch geopend en kon ik het dus toch gewoon bewerken op mijn powerbookje :)

Zal wel mee te maken hebben dat spotlight ook op het netwerk zoekt nu ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eerder met dat je toevallig die drive gemount had met de Applications folder erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las vandaag weer wat vreemds over de Education prijs.

Leopard Education pricing update
http://www.tuaw.com/2007/...education-pricing-update/

The other day I posted about Apple raising the academic price of Leopard, and while that is true it is only part of the story. Apple has raised the price of Leopard on their own Store for Education, but Leopard will still be available for a deeper discount at school bookstores (usually around $69).

Many commenters shared this on the original post, but I wasn't able to confirm this with my sources until today. The most obvious reason for this move is that Apple has no real way of knowing if you are, in fact, associated with an educational institution when you order online. Most school bookstores require you to produce a school ID in order to make purchases of academically priced software, so Apple can be assured that you are, in fact, a poor student and not just cheap.

Iemand enig idee of we heir iets van in nederland gaan terugzien? mijn universiteit is aangesloten bij surfspot.nl maar die geven alleen een standaart korting op apple producten. zou ik het dan via mijn universiteit moeten bestellen?

Het zit zowiezo al raar in elkaar. amerika betaald omgerekend 120 dollar, wij in europa 185 dollar. vanwaar zo' n groot verschil?

ben nogal aan het twijfelen of ik mijn preoder moet cancelen. zit toch een berg geld-verschil in...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Eswip schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:26:
[...]

En volgens mij hadden de latere Pentium 4's al 64bit ondersteuning, maar dat zou op de Intel site wel moeten staan ergens.

Over dat 4GB of meer geheugen, elk zichzelf respecterend 32-bit OS ondersteunt meer dan 4GB geheugen (eigenlijk alles behalve WinXP/Win2000 prof en eerder) doordat de kernel intern 36-bits gebruikt en daardoor tot max 64GB kan adresseren. Dit principe heet PAE (Physical Address Extension) maar moet wel door de hardware en drivers ondersteunt worden.

Geheugen adressen voor bepaalde hardware (videokaart, geluidskaart, IDE/SCSI controller) die de driver gebruikt om naar toe te schrijven zitten vaak in de 4de GB en worden met PAE naar de 64ste GB verplaatst. Vandaar dat je op vaak goedkopere hardware met WinXP in een machine met 4GB eigenlijk maar 3,6GB heb, omdat die laatste 400MB door hardware gebruikt worden. PAE zou in dit geval 36-bit adres space gebruiken en de hardware adressen naar boven verplaatsen om zo de 400MB vrij te maken voor applicaties.

Macs ondersteunen dit voor zover ik weet zolang als dat ze meer dan 4GB ondersteunen (G5 series)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online

-- edit --
Wat wil je dan precies ?
Die nokia plugin werkt toch goed voor isync ?
Ik heb een Nokia E65, macbook pro, en ik kan isyncen over bluetooth. Met dat nokia programmate kan ik foto's en mp3's naar mijn telefoon zetten/syncen ( bluetooth indien nodig, vullen zou ik over kabeltje doen ).
zal zometeen nog eens kijken voor dat adresboek gebeuren, of dat ook goed werkt.

-- edit2
inderdaad kreeg ik zo gauw ook niet dat adresboek gebeuren aan de praat

[ Voor 7% gewijzigd door erikafoort op 19-10-2007 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Ben ADC student member krijg ik nu ook leopard de 26ste thuis of pas eind van de maand ? of kirjg ik hem geneens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:44:
Ik Ben ADC student member krijg ik nu ook leopard de 26ste thuis of pas eind van de maand ? of kirjg ik hem geneens
Het Grote ADC Student Membership Topic en Tutorial

Of Google gewoon even, dit is echt al te vaak gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:44:
Anders lees je eerst het topic voor je hier zo je vraag neerplempt :/

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zie bij de "lijst van 300" nergens iets over HE-AAC support, terwijl dat wel door veel mensen verwacht werd in Leopard. Zit dat in de beta of heeft Apple ergens gemeld dat dit eraan komt (QuickTime 8? iTunes 8?)

Geen HE-AAC zou iTunes wel minder aantrekkelijk maken aangezien heel veel radiostations inmiddels in HE-AAC uitzenden. iTunes is inmiddels de enige mediaspeler die het niet ondersteunt, en VLC gebruiken voor je radio is ook zo onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 16:41
Tofu schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:31:
[...]

Op de iSync lijst staat mijn GSM Samsung X820 nu plots precies wél bij. Terwijl die daar vroeger niet in stond. Weet het niet zeker. Zou eens moeten testen of het nu wel lukt.
Hij staat er inderdaad bij! Ik ben echt al tijden op zoek naar een manier om mijn x820 te syncen, hopelijk doen ze ook agenda-items, dat zou wel perfect zijn.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe het Leopard kopen via je Universiteit kan? Via de uni zou je toch gewoon nog voor €70 leopard kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

@ Hercules: daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. Mijn opleiding is als een van de weinige in Nederland aangesloten bij Apple On Campus maar ik moest toch 115 euro afrekenen voor Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:53:
[...]

Anders lees je eerst het topic voor je hier zo je vraag neerplempt :/
De startpost gaat in tegen wat er in de ADC-faq staat, en voor iets van 100 euro mag je toch op zeker spelen?
Maargoed, ja dus, ADC nemen wanneer Leo uit is, of je krijgt nog een versie van Tiger.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
Ik zei in de startpost ook waarschijnlijk! Ik weet het dus nog niet zeker. Als je het zeker weet dat je geen Leopard krijgt, verander ik het even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nexz schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:48:
Ik zei in de startpost ook waarschijnlijk! Ik weet het dus nog niet zeker. Als je het zeker weet dat je geen Leopard krijgt, verander ik het even!
Nee hoor, je krijgt Leo bij mijn weten wel, je moet je lidmaatschap enkel na de officiële release valideren om geen Tiger toegestuurd te krijgen (op Fok had iemand gebeld naar Apple).
Ik dacht gewoon better safe than sorry en uiteindelijk is 6 pagina's doorlezen voor niemand leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 16:59
Ik vind het een beetje irritant een Leopard dat ik mn 802.1X (oid) verbinding niet aan de praat krijg op de Hogeschool van Amsterdam (eduroam). Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het niet aan de praat, terwijl dit met Tiger wel simpel aan de praat te krijgen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Red Nalie schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 21:01:
Ik vind het een beetje irritant een Leopard dat ik mn 802.1X (oid) verbinding niet aan de praat krijg op de Hogeschool van Amsterdam (eduroam). Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het niet aan de praat, terwijl dit met Tiger wel simpel aan de praat te krijgen was...
Da's een bug idd, waarvan ik aanneem dat 'ie in de releaseversie opgelost is. Je moet even een oudere Internet Connect app opzoeken en die gebruiken, net als in Tiger. Dan werkt 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macosx/guidedtour/images/hero_title20071019.png
Eerste tutorial staat online : )
http://www.apple.com/macosx/guidedtour/
Streaming of te downloaden (iPod / large size)

[ Voor 25% gewijzigd door weeraanmelden op 19-10-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37
Oei, wat gaan die servers van Apple toch weer hard... ;)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Ik vraag me af, zou leopard nu zorgen voor een grote verkoop in externe HDD's?

Ik heb er pas deze maand eentje gekocht, zodat als ik leopard zou installeren, ik gelijk time machine aan kon zetten.
er zullen vast meer mensen zijn, die nog helemaal niet backuppen, en hierdoor denken;
moah, voor 7 tientjes heb je al een prima externe hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
weeraanmelden schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 21:44:
[afbeelding]
Eerste tutorial staat online : )
http://www.apple.com/macosx/guidedtour/
Streaming of te downloaden (iPod / large size)
Net helemaal bekeken en ik denk dat ik een nieuwe liefde heb gevonden O+ Upgraden is dus gewoon cd erin en klaar en al je files en apps blijven dus gewoon staan. Apple d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 09:37
Precies, zelfs je applicaties hoef je niet opnieuw te installeren.
Try that, Microsoft... 8)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gluten Parody schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:22:
Oei, wat gaan die servers van Apple toch weer hard... ;)
Meh, dat kan beter ;)

code:
1
100%[====================================>] 398,029,702   25.94M/s    ETA 00:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik vroeg me alleen af waar de draad van z'n keyboard is gebleven :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die zit er gewoon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
Vandaag Time Machine eens geprobeerd met een aparte partitie (Leopard staat op externe schijf). Het ziet er geniaal uit, het werkt lekker, en elke verandering is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:16

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Hercul3s schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:32:
[...]

Hij staat er inderdaad bij! Ik ben echt al tijden op zoek naar een manier om mijn x820 te syncen, hopelijk doen ze ook agenda-items, dat zou wel perfect zijn.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe het Leopard kopen via je Universiteit kan? Via de uni zou je toch gewoon nog voor €70 leopard kunnen krijgen?
Tiger was via de Apple Store for Education 89 euro. Dezelfde prijs gold voor de meeste studenten in de Surfspot Apple Store. De prijs van die zogenaamde speciale winkel verschilt voor mij nergens van de Education Store, ik vind het dan ook nogal een flauwe actie. Deze 89 euro is bij Leopard naar 115 euro opgetrokken, zowel voor de Education Store als voor Surfspot.

De instellingen op deze lijst kunnen volgens mij wel voor een goedkopere prijs aan Apple software kopen. Volgens die site loopt dat in de meeste gevallen via surfspot, dus misschien dat studenten van deze instellingen wel iets aan surfspot hebben voor Apple producten.

Hoe dan ook, als je niet op een van van die AoC-scholen zit kun je hem waarschijnlijk niet goedkoper aanschaffen dan de genoemde 115 euro, of je moet een ADC-student abonnement willen afsluiten.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Ik had een pre-order geplaatst (maar nog niet betaald) bij de Apple online store. Vandaag was ik bij MacHouse Rotterdam langs, en wat blijkt, Leopard gaat daar de 28e om 6 uur 's avonds de verkoop in! Dat had ik echt niet verwacht.

De 28e dus lekker uit werk naar beneden Leopard en iLife '08 ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
Sijmen schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 02:23:
Ik had een pre-order geplaatst (maar nog niet betaald) bij de Apple online store. Vandaag was ik bij MacHouse Rotterdam langs, en wat blijkt, Leopard gaat daar de 28e om 6 uur 's avonds de verkoop in! Dat had ik echt niet verwacht.

De 28e dus lekker uit werk naar beneden Leopard en iLife '08 ophalen :)
Ik denk dat je 26 bedoelt ?

[ Voor 88% gewijzigd door Cain69 op 20-10-2007 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:31
Is het nou inderdaad zo dat het kwa software versie het niet uit maakt welke je nu koopt, de Single of de Family? Is dat inderdaad dezelfde software, zonder serials, en dat alleen de voorwaarden anders zijn?
Of is het verstandig even af te wachten tot de 26e, en dan de vraag weer te stellen omdat niemand dit nog met zekerheid kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Staat precies hetzelfde op, sowieso geen serials. Alleen de licensievoorwaarden zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Cain69 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 02:39:
[...]

Ik denk dat je 26 bedoelt ?
onsmakelijke signature heb je daar, zou je er misschien aan wat willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Nexz schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:44:
Vandaag Time Machine eens geprobeerd met een aparte partitie (Leopard staat op externe schijf). Het ziet er geniaal uit, het werkt lekker, en elke verandering is meegenomen!
Comprimeert leopard de time machine bestanden of heb je echt een HD nodig met 1 op 1 ruimte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
F r a n k D schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:04:
[...]

onsmakelijke signature heb je daar, zou je er misschien aan wat willen doen?
Wilde net het zelfde zeggen over die van jou!

Om weer terug te komen op jouw denk denkniveau, hier gaat mijn sig dus over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Ik had niet gezien dat FrankD een mod is, zelf vind ik de moderatie hier op't forum niet heel erg autoritaristisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:22:
offtopic:
Ik had niet gezien dat FrankD een mod is, zelf vind ik de moderatie hier op't forum niet heel erg autoritaristisch
Terug naar waar het topic over gaat:

[Leopard] Ervaringen en Discussie :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
DaannO schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 10:47:
[...]

Comprimeert leopard de time machine bestanden of heb je echt een HD nodig met 1 op 1 ruimte :?
Je kunt zelf aangeven welke bestanden je NIET wilt backuppen, zo hoef je dus geen 1 op 1 ruimte te hebben. Ik heb tot nu toe geen opties voor comprimeren gezien helaas, dus als je écht álles wilt backuppen, heb je minimaal 1 op 1 nodig. Daarnaast is er natuurlijk ook nog extra ruimte nodig om incremental te backuppen. Time Machine onthoud natuurlijk alles wat er nu op je Mac staat en wat er eerst op je Mac stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Ik heb geen problemen met het kopen van het besturingssysteem hoor, maar mocht ik Leopard even "lenen" van een vriend die de installatiecdtjes bij zn nieuwe mac krijgt- kan ik dan even eenvoudig upgraden zoals hierboven beschreven? En krijg ik ellende met zoiets als activeren?
Jullie horen mijn windows-achtergrond doorschemeren.. ;)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Cain69 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:01:
[...]

Wilde net het zelfde zeggen over die van jou!

Om weer terug te komen op jouw denk denkniveau, hier gaat mijn sig dus over ;)
Volgens mij mis je het denkniveau dat door je sig de chinese bezoekers beledigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31

YellowCube

Wait...what?

ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat men Apple Mail uitgerust zou hebben met sync mogelijkheden
(zodat je, zonder de noodzaak van een .mac adres de mailboxen van 2 machines kunt synchroniseren)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
Rapatski schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:04:
Ik heb geen problemen met het kopen van het besturingssysteem hoor, maar mocht ik Leopard even "lenen" van een vriend die de installatiecdtjes bij zn nieuwe mac krijgt- kan ik dan even eenvoudig upgraden zoals hierboven beschreven? En krijg ik ellende met zoiets als activeren?
Het mág niet, maar het is mogelijk - Apple doet niet aan serials/activeren, dus daar zul je ook geen problemen mee hebben. Maar Leopard is in mijn mening zijn geld dubbel en dwars waard!
F r a n k D schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:05:
[...]

Volgens mij mis je het denkniveau dat door je sig de chinese bezoekers beledigd
Eventjes weer on-topic gaan misschien? Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

excuseer, wis dit maar (offtopic)...

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Rapatski schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:04:
De vraag is of het gaat werken. Het zou kunnen dat op de installatie DVD enkel de drivers van de betreffende computer zijn meegeleverd. Stel dat hij een iMac heeft, zou het mogelijk niet op (bv) jouw G5 werken :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Vraagje over timemachine

Stel. Mijn backup schijf staat vol. Dan begint Leopard het oudste spul weg te gooien. Wat gooi die dan precies weg ? Begint die dan bestanden te wissen of gaat er een volledige snapshot weg ?

Tweede vraag? Kan ik timemachine backups ook benaderen met een andere machine. Stel dat mijn laptop in rook opgaat. Kan ik dan verder werken op de iMac ?

* 4POX gaat proberen om te kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om met VPN te backuppen over het internet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

fjs

PSN: ftltc

YellowCube schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:10:
ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat men Apple Mail uitgerust zou hebben met sync mogelijkheden
(zodat je, zonder de noodzaak van een .mac adres de mailboxen van 2 machines kunt synchroniseren)
Gewoon je mailaccounts op imap zetten. Dit werkt ongelooflijk relaxt.
Als je provider geen imap heeft, neem dan een eigen domeinnaam kost haast niks en je bent provider onafhankelijk wat je mail betreft.

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
YellowCube schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:10:
Dat is een beetje nutteloos aangezien er een geheel e-mail protocol hier aan is besteed: IMAP.

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

maar dan moet je wel een IMAP server op zetten...wellicht heb ik daar helemaal geen zin in en zie ik meer heil in een sync. mogelijkheid.
Zo nutteloos is het dus niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:55
YellowCube schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:01:
maar dan moet je wel een IMAP server op zetten...wellicht heb ik daar helemaal geen zin in en zie ik meer heil in een sync. mogelijkheid.
Nou ik heb een domein gekocht .. want voor het bijna symbolische bedrag van 17 euro heb je al een eigen domein. Daarop lekker een goede smtp server die SSL ondersteunt etc. Ik ga zelf niet zo ding opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:47:

* 4POX gaat proberen om te kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om met VPN te backuppen over het internet.
In principe wel maar de upload zal nogal een bottleneck zijn... Geen idee hoe 't daar bij jullie gaat maar al was 't maar een kleine ipod aan mp3s, 30 kb/sec is geen lachertje hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Ik ben van plan om men Mac Mini op de 26ste te bestellen (dus vrijdag).
Maar ik ben van zondag tot donderdag niet aanwezig. Zou dit een probleem kunnen zijn (met de levering) ? Dus dat de Mini geleverd word als ik er niet ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat heeft dat met Leopard te maken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
YellowCube schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:01:
Je kunt dat ook min of meer bereiken door in mail onder de geavanceerde opties te kiezen voor "verwijder bericht van server na ophalen" en dan te kiezen voor "bij verplaatsen uit inkomend".

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
YellowCube schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:12:
wat heeft dat met Leopard te maken dan?
Omdat dankzij Leopard er veel meer bestellingen zullen komen :)
Dus ook een langere wachttijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga zeker de leopard volgende week kopen!! Maaruh ff een vraagje, zitten er ook standaard spellen op een apple 13,3" ? zoals op een windows hartenjagen etc zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:54:
Ik ga zeker de leopard volgende week kopen!! Maaruh ff een vraagje, zitten er ook standaard spellen op een apple 13,3" ? zoals op een windows hartenjagen etc zit?
Ja "vier op een rij", "boter kaas en eieren", dammen, schaken, backgammon, reversi en mancala.

Wat voor spellen die laatste twee zijn weet ik alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps.. dat wist ik niet.

Ik heb een imac 20 inch.. waar kan ik die spellen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Programma's -> Big Bang Board Games

/me praat liever over Leopard :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeet chess niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Verder kijken dan je neus lang is ;)
/me wilt nu weer luipaardenpraat! :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Was er eerder geen sprake van dat ze de scrollbalken gingen veranderen? Zoals ze nu al in iTunes en iPhoto 08 zijn? Op de filmpjes lijken de standaard blauwe balkjes er nog gewoon in te zitten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat is altijd een gerucht geweest voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is best mogelijk dat je dat een keer tegen komt hoor. iTunes is een beetje de UI-speeltuin van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Laatst online: 11-09 23:53
Heeft iemand enig idee hoeveel ruimte dat Time Machine in gaat nemen? Wat backupt 'ie allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gabliboeba schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:49:
Heeft iemand enig idee hoeveel ruimte dat Time Machine in gaat nemen? Wat backupt 'ie allemaal?
Ik adviseer minimaal 2x de grootte van de te backuppen drive, en meer is beter. En hij backupt alles behalve cache files en dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Laatst online: 11-09 23:53
En het werd met zoveel bombarie aangekodingd, dat Time Machine. Maar in principe is het niets meer dan een normaal backup programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Mijn Leopard Family Pack is ook besteld en betaald. Ben benieuwd of alle kleine dingen die verbeteringen lijken, het ook daadwerkelijk zijn.

Voor de rest mooi om te zien dat sommige winkels speciaal voor de launch van leopard weer open gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Gabliboeba schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:57:
En het werd met zoveel bombarie aangekodingd, dat Time Machine. Maar in principe is het niets meer dan een normaal backup programma.
Tja, het is een backup programma dus ja het doet wat andere backup programma's doen,
maar toch met enkele zeer user friendly nuances:

* mooie gui ervoor
* elke application kan er specifiek support voor bouwen
* geintegreerd met spotlight, zoeken, geen resultaat, time machine activeren, neemt je terug tot wanneer het er wel was
* t'gebeurt geheel automatisch/transparant voor de gebruiker

goed, zeker niet al deze features zijn zo revolutionair maar alles samengevoegd en netjes apple style geimplementeerd & geintegreerd gaat het zeker een goede aanwinst zijn.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Hoe zit het eigenlijk met de performance van Leopard? Ik hoor overal wel die 300 features. Maar eigenlijk niks of Leopard nou sneller is dan Tiger. Is Spotlight sneller, slaat heel de Finder niet meer vast voor 30 seconden (oid) als je de netwerk kabel eruit haalt terwijl een netwerk drive nog gemount is, etc. etc. ... ?

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Snelheid, dat woord heb ik al erg veel gezien in dit topic.
klik :)

Leopard is dus sneller dan Tiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dawuss schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:04:

Ben ik trouwens de enige die het "add a new Mac to your Mac" grapje niet snapt :? Wat bedoelen ze daar nu mee?
een nieuw MacOS op je Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Ik denk dat ze bedoelen met "add a new mac to your mac" dat alles er zo goed en nieuw uitziet dat het lijkt ofdat je juist een nieuwe Mac hebt gekocht. - het wow-effect van apple - :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:56:
[...]

In principe wel maar de upload zal nogal een bottleneck zijn... Geen idee hoe 't daar bij jullie gaat maar al was 't maar een kleine ipod aan mp3s, 30 kb/sec is geen lachertje hoor...
Mijn werkplek kent een Gigabit upload :p Over snelheid maak ik me geen zorgen.

Over de upload lig ik helemaal niet wakker. Ik werk maar zelden met grote bestanden. Maar het is wel een gerust stelling als er veel werk toch automatisch naar een veilige plek gaat.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Werkt een installatie over de huidige versie van Tiger even goed als een verse installatie?
Misschien dat iemand van zijn ondervindingen van andere upgrades (Panther, Tiger,..) hierover een duidelijke mening kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pwain schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:38:
Werkt een installatie over de huidige versie van Tiger even goed als een verse installatie?
Misschien dat iemand van zijn ondervindingen van andere upgrades (Panther, Tiger,..) hierover een duidelijke mening kan hebben?
Ik vertrouw upgrades eigenlijk nooit, en doe meestal een Archive and Install. 't gaat over het algemeen wel goed met een upgrade hoor, maar 't is ook wel fijn om weer een beetje een fris systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 22:30
dawuss schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:04:
[...]

Nou ja, dat is wel erg kort door de bocht. Een 64 bits processor kan niet alleen meer geheugen addresseren, maar ook per cyclus twee maal zo veel data verwerken. Natuurlijk gaat een simpele optelling, die sowieso maar één instructie kost, daar niet sneller van, maar in bijvoorbeeld videobewerking kan een 64 bits processor een behoorlijke performancewinst opleveren.
Dit is niet helemaal waar. Het aantal instructies wat uitgevoerd kan worden veranderd niet, en je kan niet zomaar van 2 32 bits optellingen 1 64 bits optelling maken (je zit met de carry tenslotte). Ook in 32 bits mode waren hier al mogelijkheden voor in de vorm van SSE instructies, daar veranderd met 64 bit niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
FileNox schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:25:
Snelheid, dat woord heb ik al erg veel gezien in dit topic.
klik :)

Leopard is dus sneller dan Tiger
Dan kom ik posts tegen mbt. 64 bit en "bij eerdere upgrades ging het ook sneller, dan zal het nu wel weer sneller gaan". Maar dat is niet echt wat ik bedoel. Zoals gezegd werd haal je bij normaal gebruik geen voordeel uit 64 bit. En "zal wel" is wel erg vaag :P

Zijn er niet ergens vergelijkingen qua Finder en/of Spotlight snelheden bijvoorbeeld? Ik kan zelf niet wat vinden. Of ervaringen van mensen hier, die de beta van Leopard draaien.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MikeN schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 01:08:
[...]

en je kan niet zomaar van 2 32 bits optellingen 1 64 bits optelling maken (je zit met de carry tenslotte).
In bepaalde gevallen wel, maar dan moet de proc dat idd expliciet ondersteunen. Ik weet niet precies hoe SSE werkt, maar AltiVec kan dat iig: 4x een 32-bits getal tegelijk bewerken, in totaal dus zelfs 128 bits. Daarom is code die goed gebruik maakt van AltiVec ook zo ongeloveloos snel vergeleken met reguliere code.

--

Qua snelheid: Spotlight is iig een flink stuk sneller geworden. Finder is een complete rewrite waarvan ik dat idee ook wel heb, maar d'r zitten wel wat dingen in waardoor 't ook weer langzamer wordt. Voornamelijk als je icon previews aan hebt staan.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 21-10-2007 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 22:30
CyBeR schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 01:33:
[...]

In bepaalde gevallen wel, maar dan moet de proc dat idd expliciet ondersteunen. Ik weet niet precies hoe SSE werkt, maar AltiVec kan dat iig: 4x een 32-bits getal tegelijk bewerken, in totaal dus zelfs 128 bits. Daarom is code die goed gebruik maakt van AltiVec ook zo ongeloveloos snel vergeleken met reguliere code.
Dat is ook ongeveer de insteek van SSE/MMX instructies. MMX uit de oude Pentiums voegde al de mogelijkheid tot meerdere integer bewerkingen tegelijk (2x32 bit, 4x16 bit, 8x8 bit) toe, dat processoren nu een 64 bit instructieset hebben doet er dus niet zoveel toe. MMX had echter zo zijn beperkingen (alleen integer en gebruikt eigenlijk de floating point registers), welke zijn opgelost met SSE.
Pagina: 1 2 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.