I've visited the Mothership @ Cupertino
5 cycles, 6 maanden hier en 98% nog. En waarom ik dan een laptop koop, omdat ik dan overal mijn data bij mij kan hebben (school en thuis enzo). Waar ik een tijdje zit pak ik gewoon de adapter, wil ik even wat nakijken of ik zit in de les, dan gebruik ik em niet. Thuis werk ik ook altijd gewoon op m'n laptop en dan hangt hij ook altijd aan de lader.Sjoewe schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:25:
5 cycles in 5 maanden, waarom koop je dan een laptop![]()
Naja ik zou er wel op letten als ik jou was.
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Ik neem mijn laptop van thuis mee naar het school maar hij gaat telkens direct in het stopcontact.Sjoewe schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:25:
5 cycles in 5 maanden, waarom koop je dan een laptop![]()
Naja ik zou er wel op letten als ik jou was.
Maar is dit nu zo erg voor mijn batterij? Als ik nu eventjes de stroom uittrek heb ik toch nog voor 2u en 50min stroom.
Sorry, maar je zit echt uit je nek te kletsen betreft geheel ontladen.Sjoewe schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:05:
Ik weet niet wat voor accu er in de iBooks zat, maar de accu in de MBP moet je idealiter juist niet helemaal ontladen en dan helemaal opladen, maar 'm gewoon gebruiken en dan weer wat opladen etc.
De accu helemaal ontladen en/of weinig gebruiken tussendoor maakt je accu 'lui' en 'futloos'.
Zie het maar als een paard, je moet er iedere dag even op rijden, want hij wordt er niet beter op als je 'm op stal laat staan.
http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html
PS: Mijn MBP heeft langer dan een maand een percentage van meer dan 100% gegeven, dus dat coconut is ook niet helemaal betrouwbaar.Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden.
[ Voor 6% gewijzigd door eerdepeer op 20-01-2008 19:36 ]
Verwijderd
Sinds ik mijn logic board heb laten vervangen (MBP 2GHz, 1st gen (Core Duo dus)) gaan de ventilators érg vlug aanspringen... Zo is mijn Macbook Pro continu héél erg koel, maar gaat bij het minste wat ik doe de ventilators aanspringen...
Op dit moment is de situatie als volgt (staat zo'n 10 min aan na wakker worden uit standby):

Na eventjes yes > /dev/null gedraaid te hebben is de situatie:

Na 10 minuten is de fansnelheid dan al gedaald tot 5300 en voelt de laptop ijskoud aan! Dit is toch niet normaal?
Ik krijg de temperatuur onder gelijk welke omstandigheiddus niet hoger dan 60°.... Meestal gaat de ventilator al aan bij iets meer dan 50°... Bij 55° gaan de ventilators al tot hun maximum. Op dat moment begint het al goed op een opstijgende 747 te gelijken
De situatie met mijn vorig logic board was dat ik gemakkelijk aan 80°
Iemand enig idee wat er verkeerd is? Hoe is de fansnelheid in relatie tot de temperatuur bij jullie?
Heb de SMC al gereset
(afgerond dan wel)
Ja dat dacht ik ook.jverdeyen schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:54:
Hoe krijg jij je je fans op 1000rpm ?? Mijne gaan steeds op min 2000rpm.
(afgerond dan wel)
Ik zou niet weten hoe dat je de fan kan aanpassen als hij te snel begint, mss is proberen met smc fancontrol.
Dat komt omdat hij een 1st generation MBP heeft.jverdeyen schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:54:
Hoe krijg jij je je fans op 1000rpm ?? Mijne gaan steeds op min 2000rpm.
(afgerond dan wel)
Wel apart. Heb ook dat dev/null gedaan, tempratuur loopt rustig op naar 80º C, en dan gaan de fans pas beginnen met blazen.
Kort hierna, begint de fan snelheid omhoog te gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door borstel op 20-01-2008 21:18 ]
Idem dito, hier pas tegen 83°.drensenbrink schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:00:
[...]
Dat komt omdat hij een 1st generation MBP heeft.
Wel apart. Heb ook dat dev/null gedaan, tempratuur loopt rustig op naar 80º C, en dan gaan de fans pas beginnen met blazen.
zou al gefixed moeten zijn. Waar Apple wel eens mee op mag schieten is de nVidia driver voor Leopard. De huidige geeft nogal wat issues met Santa Rosa MBP's, variërend van tegenvallende performance in bepaalde games tot compatibility issues en artefacts (Second Life schijnt hier last van te hebben) tot moeilijkheden met wisselen van powerstate (de bekende wake-from-sleep issues).danny230681 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:23:
Is er al meer nieuws over het probleem met het registreren van de toets aanslagen?
Launching containers into space
Bedoel je de 1.1 fix?zou al gefixed moeten zijn. Waar Apple wel eens mee op mag schieten is de nVidia driver voor Leopard. De huidige geeft nogal wat issues met Santa Rosa MBP's, variërend van tegenvallende performance in bepaalde games tot compatibility issues en artefacts (Second Life schijnt hier last van te hebben) tot moeilijkheden met wisselen van powerstate (de bekende wake-from-sleep issues).
Die heeft namelijk niet geholpen...
Verwijderd
Precies ik vind de performance erg tegenvallen in Games Cod2 erg Crappy hierWhieee schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:32:
[...]
zou al gefixed moeten zijn. Waar Apple wel eens mee op mag schieten is de nVidia driver voor Leopard. De huidige geeft nogal wat issues met Santa Rosa MBP's, variërend van tegenvallende performance in bepaalde games tot compatibility issues en artefacts (Second Life schijnt hier last van te hebben) tot moeilijkheden met wisselen van powerstate (de bekende wake-from-sleep issues).
op een nvidia 256 mb
Ben het wachten meer dan zet en heb het hard nodig voor mijn werk. De multitouch geruchten zijn voor mij niet echt bijzonder genoeg om nog langer te wachten.
Ik ben gegaan voor de 15" 2.6ghz versie met 2gb ram en de 200gb 7200 hdd.
Ga hem voornamelijk voor videobewerking gebruiken dus heb ook final cut studio 2 gekocht.
Misschien dat ik hem zelf nog van een 4gb ram upgrade voorzie. Voorlopig lijkt me dit een prima setje zo. Kan niet wachten tot hij er is
... en nu sparen voor de Mac Pro
Als je die 2gb verkoopt dan heb je voor 50 euro al 4gb, werkt erg lekker hierEvil Hobbit schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:52:
Heb eindelijk mijn MBP besteld.
Ben het wachten meer dan zet en heb het hard nodig voor mijn werk. De multitouch geruchten zijn voor mij niet echt bijzonder genoeg om nog langer te wachten.
Ik ben gegaan voor de 15" 2.6ghz versie met 2gb ram en de 200gb 7200 hdd.![]()
Ga hem voornamelijk voor videobewerking gebruiken dus heb ook final cut studio 2 gekocht.
Misschien dat ik hem zelf nog van een 4gb ram upgrade voorzie. Voorlopig lijkt me dit een prima setje zo. Kan niet wachten tot hij er is
... en nu sparen voor de Mac Pro
Neem aan dat er ook een snelle externe hdd er nog bijkomt?
een vriend van me heeft vrijdag om dezelfde reden hetzelfde systeem besteld, dacht al even dat je hem was want hij had net dezelfde redenen.DaannO schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:53:
[...]
Als je die 2gb verkoopt dan heb je voor 50 euro al 4gb, werkt erg lekker hier
Ik heb deze morgen om 09u mijn bestelling geplaatst, betaling meteen doorgevoerd en nu 'geduldig' wachtten.
Ik was gewoon het wachtten zat, had al een maand gewacht owv macworld, nudat daar niets uit de bus was gekomen heb ik mijn adc aangevraagd, die was wel pas 5min na 18u actief vrijdag dus dat was wel jammer, anders was het geld vandaag zeker binnen geweest.
Jeps. Ik werk veel met xd-cam en dan is die 7200 lekker. Er komt idd nog een externe schijf bij. FW800 waarschijnlijk. We hebben nu ook een nieuwe sony camcorder besteld, EX1. Full hd met cinealta. Deze schrijft weg naar 16gb express kaartjes. En deze kan je zo, hop, in de mbp stoppen. Super om op locatie of onderweg alvast beelden in te laden en te editen.Tha BasZ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:02:
@ Evil Hobbit -> neem aan dat je die 7200rpm express gekozen hebt vanwege het videobewerken?
Neem aan dat er ook een snelle externe hdd er nog bijkomt?
OMG. Ook first-gen MBP hier, 17inch, 2.16 GHz.Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:53:
Ik krijg de temperatuur onder gelijk welke omstandigheiddus niet hoger dan 60°.... Meestal gaat de ventilator al aan bij iets meer dan 50°... Bij 55° gaan de ventilators al tot hun maximum. Op dat moment begint het al goed op een opstijgende 747 te gelijken![]()
De situatie met mijn vorig logic board was dat ik gemakkelijk aan 80°(soms meer!) kon geraken voordat de ventilators gingen aanspringen.
De mijn gaat na 1 vervanging van logic board nog STEEDS gemakkelijk tot 102 graden. En dat is geen typo. Mijn idle temp is 57 graden.
Volgens dezelfde site zou volgens tests van Anandtech gebleken zijn dat Penryns de gebruiksduur van de batterij tot 16% verlengen.
Ik houd mijn geld nog even in the pocket....
[ Voor 35% gewijzigd door ratz op 21-01-2008 22:22 ]
Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge
Ik hoop voor je dat het snel gebeurt. Mischien wachten ze echt tot ergens in Juni om samen met de monteniva platform en case re- design te refreshen. Wil je mischien zolang wachten?! Ik niet in ieder geval. Mijn nieuwe macbook pro ga ik morgen bestellen whatever happensratz schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:16:
volgens AppleInsider zal de update van de MBP niet lang op zich laten wachten (enkele weken). Ze gokken op 2,5 en 2,6 GHz Penryns met het multi-gesture touchpad.
Volgens dezelfde site zou volgens tests van Anandtech gebleken zijn dat Penryns de gebruiksduur van de batterij tot 16% verlengen.
Ik houd mijn geld nog even in the pocket....
(Of zeg ik dat expres om mezelf voor te liegen?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Welke heb je precies besteld?armageddon_2k1 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:46:
Nja, zat eraan te komen natuurlijk. Mijn MBP komt overmorgen binnen en ik zal er geen traan om laten.
(Of zeg ik dat expres om mezelf voor te liegen?)
Maar inderdaad het wachten schiet niet op, maar ja het is maar net hoe snel je hem nodig hebt...
Als ik iets wil is het namelijk een goed scherm, ik heb 2 iMacs 24" teruggestuurt vanwege brakke schermen, dus wil dat niet een tweede keer om eerlijk te zijn...
MBP 15" 2.2GHz met 4GB geheugen (bij prowarehouse.nl).Tha BasZ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 08:48:
[...]
Welke heb je precies besteld?
Maar inderdaad het wachten schiet niet op, maar ja het is maar net hoe snel je hem nodig hebt...
http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=2978
* Gestures
* Penryn Core 2 Duo (2,5/2,6Ghz)
* cachegeheugen naar 6MB
* lager energieverbruik (langere batterijtijd)
We wachten af!
"korte termijn" is het enige war rondzweeft. Dat kan over een maand zijn, dat kan net zo onverwacht als de Mac Pro zijn (nu bv).
Deze heeft een optische en coax ingang, het liefst gebruik ik de coax ingang, aangezien mijn xbox al de optische gebruikt.
Ik heb nu bij de mycom voor 15e een converter gekocht.Maar ik denk dat ik die terug ga brengen.
Ik dacht nu zelf aan een optische switch ~1 optische kabel ° 21euro
http://www.avkabelshop.nl...s&catid=82&artikelid=3171
En dan nog zo´n kabel van 3.5mm naar optisch om mijn macbook aan te sluiten op de switch
http://www.avkabelshop.nl...s&catid=79&artikelid=3008
Dit gaat werken toch?
Dan ben ik wel iets meer kwijt, maar hoef ik iig niet elke keer met kabeltjes te klooien.
[ Voor 3% gewijzigd door StephaN900 op 22-01-2008 11:55 ]
Met die switch moet je even opletten denk ik. Werkt het ding namelijk wel twee kanten op? Want jij hebt theoretisch 1 uitgang en 2 ingangen nodig. En zoals het hier staat is het 1 ingang met 3 uitgangen. Precies verkeerd om dus.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 22-01-2008 12:56 ]
Echter waar vind ik een optische kabel met een 3.5mm ingang (voor de mpb kant) en een coaxiale uitgang voor de z5500?
Dan moet er dus een optical>coax converter tussen.StephaN900 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:01:
Ja, er staat ideaal om de bestaande optische "ingang" uit te breiden, maar dit kan natuurlijk een foutje zijn.
Echter waar vind ik een optische kabel met een 3.5mm ingang (voor de mpb kant) en een coaxiale uitgang voor de z5500?
Verwijderd
Even een update voor mede-toetsenbord-probleemgevallenVerwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 18:38:
[...]
Na het een weekje aangekeken te hebben bleek dat het probleem bij mij nog niet weg was; m'n MBP 17" weigert koppig om de eerste letter die ik type te pakken en ook tijdens het typen mist íe veel letters. Nadat eergisteren het trackpad "stroperig" werd en zelfs de interface begon te haperen ben ik toch maar weer ermee naar de Mac dealer gegaan en daar kon ik hem gelijk achterlaten voor reparatie. Het is waarschijnlijk een losse verbinding tussen het moederbord en het geïntegreerde toetsenbord en trackpad. Als er dus mensen zijn waarbij het probleem na de update nog niet is opgelost zou ik zeker even mee naar de winkel gaan (of met Apple bellen).
Het bleek dus geen hardwarefout te zijn maar ze hebben de Permissies hersteld (via Applications > Utilities > Disk Utility > Repair Disk Permissions). Toen was alles in orde, het lag vermoedelijk aan een brakke upgrade van Tiger naar Leopard die ik heb uitgevoerd toen ik de MBP kreeg met Tiger geïnstalleerd en een Leopard DVD bijgevoegd. Heb voor de zekerheid maar mijn schijf geformatteerd en een frisse install gedaan, sinsdien geen problemen meer ondervonden.
Juist, maar bestaat die wel? Ik kan hem namelijk nergens vinden, of moet ik dit verplaatsen naar het audio forum?Sjoewe schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:19:
[...]
Dan moet er dus een optical>coax converter tussen.
Verwijderd
Het blijkt dat er 5 modi zijn waarop een MacBook (Pro) in slaapstand kan gaan:
[list]
• 0 - Old style sleep mode, with RAM powered on while sleeping, safe sleep disabled, and super-fast wake.
• 1 - Hibernation mode, with RAM contents written to disk, system totally shut down while “sleeping,” and slower wake up, due to reading the contents of RAM off the hard drive.
• 3 - The default mode on machines introduced since about fall 2005. RAM is powered on while sleeping, but RAM contents are also written to disk before sleeping. In the event of total power loss, the system enters hibernation mode automatically.
• 5 - This is the same as mode 1, but it’s for those using secure virtual memory (in System Preferences -> Security).
• 7 - This is the same as mode 3, but it’s for those using secure virtual memory.
[/list]
(bron: http://www.windley.com/ar..._pro_sleep_problems.shtml)
Je kunt via de Terminal instellen dat je MBP direct in slaapstand gaat:
Controleer de huidige status door de volgende code in te tikken:
pmset -g | grep hibernatemode
Hij zal waarschijnlijk 3 terug geven maar in mijn geval was het 0. Ga in dat geval toch naar de volgende stap:
Zet de modus naar 0:
sudo pmset -a hibernatemode 0
Voer eventueel je wachtwoord in als hij daarom vraagt.
Als je de schjfruime die is gereserveerd voor het wegschrjven van je geheugen wilt vrijmaken, voer dan de volgende code in:
sudo rm /var/vm/sleepimage
Mijn MBP gaat nu binnen 1 à 2 seconden in slaapstand in plaats van de 10 tot 15 seconden die hij eerst nodig had!
Dit werk overigens ook op een MacBook.
Controleer na updates altijd even of je system de modus niet heeft terug gezet naar 3.
Er is ook een script beschkbaar dat dit automatsch doet en dat je systeem laat hibernaten als je baterij bijna leeg is om zo het verliezen van gegevens te voorkomen: http://db.tidbits.com/article/9115
kies maarStephaN900 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:31:
[...]
Juist, maar bestaat die wel? Ik kan hem namelijk nergens vinden, of moet ik dit verplaatsen naar het audio forum?
Hmmm dat wordt nog een duur geintje"
1. optical cable naar 3.5mm tulp
2. converter van optical naar coax (vanaf 20e)
3. coax kabel
Had gehoopt dat ik wat goedkoper af zou zijn
Arrived anxious, left bored
Echt wel....Puck schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:38:
Ondertussen niet meer down: niks geen upgrade van MBP's
nu standaard 2Gb
[ Voor 7% gewijzigd door Red op 22-01-2008 14:43 ]
Verwijderd
dat was al eventjes hoor
de enige aanpassing die er gebeurd is, is de pink iPod Nano..
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 14:48 ]
Ja inderdaad
En als er dan al een update komt wordt het waarschijnlijk niet in Nederland als eerste in de store gezet.
Mocht het vandaag al gaan gebeuren (na een feestdag op maandag (Martin L. King dag?)) en niet morgen, dan zou het waarschijnlijk in de avond zijn. (na 18:00)
Ik denk ik zeg het even
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Verwijderd
Aaah!Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:53:
Even een vraagje van temperatuur/fan er tussen door
Sinds ik mijn logic board heb laten vervangen....
Eindelijk opgelost geraakt!
Na een aantal maal resetten van de SMC controller heb ik eindelijk normale temperaturen bereikt! Mijn stil oventje is terug van weggeweest
Nieuwe idle temperaturen:

Toch apart hoe die SMC controller zo in de war kan geraken... Je auto zou maar eens op die manier moeten werken
Ik typ dit van mijn vandaag aangekochte (22 januari) macbook pro 2,2GHz.
Ik zat ook te twijfelen en weet ook dat er updates aankomen. Toch had ik dringend een laptop nodig. Daarnaast verwacht ik geen grote updates. Mocht dat deze week nog veranderen dan kan ik deze nog ruilen toch?
In ieder geval ben ik er reuze blij mee. Ook heb ik nog geen opvallende (lees fouten) dingen gezien. Hopelijk is die van mij geen maandagmorgenmodel...
Ik heb precies hetzelfde, afgezien dat die van mij vandaag pas verzonden wordt.DayteX schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:39:
Hallo iedereen,
Ik typ dit van mijn vandaag aangekochte (22 januari) macbook pro 2,2GHz.
Ik zat ook te twijfelen en weet ook dat er updates aankomen. Toch had ik dringend een laptop nodig. Daarnaast verwacht ik geen grote updates. Mocht dat deze week nog veranderen dan kan ik deze nog ruilen toch?
In ieder geval ben ik er reuze blij mee. Ook heb ik nog geen opvallende (lees fouten) dingen gezien. Hopelijk is die van mij geen maandagmorgenmodel...
Hoor nu overal ineens verhalen van een MBP update met dat Multi-Touch trackpad en 2,5/2,6 Ghz modellen op basis van de Penryn processor.
Gelukkig heb je inderdaad de mogelijkheid om 2 weken na ontvangst hem terug te sturen...hoop alleen niet dat dan die 20% korting van het ADC komt te vervallen.
we zullen zien...
maar die adc korting blijft gelden, je krijgt dan gewoon op het nieuwe toestel ook 20% he dus komt op hetzelfde neer
mvg
Kijk hier maar eens: http://store.apple.com/Ca...onsumer.html#Anchor-23240fromalk schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:03:
dat van die 2 weken wist ik niet, hoe zit dat?
maar die adc korting blijft gelden, je krijgt dan gewoon op het nieuwe toestel ook 20% he dus komt op hetzelfde neer
mvg
Maar dit geldt volgens mij normaal ook voor niet-Apple producten.
Dat geldt ook niet voor de gewone winkels. Dan ben je aangewezen op de coulance van de winkelier (wettelijk heb je geen poot om op te staan). Voor verdere vragen hierover kun je het beste even contact opnemen met de winkelDayteX schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:08:
hallo, bedankt voor de link maar ik kan er niet direct uit opmaken of dat ook geldt voor een erkende apple reseller, een fysieke winkel dus. En aan wie zou ik het product vervolgens moeten retourneren? De winkel of apple?
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Verwijderd
Ik ga ook overstappen naar apple..mac os , maand geleden in de applestore in new york voor het eerst erachter gezeten en verkocht...Zeker dat in noodgevallen windows mogelijk is. Maar toch vanwege het mac systeem vooral.
Het gaat in iedergeval een macbook pro worden.
Waar ik echter aan twijfel: 15,4 inch of het 17 inch model...
en als 17 inch of dat het loont voor de 1920x1200 versie te gaan...zie je daarop nog wel het verschil...de pixels lijken me namelijk dan erg klein te worden.
Hoe is de ervaring van de mensen hier als je er ook een lekker op de bank mee op schoot wil zitten bijvoorbeeld...is 17inch dan te groot?? Ga hem gebruiken voor programmering(java), photoshop, lightroom ...slideshow montage....en voor de rest het standaard gebeuren. twijfel of dat een 15,4 niet te klein is voor photoshop....maar bang dat een 17 inch in praktijk toch wel erg groot is, minder handelbaar.
Daarnaast ook voor aan te sluiten op de hd-ready tv.
alvast bedankt!
Persoonlijk zou ik voor de 15,4inch gaan (heb ik dan ook gedaan duhVerwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:26:
Hoi,
Ik ga ook overstappen naar apple..mac os , maand geleden in de applestore in new york voor het eerst erachter gezeten en verkocht...Zeker dat in noodgevallen windows mogelijk is. Maar toch vanwege het mac systeem vooral.
Het gaat in iedergeval een macbook pro worden.
Waar ik echter aan twijfel: 15,4 inch of het 17 inch model...
en als 17 inch of dat het loont voor de 1920x1200 versie te gaan...zie je daarop nog wel het verschil...de pixels lijken me namelijk dan erg klein te worden.
Hoe is de ervaring van de mensen hier als je er ook een lekker op de bank mee op schoot wil zitten bijvoorbeeld...is 17inch dan te groot?? Ga hem gebruiken voor programmering(java), photoshop, lightroom ...slideshow montage....en voor de rest het standaard gebeuren. twijfel of dat een 15,4 niet te klein is voor photoshop....maar bang dat een 17 inch in praktijk toch wel erg groot is, minder handelbaar.
Daarnaast ook voor aan te sluiten op de hd-ready tv.
alvast bedankt!
Ik kan perfect imovie en photoshop draaien met zelfs grote bestanden. Overigens heeft een 17inch dezelfde specificaties, en mocht je voor de 1920X1080 resolutie gaan heeft je laptoptje het nog zwaarder te verduren dan de 15,4inch versie met "slechts" 1440X900. Daarnaast is deze nog net fijn op schoot te houden en heeft deze LED-verlichting in het scherm wat zeker aan te raden is. Stukken helderder dan de 17 inch versie. Vergelijk ze maar eens in de apple store. Ook kan ik nog een mooie link meegeven om aan te geven hoe monsterachtig groot de 17 inch versie wel niet op schoot is:
http://www.apple.com/pro/profiles/paulvandyk/ (alhoewel het hier nog redelijk lijkt.)
Verwijderd
Heeft de laptop er veel moeite mee met de 1920x1080 resolutie bijvoorbeeld met batterijduur? Persoonlijk ga ik liever ook voor een 15,4 als het maar goed werkbaar blijft. Films zien er denk ik op zo'n 15.4 ook wel al mooi uit.DayteX schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:57:
[...]
Persoonlijk zou ik voor de 15,4inch gaan (heb ik dan ook gedaan duh) maar ik heb het zeker ook overwogen. Toch vind ik 15,4 nog net draagbaar. Ook is de resolutie van 1440X900 zeker voldoende. Ik werd zelfs overtuigd door de externe monitor die ik thuis heb staan met dezelfde resolutie. Ik heb meerdere vensters open staan en hou ruimte over.
Ik kan perfect imovie en photoshop draaien met zelfs grote bestanden. Overigens heeft een 17inch dezelfde specificaties, en mocht je voor de 1920X1080 resolutie gaan heeft je laptoptje het nog zwaarder te verduren dan de 15,4inch versie met "slechts" 1440X900. Daarnaast is deze nog net fijn op schoot te houden en heeft deze LED-verlichting in het scherm wat zeker aan te raden is. Stukken helderder dan de 17 inch versie. Vergelijk ze maar eens in de apple store. Ook kan ik nog een mooie link meegeven om aan te geven hoe monsterachtig groot de 17 inch versie wel niet op schoot is:
http://www.apple.com/pro/profiles/paulvandyk/ (alhoewel het hier nog redelijk lijkt.)
Het geld wat ik bespaar kan ik dan beter denk ik steken voor ooit keer los groot scherm als ik wel meer ruimte nodig heb....en inderdaad heb geleden van de ledverlichting bij de 15,4. Heb liever wat kleiner en helderder van een 17" die minder helder is.
Ik wacht nog een maandje op een eventuele update, als deze niet komt ga ik voor de 'oude' versie met 2,6Ghz en 7200rpm HDD
Voor de extra geld dat je voor een 7200 RPM schijf en de 2,6ghz CPU betaalt ben je beter af met de 17" base model(iets meer HD ruimte@ 5400 RPM en 256MB gfx geheugen + 17"). De BTO 2.6ghz optie is echt veel geld, en het verschil is echt alleen met benchies duidelijk.Heb een paar dagen op een 17inch mogen werken en moet zeggen dat die echt niet veel groter aanvoelt.ReCreator schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:34:
Ik ga zelf ook voor een 15" omdat ik 17"te groot vind, en het mij ook logisch lijkt dat een lagere resolutie op nagenoeg dezelfde hardware voor betere prestaties zorgen.
Ik wacht nog een maandje op een eventuele update, als deze niet komt ga ik voor de 'oude' versie met 2,6Ghz en 7200rpm HDD
Upgrade naar 2,6Ghz is inderdaad duur!
Verwijderd
Maar is toch best aardig verschil tussen 15,4 en 17..plus is het scherm van een 15,4 niet mooier vanwege de led-technologie? Als ik voor de 15,4 ga dan wel met 256mb video geheugen. processor denk ik dat je nooit de hoogste moet nemen...merk je in praktijk niet zo veel van maar wel in de beurs.Ibix schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:59:
[...]
Voor de extra geld dat je voor een 7200 RPM schijf en de 2,6ghz CPU betaalt ben je beter af met de 17" base model(iets meer HD ruimte@ 5400 RPM en 256MB gfx geheugen + 17"). De BTO 2.6ghz optie is echt veel geld, en het verschil is echt alleen met benchies duidelijk.Heb een paar dagen op een 17inch mogen werken en moet zeggen dat die echt niet veel groter aanvoelt.
Verwijderd
[ Voor 76% gewijzigd door Hoedje op 24-01-2008 11:45 ]
MVG Stijn
Zou niet mogen. Ik heb de mijne nu 2 dagen en ik heb de koeling alleen nog maar de gehoor de eerste seconde dat ik de laptop aanzette.fromalk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:42:
zonet mijn mbp aangekregen, het eerste dat ik merkte was dat de cpu cooler meteen een vervelend geluid maakte en het nog steeds doet. Vanavond eens denken of k een nieuwe zou vragen of hem gewoon laten herstellen.
MVG Stijn
Kan ik jouw geval 2 dingen betekenen:
- of de logic board is kapot en moet worden vervangen (dat de laptop daadwerkelijk kapot en warm is)
- de fans zijn niet goed
Ai..da's een lelijke schade! Gelukkig ben je verzekerd.drensenbrink schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:37:
Bah, vandaag schade opgelopen aan m'n MBP. Tafelpunt tegen de case van de MBP aan, met het aanschuiven van een tafel op school.
Zo maar even de verzekering informeren, gelukkig heb ik die wel. Zo'n bottomcase is best een duur grapje geloof ik?
Foto's:
1 2 3 4 5
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Sowieso schrijf je zo!
Ik heb precies het zelfde ook de zelfde plek alleen andere hoekdrensenbrink schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:37:
Bah, vandaag schade opgelopen aan m'n MBP. Tafelpunt tegen de case van de MBP aan, met het aanschuiven van een tafel op school.
Zo maar even de verzekering informeren, gelukkig heb ik die wel. Zo'n bottomcase is best een duur grapje geloof ik?
Foto's:
1 2 3 4 5
Verwijderd
Zwaar irritant
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Verwijderd
Thnx, kon het niet meer vindenvooghel schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:26:
Systeemvoorkeuren -> Beeldscherm -> Pas automatisch aan bij verandering van omgevingslicht uitvinken.
Of degene die de tafel aanschuift is verzekerd.nadroJ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:17:
Welke verzekering heb je? Moet nog altijd een verzekering aanschaffen voor die van mij.
Waar heb jij dat laten doen? Ik ben bang dat mn topcase ook vervangen moet worden, want het plastic randje van de topcase zit een scheurtje in, en laat nu al een beetje los.DaannO schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:18:
[...]
Ik heb precies het zelfde ook de zelfde plek alleen andere hoekKost 160 euro voor de onderkap + 70 euro om het om te zetten. Totaal 250 ongeveer
Unigarant. Heb ze vandaag gebeld, was geen probleem. Schadeformulier is opgestuurd, moet ik een korte beschrijving op zetten, en ik stuur fototje mee. Ook moet ik aangeven wat het ongeveer gaat kosten, heb dus iCentre in Uitgeest een e-mail verstuurd. Ben benieuwd, maar heb er vertrouwen innadroJ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:17:
Welke verzekering heb je? Moet nog altijd een verzekering aanschaffen voor die van mij.
iCenter Amsterdam. ANWB dekt het ookdrensenbrink schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:20:
[...]
Waar heb jij dat laten doen? Ik ben bang dat mn topcase ook vervangen moet worden, want het plastic randje van de topcase zit een scheurtje in, en laat nu al een beetje los.
[...]
Unigarant. Heb ze vandaag gebeld, was geen probleem. Schadeformulier is opgestuurd, moet ik een korte beschrijving op zetten, en ik stuur fototje mee. Ook moet ik aangeven wat het ongeveer gaat kosten, heb dus iCentre in Uitgeest een e-mail verstuurd. Ben benieuwd, maar heb er vertrouwen in
Sowieso schrijf je zo!
Mobiele apparatuurverzekering inderdaad. Unigarant/ANWB is volgens mij de zelfde soort verzekering. Voorwaarden van de polis zien er iig exact het zelfde uit.nadroJ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:06:
Thanks, ik zal even een kijkje nemen op de site. Neem aan dat het p, de 'Mobiele apparatuurverzekering' gaat. Mooi dat het zo snel geregeld wordt. Kan je het verdere verloop en afhandeling ook nog posten?
Je hoort wel hoe het af loopt, dan kun je een beslissing maken...
Zit jij bij ANWB/Unigarant en ze willen dus vooraf betalen als je bewijs hebt?drensenbrink schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:16:
[...]
Mobiele apparatuurverzekering inderdaad. Unigarant/ANWB is volgens mij de zelfde soort verzekering. Voorwaarden van de polis zien er iig exact het zelfde uit.
Je hoort wel hoe het af loopt, dan kun je een beslissing maken...
Zit bij Unigarant ja. Wat ik tot nu toe heb begrepen is, dat ik dat schadeformulier moet invullen, met een schatting wat het ongeveer gaat kosten. En dan krijg ik meer te weten.DaannO schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:14:
[...]
Zit jij bij ANWB/Unigarant en ze willen dus vooraf betalen als je bewijs hebt?
Wat ik hoorde van ze is dat het eerst moet laten repareren en dat ze dan vervolgens verder gaan kijken etc.drensenbrink schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:16:
[...]
Zit bij Unigarant ja. Wat ik tot nu toe heb begrepen is, dat ik dat schadeformulier moet invullen, met een schatting wat het ongeveer gaat kosten. En dan krijg ik meer te weten.
Als je geen 3D acceleratie nodig hebt kan je ook eens kijken naar vmware fusion. Kan je direct je bootcamp partitie binnen OS X booten!armageddon_2k1 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:23:
Nou, heb mijn MBP nu 3 dagen, en ben dus ook 3 dagen OSX gebruiker nu. Het bevalt me welVooral Logic Express werkt fantastisch en met Bootcamp heb ik ook alles bij de hand voor mijn werk.
Valt mee voor die prijs, bij welke winkel was dat?DaannO schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:18:
[...]
Ik heb precies het zelfde ook de zelfde plek alleen andere hoekKost 160 euro voor de onderkap + 70 euro om het om te zetten. Totaal 250 ongeveer
Nou ja omdat de speakers nu dus recht tegen het scherm aan staan te spelen, vond het gewoon vreemdBlaise schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 14:40:
Waarom zou dat slecht zijn? Er zit geen subwoofer in die alle inhoud uit je MBP blaast
- DVI-DVI naar de tv werkt niet. Hij herkent het scherm en ik kan alles instellen, maar de TV toont niks...dus, wellicht een tv probleem.
- VPN naar werk lukt niet. VPN naar thuis wel, en zowel thuis als op het werk draaien we Windows Server 2003, dus het probleem zit hem in een instelling en ik weet dus niet welke instelling dat kan zijn. Als melding geeft ie dat ie niet kan communiceren met de PPP server.
Oh, en wat is Garageband vet!
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-01-2008 17:42 ]
Verwijderd
zie wat schuin staatarmageddon_2k1 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:41:
Okee, heb hem nu al een paar dagen en het bevalt super! Maar er zijn 2 dingen die nog niet werken:
- DVI-DVI naar de tv werkt niet. Hij herkent het scherm en ik kan alles instellen, maar de TV toont niks...dus, wellicht een tv probleem.
had ik eerst ook, echter nu thuis een nieuwe TV en nu werkt het wel. helaas voor jou geen oplossing, alleen lijkt het me duidelijk dat het aan de TV ligt
- VPN naar werk lukt niet. VPN naar thuis wel, en zowel thuis als op het werk draaien we Windows Server 2003, dus het probleem zit hem in een instelling en ik weet dus niet welke instelling dat kan zijn. Als melding geeft ie dat ie niet kan communiceren met de PPP server.
VPN werkt hier gewoon wel moet ik zeggen, zowel naar ubuntu en W2k3s of W2ks of mac os 10.4 of 10.5 server. misschien even je instellingen nalopen nog ?
Oh, en wat is Garageband vet!
wel he![]()
Verwijderd
Wordt de accu dan niet lui? Dat hij veel kracht verliest zeg maar.
Wat ik altijd doe is hem opladen en als hij groen is eruit halen tot dat hij rood wordt en dan weer opladen etc. Is volgens mij het besteVerwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:26:
Ik had een vraagje m.b.t. het werken op netstroom:
Wordt de accu dan niet lui? Dat hij veel kracht verliest zeg maar.
Af en toe laadt is 's nachts op. als ik dan even wakker 's nachts trek ik 'm eruit of als ik 's ochtends wakker wordt. Dan blijft ie wat langer doorladen, maar dat kan geen kwaad (denk ik).
[ Voor 87% gewijzigd door nadroJ op 27-01-2008 20:09 ]
Sowieso schrijf je zo!
We've heard more whispers about the upcoming MacBook Pro updates.
- Multi-touch Trackpad
- 17" model to incorporate LED screen
- Penryn processors
- To be released in the next 2 weeks (so, this Tuesday or next)
Exact release dates are always difficult to pinpoint as they can change, but the information is believed to be accurate at this time.
Arrived anxious, left bored
Verwijderd
spannends
Maar ben je niet tevreden met je huidige MacBook Pro?Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:47:
[...]
spannends! ik heb wel intresse in een snellere processor, en een iets betere grafische kaart zou opzich ook wel cool zijn. verder zou ik mijn nieuwe machine wel willen uitrusten met een 250GB harddisk
2,2Ghz/4GB/160GB teken ik voor hoor!
[ Voor 4% gewijzigd door Tha BasZ op 28-01-2008 14:06 ]
Ik heb in mijn MB een 160 gigabyte schijf. Terug naar 120 Gigabyte is voor mijn geen optie. En zoveel extra bijbetalen bij apple voor 160 of 200 vind ik ook te ver gaan. En de laptop open trekken zie ik ook niet zitten.
* 4POX zit nog met een dubio. Ik ben echt dolgelukkig met mijn MB. Maar een MBP is zeker een stap vooruit.
Verwijderd
Ik ben wel tevreden opzich met me machine hoor, alleen sneller mag altijdTha BasZ schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:06:
[...]
Maar ben je niet tevreden met je huidige MacBook Pro?
2,2Ghz/4GB/160GB teken ik voor hoor!
En daarbij werk ik bij een AASP en is het voor mij iets voordeliger en de grens voor het aankopen ook lager daardoor ! voornalelijk de 160GB harddisk is vrij krap voor mij
Verwijderd
Is dat echt waar? Ik was in de veronderstelling dat dit waar is voor nikkel-cadmium batterijen maar juist niet voor Lithium-ionen. Die moet je volgens mij juist tussendoor opladen.DaannO schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:34:
Wat ik altijd doe is hem opladen en als hij groen is eruit halen tot dat hij rood wordt en dan weer opladen etc. Is volgens mij het beste
Verwijderd
Op internet lees ik veel dat er binnen nu en twee weken een update wordt verwacht van Apple. Dit is zeker het wachten waard voor mij omdat ik hem in principe pas in de zomervakantie nodig heb. Maar stel dat deze update binnenkort komt. Is het dan waarschijnlijk dat er daarna en voor de zomervakantie nog een MacBook Pro komt met HD-DVD speler of Blu-Ray speler? (Of misschien wel een helemaal nieuwe MacBook?)
Een andere vraag is: Krijg ik ook korting als ik nog op een middelbare school zit? (HAVO 5)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
nee, die kans is niet aanwezigVerwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:29:
Ik ben van plan om ook een MacBook Pro aan te gaan schaffen maar ik had nog enkele vragen:
Op internet lees ik veel dat er binnen nu en twee weken een update wordt verwacht van Apple. Dit is zeker het wachten waard voor mij omdat ik hem in principe pas in de zomervakantie nodig heb. Maar stel dat deze update binnenkort komt. Is het dan waarschijnlijk dat er daarna en voor de zomervakantie nog een MacBook Pro komt met HD-DVD speler of Blu-Ray speler? (Of misschien wel een helemaal nieuwe MacBook?)
Dit topic is gesloten.
![]()
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.