Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:12
Sinds september heb ik mijn diploma in de informatica behaald aan de universiteit (master niveau).
Nu staat het job hunten voor de deur, en krijg ik het best even moeilijk.
Na wat aftasten van de markt (sollicitatiegesprekken bij 2 bedrijven tot nu toe, en van elk bedrijf een contract aanbod gekregen) kom ik steeds meer tot het besef dat ik sterk tegen het hele job gebeuren op zie.
Mijn probleem voornamelijk:
* 40u per week werken
* tussen 10u à 16u per week transport-tijd
* nog een paar uurtjes overuren en avondwerk mee naar huis nemen

Dus dat mag je afronden op 60u per week.
Dan zit je ook heel het jaar door met deadlines en stress, 5 dagen van je week spendeer je quasi enkel aan werken/slapen/transport.

Nu vraag ik me af: is er ook een andere manier om te leven?
Met een betere work-life balance, met meer vrijheid en mogelijkheden...
Ik zou graag zelf kiezen wanneer, waar en hoe lang ik werk.
Moet je dan in de richting van freelancing kijken?
Ik droom er echt van om een klein bedrijfje te vinden dat erg liberaal is in die dingen, waar je gewoon lekker 32u per week mag komen werken bijvoorbeeld, plus gedeeltelijk thuiswerken misschien...

Waarschijnlijk verlang ik gewoon te veel :|
Iemand nuttig advies, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:12

DinX

Motormuis

Wat wil je doen in de IT? Dat bepaalt al veel qua manier en uren van werken.

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 10-10-2007 13:34 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Freelancen kan je in het begin beter niet doen, er is niemand die jou gaat inhuren zonder ervaring. In de praktijk valt het wel mee hoor met die stress, overuren en avondwerk. Heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dat dat structureel voorkwam als sap consultant. En ik doe het inmiddels al weer 8 jaar.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:14
[ot]Wil je wellicht even je DM aanzetten in je voorkeuren?

Er zijn zeker wel bedrijven waar dit soort mogelijkheden zijn. Het hangt er een beetje van af wat voor werkzaamheden je precies wilt doen. IT is een beetje breed in dit verhaal, wellicht kan je dat wat meer specificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 21:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Met sommige helpdeskf- en projectmanagingfuncties kan je ook thuis blijven en bepaalde 'shiften' draaien :) (maar dat is niet wat je zoekt neem ik aan met een master :P) . Maar toch blijft dit een kwestie van een beetje onderhandelen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Outerspace op 10-10-2007 13:38 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, dan zul je je moeten verzoenen met minder keuze in banen, lager salaris en weinig mogelijkheden tot groei. Je zit eigenlijk in de situatie van mensen na het krijgen van kinderen die minder willen gaan werken. Die zullen dan echter niet de top halen.

32u + gedeeltelijk thuiswerken om de 40 uur te halen? Dat zul je bij de meeste bedrijven eerst moeten verdienen.

Freelancing lijkt leuk, maar is ook stress, want je moet je opdrachten binnenhalen. Je kunt beter naar loondienst gaan kijken, en zien of je gestressed wordt of niet. Echter, als je niet tegen stress kunt, dan is het de vraag of je veel mogelijkheden hebt.

In andere woorden: grow up ;) . Dit hoort bij het echte leven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
In loondienst kun je toch ook 32 uur werken per week?

Werk zoeken dichterbij huis scheelt in reistijd.

Eigen bedrijf kost echt veel meer tijd en stress dan in loondienst dus snap die overweging niet zo goed. Komt ook bij dat dan je reistijd helemaal onzeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35
Volgens mij ben je geknipt om te werken bij de overheid, daar is een 32 uurige werkweek meestal geen probleem.

De meeste detacheerders hebben een voorkeur voor 40 uur. Kun je geen regionale werkgever zoeken?

[ Voor 31% gewijzigd door Abom op 10-10-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
djluc schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:36:
[ot]Wil je wellicht even je DM aanzetten in je voorkeuren?

Er zijn zeker wel bedrijven waar dit soort mogelijkheden zijn. Het hangt er een beetje van af wat voor werkzaamheden je precies wilt doen. IT is een beetje breed in dit verhaal, wellicht kan je dat wat meer specificeren?
[ot] DM has been activated ;)

Mijn interesses liggen voornamelijk bij de volgende zaken:
* unix/linux systeem en netwerk
* security

Volgens mij een soort van systeembeheerder dus? Af en toe wat programmeren mag er bij zijn (perl, python, c, c++, java), maar zeker niet fulltime development.
Ook security interesseert me sterk (firewalls, encryptie, buffer overflows, intrusion detection, dat soort zaken).

Regionaal (in m'n eigen provincie) heb ik al op diverse jobsites gekeken, maar toevallig woon ik precies in die provincie (van België) waar op technologisch vlak geen jobs te vinden zijn.
Ter illustratie, IT-jobs via vacature.com voor mijn provincie: 3.
IT-jobs via vacature.com voor provincie Antwerpen: 200+.

[ Voor 16% gewijzigd door phobosdeimos op 10-10-2007 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:42:
[...]
Mijn interesses liggen voornamelijk bij de volgende zaken:
* unix/linux systeem en netwerk
* security

Volgens mij een soort van systeembeheerder dus? Af en toe wat programmeren mag er bij zijn (perl, python, c, c++, java), maar zeker niet fulltime development.
Ook security interesseert me sterk (firewalls, encryptie, buffer overflows, intrusion detection, dat soort zaken).
Maar dat zijn juist dingen waar je ook buiten kantoortijd voor klaar moet staan. Hackers zijn nu eenmaal niet 4 dagen per week, alleen tijdens kantooruren actief ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
gambieter schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:44:
[...]

Maar dat zijn juist dingen waar je ook buiten kantoortijd voor klaar moet staan. Hackers zijn nu eenmaal niet 4 dagen per week, alleen tijdens kantooruren actief ;)
Those damn bastards :9
Neem dan bijvoorbeeld 3 dagen per week op kantoor, en dan de overige 2 dagen op "stand by" dienst van thuis uit, voor incident response ofzo...
Ik roep maar wat.

Waarschijnlijk heb ik gewoon een angst om de overstap te maken van het heerlijke studenten leven naar de business wereld. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Anders plak je er nog een studie achteraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:48:
Waarschijnlijk heb ik gewoon een angst om de overstap te maken van het heerlijke studenten leven naar de business wereld. :N
Daar dacht ik ook meteen aan toen ik je topic las; nog niet klaar voor de grote mensen wereld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vereist ook gewenning. M'n eerste maanden arbeid vond ik ook pittig: de godganze dag in een betonnen flat met uitzicht op nog meer flats opgesloten zitten met contactgestoorde weirdo's om aan het eind van de dag aan te sluiten met m'n lelijke leasekar in de ellenlange file naar m'n te duur betaalde achterbuurt-flat. doodvermoeid thuiskomen en op tijd naar bed omdat de volgende dag er net zo uit ziet.
De kunst is om het als een voorrecht te ervaren en er plezier in te creëren.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 18:45
[...]

Those damn bastards :9
Neem dan bijvoorbeeld 3 dagen per week op kantoor, en dan de overige 2 dagen op "stand by" dienst van thuis uit, voor incident response ofzo...
Ik roep maar wat.

hehe als ik het zo eens hoor heb je nou juist de opleiding gekozen waarbij je het werk krijgt dat je juist niet wilt :/

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:35
[...]
dat is ook best wel een stap. Moest het 2 jaar geleden zelf ook doen. Maar aan de andere kant heeft het ook weer voordelen. Leuk salaris, vrij is gewoon vrij, niet thuis ook nog aan "schoolwerk" moeten zitten. Maar neemt niet weg dat het best wel een omschakeling is!
Intern bij bedrijven is vaak meer mogelijk dan bij grote detacheerders (iig in nederland) dit mbt werktijden & thuiswerken. bij grote detacheerders krijg je weer een lease auto en kom je veelal bij een aantal bedrijven voor kortere tijd. Hierdoor zie je wat er speelt bij bedrijven en doe je veel ervaring op. En zo hebben beide voor- en nadelen en uitzondering die regel bevestigen ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

gambieter schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:44:
[...]

Niet persé :)

Ik ben systeembeheerder voor een gemeente, overheid dus.
Ik heb gewoon een 38-uren week. Ik moet gewoon beginnen tussen half 8 en 9 en stoppen tussen 4 en 6. Er is maar 1 dag dat er iemand tot 8 uur moet blijven, maar die begint dan pas 's middags.

Daarbuiten zijn we niet standby hier, kan eigenlijk zelfs niet volgens ons statuut. Buiten de kantooruren werkt er ook niemand hier en draaien er geen dingen die zelfs 's nachts moeten draaien (op de backup na).

Dus mooi een 8-4 of 9-5 job als systeembeheerder.
De verloning is misschien wat minder dan in de privé je eerste jaren en graden, maar je hebt weer een hoop andere voordelen. Hier hebben we een prikklok, dus elke minuut die ik langer werk dan 7.36 uur op een dag kan ik opsparen en nadien weer vrij nemen. Daarbuiten nog 35 dagen vakantie inclusief brugdagen exclusief officiele feestdagen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Standeman

Prutser 1e klasse

MrJayMan schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:54:
vereist ook gewenning. M'n eerste maanden arbeid vond ik ook pittig: de godganze dag in een betonnen flat met uitzicht op nog meer flats opgesloten zitten met contactgestoorde weirdo's om aan het eind van de dag aan te sluiten met m'n lelijke leasekar in de ellenlange file naar m'n te duur betaalde achterbuurt-flat. doodvermoeid thuiskomen en op tijd naar bed omdat de volgende dag er net zo uit ziet.
De kunst is om het als een voorrecht te ervaren en er plezier in te creëren.
En denk daar nog eens een vrouw + koters bij die aandacht nodig hebben en je hebt de gemiddelde werkende man :+

Het studenten-leven opgeven is idd kl*te. Ik had het erg relaxed op de hoge school en ik kijk er regemlatig met weemoed naar terug. ;(
Maar goed, life goes on. Je went er vanzelf aan. Als ik jou was zou ik er aan gaan denken om te verhuizen richting Antwerpen ofzo. Aangezien je veel meer keuze en dus een grotere kans hebt om een leuke baan te vinden die bij jou past.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:47

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk hier ook een beetje over na. En dan bij voorkeur de eigen tijden bepalen en vooral niet in de file hoeven staan. Het wordt met de files alleen maar erger en ik erger me dood als ik langer dan een uur onderweg ben. Voor die 10 a 15 uur reistijd kun je aardig wat extra werk verzetten in je eigen bedrijfje :) Maar dan moet je wel iets thuis kunnen doen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Het gekke is dat IT eigenlijk een uiterst geschikt vakgebied is om werk van thuis uit te kunnen doen.
Programmeren en scriptjes schrijven kan ik thuis net zo goed (of zelfs beter), en servers beheren op afstand met een ssh sessie doe ik al een aantal jaren op die manier (voor mezelf dan 8) ).
Nochtans is het betrekkelijk moeilijk om een e-job te vinden, en een halftime job in de IT bestaat blijkbaar al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:07:
Het gekke is dat IT eigenlijk een uiterst geschikt vakgebied is om werk van thuis uit te kunnen doen.
Programmeren en scriptjes schrijven kan ik thuis net zo goed (of zelfs beter), en servers beheren op afstand met een ssh sessie doe ik al een aantal jaren op die manier (voor mezelf dan 8) ).
Nochtans is het betrekkelijk moeilijk om een e-job te vinden, en een halftime job in de IT bestaat blijkbaar al helemaal niet.
Klopt. 1 persoon zit hier meestal aan de telefoon als helpdesk (wisselt af). Die kan het even goed van thuis uitdoen via VPN. Kan je net zogoed de telefoons opnemen en pc's/servers remote beheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Dat is niet echt de 'businesswereld'. Neem voor de 'echte businesswereld' maar gewoon 80+ uur inhoudelijk, dan hebben we het nog niet eens over reistijd. Dat je naast veertig uur ook nog 15+ uur in de auto zit is kut, maar dat kun je natuurlijk niet aan de werkgever wijten. Moet je óf dichter bij je werk gaan wonen, óf ander werk zoeken. ICT lijkt mij persoonlijk ook zwaar kut omdat je inderdaad de godganse dag in de auto zit. Ik kan - ook in het kader van persoonlijke ontplooiing en nuttige tijdsbesteding - wel andere dingen verzinnen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

nare man schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:45:
[...]

Dat is niet echt de 'businesswereld'. Neem voor de 'echte businesswereld' maar gewoon 80+ uur inhoudelijk, dan hebben we het nog niet eens over reistijd. Dat je naast veertig uur ook nog 15+ uur in de auto zit is kut, maar dat kun je natuurlijk niet aan de werkgever wijten. Moet je óf dichter bij je werk gaan wonen, óf ander werk zoeken. ICT lijkt mij persoonlijk ook zwaar kut omdat je inderdaad de godganse dag in de auto zit. Ik kan - ook in het kader van persoonlijke ontplooiing en nuttige tijdsbesteding - wel andere dingen verzinnen.
Je moet t ook niet overdrijven. Natuurlijk maakt de een veel meer uren dan de ander, maar 80+ excl. reizen is echt niet gemiddeld. Je kunt je zelfs afvragen hoe effectief en efficient iemand nog werkt die al 70u heeft gewerkt in een week, wellicht is de betere optie wel een 2e man inhuren, maar da's weer een andere discussie.
(en ja, ik weet dat advocaten idd teringveel uren draaien, heb zelf ook een vriendin die Mr. is :+ )

Ik denk idd ook dat het gewoon de omschakeling is die je ff moet verteren, ik werk zelf denk ik een uur of 50-55 ex reizen per week, waarbij reistijd gelukkig weinig is, uur of 6 in totaal misschien. Had je me 2 jaar geleden gevraagd of ik meer dan 36u zou werken dan had ik je voor gek verklaard. Maar als je je werk leuk vindt, leuke collega's hebt en een beetje in het ritme bent gerold zal je vanzelf zien dat je genoeg tijd en energie over hebt (en geld :P ) om leuke dingen te doen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat me wel opgevallen is dat toen ik student was wel tijd had, maar geen geld om uit te geven. Nu is het precies andersom. Wel geld, geen tijd.

(alhoewel een vrouw + kind een behoorlijk bodemloze put is)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229806

Ga eens kijken bij het bedrijf Finalist, daar kun je een 32 uurs contract krijgen en dat geeft je in ieder geval een dag 'rust'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

nare man schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:45:
[...]
ICT lijkt mij persoonlijk ook zwaar kut omdat je inderdaad de godganse dag in de auto zit. Ik kan - ook in het kader van persoonlijke ontplooiing en nuttige tijdsbesteding - wel andere dingen verzinnen.
Jij denkt dat ICT alleen maar bestaat uit consultancy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
DinX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:27:
[...]

Idd, consultancy is voor mij zowiezo geen optie.
Daar ligt de druk nog hoger, en moet je nog meer tijd in de auto spenderen.
Tegenwoordig lijkt het also enkel Accenture, Atos Origin en CapGemini de gehele ICT industrie vertegenwoordigen, maar dat is helemaal niet zo, er bestaan gelukkig ook nog jobs waar je gewoon een vaste werkplek hebt :)

[ Voor 26% gewijzigd door phobosdeimos op 10-10-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
DinX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:27:
[...]

Schijnbaar. Maar zelfs consultancy is niet de hele dag in de auto zitten. Ik vind het zelf redelijk afwisselend, beetje documenteren, beetje opdrachtjes uitvoeren, beetje babbelen met klanten, beetje presentaties geven, etc. En ja, af en toe moet je flinke einden rijden, maar dat hoeft niet zo erg te zijn. Het is tenminste niet zoals sommige nadere IT banen waar je de hele dag, de hele week, achter de pc op het toetsenbord zit te meppen.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 19:18

Eijkb

Zo.

5 jaar geleden had ik je gezegd: Begin een hosting bedrijf of ga bij een groeiend hosting bedrijf in dienst (niet de grote, die werken gewoon via kantoor(tijden). Ik zelf heb een carriere bij een grote detacheerder opzij gezet om bij een hostingbedrijf van een kennis te gaan werken en ik werk nu thuis (op alle vlakken die jij noemt + eerste, tweede en derdelijns incident response). Mijn tijden zijn geheel vrij buiten het feit dat ik moet werken bij storingen die andere mensen binnen het bedrijf niet alleen afkunnen (zeg maar de grote storingen).

Voordeel: Vanuit huis werken, geen reistijden. Werktijden vrij (op storingen na). Als het werk maar gedaan wordt.

Nadeel: Salaris is niet marktconform (was voor mij een grote stap terug). Gelukkig wel afdoende daar ik vrije tijd boven een hoog banksaldo prevaleer.

[ Voor 7% gewijzigd door Eijkb op 10-10-2007 15:47 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:35:
[...]

Idd, consultancy is voor mij zowiezo geen optie.
Daar ligt de druk nog hoger, en moet je nog meer tijd in de auto spenderen.
Misschien moet je inderdaad eens bij overheidsinstellingen gaan kijken, gemeenten en ziekenhuizen bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een systeembeheerder in een ziekenhuis een beste relaxte job is.
Ik werk nu 4 jaar fulltime en heb er nog steeds wel eens moeite met de weinige vrije tijd die ik heb. Veel dingen die ik wil doen (hobbie's e.d.) moet ik s'avonds of in het weekend doen en op tijd af ronden om op tijd in bed te liggen omdat ik de volgende dag er weer vroeg uit moet. Hele nachten al knutselend achter m'n pc doorbrengen zitter er niet meer in.
Daarintegen vind ik het wel heel bevredigend om na 3 weken keihard te werken een mooi systeem op te leveren en complimenten van de klant te ontvangen voor m'n inzet.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Anoniem: 229806 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:21:
Ga eens kijken bij het bedrijf Finalist, daar kun je een 32 uurs contract krijgen en dat geeft je in ieder geval een dag 'rust'.
Heb net de website van Finalist eens bekeken en die spreekt me direct aan.
Open en directe aanpak, mogelijkheid om je werk zelf in te delen (glijdende uren, 32u week, mogelijkheid tot sabbatical).
Spijtig dat dergelijke aanpak nog maar zelden voorkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Niemand die hier dé oplossing voorstelt? :p

Hoe waren je graden op de unief? Want als die goed waren ga je toch gewoon als assistent in dienst op de faculteit :)

De ideale overgang tussen studentenleven en bedrijfsleven. (alle voordelen van student, werken op fietsafstand, maar wel een normaal loon). Heel flexibele uren.

En eenmaal dat gedaan lig je hoog genoeg in de markt om je eigen eisen te stellen en zelf goede voorwaarden af te dwingen. (en heb je ook redelijk wat bij elkaar gespaard, want je kan er een studentenleven blijven op na houden, zonder echt veel uitgaven)

Heb zelf geen ervaring voor alle duidelijk (gewoon student)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Toevallig zag ik gisteren een vacature voor assistent aan de universiteit waar ik afstudeerde.
Mijn graad was onderscheiding, ongeveer 74%.
Dan zou je studenten moeten begeleiden met praktijkopdrachten, hier en daar een hoorcollege geven en dergelijke zaken.
Qua uren heb ik er eigenlijk geen idee van, ik vermoed dat het niet gewoon 40u per week zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

sariel schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:41:
[...]

Schijnbaar. Maar zelfs consultancy is niet de hele dag in de auto zitten. Ik vind het zelf redelijk afwisselend, beetje documenteren, beetje opdrachtjes uitvoeren, beetje babbelen met klanten, beetje presentaties geven, etc. En ja, af en toe moet je flinke einden rijden, maar dat hoeft niet zo erg te zijn. Het is tenminste niet zoals sommige nadere IT banen waar je de hele dag, de hele week, achter de pc op het toetsenbord zit te meppen.
Precies. Je kan gewoon niet zeggen "In de ICT gaat het er zó aan toe". De ICT omvat zoveel verschillende gebieden.

- van 8 tot 4 als programmeur achter je bureau zitten in sommige bedrijfjes
- als consultant die 10 klanten per dag bezoekt voor software projecten
- als consultant die 10 klanten per dag bezoekt om de servers te fixen
- als consultant die een volledig nieuwe ICT structuur opzet in een bedrijf en daar een half jaar dedetacheerd zit
- als systeembeheerder werken van 8 tot 4/5 zoals mij
- als systeembeheerder in je eentje een klein bedrijfje staande houden, wachtdiensten draait en permanent bereikbaar is
- werken voor een onderzoakslabo om nieuwe technieken te zoeken (theoretisch)
- werken voor een chipfabrikant en nieuwe cpu's ontwerpen
-...

ICT, het kan zo enorm veel dingen omvatten dat je eigenlij keerst moet nadenken wat je juist wil gaan doen. Wil je gaan programmeren, wil je systeem of netwerkbeheer doen, of nog wat anders.

Elke tak heeft wel weer bepaalde functies die wel of niet 8 tot 5 werken hebben.
Zie bijvoorbeeld consultancy. Je kan op 1 vaste plek gedetacheerd zitten voor maanden, maar je kan ook 10 bedrijven per dag aan doen. In het eerste geval heb je vrij vaste uren, in het 2de geval minder vast en veel op de baan.

,...
phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:03:
Toevallig zag ik gisteren een vacature voor assistent aan de universiteit waar ik afstudeerde.
Dan zou je studenten moeten begeleiden met praktijkopdrachten, hier en daar een hoorcollege geven en dergelijke zaken.
Qua uren heb ik er eigenlijk geen idee van, ik vermoed dat het niet gewoon 40u per week zal zijn?
Ik kan me daarbij inbeelden dat je 's avonds al eens telefoon van je studenten kan verwachten als ze een probleem hebben. Door de dag hebben ze les enzo ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DinX op 10-10-2007 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:03:
Jawel hoor. Nu, dat beslis je zelf een beetje natuurlijk. Vaak zal je gewoon uit eigen beweging wel wat langer blijven. (denk eraan, je blijft een redelijk studenten-like leven houden, dus veel extra tijd). Dus ik ken wel wat assistenten die gewoon tot 10 uur 's avonds doorwerken en dan 's morgens slechts om tien uur beginnen of zo. (op drukke momenten bvb).

Je zal inderdaad wat oefenzittingen of practica moeten geven, maar dat maakt het volgens mij ook wel interessant. Véél afwisseling, contact met andere studenten. Je doet wat ervaring op in het geven van een uitleg aan een grotere groep, wat ze bij een latere sollicitatie ook wel appreciëren denk ik.

Denk eraan dat je vanzelf graag wat overuren zal doen, omdat de sfeer bij de assistenten vrij relax is, je werkt ook met gelijkgestemde jonge mensen waar je normaal wel goed mee kan opschieten. Plus, op vijf minuutjes ben je terug thuis van je werk (zoals het als student ook was). De rest is vrije tijd. Je hebt geen kosten qua vervoer (enkel fiets) dus bijna je hele loon in zonder meer 'in the pocket' :p . Je kan dus een aardig potje opbouwen voor je 'echt' begint te werken. Je zorgt ervoor dat je vriendin nog student is en je hebt een ideaal leven :p

Nogmaals, als je onzeker bent over het echte bedrijfsleven is dit de gulden middenweg. Je hoeft ook niet meteen een vijfjarig doctoraat aan te vatten. Ik ken ook wel iemand die dat begonnen is, een jaartje heeft gedoctoreerd, en dan toch in de privé is gaan werken met de mededeling dat het niets voor hem was. Dus een jaartje als assistent werken geeft je gewoon nog een jaar respijt om te beslissen wat je kan doen.

het is dat ik al lang genoeg aan het studeren ben, als je begrijpt wat ik bedoel, anders zou ik zeker hetzelfde overwegen. Daar heb ik wel spijt van, dat ik door wat screw ups geen kans meer zal hebben om te doctoreren. Het leek me echt een ideale baan. Onderzoek, beetje lesgeven, enz...

Maar goed, je hebt zelf ook gestudeerd, je weet hoe het er aan toe gaat en wat een assistent zowat moet doen :) . Je kent misschien assistenten, dus vraag eens bij hen na wat de ervaringen zijn.
Aangezien er een vacature open staat zou ik daar zeker toch eens dieper op ingaan!
DinX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:09:
Ik kan me daarbij inbeelden dat je 's avonds al eens telefoon van je studenten kan verwachten als ze een probleem hebben. Door de dag hebben ze les enzo ;)
Dat is echt no way het geval, toch niet aan een universiteit. Dat heb ik in elk geval nog nooit gehoord. Of misschien heel zeldzaam dan. Daar hoef je je echt niet ongerust over te maken. Géén enkele student zal zomaar een assistent of prof opbellen. Echt niet. De afstand tussen het docerend personeel en de student is op een uni echt heel groot. (natuurlijk kan je met assistenten wat jovialer omgaan dan met een prof, maar ze maken wel duidelijk dat ze na de uren niet beschikbaar zijn).

Mailtjes wel natuurlijk, om afspraken te maken of iets dergelijks, maar die kan je gewoon op het gemak 's avonds op de dag nadien beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 19:18

Eijkb

Zo.

Een vriendin van me is/was een assistente (onderwijl is ze aan het promoveren). Ze werkt(e) 3 dagen thuis en 2 dagen op de uni (les geven). Nu houdt ze niet zo van thuis werken (ze mist het sociale contact) dus is ze inmiddels veranderd van universiteit en werkt nu nog 1 dag thuis en 4 dagen op de universiteit (waaronder ook weer lesgeven). Veel vrije tijd, geen telefoontjes 's-avonds (af en toe een emailtje maar die moet je niet persé 's-avonds behandelen). Daarnaast zit ze 3 a 4 keer in het buitenland voor conferenties (denk dan aan Europa maar ook af en toe USA / Azie) waar ze al dan niet een paper voor heeft ingediend. Haar vakgebied is overigens niet ICT maar Open Innovatie.

Ze kan in het bedrijfsleven wellicht meer verdienen maar ze heeft een vriend met goede baan en inmiddels een leuk huisje dus die financiele druk is er niet. Geen idee wat ze na het promoveren gaat doen overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Eijkb op 10-10-2007 16:45 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214388

doe het als ik, dus gooi het idee van een carrière overboord en werk ongeveer 5 niveaus onder je kwalificaties. rijk word je beslist niet, maar je bent nooit meer moe als je thuiskomt en als je ook nog eens dichtbij huis werkt, zul je zien dat je voor de dingen die je echt leuk vindt, opeens tijd als water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Rijk worden is sowieso geen doelstelling van me. Zelfs nu met het "zakgeld" dat ik van me ouders krijg, plus dan af en toe een vakantiejob erbij, heb ik al meer dan ik opdoe.
Wat ik dus graag wil is een job vinden die niet aanvoelt als een job. Want van het moment dat je jezelf naar het werk moet sleuren, en de hele dag op de klok zitten kijken wachten tot het weekend is...
Hopelijk komt het nooit zover :)
Van wat Eijkb hier verteld ga ik toch eens informeren naar die job als assistent.
Ook had ik eventueel een job als docent op een hogeschool (HBO in NL) voor ogen, helaas zijn er momenteel daar geen vacatures voor, het is een beetje laat ;)
Momenteel heb ik één contract aanbod op zak, met een goed salaris en goede voorwaarden.
Het gaat om een positie als test-ingenieur.
Daar moet je ook veel code schrijven, maar dan met een andere doelstelling natuurlijk.
Ik ben niet echt overtuigd of de job inhoud wel iets voor me is, maar daarvoor dient een proefperiode, toch?
Als ik na een maand zeg dat ik niet meer terugkom, kan ik dan mijn "reputatie" bij dat bedrijf voorgoed gedag zeggen, of staat het slecht op mijn CV ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:23:
Rijk worden is sowieso geen doelstelling van me. Zelfs nu met het "zakgeld" dat ik van me ouders krijg, plus dan af en toe een vakantiejob erbij, heb ik al meer dan ik opdoe.
Wat ik dus graag wil is een job vinden die niet aanvoelt als een job. Want van het moment dat je jezelf naar het werk moet sleuren, en de hele dag op de klok zitten kijken wachten tot het weekend is...
Tja, dat willen we allemaal. En in sprookjes en TV-series zal dat best bestaan, maar eh, wordt het niet eens tijd om de beschermde studentenwereld te verlaten en je in de grote boze mensenwereld te begeven, waar niet alles op een presenteerblaadje komt? [/sarcasme]
Als ik na een maand zeg dat ik niet meer terugkom, kan ik dan mijn "reputatie" bij dat bedrijf voorgoed gedag zeggen, of staat het slecht op mijn CV ofzo?
Dat staat niet echt goed op je CV, en is ook niet goed voor je referenties. Verder, na een maand weet je nog helemaal niet wat het is, en toon je een gebrek aan doorzettingsvermogen. Het is nu echt tijd om je te realiseren dat je volledig verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor je keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik verwacht zeker niet dat er iets ooit op een presenteerblaadje zal komen.
De afgelopen 2 jaar heb ik zonder onderbreking 7 dagen per week tussen de 10 en 14u per dag gewerkt voor de universiteit (studeren, projecten afwerken, thesis).
Daarvoor nog eens 3 jaar om mijn bachelor te behalen.
Als je echt in de verkeerde job terechtkomt, dan heb je dat toch zeer snel door?
Ik hoef mij niet aan te passen aan de job, een job is een hulpmiddel om geld te verdienen dat je nodig hebt om in leven te blijven.
Ben ik niet gelukkig op de job, dan zoek ik een andere.
Het leven is veel te kort om ook nog eens tijd te gaan verspillen op plaatsen waar je liever niet zou zijn.
Ik zie een job echt puur vanuit utilitair standpunt, een carriëre en hoge status kan me gestolen worden.
Althans dit is mijn visie momenteel, wie weet hoe ik er over 5 of 10 jaar over denk.

Ik steek graag veel tijd in informatica en andere zaken. Maar ik wil het op mijn manier doen, en niet met een baas die op mijn vingers kijkt, en bepaalt wanneer ik moet opstaan en wanneer gaan slapen.

[ Voor 22% gewijzigd door phobosdeimos op 10-10-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het leven is veel te kort om ook nog eens tijd te gaan verspillen op plaatsen waar je liever niet zou zijn.
het leven is een stuk langer dan je denkt, dus ter voorkoming van frustratie is het handiger om je af te vragen, hoe je zo veel mogelijk plekken kunt vermijden waar je niet wilt zijn. helemaal vrij is niemand en acties als deze
zijn niet erg handig, zolang je zelf niet weet wat je eigenlijk precies wilt, het aantal bedrijven waar je terecht kunt, is namelijk niet oneindig, al helemaal niet als je een echte specialist bent. er zijn functies, waarvoor de kandidaten steeds weer uit dezelfde bedrijven komen, als je zo'n functie krijgt of ambieert, dan zul je versteld staan over de dingen die je eigenlijk voor jezelf had willen houden en die ze binnen dat kringetje toch allemaal al blijken te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:37:
Als je echt in de verkeerde job terechtkomt, dan heb je dat toch zeer snel door?
Ik hoef mij niet aan te passen aan de job, een job is een hulpmiddel om geld te verdienen dat je nodig hebt om in leven te blijven.
Yep, maar een maand is wel erg kort. Het is een houding die niet werkt, men zit niet te wachten op iemand die van alle gerechten een hapje wil nemen, maar op mensen die zich inzetten en proberen er wat van te maken. Geen enkele baan is altijd leuk, en de eerste maanden kunnen zwaar zijn. Ook omdat men de goede krachten eruit probeert te halen, en de minder gemotiveerden te lozen. Heel begrijpelijk vanuit de werkgever gezien.
Ik zie een job echt puur vanuit utilitair standpunt, een carriëre en hoge status kan me gestolen worden.
Althans dit is mijn visie momenteel, wie weet hoe ik er over 5 of 10 jaar over denk.
Totdat je erachter komt dat je geen mooi huis kunt kopen, je te weinig geld hebt voor hobby's, familie etc. En dan ben je misschien te oud om er nog wat aan te doen. Juist nu moet je je inzetten om een fundering te leggen voor je latere leven.
Ik steek graag veel tijd in informatica en andere zaken. Maar ik wil het op mijn manier doen, en niet met een baas die op mijn vingers kijkt, en bepaalt wanneer ik moet opstaan en wanneer gaan slapen.
Dan moet je eigen baas worden, of de baas. Maar dat is ook geen pretje, kan ik je verzekeren :)

Idealen zijn mooi, maar als je met je hoofd in de wolken loopt dan zie je de obstakels niet. Een dosis realisme helpt dan wel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Het ons-kent-ons-gehalte in de ICT is ook vrij groot. Als je netwerksites als linkedin bekijkt, hoeveel mensen via via toch weer andere mensen kenne, en hoeveel ze er zo gemeen hebben,...
Het is een heel grote wereld de ICT, maar zeker mensen die in bepaalde gebieden zitten ervan kennen elkaar wel in veel gevallen denk ik, zeker de mensen die op het hogere niveau zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:37:
Ik verwacht zeker niet dat er iets ooit op een presenteerblaadje zal komen.
De afgelopen 2 jaar heb ik zonder onderbreking 7 dagen per week tussen de 10 en 14u per dag gewerkt voor de universiteit (studeren, projecten afwerken, thesis).
Daarvoor nog eens 3 jaar om mijn bachelor te behalen.
Dat vind ik een beetje in een vreemd contrast staan met de instelling die je laat zien in je startpost. Waarom heb je zo hard gewerkt om je uni goed af te ronden, wanneer je daarna maar weinig ambitie hebt?
Had je dan niet beter na je bachelor ff relax wat werk kunnen gaan zoeken?
Ik heb één keer meegemaakt dat ik mijn werk niet prettig vond, dit had ik heel snel door. Geldt niet overal waarschijnlijk... Je hebt natuurlijk ook verschillende gradaties, een minder vervelende job ziet er in eerste instantie waarschijnlijk niet zo slecht uit...
Je baan is ook een enabler. Je komt nu misschien prima rond van je minimale inkomen, maar hoe zit dat later, met huisje, boompje, beestje? Afgezien van het feit dat je blij bent dat je het huis uit mag met die schreeuwende koters om je heen ;)
Uhm, hoe hoger het niveau, hoe meer vrijheid je over het algemeen hebt. Je zult niet zo vaak fabriekspersoneel zien met flexibelen werktijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik denk dat stoppen tijdens je proeftijd in principe geen kwaad kan. Immers, beter dat je nu aangeeft dat het je niks lijkt dan dat je dit pas na een langere tijd doet (want dan bouwt het bedrijf meer op je). Een beetje bedrijf houdt zo'n instelling erop na, maar het kan natuurlijk altijd een teleurstelling blijven.

Ik zou het sowieso niet op je cv melden. Werkervaring kan je het immers niet noemen, en het kan je als 'wispelturig' afschilderen. Gewoon niet doen. Als ze al vragen om het 'gat' (wat ze waarschijnlijk toch niet doet) kan je beter zeggen dat je een maandje op vakantie bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:01:
Ik zou het sowieso niet op je cv melden. Werkervaring kan je het immers niet noemen, en het kan je als 'wispelturig' afschilderen. Gewoon niet doen. Als ze al vragen om het 'gat' (wat ze waarschijnlijk toch niet doet) kan je beter zeggen dat je een maandje op vakantie bent geweest.
ik zou erg voorzichtig zijn met liegen (want dat is tenslotte de definitie van niet de waarheid vertellen. Het is toch snel een klein wereldje, en dit kan alleen tegen je werken. Je kunt beter eerlijk zijn; nog beter is het echt te proberen, en een maandje is geen teken van doorzettingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik ben eventueel van plan om eventjes een paar maanden uit te rusten, misschien wat te reizen, en dan opnieuw te solliciteren als ik beter weet wat ik wil.
Hoef ik dat "gat" in mijn CV aan iemand te verantwoorden?
Is een mens verplicht om van het afstuderen tot het sterven non-stop te werken?
Ik kan mijn leven indelen zoals ik het wil, als bedrijf X zich daar niet in kan vinden mogen ze een andere kandidaat zoeken (het is niet alsof hoog geschoold informatica personeel aan de bomen groeit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

gambieter schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:08:
[...]

ik zou erg voorzichtig zijn met liegen (want dat is tenslotte de definitie van niet de waarheid vertellen. Het is toch snel een klein wereldje, en dit kan alleen tegen je werken. Je kunt beter eerlijk zijn; nog beter is het echt te proberen, en een maandje is geen teken van doorzettingsvermogen.
Je zal maar eens naar een congres ofzo gaan samen met collega's en daar je oude collega's tegen het lijf lopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:12:
Ik ben eventueel van plan om eventjes een paar maanden uit te rusten, misschien wat te reizen, en dan opnieuw te solliciteren als ik beter weet wat ik wil.
Nee, dat is helemaal niet nodig. Maar als ze er naar vragen, gewoon eerlijk antwoorden :)
Is een mens verplicht om van het afstuderen tot het sterven non-stop te werken?
Ik kan mijn leven indelen zoals ik het wil, als bedrijf X zich daar niet in kan vinden mogen ze een andere kandidaat zoeken
Dat mag, maar dan ook niet klagen als je klein woont, geen geld hebt en nooit op vakantie kunt ;) . Des te meer je investeert, des te meer opbrengst :)
(het is niet alsof hoog geschoold informatica personeel aan de bomen groeit).
Nee, maar men zit ook niet te springen om mensen die onvoldoende inzet hebben, of teveel noten io hun zang hebben zonder eerst gepresteerd te hebben. Reken je nu ook weer niet te rijk, waar nu een tekort voor is zegt niets voor over 5 jaar. Het is vaak zo dat je eisen kunt stellen nadat je gepresteerd hebt, niet daarvoor. Een universitaire studie is tegenwoordig geen teken meer van genialiteit ;)

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 10-10-2007 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:07:
Kan je nagaan hoe optimaal alle ict voorzieningen worden gebruikt :X

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je moet niets, maar het is een gegeven dat er wordt gevraagd naar gaten in je cv, dus daar moet je rekening mee houden. de zwarte gaten in je cv en de hoeveelheid banen zijn voor de meeste hr-afdelingen een indicatie voor je werkwilligheid en betrouwbaarheid. bedrijven willen goede mensen graag kunnen binden, als je komt aanzeulen met een cv met 30 halve banen, waartussen iedere keer een maand of drie ligt, krijg je het erg moeilijk bij sollicitatiegesprekken. maar je zei het zelf al: als je het je kunt veroorloven even een sabbatical te vieren, zou ik dat onmiddellijk doen, want daar kun je een hoop helderheid in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
CycloneX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:19:
[...]

Kan je nagaan hoe optimaal alle ict voorzieningen worden gebruikt :X
Precies!
Al die mogelijkheden, al die technologische vooruitgang! En toch staan we allemaal samen elke dag in de file omdat we per sé ons werk moeten doen op het kantoor ;)
Gambieter: de afmeting van mijn huis of de dikte van mijn portefeuille staan niet in verbinding met mijn mate van geluk.
Da's persoonlijk.
En ik weet redelijk zeker dat je zelfs met een "eenvoudige job" in de IT een zeer acceptabel inkomen kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
je 'bouwjaar' is 1984, je zou natuurlijk ook nog een leuke master kunnen doen, evt lekker paar uurtjes per week op niveau werken bij een IT bedrijfje. Of proberen een mastertje in het buitenland mee te pakken.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:22:
[...]

Precies!
Al die mogelijkheden, al die technologische vooruitgang! En toch staan we allemaal samen elke dag in de file omdat we per sé ons werk moeten doen op het kantoor ;)
Gambieter: de afmeting van mijn huis of de dikte van mijn portefeuille staan niet in verbinding met mijn mate van geluk.
Da's persoonlijk.
En ik weet redelijk zeker dat je zelfs met een "eenvoudige job" in de IT een zeer acceptabel inkomen kan verdienen.
En de Zuidas in Amsterdam maar volbouwen met kantoren, dan afvragen waarom er altijd files zijn daar :P

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
DeoDupke schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:32:
je 'bouwjaar' is 1984, je zou natuurlijk ook nog een leuke master kunnen doen, evt lekker paar uurtjes per week op niveau werken bij een IT bedrijfje. Of proberen een mastertje in het buitenland mee te pakken.
Idd met zoiets zat ik ook te spelen in m'n hoofd (typisch, er spelen meestal veel te veel zaken in m'n hoofd).
Ik heb een stage in Italië gedaan voor een periode van 3.5 maanden, en dat smaakt zeker naar meer.

Nog een praktisch advies gevraagd, zal even de situatie schetsen:
* ik kwam op maandag op gesprek bij telecom firma X
* gesprek ging goed, ze vertelden me dat ze mij na 1.5 week zouden informeren wat de uitkomst was, om dan een 2e gesprek te regelen
* de dag erna ging de telefoon al, om te vragen of ik woensdag al kon terugkomen op 2e gesprek
* ik ging woensdag, en donderdag kreeg ik een contract aanbod in de mailbox, waarvan de beslissingstermijn 7 dagen was

Dit was dus veel sneller dan ik verwacht had, want ik wou bij nog enkele andere bedrijven solliciteren vooraleer ik een beslissing maak!
Dus heb ik (met moeite) een extra week bedenktijd in de wacht kunnen slepen.
Maar eigenlijk is dat zelfs te weinig, ik wou toch echt graag minstens bij 3 of 4 bedrijven gaan luisteren alvorens een beslissing te maken, volgende week is er ook nog een job-beurs waar ik naar toe zal gaan, en hier zijn alle grote bedrijven aanwezig (IBM, Accenture, Atos Origin, Microsoft, Sun, weet ik veel).

Kan ik bedrijf X nu opbellen en simpelweg een uitstel van enkele weken vragen?
Is zoiets geoorloofd?
Ik wil nu liever de tijd nemen om alles goed te overwegen, dan dat ik na 2 maanden moet concluderen dat ik bij bedrijf X niet thuishoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, dat is opzich wel een lastige situatie zodat je nu niet even rustig de markt kan aftasten en contact zoeken met een paar andere bedrijven.

Ik zou toch ook liever een paar gesprekken voeren alvorens een keuze te maken. En dat moet een bedrijf toch ook begrijpen? Het is ook in hun eigen belang dat je volledig achter je keuze gaat staan, want als je je goed voelt in wat je doet presteer je ook beter.

Ik ben ook benieuwd wat je in dit geval kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik kan het er natuurlijk op wagen, en gewoon vooropstellen dat ik nog enkele weken nodig heb om de markt af te tasten.
Maar dan zit de kans er in dat het aanbod ingetrokken wordt, en het is op zich een goed aanbod...
Maar het gaat om een soort van testing functie, waar toch zeer veel code zal worden geschreven, en ik heb het gevoel dat ik meer interesse heb in de systeem/netwerkbeheer kant (soort van system engineer), vooral ivm linux/unix/security en dergelijke.
Ik ben nooit goed geweest in keuzes maken :D

[ Voor 4% gewijzigd door phobosdeimos op 10-10-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 19:34:
Ik kan het er natuurlijk op wagen, en gewoon vooropstellen dat ik nog enkele weken nodig heb om de markt af te tasten.
Maar dan zit de kans er in dat het aanbod ingetrokken wordt, en het is op zich een goed aanbod...
Maar het gaat om een soort van testing functie, waar toch zeer veel code zal worden geschreven, en ik heb het gevoel dat ik meer interesse heb in de systeem/netwerkbeheer kant (soort van system engineer), vooral ivm linux/unix/security en dergelijke.
Ik ben nooit goed geweest in keuzes maken :D
Les 1: laat je nooit dwingen tot een beslissing op zeer korte termijn. Dan zou ik zelf de baan laten schieten :) . Als ze je echt willen hebben, dan wachten ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
misschien voor volgende gesprekken proberen duidelijk te hebben wanneer je nog events/andere gesprekken hebt, dan kun je dit gewoon aangeven tijdens zo'n gesprek.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
DeoDupke schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:04:
misschien voor volgende gesprekken proberen duidelijk te hebben wanneer je nog events/andere gesprekken hebt, dan kun je dit gewoon aangeven tijdens zo'n gesprek.
Ik had het idd vermeld, dat ik voorlopig enkel nog maar bezig was met het "aftasten van de markt", dat ik zeker bij verschillende bedrijven wil gaan luisteren alvorens een beslissing te maken.
Op dat moment had ik nog geen concrete data ter beschikking, het was ook niet te bedoeling dat alles zo vlug zou gaan bij bedrijf X (ze spraken zelf van een termijn van 2 weken minimum voor het contract ter sprake zou komen, en plots werd dit dan 3 dagen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Je kunt zonder CV risico's afwachten, maar tussen de wal en het schip vallen blijft natuurlijk wel een risico. De termijn van 7 dagen is alleen maar de termijn waarbinnen hun originele aanbod geldt.Na die periode mag het bedrijf nog steeds ja zeggen, als je je alsnog meldt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Wel, ik ben nu een tijdje bezig in mijn nieuwe (en eerste job).
De jobinhoud zelf valt goed mee, maar de job in zijn geheel valt erg tegen.
Allereerst het grootste struikelblok: het vervoer.
Ik vertrek dagelijks om 06:30u 's morgens, en arriveer weer thuis om 19:30u 's avonds.
13 uur per dag dus.
Af en toe (pakweg 1x per week) kan ik het zo regelen dat ik om 18:30u thuis ben.
Dit komt omdat ik met het openbaar vervoer ongeveer 2u onderweg ben (enkel), en verschillende overstappen moet maken (trein -> trein -> bus) en deze verbinding dan vaak mis.
Maar zelfs met de auto moet je rekenen op 1u45min, zonder de files mee te tellen.
Daarbovenop is het werk erg veeleisend (hoge werkdruk, prik-klok, vaak nablijven voor vergaderingen, een beurtrol voor permanentie in het weekend, regelmatig tests en uitrollen in het weekend).
Dus ik ga zeer binnenkort alweer stoppen, en een job zoeken in het onderwijs, of iets deeltijds, en niet meer dan 1u aan transport per dag.
Ik had al zo'n vermoeden dat het op deze manier ging zijn in de harde businesswereld, maar nu heb ik het aan den lijve ondervonden, en ik heb geen zin om te leven om te werken, ik bekijk het enkel als een middel om geld te verdienen dat ik nodig heb om te leven, niet meer.

Iemand toevallig ervaring met het lesgeven op bachelor-hogeschool niveau? :)
Alle info of tips zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is verhuizen een optie? Ik heb ook jarenlang 2u45min per dag gereisd, en woon nu op 15 minuten fietsen van mijn (nieuwe) werkplek. En dat is heerlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik heb niet alle reply's gelezen dus ik weet niet of het al genoemd is maar is werken op een IT-afdeling van een Universiteit (dus geen lesgeven of studenten begeleiden o.i.d.) niks voor jou? Niet alleen in het bedrijfsleven maar ook op de meeste (grote) uni's zijn ze vaak best met innovatieve/spannende dingen bezig.

Weinig tot geen overwerk, flexibel in de uren, goeie CAO (je moet alleen geen dikke leasebak onder je reet verwachten), zeer weinig stress en de sfeer is beter dan bij menig IT-bedrijf. Dat laatste is overigens meer mijn ervaring dan echt feit realiseer ik mij wel.

[ Voor 20% gewijzigd door temp00 op 06-12-2007 20:39 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Zoiets zou ik ook een optie noemen tem00, goed idee!
Lesgeven op de unief kan niet idd (heb een master, geen doctoraat).
Bij de job die ik op het oog heb (lesgeven op een hogeschool in de buurt) moet je enkele vakken doceren, en dan erlangs ook nog af en toe meewerken aan kleinere in-house IT projecten.
Lijkt me een leuke combinatie, deels lesgeven, en deels IT-werk (maar dan niet op de manier van de zakenwereld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Alvorens gelijk in een (dare I say it) te lichte job in het onderwijs te zoeken, zou ik nog iets verder rondkijken. Zelf werk ik in de detachering, en zit ik bij verschillende bedrijven. Dit bevalt goed, ik weet ook niet goed wat ik precies wil, maar dit is wel de beste manier om een juiste job te vinden.
De meeste bedrijven willen je toch overnemen, is mijn ervaring.

Mijn eigen reistijd komt op een uur per dag.En ik heb op zich genoeg vrije tijd, maar niet genoeg vrijheid.

Ik werk van 08:30 tot 17:30, wat dus best wel lang is. (komt op een 45 uur per week)
Ik ben net als jou gek op vrije tijd, en dat heeft weinig met student zijn te maken. Alleen je moet vrij kunnen zijn vind ik, het 9tot 5 is zo ouderwets.

Heb inmiddels meerdere eigen bedrijven gehad, en dat bevalt op zich goed, als je er goed van kunt leven uiteraard. Ik kon er een tijdje goed van leven tot er weinig tot geen werk meer was in mijn regio, misschien losste ik de problemen wel iets te goed op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Idd ghost21, dat van die vrijheid vind ik ook. Ik wil gerust hard werken, ik heb tijdens mijn opleiding ook erg hard gewerkt (7 dagen op 7, vaak tot voorbij middernacht) maar ik wil graag mijn eigen regels maken, en werken wanneer het mij uitkomt.
Maximaal 1u transport per dag is mijn streefdoel voor mijn nieuwe job, hopelijk lukt dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 09:20
phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:32:
.....
Mijn probleem voornamelijk:
* 40u per week werken
* tussen 10u à 16u per week transport-tijd
* nog een paar uurtjes overuren en avondwerk mee naar huis nemen

Dus dat mag je afronden op 60u per week.
Dan zit je ook heel het jaar door met deadlines en stress, 5 dagen van je week spendeer je quasi enkel aan werken/slapen/transport.

Nu vraag ik me af: is er ook een andere manier om te leven?
Ik droom er echt van om een klein bedrijfje te vinden dat erg liberaal is in die dingen, waar je gewoon lekker 32u per week mag komen werken bijvoorbeeld, plus gedeeltelijk thuiswerken misschien...

Iemand nuttig advies, tips?
Tendens die steeds vaker bij de verse starters te zien is...
Men is namelijk gewend aan het "lui-lekker" leven op school. (no offence). Maar het maken van 1040 uur is natuurlijk niks t.o.v. gemiddeld de 1800 die je voor een werkgever op jaarbasis maakt. (exclusief training, cursus, workshops, meetings, etc.)

Als je wat wilt in het leven, dan moet je er voor werken. Voor niks gaat de zon op.
Mijn advies: ga iets doen wat je ook echt leuk vindt!

40 uur werken per week: ga 32 uur werken, dat is tegenwoordig vrij normaal.
reistijd: zoek iets in de buurt, of accepteer het.
overuren en avondwerk: hooguit incidenteel, dit hoort niet de standaard te zijn.

Verschilt per functie. De ene functie is resultaat gericht waarbij je zelf verantwoordelijk bent over de invullen. Andere functies zijn oa gericht op aanwezigheid (openingstijden etc.)

Zie je dillema over het 40 uur werken... is dit wel verstandig... oftewel, doe je dan nog wel wat?

Als je minimaal 60 uur per week wilt werken (waarvan je maar aan 30 a 40 verdient) dan moet je dat doen. Freelancen is financieel gezien natuurlijk aantrekkelijk, maar voordat je echt alles goed op de rit hebt staan (opdrachten, netwerken etc) ben je een paar jaar verder met heel veel uren per week.

Ik droom er echt van om een klein bedrijfje te vinden dat erg liberaal is in die dingen, waar je gewoon lekker 32u per week mag komen werken.
Kan ook bij grote bedrijven...

Mijn tip: ga even een paar jaar detacheren voor 32 uur per week. Zo ruik je aan meerder functies en kan je bepalen wat je ligt. Werk is niet leuk omdat er leukere alternatieven te verzinnen zijn. Zorg dat je een baan hebt met uitdaging en naar je zin hebt; dan merk je snel dat die uren helemaal geen issue meer zijn.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Zosas schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 07:52:
[...]

Men is namelijk gewend aan het "lui-lekker" leven op school. (no offence). Maar het maken van 1040 uur is natuurlijk niks t.o.v. gemiddeld de 1800 die je voor een werkgever op jaarbasis maakt. (exclusief training, cursus, workshops, meetings, etc.)
Ergens heb je gelijk. Bedoel het werk klimaat is toch wel even wat anders als het school gebeuren.

Maar ik wil de TS wel een nadenkertje meegeven van iets wat ik heb geleerd.

En dat is oppassen voor Amerikaanse bedrijven :)

Waar ik werk mag je je gerust doodwerken, niemand die er zich om bekommert. 50/60u in de week is heel normaal en daarbij komt je reistijd nog. Regio Amsterdam dus dat kun je wel raden ;) Dat red je niet met 10u in de week.

En ik heb dat wel gehad ;) Ik heb echt geen bezwaar tegen hard werken, vervelend werk, managers die je bewust en onbewust het leven wat zuur maken , etc.
Maar 70u per week van huis zijn is gewoon weg teveel.

Ja het salaris is leuk, ja ik ben aantal keer doorgegroeid (en nu is er een grens bereikt) nee geen kinderen die op me wachten maar wel een schat van een vriendin, vrienden en familie die ik wil zien en een motor die ik wel weer eens lekker een weekend de sporen wil geven.

Daarnaast is het meeste management in Amerikaanse bedrijven iets waar je haren van recht over eind kunnen staan. Iets waar je als nieuweling nogal hard mee op je bek kan gaan.

Just my 2 cents..

Werken is prima, maar leven mag je niet vergeten.

Echter als je vers van school komt zul je je echt moeten bewijzen en zal er veel vrije tijd in gaan zitten wil je wat bereiken. Zoek iig een richting in ICT wat je trekt, dat maakt het stuk makkelijker.
Ga ervoor, dat betaald zich in aantal jaren wel terug :)

Ik ben iig aan het soliciteren nu voor een wat rustigere omgeving. ;)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 27-01-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ervaring heeft niks te maken met het verdienen van het recht om te leven.
Tijdens mijn korte sollicitatieperiode hebben niet minder dan een 40-tal bedrijven contact met mij opgenomen, waarvan ik op 4 uitnodigingen ben ingegaan, dewelke mij alle 4 een vast contract hebben aangeboden met erg riante voorwaarden.
Dus het vinden van een job is zeker geen probleem.
Gisteren heb ik mijn kandidatuur ingezonden voor een docent-job aan een hogeschool hier in de buurt.
Dat zou maximaal 1u reizen per dag inhouden.
Hoop dat het lukt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
phobosdeimos schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:00:
Ervaring heeft niks te maken met het verdienen van het recht om te leven.
Ergens heb je gelijk maar om iets te bereiken zul je prive tijd moeten investeren. Niks komt aanwaaien, en zo wel, nouja daar hebben we genoeg waardeloze managers van als voorbeelden :X

Ik hoop voor je dat je job lukt ;)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Heb net even gecheckt, in België is het zo dat een docent aan een hogeschool zowiezo 2 halve dagen vrij heeft per week.
Dus in realiteit werk je maar 4 van de 7 dagen.
Hoe meer ik er over lees, zoveel beter vind ik het idee om te gaan lesgeven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04

The Legend

*Plop*

Kun je uberhaupt wel lesgeven? No offence hoor, maar dat is ook een vak apart. Ik volg op dit moment een HBO Juridische opleiding. De meerderheid van de docenten is ex-advocaat en komt dus aanwaaien uit de beroepspraktijk. Dit betekend echter niet dat je kunt doceren! Het is soms echt dramatisch om te zien hoe er gestuntelt wordt. Een docente durfde zelfs hele lappen tekst te gaan citeren ipv een beamer + PP te gebruiken 8)7 Doe je zelf en je toekomstige studenten een plezier en denk wel ff na voordat je dat gaat doen :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Vaak krijg je wel cursussen of trainingen als je uit het werkveld komt. Althans op mijn school (Instituut voor Communicatie & Media) zijn er heel veel leraren uit het werkveld, welke vaak ook een cursus docent oid doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04

The Legend

*Plop*

MsG schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:19:
Vaak krijg je wel cursussen of trainingen als je uit het werkveld komt. Althans op mijn school (Instituut voor Communicatie & Media) zijn er heel veel leraren uit het werkveld, welke vaak ook een cursus docent oid doen.
Bij ons moeten ze eerst een jaar prutsen en daarna krijgen ze pas een didactische cursus.

Klinkt logisch he :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:41

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Stiekem lees ik toch een kleine negatieve noot bij een aantal users. Ik vind het lovenswaardig dat TS er voor kiest een andere balans te zoeken in zijn leven. Opmerkingen als 'wil je iets bereiken in je leven, dan...' vind ik dan ook niet terecht, want niemand bepaalt wat je moet zijn. We hoeven niet allemaal te zwoegen voor 70.000eu+leasebak. Ik zou maar wat graag voor een 32 urige werkweek kiezen, zodat mijn vriendin en ik de zorg voor de kids beter kunnen verdelen, mar in mijn bedrijfstak is dat absoluut niet mogelijk, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Edmin schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:55:
Ik zou maar wat graag voor een 32 urige werkweek kiezen, zodat mijn vriendin en ik de zorg voor de kids beter kunnen verdelen, mar in mijn bedrijfstak is dat absoluut niet mogelijk, helaas.
complete bull... Dit kan in elke tak van sport, alleen zul je er offers voor moeten brengen (geld, carrieremogelijkheden). Anders is het mogelijk in elke bedrijfstak. Van arts tot putjesschepper.

We hebben het hier over bedrijfstak he.. Directeur van unilever worden is geen bedrijfstak, maar een keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2007 08:14 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

* DinX heeft ook bewust gekozen om niet in de detachering, privé,... te gaan werken.

Ik werk nu als contractueel voor een intercommunale die het ICT gedeelte van een stadsbestuur voor z'n rekening neemt. Qua uren, verloning, vakantiedagen,...
Natuurlijk verdien ik dan wat minder dan mijn collega's in de privé (denk ik, als ik zo de lonen zien in het andere topic hier in WI). Maar daarvoor krijg ik in de plaats vaste glijdende (ja, allebei, ik heb glijdende uren maar hoef er maar 7,36 te doen per dag, elke minuut langer kan ik opsparen en vrij nemen), zelden een permanentiedienst, een goed pensioen later, 35 dagen vakantie zonder de officiele feestdagen, prikklok waardoor ik elke minuut langer kan opnemen,...

Moest ik dichter bij m'n werk wonen was ik elke dag om half 5 thuis als ik echt zou willen. Niet slecht als systeembeheerder. Ik mis echter een hoop opleidingen die je in de privé wel zou krijgen (al ga ik volgende week 3 dagen op Juniper training, de week erna weer wat dagen OES training, en in de toekomst waarschijnlijk nog MCSE of MCSA erbij (geen idee wat ze van plan zijn)).

Ik weet niet of het bij ons ook kan, maar bij het stadsbestuur zelf kan je ook 4/5 en deeltijds werken. Zou me niet verbazen als dat ook bij ons kan dan. Dan heb je je 32 uren week, als systeembeheerder :)

Was ik begonnen bij een detacheringsbedrijf dan had ik waarschijnlijk een hoger loon, een leasebak onder m'n kont, een hoop opleidingen,... Maar dan kan ik 9 kansen op de 10 m'n huidige uren, vakantiedagen, vaste stek,... wel vergeten.

En voor zover ik weet kan dat inderdaad in een hele hoop bedrijfstakken. Wat kies je, een relaxe job, fijne uren, 8-5 werken,... of een hoop kans op doorgroeien, opleidingen, vet loon,... De 2 samen moet ik nog tegenkomen, de keuze kunnen maken kan altijd.

[ Voor 15% gewijzigd door DinX op 08-12-2007 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Een reactie die je steeds vaker van ouwe lullen krijgt. Die vinden dat het normaal is dat je 50+ uren per week besteedt aan je werk + reizen en zijn te moe om zich nog te willen realiseren hoe belachelijk dat eigenlijk is.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 09:10

SeatRider

Hips don't lie

Ik betwijfel of freelance/eigen baas een relaxtere manier van werken is. De freelancers die ik ken steken gerust 80 uur per week in dat werk, en gunnen zichzelf amper een vrij weekend laat staan vakantie. Twee weken vakantie scheelt zo maar 10.000 euro!

De tip om dichter bij huis te gaan werken, of uit de consultancy te stappen, is een goeie. Heb ik recentelijk gedaan, was gewend gemiddeld 3 uur per dag, 15 uur per week, in de auto te kruipen. Zit nu op 10 minuten van mijn huis, en ik steek lachend een uurtje, soms twee, meer in mijn werk. Hou alsnog meer privetijd over.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SeatRider schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 09:27:
Ik betwijfel of freelance/eigen baas een relaxtere manier van werken is. De freelancers die ik ken steken gerust 80 uur per week in dat werk, en gunnen zichzelf amper een vrij weekend laat staan vakantie. Twee weken vakantie scheelt zo maar 10.000 euro!
Als 2 weken je 10.000 scheelt, verdien je 5.000 per week of te wel 250.000 per jaar.

Dan zou ik rustig 240.000 per jaar of zelfs 200.000 per jaar verdienen met een weekje vrij, als 250.000 zonder dat weekje vrij.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 07-06 09:10

SeatRider

Hips don't lie

Cyberpope schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 09:34:
[...]

Als 2 weken je 10.000 scheelt, verdien je 5.000 per week of te wel 250.000 per jaar.

Dan zou ik rustig 240.000 per jaar of zelfs 200.000 per jaar verdienen met een weekje vrij, als 250.000 zonder dat weekje vrij.
De persoon over wie ik het heb heeft een ontwerpburo, verhuurde zichzelf voor 60 tot 90 euro per uur, maar met 12 uur per dag 7 dagen per week kom je dan wel aan 5000 euro omzet per week ja. Omzet is niet hetzelfde als verdienen overigens.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Cyberpope schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 08:09:
[...]

complete bull... Dit kan in elke tak van sport, alleen zul je er offers voor moeten brengen (geld, carrieremogelijkheden). Anders is het mogelijk in elke bedrijfstak. Van arts tot putjesschepper.
Misschien is het woord 'bedrijfstak wat misleidend.....maar ik zie geen mogelijkheid om part-time 6 maanden in Afghanistan te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 21:45

ralpje

Deugpopje

Cyberpope schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 09:34:
[...]

En dan maak je gelijk dezelfde denkfout die eerder in dit topic al tevoorschijn komt: wat je binnenkrijgt is niet wat je overhoudt!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ralpje schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 10:18:
[...]

En dan maak je gelijk dezelfde denkfout die eerder in dit topic al tevoorschijn komt: wat je binnenkrijgt is niet wat je overhoudt!
Nee dat weet ik maar al te goed (ben part-time freelancer). Je hebt meer kosten, maar als je in je eentje een omzet van 250.000 hebt, doe je het erg goed. Je hebt maximaal 50.000, neemt het ruim 100.000 aan directe kosten. Daarvan kun je elk jaar een nieuwe auto kopen en heb je nog geld over om een pand te huren (terwijl ik het nut niet zie van een eigen kantoor huren als freelancer, tenzij je een eigen bedrijf hebt waar je ook daadwerkelijk iets moet produceren). Dan is je bruto-salaris 150.000 euro, dus in worst-case houd je daarvan 70.000 netto over. En zelfs als je dan die 10.000 mis loopt, is dat bruto. Dus kost je dat (again worst case, met hele slechte boekhouder die de aftrek niet maximaal benut) slecht 5.000 netto.

En als ik de keus heb tussen 70.000 netto of 65.000 maar met 2 weken vakantie. Kies ik die 2 weken vakantie.

Maar als je een freelancer (nogmaals niet hetzelfde als een eigen zaak waarvoor je producten inkopen) bent en je zet 250.000 om. Dan ben je een erg, maar dan ook heeeeeeel erg slechte zakenman als je daarvan niet zeer dik (lees >150.000 voor de belasting is langs geweest) overhoudt. En wat je overhoud is hetzelfde als "bruto-loon" voor de werknemer. En voor een bruto-loon van 150.000 euro werken niet veel mensen. Het gros van nederland zit echt beneden de 50.000 hoor.
SeatRider schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 09:43:
De persoon over wie ik het heb heeft een ontwerpburo, verhuurde zichzelf voor 60 tot 90 euro per uur, maar met 12 uur per dag 7 dagen per week kom je dan wel aan 5000 euro omzet per week ja. Omzet is niet hetzelfde als verdienen overigens.
Hier zit de denk fout. Want ondanks dat die persoon 84 uur per week werkt, zijn lang niet al die uren declarabel. Dus hoeveel van die uren zijn declarabel en hoeveel niet.
Edmin schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 10:13:
Misschien is het woord 'bedrijfstak wat misleidend.....maar ik zie geen mogelijkheid om part-time 6 maanden in Afghanistan te zitten ;)
Toch ken ik de nodige mensen die een funktie bij de krijgsmacht hebben en part-time werken. De ene is kapitein (26 uur in de week), de ander is Majoor (32 uur in de week, dat is inclusief papa-dag).

Oke, als je dat 1/2 jaar op uitzending mot, is het 24/7 werken. Dat hoort erbij. Maar dat is slechts een 1/2 jaar, 1x in de X jaren (als je funktie wat lullig is kan het vaak zijn ja).

echter in werkdruk is het afgezien van uitzending een relaxed baantje. Zo hoor ik van die kapitein dat ze het erg druk heeft (MDD), maar ze heeft een caseload die ongeveer de helft is wat ik mijn werkers laat doen, voor een salaris dat 2x zo hoog is..... Ook van die majoor hoor ik verhalen, waarbij ik denk "druk? druk?...." kom eens in de burgermaatschappij werken gek. Mag je 2x zo veel doen voor de helft van het geld". Het is wel zo dat zij werk hebben waarvan een vergelijkbare funktie in de burgermaatschappij bestaat.. Dat geld natuurlijk niet voor boordschutter of andere gevechtsfunktie, waarbij geen burger-equivalent bestaat. Maar ja, die hebben buiten de uitzendingen weer niet zo veel te doen. En dan zullen we het nog maar niet hebben over faciliteiten zoals sporten in de baas zijn tijd

[ Voor 37% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2007 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Bedankt Confusion en Ed_L, er zijn blijkbaar toch nog mensen die begrijpen wat ik bedoel :)
Als je veel wilt bereiken op het vlak van geld en carrière, moet je daar vanzelfsprekend erg hard voor werken.
Maar je kan er niet van uit gaan dat elke persoon in onze samenleveing dat per sé ook wilt.
En inderdaad ik heb geen specifieke "opleiding tot leeraar" gevolgt, dus daar zal ik wel in het begin een extra opleiding/cursus voor gaan volgen.
Maar ik ben zelf tot mijn 23e naar school gegaan, en ik ben best goed in het geven van presentaties en voordrachten enzo, dus ik denk dat het wel los zal lopen na een tijdje.
Ik zal nog ongeveer 2 maanden bij m'n huidige job blijven, en dan het vizier op het onderwijs richten.

P.S. Bij m'n huidige job is er ook een verplichting van 1x per maand "on call" te zijn in het weekend. Uit verhalen van mijn collega's te horen bellen ze je dan vaak zaterdag om 8u smorgens uit bed dat je onmiddelijk moet komen, en zit je te werken tot 's avonds. Het is maar 1x maandelijks verplicht, maar ze vragen het ook vaker, dit hoef je niet te doen, maar ze bekijken je wel scheef als je weigert.
Daarbij komen dan nog testing-avonden als er iets belangrijk uitgerolt wordt, en belangrijke meetings buiten de werkuren, ga zo maar door.

[ Voor 27% gewijzigd door phobosdeimos op 08-12-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 14:10
Eigenlijk zou je je het volgende af moeten vragen:
stel je hebt 1 miljoen euro op de bank en hoeft voor het geld niet werken. Wat zou je dan dan de hele dag willen doen? Dat, of datgene wat het meest in de buurt komt, zou je werk dan moeten zijn. Dan vind je voldoening in je werk doe je het met plezier.
Er natuurlijk van uitgaande dat je met je 1 miljoen op de bank er al genoeg van hebt om de hele dag vakantie te vieren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 07:42
Ik zou als ik jou was proberen ergens bij een ziekenhuis, of in de gemeente o.i.d. er tussen te komen :)
Er zijn volgens mij genoeg mogelijkheden om je te ontwikkelen op IT-gebied, zonder dat je de hele dag in de auto hoeft te zitten, en extreem lange dagen moet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Idd De_Bastaard, zo'n mogelijkheid zie ik ook wel zitten.
Zit je toch op een IT job, maar niet meer in de zakenwereld.
Misschien ben ik get vergeten te vertellen, maar de docenten job die ik op het oog heb houdt ook in dat je meehelpt aan IT projecten binnen de hogeschool, dus je krijgt wat lesuren, maar ook nog een beetje programmeerwerk, of sysadmin taken.
shadowlyse als ik 1 miljoen € had ging ik in ieder geval geen 40 uren week maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 14:10
phobosdeimos schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:02:
Idd De_Bastaard, zo'n mogelijkheid zie ik ook wel zitten.
Zit je toch op een IT job, maar niet meer in de zakenwereld.
Misschien ben ik get vergeten te vertellen, maar de docenten job die ik op het oog heb houdt ook in dat je meehelpt aan IT projecten binnen de hogeschool, dus je krijgt wat lesuren, maar ook nog een beetje programmeerwerk, of sysadmin taken.
shadowlyse als ik 1 miljoen € had ging ik in ieder geval geen 40 uren week maken :D
Nee ok maar als dat nou iets is wat je heel graag doet? Je zegt zelf dat je het leuk vindt om de hele dag met informatica zaken bezig bent en dat je je eigen tijd kan bepalen. Ga dan nadenken welke informatica zaken dat zijn en zoek een job waarbij je veel vrijheid hebt zonder een baas die de hele dag over je schouder meekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Inhoudelijk heb ik eigenlijk geen probleem met de job die ik nu doe. Het is meer de manier waarop ik het moet doen, te veel werkdruk, overuren, erg grote prestatiedrang, werken met een prik-klok, verplichte on-call dienst, etcetera.
Helaas kan het bij dit bedrijf niet anders dan op deze manier.
Dus een gelijkaardige taak maar dan (veel) dichter bij huis, en minder veeleisend zou ik wel zien zitten.
Ik hou alvast de vacature websites in de gaten ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 08-12-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Cyberpope schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 10:39:
[...]
Toch ken ik de nodige mensen die een funktie bij de krijgsmacht hebben en part-time werken. De ene is kapitein (26 uur in de week), de ander is Majoor (32 uur in de week, dat is inclusief papa-dag).

Oke, als je dat 1/2 jaar op uitzending mot, is het 24/7 werken. Dat hoort erbij. Maar dat is slechts een 1/2 jaar, 1x in de X jaren (als je funktie wat lullig is kan het vaak zijn ja).

echter in werkdruk is het afgezien van uitzending een relaxed baantje. Zo hoor ik van die kapitein dat ze het erg druk heeft (MDD), maar ze heeft een caseload die ongeveer de helft is wat ik mijn werkers laat doen, voor een salaris dat 2x zo hoog is..... Ook van die majoor hoor ik verhalen, waarbij ik denk "druk? druk?...." kom eens in de burgermaatschappij werken gek. Mag je 2x zo veel doen voor de helft van het geld". Het is wel zo dat zij werk hebben waarvan een vergelijkbare funktie in de burgermaatschappij bestaat.. Dat geld natuurlijk niet voor boordschutter of andere gevechtsfunktie, waarbij geen burger-equivalent bestaat. Maar ja, die hebben buiten de uitzendingen weer niet zo veel te doen. En dan zullen we het nog maar niet hebben over faciliteiten zoals sporten in de baas zijn tijd
offtopic:
Je haalt net twee specialisten aan die eigenlijk gemilitariseerde burgerfuncties hebben. Dat is bij ons 'gevechtseenheden' wel anders. 3 keer op uitzending in 4 of 5 jaar is niet abnormaal en daarbuiten hebben wij het stinkdruk. Ik weet niet wie je verteld heeft dat er buiten uitzendingen 'niet zoveel te doen' is, maar die weet niet waar hij over praat. Als kapitein bij een gevechtseenheid heb ik meer werk dan ik in mijn 38 uur op kan eten. Sporten in de tijd van de baas is dan wel een recht, maar ik kom er bijna nooit aan toe. Mijn vrije tijd sport is dus eigenlijk overwerk, want ik ben verplicht in goede conditie te blijven, maar dat is voor eigen rekening natuurlijk. De enigen die er wel eens wat makkelijker vanaf komen zijn de manschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Edmin schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:53:
Je haalt net twee specialisten aan die eigenlijk gemilitariseerde burgerfuncties hebben. Dat is bij ons 'gevechtseenheden' wel anders. 3 keer op uitzending in 4 of 5 jaar is niet abnormaal en daarbuiten hebben wij het stinkdruk. Ik weet niet wie je verteld heeft dat er buiten uitzendingen 'niet zoveel te doen' is, maar die weet niet waar hij over praat. Als kapitein bij een gevechtseenheid heb ik meer werk dan ik in mijn 38 uur op kan eten. Sporten in de tijd van de baas is dan wel een recht, maar ik kom er bijna nooit aan toe. Mijn vrije tijd sport is dus eigenlijk overwerk, want ik ben verplicht in goede conditie te blijven, maar dat is voor eigen rekening natuurlijk. De enigen die er wel eens wat makkelijker vanaf komen zijn de manschappen.

Ik geloof je op je woord.... Echter dat zeggen die 2 dus ook dat ze zo ongelooflijk druk hebben. Echter als ik het vergelijk met een burgerfunktie die hetzelfde doet.... Tja, vind ik het erg meevallen. Echter tov van jou funktie is er geen "burger"-tegenhanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 09:20
Confusion schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 09:14:
[...]

Een reactie die je steeds vaker van ouwe lullen krijgt. Die vinden dat het normaal is dat je 50+ uren per week besteedt aan je werk + reizen en zijn te moe om zich nog te willen realiseren hoe belachelijk dat eigenlijk is.
*kuch*kuch* ben zelf 29 of is dat tegenwoordig ook een ouwe lul?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Zosas schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 17:26:
[...]
*kuch*kuch* ben zelf 29 of is dat tegenwoordig ook een ouwe lul?
De betekenis van mijn reactie is niet afhankelijk van het feit of je daadwerkelijk een ouwe lul bent ;).

Ik ben 28 en werk met veel plezier in de ICT, 40+ uur per week, met daarbovenop 10+ uur reistijd en af en toe wat overwerk in de avond of het weekend. Ik vind mijn werk dan ook leuk, maar er zijn mensen voor wie het gewoon werk is, zoals flowerp recent aanhaalde in Sun Java Certificaten vs. HBO. Die mensen hebben andere hobbies en ik weet wel waar ik in dat geval mijn prioriteit zou leggen.

[ Voor 43% gewijzigd door Confusion op 08-12-2007 18:08 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 06-06 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik kan me hier dus echt totaal niet in vinden :). Ik ging werken omdat ik school zat was (had m'n bachelor al, was bezig met m'n master en toen kon ik een goede baan krijgen), en ik vind het echt heerlijk om 's avonds thuis te komen en gewoon helemaal niets meer te moeten. Itt toen ik nog op de universiteit zat, want dan moet je altijd nog wel iets (leren voor een tentamen, onderzoek doen, presentaties voorbereiden, opdrachten maken, etc.). Nou moet ik wel zeggen dat ik van nature lui ben ingesteld en ik dit soort dingen dus altijd op het laatste moment deed :P, maar ik heb echt zoveel meer rust gekregen sinds ik werk. Het scheelt overigens ook wel dat ik gewoon leuk werk doe en waar ik goed in ben.

Die 1040 ging overigens over de middelbare school, heeft natuurlijk weinig te maken met een WO waar het de bedoeling is dat je er gewoon 40 uur per week mee bezig bent ;)
Anoniem: 210014 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 13:58:
Zelf heb ik deze situatie ook. Ik heb een hekel aan de randstad (mentaliteit, cultuur, bevolkingsdichtheid, rat-race, kleine woningen, allochtonen, files enzovoorts enzovoorts) en heb gelukkig nu een baan waarbij ik regelmatig thuis kan werken en ook veel naar het buitenland reis.
:D

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 08-12-2007 18:31 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Op zich een interessante discussie. Zeker als je beseft dat psychische klachten tegenwoordig erg veel voorkomen.

Heb er zelf ook wel 's over zitten denken maar ja, ik ben kostwinner en die 40 uur heb ik gewoon nodig.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31556

Wat een bekend verhaal! Ik ben precies zo, ik wil ook geen uren in de auto zitten en gewoon lekker van 9 tot 5 werken en zo dus ook nog vrije tijd overhouden ( en ja, ik ben ook nog maar 24 jaar jong). Ik heb op dit moment wat dat betreft de ideale baan daarvoor! Ik werk nu op een hogeschool en ben daar practicum begeleider / docent. Ik doe eigenlijk vanalles wat: Ik begeleid programmeer practica, houd me bezig met PR (het borgen van projecten voor open dagen), af en toe een ontwikkelklus voor een lectoraat bij ons, etcetera.

Mijn ervaring is overigens wel dat mensen het werk wel onderschatten, sommigen denken dat je in t onderwijs de hele dag eigenlijk niets doet en weinig stress hebt enzo. Maar ik merk wel dat waar ik werk je toch wel stressbestendig moet zijn: Je werkt in een grote (te grote) organisatie, het is nogal bureaucratisch en iedereen moet en wil overal z'n menig over hebben. Dit kan positief en negatief zijn :) , maar ik zie dit op dit moment als de ideale baan voor mij. maar...

M'n contract loopt echter in februari af en en ik hoor over 1,5 week of het verlengd wordt of niet. Als dat het niet wordt zit ik dus in hetzelfde schuitje als de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Klinkt als een leuke job RGN! En inderdaad, geen enkele job is zonder stress natuurlijk...
Hopelijk wordt de jouwe verlengd dan.
Pagina: 1 2 Laatste