Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 31556 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 18:49:
M'n contract loopt echter in februari af en en ik hoor over 1,5 week of het verlengd wordt of niet. Als dat het niet wordt zit ik dus in hetzelfde schuitje als de TS.
Het is inderdaad wel vaker zo dat vaste banen en lange(re) termijncontracten eerder worden gegeven aan hen die bereid zijn meer te doen dan de standaard bijdrage, omdat dit als meerwaarde van de medewerker wordt gezien. Ook eventuele bonussen of extraatjes worden sneller aan dergelijke medewerkers gegeven, en persoonlijk kan ik me daar wel in vinden. Het zijn tenslotte extraatjes en beloningen; dat is niet bedoeld als negatieve opinie voor de andere medewerkers.

* gambieter heeft net een cursus jaargesprekken/beoordelingen gedaan van zijn huidige werkgever en begon zich te ergeren aan het softe gebeuren. Je mag mensen geen opdrachten meer geven maar je moet gezamenlijk met de medewerker een takenpakket voor hem/haar samenstellen...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:08

zomertje

Barisax knorretje

gambieter schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:24:
[...]

Het is inderdaad wel vaker zo dat vaste banen en lange(re) termijncontracten eerder worden gegeven aan hen die bereid zijn meer te doen dan de standaard bijdrage, omdat dit als meerwaarde van de medewerker wordt gezien. Ook eventuele bonussen of extraatjes worden sneller aan dergelijke medewerkers gegeven, en persoonlijk kan ik me daar wel in vinden. Het zijn tenslotte extraatjes en beloningen; dat is niet bedoeld als negatieve opinie voor de andere medewerkers.

* gambieter heeft net een cursus jaargesprekken/beoordelingen gedaan van zijn huidige werkgever en begon zich te ergeren aan het softe gebeuren. Je mag mensen geen opdrachten meer geven maar je moet gezamenlijk met de medewerker een takenpakket voor hem/haar samenstellen...
Dat heeft toch niet altijd met soft te maken maar toch ook met de medewerker zijn verantwoordelijkheid? Ik werk liever zo dan dat men mij echt opdrachten gaat lopen geven. Wij zijn een behoorlijk zelfsturende afdeling (voor het deel waar ik bij hoor) en dat gaat prima. Zelf plannen, zelf alles regelen en alleen als we er echt niet uitkomen gaat het naar de manager.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zomertje schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:40:
[...]
Dat heeft toch niet altijd met soft te maken maar toch ook met de medewerker zijn verantwoordelijkheid? Ik werk liever zo dan dat men mij echt opdrachten gaat lopen geven. Wij zijn een behoorlijk zelfsturende afdeling (voor het deel waar ik bij hoor) en dat gaat prima. Zelf plannen, zelf alles regelen en alleen als we er echt niet uitkomen gaat het naar de manager.
Het is wel soft als het door de hele organisatie moet gelden, dus wetenschappers, administratie, electriciens en ICT; bij bepaalde afdelingen kun je inderdaad veel vrijheden geven en bij andere afdelingen minder :) . Ik ben groepsleider van een onderzoeksgroep maar mag ze formeel dus niet vertellen dat ze een bepaalde taak moeten uitvoeren, maar moet overeenstemming met ze bereiken... Daarentegen ben ik het wel met je eens dat je niet moet micromanagen, oftewel taak uitdelenovereenkomen en daarna zelf laten invullen.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 08-12-2007 19:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 00:00
Ik ben zelf over 2.5 jaar klaar met school, en ben er ook over na aan het denken wat ik wil gaan doen. Van een kant lijkt consultancy me uitdagend, maar ik woon in zuid limburg, en voel er zeer weinig voor om de hele dag in de auto te moeten zitten, en vet lange dagen te moeten maken. Daarom denk ik ook dat ik ga kijken voor een functie in de IT, waarbij je gewoon op een vaste plek zit. Dat hoeft natuurlijk niet zonder verantwoordelijkheden te komen, er is genoeg werk te vinden op IT-gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Ik zit nu ruim 10 jaar bij LogicaCMG. Ik heb de eerste 7 jaar consultancy opdrachten gedaan bij klanten, 60-70 kilometer enkele reis was geen uitzondering. 3 jaar geleden kreeg ik de kans om overgeplaatst te worden naar een divisie die vanuit ons eigen kantoor beheer doet voor klanten. De lokatie is 10 minuten van huis, ik werk zelden meer dan 45 uur per week en heb een keer in de drie weken een week standby dienst.

Af en toe is het wat saai maar verder... best lekker die vastigheid.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

phobosdeimos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:32:
Sinds september heb ik mijn diploma in de informatica behaald aan de universiteit (master niveau).
Nu staat het job hunten voor de deur, en krijg ik het best even moeilijk.
Na wat aftasten van de markt (sollicitatiegesprekken bij 2 bedrijven tot nu toe, en van elk bedrijf een contract aanbod gekregen) kom ik steeds meer tot het besef dat ik sterk tegen het hele job gebeuren op zie.
Mijn probleem voornamelijk:
* 40u per week werken
* tussen 10u à 16u per week transport-tijd
* nog een paar uurtjes overuren en avondwerk mee naar huis nemen

Dus dat mag je afronden op 60u per week.
Dan zit je ook heel het jaar door met deadlines en stress, 5 dagen van je week spendeer je quasi enkel aan werken/slapen/transport.

Nu vraag ik me af: is er ook een andere manier om te leven?
Met een betere work-life balance, met meer vrijheid en mogelijkheden...
Ik zou graag zelf kiezen wanneer, waar en hoe lang ik werk.
Moet je dan in de richting van freelancing kijken?
Ik droom er echt van om een klein bedrijfje te vinden dat erg liberaal is in die dingen, waar je gewoon lekker 32u per week mag komen werken bijvoorbeeld, plus gedeeltelijk thuiswerken misschien...

Waarschijnlijk verlang ik gewoon te veel :|
Iemand nuttig advies, tips?
Kort gezegd: ja! Je kan ook gewoon 32 uur per week gaan werken, dicht bij huis. Ik heb ook heel lang gedacht dat je toch maar 40 uur moest werken en dat reistijden en overwerk allemaal normaal was - ook bij al die bedrijven die roepen dat je "centraal" staat en "belangrijk" bent.

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat heel veel bedrijven openstaan voor 32-uur, ook voor niet-uitvoerende posities. En dat, als je maar goed kijkt, er binnen een cirkel van 1 uur reistijd best veel te vinden is, ook als je niet in Den Haag of Amsterdam woont. Het komt er op neer dat je gewoon duidelijk maakt dat je maar 32 uur wil werken.

Je verlangt zeker niet te veel. Laat die bedrijven maar zeggen dat ze jou centraal stellen - dat doen ze nooit TENZIJ jij echt voor jezelf opkomt en dat als duidelijke eisen neerlegt. Het kan net een weekje of 2 weekjes langer duren eer je werk vindt, maar daar ben je dan ook oneindig veel blijer mee dan die saaie 60-urenjob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

[ik werk zelden meer dan 45 uur per week
Heu ... 45 uur per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:12
intGod: damn right :)
Op mijn huidige job zijn overwerk en opdrachten tijdens het weekend schering en inslag, op die manier wil ik toch echt niet aan de kost komen horen.
Je mag dan wel veel verdienen, maar wat heb je aan geld als je geen tijd meer hebt om te leven?
Zelfs een film kijken 's avonds kom ik niet meer aan, omdat ik erg laat thuiskom, en lang voordat de zon op komt uit bed moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Op mijn huidige job zijn overwerk en opdrachten tijdens het weekend schering en inslag, op die manier wil ik toch echt niet aan de kost komen horen.
Dat vind ik dus ook niet kunnen. Overwerk moet een uitzondering zijn - geen wekelijks terugkerend fenomeen.

Het is niet te begrijpen dat er nog steeds bedrijven zijn die hun bedrijfsvoering zodanig slecht hebben ingericht dat er structureel overwerk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

intGod schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 08:28:
[...]
Het is niet te begrijpen dat er nog steeds bedrijven zijn die hun bedrijfsvoering zodanig slecht hebben ingericht dat er structureel overwerk nodig is.
Onderhoud dient plaats te vinden buiten de reguliere werktijden, zodat de "gewone" gebruikers er geen last van hebben. De produktiemiddelen moet tijdens werktijd beschikbaar zijn. Zo raar is dat niet.
Bij mijn huidige werkgever (Gemeente Amsterdam) heb ik ook jaren lang structureel elke week minstens 1 avond overgewerkt.
De laatste jaren hoeft dat niet meer omdat ik de inrichting van het netwerk op een andere manier geregeld heb. Er gebeurt nu veel meer unattended/gescript.
Dus nu is het gewoon 4 dagen van 9 uur met daarbij 2x daags een wandeling van 15 minuten. Tijdens de overwerkjaren was dat per dag nog minimaal 2,5 uur per dag met het openbaar vervoer. Reden om een paar jaren geleden te verhuizen naar het centrum van Amsterdam.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 06-06 11:25
Helaas. Da's soms m'n eigen schuld maar we zijn ook constant 1 of 2 personen onder normale bezetting.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ajhaverkamp schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 08:36:
[...]

Onderhoud dient plaats te vinden buiten de reguliere werktijden, zodat de "gewone" gebruikers er geen last van hebben. De produktiemiddelen moet tijdens werktijd beschikbaar zijn. Zo raar is dat niet.
Dat is geen overwerk. Dat zou moeten betekenen dat je standaard op andere uren zou werken. Overwerk is meer werken als er uren in je arbeidscontract zitten. Zo werkt iemand die een nachtdienst doet niet over, tenzij hij de aansluitende dag ook blijft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Cyberpope schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 09:35:
[...]

Dat is geen overwerk. Dat zou moeten betekenen dat je standaard op andere uren zou werken. Overwerk is meer werken als er uren in je arbeidscontract zitten. Zo werkt iemand die een nachtdienst doet niet over, tenzij hij de aansluitende dag ook blijft.
Zo is het in de meeste aangehaalde gevallen ook.
Ik werk gewoon 40u per week, en daar bovenop komen nog de interventies 's avonds en/of in het weekend.
Tel daarbij de 4u per dag reistijd (soms 5u) en als resultaat heb je geen leven meer ;)

[ Voor 7% gewijzigd door phobosdeimos op 15-12-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Wijnands schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 09:20:
[...]

Helaas. Da's soms m'n eigen schuld maar we zijn ook constant 1 of 2 personen onder normale bezetting.
Het is niet je eigen schuld als je onderbezet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

phobosdeimos schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 10:13:
[...]

Zo is het in de meeste aangehaalde gevallen ook.
Ik werk gewoon 40u per week, en daar bovenop komen nog de interventies 's avonds en/of in het weekend.
Tel daarbij de 4u per dag reistijd (soms 5u) en als resultaat heb je geen leven meer ;)
4 uur is inderdaad achterlijk veel. Dat heb ik ook een hele tijd gedaan en daar ben ik toen persoonlijk aan onderdoor gegaan. Ik had idd geen leven meer. Slapen, opstaan, reizen, werken, reizen, eten en weer slapen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Cyberpope schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 09:35:
[...]
Dus wel, want het was bovenop de normale werktijden. Gewoon tussen 8:00 en 8:30 beginnen en dan doorgaan tot het klaar was, kon best 23:00 zijn. En dat voor een ambtenaar... erg hè?
Verschoven werktijden klinkt leuk, maar dan moet je ook de juiste mensen hebben die dat mogelijk maken. Mijn werk wordt door niemand anders overgenomen.
Gelukkig is dat nu anders. Vooral door mijn eigen inspanningen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Na een kleine 2 maanden voor een grote financiële instelling gewerkt te hebben,
heb ik mijn ontslag gegeven daar.
Ik spendeerde gemiddeld 4, soms ook 5 uur per dag aan reistijd.

Na enkele weken solliciteren en de markt verkennen zal ik binnenkort starten bij een ICT-firma (waar IT de core business is, ipv de banksector).
Een kleine achteruitgang qua salaris (pakweg 100 € netto), maar wel een auto van de zaak (met tankkaart, zonder eigen bijdrage) en een tijdbesparing van 2.5 tot 3.5 uur per dag.
Ben echt reuze tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55
Ik werk 32 uur per week als .NET developer & UX designer (ja, dat is te combineren ;-)) bij een bedrijf dat een paar km. van mijn huis zit. Ik ben begonnen met 40 uur maar het was gewoon niet vol te houden.

Sinds ik 32 uur heb ik 's avonds en in het weekend de zin en energie om van alles te doen, ook merken collega's op dat ik vrolijk ben en ik merk zelf dat stress totaal verdwenen is. In die 32 uur doe ik nu meer dan de 40 uur van voorheen.

En ondanks de kortere werkweek ben ik erg ambitieus :) Ik wil altijd van alles leren, ook wat meer richting niet-100%-IT werk (projectmanagement e.d.). Juist de 32 urige werkweek zorgt ervoor dat ik zin heb in nieuwe dingen en ook thuis graag in de boeken duik om wat nieuws te leren.

Het enige nadeel is dat ik er tov. 40 uur 20% aan inkomen op achteruit ging. Maar dat is verwaarloosbaar, omdat ik weet dat ik het met de extra energie die ik heb een veelvoud van het bedrag dat ik nu inlever terug ga verdienen.

Dus, het kan zeker in de IT. :D

Ik moet er wel bij zeggen dat ik tijdens mijn studietijd beslist niet lui was en er alles aan deed om al aardig wat IT-werkervaring op mijn CV te hebben. Ik weet niet of ik anders uberhaupt een onderhandelingspositie had gehad tegenover de toch meestal 'kijk-mij-eens-60-uur-per-week-werken-en-check-mijn-MBA managers' die mensen die het wat relaxter (en effectiever!) willen doen niet willen of kunnen begrijpen.

/geeft zichzelf een schouderklopje omdat hij morgen vrij heeft en gaat dan weer verder kijken naar uitdagend parttime werk in de buurt. Na een jaar of 3 wordt het wel eens tijd voor een volgende stap.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
foutje 8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Ahrnuld op 04-03-2008 16:52 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Nice starwave! Ik ga aan de slag met 40u, maar hoop zeker na enkele jaren over te schakelen op 32u (bijvoorbeeld 4x8u, zou super zijn).
Ik begrijp zeker dat je dankzij dat werkschema zelfs efficiënter kan werken, veel mensen zitten op hun werk de uren af te tellen totdat ze terug naar huis kunnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Lijkt me verstandig. Door 40 uur te werken heb ik toch een hoop geleerd. Je bouwt een soort ritme op waardoor het makkelijker is om iedere dag (redelijk) op tijd op te staan. Ook leer je werk en privé goed te scheiden. Ik heb het idee dat ik de 32-urige werkweek daardoor ook echt waardeer en meer doe in mijn vrije tijd.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-06 20:40
Meestal kun je toch ook wel 4*9 uren werken :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Sowieso is de bereidheid tot werken iets wat vaak heel persoonlijk ligt.De een ervaart het als rielext als men de raamambtenaar kan spelen terwijl ik daar zelf niet zo heel goed tegen kan. Geef mij maar chaos om me heen. feit is... ik werk gewoon snoeihard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
merauder schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 19:07:
Sowieso is de bereidheid tot werken iets wat vaak heel persoonlijk ligt.De een ervaart het als rielext als men de raamambtenaar kan spelen terwijl ik daar zelf niet zo heel goed tegen kan. Geef mij maar chaos om me heen. feit is... ik werk gewoon snoeihard!
Jup, ik werk ook snoeihard.
Maar ik vind 8u per dag, 5 dagen per week, 48 weken per jaar een beetje teveel van het goede.
Pagina: 1 2 Laatste