Hold your horses...
Motoren zijn voor mij meer dan alleen rijden. Vraag je ook aan iedere liefhebber van militaire jets of hij al in een F16 heeft gevlogen?
Antwoord is trouwens ja, paar keer, twee
motoren, beide 1000cc+/80pk+. En ja, zonder rijbewijs is dat dus niet vaak gebeurd, kort ritje van 20-25 km meestal.
Uit een test in een blad laatst (geen idee meer welke) bleek dat de 1200GS(A) het beter deed in terrein dan de 800. Waarom? Doseerbaarder blok, lager zwaartepunt. Kijk voor de gein Long way round 's.
Ik heb in een eerdere post die twee series al voluit getypt, maar ten overvloede, waar denk je dat LWD en LWR voor staan? Een paar posts hoger?

1150GSA's (zwaarste GS-en ooit gemaakt) en ze doen 't moeiteloos, mede omdat je gewoon met een shitload aan vaste bagage zit die ook mee moet. Ik rijd met die van mij met terreinbanden moeiteloos over een dijkje (45 graden plus) of een fikse sloot. Met wegbanden (BT021), 30 kg bagage en een vriendin (1.80+) pak ik (60- kg) moeiteloos een zandpad oid. Gewicht zegt niet zoveel, de manier waarop de motor rijdt wel. Met m'n XL500R (honda crosser die 100 kg weegt) zou ik bovenstaande bijvoorbeeld niet kunnen.
Nu snap ik het, meneer heeft er één en voelt zich, ten onrechte, aangesproken...

Ik haal nergens de reputatie van die bikes door het slijk, meer zelfs, lees eens goed wat er écht staat? In het kort: als je echt de wereld rond moet met tientallen kilo bagage en dat onbereidbaar terrein uit LWR, dan heb je idd de 1200GS nodig. Als je vooral plaatselijk, zonder bagage, alleen, af en toe een gravel/zandweggetje wil meenemen dan lijkt 800cc mij wel genoeg? Beide schijnen die excellente bmw afvering te bezitten, dus ik zie het probleem niet.
Later dit jaar ga ik zeker voor een
motorrijbewijs (bijna student af, meer tijd en hopelijk iets meer geld) en ik zou niet graag boven m'n capaciteiten kopen.
Ga eerst zelf maar 's een stukje op een echte motor rijden, de 1100 serie is namelijk een van de weinige blokken die hun vermogen wel vrijwel altijd halen. Die van mij haalt iig (na 85k en 11 jaar) 1 pk minder aan het achterwiel Bij supersports bleek dit soms tot 15 pk minder te zijn na 50k..
Dat kan dan goed zijn, maar zowat elke gerenommeerde bike review site (MCN, MotoUSA, MCNEWS,
Motorcycle Daily) heeft het er over dat de 1200 een grote stap vooruit is op de 1100 serie.
Motor én versnellingsbak. Dat de 1100 het goed doet zal dan wel, maar die jongens praten ook niet uit hun achterwerk lijkt me? 'beter dan' hoeft niet te betekenen dat de vorige slecht was.
Disclaimer: ik heb de 800GS, 1100GS, 1150GS, 1200GS en 1200GSA gereden. De eerste valt een beetje tegen, de rest is subliem. (Behalve de 800 allemaal meer dan 500 km, inclusief offroad)
Bedankt voor het delen van de ervaring. Jammer van die eerste dan, leek mij net op maat als je niet die hard off road wil gaan. Is ook wat goedkoper dan de 1200 serie. Sowieso zal ik ook eens uitkijken naar de R1200R. De interesse in adventure bikes is nu plots omhoog gegaan door recent die LWD en LWR te bekijken, dat ebt wel weer weg

Heb wel een 1200GS als wallpaper staan nu