t_captain schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:15:
[...]
Een leidraad is dat een
motor in een periode van 3 jaar gemiddeld zo'n 30 a 35% afschrijft.
Dan kom je op een afschrijving over de periode (januari '07 tot oktober '08) van 19 a 22%. Dagwaarde van de fiets zou op dit moment dus 11900 - 12400 moeten zijn, exclusief accesoires.
De accesoires schrijven harder af, die hebben nog maar 25 a 50% van hun oorspronkelijke waarde.
Verder kun je proberen om de nieuwprijs inclusief kosten rijkaarmaken te nemen als de "echte nieuwwaarde". Rijklaar maken komt neer op een uur werkplaats, 20 liter benzine, een euro of 50 aan kosten voor het kenteken en 150 euro aan verkapte aanschafprijs.
E.e.a. zal de expert zonder meer betwisten, maar het geeft je wel onderhandelingsmarge. Als jij inzet op afschrijving van 30% per 3 jaar (= 19% sinds januari 2007), 50% op de nieuwprijs van de accesoires en het meenemen van de afleveringskosten in de nieuwprijs, dan heb je een vrij goede openingspositie. Je stelt je in elk geval niet onredelijk op en je kunt onderbouwen hoe je aan je bedrag komt. Veel beter dan zomaar een getal roepen.
De expert gaat bijvoorbeeld rekenen met 40% afschrijving per 3 jaar, 75% a 100% over de accesoires en de afleveringskosten niet meetellen. Het eerste bedrag van 11.400 komt inderdaad neer op 40%/3 jaar, accesoires volledig afgeschreven en geen afleveringskosten.
Veel hoger kan hij niet inzetten want dat zou van zijn kant nogal onredelijk zijn. Een
motor schrijft nu eenmaal niet af zoals een auto (die doen 40 a 50% in drie jaar).
Kom je er een beetje uit, dan kun je de prijs waarschijnlijk afmaken op 12000 a 12300. In oktober/november is het goed winkelen bij de
motorzaak, zeker zonder inruil. Met een beetje geluk kun je een vergelijkbare machine terugkopen.
Ja dat is ook beetje waar ik op ga aansturen. Proberen althans.
Dank in iedergeval voor het meedenken, het klinkt op deze manier idd erg realistisch en niet dat ik de beste man een rib uit zijn lijf wil proberen te trekken. Enigste wat je uit eindelijk wil is zelfde soort
motor terug kunnen kopen zonder er financieel teveel bij in te moeten leggen. Helaas door onderverzekeren vriendin kost het sowieso extra.
Maar de dagwaarde heb ik ook nodig wil ik vergelijkbare
motor terug kopen incl. garantie en historie. Kan wel een duitse import kopen etc. via HP
motoren maar dat was niet wat ik had en hoop dat men daar toch ook rekening mee houd. Ik weet van vorige keer dat de man op
motoroccasion had gekeken, daar zijn de 2006 modellen op dit moment duurder als de import 2007 modellen, dat is natuurlijk krom.
Accessoires die ik heb meeverzekerd is koffie dik kijken denk ik. Hopen dat eea gegunt word ? Heb rekeningen van aanschaf en heb veel, heel veel op foto staan op 1 a 2 dingen na.
Kopen in de winter is niet zo gek, en 2
motoren aanschaffen bij 1 dealer zonder inruil moet ook wat doen. Blijft de vraag hoe ik er over denk einde van de winter als de zon door breekt. bedoel 2
motoren in 2 1/2 jaar = die van mijn vriendin er bij dit maal, is mij wat gortig. Het lekker op de
motor stappen, hapje eten onderweg etc word zo wel stuk minder aantrekkelijk. Zeker na bovenstaand youtube filmpje
Mijn vriendin weet het 200% zeker dat ze weer een VFR wil, blauw geel of zwart riep ze al. Maarja die
motor is 8 jaar oud, particulier gekocht en de expert telefonisch eerlijk het bedrag meegedeeld. Dus erg benieuwd wat de beste man daar mee kan/wil doen.
[
Voor 16% gewijzigd door
Capo op 28-10-2008 11:01
]