Tegen pekel heb ik ACF-50 aangeschaft. Best veel onderzoek naar gedaan, gebruikt de marine op vliegdekschepen tegen roest (best wat zout, daar). Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dat best aanbreng op een tupperware VFR-800 - moet het plastic eraf of is het bedekte veilig; verder alleen het metaal aan de onderkant, velgen? Maar goed, je hebt blijkbaar weinig van dat spul nodig en het dekt 6-12 maand (dus zeker een pekel winter). Moet je je maar eens
verdiepen.
Is dat zo (in NL)? Hier in België dacht ik toch dat een helm, handschoenen en schoenen met versterkte enkels een (legaal verplichte) minimum zijn. Maar goed, ik kom sowieso niet buiten zonder volledige bescherming, zij het -5 of 35 graden, voor een ritje van 5 minuten of 5 uur. Ieder zijn eigen ding. En ben je niet legaal bezig, alvast bedankt voor je bijdrage aan de begroting
Verder dit weekend voor het eerst zelf de olie vervangen - had dit de eerste keer maar laten doen + oliefilter, en goed opletten. Voor de zekerheid toch maar eens advies gevraagd, de
motor mag warm of koud hebben, warm is gewoon iets vlugger want de olie is vloeibaarder. De
motor had trouwens nog warm van de olie te gaan kopen. Natuurlijk, als je de bout niet kan vasthouden wegens te warm, dan wacht je best nog even want de olie heeft minstens even warm (maar de olie kun je niet loslaten - dat plakt best). Goed, heb me niet verbrand maar wel een lesje bijgeleerd - al zou dat eigenlijk duidelijk moeten zijn. Wel ben ik positief verrast door de olie prijs - 10W40 half synthetische Motul 5100. Dit was 40€, had ik zonder duidelijke reden mee voor 36€ (zelf erachter = pakweg 2€ brandstof). Bij
Louis.de is dit (wel voor Castrol) 55€, bij
BudgetOil is dit 35€ + 6.75€ shipping + niet beschikbaar in BE.
Deze ochtend ook nog een spannend momentje. 5 jaar oude BT20 banden met nog goede groeven - zaten erop toen ik de
motor 7maand, 7000km terug kocht - op een natte betonplaat, 50m van waar ik een flik achterliet om de andere richting uit te rijden. In 1e versnelling rond de 60km/u met zo'n 2/3 van volgas (6k toeren?), beslist de achterkant om zich uit te zetten. Zo, hebben we ook weer meegemaakt. Enorme adrenaline boost maar de
motor bleef mooi vooruit met zadel (en mezelf) aan de bovenkant rijden, dus weinig erg in. Zou dit beter zijn met nieuwe MPR3 banden of moet ik de schuld volledig bij mezelf zoeken?