Hmm, ben "goede verhalen" ondertussen aardig beu. Ik wil gewoon rijden...
Bovendien leuk dat nét vandaag de A'dam ring oost toe is. Doodmoe, in de regen, met weinig brandstof, in een onbekende stad. En dan nog een GPS met bijna lege batterij, roaming data en lage zichtbaarheid, zonder handschoenenbesturing die (1) niet doorheeft dat er wegenwerken zijn (wat is dan het nut van online maps, Google?), (2) niet doorheeft wanneer je door de stad moet (dus 4 maal misrijden, frustratie, eindelijk handschoenen af om "avoid highways"), (3) constant crasht (hebben ze een Google Maps beta gepusht?) en (4) Mij uiteindelijk heen en weer door de IJtunnel doet rijden.
Natuurlijk nadat ik - de eerste maal - net op het verkeerde stuk van de ring zit (wegens andere kant afgesloten) begint het te stortregenen. Zo heb ik nu mijn Eigen verhaal

Ring A10 Oost was niet geheel dicht, alleen de buitenring tegen de klok in. Ben er vanmiddag met de klok mee nog over gereden...
Moet zeggen dat het op de wegen zelf duidelijk aangegeven stond dat de A10 Oost in die richting dicht was incl. correct advies op de borden op de A2 om om te rijden vanaf knooppunt Holendrecht op de A9 richting Amersfoort/Almere, dan bij knooppunt Diemen (5km verderop) de A1 richting Amsterdam te pakken. Kortom, volgende keer iets minder naar falende GPS kijken en iets meer op de aanwijzingen langs de weg letten
Overigens was het nog beter geweest om gewoon ring A10 West te pakken en zo op noord bij de S116 te komen - dat is minder dan een minuut langer dan A10 Oost

Al het andere A'dam geweld valt hartstikke goed mee. Beleefde mensen op de weg,
Probeer het in de ochtendspits eens, dan krijg je helaas een ander beeld mee.
Nemo is makkelijk te vinden (indien de A'dam ring oost open is

) en ik rijd stiekem graag op de
motor zelfs op de autosnelweg. Maar dan wel het 120 gedeelte, niet dat 100 gedeelte van Utrecht -> Amsterdam (saaaaai). Wel is de brandstof hier duur (1.83 voor Euro95 aan tankstations aan de autosnelweg, vs 1.53 voordeligste bij mij thuis). Ook ben ik blijkbaar een mietje want meer dan 2 uur houd ik dat niet uit. Dat mijn benen en voeten in slaap vallen, OK. Beetje raar schakelen/remmen, maar goed. Dat mijn poep het beklaagt is al minder, en mijn rechterenkel daar kan ik niet over. Bovendien is mijn helm waardeloos want massa's geluid (1-2 uur gewenning zelfs mét gele Motosafe doppen) en bovendien is er regelmatig airflow (dus ook dust/bug/dirtflow) die over/in mijn ogen gaat.
Dat kan erg afhankelijk zijn van weer,
motor en snelheid. Ik heb voor het eerst langere rit op m'n R80 gemaakt en dat is toch een stuk zwaarder dan met m'n vorige tour
motoren. Maar goed, ik wilde een naked en heb exact gekregen wat ik wilde. Die saaie stukken van 100km/u max waren trouwens veek ontspannender dan met 130km/u rijden. Ach, we zullen wel zien hoe het went

Voor mij komen deze twee dagen dan ook onder "jong en dom", zoals verwacht eigenlijk, maar goed, wel een verhaal bij. En veel nodige info bijgeleerd want ik plan niet-zo-stiekem een +/-5k km trip naar Spanje in November. Ik weet alvast weer een paar punten ter verbetering.
Vooral meer langere stukken rijden. Hoezeer het altijd meer inspanning zal kosten dan in een auto gaat het na verloop van tijd veel gemakkelijker.
Ik weet nog hoe ik letterlijk omviel bij een tankstation op de terugweg van mijn eerste langere rit op de
motor (naar de Ardennen). Een jaar later ben ik met zelfde
motor naar midden-Duitsland gereden voor een weekend. Op de terugweg was ik toen vooral geirriteerd dat de tank leeg was en ik moest tanken - ik had met alle liefde het hele stuk van 550km in een keer doorgereden, Verschil was een jaar meer ervaring met daarin gemiddeld eens per week dagen met ritten van >1u enkele reis.