Exigence schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:01:
[...]
Losse ondergrond (of sneeuw/ijs) icm. ABS zorgt juist voor een veel langere remweg. ABS zorgt er in dat geval voor dat er eigenlijk niet meer geremd wordt. Kun je beter met geblokkeerde wielen stilstaan.
Da's een beetje het punt: ABS is er niet (primair) om je remweg te verkorten, maar om je auto/
motor controleerbaar te houden tijdens het remmen. Met de anti-slip cursus laten ze je het verschil zien: een obstakel ontwijken terwijl je (volop) remt is zonder ABS onmogelijk, maar mét ABS kun je gewoon om het obstakel heen sturen, terwijl je remt. Met de
motor is dat misschien wat lastiger, maar daar heb je weer het bijkomende voordeel van ABS dat je overeind blijft als er hard geremd wordt.
Op een losse ondergrond is je remweg met ABS misschien langer, maar je kunt op gravel zonder ABS weer heel moeilijk goed optimaal remmen. Dat vereist veel oefening. Als je een dagje gaat prutsen, zul je het misschien onder de knie krijgen (waar de angst om te vallen waarschijnlijk een grotere rol speelt btw), maar als je over een wegdeel rijdt waar er ineens een stuk bestrooid is met split oid, en je moet ineens hard remmen, is ABS maar wát fijn.
Maar losse ondergrond is een ruim begrip. Zand is geen zand, er zijn vele soorten met elk weer hun eigenschappen. Compact zand kan net zo hard als beton zijn en daar kun je goed op remmen. In de duinen en offroad heb je geen ros aan ABS, daarom kun je het ook uitschakelen op dat soort
motoren.
Op ijs kun je zoals ik al zei beter maar gewoon heeeeel voorzichtig remmen.
[edit]
Ik kijk net even naar dat filmpje, maar dit gozer is ook wel een Überprutser. Niet dat ik het beter kan, maar ik heb zat gasten gezien die het een heel stuk beter zouden doen, ook met een GS. Vergeet overigens niet dat vroegâh de mannen de Dakar reden op
motoren van ongeveer dat gewicht. Ze hadden toen echt geen titanium frame op de Honda Africa Twin gebouwd ofzo. Maar wel een 40l brandstoftank.
Als ik offroaders in dat soort terrein zie tiptoeën en gewoon in het zadel blijven zitten tijdens het afdalen (of sowieso terreinrijden) weet ik al genoeg. Offroad doe je staand, zeker in dat soort terrein.
Ik heb nota bene een vergelijkbare afdaling (alleen die sprong zat er niet in) met mijn RT gemaakt in Marokko. Boven aan de heuvel hield ineens het asfalt op en ik kwam met 80 aan zeilen...remmen ging al niet meer, dus dan maar 2 tikken terug in de bak en gaan staan (en bidden tot Allah!). En dankzij Allah heb ik het gered. Het was alsof die weg met een clusterbom was gebombardeerd.
Zoek maar op Youtube naar Bert Duursma, die geeft offroad trainingen met een GS. Als je die ziet gaan...
[
Voor 26% gewijzigd door
mphilipp op 05-03-2013 23:53
]
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL