De discussie zal altijd blijven, maar het volgende lijkt me duidelijk en denk ik met mijn achtergrond als wetenschapper op het gebied van visuele perceptie ook desnoods te kunnen onderbouwen:
Verhogen van je eigen zichtbaarheid zorgt ervoor dat je eerder en makkelijker gezien wordt door andere bestuurders. Mensen nemen waar doordat ze zelf actief zoeken, of ergens naartoe getrokken worden door b.v. beweging in hun ooghoeken. Dus ook bestuurders die niet zo goed opletten zullen eerder een
motor met contrasten/accenten zien dan een zwarte
motor met een bestuurder in het zwart gekleed om 19:30 's avonds in de schemer.
Al ben je roze, andere bestuurders zullen altijd grofweg in je richting moeten kijken om je waar te kunnen nemen, maar het feit dat je meer opvalt zorgt ervoor dat dat eerder gebeurt. Het is echter nooit een garantie, maar stel dat je in 1 op de 20 gevallen wel of eerder wordt opgemerkt, dan is de lagere coolheids-factor het mij wel waard.
De vraag is dan wel wat ervoor zorgt dat je het zichtbaarst bent. Ik heb hier geen bewijs voor, maar ben wel van mening dat er behoorlijk wat verschil zit in de effectiviteit van de verschillende mogelijkheden.
Mijn ervaring is dat goede verlichting (de driehoek waar mphilipp het b.v. over had) een van de belangrijkste punten is. Autobestuurders zijn georienteerd om het lichtpatroon van een auto waar te nemen. Dus twee lampen op vaste afstand van elkaar. Een enkel licht wordt gewoon sneller overgeslagen omdat ze daar hun aandacht niet op focussen of misschien denken dat het een scooter is op de rijbaan ernaast.
Vervolgens kan je je afvragen of een gekleurde jas/broek wel zoveel toevoegt. Als je op een tour
motor zit zoals die van mij dan zit je grotendeels achter het scherm en zal er uberhaubt weinig van m'n jas zichtbaar zijn. Helemaal op afstand is de vraag of een paar vlakjes geel wat gaan toevoegen (de compleet fluor hesjes daargelaten). Van achteren is het echter wel vaak duidelijk zichtbaar en dat is juist het gedeelte waar je zelf vaak het minste kijkt en wat aan kan doen! Als er iets gevaarlijk is is het een auto die van achteren komt en je over het hoofd ziet.
Als je zichtbaar wil zijn vanuit alle hoeken dan moet je denken aan een felgekleurde helm of goed zichtbare
motor. Daarbij zijn contrasten met de omgeving het belangrijkst. Mijn
motor is geel omdat de vorige eigenaar dat gedaan heeft. Ik vind het niet per se de mooiste kleur, maar op de weg is het 1 van de best zichtbare kleuren. Er is weinig anders geel op de weg en dat zorgt ervoor dat complementaire kleuren (zoals de blauwe lucht of het donkere wegdek) in groot contrast staan met de
motor. Dat is essentieel in zichtbaarheid.
Tenslotte. Ondanks alle aspecten die je wel (of niet) gebruikt om zichtbaarder te worden, ik ga er altijd vanuit dat iemand mij niet ziet. Dat is de veiligste manier van rijden imo.
[
Voor 3% gewijzigd door
MailMan op 25-10-2012 09:13
]