Ik geloof dat praatje niet meer. Misschien was dat vroegâh zo, maar nu niet meer. Alleen doen de helmfabrikanten niet zoveel moeite om ons dat te vertellen (duh!). Het probleem zit 'm namelijk in het feit dat
plastic inderdaad veroudert en broos wordt. Dat komt omdat de weekmakers erin langzaam maar zeker verdampen. Tegenwoordig echter zijn de helms van hele andere kunststoffen gemaakt, vaak combinaties van verschillende spullen en de duurdere hebben bijvoorbeeld kevlar of carbon erin verwerkt. Vandaar dat ze niet meer broos worden na verloop van tijd. Het zou nl erg naar zijn als je op je tets valt en je helm valt in 1000 stukjes uit elkaar.
Tweede reden waarom ik het niet (meer) geloof is dat er anders wel een datum op je helm zou staan als het zo belangrijk was. Helmfabrikanten hebben er gewoon een belang bij dat jij braaf elke 5 jaar een nieuwe helm koopt.
De hele goedkope helmen kunnen daarentegen nog wel van dit soort goedkope materialen gemaakt zijn. Maar dat maakt niet uit, want die halen de 5 jaar toch niet...
Sowieso is duur natuurlijk niet altijd beter. Het is een terugkerend verhaal, maar er is uiteindelijk ook een groot verschil tussen de absolute bodem en een fatsoenlijk product. Ik zal nooit zeggen dat een goedkope helm per definitie troep is. Dat geldt ook voor andere spullen wat dat betreft. Maar de grap is wel weer dat de wat duurdere spullen (niet persé de duurste) kwalitatief een stuk beter in elkaar zitten, een doordachter ontwerp hebben en in het algemeen ook prettiger zitten/passen/werken. Ik heb me inwendig vermaakt toen mijn reisgenoten mijn BMW regenoverall maar duur vonden (€90) terwijl zij met lekkende en klapperende troep op de
motor zaten. Lekker hoor...koffie drinken met een nat kruis. Laat mij dan maar lekker 'teveel' uitgeven, ik heb tenminste fatsoenlijke spullen. Voor mij geldt dat iets a)goed moet zitten b)goed moet werken en c)de juiste prijs moet hebben. Ik heb geen geldboom;al mijn (dure) BMW spullen zijn ofwel uit een aanbieding of tweedehands. Maar ze werken perfect, dus ik heb al een aantal ergernissen minder op mijn trips.
Veel hele goedkope spullen zijn soms stiekem beter dan de hele dure. Zo kwam het
motorondergoed van Louis als beste uit de bus, en het spul van Rukka (€100 oid) als minder of hooguit gelijk. Dat is dan weer leuk. Dus je moet gewoon je verstand gebruiken en in ieder geval nooit alleen op prijs kopen. Kijk gewoon wat aan jouw eisen voldoet en kijk dan pas naar de prijs. Alleen op prijs kopen is gewoon dom. Daarbij moet je je gewoon vooraf bedenken dat
motorrijden een dure grap kan zijn en dat je er met je rijbewijs en goedkoop marktplaats brommertje nog lang niet bent.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL