RemcoDelft schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:09:
[...]
In het Diversion-topic op MF kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk voor niemand de droom
motor is, maar dat de combinatie simpele techniek en betrouwbaarheid het ding een zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding geeft.
Een droom
motor moet je juist niet hebben. Dat is meestal een ding dat je puur op emotionele gronden kiest en dat kan in de praktijk vaak precies verkeerd uitpakken. Er is niets mis om ook op rationele gronden een
motor te kiezen. En ook dan komt er bij de één een heel andere
motor uit dan voor de ander. Punt met een droom
motor is dat er vaak niet gekeken wordt naar praktische zaken. En als je bv met een
motor op vakantie wil, zijn bepaalde zaken toch wel belangrijker dan de looks. Ik ben nu natuurlijk een ouwe lul, dus de looks kunnen me gestolen worden en gaat praktisch nut en rijcomfort voorop. En dat zogenaamde sportieve gedoe is helemaal niet aan mij besteedt. Praktisch elke
motor gaat hard genoeg. Bovendien zijn hardrijders doodrijders...

Voor mijn persoonlijk dus...ik zou ook niet weten wat ik moet met een racer of custom; geen bergruimte, zithouding en comfort zijn er nauwelijks en ik zie me er niet zo 1-2-3 meer naar Spanje sjeezen. Maar zoals gezegd: dat is mijn overweging. Als je graag sportief rijdt, by all means...koop een R1 en rossen maar!
Mijn eerste
motor was een Diversion 600, ergens in 1992 geloof ik. Ik vond het toen een hele mooie
motor. Volgens mij heb ik er iets van 4 jaar op gereden en ben er half Europa mee doorgesjeesd. Uiteindelijk had ik toch behoefte aan iets meer
motor, en wilde voor de 900 gaan. Bij de dealer zag ik mijn voormalige 'droom
motor' staan, een BMW K1100RS (ik had er ooit een poster van in mijn kamer) en heb die dus genomen. Ik zou er zo weer een kopen. Heerlijke
motor!
En met een Div is niets mis. Ik weet niet hoe de 900 zich verhoudt tot de 600, maar ik hoop dat het kuipje van de 900 iets effectiever is. Op de 600 hadden ze het net zo goed kunnen weglaten. Het ziet er leuk uit, maar je hebt er meer last van dan dat het iets doet om je uit de wind te houden.
Momenteel ben ik erg in mijn sas met de RT. Het is een absolute hork van een
motor, maar het rijdt heerlijk. Ik stap na 800km nog steeds zonder blaren af. Lekker veel bergruimte, goed formaat, je zit uit de wind en het gaat (met de 70 wilde paarden) hard zat. De K1100 reed wat soepeler en had een pak meer vermogen, maar de RT is zeker geen mindere
motor. Maar voor de looks moet je 'm niet hebben. Hoewel ik het model ('97) dat ik heb mooier vind dan de moderne 1200RT's. Die vind ik écht lelijk.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL